WLAN-tukiaseman liittäminen ADSL-modeemiin ethernet-kaapelilla

kajslajaljasl

Eli minulla on käytössä Zyxel P-600 ADSL-modeemi. Siihen tulee puhelinjohto seinästä ja se jakaa ethernet-kaapeleilla yhteyden tietokoneeseen ja pleikkariin. Omistan myös A-Link wnap WLAN-tukiaseman ja haluaisin luoda WLAN-yhteyden. Onko mahdollistaa yhdistää niin, että laittaa ethernet-kaapelin ADSL-modeemin ja WLAN-tukiaseman välille ja jos on, niin miten? ADSL-modeemissa on ethernet paikat 1-4 ja WLAN-tukiasemassa ethernet-paikat WAN sekä 1-4.

WLAN-tukiasema: http://store.a-link.com/fi/wnapa

8

1961

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eli sinun tarvitsee vain laittaa modeemista tuo kaapeli reitittimen vapaaseen LAN porttiin niin se on siinä.

      Ja reitittimen WAN portista piuha esim pöytäkoneeseen.

      Muista sitten suojata wlan verkko WPA2 suojauksella ja riittävän pitkällä salasanalla!

      • mies kaakosta

        Tuli tuosta mieleen kysymys, että miksi siitä reitittimen WAN -portista pitäis laittaa se piuha pöytäkoneeseen? Liittykö se mahdollisesti tuohon miun toiseen kysymykseen? Eikö sitä voi laittaa tuohon ADSL -modeemin LAN -porttiin??

        Ja sitten se toinen kysymys. Eli missä vaiheessa tuo WPA2 suojaus pitäisi tehdä? Ja pitäiskö se tehdä tuolla pöytäkoneella ja reititin pöytäkoneessa kiinni kaapelin välityksellä? Vai miten? Voi olla, että kyselen tyhmiä, kun olen hieman noviisi tuon kanssa ja tuossa parin kuukauden päästä pitäisi rakentaa samanlainen paketti kuin tässä keskustelussa on käyty. On vähä aikaa muutenkin, kun oon ropaillu raudan kanssa, niin alkaa olee muutenkii aikas ruosteessa nuo jutut...


      • mies kaakosta kirjoitti:

        Tuli tuosta mieleen kysymys, että miksi siitä reitittimen WAN -portista pitäis laittaa se piuha pöytäkoneeseen? Liittykö se mahdollisesti tuohon miun toiseen kysymykseen? Eikö sitä voi laittaa tuohon ADSL -modeemin LAN -porttiin??

        Ja sitten se toinen kysymys. Eli missä vaiheessa tuo WPA2 suojaus pitäisi tehdä? Ja pitäiskö se tehdä tuolla pöytäkoneella ja reititin pöytäkoneessa kiinni kaapelin välityksellä? Vai miten? Voi olla, että kyselen tyhmiä, kun olen hieman noviisi tuon kanssa ja tuossa parin kuukauden päästä pitäisi rakentaa samanlainen paketti kuin tässä keskustelussa on käyty. On vähä aikaa muutenkin, kun oon ropaillu raudan kanssa, niin alkaa olee muutenkii aikas ruosteessa nuo jutut...

        Ei välttämättä tarvitse laittaa ja sen voi laittaa myös siitä modeemista.

        Heti alussa kun wlan verkkoa alkaa tekemään ja kannattaa tehdä juuri tuolleen.


      • Oikeat kytkennät

        Ei vaan modeemista kaapeli reitittimen WAN-porttiin, ei tietenkään mihinkään LAN-porttiin. Siis jos haluat reitittimen toimivan reitittimenä eikä kytkimenä.


      • Oikeat kytkennät
        mies kaakosta kirjoitti:

        Tuli tuosta mieleen kysymys, että miksi siitä reitittimen WAN -portista pitäis laittaa se piuha pöytäkoneeseen? Liittykö se mahdollisesti tuohon miun toiseen kysymykseen? Eikö sitä voi laittaa tuohon ADSL -modeemin LAN -porttiin??

        Ja sitten se toinen kysymys. Eli missä vaiheessa tuo WPA2 suojaus pitäisi tehdä? Ja pitäiskö se tehdä tuolla pöytäkoneella ja reititin pöytäkoneessa kiinni kaapelin välityksellä? Vai miten? Voi olla, että kyselen tyhmiä, kun olen hieman noviisi tuon kanssa ja tuossa parin kuukauden päästä pitäisi rakentaa samanlainen paketti kuin tässä keskustelussa on käyty. On vähä aikaa muutenkin, kun oon ropaillu raudan kanssa, niin alkaa olee muutenkii aikas ruosteessa nuo jutut...

        WPA2:n suojausasetukset teet siis johdon kautta, tietsikalta johto reitittimen LAN-porttiin (ei WAN-porttiin!). Asetusten teon jälkeen sulla on WLAN käytettävissä.


    • 9+4

      Siinä ei ole LAN-paikkaa, eli ei taida olla mahdollista?

    • Reitittimessä on ainakin 4 kpl LAN porttia vierekkäin.

      • adsfdgfhg

        Juu kiitoksia, hyvin toimii :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2950
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      117
      2174
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1574
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      71
      1033
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      890
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      884
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      795
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      736
    Aihe