Kirkon ehtoollisviinit alkoholittomiksi

adressi

Olen tehnyt adressin, että kirkon ehtoollisviinit muutetaan alkoholittomiksi.
Tiedän monia entisiä alkoholisteja, joiden on vaikea käydä kirkon ehtoollisella sen takia, kun ehtoollisviinit ovat niin alkoholipitoisia, 16 % ja se on paljon.
Parasta olisi kun ehtoollisviini olisi ihan alkoholitonta.
http://www.adressit.com/kirkon_ehtoollisviinit_alkoholittomiksi

19

217

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mahtava idea
      • ihan tosissani olen

        Ihan tosissani olen, lähipiirissäni on raitistunut alkoholisti ja hän on kertonut, että ehtoollisviinistä menasi ryyppy lähteä päälle.
        Senpä jälkeen ei olla uskallettu ehtooliselle mennä.


      • jaa...
        ihan tosissani olen kirjoitti:

        Ihan tosissani olen, lähipiirissäni on raitistunut alkoholisti ja hän on kertonut, että ehtoollisviinistä menasi ryyppy lähteä päälle.
        Senpä jälkeen ei olla uskallettu ehtooliselle mennä.

        Ei se mitään, joudutte helvettiin kuitenkin.


      • Ei pakollista
        ihan tosissani olen kirjoitti:

        Ihan tosissani olen, lähipiirissäni on raitistunut alkoholisti ja hän on kertonut, että ehtoollisviinistä menasi ryyppy lähteä päälle.
        Senpä jälkeen ei olla uskallettu ehtooliselle mennä.

        No pakkoko sinne ehtoolliselle on mennäkään. Tuota voisi kyllä alkoholisti käyttää kätevänä syynä juomisen aloittamiseen, koska syy on aina muissa:

        "se oli papin syy kun antoi ehtolllista, niin lähti taas ryyppyputki..."


      • Pentti Ryypät-Kääpä
        ihan tosissani olen kirjoitti:

        Ihan tosissani olen, lähipiirissäni on raitistunut alkoholisti ja hän on kertonut, että ehtoollisviinistä menasi ryyppy lähteä päälle.
        Senpä jälkeen ei olla uskallettu ehtooliselle mennä.

        Tosi herkässä on, kun lähtee alkoholittomasta viinistä eli siis käytännössä mehusta putki päälle... Ainahan sitä voi keksiä kaikkia selityksiä ryyppyputkelle.


      • Pullo Kossua
        ihan tosissani olen kirjoitti:

        Ihan tosissani olen, lähipiirissäni on raitistunut alkoholisti ja hän on kertonut, että ehtoollisviinistä menasi ryyppy lähteä päälle.
        Senpä jälkeen ei olla uskallettu ehtooliselle mennä.

        Alkoholisti käyttää kaikki tilaisuuden dokaamiseen. Jopa "tulee uskoon" että pääsee ehtoolliselle.


      • Anonyymi
        ihan tosissani olen kirjoitti:

        Ihan tosissani olen, lähipiirissäni on raitistunut alkoholisti ja hän on kertonut, että ehtoollisviinistä menasi ryyppy lähteä päälle.
        Senpä jälkeen ei olla uskallettu ehtooliselle mennä.

        Näin on,toiset kirkot on sivistyneempiä kuin toiset ja heillä on alkoholitonta.
        Tänä päivänä jopa ravintoloissa juodaan kohta enemmän alkoholitonta.


    • 3+5

      Ainakin minun työpaikallani saa alkoholitonta viiniä pyynnöstä. Samoin gluteenitonta ehtoollisleipää.

      t. pappislukkari

    • ei tarvi

      Eihän ehtoolliselle tarvitse mennä. Jos haluaa harjoittaa uskontoa, sen voi tehdä myös ilman ehtoollista. Viini sinänsä ei ole pahe, ja Jeesuskin käytti sitä, muutti jopa veden viiniksi.

      • dssaaA

        kIRKON EHTOOLLISVIINI ONALKOHOLITONTA. Mutta sleyssä on oikeaa viiniä.


      • ...
        dssaaA kirjoitti:

        kIRKON EHTOOLLISVIINI ONALKOHOLITONTA. Mutta sleyssä on oikeaa viiniä.

        Hanki oikeaa tietoa ja jaa se vasta sitten. :)


    • Suuri ale

      Olipa typerä aloite.

    • Hei kaikille!

      Joissakin (suuremmissa) kirkoissa on ymmärtääkseni usein saatavilla myös alkoholitonta viiniä. Jos asia on itselle tärkeä, voi myös pyytää kotiseurakunnasta mahdollisuutta saada alkoholitonta viiniä, ainakin jos käy säännöllisesti.

      Ehtoollisella voi myös nauttia pelkän leivän. Tiedän parikin ihmistä, jotka ovat tehneet periaatepäätöksen olla täysin absolutisteja ja he vain vaivihkaa nousevat ehtoollispöydästä jo leivän saatuaan. Viinipikarin voi myös jättää alttarille sellaisenaa, jos ei kehtaa/ehdi sanoa, ettei tahdo viiniä. Leipä kun on "Kristuksen ruumis", niin sen voi ajatella sisältävän myös veren.

      Sinikka-pappi

      • FUCKIFUU

        Kirkko tarjoaa alkoholillista viiniä lain vastaisesti myös alaikäisille. Jokainen riparikouluikäinen juo alkoholillista viiniä ja 14-15-vuotiaalle ei saa rikoslain mukaan antaa edes pisaraa alkoholia.


      • FUCKIFUU kirjoitti:

        Kirkko tarjoaa alkoholillista viiniä lain vastaisesti myös alaikäisille. Jokainen riparikouluikäinen juo alkoholillista viiniä ja 14-15-vuotiaalle ei saa rikoslain mukaan antaa edes pisaraa alkoholia.

        Hei,

        Kävin viime vuonna pitkän kirkon koulutuksen nimeltään Syvemmälle messuun. Siellä meille opetettiin, että pelkkä öylätti tai pelkkä viini ovat kummatkin täysi ehtoollinen. Pelkän leivän eli öylätin voi siis antaa vaikkapa lapselle ja pelkän viinin vanhukselle tai kuolevalle, jolla on nielemisvaikeuksia. Täysin mahdollinen vaihtoehto on myös ns. dipata eli kastella öylätti viinissä.

        Ehtoollispöytään eli alttarille voi mennä myös siunattavaksi. Tästä merkiksi voi laittaa oikean kätensä vasemmalle hartialleen. Näin pappi tietää, että ko. henkilö siunataan. Toki tämän voi sanoakin.

        Ehtoollisviinin määrä on niin pieni ettei poliisin alkometri edes välähdä. Olen puhaltanut kerran mittariin suoraan messusta poistuessani.

        Meidän seurakunnassamme on aina tarjolla myös alkoholitonta viiniä että myös valkoviiniä punaiselle viinille allergisille.

        t. Maarit-pappi


      • FUCKIFUU
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Hei,

        Kävin viime vuonna pitkän kirkon koulutuksen nimeltään Syvemmälle messuun. Siellä meille opetettiin, että pelkkä öylätti tai pelkkä viini ovat kummatkin täysi ehtoollinen. Pelkän leivän eli öylätin voi siis antaa vaikkapa lapselle ja pelkän viinin vanhukselle tai kuolevalle, jolla on nielemisvaikeuksia. Täysin mahdollinen vaihtoehto on myös ns. dipata eli kastella öylätti viinissä.

        Ehtoollispöytään eli alttarille voi mennä myös siunattavaksi. Tästä merkiksi voi laittaa oikean kätensä vasemmalle hartialleen. Näin pappi tietää, että ko. henkilö siunataan. Toki tämän voi sanoakin.

        Ehtoollisviinin määrä on niin pieni ettei poliisin alkometri edes välähdä. Olen puhaltanut kerran mittariin suoraan messusta poistuessani.

        Meidän seurakunnassamme on aina tarjolla myös alkoholitonta viiniä että myös valkoviiniä punaiselle viinille allergisille.

        t. Maarit-pappi

        Maarit-pappi ei tapansa mukaan ymmärrä että yksi pisarakin alkoholin tarjoilua ala-ikäiselle on Suomen Lain mukaan rikos. Tässä maassa kuule Maarit noudatetaan Suomen Lakeja eikä Raamattua.

        Ihan yhtä typerä perustelu kuin Maaritilla olisi että "joo ostin kaljat 17-vuotiaalle koska ei se vaikuta häneen sen enempää kuin 18-vuotiaaseen". Ymmärrätkö, se että jostain ei ole välitöntä haittaa, ei tarkoita etteikö lakia tulisi noudattaa. Lakia on noudatettava siksi että muuten lakien rajat hämärtyy ja aiheuttaa niiden kunnioittamisen vähentämistä. Ensin annetaan ala-ikäiselle alkoholia, seuraavaksi heroiinia. Näin käy jos lakeja voi noudattaa mielensä mukaan.

        Voi Maarit-pappikin alkaa noudattamaan Suomen Lakia.


      • Nasse.
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Hei,

        Kävin viime vuonna pitkän kirkon koulutuksen nimeltään Syvemmälle messuun. Siellä meille opetettiin, että pelkkä öylätti tai pelkkä viini ovat kummatkin täysi ehtoollinen. Pelkän leivän eli öylätin voi siis antaa vaikkapa lapselle ja pelkän viinin vanhukselle tai kuolevalle, jolla on nielemisvaikeuksia. Täysin mahdollinen vaihtoehto on myös ns. dipata eli kastella öylätti viinissä.

        Ehtoollispöytään eli alttarille voi mennä myös siunattavaksi. Tästä merkiksi voi laittaa oikean kätensä vasemmalle hartialleen. Näin pappi tietää, että ko. henkilö siunataan. Toki tämän voi sanoakin.

        Ehtoollisviinin määrä on niin pieni ettei poliisin alkometri edes välähdä. Olen puhaltanut kerran mittariin suoraan messusta poistuessani.

        Meidän seurakunnassamme on aina tarjolla myös alkoholitonta viiniä että myös valkoviiniä punaiselle viinille allergisille.

        t. Maarit-pappi

        Jeesuksen ruumis ja veri, nyt tarjolla myös alkoholiton ja gluteeniton vaihtoehto!


    • Tsup vaan!

      Pieni tilkka ehtoollisviiniä ei laita ketään juomaan. Kukaan ei juo viinaa, jos ei halua juoda. Kyse on aina omasta valinnasta.

      Miksi aina pitää ottaa huomioon joku erityisryhmä: älä käytä hajusteita, allergiset kärsii, älä polta tupakkaa, tupakoimattomat kärsii, viinin pitää olla holitonta, alkkikset kärsii, älä tuo eläintä tänne, joku kärsii....Miksi maailma menee joidenkin erityisten mukaan? Mihin on unohtunut tavallinen normaali henkilö`?

    • Anonyymi

      Niin samaa mieltä.Jos lapsiakin ja nuoria ajattelee niin toiset on geeni pohjalta altistuneimpia.
      Ihmetyttää joidenkin kirkon touhu,meinasin pökertyä kun kävin ehtoollisella niin alttari alue haisi viinille.
      "On alettu ryyppäämään"😅.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      127
      3227
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1311
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1275
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1086
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      13
      1043
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      54
      972
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      966
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      934
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      839
    Aihe