Moi
Minulla on ollut Orkideoja jo monta vuotta. Kirjoitan nyt muutamia hyväksi koettuja hoitovinkkejä.
1. Älä koskaan istuta Orkideaa multaan vaan Orkidean istutukseen tarkoitettuun kuoriseokseen.
2. Älä kastele normaaleilla lannoitteilla vaan Orkidea lannoitteella. Kesällä joka kastelukerta eli n. kerran viikossa ja talvella n. 3 vko:n välein. Välikerrat puhtaalla vedellä. Kastelu tapahtuu upottamalla juuripaakku ruukkuineen veteen. Lehdille ei tarvitse mennä. Kastelukertojen välissä juuripaakun tulee kuivaa.
3. Jos mahdollista niin laita Orkideat kesäksi ulos. Ei suoraan auringonpaisteeseen vaan puskien tai puiden alle. Yökosteus tekee sen että minulla on ollut syksyllä parhaimmassa Orkideassa 7 kukkavanaa.
4. Kun Orkideat ovat kukkineet niin kukkavanojen leikkaus kannattaa tehdä tuoreeltaan. Oikea leikkauskorkeus on alhaalta laskien toisen silmun jälkeen. Ensimmäinen kukkasilmu on yleensä suutari mutta aika monesti tulee talven aikana sisällä uusi kukinta vanhoihin silmuihin.
5. Älä leikkaa Orkidean ilmajuuria vaan anna niiden kasvaa vapaasti ulos purkista.
6. Talvella olen pyyhkinyt lehdet kostealla pyyhkeellä noin kerran viikossa.
7. Vanhemmat Orkideat tekevät myös poikasia kukkavanoihin. Minulla on nyt yhdellä Orkidealla 5 poikasta kahdessa kukkavanassa. Annan niiden olla vielä kiinni ja irroitan ne vasta keväämmällä kuin kasvukausi alkaa.
Orkidean hoito
Floristi
1
600
Vastaukset
- Vain yksi kukkii
Kiitos neuvoista!
Jos laitetaan kesäksi ulos, niin saavat tietysti olla omissa ruukuissaan?
Ai saa sataa ja salamoida?
Minulla on neljä orkideaa ja ainoastaan yksi niistä kukkii. Missä vika, kaikki saavat saman kohtelun ja upotan ruukut veteen kaikki yhtäaikaa vuorotellen kerran viikossa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi on sekaisempi - Koskenniemi vai Trump?
Koskenniemi haukkui Trumppia A-studiossa, niin että räkä lensi suusta. Sen sijaan Trump puheessaan sanoi, että Grönlant1703160Sannahan laski sähkön ALV:n 10 prosenttiin, Riikka runnoi 25,5 %:iin
Tässäkin nähdään kumpi on Suomen kansan puolella, ja kumpi omaa vastaan. Putinistipersuille Suomen kansa tulee aina vii631975Kolmen tuiki tavallisen demariahdistelijan nimet julki
Nyt tiedetään ketkä kolme oli niissä niin tavanomaisissa demarin jokapäiväisissä askareissa avustajia ahdistelemassa. K331945- 1981880
Saisinpa halata sinua joka päivä
ja kertoa miten paljon sinusta välitän. Vaikka olisi jommalla kummalla huono päivä, väsynyt päivä tai kiireinen päivä, a261860Riikka Purra perustelee hallituksen leikkauspolitiikkaa
Odotukset ovat kovat, mutta puhe on poikkeuksellisen onttoa jopa hallituksen omalla mittapuulla. Vastuu työnnetään alas,801295Kansalaispalkka ja maksuton joukkoliikenne
Noilla pienillä parannuksilla saadaan Suomesta taas hitusen parempi paikka peruskansalaiselle, joka elää ekologisesti ja911245Martinan pankkikortti
Seiska uutisoi, että Martina antoi pankkilortin tyttärilleen. Siinä on vaan sellainen pointti, että pankkikorttia ei saa2441180Muistattekos kun kaupassa piti pyytää tavarat myyjältä
Edes kahvipakettia ei saanut itse valita, vaan myyjä nouti sen hyllystä tiskille. Jos osti jauhelihaa, niin se jauhettii1891168- 221120