Mitäs pitää huomioida lopettaessa lääkitystä & mitä vierotusoireita tiedossa ?
Cipralexin alasajo ?
lääkeloppuuny
9249
0Äänestä
Muut lukivat myös
Odottaa vastausta
Näihin keskusteluihin ei ole vielä vastattu. Ole ensimmäinen.
Turvaa tilisi vahvistamalla puhelinnumerosi. Voit silloin palauttaa unohtuneen salasanan tekstiviestillä.
Näihin keskusteluihin ei ole vielä vastattu. Ole ensimmäinen.
Vastaukset 9
Vanhimmat
Itse olen käyttänyt ja lopettamassa nyt Cipralexin rinnakkaisvalmistetta Escitalopramia. Lääkityksen purkaminen aloitettiin noin kuusi viikkoa sitten, pudottamalla annostus 15 mg:sta kymmeneen ensin kolmen viikon ajaksi ja 10 mg:stä sitten viiteen kolmen viikon ajaksi. Nyt pari kolme päivää sitten lopetin lääkkeen syömisen kokonaan. Vieroitusoireita on ollut muutaman päivän kestänyt huimauksen tunne etenkin katsetta/päätä kääntäessä ja silmiä liikutettaessa. Ei varsinaisesti ole haitannut kovasti, vaikka hieman epämiellyttävää onkin ollut. Mennyt tosiaan muutamassa päivässä - viikossa pois. Nyt kun siis luovuin pari päivää sitten tuosta 5 mg:n annostuksesta, alkoi taas huimaamaan, mutta uskon sen tässä katoavan kyllä. Mitä sitten muita havaintoja olen tehnyt, niin väsymystä on ehkä vähän ollut ja unista on tullut huomattavan levottomia, mutta ovat silti olleet ns. aiheessa pysyviä eivätkä mitään hyppimistä kohtauksesta toiseen, mitään järkeähän niissä ei ole ollut. Painajaisia ei ole ollut.
Huimaukseen on vähän auttanut päiväunien ottaminen.
:) Onnea lopettamiseen, itse olen tyytyväinen päästessäni nyt tuosta lääkityksestä reilun vuoden jälkeen kokonaan eroon.
Miksi lääke pitäisi ajaa vähitellen alas? Omakohtaisesta kokemuksestani voin kertoa, etten kärsinyt juurikaan mistään sivuvaikutuksista lopetettuani 15 vuotta syömäni masennuslääkkeen kerralla.
Se on hyvin tapauskohtaista sitten ilmeisesti miten kehenkin vaikuttavat. Sattuipa nimittäin tässä hoitojakson aikana käymään niin, että yhdessä vaiheessa vahingossa pääsivät lääkkeet loppumaan eikä reseptilläkään niitä enää ollut. Oli silloin tuo 15 mg:n annostus ja loppumista seuraavana päivänä alkoi hieman päästä heittämään, toisena päivänä huimaus oli jo todella todella inhottavaa. Mihin tahansa katsetta käänsi, tuntui koko näkökenttä heittävän ja kadulla kulkiessa se ympäristön seuraaminen tuntui kuin olisin meinannut kaatua vähän väliä, tuntui jaloissa asti tasapainon menettämisen tunne. Tästä syystä ainakin itselleni tuo vähittäinen purkaminen on toiminut paremmin, sillä niin rajua huimausta ei ole tullut. Tälläkin erää päästä tosiaan heittää jatkuvasti un pari päivää nyt olen ollut täysin ilman. Samanlailla huimasi jo lääkitystä vähennettäessä.
Teet niinkuin parhaaksi näet. Vieroitusoireista vaan pääsee nopeammin eroon jos lopettaa kokonaan samantien. Minulle oli käytössä fluoksetiini, mitään muuta ei tullut kuin sähköiskunomaisia tuntoja päähän, mitkä hävisivät muutamassa viikossa eivätkä nekään olleet kestämättömiä. Tsemppiä lopettamiseen jos et enää lääkettä tarvitse!
SSRI:t ei pitäisi koskaan lopettaa suoraan seinään. Fluoksetiinin lopettaminen nopeammin on essitalopraamia merkittävästi helpompaa sen montakertaa pidemmän puoliintumisajan ansiosta. Ap:lle vieroitusohjeita löytyy esimerkiksi osoitteeseta beyondmeds.com ja sieltä psych drug withdrawal -osiosta.
Kuten jo edellisessäni kerroin, tuo yht'äkkinen lääkkeen loppuminen aiheutti todella inhottavaa ja haittaavaa huimaamista. Nyt kun olen portaittain lopettanut, on toki huimausta esiintynyt, mutta ei todellakaan mitään siihen verrattavaa kuin tuolloin lääkkeiden kesken loppumisesta aiheutuneet vieroitusoireet.
Ja oikeastaan, mikä kiire ihmisillä näiden lopettelun suhteen oikein on? Hissuksiin hyvä tulee. Turha sitä on lääkkeiden nopealla lopettamisella itselleen stressiä aiheuttaa sun muita paineita, kun rauhallisesti eteneminen on sekin mahdollista ja ehkä jopa miellyttävämpää. Voi jopa huomata, että toden totta, lääkityksen pienentäminen ei ole vointia ainakaan pahentanut, voin siis piakkoin pienentää edelleen ja lopulta lopettaa kokonaan. Näin itse teen, kun parhaaksi katson, kuutisen viikkoa meni alasajossa ja viimeisistä kun luovuin niin en usko, että tämä huimaus enää kauaa kestää, ehkä viikon. Huomautettakoon vielä, että todellakaan en kärsinyt huimauksesta koko tuota kuutta viikkoa vaan aina pudottamisen jälkeen noin viikon verran :) Ja todellakin, tsemppiä niille jotka lääkitystä lopettelevat, toivottavasti kuitenkin jo tervehtyneinä. Minä nousin masennuksesta, te muutkin pystytte siihen.
... ja unohda kaikenmaailman pelottelevat nettisivut. Yleensä SSRI:n vieroitusoireet eivät ole mainittavia.
Juurikin noin. Itse en saanut vieroitusoireita lääkkeen lopetettuani seinään, sekin on yksilöllistä kuten on jo todettu. Noudata lääkärisi ohjeistusta lääkkeestä vieroittautumisessa. Fluoksetiinin lopettaminen ei ole yhtään helpompaa kuin minkään muunkaan SSRI-lääkkeen puoliintumisajoista huolimatta. Bentsotkin olen lopettanut seinään aikoinaan. Kukin tyylillään.
Mitenkäs sellainen jos lopettaa usean vuoden juomaputken seinään ilman rauhoittavia lääkkeitä ja pystyy olemaan ilman alkoholia sen jälkeen useita kuukausia ilman minkäänlaista ulkopuolista apua? jotkut pystyvät siihen toiset eivät, ihan kiinni yksilöstä, kuten lääkkeistäkin vieroittautumisessa.