Ymmärtää, mutta ei puhu?!

Tyttö 2 v

Hei! Tyttöni on juuri täyttänyt 2 vuotta, mutta ei siis puhu vieläkään!
Ymmärtää kuitenkin erinomaisesti puhetta ja on aina ollut "älykkään" oloinen lapsi muutenkin. Neuvolassa on myös huomattu että ymmärtää ikäisekseen todellahyvin puhetta ja puheen sisältöä, lisäksi mainittu hyvät "leikkitaidot".

Tyttö käyttää siis vain muutamia sanoja ehkä 10 kpl. Omaa höpötystä tulee, mutta iso osa kirjaimista puuttuu kokonaan. Tyttö tulee ymmäretyksi kotonaan, eli on itse kehitellyt tapoja esim "käsiviittomia" miten ilmaisee itseään.

Saimme neuvolasta nyt sitten lähetteen puheterapeutin tarkastukseen ja äitiä vähän mietityttää mistä puhumattomuus johtuu kun älyssä ei näyttäisi olevan vikaa,,

Tyttö myös rakastaa kirjoja ja hänelle muutenkin puhutaan PALJON!!
Osaa hienosti matkia mitä eläimet sanoo, mutta muuten sanojen jäljittely on aika epäselvää.

Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta?
Mistä puhumattomuus voisi johtua

5

161

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Saattaa johtua monestakin asiasta. Voi olla jokin diagnoosikin, mutta se selvinnee sitten puheterapeutilla, mutta minä kokeilisin ihan huvin vuoksi sitä odotellessa, että lopettaisin ymmärtämisen. Tyttö viittoo ja höpisee omiaan, tiedät hyvin mitä on vailla, mutta esitäpä ettet ymmärräkään. Mitäs sitten? Jos ei sanaa irtoa niin muutaman kymmenen sekunnin piinan jälkeen luovuta, tiedät tarkkaan haluavan keksin, eli mallita "anna keksi", jos höpisee omiaan, korjaa "anna keksi", piinaa tällä taas parikymmentä sekunttia tai miten pitkälle uskallat viedä ettet hermostuta (mikä ei todellakaan edesauta puheen tulemista), ota keksi käteen, pidä lapsen ulottumattomilla ja yritä vielä muutaman kerran mallittaa "anna keksi", jos ei tule, niin ei tule, anna lapselle keksi silti, että harjoittelu tuntuu hänestä jatkossakin motivoivalta. Ja muista, että lapsi ei vielä ole tottunut puhumalla ilmaisemaan, eli älä vaadi täydellistä suoritusta, eli alkuun lapsi voi sanoa vaikka vain pelkän a (anna-sanan alkukirjaimen) ja siitä jo täytyy keksi saada, kun hän niin kovasti pyrki verbaalisesti toivettaan ilmaisemaan. Seuraavassa harjoituksessa voit jo vähän pidempää hakea a-a. Sitten kokonaista anna-sanaa tms. Sitten myös keksi sanaa perään hakemaan vaikka kirjain kerrallaan... Menetelmän nimi on PRT, jos kiinnostuit.

    • Tyttö 2v

      Kiitos vastauksesta! Haluaisinkin nimenomaan että oppiminen olisi tytöstä hauskaa ja mukavaa eikä niin ettei äiti enää ikinä ymmärrä mitä tyttö tarkoittaa. Se olisi jo haitallista keskinäiselle suhteellemme. Tyttö on vähän sellainen luonteeltaan että pinna palaa heti jos asiat ei mene "täydellisesti",itsekriittinen jos niin voi tuon ikäisestä sanoa...

      Tytöllä on siis käytössä joitakin "tärkeitä" sanoja:
      Minun, anna, ei, joo, mennään, moi, hei hei, nami, mummi, muumi, nenä, "halaa"
      Ajaa

      Lisäksi joitakin epäselviä:
      Äiti-äimi, isi-ihhi, pallo-allo, suu-uu, maha-mama, lehmä-mehmä, silmä-immä,
      Kissa-miau

      Mitähän mahdollisia diagnooseja voi olla? Jos kuitenkaan ei voi kehitysvammasta puhua kun muuten normaalisti kehittynyt, vai voiko?

      • En huolestuisi

        Minusta ei kuulosta mitenkään epänormaalilta tai huolestuttavalta. Tuskin mikään on vialla, osa vain alkaa puhua vähän myöhemmin kuin lapset keskimäärin. Tytölläsi on kuitenkin useita sanoja ja hän ymmärtää ja saa itsensä ymmärretyksi. Tiedätkö, milloin olet itse oppinut puhumaan? Entä miehesi? Jos suvussa on lievää puheenviivästymää, ei ole mikään ihme, jos tyttönnekään ei niin kovin ajoissa ole alkanut puhua.


      • ...
        En huolestuisi kirjoitti:

        Minusta ei kuulosta mitenkään epänormaalilta tai huolestuttavalta. Tuskin mikään on vialla, osa vain alkaa puhua vähän myöhemmin kuin lapset keskimäärin. Tytölläsi on kuitenkin useita sanoja ja hän ymmärtää ja saa itsensä ymmärretyksi. Tiedätkö, milloin olet itse oppinut puhumaan? Entä miehesi? Jos suvussa on lievää puheenviivästymää, ei ole mikään ihme, jos tyttönnekään ei niin kovin ajoissa ole alkanut puhua.

        Meidän naapurin poika ei yli 3-vuotiaana puhunut vielä yhtään sanaa. Hän oli muutaman kuukauden vanhempi kuin tyttäreni, joka tietysti tuolloin puhui jo pitkiä lauseita. Tämän vuoksi lapsilla ei myöskään keskinäiset leikit sujuneet, kun poika ei osannut kuin "mennä tohottaa". Tyttäremme löysi tuolloin leikkikaverin 6-vuotiaasta naapurin tytöstä. Ajan myötä erot näiden melkein samanikäisten leikeissä tasaantuivat, kun pojan hieman väkivaltainen käytös muuttui kiltimmäksi puheen oppimisen myötä.


      • ...

        No diagnoosejahan löytyy monen kirjavaa, josita valita. Ihan vain puheentuottamisen eritysivaikeus voi olla sen erittelemättömämpää syytä koskaan löytämättä, voi olla jotain suunalueen rakennellista poikkeamaa tai sitten afasiaa, dysfasiaa, joiden taustoista vähän eritellymmin tiedetään.

        Mutta jos kaksi vuotias ei puhu, niin hyvin usein ihan on vain opittua avuttomuutta. Eli äiti ja isi palvelee ja ymmärtää, eli kommunikaatio on turhaa, lapsi keskittää energiansa monenlaisen muun asian oppimiseen. Ihme kyllä nämä samaiset lapset hyvin usein alkavat puhua pälpättää nopeasti kun laitetaan esim päiväkotiin ja kukaan ei ymmärräkään...

        Kiva, että haluat tytöllä olevan hauskaa oppiessa, niin kannattaa. kun mietit puhumistamme, niin sillehän on monia merkityksiä, käyttätarkoituksia. Me nimeämme asioita, me kerromme asioita, me pyydämme asioita, me kuvailemme asioita jne... Kun mietit noita käyttötarkoituksia, vaikka niitä keksisit miten monia tahansa, niin niistä yksi nousee ehdottomasti yli muiden oppimisen motivaation kannalta. Eli se pyytäminen. Eli jos nyt näytät kukan kuvaa ja mallitat ja pyydät lasta toistelemaan perässäsi kukka, niin mitä sitten; miksi ihmeeessä lapsi tuollaisesta innostuisi. Mutta entäpä jos sinulla onkin kiva höyhenistä tehty kutittelija-kukka ja toisessa kädessä pehmo ampiainen joka on valmiina hyökkäyseen ja kysyt kumman hyökkäyksen lapsi haluaa kukka vai ampiainen ja lapsi tietää, että se kumman hän nimeää hyökkää kimppuun, niin jopa alkaa motivoimaan puhumaan. Ja joka tilanteessa samaa menetelmää; lapsi on täpinöissään lähdössä ulos; laitat käden oven kahvalle ja mallitat sanomaan "avaa" ja kun lapsi edes yrittää, ovi aukeaa heti. Lapsi istuu leikkikentän vauvakiikussa, otat kasvojesi eteen katsekontaktiin niinkuin vetäisit normaalistikin vauhtia antaessasi, muttet laskekaan irti ennekuin mallitat ja saat lasta yrittämään sanaa kiikkuu... Eli kun lapsi saa jotain itselleen mieluista pyytämällä niin se on juuri se mikä oppimista motivoi. Monesti näkee että lapsia pyritään saamaan puhumaan tuijottelemalla kuvakirjaa ja osoittelemalla eläimiä ja leikkimällä sitten eläimen äänillä, no joo kai sekin voi jostakusta lapsesta olla hauskaa, pitää tosin olla aika rauhallinen lapsi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      376
      1436
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      104
      1253
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      113
      1180
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      158
      1062
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      40
      930
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      876
    7. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      790
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      786
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      85
      767
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      166
      662
    Aihe