edunvalvontaako?

pettynyt.

Olen puolisoni edunvalvojana hänen alkavan muistisairauden vuoksi.
Hoitava lääkäri suositteli sitä ja aloin itse hänen edunvalvojaksi.

Jos olisin tiennyt millaisen kontrollin alle tässä joutuu, olisin varmaan aloittanut edunvalvonnan vasta aivan viimetingassa.
Olen yrittänyt saada purkua tähän edunvalvontaa, mutta eiväthän lääkärit lähde
enää muuttamaan lausuntojaan.
Tästä ei erota enää muu kuin kuolema.
Olen kokenut, että kaikki nämä kolme vuotta kestänyt valvonta on ollut aivan turhaa.

Nytkin olisi tarkoitus myydä asunto ja ostaa tilalle uusi.
Tietenkin kauppakirja tai luonnos kaupasta pitää kiikuttaa maistraatille ja hyväksyttää se siellä, ja tietysti maksaa siitä maltaita.

Joka hiivatin vuosi täytyy tehtä vuositilitys ja kaikki kuitit ja tositteet jonossa yhteenvetoineen.
Vaikka kuinka panostat siihen, aina löytyy jotain huomauttamista.
Kun yksi virkailija opettaa yhteen muottiin, ja saa sen opittua, saattaa seuraavana vuonna toinen virkailija sen tehtäväksi toisin.
Kyllä ketuttaa taas kun vuosi vaihtuu ja tietää mikä revohka on taas edessä.

9

328

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niin,tuon takia ei menty siihen.Maksaa maltaita,eikä siitä tulisikaan mitään kun on omaishoitaja,ja ainut tulo miehen eläke.

    • 2+18

      Saako kysyä mistä tiedät muistisairauden alkaneen?

      • ketjunaloittaja

        Diagnoosi tehty ja diagnoosin tehnyt lääkäri on kirjoittanut todistuksen maistraatille.

        Tottakai edunvalvojan voi vaihtaa, mutta päämies ei pääse irti edunvalvonnasta, johtuen tästä sairaudesta.


    • on tarkkaa

      Kyllä edunvalvonnan voi purkaa. Minun mieheni juuri tänään vapautuu tyttärensä edunvalvonnasta. Tilalle astuu virallinen edunvalvoja.

      • aada2

        Miten päädyitte edunvalvojan vaihtamiseen? Kyllästyikö tytär vai tuliko jotain väärinkäytöksiä?


      • on tarkkaa
        aada2 kirjoitti:

        Miten päädyitte edunvalvojan vaihtamiseen? Kyllästyikö tytär vai tuliko jotain väärinkäytöksiä?

        Mieheni lopetti edunvalvonnan oman ikänsä ja jaksamisensa vuoksi. Puolueeton luoviminen tyttären parhaan ja tyttären äidin ja lakisäädösten välissä on ollut vaikeaa. Tytär ei ehkä edes ymmärrä, mitä edunvalvonta on. Tytär asuu satojen kilometrien päässä edunvalvojasta hoitokodissa. Hänen kotikuntansa (sosiaalivirkailija) on myös kaukana, missä hän oli asunut aikaisemmin. Äiti ja äidinpuoleiset sukulaiset asuvat lähempänä eri kunnassa, kuin missä hoitokoti on. Edunvalvonnassa on tavanomaisen hoitamisen lisäksi takana kotikuntamuutosanomuksia äitinsä asuinpaikkakunnalle (ei päätöstä), hoitokodin vaihtoanomuksia lähemmäs sukulaisiaan (ei selvinnyt), äidin ja hänen sukulaistensa hankaluuksia ym.

        Edunvalvonta-asiat ovat hoituneet erittäin hyvin, tilit ovat olleet tarkat. Vuosiraporteissahan huomautetaan jo muutaman kymmenen sentin heitoista. Ostokuiteissa pitää olla tarkasti, mitä on ostettu. Kuitteja ym. paperisotaa on hoidettu postin välityksellä, ja paljon on jouduttu puhumaan eri suuntiin puhelimella. Kaikkein hankalinta on ollut sopeutua äidin jatkuviin vaatimuksiin ja aiheettomiinkin valituksiin. Esimerkiksi useita puheluita päivässä. Kyllä mieheni on jotunut hakemaan lain ja asetusten kohtiakin kinkkisten asioiden selvittämiseksi edunvalvontatehtävässä.

        Kun lähempänä olevasta äidin suvusta ei löytynyt sopivaa edunvalvojaehdokasta (äiti ei sovellu), tilalle on nyt määrätty virallinen edunvalvoja. Muutos astui voimaan vuodenvahteessa, mihin ajankohtaan mieheni sitä anoi joskus viime vuoden helmikuussa.

        Edunvalvoja saa laskuttaa päämiehen tliltä kulut (posti, puhelin) ja pienen (määrätynkokoisen) palkkion edunvalvonnasta. Mieheni ei kuitenkaan tuota palkkiota ole laskuttanut.


      • tulojen mukaan

        Virallinen edunvalvoja se vasta kallis onkin. :/


    • pettynyt.

      jos nyt haluttais myydä yhteinen asuntomme, ja ostaisimme tilalle esim. pienemmän asunnon.
      Täytyisi tehdä kirjallinen lupahakemus, jossa selviäisi seuraavat asiat eri lomakkeiden muodossa:
      - kohde ,myyjä, ostaja, kauppahinta
      - miksi oikeustoimi tehdään
      - tarvitseeko päämies asuntoa itse, miten päämiehen asuminen jatkossa
      järjestetään
      - jos myydään, niin tarvitseeko päämies varoja käyttöönsä
      - miksi oikeustoimi on päämiehen edun mukaista
      - kauppakirja tai luonnos siitä
      -kiinteistövälittäjän arvio kaupan kohteesta.
      - isännöitsijän todistus
      - päämiehen kirjallinen suostumus oikeustoimeen, jos ei kykene antamaan
      suostumista, lääkärinlausunto terveydentilasta.
      Sitten nämä kaikki maistraatiin ja ododellaan kaksi viikkoa, mikä on
      maistraatin päätös. jos hyväksytty päätös sen jälkeen kaupantekoon, mikäli
      ostaja ei ole sillä aikaa tullut muihin ajatuksiin ja peruu kaupat.

      Jos kaupat sitten saadaan aikaiseksi, on ostettava uusi asunto tilalle ja
      taas sama rumba päälle. Ja oottelet taas kaksi viikkoa.
      Asuntokauppa on jo ilman näitä kiemuroitakin aika stressaava tilanne, ja kun
      siihen lisätään tämä sirkus, niin se on jo täyttä helevettiä.

    • kuka lausuu mitäkin.

      Miksi piti hakea edunvalvoja yleensäkin ? Siitä kiikistä on vaikea päästä eroon, mutta voisit ottaa yhteyttä ja tilata tapaamisaika maistraatissa toimivaan jonkinmoisen tarkastajan tittelin omaavaan henkilöön ja pyytää (vaatia ) edunvalvonnan purkua.
      Perustele aviopuolisona vaatimuksesi, ettei ole mitään syytä ulkopuoliseen tarkkailijaan teidän perheenne sisäisiin asioihin ja se ETTET TÄYSIN YMMÄRTÄNYT mitä kaikkea edunvalvonta pitää sisällään, kun allekirjoitit hakemuksen. Itse sain lähiomaisen irroitettua tuosta tarkkailusta . Kova paini..jopa uhkaus, mutta onnistui. Niin ja mitään lääkärien "lausuntoja" siihen ei tarvittu, joten.....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2916
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      105
      2478
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2240
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      22
      2072
    5. 177
      1886
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      44
      1873
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1807
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1756
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1558
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe