Orkidean hoito

Floristi

Moi

Minulla on ollut Orkideoja jo monta vuotta. Kirjoitan nyt muutamia hyväksi koettuja hoitovinkkejä.

1. Älä koskaan istuta Orkideaa multaan vaan Orkidean istutukseen tarkoitettuun kuoriseokseen.

2. Älä kastele normaaleilla lannoitteilla vaan Orkidea lannoitteella. Kesällä joka kastelukerta eli n. kerran viikossa ja talvella n. 3 vko:n välein. Välikerrat puhtaalla vedellä. Kastelu tapahtuu upottamalla juuripaakku ruukkuineen veteen. Lehdille ei tarvitse mennä. Kastelukertojen välissä juuripaakun tulee kuivaa.

3. Jos mahdollista niin laita Orkideat kesäksi ulos. Ei suoraan auringonpaisteeseen vaan puskien tai puiden alle. Yökosteus tekee sen että minulla on ollut syksyllä parhaimmassa Orkideassa 7 kukkavanaa.

4. Kun Orkideat ovat kukkineet niin kukkavanojen leikkaus kannattaa tehdä tuoreeltaan. Oikea leikkauskorkeus on alhaalta laskien toisen silmun jälkeen. Ensimmäinen kukkasilmu on yleensä suutari mutta aika monesti tulee talven aikana sisällä uusi kukinta vanhoihin silmuihin.

5. Älä leikkaa Orkidean ilmajuuria vaan anna niiden kasvaa vapaasti ulos purkista.

6. Talvella olen pyyhkinyt lehdet kostealla pyyhkeellä noin kerran viikossa.

7. Vanhemmat Orkideat tekevät myös poikasia kukkavanoihin. Minulla on nyt yhdellä Orkidealla 5 poikasta kahdessa kukkavanassa. Annan niiden olla vielä kiinni ja irroitan ne vasta keväämmällä kuin kasvukausi alkaa.

1

691

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vain yksi kukkii

      Kiitos neuvoista!

      Jos laitetaan kesäksi ulos, niin saavat tietysti olla omissa ruukuissaan?

      Ai saa sataa ja salamoida?

      Minulla on neljä orkideaa ja ainoastaan yksi niistä kukkii. Missä vika, kaikki saavat saman kohtelun ja upotan ruukut veteen kaikki yhtäaikaa vuorotellen kerran viikossa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      141
      1369
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      318
      991
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      43
      865
    4. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      145
      643
    5. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      33
      641
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      38
      597
    7. Mitä mietit jos näet hänet jossain?

      🤗
      Ikävä
      52
      561
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      28
      538
    9. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      511
    10. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      107
      508
    Aihe