määräaik.

titta tietämätön

Määräaikainen työsopimus ilman päättymispäivää? Mitä tapahtuu, jos jäisin äitiyslomalle? Määräaikaisuuden syynä äitiys/hoitovapaan sijaisuus henkilölle Maija meikäläinen. Saisinko äitiys rahan määräaikaiselta työnantajalta, jos tuo Maija ei palaa töihin kokopäiväksi siihen jota sijaistin hänelle?

6

203

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pumpui2

No en ole koskaan kuullut määräaikaisesta työsopimuksesta, jossa ei ole päättymispäivää... Asia kannattaisi korjata työsopimukseen, sillä ongelmia tulee jos jäät äitiyslomalle. Työnantaja varmasti vetoaa määräaikaisuuteen, sinä siihen, että päättymispäivää ei lue...Tiedä sitten kumpi voittaisi...

• henkilöstösihteeri

Kyllä voi ollamääraikainen ilman päättymispäivää

Päättyminen voidaan juuri merkitä niin, että "kunnes XX (toimen vakituinen haltija) palaa töihin" esim. juuri pitkältä sairauslomalta, hoitovapaalta tms. joiden päättymispäivä ei välttämättä ole selvillä työsopimusta tehtäessä. Joiden sairauslomien kohdalla on meillä käytetty kun jatko tulee parin viikon/kuukauden välein ja aina pitäisi tehdä uusi työsopimus, tiedetään että jonkun poissa olo todennäköisesti jatkuu mutta ei minne asti.

Minusta tuossa ei ole mitään epäselvää, sopimuksesi on voimassa niin kauan kuin siinä sanotaan eli siihen asti kun tämä Maija Meikäläinen palaa hoitovapaalta.

Saat palkallisen äitysloman niin kauan kuin se teidän työehtosopimuksen mukaan (tai lain mukaan) on palkallinen ja sen jälkeen kelasta normaalisti äitys/vanhempainrahan. Tai jos Maija palaa töihin ennen kuin jäät äitiyslomalle, työsuhteesi päättyy siihen etkä saa työnantajalta palkalllista äitiyslomaa (vaan kelasta rahan).

• titta tiet...

Eli työnantajan oma "moga", jos on tehnyt tuollaisen sopimuksen ja käy niin, että onni potkaisee myös sijaista, sijaisuuden aikana ja sijaistettu Maija Meikäläinen on ilmoittanut olevansa hoitovapaalla joulukuussa 2014 loppuvan äitiys/vanhempainvapaan jälkeen alustavasti vähintään vuoden eli 2015 joulukuulle. Paitsi, että jos työnantaja saa Maijan suostuteltua hoitovapaalta aikaisemmin jo sovittua ajankohtaa töihin, kun huomataan sijaisen olevan raskaana ja sijaisen maksujen painavan päälle? :(

• 8+4
        titta tiet... kirjoitti:

Eli työnantajan oma "moga", jos on tehnyt tuollaisen sopimuksen ja käy niin, että onni potkaisee myös sijaista, sijaisuuden aikana ja sijaistettu Maija Meikäläinen on ilmoittanut olevansa hoitovapaalla joulukuussa 2014 loppuvan äitiys/vanhempainvapaan jälkeen alustavasti vähintään vuoden eli 2015 joulukuulle. Paitsi, että jos työnantaja saa Maijan suostuteltua hoitovapaalta aikaisemmin jo sovittua ajankohtaa töihin, kun huomataan sijaisen olevan raskaana ja sijaisen maksujen painavan päälle? :(

Näinhän se on mutta palkallinen äitisyloma ei ole kovin pitkä, taitaa olla kolmisen kuukautta, ei siihen työnantaja kaadu. Työtä työnantajalle tulee sitten etsiä sijaiselle sijainen ja perehdyttää hänet tehtäviin. Se on varmaan se isompi harmi.

Maijan ei tarvi tulla kesken hoitovapaansa töihin, hänellä on lain mukainen oikeus pitää hoitovapaansa.

• titta tietäm.
        8+4 kirjoitti:

Näinhän se on mutta palkallinen äitisyloma ei ole kovin pitkä, taitaa olla kolmisen kuukautta, ei siihen työnantaja kaadu. Työtä työnantajalle tulee sitten etsiä sijaiselle sijainen ja perehdyttää hänet tehtäviin. Se on varmaan se isompi harmi.

Maijan ei tarvi tulla kesken hoitovapaansa töihin, hänellä on lain mukainen oikeus pitää hoitovapaansa.

Kiitos tuhannesti näistä!

• henkilöstösihteeri
        titta tietäm. kirjoitti:

Kiitos tuhannesti näistä!

Tärkeää on sanamuoto, mitä työsopimuksessasi tarkalleen ottaen lukee määräaikaisuuden kohdalla tai muualla tätä koskien.

Jos siinä puhutaan äitiyslomansijaisuudesta, se koskee sitten vain äitiysloman aikaa. Jos hoitovapaa kuuluu mukaan, määräaikaisuus on voimassa koko hoitovapaan ajan myös.

Kannattaa ehkä luetuttaa se teidän luottamusmiehellä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5219
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3430
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      298
      2822
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      55
      2618
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      169
      2294
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      24
      2109
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      1881
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1835
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1761
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1391
    Aihe