MIKSI HERRA JEESUS lausui niin usein ylle kirjoitetut sanat? Herra Jeesus sanoo näinkin: "Jos jollakin on korvat kuulla, se kuulkoon.” (Mark. 7:16) Onhan olemassa vammautuneita, joilta puutuu kuulo, ja korvat voivat puuttua kokonaan, heillä on aivan päälle näkyvä vamma. Ei Herra Jeesus tarkoita tällaista, sillä tässä samassa Raamatun luvussa Hän parantaa kuuron. Hänellä oli valta ja voima parantaa myös ruumiin vammoja. Uskon että on kysymys korvista, jotka kuulevat ja kätkevät Jumalan sanan. Raamattu sanoo näinkin: Jos tänä päivänä kuulet Jumalan Pojan äänen, älä paaduta sydäntäsi?
"Miten voi vielä nykyaikanakin kuulla Jumalan Pojan äänen? Jumalan Poika saarnaa Jumalan valtakunnassa omiensa suulla parannuksesta ja syntien anteeksisaamisesta. Tämän saarnan kuullessasi, älä paaduta sydäntäsi, vaan tee parannus ja usko omat syntisi anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä. Kun näin olet saanut kuulla Jumalan Pojan äänen, ja uskonut sen, sinun korvasi ovat avautuneet kuulemaan sitä kieltä, jota kauniisti sanotaan Kaanaan kieleksi. Profeetta Jesaja sanoo jumalanlapsista: 'Se on syväkielinen kansa, jota ei taideta ymmärtää:"
TARVITAAN PYHÄN HENGEN avaamat korvat. Johannes oli Patmos luodossa, ja kaiken ristin ja vaivan alla sai niin korkean tehtävän, että kirjoittaa kirjeitä itsensä Herran Jeesuksen sanelemana Jumalan lapsille, olihan sen korkea tehtävä. Näissä kirjeissä toistuivat usein sanat: "Jolla on korvat kuulla, se kuulkaan, mitä Henki seurakunnille sanoo."
HERRA JEESUS EI ollut enää itse puhumassa, vaan oli kuultava, mitä Jumala Pyhän Henkensä kautta, omiensa suulla sanoo. Efeson seurakunnan enkelille (papille) osoitetussa kirjeessä sanotaan näin: "Minä tiedän sinun työs ja tekos, ja sinun kärsivällisyytes, ettet sinä voi kärsiä pahoja: sinä olet niitä jo kiusannut, jotka itsensä apostoleiksi sanovat, ja ei ole. Löysit heidät valehtelijoiksi: Ja sinä kannoit ja kärsit, ja minun nimeni tähden sinä työtä teit, ja et väsynyt. Mutta minulla on sinua vastaan, että sinä sinun ensimmäisen rakkautes annoit ylön. Muista siis, kusta lankesit pois ja tee parannus, ja tee niitä ensimmäisiä töitä. Vaan jos ei, niin minä tulen sinulle pian ja syöksen kynttilänjalkasi pois sijaltansa, ellet sinä tee parannusta. Mutta se sinulla on, että vihaat Nikolailaisten töitä, joita minäkin vihaan. Jolla korva on, se kuulkaan, mitä Henki seurakunnille sanoo. Sen, joka voittaa, annan minä elämän puusta syödä, joka keskellä Jumalan paratiisia on.’ (Ilm. 2: 2—7)
SEURAKUNNAN PAPPI oli joutunut syntiin. Hän ei ollutkaan jaksanut osoittaa kuuliaisuutta nöyrtymällä parannukseen. Tämäkin Raamatun kohta on tarkoitettu kaikille tämän päivän jumalanlapsille. On tärkeää, että korvamme ovat herkät Jumalan sanan lohdutukselle, mutta myös neuvon ja nuhteen sanoille. Kun me jumalanlapset asetamme itsemme Efeson seurakunnan jumalanlapselle osoitetun kirjeen äärelle, minä ainakin löydän itseni vialliseksi. Monta kertaa olen Herran Jeesuksen rakkauden ylen antanut tottelemattomuuden, synninrakkauden ja lankeemusten kautta. Jos on sinulle, jumalanlapsi, käynyt samoin, eikö olekin Pyhä Henki povessasi, ja seurakunnan kautta sanonut: pane synti pois. Voi, miten heillä on kaikunut korviin Herran Jeesuksen ääni, korvat ovat olleet vielä kuulevat korvat. Kun on kerran saanut kokea, mitä on olla, kun on synnit anteeksi ja rauha Jumalan kanssa, niin voi, mikä kaipaus ja ikävä on sielulla tuohon olotilaan, rauhan tyveneen. Huokaukset ovat nousseet huutona Jumalan luo ja niin on saanut voiman panna synnin pois. Silloin on sielu saanut syödä elämän puusta. Silloin olemme saaneet tehdä niitä ensimmäisiä tekoja, sillä aivan ensimmäiseksihän me teimme parannuksen, synnit saarnattiin anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä. Meidät liitettiin elämän puuhun, Herran Jeesukseen, josta meidän sielumme elää.
JUMALAN LAPSI, älä ole tottelematon, kun Pyhä Henki seurakunnan kautta neuvoo parannukseen, ettet tulisi kuuroksi, ja ettei Jumala syöksisi kynttilänjalkaa sijaltansa ja sinä eksyisit ulos Jumalan seurakunnasta. Sinulla on lupa uskoa kaikki synnit ja kovakorvaisuudetkin anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä.
PALJOSSA OLI EFESON seurakunnan jumalanlapsi onnistunut. Oli töitä jotka olivat Jumalan mielen mukaisia, mutta synnin rakkauden tähden oli ylitsekäyminen tapahtunut. Jumalan valtakunnan työn paljous, vaivan näkeminen, ei ollut peittänyt syntiä. Syntiä ei peitä eikä poista mikään muu, kuin Jeesuksen sovintoveri. Tehkäämme niitä ensimmäisiä tekoja ja uskokaamme jokainen omalle kohdallemme evankeliumi. Synnit ovat anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä. Raamattu lupaa: "Vaan niin kuin kirjoitettu on: joita ei silmä ole nähnyt, eikä korva ole kuullut, ja ei ihmisen sydämeen ole astunut, joita Jumala on niille valmistanut, jotka Häntä rakastavat." (1.Kor. 2:9)
Jolla korvat on, se kuulkoon
14
379
Vastaukset
- historiaa1
Kirjoituksen lataajan olisi ollut fiksua julkaista kirjoituksen lähde. Hyvä ja ajankohtainen kirjoitus edelleen, vaikka oletan, että on julkaistu jossain Siionin lehdessä varmaan ainakin lähes 30 vuotta sitten.
- 76.68
Joo eikä enää saa kirjoituksesta uskoa, eli turha kirjoitus. Vain äänellinen synninpäästö kelpaa pöytäkirjan mukaan.
- Sairasvuoteella
Eipä ollut mikään turha kirjoitus. Kalliita sanoja elävästä uskosta.
Sanoiko usein?
Kysymys on aiheellinen, sillä kyseinen lause ei ilmene kaikissa alkuteksteissä, Novumissa se on kylläkin, jo.
Jos olet lukenut Raamattua, HÄN EI OLE SITÄ MUUALLA SANONUT, joten kannattaa pysyä asiassa, jos siitä kirjoittaa.
Kun VL puhuu; - usko tulee kuulemisesta, ei KUULEMMA mistään muusta, ja tätä olen peräänkuuluttanut ja vastus on vain aina ollut pilkkaa, kukaan siihen ei ole koskaan pystynyt vastaamaan.
Kirjoitat, että Jeesus voi parantaa kuuron, totta kai voi, mutta sen voi myös tehdä Pyhän Hengen voimalla uudestisyntynyt ihminen, kuten muutakin parannustoimintaa. "Totisesti, totisesti: joka uskoo minuun, on tekevä sellaisia tekoja kuin minä teen, ja vielä suurempiakin. Minä menen Isän luo, (Joh 14;12)
Mutta kysymys kuuluukin, - tuleeko nämä uskoin teot esille VL piireissä?
Vastus on, ei? Miksi, siksi kun ei ole armolahjaa.
Kirjoitat, ilmeisesti kopioitus tekstiä; -Jos tänä päivänä kuulet Jumalan Pojan äänen, älä paaduta sydäntäsi?
Teksti ei ole Raamatusta? Etkö tarkastanut, jos on niin näytätkö paikan?
Jumalan Pojan äänen kuulee vain ja ainoastaan Pyhän Hengen voideltu, ei muut. Ehkä siitä johtuu myös se, että lisäilet Raamattuun lehtiä. Se on nimeltään VL mantra.
Todella, Pyhän Hengen uupuminen näkyy ja kuuluu, ”kenelle korvat ovat”.
Profeetta Jesaja sanoo jumalanlapsista: 'Se on syväkielinen kansa, jota ei taideta ymmärtää:"** Ensinnäkin, JESAJA KIRJOITTAA VAIN ISRELILAISLLE?
Te VL;t muka omitte sen itsellenne, vaikka Jesaja kirjoitti vain Israelilaisille n 700 vuotta ennen Kristusta ja Hänen sanomansa oli nimenomaan väärin eläviä kuninkaita vastaan.
Toisaalta, Raamattu ei kirjoita mitään SYVÄKIELISESTÄ kansasta?
Mitä soopaa Sinä Israelista oikein yrität välittää?
Yrität vielä leikkiä niin, että SRK on se, jolle kirjontaan. Vanha Testamentti ei puhu JUMALAN LAPSISTA mitään.
Aikamoista sotkua.
Kirjoitat, taas TOISTUVASTI JEESUS SANOO >>Näissä kirjeissä toistuivat usein sanat: "Jolla on korvat kuulla, se kuulkoon, mitä Henki seurakunnille sanoo."
Sanooko? Toistuvastiko? Ei taida vaan ole kirjoitettu Raamattuun, ainoastaan VL mantraan.
Jeesus ei sanonut koskaan näin.
Ilmeisesti on otos Ilm 2 luvusta, jossa Johannes saa näyn ENKELIN sanomana, joten se kohdistuu vain tähän kyseiseen seurakuntaan, ei muihin.
Muille tulee omat tuomionsa, vain kaksi sai kiitos.
Kannattaa lukea Raamattua, eikä vain kuudella KORVA SYYHY puheita.
Eikö jo hävetä.
>>SEURAKUNNAN PAPPI oli joutunut syntiin. Hän ei ollutkaan jaksanut osoittaa kuuliaisuutta nöyrtymällä parannukseen. ** Olko?
Oliko papissa vikaa? Missä se ilmenee??
Tuomiohan oli luettu Efeson seurakunnalle, ei papille?
Efesoksen seurakunta saa Jeesukselta myös moitetta. Se on luopunut "ensi ajan rakkaudesta" ja siksi Jeesus kehottaa sitä tekemään jälleen "ensi ajan tekoja".
Apostolien teoissa kerrotaan, mitä Efesoksessa tapahtui, kun kaupungin asukkaita kääntyi kristityksi. Ne, jotka olivat harrastaneet taikuutta ja omistivat alan kirjallisuutta, kokosivat kirjoista rovion ja sytyttivät sen tuleen. Kirjojen arvo oli 50.000 hopearahaa (Apt 19,19).
Hopearaha oli lähes työmiehen päiväpalkka. Poltettujen kirjojen arvo nykyrahassa oli siis noin 1,7mil€!
Usko Jeesukseen otettiin todesta ja siitä tehtiin myös johtopäätökset. Into, jota oli ollut uskon alkutaipaleella, oli ilmeisesti hiipunut. Uskossa ei enää oltu niin tosissaan kuin oli oltu.
Tästä Jeesus seurakuntaa moittii ja kehottaa sitä palaamaan siihen palavuuteen, joka seurakunnassa oli vallinnut pian sen syntymisen jälkeen.
Ellei seurakunta tee parannusta, Jeesus lupaa siirtää Efesoksen seurakunnan pois omiensa joukosta. Se on pahinta, mitä seurakunnalle voi tapahtua.
Kannattaa mietti myös sitä, minkä tien SRK valisti hoitokokouksissa, Efeson, vai Filadelfian?
Jäljet viittaa kyllä enemmän Efesoon.
>>PALJOSSA OLI EFESON seurakunnan jumalanlapsi onnistunut. ** Missä? Onko sitä enää?
>>Oli töitä jotka olivat Jumalan mielen mukaisia, mutta synnin rakkauden tähden oli ylitsekäyminen tapahtunut. ** Missä tässä kirjeessä puhutaan synnistä, ja rakkaudesta? Voistako mainita?
Ainoa, mitä Jeesus näki positiiviseksi Efesossa ( ei papeissa, vaan seurakunnassa) oli seuraava; Minä tiedän sinun tekosi, sinun vaivannäkösi ja kestävyytesi.
Joten mitä pohjaa avauksesi tulkitsee?
>>Raamattu lupaa: "Vaan niin kuin kirjoitettu on: joita ei silmä ole nähnyt, eikä korva ole kuullut, ja ei ihmisen sydämeen ole astunut, joita Jumala on niille valmistanut, jotka Häntä rakastavat." (1.Kor. 2:9) ** Siteeraamisesi on kohdasta, joka on väärin ymmärretty siinä mielessä, että se on siteeraus Ilmestyskirjasta, ei Jeesuksen sanomisista.
Tarkkaavaisuutta hieman.
Kes.- äiti vapaakirkosta
yHvää uusi vuotta "kesisksellekin" ja Teille muilekkin helluntaisile;!
Siunauksella
kes - äiti lestoista
äiti vapaakirkosta kirjoitti:
yHvää uusi vuotta "kesisksellekin" ja Teille muilekkin helluntaisile;!
Siunauksella
kesOnko se kessi helluntailainen?
Sinä et kutenkaan pysty koskaan vastaamaan mihinkään asiaan, ainostaan räksyttämännä. Kesitakselle
Tämä on Raamatusta ja koskee myös meidän aikamme ihmisiä. Tähän avaajakin, aivan oikein, viittasi
Hepr. 3:7-19
7 Sentähden, niinkuin Pyhä Henki sanoo: "Tänä päivänä, jos te kuulette hänen äänensä,
8 Älkää paaduttako sydämiänne, niinkuin teitte katkeroituksessa, kiusauksen päivänä erämaassa,
9 jossa teidän isänne minua kiusasivat ja koettelivat, vaikka olivat nähneet minun tekojani neljäkymmentä vuotta;
10 sentähden minä vihastuin tähän sukupolveen ja sanoin: 'Aina he eksyvät sydämessään'; mutta he eivät oppineet tuntemaan minun teitäni;
11 ja niin minä vihassani vannoin: 'He eivät pääse minun lepooni'."
12 Katsokaa, veljet, ettei vain kenelläkään teistä ole paha, epäuskoinen sydän, niin että hän luopuu elävästä Jumalasta,
13 vaan kehoittakaa toisianne joka päivä, niin kauan kuin sanotaan: "tänä päivänä", ettei teistä kukaan synnin pettämänä paatuisi;
14 sillä me olemme tulleet osallisiksi Kristuksesta, kunhan vain pysymme luottamuksessa, joka meillä alussa oli, vahvoina loppuun asti.
15 Kun sanotaan: "Tänä päivänä, jos te kuulette hänen äänensä, älkää paaduttako sydämiänne, niinkuin teitte katkeroituksessa",
16 ketkä sitten, vaikka kuulivat, katkeroittivat hänet? Eivätkö kaikki, jotka olivat Mooseksen johdolla lähteneet Egyptistä?
17 Mutta keihin hän oli vihastunut neljäkymmentä vuotta? Eikö niihin, jotka olivat syntiä tehneet, joiden ruumiit kaatuivat erämaahan?
18 Ja keille hän vannoi, etteivät he pääse hänen lepoonsa? Eikö tottelemattomille?
19 Ja niin me näemme, että he epäuskon tähden eivät voineet siihen päästä.
Hepr. 4:1-7
1Varokaamme siis, koska lupaus päästä hänen lepoonsa vielä pysyy varmana, ettei vain havaittaisi kenenkään teistä jääneen taipaleelle.
2 Sillä hyvä sanoma on julistettu meille niinkuin heillekin; mutta heidän kuulemansa sana ei heitä hyödyttänyt, koska se ei uskossa sulautunut niihin, jotka sen kuulivat.
3 Sillä me pääsemme lepoon, me, jotka tulimme uskoon, niinkuin hän on sanonut: "Ja niin minä vihassani vannoin: 'He eivät pääse minun lepooni'", vaikka hänen tekonsa olivat valmiina maailman perustamisesta asti.
4 Sillä hän on jossakin sanonut seitsemännestä päivästä näin: "Ja Jumala lepäsi seitsemäntenä päivänä kaikista teoistansa";
5 ja tässä taas: "He eivät pääse minun lepooni".
6 Koska siis varmana pysyy, että muutamat pääsevät siihen, ja ne, joille hyvä sanoma ensin julistettiin, eivät päässeet siihen tottelemattomuuden tähden,
7 niin hän taas määrää päivän, "tämän päivän", sanomalla Daavidin kautta niin pitkän ajan jälkeen, niinkuin ennen on sanottu: "Tänä päivänä, jos te kuulette hänen äänensä, älkää paaduttako sydämiänne".pääkaupunginvl-mies kirjoitti:
Kesitakselle
Tämä on Raamatusta ja koskee myös meidän aikamme ihmisiä. Tähän avaajakin, aivan oikein, viittasi
Hepr. 3:7-19
7 Sentähden, niinkuin Pyhä Henki sanoo: "Tänä päivänä, jos te kuulette hänen äänensä,
8 Älkää paaduttako sydämiänne, niinkuin teitte katkeroituksessa, kiusauksen päivänä erämaassa,
9 jossa teidän isänne minua kiusasivat ja koettelivat, vaikka olivat nähneet minun tekojani neljäkymmentä vuotta;
10 sentähden minä vihastuin tähän sukupolveen ja sanoin: 'Aina he eksyvät sydämessään'; mutta he eivät oppineet tuntemaan minun teitäni;
11 ja niin minä vihassani vannoin: 'He eivät pääse minun lepooni'."
12 Katsokaa, veljet, ettei vain kenelläkään teistä ole paha, epäuskoinen sydän, niin että hän luopuu elävästä Jumalasta,
13 vaan kehoittakaa toisianne joka päivä, niin kauan kuin sanotaan: "tänä päivänä", ettei teistä kukaan synnin pettämänä paatuisi;
14 sillä me olemme tulleet osallisiksi Kristuksesta, kunhan vain pysymme luottamuksessa, joka meillä alussa oli, vahvoina loppuun asti.
15 Kun sanotaan: "Tänä päivänä, jos te kuulette hänen äänensä, älkää paaduttako sydämiänne, niinkuin teitte katkeroituksessa",
16 ketkä sitten, vaikka kuulivat, katkeroittivat hänet? Eivätkö kaikki, jotka olivat Mooseksen johdolla lähteneet Egyptistä?
17 Mutta keihin hän oli vihastunut neljäkymmentä vuotta? Eikö niihin, jotka olivat syntiä tehneet, joiden ruumiit kaatuivat erämaahan?
18 Ja keille hän vannoi, etteivät he pääse hänen lepoonsa? Eikö tottelemattomille?
19 Ja niin me näemme, että he epäuskon tähden eivät voineet siihen päästä.
Hepr. 4:1-7
1Varokaamme siis, koska lupaus päästä hänen lepoonsa vielä pysyy varmana, ettei vain havaittaisi kenenkään teistä jääneen taipaleelle.
2 Sillä hyvä sanoma on julistettu meille niinkuin heillekin; mutta heidän kuulemansa sana ei heitä hyödyttänyt, koska se ei uskossa sulautunut niihin, jotka sen kuulivat.
3 Sillä me pääsemme lepoon, me, jotka tulimme uskoon, niinkuin hän on sanonut: "Ja niin minä vihassani vannoin: 'He eivät pääse minun lepooni'", vaikka hänen tekonsa olivat valmiina maailman perustamisesta asti.
4 Sillä hän on jossakin sanonut seitsemännestä päivästä näin: "Ja Jumala lepäsi seitsemäntenä päivänä kaikista teoistansa";
5 ja tässä taas: "He eivät pääse minun lepooni".
6 Koska siis varmana pysyy, että muutamat pääsevät siihen, ja ne, joille hyvä sanoma ensin julistettiin, eivät päässeet siihen tottelemattomuuden tähden,
7 niin hän taas määrää päivän, "tämän päivän", sanomalla Daavidin kautta niin pitkän ajan jälkeen, niinkuin ennen on sanottu: "Tänä päivänä, jos te kuulette hänen äänensä, älkää paaduttako sydämiänne".On pitkä, ja sen käsittely palstan ohjeiden mukaan on vaikeaa.
Kaikkein ensimmäisenä. Heprealaiskirje on osoitettu ortodoksi juutalaisille, koska heille Jumala on kaikkivaltias, ja Jeesuksella ei ollut heidän mielestään näyttöä messiaanisuudesta.
Kontrasti on UT;n suurin yleisiin kirjeisiin, olosuhteiden vuoksi. Edes kirjoittajaa ei ole ilmoitettu, mutta siihen tulokseen on tultu, että se on kristitty nainen.
On selvä, että jokaisesta lauseesta on meille opittavaa, kunhan sen sovittaa siihen kohti, mihin se on tarjottu.
Sitten tekstiin, ja on hyvä myös tietää Sinun se, että olen saanut juutalaisen kasvatuksen ja isäni oli ympärileikattu. Näen siksi sen ehkä hieman eri valossa.
Käydään läpi kopioimasi teksti.
Siinä kirjoittaja lähtee heille perustelemaan asiaa Pyhän Hengen läpi. Heillehän se oli aivan outo, sillä vain Jeesuksen seuraajat saivat opin ja kokemuksen siitä.
Olen niin paljon keskustellut ortodoksi sukulaisteni kanssa ko. sekä muista kristillisistä asioista, että tiedän hyvinkin, miten heitä tulee lähestyä.
Pidän jakeiden 7- 10 huonoksi lähestymistavaksi, mutta pakanoille se on toimiva.
Juutalaista, samoin kun israelilaista tulee lähestyä kehumalla Hänen Jumalaansa (sama kun meillä) ja näin ainoastaan saat Hänet avautumaan.
Tämä kohta juuri on hieman auenneelle juutalaiselle, kuten pakanallekin tarkoitettu, jopa tähän päiväänkin, mutta se ei toimi, ” tähän sukupolveen”, sillä konteksti silloin on Israel.
Myös viittaus Egyptiin ei ole tätä päivää, vaan Israelin.
Heimoni on kokenut Exoduksen, mutta ei juuri ole täällä Suomessa vaikuttanut.
Sitten 4 luku;
Siinä kirjoittaja kirjoittaa levosta (Suomalaisittain Taivaaseen pääsystä) on kyllä vaikea sovittaa nykypäivään. Se piti auteta silloin, sillä ortodoksi juutalainen ei mieti tulevaisuutta, eikä iankaikkisuutta, vaan pyrki uhraamaan ja kun Temppeli suljettiin, pyri muuten elämään ”kunnolla”, Jumalassa.
Loppukin on vain heille, Daavidin kautta, ei pakanoille.
Siunausta.
Kes.
- 22+34
Turhaan on Raamattu kirjoitettu, jos vain korvat kuulevat Pyhän Hengen ääntä!
- Hengen korvin
"Mitä minä puhunkaan täällä, missä kellään ei ole minun korviani". "Hengen onni on tämä: olla voideltu ja kyynelin uhrieläimeksi vihitty. Tiesittekö jo sen?"(F.Nietzshe, "Näin puhui Zarathustra" -kirjasta).
- MinäOlenMinä
Huom. yksikin kuuleva korva riittää! Pitää olla tarkka jos siteeraa.
”Jolla on KORVA, se kuukkoon.”- korvatonsokeakana
Jos ei ole korvia ollenkaan (näitäkin tapauksia on), ei tarvitse kuunnella Jumalan sanaa.
Autuaita ovat kuurot, sillä he eivät tiedä syntiä tekevänsä
Se on liha joka puhuu.
- korvatOn
olen kuulo vammainen. avasin juuri radion ja annan jumalan sanan hoitaa itseäni,
en minä mitään kuule mutta sana hoitaa silti. niin väkevää on usko vaisen puhuja veljen saarnan julistus, kiva olisi ostaa näkö televisio mutta se ei usko vaisen kotiin sovellu se kalu
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1337844- 565824
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa813302Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän72953Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101688Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2091640Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?3341360Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai3351182Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell931179Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä321091