Olen tekemässä sähkötöitä piharakennukseeni. Sähkökuvaa katsoessani aloin miettimään, kuinka johdot vedetään pistorasioille.
Välipohjassa on jakorasia, josta pitäisi jakaa sähkö eri puolilla rakennusta oleviin pistorasiohin. Voiko johdon vetää lähimpään pistorasiaan jakorasiasta ja jatkaa samalla johdolla muille pistorasioille? Eli ketjuttaisin pistorasiat katkaisemalla johdon pistorasian kohdalta ja jatkamalla samalla johdolla toiseen rasiaan. Vai täytyykö jakorasialta vetää erikseen omat johdot jokaiseen pistorasiaan? Onko pistorasioissa mahdollisuus tehdä kytkeminen ketjuttamalla?
Pistorasioiden ketjutus?
59
14965
Vastaukset
- niinkuin kuvassa on
Älä vaivaa pientä päänuppiasi moisilla teknisillä asioilla, tee niin kuin kuva sanoo.
Jos joku inssi on kuvan tehnyt niin silloin ei aleta soveltamaan.- nnfkfkknnfjejdjd
Montako kohdetta olet pystynyt toteuttamaan ilman soveltamista? Vaikka suunnittelija olisi piirtänyt miten hyvin tahansa, niin sitten jonkun muun alan työvaihe edellyttää muutoksia. Joskus taas käytännössä on vain loogisempi tehdä eri tavalla kuin kuvassa. Tai edes ylipäätään mahdollista. Ei se suunnittelija sentäs mikään jumala ole, jonka tahtoa duunarin tulee noudattaman nyt ja iankaikkisesti amen.
- kuva on jumala
nnfkfkknnfjejdjd kirjoitti:
Montako kohdetta olet pystynyt toteuttamaan ilman soveltamista? Vaikka suunnittelija olisi piirtänyt miten hyvin tahansa, niin sitten jonkun muun alan työvaihe edellyttää muutoksia. Joskus taas käytännössä on vain loogisempi tehdä eri tavalla kuin kuvassa. Tai edes ylipäätään mahdollista. Ei se suunnittelija sentäs mikään jumala ole, jonka tahtoa duunarin tulee noudattaman nyt ja iankaikkisesti amen.
Sitten kun tehdään kuvista poiketen niin tuskin kukaan kuvia korjaa, eli kuvan mukaan.
- knfnfnfnnfmffmmf
kuva on jumala kirjoitti:
Sitten kun tehdään kuvista poiketen niin tuskin kukaan kuvia korjaa, eli kuvan mukaan.
Kertoo ihminen, jolla ei ole kokemusta käytännön asennuksista. Kyllä joka kohteessa muutoksia tulee. Ne pitää vain muuttaa ja merkitä kuvaan. Kuva sitten takaisin suunnittelijalle, joka sen päivittää koneelle ja kertoo jos on jotain vastaansanomista muutosten takia.
Viimeisin oli kun suunnittelija ei ollut huomannut kantavaa teräspalkkia ja siitä olisi pitänyt 5 läpivientiä tehdä. Jätin tekemättä ja poikkesin kuvasta. Järjen käyttö kun edelleenkin on sallittua. Jopa aivan toivottavaakin. - on niitä nähty
inssien tekemiä kuvia. Ei päätä eikä häntää kun ei ymmärretä käytännön työstä mitään.
- ohjauskaappi
knfnfnfnnfmffmmf kirjoitti:
Kertoo ihminen, jolla ei ole kokemusta käytännön asennuksista. Kyllä joka kohteessa muutoksia tulee. Ne pitää vain muuttaa ja merkitä kuvaan. Kuva sitten takaisin suunnittelijalle, joka sen päivittää koneelle ja kertoo jos on jotain vastaansanomista muutosten takia.
Viimeisin oli kun suunnittelija ei ollut huomannut kantavaa teräspalkkia ja siitä olisi pitänyt 5 läpivientiä tehdä. Jätin tekemättä ja poikkesin kuvasta. Järjen käyttö kun edelleenkin on sallittua. Jopa aivan toivottavaakin.Näinhän se usein(miten) menee. Meillä suunnittelija ennen työn alkua sanookin, että tee niin kuin hyvä tulee, hän sitten piirtää uudet kuvat sen mukaan. Kyse tosin ei ole sisäjohtoasennuksista.
- sähköasentaja jo 45v
nnfkfkknnfjejdjd kirjoitti:
Ja tälläisten torvien takia kuvat ja todellisuus ei kohtaa. Kukapa korjaa kuvat jos lähetään oikomaan?
Pieni asentaja ei ymmärrä kaikkea, kuvat ja sähkösuunnitelmat on HYVÄKSYTETTY ennenkuin ne on työmaalla jos niitä muutetaan ne pitää hyväksytettää uudestaan.
Jos laiskotuttaa vaihda alaa. - justjooooo
on niitä nähty kirjoitti:
inssien tekemiä kuvia. Ei päätä eikä häntää kun ei ymmärretä käytännön työstä mitään.
Siltainsinöörikin kun suunnittelee sillaan, niin työntekijätkö sitten tekee sillan miten heidän mielestään "loogisinta" ja "järkevintä" (=lue: helpointa) on, koska inssin suunnitelmissa ei ole päätä eikä häntää, kun sillan suunnitellut insinööri ei ymmärrä käytännön työstä mitään?
- jeboubb
Eli ketjuttaisin pistorasiat katkaisemalla johdon pistorasian kohdalta ja jatkamalla samalla johdolla toiseen rasiaan.
- voit kaapeloida tähteen taikka ketjuun, jakorasia sellaiseen paikkaan että siihen pääsee käsiksi.
Vai täytyykö jakorasialta vetää erikseen omat johdot jokaiseen pistorasiaan?
- ei ole .... sillee tehdään, mikä on helpoin tapa tehdä kaapelireitin kannalta.
Onko pistorasioissa mahdollisuus tehdä kytkeminen ketjuttamalla?
- ON- itse asentaja
Tää on hyvä vastaus kysyjälle.
- tää on tarkkaa
"Eli ketjuttaisin pistorasiat katkaisemalla johdon pistorasian kohdalta ja jatkamalla samalla johdolla toiseen rasiaan."
Eihän se ole enää sama johto, se on sitten jo eri johto millä jatketaan.
Ne termit, ne termit. - ---
Pistorasioissa on liittimet ketjutusta varten
- asdfvgfghn
Kaikkee ne ihmiset itse rupee tekemään.
Voi hitto.- ilman lupia
ei sähkötyöt ole mitään rakettitiedettä ja ne voi hyvin tehdä itse.
- ip 68
ilman lupia kirjoitti:
ei sähkötyöt ole mitään rakettitiedettä ja ne voi hyvin tehdä itse.
Tuleeko kaapeli radialta takaisin jako pisteelle
- säkäti lärki
ip 68 kirjoitti:
Tuleeko kaapeli radialta takaisin jako pisteelle
Kysy sähköasentaja lta
- Jos osaat
"Kaikkee ne ihmiset itse rupee tekemään" - Huh huh...jumalako ne sitten tekee, kuka?
Kokemukseni mukaan (68v) iha ite pittää ihmisen tehä. - knfnfnfmmfmmlff
Jos osaat kirjoitti:
"Kaikkee ne ihmiset itse rupee tekemään" - Huh huh...jumalako ne sitten tekee, kuka?
Kokemukseni mukaan (68v) iha ite pittää ihmisen tehä.Höh. Johan nuo termitkin kertoo, että me ollaan kaikkien yläpuolella. Thyi, jotain saastaisia maallikoita. Ei ne mitenkään osaa kolmea johtos tökätä liittimiin. Tämä ON rakettitiedettä.
- Mie..vaan..1
Jos on 3x2,5 johto, on ehkä helpompi kytkeä pistorasiat, kun vetää jakorasialta oman johdon joka pistorasialle.
- itse asentaja
Joo tosiaan sellanen ns. Itsestäänselvyys johdosta. Jos jakorasia jolta jatkat on 10a sulakkeen takana riittää mmj 3*1, 5 jos taas 16a ryhmässä tarvii 3*2, 5 joka on tosiaan pintarasiaan vähän taiteiltavas ketjutettavaksi, mutta onnistuu kyllä. No melkeen kannattaa jokatapauksessa laittaa toi 3*2, 5 vaikka oliskin 10a ryhmä, kun jos joskus tulee muutoksia ja haluu noi pistorasiat 16a ryhmään. Tulee se jakorasiassakin ahtaaksi jos taasen voi alkuperäiseltä rasialta vetää yhden johdon lähemmäs pistorasioita ja pistää jakorasia sinne ja sieltä joka pistorasialle oma johto. Säästyy johtoa suht varmasti. Tosin ketjutus on johtoa säästävin.
Vikavirtasuoja on sitten vielä yks jonka voisit ajatella laittaa. Helpoin jos ketjutat on laittaa ketjun eka pistorasia sisäisellä vikiksellä josta voi jatkaa ryhmän muut pistorasiat vikiksellä suojattuna.
Jos haluut laittaa jokaiselle oman johdon tulis vikis sitten ennen uutta jakorasiaa. Jakorasian syöttöjohtoon oomaan rasiaan jonnekkin käsillepäästävään paikkaan. - pitkä matka vielä
itse asentaja kirjoitti:
Joo tosiaan sellanen ns. Itsestäänselvyys johdosta. Jos jakorasia jolta jatkat on 10a sulakkeen takana riittää mmj 3*1, 5 jos taas 16a ryhmässä tarvii 3*2, 5 joka on tosiaan pintarasiaan vähän taiteiltavas ketjutettavaksi, mutta onnistuu kyllä. No melkeen kannattaa jokatapauksessa laittaa toi 3*2, 5 vaikka oliskin 10a ryhmä, kun jos joskus tulee muutoksia ja haluu noi pistorasiat 16a ryhmään. Tulee se jakorasiassakin ahtaaksi jos taasen voi alkuperäiseltä rasialta vetää yhden johdon lähemmäs pistorasioita ja pistää jakorasia sinne ja sieltä joka pistorasialle oma johto. Säästyy johtoa suht varmasti. Tosin ketjutus on johtoa säästävin.
Vikavirtasuoja on sitten vielä yks jonka voisit ajatella laittaa. Helpoin jos ketjutat on laittaa ketjun eka pistorasia sisäisellä vikiksellä josta voi jatkaa ryhmän muut pistorasiat vikiksellä suojattuna.
Jos haluut laittaa jokaiselle oman johdon tulis vikis sitten ennen uutta jakorasiaa. Jakorasian syöttöjohtoon oomaan rasiaan jonnekkin käsillepäästävään paikkaan.Sanoi tuleva lampunasentaja.
- itse asentaja
pitkä matka vielä kirjoitti:
Sanoi tuleva lampunasentaja.
Korjaa ihmeessä asiat jotka on vääriin. Oppii siinä samalla...
- gsgddfgdffhgdfhd
itse asentaja kirjoitti:
Korjaa ihmeessä asiat jotka on vääriin. Oppii siinä samalla...
Sähköasentajia koulutetaan kaikissa isoissa taajamissa. Sinne vaan koulutukseen. Jostain kumman syystä luvat urakointiin saa aikaisintaan 4-5 vuoden kuluttua koulutuksen alkamisesta. Siis Suomi24:n sähkötyöpalstan lukeminen ei tee ammattimiestä vaikka kuinka sellainen haluaisi omasta mielestään olla.
Koska ala on luvanvarainen niin kaikki joilla on pätemisen tarvetta haluavat esittää osaavansa asiat niin teoriassa kuin käytännössä. Tuosta on esimerkkejä pilvin pimein kun tarkastelee tehtyjä sähköasennuksia. Paljon on kuolleita, sähköiskun saaneita, sähköpaloja yms. tee se itse -miesten jäljiltä. Hengenvaarallisia virityksiä löytyy joka kylästä kuten myös kylähulluja jotka viimeiseen asti vakuuttavat hallitsevansa hommat alusta loppuun. - mjk1
gsgddfgdffhgdfhd kirjoitti:
Sähköasentajia koulutetaan kaikissa isoissa taajamissa. Sinne vaan koulutukseen. Jostain kumman syystä luvat urakointiin saa aikaisintaan 4-5 vuoden kuluttua koulutuksen alkamisesta. Siis Suomi24:n sähkötyöpalstan lukeminen ei tee ammattimiestä vaikka kuinka sellainen haluaisi omasta mielestään olla.
Koska ala on luvanvarainen niin kaikki joilla on pätemisen tarvetta haluavat esittää osaavansa asiat niin teoriassa kuin käytännössä. Tuosta on esimerkkejä pilvin pimein kun tarkastelee tehtyjä sähköasennuksia. Paljon on kuolleita, sähköiskun saaneita, sähköpaloja yms. tee se itse -miesten jäljiltä. Hengenvaarallisia virityksiä löytyy joka kylästä kuten myös kylähulluja jotka viimeiseen asti vakuuttavat hallitsevansa hommat alusta loppuun.Teepä lista niistä kuolleita ja sähköpaloista, niitä on todella vähän tee se itse -miesten jäljiltä. Suurin osa on ammattimiesten jäljiltä.
Tässä pari esimerkkiä ammattimiesten taidosta.
- Kerrostaloasunnon sähköasennusten tarkastus, kuin tekijöistä ei ollut tietoa. Tulos kaikki oikein, vaikka kaikki pistorasiat olivat maadoitettuja ja kattorasiat ilman maadoitusta.
- IV-pumppuasentaja: sähkösyöttö pistotulpalla, mutta kaapeli MMJ - gsgddfgdffhgdfhd
mjk1 kirjoitti:
Teepä lista niistä kuolleita ja sähköpaloista, niitä on todella vähän tee se itse -miesten jäljiltä. Suurin osa on ammattimiesten jäljiltä.
Tässä pari esimerkkiä ammattimiesten taidosta.
- Kerrostaloasunnon sähköasennusten tarkastus, kuin tekijöistä ei ollut tietoa. Tulos kaikki oikein, vaikka kaikki pistorasiat olivat maadoitettuja ja kattorasiat ilman maadoitusta.
- IV-pumppuasentaja: sähkösyöttö pistotulpalla, mutta kaapeli MMJMikä on vähän? Jos 5-vuotias pikkutyttö menehtyy teeseitse-miehen asennusten takia niin onko se vähän? Suomessa kuolee pelkästään rakennuspaloissa n. 100 henkeä vuodessa joista osa on seurausta virheellisistä sähköasennuksista.
"Ammattimiesten" taidoista kirjoitat. Jos ns. ammattimiehillä on suuria puutteita tehdä sähköasennuksista turvallisia niin sekö on lääke, että tehdään asennukset itse?
Ohessa yksi tuoreimmista tapauksista, ammattimiehelle sinänsä erittäin yksinkertainen sähkötyö mutta siitä huolimatta kävi huonosti kun sähkötyöt eivät olleetkaan tarpeeksi tuttuja:
http://www.tukes.fi/Tiedostot/sahko_ja_hissit/Raportit/Kuolemaan johtanut sähkötapaturma Rovaniemellä.pdf - itse asentaja
Koska ala on luvanvarainen niin kaikki joilla on pätemisen tarvetta haluavat esittää osaavansa asiat niin teoriassa kuin käytännössä. Tuosta on esimerkkejä pilvin pimein kun tarkastelee tehtyjä sähköasennuksia. Paljon on kuolleita, sähköiskun saaneita, sähköpaloja yms. tee se itse -miesten jäljiltä. Hengenvaarallisia virityksiä löytyy joka kylästä kuten myös kylähulluja jotka viimeiseen asti vakuuttavat hallitsevansa hommat alusta loppuun.Kai se on parempi neuvoa teeseitse miestä tekemään oikein, kun varmasti on ko. Asian itse sitten jotenkin tekemässä?
Tässäkin hommassa säästää ja saa varmasti turvallisen jos hommaa tavarat itse ja vetää ja kiinnittää kaapelit ja rasiat paikoilleem. Kuoriikin vielä kaapelit ja pyytää sähkömiehen vain kytkemään. Näin kahden kolmen tunnin homman saa teetetyksi tunnin laskulla. Sama pätee vaikka koko pirtin sähköistykseen, että johdotustöissä voi ja kannattaa sähkäriä jeesata... jos haluu säästää. Toki riski on siinä et vetää piuhoja vääriin niin hyöty kuluu korjauksiin.
Tottakai parasta on antaa ammattilaisten tehdä kaikki hommat, mut jos rahaa on pakko yrittää säästää niin joitain asioita voi tehdä itsekkin... - gsgddfgdffhgdfhd
itse asentaja kirjoitti:
Kai se on parempi neuvoa teeseitse miestä tekemään oikein, kun varmasti on ko. Asian itse sitten jotenkin tekemässä?
Tässäkin hommassa säästää ja saa varmasti turvallisen jos hommaa tavarat itse ja vetää ja kiinnittää kaapelit ja rasiat paikoilleem. Kuoriikin vielä kaapelit ja pyytää sähkömiehen vain kytkemään. Näin kahden kolmen tunnin homman saa teetetyksi tunnin laskulla. Sama pätee vaikka koko pirtin sähköistykseen, että johdotustöissä voi ja kannattaa sähkäriä jeesata... jos haluu säästää. Toki riski on siinä et vetää piuhoja vääriin niin hyöty kuluu korjauksiin.
Tottakai parasta on antaa ammattilaisten tehdä kaikki hommat, mut jos rahaa on pakko yrittää säästää niin joitain asioita voi tehdä itsekkin...Toki aina voi säästää. Silloin kannattaa tehdä itse parturoinnit, maalaukset, leipomiset, rintasyöpäleikkaukset ja tietenkin sähköasennukset. Eihän siinä mitään väärää ole jos säästösyiden takia joku asennuksiin kuoleekin. Kyllä säästämisen eteen kannattaa tehdä tosiaan kaikkensa, minulta saisit muuten huokealla aivoleikkauksen, voisin tehdä sen sinulle parillakympillä, säästäisit.
- itse asentaja
Mikä on vähän? Jos 5-vuotias pikkutyttö menehtyy teeseitse-miehen asennusten takia niin onko se vähän? Suomessa kuolee pelkästään rakennuspaloissa n. 100 henkeä vuodessa joista osa on seurausta virheellisistä sähköasennuksista.
"Ammattimiesten" taidoista kirjoitat. Jos ns. ammattimiehillä on suuria puutteita tehdä sähköasennuksista turvallisia niin sekö on lääke, että tehdään asennukset itse?
Ohessa yksi tuoreimmista tapauksista, ammattimiehelle sinänsä erittäin yksinkertainen sähkötyö mutta siitä huolimatta kävi huonosti kun sähkötyöt eivät olleetkaan tarpeeksi tuttuja:
http://www.tukes.fi/Tiedostot/sahko_ja_hissit/Raportit/Kuolemaan johtanut sähkötapaturma Rovaniemellä.pdfVasta katsoin ton linkin... tosi inhottava juttu ja huonoa tuuriakin, että ei ollut varaajan runko mitään kautta yhteydessä maadoitukseen jolloin l3 sulake ois palanut samantien. Toinen juttu on tosiaan toi tosin jo kauan käytössä ollut enstonet liitin ja sen liitinjärjestys. L2, l2, pe, n ja l3 kun loogista olis l1, l2, l3,n ja pe. Joskus miettinytkin noita laittaessa miks pitää olla noin. Kai halutaan et kevi irtois viimeisenä vetotilanteessa kun on keskellä liitintä? Ei ois saanu noin käydä.
- itse asentaja
Toki aina voi säästää. Silloin kannattaa tehdä itse parturoinnit, maalaukset, leipomiset, rintasyöpäleikkaukset ja tietenkin sähköasennukset. Eihän siinä mitään väärää ole jos säästösyiden takia joku asennuksiin kuoleekin. Kyllä säästämisen eteen kannattaa tehdä tosiaan kaikkensa, minulta saisit muuten huokealla aivoleikkauksen, voisin tehdä sen sinulle parillakympillä, säästäisit.
Joo pitää riskit pitää minimaallisina siinä mitä itse tekee. Kyseenalasta on varmaan omat jarrurempat autoon yms. Jos huonotuuri käy voi olla auto poikittain rekan edessä.
Mietiskelen nyt vaan ei oo tarkotus olla piruileva, mutta tuli juuri kirjoittamastani mieleen. Että miksi auton remppoja saa itse tehdä? Miksei ne ole luvanvaraisia?luulen vaan että autoilussa kuolee enemmän ihmisiä kuin sähköturmissa? Varmasti mutta entä jopa onnettomuuksissa joissa syynä on teeseitsemiehen rempan aiheuttama syy. Meneevähän offtopic :) - siitä aloitat
itse asentaja kirjoitti:
Vasta katsoin ton linkin... tosi inhottava juttu ja huonoa tuuriakin, että ei ollut varaajan runko mitään kautta yhteydessä maadoitukseen jolloin l3 sulake ois palanut samantien. Toinen juttu on tosiaan toi tosin jo kauan käytössä ollut enstonet liitin ja sen liitinjärjestys. L2, l2, pe, n ja l3 kun loogista olis l1, l2, l3,n ja pe. Joskus miettinytkin noita laittaessa miks pitää olla noin. Kai halutaan et kevi irtois viimeisenä vetotilanteessa kun on keskellä liitintä? Ei ois saanu noin käydä.
Etpä ole sitten ikinä mitään sähkötöitä tehnytkään kun nyt vasta tajusit enston liitinmerkinnät. Äläkä tee vielä pitkiin aikoihinkaan. Harjoitella voit jotain lampunasennusta johdonpätkää lavasteena käyttäen.
- itse asentaja
siitä aloitat kirjoitti:
Etpä ole sitten ikinä mitään sähkötöitä tehnytkään kun nyt vasta tajusit enston liitinmerkinnät. Äläkä tee vielä pitkiin aikoihinkaan. Harjoitella voit jotain lampunasennusta johdonpätkää lavasteena käyttäen.
En sano että olisin niitä paljoa kerenny viellä kytkemään, mutta muutaman kymmenen kyllä ja oikein on ollut :). Raportissa oli maininta merkkintöjen huonoudesta joka musta kans pitää paikkaansa vaikkakin ihan ok ovat, mutta vois olla selkeemmätkin. Varsinkin kun vaiheet ei ole rivissä vierekkäin niinkuin yleensä ovat. Pe ja n vaikka merkattu värein joka teko vaiheessa olisi työvaihe lisää ja nostaisi hintaa. Mutta jotenkin... en usko et kyseinen putkari on ainoa kuka tuon on joskus kytkenyt tuolla tavalla vääriin.
- kljköjkökjjö
itse asentaja kirjoitti:
Joo pitää riskit pitää minimaallisina siinä mitä itse tekee. Kyseenalasta on varmaan omat jarrurempat autoon yms. Jos huonotuuri käy voi olla auto poikittain rekan edessä.
Mietiskelen nyt vaan ei oo tarkotus olla piruileva, mutta tuli juuri kirjoittamastani mieleen. Että miksi auton remppoja saa itse tehdä? Miksei ne ole luvanvaraisia?luulen vaan että autoilussa kuolee enemmän ihmisiä kuin sähköturmissa? Varmasti mutta entä jopa onnettomuuksissa joissa syynä on teeseitsemiehen rempan aiheuttama syy. Meneevähän offtopic :)Kemissä kaveri piikkasi kranaatista räjäytysaineita ulos. Oliko hommassa mitään riskiä? Sattuu olemaan niin, että mitä tyhmempi örvelö on kyseessä niin sitä vähemmän hän näkee riskejä omissa toiminnoissaan. Selitä nyt nuorelle kortin saaneelle, että ylinopeus on vaarallista tai teeseitse-miehelle, että itsetehdyt sähköasennukset ovat vaarallisia. Uskooko? No ei tietenkään. Mitä tyhmempi örvelö kyseessä niin sitä nopeammin tappaa joko itsensä tai jonkun ihan sivullisen.
- siitä aloitat
itse asentaja kirjoitti:
En sano että olisin niitä paljoa kerenny viellä kytkemään, mutta muutaman kymmenen kyllä ja oikein on ollut :). Raportissa oli maininta merkkintöjen huonoudesta joka musta kans pitää paikkaansa vaikkakin ihan ok ovat, mutta vois olla selkeemmätkin. Varsinkin kun vaiheet ei ole rivissä vierekkäin niinkuin yleensä ovat. Pe ja n vaikka merkattu värein joka teko vaiheessa olisi työvaihe lisää ja nostaisi hintaa. Mutta jotenkin... en usko et kyseinen putkari on ainoa kuka tuon on joskus kytkenyt tuolla tavalla vääriin.
Sinulle selvästi liian vaikeaa, kevi on tarkoituksella oikeassa paikassa eli keskellä.
Tulee sitten aikoinaan tutuksi sinulle (jos tulee) kunhan harjoittelet ensin vaiheen ja nollan kytkentää sillä lavastepätkällä. Mutta älä missään nimessä laita johdonpäätä lähellekään mitään jännitteellistä paikkaa. - itse asentaja
siitä aloitat kirjoitti:
Sinulle selvästi liian vaikeaa, kevi on tarkoituksella oikeassa paikassa eli keskellä.
Tulee sitten aikoinaan tutuksi sinulle (jos tulee) kunhan harjoittelet ensin vaiheen ja nollan kytkentää sillä lavastepätkällä. Mutta älä missään nimessä laita johdonpäätä lähellekään mitään jännitteellistä paikkaa.Tähän ei sais täällä lähteä mutta... niin miten niin mulle liian vaikea? :)
Kuitenkin enstonetliitin sais olla selkeemmin munkin mielestä toteutettu/merkattu. Kaikki ketkä on niitä kytkeny on sen joskus kytkenyt ensimmäistä kertaa ja silloin on selkeästi erehtymisen mahdollisuus. Turhaan... - mjk1
Mikä on vähän? Jos 5-vuotias pikkutyttö menehtyy teeseitse-miehen asennusten takia niin onko se vähän? Suomessa kuolee pelkästään rakennuspaloissa n. 100 henkeä vuodessa joista osa on seurausta virheellisistä sähköasennuksista.
http://www.tukes.fi/Tiedostot/sahko_ja_hissit/Raportit/Kuolemaan johtanut sähkötapaturma Rovaniemellä.pdfKyllä 1 -2 on vähän, ruokaankin tukehtuu enemmän ihmisiä vuodessa ja ruoanlaitosta johtuvissa paloissa kuolee kymmeniä. Miksi ruoanlaitto ja syöminen ei ole luvanvaraista?
Tuossa raportissa mainitun sähkötyön olisi myös ammattimies voinut tehdä vääri. Mielestäni suurin syyllinen tähän kuolemaan on liittimen suunnittelija, jos liitinjärjestys tehdään normaali käytännöstä poiketen, pitää se pitää merkitä todella selvästi.
Idea on ihan hyvä, että kevi on keskellä ja irtoaa viimeisenä, mutta kun vastaavaa järjestystä ei ole muissa sähkölaitteissa (hella, kiuas ym.) - sähköä
siitä aloitat kirjoitti:
Tulee sitten aikoinaan tutuksi sinulle (jos tulee) kunhan harjoittelet ensin vaiheen ja nollan kytkentää sillä lavastepätkällä. Mutta älä missään nimessä laita johdonpäätä lähellekään mitään jännitteellistä paikkaa.Et näköjään osaa muutakuin vittuilla. Kertoisit mielummin miksi se ke-vi on siinä keskellä.
- Tosi on
itse asentaja kirjoitti:
Kai se on parempi neuvoa teeseitse miestä tekemään oikein, kun varmasti on ko. Asian itse sitten jotenkin tekemässä?
Tottakai parasta on antaa ammattilaisten tehdä kaikki hommat, mut jos rahaa on pakko yrittää säästää niin joitain asioita voi tehdä itsekkin...En minä usko että säästöjä syntyy, jos noviisi tekee osan töistä. joudut joka tapauksessa tarkastamaan hänen työnsä, ja jos teet sen oikein ja huolellisesti joudut purkamaan kaiken jo tehdyn ja aloittamaan alusta. Tarkoilla mittauksilla kyllä löytyvät ne pahimmat viat, mutta ne piilevät saattavat pahimmassa tapauksessa polttaa koko mökin. Itse en mieluusti toisten töihin puutu.
- Tosi on
mjk1 kirjoitti:
Kyllä 1 -2 on vähän, ruokaankin tukehtuu enemmän ihmisiä vuodessa ja ruoanlaitosta johtuvissa paloissa kuolee kymmeniä. Miksi ruoanlaitto ja syöminen ei ole luvanvaraista?
Tuossa raportissa mainitun sähkötyön olisi myös ammattimies voinut tehdä vääri. Mielestäni suurin syyllinen tähän kuolemaan on liittimen suunnittelija, jos liitinjärjestys tehdään normaali käytännöstä poiketen, pitää se pitää merkitä todella selvästi.
Idea on ihan hyvä, että kevi on keskellä ja irtoaa viimeisenä, mutta kun vastaavaa järjestystä ei ole muissa sähkölaitteissa (hella, kiuas ym.)Kyllä järjestys on olemassa, lueppahan sitä sähköoppia ajatuksen kera!
- Johan on
siitä aloitat kirjoitti:
Tulee sitten aikoinaan tutuksi sinulle (jos tulee) kunhan harjoittelet ensin vaiheen ja nollan kytkentää sillä lavastepätkällä. Mutta älä missään nimessä laita johdonpäätä lähellekään mitään jännitteellistä paikkaa.Voi hellan lettas. Jos sinulla ei ole mitään varsinaista kirjoitettavaa itse keksusteluun, älä kirjoita mitään.
- hmhmmhmh
Miksi kaikki rakettitiedettä pienemmät luvanvaraiset asiat pitää tehdä itse? Tuletko meille silmäleikkaukseen... Olen käynyt kerran lääkärissä ja ei se niin vaikelta näyttänyt.
- sdssdfsafsadfasd
Uusivuosi on taas tulossa raketteineen. Suojalaseista muistutetaan kaikissa medioissa mutta "ei koske minua" -henkilöt taas viis välittävät ohjeista. Kuinkahan moni menettää näkönsä tässäkin vuodenvaihteessa?
Sama juttu joka vuosi, känniääliöt hukuttavat itsensä juhannuksena, rakettien ampujat puhkovat silmät (omansa tai toisten) uutenavuonna, kortin saaneet kaahaavat kaverinsa hengiltä ensimmäisellä autolla, teeseitse -sähkömiehet miinoittavat rakennukset asennuksillaan... Ei mitään uutta. - ip 68
sdssdfsafsadfasd kirjoitti:
Uusivuosi on taas tulossa raketteineen. Suojalaseista muistutetaan kaikissa medioissa mutta "ei koske minua" -henkilöt taas viis välittävät ohjeista. Kuinkahan moni menettää näkönsä tässäkin vuodenvaihteessa?
Sama juttu joka vuosi, känniääliöt hukuttavat itsensä juhannuksena, rakettien ampujat puhkovat silmät (omansa tai toisten) uutenavuonna, kortin saaneet kaahaavat kaverinsa hengiltä ensimmäisellä autolla, teeseitse -sähkömiehet miinoittavat rakennukset asennuksillaan... Ei mitään uutta.Jos tältä palstalta kysyy, voiko ja miten ketjuttaa sähkörasiat ei ammattitaito niihin muihin kytkentöihin ja mittauksiin mitä ko.asennustyö vaati todennäköisesti ole olemasse.
kannattaisi jättää homma tekemätä
- omatoiminen
Voihan niille rasioille vetää oman syötön jakorasialta lähemmäs jos siltä tuntuu ja jakaa siitä sitten rasiolle jokaiselle omalla kaapelilla. Kaapeli ei niin paljon maksa että sitä kannattaa alkaa muutama metri säästämään. Eikä tuo nyt ole sen vaikeampaa vetää omaa kaapelia joka rasialle. Tuskin noita piharakennuksessa montaa on. Mutta kyllähän "ammattilaisetkin" ketjuttelee rasioita esim ok-taloissa. Järki vaan käteen ja huolellinen työ kunniaan.
- pena429
Tämä "Valaistus ja sähkötyöt" on jännä, hyvin jännä palsta: asialliset vastaukset saavat miinuksia ja p.a.s.k.a.n puhuminen plussia. Nimimerkit "jejoubb" ja "itse asentaja" ovat asialinjoilla mutta ainakin toisen scoret on pahasti pakkasella.
Miksi asialinja ei kelpaa? Eikö muualla pysty pätemään?- on se ulkona
Minusta tuo "itse asentaja" on ulkona kuin lintulauta, eräässä viestiketjussa sen kaapelit oli poikkipinnaltaan useita neliömetrejä, ja tässä viestiketjussa sulakkeet ovat aarien kokoisia, 10-16 aaria.
Ja sitten se hyökkää palstalle, hei minä tiedän, minä vaan tiedän. Olenhan "itse asentaja". - itse asentaja
on se ulkona kirjoitti:
Minusta tuo "itse asentaja" on ulkona kuin lintulauta, eräässä viestiketjussa sen kaapelit oli poikkipinnaltaan useita neliömetrejä, ja tässä viestiketjussa sulakkeet ovat aarien kokoisia, 10-16 aaria.
Ja sitten se hyökkää palstalle, hei minä tiedän, minä vaan tiedän. Olenhan "itse asentaja".Kuka tietoa kaipaa osannee asiayhteydestä päätellä mitä on tatkoitettu. Koittaisit keskittyä asia kokonaisuuden kritisointiin, siitä olis hyötyäkin jos neuvot on menossa metsään. Toi pikkuadioihin piikittely on vastoin haitallista asiallisia neuvoja kohtaan. Ei kukaan oikeesti neuvoja jakava tällästä kauaa jaksa kuunnella. Tottakai lyhenteetkin sais olla oikein ja saa niitäkin oikoa hyvä niin, mutta turhanpäiväsen haukkumisen vois jättää pois. Vaikkakaan mua seei niin haittaa ainakaan vielä :) itsetunto viel terveellä pohjalla. Ei oo tarve päteä vain neuvoa jos osaan.
En todellakaan tiedä kaikkea, mutta mitä tiedän niin jaan neuvoja ja kyselen täällä niin toivoisin saavani kanssa hyviä neuvoja takaisin. Näin on käynytkin... - dfasdfsdfasddfssdfsa
itse asentaja kirjoitti:
Kuka tietoa kaipaa osannee asiayhteydestä päätellä mitä on tatkoitettu. Koittaisit keskittyä asia kokonaisuuden kritisointiin, siitä olis hyötyäkin jos neuvot on menossa metsään. Toi pikkuadioihin piikittely on vastoin haitallista asiallisia neuvoja kohtaan. Ei kukaan oikeesti neuvoja jakava tällästä kauaa jaksa kuunnella. Tottakai lyhenteetkin sais olla oikein ja saa niitäkin oikoa hyvä niin, mutta turhanpäiväsen haukkumisen vois jättää pois. Vaikkakaan mua seei niin haittaa ainakaan vielä :) itsetunto viel terveellä pohjalla. Ei oo tarve päteä vain neuvoa jos osaan.
En todellakaan tiedä kaikkea, mutta mitä tiedän niin jaan neuvoja ja kyselen täällä niin toivoisin saavani kanssa hyviä neuvoja takaisin. Näin on käynytkin...Luvanvaraiset sähkötyöt ovat luvanvaraisia siitä syystä, että ne tulevat asetusten mukaisesti turvallisesti tehtyä eikä niistä aiheudu vaaraa tai haittaa henkilöille, eläimille, rakennuksille tai esim. langattomille viestiyhteyksille.
Tekeekö siitä huolimatta sähköasennustöitä on lähinnä asennekysymys. Kotiin voi tuoda myös kranaatin ja kopistella sitä vasaralla aikansa kuluksi. Typerykset eivät ymmärrä mitä ovat tekemässä kuten ei sähköasennuksissakaan. Se vasarankoputtelu itsessään näyttää suhteellisen helpolta mutta ennemmin tai myöhemmin tietämättömyydestä joutuu kärsimään (sähköasennuksissa usein täysin sivulliset).
- Zänzän
Ehkäpä näiden viesteihin ei kannattaisi vastata. Antaa muiden samalla tasolla olevien ohjeistaa.
- t-s.laukkanen1
sähko asennukset on luvan varaista ..loytyy tarvittaessa aina vastuu henkilo vika tapauksissa ja epä selvissä asioissa ei tarvitse maallikon tietää sähkostä yhtään mitään kun osaa tilata ammatti henkilon paikalle...ala on niin kilpailutettu pohjille että kenellä vaan on vara maksaa muutaman tunnin tyo palkkiot..ja täälläkin rajoittaisin näitä alan kurssitettuja pitämään pienempää suuta...estetään näin vika asennukset..ei tarvitse kaikkien olla osaavinaan...joten puhelin käteen arkena ja ammatti henkilostoä....
sähkoinsinoori samuli laukkanen
puh 0449257105- ei ingenjööri
Onkos ingenjöörillä jäänyt kansakoulukin kesken, meinaan kun tuo kirjoitustaito ei ole kovinkaan hanskassa.
- SP1 ins.
ei ingenjööri kirjoitti:
Onkos ingenjöörillä jäänyt kansakoulukin kesken, meinaan kun tuo kirjoitustaito ei ole kovinkaan hanskassa.
Eikä sähkoinsinoori laukkanen ole näemmä vielä löytänyt ö-näppäintä näppiksestään.
- sala inssi
Eipä ole insinöörillä edes omaa osoitetta, saatipa edes inssi
- ip68 tosi ammattilainen
sala inssi kirjoitti:
Eipä ole insinöörillä edes omaa osoitetta, saatipa edes inssi
Suosittelen tähtiverkkoa , elikkä jakopisteestä kaikki omina vetoinaan.
Helpompi hallinta ja jos vikaa , vika lööytyy heti.
Lisäksi jos vielämtuleekin joku muutos esim, yksi piste vielä myöhemmin, se voi olla helpompi sitten ottaa rinnan elikkä ketuttaa. Mutta jos on jo ketjutettu et saa kolmatta karvaa ruuvien alle ainakaan helposti ja siististi.
- A2 sähkäri
Tai tee 2 eri ketjutusta.Riippuu miten ne pistorasiat sijoittuu.Mahdollista kytkeä monin tavoin.
Sähkötöissä me aina katsotaan mikä tulee helpoimmaksi tehdä.
Ei ole yhtä oikeaa tai parempaa tapaa.
35 vuotta piuhoja on vedetty ja kytketty.Tästäkin asiasta saa ongelman,jos oikein vatkaa ja veivaa.
Järki käteen ja katso mikä tapa on helpoin ,se on yleensä paraskin. - Tosi on
Asiassahan on monta muttaa! Kun olet kerta noviisi, jätä hommat ammattilaisille, näin sanoo laki. Lakeja kannattaa noudattaa jo tulevaisuuden vahinkojen varalta.
- remppaa
Itse tein aikanaan urakkasopimuksen omakotitaloni sähkötöistä sähköurakoitsijan kanssa. No sitten urakoitsija teki konkurssin ja osa sähkötöistä jäi tekemättä. Kyllä myöskin osa urakka summasta jäi tietysti maksamatta. Oli muuten vaikea saada ketään jatkamaan keskenjäänyttä työsuoritusta! Mistähän se johtuu. Ymmärrän kyllä ettei kukaan halua olla vastuussa muiden tekemistä töistä. Mutta onhan ko. työt kuitenkin tarkaan asetuksilla ym. määriteltyjä niin ei luulisi olevan jonkun toisen jatkavan hommat loppuun.
- Niukka on
Jos pitää ketjuttaa niin on kyllä niukkaa. Vedä lisää johtoa....taikka myy vaikka eristeet jos pitää ketjuttaa. Polkupyörtässä ja mopossa on ketjut.
- KumpaanSuuntaanSähköKier
Englannissa pistorasiat on kytketty rengasyhteydellä säḧköön. Eli ketjutettujen pstorasioiden johto palaa takaisin sähkötaululle. Säästävät muka kuparia. Saarelaisethan ovat muutenkin omituisia, ajavat jopa vasemmalla puolen tietä!
- ei_kiinnosta
Ja ketä kiinnostaa Suomessa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241546- 291393
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!691217- 781194
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18952Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per175855