Hei! Tyttöni on juuri täyttänyt 2 vuotta, mutta ei siis puhu vieläkään!
Ymmärtää kuitenkin erinomaisesti puhetta ja on aina ollut "älykkään" oloinen lapsi muutenkin. Neuvolassa on myös huomattu että ymmärtää ikäisekseen todellahyvin puhetta ja puheen sisältöä, lisäksi mainittu hyvät "leikkitaidot".
Tyttö käyttää siis vain muutamia sanoja ehkä 10 kpl. Omaa höpötystä tulee, mutta iso osa kirjaimista puuttuu kokonaan. Tyttö tulee ymmäretyksi kotonaan, eli on itse kehitellyt tapoja esim "käsiviittomia" miten ilmaisee itseään.
Saimme neuvolasta nyt sitten lähetteen puheterapeutin tarkastukseen ja äitiä vähän mietityttää mistä puhumattomuus johtuu kun älyssä ei näyttäisi olevan vikaa,,
Tyttö myös rakastaa kirjoja ja hänelle muutenkin puhutaan PALJON!!
Osaa hienosti matkia mitä eläimet sanoo, mutta muuten sanojen jäljittely on aika epäselvää.
Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta?
Mistä puhumattomuus voisi johtua
Ymmärtää, mutta ei puhu?!
5
194
Vastaukset
- ...
Saattaa johtua monestakin asiasta. Voi olla jokin diagnoosikin, mutta se selvinnee sitten puheterapeutilla, mutta minä kokeilisin ihan huvin vuoksi sitä odotellessa, että lopettaisin ymmärtämisen. Tyttö viittoo ja höpisee omiaan, tiedät hyvin mitä on vailla, mutta esitäpä ettet ymmärräkään. Mitäs sitten? Jos ei sanaa irtoa niin muutaman kymmenen sekunnin piinan jälkeen luovuta, tiedät tarkkaan haluavan keksin, eli mallita "anna keksi", jos höpisee omiaan, korjaa "anna keksi", piinaa tällä taas parikymmentä sekunttia tai miten pitkälle uskallat viedä ettet hermostuta (mikä ei todellakaan edesauta puheen tulemista), ota keksi käteen, pidä lapsen ulottumattomilla ja yritä vielä muutaman kerran mallittaa "anna keksi", jos ei tule, niin ei tule, anna lapselle keksi silti, että harjoittelu tuntuu hänestä jatkossakin motivoivalta. Ja muista, että lapsi ei vielä ole tottunut puhumalla ilmaisemaan, eli älä vaadi täydellistä suoritusta, eli alkuun lapsi voi sanoa vaikka vain pelkän a (anna-sanan alkukirjaimen) ja siitä jo täytyy keksi saada, kun hän niin kovasti pyrki verbaalisesti toivettaan ilmaisemaan. Seuraavassa harjoituksessa voit jo vähän pidempää hakea a-a. Sitten kokonaista anna-sanaa tms. Sitten myös keksi sanaa perään hakemaan vaikka kirjain kerrallaan... Menetelmän nimi on PRT, jos kiinnostuit.
- Tyttö 2v
Kiitos vastauksesta! Haluaisinkin nimenomaan että oppiminen olisi tytöstä hauskaa ja mukavaa eikä niin ettei äiti enää ikinä ymmärrä mitä tyttö tarkoittaa. Se olisi jo haitallista keskinäiselle suhteellemme. Tyttö on vähän sellainen luonteeltaan että pinna palaa heti jos asiat ei mene "täydellisesti",itsekriittinen jos niin voi tuon ikäisestä sanoa...
Tytöllä on siis käytössä joitakin "tärkeitä" sanoja:
Minun, anna, ei, joo, mennään, moi, hei hei, nami, mummi, muumi, nenä, "halaa"
Ajaa
Lisäksi joitakin epäselviä:
Äiti-äimi, isi-ihhi, pallo-allo, suu-uu, maha-mama, lehmä-mehmä, silmä-immä,
Kissa-miau
Mitähän mahdollisia diagnooseja voi olla? Jos kuitenkaan ei voi kehitysvammasta puhua kun muuten normaalisti kehittynyt, vai voiko?- En huolestuisi
Minusta ei kuulosta mitenkään epänormaalilta tai huolestuttavalta. Tuskin mikään on vialla, osa vain alkaa puhua vähän myöhemmin kuin lapset keskimäärin. Tytölläsi on kuitenkin useita sanoja ja hän ymmärtää ja saa itsensä ymmärretyksi. Tiedätkö, milloin olet itse oppinut puhumaan? Entä miehesi? Jos suvussa on lievää puheenviivästymää, ei ole mikään ihme, jos tyttönnekään ei niin kovin ajoissa ole alkanut puhua.
- ...
En huolestuisi kirjoitti:
Minusta ei kuulosta mitenkään epänormaalilta tai huolestuttavalta. Tuskin mikään on vialla, osa vain alkaa puhua vähän myöhemmin kuin lapset keskimäärin. Tytölläsi on kuitenkin useita sanoja ja hän ymmärtää ja saa itsensä ymmärretyksi. Tiedätkö, milloin olet itse oppinut puhumaan? Entä miehesi? Jos suvussa on lievää puheenviivästymää, ei ole mikään ihme, jos tyttönnekään ei niin kovin ajoissa ole alkanut puhua.
Meidän naapurin poika ei yli 3-vuotiaana puhunut vielä yhtään sanaa. Hän oli muutaman kuukauden vanhempi kuin tyttäreni, joka tietysti tuolloin puhui jo pitkiä lauseita. Tämän vuoksi lapsilla ei myöskään keskinäiset leikit sujuneet, kun poika ei osannut kuin "mennä tohottaa". Tyttäremme löysi tuolloin leikkikaverin 6-vuotiaasta naapurin tytöstä. Ajan myötä erot näiden melkein samanikäisten leikeissä tasaantuivat, kun pojan hieman väkivaltainen käytös muuttui kiltimmäksi puheen oppimisen myötä.
- ...
No diagnoosejahan löytyy monen kirjavaa, josita valita. Ihan vain puheentuottamisen eritysivaikeus voi olla sen erittelemättömämpää syytä koskaan löytämättä, voi olla jotain suunalueen rakennellista poikkeamaa tai sitten afasiaa, dysfasiaa, joiden taustoista vähän eritellymmin tiedetään.
Mutta jos kaksi vuotias ei puhu, niin hyvin usein ihan on vain opittua avuttomuutta. Eli äiti ja isi palvelee ja ymmärtää, eli kommunikaatio on turhaa, lapsi keskittää energiansa monenlaisen muun asian oppimiseen. Ihme kyllä nämä samaiset lapset hyvin usein alkavat puhua pälpättää nopeasti kun laitetaan esim päiväkotiin ja kukaan ei ymmärräkään...
Kiva, että haluat tytöllä olevan hauskaa oppiessa, niin kannattaa. kun mietit puhumistamme, niin sillehän on monia merkityksiä, käyttätarkoituksia. Me nimeämme asioita, me kerromme asioita, me pyydämme asioita, me kuvailemme asioita jne... Kun mietit noita käyttötarkoituksia, vaikka niitä keksisit miten monia tahansa, niin niistä yksi nousee ehdottomasti yli muiden oppimisen motivaation kannalta. Eli se pyytäminen. Eli jos nyt näytät kukan kuvaa ja mallitat ja pyydät lasta toistelemaan perässäsi kukka, niin mitä sitten; miksi ihmeeessä lapsi tuollaisesta innostuisi. Mutta entäpä jos sinulla onkin kiva höyhenistä tehty kutittelija-kukka ja toisessa kädessä pehmo ampiainen joka on valmiina hyökkäyseen ja kysyt kumman hyökkäyksen lapsi haluaa kukka vai ampiainen ja lapsi tietää, että se kumman hän nimeää hyökkää kimppuun, niin jopa alkaa motivoimaan puhumaan. Ja joka tilanteessa samaa menetelmää; lapsi on täpinöissään lähdössä ulos; laitat käden oven kahvalle ja mallitat sanomaan "avaa" ja kun lapsi edes yrittää, ovi aukeaa heti. Lapsi istuu leikkikentän vauvakiikussa, otat kasvojesi eteen katsekontaktiin niinkuin vetäisit normaalistikin vauhtia antaessasi, muttet laskekaan irti ennekuin mallitat ja saat lasta yrittämään sanaa kiikkuu... Eli kun lapsi saa jotain itselleen mieluista pyytämällä niin se on juuri se mikä oppimista motivoi. Monesti näkee että lapsia pyritään saamaan puhumaan tuijottelemalla kuvakirjaa ja osoittelemalla eläimiä ja leikkimällä sitten eläimen äänillä, no joo kai sekin voi jostakusta lapsesta olla hauskaa, pitää tosin olla aika rauhallinen lapsi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152091Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi811990- 1011347
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1211126Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663771057Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen81002Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha170842- 59761
- 59731
Tämä on ihan selvä juttu
Olen sinuun rakastunut mies, ei tästä pääse mihinkään nyt vaikka yrittäisi järkeillä jotain himon ja hulluuden välillä,37690