Hei!
Vaihdoin vanhan 28 -jalkaisen veneeni tänä syksynä Targa 96:een. Vesille pääsen sen kanssa vasta keväällä, eli ainut kokemus tähän mennessä ko. veneestä on kuivalla maalla. Nettikeskustelujen perusteella tiedän odottaa suhteellisen rauhallisesti käyttäytyvää, jopa mahdollisesti hiukkasen alirikattua venettä jossa sentään on välttävästi tilaa koko perheelle toisin kuin vanhassa veneessä. Pieni ja ahdashan tämäkin tietysti on nykyveneisiin verrattuna, mutta niillä pelimerkeillä mennään mitä on...
Aika paljon tuossa tulee uutta, varsinkin kun olen muutenkin vielä vähän aloittelija. Esim. ruoriohjauksesta ei ole pahemmin kokemusta, ja taitaa noissa vanhoissa veneissä olla hiukkasen tunnottomampi kuin uusissa. Onko ohjaukselle mitään tehtävissä teleflexejä vaihtamalla tms...?
Joku tiesi moittia huono kääntyvyyttä ahtaassa satama-altaassa. Toinen kaveri hihkui että "menit sitten hankkimaan pappa-mallin moottoripurren", no se oli ihan ystävällismielinen heitto onneksi.
Mitäs muuta Targan omistajat tai joskus omistaneet haluaisivat kertoa tulevalle Targa-purjehtijalle? Onko jotain tiettyjä asioita mitkä olisi hyvä tarkastaa keväällä erityisen tarkkaan, tai peräti tyyppivikoja mistä olisi hyvä olla tietoinen?
-Janne
Kokemuksia Targa 96:sta?
46
7049
Vastaukset
- Vinkki
Aloitetaan: jos vetolaitteella varustettu, tarkista onko potkuriakselilla oleva sinkki pysynyt kunnolla kiinni. Mikäli on, niin seuraavakin todennäköisesti pysyy.
Teleflexin voi vaihtaa, mutta sitten on ruorikin vaihdettava isompaan. Välitykset korvaavissa ratkaisuissa ovat erilaiset (ääriasennosta toiseen n. 1,25 kierrosta).
Ruotsista itse hankin 6 vuotta sitten
http://www.garbo.us/styrning.htm
Kvadranttia vastaavaa osaa jouduin levittämään muistaakseni n. 6cm/puoli.
Vene on sen verran kaukana, etten voi antaa suoraan mittoja. Hitsautin levikkeet ja porasin reiät vaijeripäätteille vasta paikan päällä. Pedestaaliin piti tehdä H:n muotoinen rautatuki, johon välipalkkiin reiät vaijerinkuorille. Takana ei tarvinnut vaijerin päälliosien kiinnityksiä muuttaa. Vaikka ruori on melkein puolet isompi mahtuu hyvin kulkemaan sen ohi sitloodassa.
Voin kirjoittaa lisääkin, kunhan ehdin...- sink rink pink tink
Mitä jos sinkki ei ole pysynyt kiinni?
Ja jos ei ole, niin mikä sen irroittaa? - vinkki11
sink rink pink tink kirjoitti:
Mitä jos sinkki ei ole pysynyt kiinni?
Ja jos ei ole, niin mikä sen irroittaa?Ei tarvii olla kuin yhdestä pultin reiästä kierteet väljistyneet, niin voi tulla jo ongelmia. Tärinä tekee työtään vähitellen. Ilmiö alkanee siitä, kun samalla sinkillä on menty liian kauan. Tämä ei ole vain Targoissa ilmenevä juttu. Vanhemmissa Volvon vetolaitteissa, eikä niissäkään kovin yleinen.
- vinkki11
sink rink pink tink kirjoitti:
Mitä jos sinkki ei ole pysynyt kiinni?
Ja jos ei ole, niin mikä sen irroittaa?Niin ja Locktite (ei täysin kovaksi kuivuva) jäänyt pois.
- lukite?
vinkki11 kirjoitti:
Ei tarvii olla kuin yhdestä pultin reiästä kierteet väljistyneet, niin voi tulla jo ongelmia. Tärinä tekee työtään vähitellen. Ilmiö alkanee siitä, kun samalla sinkillä on menty liian kauan. Tämä ei ole vain Targoissa ilmenevä juttu. Vanhemmissa Volvon vetolaitteissa, eikä niissäkään kovin yleinen.
Mikä avuksi, jos pultinreiästä kierteet väljistyneet? Jos kierteet jäljellä auttaako jokin lukite?
- Targistaja
vinkki11 kirjoitti:
Niin ja Locktite (ei täysin kovaksi kuivuva) jäänyt pois.
Uusi sinkki maksaa pari hassua euroa pultteineen päivineen...
- kärsinyt
lukite? kirjoitti:
Mikä avuksi, jos pultinreiästä kierteet väljistyneet? Jos kierteet jäljellä auttaako jokin lukite?
Joo, Locktite pitää olla, mutta oikea numero, että saa taas auki kun sinkkiä vaihtaa. Toinen vaihtoehto on puslata, jos kiinnikkeiden reunassa materiaali riittää. Kolmas vaihtoehto on se, että laittaa pultit ilman kantoja kovalla liimalla tai juotoksella ja muovirengaslukkomutterit kiristämään sinkkiä, jos sinkin ja potkurin välissä tila riittää.
Yksi, mitä voisi yrittää, on porata reikiä syvemmiksi ja jatkaa kierrettä, jos materiaali riittää vetolaitteen valuosassa? - vinkki
Targistaja kirjoitti:
Uusi sinkki maksaa pari hassua euroa pultteineen päivineen...
Niin maksaa. Meilläkin joka vuosi vaihdettu, mutta edellinen omistaja ei!
- 139-931
Targistaja kirjoitti:
Uusi sinkki maksaa pari hassua euroa pultteineen päivineen...
... niin ja on helppo vaihtaa (parilla hassulla)kesken kauden!
- vinkki
vinkki kirjoitti:
Niin maksaa. Meilläkin joka vuosi vaihdettu, mutta edellinen omistaja ei!
Niin ja vetolaitteessa sinkki ei ole potkuriakselissa kiinni, kuten akselivedossa usein asianlaita, vaan kiinnityspultit ovat potkuriakselin suuntaiset!
- Targistaja
vinkki kirjoitti:
Niin ja vetolaitteessa sinkki ei ole potkuriakselissa kiinni, kuten akselivedossa usein asianlaita, vaan kiinnityspultit ovat potkuriakselin suuntaiset!
Joten???
- Uskoakseni
Targistaja kirjoitti:
Joten???
Ts. kierteet ovat itse vetolaitteessa, eikä sinkin puoliskoissa, kuten akselin ympärillä olevassa sinkissä, jolloin edes potkuria ei tarvinne irrottaa sinkin vaihtoa varten ja kierteet eivät voi kulua kriittisemmistä kohdista. Jos oikein muistan!
- Targentaja
Me hommasimme Targan nelisen vuotta sitten. Olemme nelihenkinen lapsiperhe, jossa nuorimmainen täyttää kohtapuolin vuoden, eli viimekesä oli ensimmäinen tällä kokoonpanolla. Tuo nuorimmainen taitaa itseasiassa olla Targassa tehty... Olemme molemmat ( vanhemmat siis) liikkuneet merellä koko ikämme erilaisilla vekottimilla ja molemmat edelleen yhtämieltä siitä, että Targa on hintaluokassaan ehdottomasti parhaimmistoa matkapurjehduskäyttöön ainakin Saaristomerellä liikuttaessa.
Suurin ongelma minunkin mielestäni on veneen käsiteltävyys satamamanööveereissä. Peräsinteho eteenpäin ajettaessa on satamanopeuksilla heikko ja ainakin akselivetoisilla peruutettaessa lähes toivoton. Tuohon vaikuttaa veneen takapainoisuus ja heikommin kantava kapeahko perärunko. Suurensin itseasiassa viimetalvena veneemme peräsintä jatkamalla peräsimen jättöreunaa sekä syvetämällä sitä hieman. Käsiteltävyys parani jonkinverran, mutta suuri parannus tuli peräsintuntoon purjehdittaessa, joka niinikään on vakioperäsimellä melko kevyt. Peräsintä voisi itseasiassa suurentaa syvyyssuuntaan vielä enemmänkin jos vain köli antaisi myöden. Tuo matala köli nimittäin ei anna peräsimelle syvennysvaraa kuin tuollaiset 10cm.
Matala köli, vaikkakin rantautuessa on hyvä ja mukava, syö myöskin yhdistettynä melko vaatimattomaan purjepinta-alaan purjehdusominaisuuksia kevyemmässä kelissä. Pienen sivusuhteen omaava matala ja leveä köli syö kevyessä tuulessa kölin hydrodynaamista pitoa ja vene sortuu huomattavan paljon. . Tilanne kyllä korjaantuu kuin taikaiskusta kun veneen nopeus ylittää tuollaiset 4,5-5kts. Silloin veneen kurssi korjaantuu kertaheitolla tuuleenpäin useamman asteen, kun köli alkaa pitää kunnolla. Liian ylös tuuleen ei siis Targalla kannata pyrkiä, vaan kannattaa pitää kunnolla vauhtia ja selkeää vetoa purjeissa. Ei se silti mikään moottoripurjehtija ole. Ei likimainkaan, vaikka se ei ehkä paras vene olekkaan hampaat irvessä muu perhe itkien merellä liikkuvalle " tosipurjehtijalle". Parhaimmillaan Targa on mielestäni 5-7 m/s tuulessa.
Targoilla alkaa olla jo sen verran ikää, että pahimmat korjattavissa olevat tyyppiviat ja -ominaisuudet alkaa olla jo korjattu, mutta vanhemman sarjan veistä, joissa on siis takahytissa runkoikkunat ja sisäänpäin taitettu rungon ja kannen liitos, eikä siis törmäyslistaa, saattaa tuo rungon ja kannen välissä oleva massa alkaa jo rapistua ja vuotaa vettä sisärakenteisiin.- Tosipurjehtija?
"vaikka se ei ehkä paras vene olekkaan hampaat irvessä muu perhe itkien merellä liikkuvalle " tosipurjehtijalle". "
Aika erikoinen tosipurjehtijan kuvaus. Onko Targa kenties paras vene hymyssä suin purjehtivan "tosipurjehtijan" vene, jonka muu perhe ei itke, vaan nauttii purjein etenemisen hiljaisuudesta myös 2-3 m/s tuulessa ? - Täällä yksi 96
Meilläkin tuo kannen ja rungon sauma uudelleen käsitelty! Useammassakin Targassa on peräsintä jatkettu. Tuo sorto tietysti näkyy vain kryssillä, kyllä Targa kulkee avotuulella virsikirjalla tai sitten assyllä oikein hyvin!
- ei asiaa ARC rallyyn
Paskan ostit, mastonkuljetusaluksen!
- Anonyymi
vittu näitä H-veneilijöitä on joka langassa
- Anonyymi
Paskat on housuissasi.
- jkarjanl
Näemmä aina kannattaa kysyä, tässä on tullut jo monta uutta asiaa, kiitokset asiallisista vastauksista! Jopa tuo sinkistä virinnyt keskustelu oli hyvä, edellisessä veneessä oli akseliveto ja tämä on tosiaan vetolaitteella joten tuota sinkkiasiaakaan en tiennyt.
Purjehdusominaisuudet kuullostavat siltä mitä odotinkin, eli sen suhteen homma ok.
Targaahan on tehty muutamassakin eri paikassa. Tämä pitäisi olla vuosimallia -81 eli onko tämä sitten "vanhempaa" vai "uudempaa sarjaa, osaako kukaan sanoa? Takahytissä on runkoikkunat mutta näyttivät hiukan ns. itsetehdyn näköisiltä joten se ei todista välttämättä mitään. Tuo rungon ja kannen liitos, kiinnostaisi ehdottomasti tietää lisää aiheesta?
-Janne- Targentaja
Uudemmassa mallisarjassa on törmäyslista ,jonka sisällä on rungon ja kannen liitos ulospäin taitettuna. Vanhemmassa kansiliitos on taivutettu sisäänpäin eikä ole törmäyslistaa. Lisaksi uudessa sarajassa on takakajuutan ikkunat tuossa kajuutan ruffissa kun taas vanhemmassa ikkunat löytyvät rungosta ja ovat kyllä meidänkin tehdastekoisessa veneessä vähän itsetehdyn näköiset. Paljonhan Targoja on tehty myös puolivalmisteesta itse, joten voi löytyä jos jonkinlaista rakennetta.
- Vinkki
Vanha "kitti" poistetaan kannen liitosreunan ja rungon vekin 5 mm korkealta ja syvältä alueelta pois kolmiokärkisellä muovityökalulla (ympäri venettä). Työssä voi olla lisäkäsistä apua, kylki on kaareva, siis molemmat kylkisaumat 10,50 pitkät ja perässä sama systeemi. Raaputettavaa riittää, vaikkei mikään ylivoimainen homma.
Asetonilla voi putsailla, jos ja kun suolavesi jossain mennyt väliin.
Uutta UV:n kestävää sikasaumaa varten tarvitaan sininen fixausteippi ylä ja alapuolelle saumaa. Sitten levittämään uutta mömmöä (sormea voi kastaa veteen, niin ei tartu niin helposti, kun tasoittaa). Tulee lähes Sikasiisti!
- Jim Beam
Olet tehnyt hyvän valinnan. Hieman kankeahan se on, mutta vain satamassa. Hieno purjehtia ja kantaa purjeensa hienosti. Hieman vanhahtavahan targa tietysti on jo ikänsäkkin puolesta. Joihinkin ysikutosiin asennettiin 101,sen riki juuri mainitsemasi alirikauksen vuoksi. Ei ole maailman nopein, mutta Himangan miehet tekivät hyviä ja lujia veneitä. Puutyö on upeaa. Keulapotkuri ei olisi huono ajatus.
- gastin kommentti
Jep, paatti on hyvä perhekäyttöön tilojensa ja layoutin kautta. Yllättävän nopeastikin sillä matka sujuu kun tuulta piisaa.Keskiohjaamo hyvä ratkaisu.
- alirikattu_
gastin kommentti kirjoitti:
Jep, paatti on hyvä perhekäyttöön tilojensa ja layoutin kautta. Yllättävän nopeastikin sillä matka sujuu kun tuulta piisaa.Keskiohjaamo hyvä ratkaisu.
Kerran Nauvon ja Korppoon välillä tuollaisen ohitin 8m/s slöörissä. Kaveri oli huumorimiehii, kun oli köysi kädessä reelingillä ja anoi hinausapua hymyssä suin. Ja se oma paatti on täällä kovin arvostettu tai onko parempi sanoa arvosteltu Bava. :)
- funny_
Heh. Olisi ollut hyvä mainoskuva Bavarialle
- Anonyymi
alirikattu_ kirjoitti:
Kerran Nauvon ja Korppoon välillä tuollaisen ohitin 8m/s slöörissä. Kaveri oli huumorimiehii, kun oli köysi kädessä reelingillä ja anoi hinausapua hymyssä suin. Ja se oma paatti on täällä kovin arvostettu tai onko parempi sanoa arvosteltu Bava. :)
Baaria on hyvä Olut mutta surkea Airistonseisoja.
- gh34
Oletko lukenut blogin http://targailua.blogspot.fi/ ? Itse luin sitä tarkasti, suorastaan targasti ennen kuin menin ostamaan omaa Targa 96:tta. Oma sellainen jäi tosin ostamatta, mutta tulipa tutustuttua venemalliin ja yhteen (harmittavan heikkokuntoiseen) yksilöön.
Toinen lähdemateriaali jota suosittelen, on Hans Groopin elämäntyöstä kertova kirja, joka ilmestyi toissavuonna. Siinä on esitelty kaiken muun lisäksi Targa 96:n kovia kilpailutuloksia mm. Gotlant runteista, menestystä saavutettiin todella paljon.
Jos kevyitä tuulia ja pientä mastoa haluaa hyödyntää, käytä spinnua tai genaakkeria. Kyllä pinta-alaa saa aikaiseksi muutenkin kuin mastoa korottamalla. Täystakilan kanssa nuo lentävät purjeet ovat joka tapauksessa muhkean kokoisia. Eihän 96 ole mikään raskas vene, kyllä sen saa kulkemaan lujaa.
Keskustelin kesällä yhden targa 96:n omistajan kanssa, kyselin itseskuuttaavan fokan kiskosta. Ei kuulemma hänellä oikein toiminut ja oli siksi jäänyt käyttämättä. Siinä yksilössä oli juuri 101:n masto.
Pieni ja ahdasko? No, purjeveneen kuuluu ollakin tiukka paketti. Sitähän targa96 on, viisi nukkumapaikkaa ilman että kenekään tarvitsee bunkata ruokapöydän sohvalla, tai että kenenkään muun paitsi omistajapariskunnan tarvitse nukkua kylki kyljessä. Perähytissä oma "teinihelvetti" kuten yksi toinen Targan omistaja sitä minulle kuvasi. Mitä isommat lapset, sitä hienompi ominaisuus että perähyttiin kuljetaan ulkokautta salongista. Sitloodan sufletti eli pappateltta on tuulisilla ja/tai sateisilla keleillä aivan voittamaton varuste.
Mielenkiintoista, että Targassa olisi jotenkin erityisen heikko ohjattavuus satamavauhdilla. Olen luullut että se on hyvin yleinen piirre. Ohjaus tehdään vääntämällä reilusti hetkeksi kaasua eteenpäin, jolloin vene ohjautuu ja sitten hetkeksi pakille, että vene pysähtyy, ja tätä muutaman kerran toistellessa paatti kuin paatti kääntyy lähes paikallaan.- Kag
Itselläni on Targa 96 enkä ole moista ominaisuutta huomannut, kaikki satama ja muutkin manööverit ovat onnistuneet loistavasti, ei kuitenkaan niin hyvin kuin edellisellä veneelläniJeanneu 40Ds jossa oli keulapotkuri
- finngulf 34
Kannatas varmaan laittaa noi Targa kyselyt sinne moottoripaatti puolelle, täällä digataan vain purkkareita.
Onko niitä targoja jopa 96 jalkasia?? taitaa olla jo jotain formulakuskien kokoluokkaa.- Lempivenbe Targa
Tuo edelläoleva ei taida tuntea koko mallia. Suomalaisen purje- venesuunnittelun legendan Hans Groopin venettä ei mitata jaloissa vaan metreissä.
Noihin satamaominaisuuksiin. Targan saa parhaiten kääntymään panemalla koneeseen hetkeksi kunnolla kierroksia, ainakin silloin kun veneessä on vetolaite. Silloinhan potkurivirta kääntää venettä kun peräsin on tarpeeksi poikittain. Olen kääntänyt Targan aikoinaan jopa aika ahtaana pidetyssä Nauvossa kahden laiturin välissä näin, joskus tosin myös samassa paikassa peruutin veneen laiturivälistä ulos, kun tuuli oli hankalasti. Satamaan tulossa taas veneellä kun veneellä voi ajaa loppuun asti riittävällä vauhdilla ja lopussa tappaa vauhti pakitamalla. Ja vene pysähtyy sitä nopeammin,mitä isompi kone, mitä isompi potkuri ja mitä isommin uskaltaa kaasua antaa. Ei se muuten taaksepäin helpolla lähde.Muuten hyvä kikka peruuttaessa ruorilla on ajaa olemalla itsekkin takaperin ruorin etupuolella. - 7+2
Lempivenbe Targa kirjoitti:
Tuo edelläoleva ei taida tuntea koko mallia. Suomalaisen purje- venesuunnittelun legendan Hans Groopin venettä ei mitata jaloissa vaan metreissä.
Noihin satamaominaisuuksiin. Targan saa parhaiten kääntymään panemalla koneeseen hetkeksi kunnolla kierroksia, ainakin silloin kun veneessä on vetolaite. Silloinhan potkurivirta kääntää venettä kun peräsin on tarpeeksi poikittain. Olen kääntänyt Targan aikoinaan jopa aika ahtaana pidetyssä Nauvossa kahden laiturin välissä näin, joskus tosin myös samassa paikassa peruutin veneen laiturivälistä ulos, kun tuuli oli hankalasti. Satamaan tulossa taas veneellä kun veneellä voi ajaa loppuun asti riittävällä vauhdilla ja lopussa tappaa vauhti pakitamalla. Ja vene pysähtyy sitä nopeammin,mitä isompi kone, mitä isompi potkuri ja mitä isommin uskaltaa kaasua antaa. Ei se muuten taaksepäin helpolla lähde.Muuten hyvä kikka peruuttaessa ruorilla on ajaa olemalla itsekkin takaperin ruorin etupuolella.Hurrrrja! Hienoa, että palstan asiantuntijat jakavat täällä vinkkejään siitä, miten purkkaria manööveerataan....
- seks+seks
7+2 kirjoitti:
Hurrrrja! Hienoa, että palstan asiantuntijat jakavat täällä vinkkejään siitä, miten purkkaria manööveerataan....
Nojaa :-/ Mitenkä tuo asia sinua noin satutti, että piti kettuiluviesti laittaa? Olet niin taitava että.. :-o
Pitkäkölisen ja muutaman muun omistaneena, moottorivenettäkin ajelleena en pidä ensinkään pahana sitä että manöövereistä puhutaan. Tosin oma mielipiteeni on että yksikään purjevene ei ole liian vaikea minulle ;) joten en ota sitä huomioon venevalinnassa. Kyllä ne kaikki saa taipumaan jollekin paikalle, ja jos on jo niin pitkä ja sutjakka ettei satamaan mahdu niin jää ankkuriin.
Ehdottomasti kannattaa keskustella manöövereistä ja veneiden ominaisuuksista myös moottorilla satama-altaissa käännellessä. Yleissääntöjä on mutta joka venetyyppi on omanlaisensa, ja kokemus tekee mestarin. Silti ei haittaa jos kuulee jonkun muun kokemuksia ja neuvoja. Kiitos niille asiallisille kirjoittajille jotka omaa tietoaan jakavat ja haistattelija painukoot ihan mihin tykkäävät, likasankon pohjalle! - kesä mielessä
7+2 kirjoitti:
Hurrrrja! Hienoa, että palstan asiantuntijat jakavat täällä vinkkejään siitä, miten purkkaria manööveerataan....
jiippi vastatuuleen ja puomi ottaan!
- Harrdy
kesä mielessä kirjoitti:
jiippi vastatuuleen ja puomi ottaan!
Onneksi Targan puomi on niin korkealla ettei osu 178 cm pitkää päähän ;)
Aivan erinomainen vene asuttavuudeltaan. Varsinkin ulkotilan kokoteltta suurentaa venettä huikeasti huonommilla keleillä.
Itse ajelen työkseni erikokoisia aluksia ja omasta mielestäni Targa tekee satamaohjailussa juuri sen mitä kuski haluaa. Riittävästi vain kierroksia (ei vauhtia) käskytykseen niin tapahtuu.
Meidän veneessä olen uusinut sitä rungon ja kannen saumaa, ja siinä hyvänä apuna on "saumamestari"-lastat. Tulee siistiä jälkeä. Ilmeisesti genuan skuuttikisko vuotaa myöskin vettä sisälle... Kevään korjauksia se sitten. Vaikea vain jäljittää todellista kohdetta.
2 lasta ja koira mukana reissuissa ja hyvin mahtuu. Onnittelut hankinnastasi.
Kannattaa tosiaan lukea se Hans Groopin kirja. Selviää vähän, että millaisissa keleissä Targa tulee vielä kunnialla perille. 16 m/s etelätuulta suomenlahdella on meidän ennätys tällä veneellä ja nätisti tuli 13 tunnin siirtymän. Ei jää veneestä kiinni. - jkarjanl
Harrdy kirjoitti:
Onneksi Targan puomi on niin korkealla ettei osu 178 cm pitkää päähän ;)
Aivan erinomainen vene asuttavuudeltaan. Varsinkin ulkotilan kokoteltta suurentaa venettä huikeasti huonommilla keleillä.
Itse ajelen työkseni erikokoisia aluksia ja omasta mielestäni Targa tekee satamaohjailussa juuri sen mitä kuski haluaa. Riittävästi vain kierroksia (ei vauhtia) käskytykseen niin tapahtuu.
Meidän veneessä olen uusinut sitä rungon ja kannen saumaa, ja siinä hyvänä apuna on "saumamestari"-lastat. Tulee siistiä jälkeä. Ilmeisesti genuan skuuttikisko vuotaa myöskin vettä sisälle... Kevään korjauksia se sitten. Vaikea vain jäljittää todellista kohdetta.
2 lasta ja koira mukana reissuissa ja hyvin mahtuu. Onnittelut hankinnastasi.
Kannattaa tosiaan lukea se Hans Groopin kirja. Selviää vähän, että millaisissa keleissä Targa tulee vielä kunnialla perille. 16 m/s etelätuulta suomenlahdella on meidän ennätys tällä veneellä ja nätisti tuli 13 tunnin siirtymän. Ei jää veneestä kiinni.Mukava lukea positiivisia kommentteja, näin tammikuun vesisateessa(!) alkaa veneilyn mielekkyys välillä epäilyttää mutta ehkä tämä tästä...
Tuo targailua.blogspot.fi on luettu tarkkaan, todella korkealuokkaista ja hyödyllistä tekstiä. Mihin lie kadonnut kun ei muutamaan vuoteen ole päivityksiä näkynyt? Mielelläänhän noita olisi lukenut enemmänkin.
Kirjastosta on paraikaa lainassa tuo H-veneestä kultapokaaliin -kirja. Mielenkiintoista tekstiä ja hyvin tehty kirja runsaine kuvineen.
Suurin osa vastaajista näemmä menee kokoonpanolla 2 aikuista 2 lasta. No meillä ei punkat ole tyhjinä, kokoonpano on 2 aikuista 5 lasta. Viime kesän 1,5 viikkoa 28 -jalkaisessa alkoi olla siinä rajoilla, mutta kivaa oli kaikilla! Ensi kesä on suorastaan ruhtinaallinen sen suhteen.
Keväällä olisi ensimäisenä edessä jääkaapin hankkiminen ja asennus. Olisiko vinkkejä mihin sen sijoittaisi? Siellä targailua -blogissahan oli laitettu sivusta vedettävä laatikko mikä näytti tosi hyvältä mutta kovin pieni meidän tarpeisiin, vain 36 litraa. Täytynee varmaan uhrata yksi kaappi pentteristä tms...
-Janne - Seppomartti
jkarjanl kirjoitti:
Mukava lukea positiivisia kommentteja, näin tammikuun vesisateessa(!) alkaa veneilyn mielekkyys välillä epäilyttää mutta ehkä tämä tästä...
Tuo targailua.blogspot.fi on luettu tarkkaan, todella korkealuokkaista ja hyödyllistä tekstiä. Mihin lie kadonnut kun ei muutamaan vuoteen ole päivityksiä näkynyt? Mielelläänhän noita olisi lukenut enemmänkin.
Kirjastosta on paraikaa lainassa tuo H-veneestä kultapokaaliin -kirja. Mielenkiintoista tekstiä ja hyvin tehty kirja runsaine kuvineen.
Suurin osa vastaajista näemmä menee kokoonpanolla 2 aikuista 2 lasta. No meillä ei punkat ole tyhjinä, kokoonpano on 2 aikuista 5 lasta. Viime kesän 1,5 viikkoa 28 -jalkaisessa alkoi olla siinä rajoilla, mutta kivaa oli kaikilla! Ensi kesä on suorastaan ruhtinaallinen sen suhteen.
Keväällä olisi ensimäisenä edessä jääkaapin hankkiminen ja asennus. Olisiko vinkkejä mihin sen sijoittaisi? Siellä targailua -blogissahan oli laitettu sivusta vedettävä laatikko mikä näytti tosi hyvältä mutta kovin pieni meidän tarpeisiin, vain 36 litraa. Täytynee varmaan uhrata yksi kaappi pentteristä tms...
-JanneHarkitse Waeco laatikkoa. On eri kokoisia ja jotkut toimivat myös syväjääbokseina.
Jos vain löydät sijoituspaikan niin on helppo ja aika halpa asennus. Sittlådan laatikkojen korkeus ei ihan yleensä riitä vaan jotain syvempää tarvitaan luultavasti. - Targistaja
Seppomartti kirjoitti:
Harkitse Waeco laatikkoa. On eri kokoisia ja jotkut toimivat myös syväjääbokseina.
Jos vain löydät sijoituspaikan niin on helppo ja aika halpa asennus. Sittlådan laatikkojen korkeus ei ihan yleensä riitä vaan jotain syvempää tarvitaan luultavasti.Jos laittaa vetolaatikon tilalle päältä avattavan samaan kohtaan venettä, tulee aikalailla tilavampi. Epämukavuutena on, että kansi on yhden salongin istuinosuuden kohdalla. Pitää siis nousta seisomaan, jos joku sattuu siinä istumaan, kun pitää päästä kylmäboxille! Kompressorille on tila laatikon ja rungon välimaastossa.
- Targentaja
Targistaja kirjoitti:
Jos laittaa vetolaatikon tilalle päältä avattavan samaan kohtaan venettä, tulee aikalailla tilavampi. Epämukavuutena on, että kansi on yhden salongin istuinosuuden kohdalla. Pitää siis nousta seisomaan, jos joku sattuu siinä istumaan, kun pitää päästä kylmäboxille! Kompressorille on tila laatikon ja rungon välimaastossa.
Meillä on kylmäkoneistona Isotemp ASU. Kompura on salongin pitkittäisen penkin alla ja varsinainen kylmätila on siis tuon taaemman, wc:n edessä olevan penkin alla ja päältä ladattava. Kyllä tuonne kohtuullisesti tavaraa mahtuu, mutta kyllä varmasti joutuu aika hyvää muonitussuunitelmaa laatia, että viiden muksun kanssa pärjää.
- gh34
Targistaja kirjoitti:
Jos laittaa vetolaatikon tilalle päältä avattavan samaan kohtaan venettä, tulee aikalailla tilavampi. Epämukavuutena on, että kansi on yhden salongin istuinosuuden kohdalla. Pitää siis nousta seisomaan, jos joku sattuu siinä istumaan, kun pitää päästä kylmäboxille! Kompressorille on tila laatikon ja rungon välimaastossa.
"Jos laittaa vetolaatikon tilalle päältä avattavan samaan kohtaan venettä"
Tuolla tavalla oli siinäkin Targassa, johon tuli tutustuttua tarkimmin.
Suoran keittiön ominaisuus onkin tosiaan, että ei ole sitä turhaa kulmaa, johon jääboxi menee luonnostaan.
Nykyisessä veneessämme on nurkkapaikka ja siinä Isothermin loota, jossa kompuraosa on ahdettu onnistuneesti hellauunin alle. Jossain toisessa näin ratkaisun, jossa karttapöydän penkki oli jääboxi. Mutta Targassa se taitaa olla vielä hankalampi kuin tuo blogissa olleen vetolaatikon paikka, kun kartturin penkki on sama kuin pistopunkan pää. - Anonyymi
Lempivenbe Targa kirjoitti:
Tuo edelläoleva ei taida tuntea koko mallia. Suomalaisen purje- venesuunnittelun legendan Hans Groopin venettä ei mitata jaloissa vaan metreissä.
Noihin satamaominaisuuksiin. Targan saa parhaiten kääntymään panemalla koneeseen hetkeksi kunnolla kierroksia, ainakin silloin kun veneessä on vetolaite. Silloinhan potkurivirta kääntää venettä kun peräsin on tarpeeksi poikittain. Olen kääntänyt Targan aikoinaan jopa aika ahtaana pidetyssä Nauvossa kahden laiturin välissä näin, joskus tosin myös samassa paikassa peruutin veneen laiturivälistä ulos, kun tuuli oli hankalasti. Satamaan tulossa taas veneellä kun veneellä voi ajaa loppuun asti riittävällä vauhdilla ja lopussa tappaa vauhti pakitamalla. Ja vene pysähtyy sitä nopeammin,mitä isompi kone, mitä isompi potkuri ja mitä isommin uskaltaa kaasua antaa. Ei se muuten taaksepäin helpolla lähde.Muuten hyvä kikka peruuttaessa ruorilla on ajaa olemalla itsekkin takaperin ruorin etupuolella.Siis 96 metriä?
- Targasti
Poikkea myös sivustolle
http://targapurjehtijat.nettisivu.org/ - Harrdy
Jääkaappi/-arkku wcn seinänpuoleisen penkin alla ja kompura vessassa. Äänet oven takana ja vessakin lämpiää.
- Merikapteeni61
Hei,
Onnittelut, ostit hyvän veneen. Omistin sellaisen useamman vuoden. Ainoa huono asia kannen ja rungon liitos vanhemmissa. Toimii ihan hyvin satamissa kääntää, harjoittele hieman avoimemmilla vessillä kierrosten käyttöä. Targa 96 on ihan ok purjehtia, ei mielestäni tarvinnut mitään ruorifiksauksia, jos ohjauslaitteet ok, niin purjehdi sellaisenaan. - KattokaaVuosi
Ehkä päätökset ruorifiksauksista on jo tehty (4-5 v sitten)..
- Anonyymi
Meitä on 8 kpl. Petipaikat kahdeksalle on määräävä pointti kun venettä vaihdetaan. Ja pitäisi silti osua muutkin nyanssit kohdilleen. Budjettikaan ei ole rajaton. Targa 96 ei nyt käy laatuun.
- Anonyymi
Huomenta vaan vuodelle 2018 !
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212606- 1482244
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292242Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522139Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211742Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3881617Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961556- 2881436
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321389