Pakanallisuus kristinuskossa

Adventtikirkko kieltäytyy hyväksymästä sunnuntaita kristinuskon jumalanpalveluspäiväksi, koska he ovat jostain keksineet, että sunnuntai ei ole oikea päivä, vaan se on pakanallisen auringonpalvonnan päivä.

Tosin varhaiset kristityt ottivat sunnuntain hyvin varhain päiväkseen, sillä sitä alettiin juhlia Kristuksen taivaaseenastumispäivän kunniaksi. Ei siellä kukaan miettinyt sunnuntain liittymistä aurinkoon, kuten ei varmaan sapatin liittymistä saturnukseenkaan.

Valitettavasti vain lähes kaikki kristinuskossa on pakanallista alkuperää, aivan kristinuskon keskeisimmästä kannibaalisesta palvontamenosta lähtien.

Kuten hyvin tiedämme, alkukantaiset palvontamenot hyvin kaukaisilla esi-isillämme pitivät sisällään kaikki ne riitit, joita nyt kristityt käyttävät joko lauantaina tai sunnuntaina tai minä päivänä tahansa palvoessaan jumalaansa.

Esihistorian ihmiset koettivat saada kukistamiensa vihollisten voimat itselleen, oman heimonsa käyttöön syömällä vihollistensa ruumiit ja juomalla heidän verensä!

Myöhemmin, kun uskonnot tulivat mukaan kuvioon, samojen rituaalien kuviteltiin tuovan uudelle kansalle kukistetun kansan jumalien voimat.

Siis vihollisen syöminen ja vihollisen veren juominen antoi vihollisen ja vihollisten jumalien voimat uudella kansalle, valloittajalle.

Kuullostaako yhtään tutulta?

Sitten nämä hyvin julmat ja kannibalistiset riitit saatiin kytkettyä hyväksytymmillä sanamuodoilla kristinuskoon, kun vihollisen syömisen ja vihollisen veren juomisen paikalle vaihdettiin Kristuksen ruumis ja veri, kuten jokainen ehtoollisella käynyt on saattanut huomata.

Eli jälleen kerran paikalliset palvontamenot saatiin kytkettyä uuteen uskontoon ja helpottamaan pakanallisten menojen harrastajia liittymään uuteen valloittajauskontoon, joka tunnetaan nykyisin kristinuskona.

Näiden välimeren alueen mysteeriuskontojen liturgioissa uskottiin päästävän käsiksi jumalien voimiin, kun vihollinen naposteltiin päivälliseksi.

Nämä menot eivät taatusti kuuluneet mitenkään juutalaiseen perinteeseen, vaan ne napattiin juuri mysteeriuskonnoilta. Juutalaiset saattoivat syödä uhraamansa eläimen, mutta uhrattavan eläimen samaistaminen siihen, kenelle oltiin uhraamassa, oli juutalaisille täysin vieras.

Joten mitäpä olette mieltä siitä, jos kaikki nämä pakanalliset perinteet heivattaisiin yli laidan, eikä niitä enää hyväksyttäisi mukaan, sillä ne ovat perua välimeren mysteeriuskonnoista lähes kaikki.

31

166

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Samat jumalat

      Lauantai soveltuu vielä huonommin lepopäiväksi, kun se on nimittäin Saturnuksen päivä ja mm. muinaiset babylonialaiset palvelivat omia Jumaliaan juuri Saturnuksen päivänä, joka sattuu olemaan lauantai. Bayloniassa lauantai oli yleinen vapaapäivä ja papiston rituaalien täyttämä päivä.
      Lusifer, aamuruskon poika ja kointähti liitettiin myös Saturnukseen ja sen palveluun ja eläinuhrit olivat lauantaina paikallaan lepyttämään jumalia heidän kiivaudessaan.

      Kas kummaa. Jokin muukin kansa oli saanut jumaliltaan samankaltaisen kehoituksen palvella sapattina eli lauantaina kaikkitietävää valkohapsista mekkkoon sonnustautunutta "poppamiestä".

      • pyh!

        Puhut potaskaa.


    • sapatti on pyhäpäivä

      Jeesus piti sapatin lepopäivänään ja hänen esimerkkinsä riittää meillekin, sillä hän on "tie, totuus ja elämä"

      • tapansa mukaan

        Jeesuksesta ei kerrota missään, että hän olisi sapattina erityisemmin levännyt.
        Kerrotaan, että hän meni synagogaan juutalaisena sapattina tapansa mukaan, eli kun oli juutalainen syntyään oli myös omaksunut juutalaisia tapoja.

        Moni adventistikin on tapakristitty.
        Ei sen kummempaa vakaumusta siihen tarvita.

        Itse asiassa Jeesus enemmänkin vastusti juutalaisia tapoja ja meni siksi synagoogaankin, että sai siellä tuoda esille omia näkemyksiään oikeasta tapakulttuurista.


    • "Sitten nämä hyvin julmat ja kannibalistiset riitit saatiin kytkettyä hyväksytymmillä sanamuodoilla kristinuskoon, kun vihollisen syömisen ja vihollisen veren juomisen paikalle vaihdettiin Kristuksen ruumis ja veri, kuten jokainen ehtoollisella käynyt on saattanut huomata."

      Joo valitettavasti on kristinusko monille juuri tuota, kun ei ymmärretä Raamatun sanomasta hölynpölyä,

      Kerrankin olen ainakin osittain samaa mieltä Bushmannin kanssa. Sillä juuri noin asia on siis että monille Jeesuksen kuolema ja sen antama lunastuksen arvo lasketaan sillä että kuinka paljon Jeesus sai kärsiä. Mutta se ei ole oikeastaan Raamatun mukaista ajatella siten. Lunastus lepää nimittäin ainoastaan oikeudenmukaisuudessa ja rakkaudessa. Lunastus tarkoittaa että Jumala lunastaa jokaisen (halukkaan) oikeudenmukaisuudessa, ilman täydellistä oikeudenmukaisuutta lunastuksessakin ei mitään lunastusta edes voisi olla.
      Kun Jeesus tuomittiin väärällä tuomiolla kuoleman ansaitsevaksi - vaikka hän oli syytön - silloin tavallaan tuomittiin Jumalan tahto vääräksi ja kuoleman ansaitsevaksi. Sitä tuomiota Jumala käyttää vapauttaakseen syntisiä kuolemasta elämään.

      Koko se uskon kyhäelmä jossa ajatellaan että ihminen olisi kuolematon ja että Jeesus ei kuollutkaan vaan astui alas tuonelaan ja että kadotetus sielut saavat kitua ikuisesti helvetissä. Se todella on sitä samaa pakanuudesta perittyä kristinuskoa - joten kerrankin on Bushmanni oikeassa.

      alex

    • pyh!

      Vääristelet totuutta omaksi kadotukseksesi.

      Sinun kohdallasi toteutuu tämä sana:

      "Vääryyden ihminen tulee Saatanan vaikutuksesta suurella voimalla, tehden petollisia tunnustekoja ja ihmeitä. Hänen vääryytensä pettää ne, jotka joutuvat kadotukseen, koska he eivät ole rakastaneet totuutta, joka olisi pelastanut heidät."

    • ""varhaiset kristityt ottivat sunnuntain hyvin varhain päiväkseen, sillä sitä alettiin juhlia Kristuksen taivaaseenastumispäivän kunniaksi""

      Varhaiset kristityt? Mikä niistä ryhmistä? Tarkempaa tietoa ei saatavilla? Hankala tuon pohjalta on vielä mitään sanoa.

      ""Näiden välimeren alueen mysteeriuskontojen liturgioissa uskottiin päästävän käsiksi jumalien voimiin, kun vihollinen naposteltiin päivälliseksi.
      Nämä menot eivät taatusti kuuluneet mitenkään juutalaiseen perinteeseen, vaan ne napattiin juuri mysteeriuskonnoilta.""

      Onko sinulla jotain konkreettisia luotettavia kuvauksia näistä menoista, että voisimme ihan käytännössä vertailla niitä toisiinsa väitteesi totuudenmukaisuuden varmistamiseksi?

      • >>> Onko sinulla jotain konkreettisia luotettavia kuvauksia näistä menoista, että voisimme ihan käytännössä vertailla niitä toisiinsa väitteesi totuudenmukaisuuden varmistamiseksi? >>

        No jos asia sinua kiinnostaa, niin seuraavat kirjat kannattaa etsiä vaikka kirjastosta:

        Jaakko Hämeen-Anttila: Mare nostrum. Länsimaisen kulttuurin juurilla, 2006

        Jaakko Hämeen-Anttila (toim.): Uskontojen risteyksissä: Välimeren alueen uskontojen juurilla, 2001

        Eiköhän noista ihan tarpeeksi konkreettisia kuvauksia löytyne.


      • bushmanni kirjoitti:

        >>> Onko sinulla jotain konkreettisia luotettavia kuvauksia näistä menoista, että voisimme ihan käytännössä vertailla niitä toisiinsa väitteesi totuudenmukaisuuden varmistamiseksi? >>

        No jos asia sinua kiinnostaa, niin seuraavat kirjat kannattaa etsiä vaikka kirjastosta:

        Jaakko Hämeen-Anttila: Mare nostrum. Länsimaisen kulttuurin juurilla, 2006

        Jaakko Hämeen-Anttila (toim.): Uskontojen risteyksissä: Välimeren alueen uskontojen juurilla, 2001

        Eiköhän noista ihan tarpeeksi konkreettisia kuvauksia löytyne.

        Kysyin noita konkreettisia kuvauksia lähinnä kyllä sen takia, että kun noin varman oloisena nuo menot rinnastit ajattelin sinun itse lukeneen ja tietävän, millaisia niiden menojen ajatellaan ihan käytännössä olleen. Hankalahan sitä on vertailla ja arvioida, jos ei ole mitään muuta tietoa kuin se, että jokin asiantuntija sanoo, että jotkin asiat ovat samankaltaisia tai että yhdestä on lainattu jotain toiseen. Onhan asiantuntijoiden näkemyksillä tietysti oma suhteellinen painoarvonsa verrattuna maallikkojen väitteisiin, mutta kovin avoimeksi kysymykseksi noiden väitteidesi luotettavuus tässä nyt valitettavasti vain jää.


    • >>> Onko sinulla jotain konkreettisia luotettavia kuvauksia näistä menoista, että voisimme ihan käytännössä vertailla niitä toisiinsa väitteesi totuudenmukaisuuden varmistamiseksi? >>>

      No joo, olinpas hiukan huolimaton.

      Tämä kohta:

      >>> Näiden välimeren alueen mysteeriuskontojen liturgioissa uskottiin päästävän käsiksi jumalien voimiin, kun vihollinen naposteltiin päivälliseksi >>>

      Piti kuvata tietenkin symbolisesti, eikä konkreettisesti.

      Tuossa piti kirjoittaa, että esihistoriallisten ihmisten kannibaalisista uskomuksista, jossa konkreettisesta vihollisen syömisestä ja vihollisen veren juomisesta muuttui mysteeriuskonnoissa symboliseksi jumalhahmojen ruumiin syömisen kautta jumalien voimiin pääsemiseksi, joka sitten kristinuskossa muutti taas hieman muotoaan.

      Eli välimeren mysteeriuskonnoissa ei tietenkään enää oikeasti syöty ketään tai juotu kenenkään oikeaa verta, vaan siirryttiin symbolisiin toimiin, kuten kristinuskossakin.

      Kai edes sinä olet ollut koulussa sen verran hereillä, että tiedät nämä asiat tiedetyn historian kautta?

      • ""Piti kuvata tietenkin symbolisesti, eikä konkreettisesti.""

        ""Eli välimeren mysteeriuskonnoissa ei tietenkään enää oikeasti syöty ketään tai juotu kenenkään oikeaa verta, vaan siirryttiin symbolisiin toimiin, kuten kristinuskossakin.""

        Hohhoijaa. Eikö tämän pitänyt olla itsestäänselvyys?

        Sinä näytät käsittäneen asian nyt ihan väärin. Minun näkökulmasta katsottuna ongelmana tässä ei missään vaiheessa ole ollut se, olivatko ne mysteeriuskontojen pyhät toimitukset symbolisia vai ei.

        Ongelmana tässä nyt on se, että sinä et näytä pystyvän kertomaan noista mysteeriuskontojen pyhistä toimituksista mitään muuta kuin sen, että ne ovat symbolisia ja että minun pitäisi tarkistaa kaikki oleelliset yksityiskohdat jostain muualta. Yksityiskohdat, jotka jo itsessään määräävät sen, onko sinun esittämässäsi ajattelutavassa mitään perää. Jää sellainen vaikutelma, että sinulla ei itselläsikään ole käsitystä siitä, mitä nuo mysteeriuskontojen toimitukset käytännössä sisälsivät ja tarkoittivat.

        Ymmärtänet kai, että tieto noiden toimitusten symbolisuudesta ei vielä riitä sen perustelluksi toteamiseksi, että kristinuskon kaikkien eri muotojen ehtoollistoimitukset ovat pakanallisia alkuperältään ja jotenkin liitettävissä tuohon traditioon jumalien voimista osalliseksi pääsemisestä. Vai voiko sellaisellakin kristillisellä ehtoollisella, jolla vain syödään yhdessä, muistellaan Jeesusta ja korotetaan kuppi hänen kunniakseen, sanoa olevan alkuperä nimenomaan noissa mysteeriuskontojen toimituksissa?


      • christus.victor kirjoitti:

        ""Piti kuvata tietenkin symbolisesti, eikä konkreettisesti.""

        ""Eli välimeren mysteeriuskonnoissa ei tietenkään enää oikeasti syöty ketään tai juotu kenenkään oikeaa verta, vaan siirryttiin symbolisiin toimiin, kuten kristinuskossakin.""

        Hohhoijaa. Eikö tämän pitänyt olla itsestäänselvyys?

        Sinä näytät käsittäneen asian nyt ihan väärin. Minun näkökulmasta katsottuna ongelmana tässä ei missään vaiheessa ole ollut se, olivatko ne mysteeriuskontojen pyhät toimitukset symbolisia vai ei.

        Ongelmana tässä nyt on se, että sinä et näytä pystyvän kertomaan noista mysteeriuskontojen pyhistä toimituksista mitään muuta kuin sen, että ne ovat symbolisia ja että minun pitäisi tarkistaa kaikki oleelliset yksityiskohdat jostain muualta. Yksityiskohdat, jotka jo itsessään määräävät sen, onko sinun esittämässäsi ajattelutavassa mitään perää. Jää sellainen vaikutelma, että sinulla ei itselläsikään ole käsitystä siitä, mitä nuo mysteeriuskontojen toimitukset käytännössä sisälsivät ja tarkoittivat.

        Ymmärtänet kai, että tieto noiden toimitusten symbolisuudesta ei vielä riitä sen perustelluksi toteamiseksi, että kristinuskon kaikkien eri muotojen ehtoollistoimitukset ovat pakanallisia alkuperältään ja jotenkin liitettävissä tuohon traditioon jumalien voimista osalliseksi pääsemisestä. Vai voiko sellaisellakin kristillisellä ehtoollisella, jolla vain syödään yhdessä, muistellaan Jeesusta ja korotetaan kuppi hänen kunniakseen, sanoa olevan alkuperä nimenomaan noissa mysteeriuskontojen toimituksissa?

        >>> Ongelmana tässä nyt on se, että sinä et näytä pystyvän kertomaan noista mysteeriuskontojen pyhistä toimituksista mitään muuta kuin sen, että ne ovat symbolisia ja että minun pitäisi tarkistaa kaikki oleelliset yksityiskohdat jostain muualta. >>>

        No jos sinä väität olevasi oikeasti kiinnostunut asiasta, niin sitten sinä varmaan tukeudut alan huippuammattilaisiin, vaikkapa Hämeen-Anttilan tutkimuksiin asiasta, mutta jostain syystä se ei sinua kiinnosta?

        Eli sinua ei huvita lukea alan huippuammattilaisten käsityksiä asiasta, vaan sinä mieluummin haluat, että minä kerron sinulle kaiken, vaikka todellisuudessa nimimerkki Bushmannin mielipiteet ovat vain nimimerkki Bushmannin mielipiteitä, eikä niillä ole tieteellisesti sen suurempaa merkitystä.

        Koko minun ajatukseni tällä palstalla on se, että minä herätän ihmisten mielenkiinnon ottamaan asioista itse selvää ja että ihminen menee kirjastoon, lainaa pätevän kirjan ja siitä kehkeytyy hänelle ajatuksia päähän, jotka ovat kenties erilaisia, kuin hänen lahkonsa hänelle tuputtamat asiat, tai mitä hän on maallikon logiikalla kyennyt aiemmin muodostamaan.

        Kenenkään ihmisen mielipiteitä ei voi ulkopuolinen ihminen muuttaa, esittipä hän asiansa miten vakuuttavasti tahansa, mutta kun ihminen kiinnostuu jostain asiasta ja alkaa ottaa asioista selvää, hän voi itse muuttaa oman mielipiteensä asiasta. Joten siinä mielessä seikkaperäiset selvitykset tällä palstalla ovat ajanhukkaa ja parempi on vain herättää mielenkiinto, jotta ihminen menee kirjastoon, lainaa kirjan ja alkaa lukea, sekä ajatella.

        Mutta esimerkiksi Timo Tiainen tarjoaa sinulle Hämeen-Anttilan yms tietolähteiden perusteella valmiiksipureskellun version aiheesta, jos sinua kerran vain valmisateria mikrossa lämmitettynä kiinnostaa, joten ole hyvä:

        http://www.argumentti.fi/raamattu_kulttuurinen_jatkumo/raamattu_jeesus_eurooppalaisen_kulttuurin_juuret.pdf

        Linkin lähde täällä, jossa myös enemmän klikkailtavaa:

        http://www.argumentti.fi/raamattu_kulttuurinen_jatkumo/raamatun_kristinuskon_lantisen_kulttuurin_juuret.php


      • bushmanni kirjoitti:

        >>> Ongelmana tässä nyt on se, että sinä et näytä pystyvän kertomaan noista mysteeriuskontojen pyhistä toimituksista mitään muuta kuin sen, että ne ovat symbolisia ja että minun pitäisi tarkistaa kaikki oleelliset yksityiskohdat jostain muualta. >>>

        No jos sinä väität olevasi oikeasti kiinnostunut asiasta, niin sitten sinä varmaan tukeudut alan huippuammattilaisiin, vaikkapa Hämeen-Anttilan tutkimuksiin asiasta, mutta jostain syystä se ei sinua kiinnosta?

        Eli sinua ei huvita lukea alan huippuammattilaisten käsityksiä asiasta, vaan sinä mieluummin haluat, että minä kerron sinulle kaiken, vaikka todellisuudessa nimimerkki Bushmannin mielipiteet ovat vain nimimerkki Bushmannin mielipiteitä, eikä niillä ole tieteellisesti sen suurempaa merkitystä.

        Koko minun ajatukseni tällä palstalla on se, että minä herätän ihmisten mielenkiinnon ottamaan asioista itse selvää ja että ihminen menee kirjastoon, lainaa pätevän kirjan ja siitä kehkeytyy hänelle ajatuksia päähän, jotka ovat kenties erilaisia, kuin hänen lahkonsa hänelle tuputtamat asiat, tai mitä hän on maallikon logiikalla kyennyt aiemmin muodostamaan.

        Kenenkään ihmisen mielipiteitä ei voi ulkopuolinen ihminen muuttaa, esittipä hän asiansa miten vakuuttavasti tahansa, mutta kun ihminen kiinnostuu jostain asiasta ja alkaa ottaa asioista selvää, hän voi itse muuttaa oman mielipiteensä asiasta. Joten siinä mielessä seikkaperäiset selvitykset tällä palstalla ovat ajanhukkaa ja parempi on vain herättää mielenkiinto, jotta ihminen menee kirjastoon, lainaa kirjan ja alkaa lukea, sekä ajatella.

        Mutta esimerkiksi Timo Tiainen tarjoaa sinulle Hämeen-Anttilan yms tietolähteiden perusteella valmiiksipureskellun version aiheesta, jos sinua kerran vain valmisateria mikrossa lämmitettynä kiinnostaa, joten ole hyvä:

        http://www.argumentti.fi/raamattu_kulttuurinen_jatkumo/raamattu_jeesus_eurooppalaisen_kulttuurin_juuret.pdf

        Linkin lähde täällä, jossa myös enemmän klikkailtavaa:

        http://www.argumentti.fi/raamattu_kulttuurinen_jatkumo/raamatun_kristinuskon_lantisen_kulttuurin_juuret.php

        En ole yksinkertaisesti vain vielä ehtinyt kirjastoon.

        Yritätkö sanoa, että on mahdotonta olla sekä kiinnostunut Hämeen-Anttilan kirjoituksista että samalla vaatia sinulta perusteluita omille väitteillesi?

        Kysymys taas palaa siihen, että kuinka suuri osa tuosta aloitusviestistäsi on omaa järkeilyäsi ja kuinka suuri osa sellaista, joka löytyy tuosta kirjasta, jonka sinä itsekin varmaankin olet lukenut, kun niin kovasti suosittelet siihen perehtymistä?

        Sen suhteen olet kyllä oikeassa, että sinun mielipiteilläsi ei loppupeleissä todellakaan ole sen suurempaa merkitystä. Voithan sinä kirjoitella tänne ylhäältäpäin muita opettaaksesi, mutta ei sinun tarvitse siitä huolehtia, että minä antaisin sinun jutuille kovin paljoa sen enempää arvoa kuin muidenkaan jutuille.

        Toisaalta keskustelun näkökulmasta sillä on hyvinkin paljon merkitystä, että pystytkö sinä perustelemaan itse esittämäsi väitteet.

        Mutta palataanpas nyt takaisin alkuperäisiin väittämiisi ja otetaanpas esille nyt ensimmäiseksi tämä:
        "" Valitettavasti vain lähes kaikki kristinuskossa on pakanallista alkuperää, aivan kristinuskon keskeisimmästä kannibaalisesta palvontamenosta lähtien.""

        Oletan, että olet vain lukenut tämän jostain noista lähteistä, kun et lähde perustelemaan sitä omana väittämänäsi. Mistä niistä ja mistä kohdasta vai onko tämän jokin sellainen summittainen tekstistä saamasi kokonaiskuva asiasta?

        Jos tiedetään, että lähes kaikki on, niin mikä on se osa, joka ei ole? Vai oletko sinä nyt vain toistanut asiantuntijoiden sanat tai niiden takana olevan ajatuksen?

        En voi sanoa löytäneeni noista linkeistä juuri mitään ehtoollisesta. Toisin sanoen ne yksityiskohdat ja perustelut, joita tarvisin oman käsitykseni muodostamiseksi asiasta, ovat hukassa.


      • christus.victor kirjoitti:

        En ole yksinkertaisesti vain vielä ehtinyt kirjastoon.

        Yritätkö sanoa, että on mahdotonta olla sekä kiinnostunut Hämeen-Anttilan kirjoituksista että samalla vaatia sinulta perusteluita omille väitteillesi?

        Kysymys taas palaa siihen, että kuinka suuri osa tuosta aloitusviestistäsi on omaa järkeilyäsi ja kuinka suuri osa sellaista, joka löytyy tuosta kirjasta, jonka sinä itsekin varmaankin olet lukenut, kun niin kovasti suosittelet siihen perehtymistä?

        Sen suhteen olet kyllä oikeassa, että sinun mielipiteilläsi ei loppupeleissä todellakaan ole sen suurempaa merkitystä. Voithan sinä kirjoitella tänne ylhäältäpäin muita opettaaksesi, mutta ei sinun tarvitse siitä huolehtia, että minä antaisin sinun jutuille kovin paljoa sen enempää arvoa kuin muidenkaan jutuille.

        Toisaalta keskustelun näkökulmasta sillä on hyvinkin paljon merkitystä, että pystytkö sinä perustelemaan itse esittämäsi väitteet.

        Mutta palataanpas nyt takaisin alkuperäisiin väittämiisi ja otetaanpas esille nyt ensimmäiseksi tämä:
        "" Valitettavasti vain lähes kaikki kristinuskossa on pakanallista alkuperää, aivan kristinuskon keskeisimmästä kannibaalisesta palvontamenosta lähtien.""

        Oletan, että olet vain lukenut tämän jostain noista lähteistä, kun et lähde perustelemaan sitä omana väittämänäsi. Mistä niistä ja mistä kohdasta vai onko tämän jokin sellainen summittainen tekstistä saamasi kokonaiskuva asiasta?

        Jos tiedetään, että lähes kaikki on, niin mikä on se osa, joka ei ole? Vai oletko sinä nyt vain toistanut asiantuntijoiden sanat tai niiden takana olevan ajatuksen?

        En voi sanoa löytäneeni noista linkeistä juuri mitään ehtoollisesta. Toisin sanoen ne yksityiskohdat ja perustelut, joita tarvisin oman käsitykseni muodostamiseksi asiasta, ovat hukassa.

        >>> Kysymys taas palaa siihen, että kuinka suuri osa tuosta aloitusviestistäsi on omaa järkeilyäsi ja kuinka suuri osa sellaista, joka löytyy tuosta kirjasta, jonka sinä itsekin varmaankin olet lukenut, kun niin kovasti suosittelet siihen perehtymistä? >>>

        Minun ajatukseni löytyvät niistä kymmenistä uskontojen historiaa käsittelevistä kirjoista, joita olen viime vuosina lukenut. Ne ovat käsitelleet kristinuskoa, juutalaisuutta, islamia, hindulaisuutta, vanhoja mysteeriuskontoja, skandinaavisia muinaisuskoja ja niin edelleen.

        >>> Jos tiedetään, että lähes kaikki on, niin mikä on se osa, joka ei ole? Vai oletko sinä nyt vain toistanut asiantuntijoiden sanat tai niiden takana olevan ajatuksen? >>>

        Lähinnä toistanut asiantuntijoiden sanat.

        Ja jos mennään ehtoolliseen, niin mikä on sinun selityksesi tälle varsin vastenmieliselle ja kannibalistiselle rituaalille, jossa nautitaan Kristuksen ruumis ja veri, joiden avulla päästään osalliseksi jonkin tason jumalallisuuden osasta, eli tässä tapauksessa kuoleman jälkeisestä elämästä?

        Miten se ei voisi olla vain variaatiota niistä tavoista, jotka ovat olleet osa ihmiskunnan historiaa tuhansien vuosien ajan, joissa rituaaleissa syötiin vihollinen, koska uskottiin sitä kautta päästävän käsiksi vihollisen voimiin ja vihollisen jumalien voimiin?

        Tällä hetkellä tehdään esim. Välimeren alueella paljon suuria arkelogisia löytöjä, jotka valottavat paljon varhaista elämää ja varhaisia uskomuksia ja tieto tällä alueella menee eteenpäin hurjaa vauhtia. Ongelma on tietenkin se, että löydöstä siihen, että kaikki löydöt on tutkittu ja analysoitu, saattaa mennä jopa vuosikymmeniä ja yleensä meneekin.

        Voisimme tietenkin tietää hyvin paljon enemmän menneisyydestä, jos kristityt eivät olisi olleet huolissaan Jumalansa hengissäsäilymisestä, sillä Aleksandrian patriarkka Theofilos sai vuonna 391 keisari Theodosius I:n antaman käskyn lopettaa kaikki pakanalliset institutiot ja tämän käskyn seurauksena kristityt päättivät polttaa Aleksandrian maineikkaan kirjaston suunnattomine tietoaarteineen Jumalansa elossapitämiseksi.

        Jälleen yksi karmea esimerkki siitä, mitä tuhoa uskonnot ja jumalat ovat saaneet aikaiseksi ihmiskunnan kulttuurihistoriassa.

        Minulla ei ole edes yhtä syytä olla väittämättä, että lähes kaikki kristinuskon elementit ovat muunnelmia muista uskonnoista, kuten on tilanne kaikissa uskonnoissa, joten onko sinulla joitain syitä väittää toisin?

        Freudin mukaan uskonnoissa on kyse vain traumasta, jonka ihmisen tietoisuus itsestään on aiheuttanut. Varhaisella elämällä ennen ihmistä ei ollut kapasiteettia käsittää oman elämänsä ja olemassaolonsa merkitystä tai elämän tarkoitusta yleisestikään.

        Sitten tuli ihminen, joka ymmärsi elävänsä, niin samalla hetkellä kun ihminen ymmärsi elävänsä, hän ymmärsi myös kuolevansa ja ymmärsi surkean kohtalonsa, että elämän jälkeen ihminen kuolee ja mädäntyy pois, niin se oli sellainen shokki, että ihmiset "löysivät" jumalat, jotka voimillaan jatkaisivat elämäämme (tässä ajassa). Joten jumalia piti tyynnytellä ja lepytellä erilaisin menoin, jotta jumalat pysyisivät suosiollisena ja antaisivat pitkän elämän.

        Epikurolaiset (n. 300 eKr) olivat ensimmäiset ajattelijat, jotka koettivat etsiä luonnonilmiöille yms muita selityksiä kuin jumalat ja lopulta he saivat sellaisia ajatusmalleja aikaiseksi, joilla ihmisten ei enää tarvinnut pelätä jumalien vihaa ja jumalia ei tarvinnut jatkuvasti lepytellä.


      • bushmanni kirjoitti:

        >>> Kysymys taas palaa siihen, että kuinka suuri osa tuosta aloitusviestistäsi on omaa järkeilyäsi ja kuinka suuri osa sellaista, joka löytyy tuosta kirjasta, jonka sinä itsekin varmaankin olet lukenut, kun niin kovasti suosittelet siihen perehtymistä? >>>

        Minun ajatukseni löytyvät niistä kymmenistä uskontojen historiaa käsittelevistä kirjoista, joita olen viime vuosina lukenut. Ne ovat käsitelleet kristinuskoa, juutalaisuutta, islamia, hindulaisuutta, vanhoja mysteeriuskontoja, skandinaavisia muinaisuskoja ja niin edelleen.

        >>> Jos tiedetään, että lähes kaikki on, niin mikä on se osa, joka ei ole? Vai oletko sinä nyt vain toistanut asiantuntijoiden sanat tai niiden takana olevan ajatuksen? >>>

        Lähinnä toistanut asiantuntijoiden sanat.

        Ja jos mennään ehtoolliseen, niin mikä on sinun selityksesi tälle varsin vastenmieliselle ja kannibalistiselle rituaalille, jossa nautitaan Kristuksen ruumis ja veri, joiden avulla päästään osalliseksi jonkin tason jumalallisuuden osasta, eli tässä tapauksessa kuoleman jälkeisestä elämästä?

        Miten se ei voisi olla vain variaatiota niistä tavoista, jotka ovat olleet osa ihmiskunnan historiaa tuhansien vuosien ajan, joissa rituaaleissa syötiin vihollinen, koska uskottiin sitä kautta päästävän käsiksi vihollisen voimiin ja vihollisen jumalien voimiin?

        Tällä hetkellä tehdään esim. Välimeren alueella paljon suuria arkelogisia löytöjä, jotka valottavat paljon varhaista elämää ja varhaisia uskomuksia ja tieto tällä alueella menee eteenpäin hurjaa vauhtia. Ongelma on tietenkin se, että löydöstä siihen, että kaikki löydöt on tutkittu ja analysoitu, saattaa mennä jopa vuosikymmeniä ja yleensä meneekin.

        Voisimme tietenkin tietää hyvin paljon enemmän menneisyydestä, jos kristityt eivät olisi olleet huolissaan Jumalansa hengissäsäilymisestä, sillä Aleksandrian patriarkka Theofilos sai vuonna 391 keisari Theodosius I:n antaman käskyn lopettaa kaikki pakanalliset institutiot ja tämän käskyn seurauksena kristityt päättivät polttaa Aleksandrian maineikkaan kirjaston suunnattomine tietoaarteineen Jumalansa elossapitämiseksi.

        Jälleen yksi karmea esimerkki siitä, mitä tuhoa uskonnot ja jumalat ovat saaneet aikaiseksi ihmiskunnan kulttuurihistoriassa.

        Minulla ei ole edes yhtä syytä olla väittämättä, että lähes kaikki kristinuskon elementit ovat muunnelmia muista uskonnoista, kuten on tilanne kaikissa uskonnoissa, joten onko sinulla joitain syitä väittää toisin?

        Freudin mukaan uskonnoissa on kyse vain traumasta, jonka ihmisen tietoisuus itsestään on aiheuttanut. Varhaisella elämällä ennen ihmistä ei ollut kapasiteettia käsittää oman elämänsä ja olemassaolonsa merkitystä tai elämän tarkoitusta yleisestikään.

        Sitten tuli ihminen, joka ymmärsi elävänsä, niin samalla hetkellä kun ihminen ymmärsi elävänsä, hän ymmärsi myös kuolevansa ja ymmärsi surkean kohtalonsa, että elämän jälkeen ihminen kuolee ja mädäntyy pois, niin se oli sellainen shokki, että ihmiset "löysivät" jumalat, jotka voimillaan jatkaisivat elämäämme (tässä ajassa). Joten jumalia piti tyynnytellä ja lepytellä erilaisin menoin, jotta jumalat pysyisivät suosiollisena ja antaisivat pitkän elämän.

        Epikurolaiset (n. 300 eKr) olivat ensimmäiset ajattelijat, jotka koettivat etsiä luonnonilmiöille yms muita selityksiä kuin jumalat ja lopulta he saivat sellaisia ajatusmalleja aikaiseksi, joilla ihmisten ei enää tarvinnut pelätä jumalien vihaa ja jumalia ei tarvinnut jatkuvasti lepytellä.

        Tilasin muuten sen Hämeen-Anttilan kirjan omaan kirjahyllyyni samalla yhden Räisäsen teoksen kanssa. Kirjastosta sen saaminen olisi ollut työn takana.

        ""mikä on sinun selityksesi tälle varsin vastenmieliselle ja kannibalistiselle rituaalille, jossa nautitaan Kristuksen ruumis ja veri, joiden avulla päästään osalliseksi jonkin tason jumalallisuuden osasta, eli tässä tapauksessa kuoleman jälkeisestä elämästä""

        Ehkä minä nyt luen Raamatun tekstejä jotenkin epätaikauskoisella tavalla väärin tai en ainakaan katsoen niitä riittävästi alkuperäisen lukijakunnan mahdollisen taikauskon (kuinka taikauskoisia he sitten lopulta käytännössä olivat on minulle vielä hieman epäselvä asia) silmin, mutta pohjimmiltaan näen niissä vain muistoaterian merkkejä, jota vertaisin lähinnä hiljaisen hetken pitämiseen jonkun muistoksi tai vastaavanlaisen maljan nostamisen, johon sitten myöhemmin tuotiin se "kannibalismi" mukaan kun koko hommaa tehtiin hellenistisemmäksi erinäisistä syistä ja tehtiin pesäeroa Jeesuksen ja kaiken muunkin juutalaisuuteen. Yleisesti erona juutalaisuuden ja hellenististen pakanauskontojen välillä kun kuitenkin on käsittääkseni nimenomaan se tämänpuoleinen vs tuonpuoleinen vastakohtaisuus.

        Siis jos miettii siitä näkökulmasta, että lopputulos on katolisten transsubstantiaatio-oppi ja kaikki se muukin mitä nyt tässä olet paheksunut, ja lähtökohta oli se, että saman opettajan seuraajat kokoontuivat yhteiseen illanviettoon syömään, rukoilemaan yhdessä, muistelemaan mestarinsa opetuksia ja nostamaan maljan hänen terveydeksensä. En minä siis niissä teksteissä juuri mitään tuon ihmeellisempää näe, vaikka "klassinen" kristinusko lukeekin niihin kaikenlaisia kirkon oppeja ja rituaaleja aidon eisegeesin tyyliin.

        ""Miten se ei voisi olla vain variaatiota niistä tavoista""

        En aio tietenkään missään nimessä sanoa, että siinä ei taustalla jotain sellaisen vivahdusta voisi olla, jos oikein tonkii, mutta minun on hyvin vaikea nähdä, miten sellaisen tausta voisi olla jotenkin relevantti juttu ainakaan osana tuollaisia menoja, joita yllä kuvasin. Se on kuitenkin hyvin olennaista, mitä painotetaan ja mitä ei.

        Jos sitä verellä ja lihalla läträämistä eikä mitään jumalallisista voimista osalliseksi pääsemistä näe siinä käytännössä mitenkään eikä sitä siinä korosteta, niin miksi se pitäisi ottaa huomioon ja pitää sitä koko homman kantavana ajatuksena? Jos Jeesuksen puheet hänen lihansa syömisestä pääasiassa ovat vain tavallista liioittelua, tehokeino, jolla hän provosoi juutalaisia kärjistämällä asian heille vastenmielisellä kielenkäytöllä ja itse ehtoollinen kuitenkaan ei jollain yhteisöllä ole mitään muuta kuin pelkistetty muistoateria, jossa nostetaan malja mehua Jeesukselle ja hänen sankariteoilleen ja yhdessä syödään hyvää leipää voin, juuston ja jonkin leikkeen kanssa, niin onko perusteltua puhua kannibalismista?

        Jos jokin heimo muinoin harrasti kannibalismia metsänuotion äärellä ja myöhemmin heidän jälkeläisensä löydetään ryyppäämästä yhdessä tavan mukaan nuotion äärellä, niin tarkoittaako se sitä, että jälkimmäinen on suora seuraus edellisestä? Entä jos joku yhteisön arvovaltainen jäsen esittää puheen rinnastaen ne? Vaikuttaisiko se jälkikäteen siihen, miten tuo jälkimmäinen tapa on syntynyt?

        ""Jälleen yksi karmea esimerkki siitä, mitä tuhoa uskonnot ja jumalat ovat saaneet aikaiseksi ihmiskunnan kulttuurihistoriassa.""

        Totta, mutta tuo ei päde yksin uskontoon. Suoraan sanottuna minun on vaikea ymmärtää, miksi kaikista kulttuurin muodoista juuri uskonto saa niin suhteettoman paljon huomiota tässä suhteessa niin monelta ihmiseltä. Ihan niin kuin väki sokeasti uskoisi, että kulttuurin ja ihmiskunnan evoluution kaikki paha olisi uskontojen syytä.


      • bushmanni kirjoitti:

        >>> Kysymys taas palaa siihen, että kuinka suuri osa tuosta aloitusviestistäsi on omaa järkeilyäsi ja kuinka suuri osa sellaista, joka löytyy tuosta kirjasta, jonka sinä itsekin varmaankin olet lukenut, kun niin kovasti suosittelet siihen perehtymistä? >>>

        Minun ajatukseni löytyvät niistä kymmenistä uskontojen historiaa käsittelevistä kirjoista, joita olen viime vuosina lukenut. Ne ovat käsitelleet kristinuskoa, juutalaisuutta, islamia, hindulaisuutta, vanhoja mysteeriuskontoja, skandinaavisia muinaisuskoja ja niin edelleen.

        >>> Jos tiedetään, että lähes kaikki on, niin mikä on se osa, joka ei ole? Vai oletko sinä nyt vain toistanut asiantuntijoiden sanat tai niiden takana olevan ajatuksen? >>>

        Lähinnä toistanut asiantuntijoiden sanat.

        Ja jos mennään ehtoolliseen, niin mikä on sinun selityksesi tälle varsin vastenmieliselle ja kannibalistiselle rituaalille, jossa nautitaan Kristuksen ruumis ja veri, joiden avulla päästään osalliseksi jonkin tason jumalallisuuden osasta, eli tässä tapauksessa kuoleman jälkeisestä elämästä?

        Miten se ei voisi olla vain variaatiota niistä tavoista, jotka ovat olleet osa ihmiskunnan historiaa tuhansien vuosien ajan, joissa rituaaleissa syötiin vihollinen, koska uskottiin sitä kautta päästävän käsiksi vihollisen voimiin ja vihollisen jumalien voimiin?

        Tällä hetkellä tehdään esim. Välimeren alueella paljon suuria arkelogisia löytöjä, jotka valottavat paljon varhaista elämää ja varhaisia uskomuksia ja tieto tällä alueella menee eteenpäin hurjaa vauhtia. Ongelma on tietenkin se, että löydöstä siihen, että kaikki löydöt on tutkittu ja analysoitu, saattaa mennä jopa vuosikymmeniä ja yleensä meneekin.

        Voisimme tietenkin tietää hyvin paljon enemmän menneisyydestä, jos kristityt eivät olisi olleet huolissaan Jumalansa hengissäsäilymisestä, sillä Aleksandrian patriarkka Theofilos sai vuonna 391 keisari Theodosius I:n antaman käskyn lopettaa kaikki pakanalliset institutiot ja tämän käskyn seurauksena kristityt päättivät polttaa Aleksandrian maineikkaan kirjaston suunnattomine tietoaarteineen Jumalansa elossapitämiseksi.

        Jälleen yksi karmea esimerkki siitä, mitä tuhoa uskonnot ja jumalat ovat saaneet aikaiseksi ihmiskunnan kulttuurihistoriassa.

        Minulla ei ole edes yhtä syytä olla väittämättä, että lähes kaikki kristinuskon elementit ovat muunnelmia muista uskonnoista, kuten on tilanne kaikissa uskonnoissa, joten onko sinulla joitain syitä väittää toisin?

        Freudin mukaan uskonnoissa on kyse vain traumasta, jonka ihmisen tietoisuus itsestään on aiheuttanut. Varhaisella elämällä ennen ihmistä ei ollut kapasiteettia käsittää oman elämänsä ja olemassaolonsa merkitystä tai elämän tarkoitusta yleisestikään.

        Sitten tuli ihminen, joka ymmärsi elävänsä, niin samalla hetkellä kun ihminen ymmärsi elävänsä, hän ymmärsi myös kuolevansa ja ymmärsi surkean kohtalonsa, että elämän jälkeen ihminen kuolee ja mädäntyy pois, niin se oli sellainen shokki, että ihmiset "löysivät" jumalat, jotka voimillaan jatkaisivat elämäämme (tässä ajassa). Joten jumalia piti tyynnytellä ja lepytellä erilaisin menoin, jotta jumalat pysyisivät suosiollisena ja antaisivat pitkän elämän.

        Epikurolaiset (n. 300 eKr) olivat ensimmäiset ajattelijat, jotka koettivat etsiä luonnonilmiöille yms muita selityksiä kuin jumalat ja lopulta he saivat sellaisia ajatusmalleja aikaiseksi, joilla ihmisten ei enää tarvinnut pelätä jumalien vihaa ja jumalia ei tarvinnut jatkuvasti lepytellä.

        ""Minulla ei ole edes yhtä syytä olla väittämättä, että lähes kaikki kristinuskon elementit ovat muunnelmia muista uskonnoista, kuten on tilanne kaikissa uskonnoissa, joten onko sinulla joitain syitä väittää toisin?""

        Pidän vieläkin ongelmallisena sitä, että sinä tunnut niputtavan kristinuskon kaikki eri muodot johonkin pieneen yksinkertaiseen lokeroon, mutta en aio nyt tuota sen enempää kommentoida. Kunhan vain olet tietoinen siitä, että minun mielestäni tuo on vähintäänkin ongelmallinen lähtökohtana kristinuskoksi kutsutun monimutkaisen ilmiön tarkasteluun kokonaisuutena.

        Uskonko, että kristinuskossa on jotain täysin ainutlaatuista ja alkuperäistä? En ole verrannut kaikkia kristinuskon muotoja kaikkiin muihin uskontoihin kohta kohdalta, joten voin vain yrittää arvata, mutta arvaukseni olisi, että tuskin tulen sieltä löytämään mitään sellaista, jota ei löytyisi jostain muualtakin.

        ""Freudin mukaan uskonnoissa on kyse vain""

        Olisihan se kivaa, jos kaikki asiat voisi yksinkertaistaa sanomalla: "tuossa on kyse **vain** siitä". Valitettavasti en vain usko tuollaisiin yksinkertaistuksiin, kun ne niin harvoin todellisuudessa aidosti toimivat.

        Tuollaisiin yksinkertaistuksiin on niin helppo tökkiä valtamerilaivan ellei jopa jäävuoren mentäviä aukkoja hyvin vähällä vaivalla, että sitä ei pidemmän päälle jaksa tylsyytensä vuoksi kovin montaa kertaa tehdä.


      • christus.victor kirjoitti:

        Tilasin muuten sen Hämeen-Anttilan kirjan omaan kirjahyllyyni samalla yhden Räisäsen teoksen kanssa. Kirjastosta sen saaminen olisi ollut työn takana.

        ""mikä on sinun selityksesi tälle varsin vastenmieliselle ja kannibalistiselle rituaalille, jossa nautitaan Kristuksen ruumis ja veri, joiden avulla päästään osalliseksi jonkin tason jumalallisuuden osasta, eli tässä tapauksessa kuoleman jälkeisestä elämästä""

        Ehkä minä nyt luen Raamatun tekstejä jotenkin epätaikauskoisella tavalla väärin tai en ainakaan katsoen niitä riittävästi alkuperäisen lukijakunnan mahdollisen taikauskon (kuinka taikauskoisia he sitten lopulta käytännössä olivat on minulle vielä hieman epäselvä asia) silmin, mutta pohjimmiltaan näen niissä vain muistoaterian merkkejä, jota vertaisin lähinnä hiljaisen hetken pitämiseen jonkun muistoksi tai vastaavanlaisen maljan nostamisen, johon sitten myöhemmin tuotiin se "kannibalismi" mukaan kun koko hommaa tehtiin hellenistisemmäksi erinäisistä syistä ja tehtiin pesäeroa Jeesuksen ja kaiken muunkin juutalaisuuteen. Yleisesti erona juutalaisuuden ja hellenististen pakanauskontojen välillä kun kuitenkin on käsittääkseni nimenomaan se tämänpuoleinen vs tuonpuoleinen vastakohtaisuus.

        Siis jos miettii siitä näkökulmasta, että lopputulos on katolisten transsubstantiaatio-oppi ja kaikki se muukin mitä nyt tässä olet paheksunut, ja lähtökohta oli se, että saman opettajan seuraajat kokoontuivat yhteiseen illanviettoon syömään, rukoilemaan yhdessä, muistelemaan mestarinsa opetuksia ja nostamaan maljan hänen terveydeksensä. En minä siis niissä teksteissä juuri mitään tuon ihmeellisempää näe, vaikka "klassinen" kristinusko lukeekin niihin kaikenlaisia kirkon oppeja ja rituaaleja aidon eisegeesin tyyliin.

        ""Miten se ei voisi olla vain variaatiota niistä tavoista""

        En aio tietenkään missään nimessä sanoa, että siinä ei taustalla jotain sellaisen vivahdusta voisi olla, jos oikein tonkii, mutta minun on hyvin vaikea nähdä, miten sellaisen tausta voisi olla jotenkin relevantti juttu ainakaan osana tuollaisia menoja, joita yllä kuvasin. Se on kuitenkin hyvin olennaista, mitä painotetaan ja mitä ei.

        Jos sitä verellä ja lihalla läträämistä eikä mitään jumalallisista voimista osalliseksi pääsemistä näe siinä käytännössä mitenkään eikä sitä siinä korosteta, niin miksi se pitäisi ottaa huomioon ja pitää sitä koko homman kantavana ajatuksena? Jos Jeesuksen puheet hänen lihansa syömisestä pääasiassa ovat vain tavallista liioittelua, tehokeino, jolla hän provosoi juutalaisia kärjistämällä asian heille vastenmielisellä kielenkäytöllä ja itse ehtoollinen kuitenkaan ei jollain yhteisöllä ole mitään muuta kuin pelkistetty muistoateria, jossa nostetaan malja mehua Jeesukselle ja hänen sankariteoilleen ja yhdessä syödään hyvää leipää voin, juuston ja jonkin leikkeen kanssa, niin onko perusteltua puhua kannibalismista?

        Jos jokin heimo muinoin harrasti kannibalismia metsänuotion äärellä ja myöhemmin heidän jälkeläisensä löydetään ryyppäämästä yhdessä tavan mukaan nuotion äärellä, niin tarkoittaako se sitä, että jälkimmäinen on suora seuraus edellisestä? Entä jos joku yhteisön arvovaltainen jäsen esittää puheen rinnastaen ne? Vaikuttaisiko se jälkikäteen siihen, miten tuo jälkimmäinen tapa on syntynyt?

        ""Jälleen yksi karmea esimerkki siitä, mitä tuhoa uskonnot ja jumalat ovat saaneet aikaiseksi ihmiskunnan kulttuurihistoriassa.""

        Totta, mutta tuo ei päde yksin uskontoon. Suoraan sanottuna minun on vaikea ymmärtää, miksi kaikista kulttuurin muodoista juuri uskonto saa niin suhteettoman paljon huomiota tässä suhteessa niin monelta ihmiseltä. Ihan niin kuin väki sokeasti uskoisi, että kulttuurin ja ihmiskunnan evoluution kaikki paha olisi uskontojen syytä.

        >> Tilasin muuten sen Hämeen-Anttilan kirjan omaan kirjahyllyyni samalla yhden Räisäsen teoksen kanssa. Kirjastosta sen saaminen olisi ollut työn takana. >>

        Toivottavasti kirja on Räisäsen mainio Mitä varhaiset kristityt uskoivat. Juuri jouluna sain toisen lukukerran tehtyä ja kirja jaksoi olla tuore sekä herättää paljon uusia ajatuksia, kuten Heikki Räisäsen koko tuotanto.

        http://agricola.utu.fi/julkaisut/kirja-arvostelut/index.php?id=1864

        >>> mutta pohjimmiltaan näen niissä vain muistoaterian merkkejä, jota vertaisin lähinnä hiljaisen hetken pitämiseen jonkun muistoksi tai vastaavanlaisen maljan nostamisen >>>

        Voit olla täysin oikeassa.

        >>> Totta, mutta tuo ei päde yksin uskontoon. Suoraan sanottuna minun on vaikea ymmärtää, miksi kaikista kulttuurin muodoista juuri uskonto saa niin suhteettoman paljon huomiota tässä suhteessa niin monelta ihmiseltä. Ihan niin kuin väki sokeasti uskoisi, että kulttuurin ja ihmiskunnan evoluution kaikki paha olisi uskontojen syytä. >>>

        Varmaan se johtuu siitä, miten moni raakuus on perusteltu päättäjien toimesta eri vuosisatoina raamatun tekstien avulla, eikä kyseisen kirjan päähenkilö ole tehnyt elettäkään siihen suuntaan, että hän ei hyväksy hänen ajatuksiensa moista väärinkäyttöä.

        Tai sitten hän ei vain välitä, tai sitten sitä päähenkilöä ei ole.


      • christus.victor kirjoitti:

        ""Minulla ei ole edes yhtä syytä olla väittämättä, että lähes kaikki kristinuskon elementit ovat muunnelmia muista uskonnoista, kuten on tilanne kaikissa uskonnoissa, joten onko sinulla joitain syitä väittää toisin?""

        Pidän vieläkin ongelmallisena sitä, että sinä tunnut niputtavan kristinuskon kaikki eri muodot johonkin pieneen yksinkertaiseen lokeroon, mutta en aio nyt tuota sen enempää kommentoida. Kunhan vain olet tietoinen siitä, että minun mielestäni tuo on vähintäänkin ongelmallinen lähtökohtana kristinuskoksi kutsutun monimutkaisen ilmiön tarkasteluun kokonaisuutena.

        Uskonko, että kristinuskossa on jotain täysin ainutlaatuista ja alkuperäistä? En ole verrannut kaikkia kristinuskon muotoja kaikkiin muihin uskontoihin kohta kohdalta, joten voin vain yrittää arvata, mutta arvaukseni olisi, että tuskin tulen sieltä löytämään mitään sellaista, jota ei löytyisi jostain muualtakin.

        ""Freudin mukaan uskonnoissa on kyse vain""

        Olisihan se kivaa, jos kaikki asiat voisi yksinkertaistaa sanomalla: "tuossa on kyse **vain** siitä". Valitettavasti en vain usko tuollaisiin yksinkertaistuksiin, kun ne niin harvoin todellisuudessa aidosti toimivat.

        Tuollaisiin yksinkertaistuksiin on niin helppo tökkiä valtamerilaivan ellei jopa jäävuoren mentäviä aukkoja hyvin vähällä vaivalla, että sitä ei pidemmän päälle jaksa tylsyytensä vuoksi kovin montaa kertaa tehdä.

        >>> Pidän vieläkin ongelmallisena sitä, että sinä tunnut niputtavan kristinuskon kaikki eri muodot johonkin pieneen yksinkertaiseen lokeroon, mutta en aio nyt tuota sen enempää kommentoida. >>

        Sen verran tästä, että en minä välttämättä noin ajattele, mutta tietenkin kun koetan pitää viestini mahdollisimman rautakangesta väännettynä ja ymmärrettävinä, moinen havainto on aivan oikea. Viestin turhien koukeroiden välttämisellä ja mutkien oikomisella on hintansa.

        Mutta puolustukseksi on sanottava, että kuitenkin suurin osa kristinuskon eri suuntauksista on aika pienessä lokerossa, sillä ne tietenkin haluavat, että muut pitävät heitä kristillisinä ja harva oppikokoelma haluaa leimaantua suuren massan hylkimäksi ei-kristillisenä, vaikka sillä tavoin voisi karsia vuosituhansien saatossa tullutta tauhkaa opeistaan, joka ei ole kristinuskoa nähnytkään. Etenkin kun muutama itseään kristillisenä pitävä, vaikkakin muiden ei-kristilliseksi päättämä on saanut sellaisen toiminnan enemmän kultin suuntaan, kuten mormonikirkko ja Jehovan todistajat hyvin näyttävät.


      • bushmanni kirjoitti:

        >>> Pidän vieläkin ongelmallisena sitä, että sinä tunnut niputtavan kristinuskon kaikki eri muodot johonkin pieneen yksinkertaiseen lokeroon, mutta en aio nyt tuota sen enempää kommentoida. >>

        Sen verran tästä, että en minä välttämättä noin ajattele, mutta tietenkin kun koetan pitää viestini mahdollisimman rautakangesta väännettynä ja ymmärrettävinä, moinen havainto on aivan oikea. Viestin turhien koukeroiden välttämisellä ja mutkien oikomisella on hintansa.

        Mutta puolustukseksi on sanottava, että kuitenkin suurin osa kristinuskon eri suuntauksista on aika pienessä lokerossa, sillä ne tietenkin haluavat, että muut pitävät heitä kristillisinä ja harva oppikokoelma haluaa leimaantua suuren massan hylkimäksi ei-kristillisenä, vaikka sillä tavoin voisi karsia vuosituhansien saatossa tullutta tauhkaa opeistaan, joka ei ole kristinuskoa nähnytkään. Etenkin kun muutama itseään kristillisenä pitävä, vaikkakin muiden ei-kristilliseksi päättämä on saanut sellaisen toiminnan enemmän kultin suuntaan, kuten mormonikirkko ja Jehovan todistajat hyvin näyttävät.

        ""Mutta puolustukseksi on sanottava, että kuitenkin suurin osa kristinuskon eri suuntauksista on aika pienessä lokerossa, sillä ne tietenkin haluavat, että muut pitävät heitä kristillisinä ja harva oppikokoelma haluaa leimaantua suuren massan hylkimäksi ei-kristillisenä, vaikka sillä tavoin voisi karsia vuosituhansien saatossa tullutta tauhkaa opeistaan, joka ei ole kristinuskoa nähnytkään""

        Ihan totta. Adventtikirkon historiassakin on nähtävissä pari selkeää vaihetta, joiden kautta on pyritty pääsemään lähemmäs valtavirtaa tuon leiman välttämiseksi. Tosin tämä on nähdäkseni tarkoittanut opin järkevyyden näkökulmasta taka-askelta joka kerta.

        Tosin positiivisena seikkana noiden suhteen voisi mainita, että samalla karisi myös sitä lahkomaisuutta, mutta toisaalta se selittyy vähintään osaksi myös ihan sillä yleisellä kehityksellä, mikä on tapahtunut eri kirkkokunnissa osana länsimaisen kulttuurin muutosta. Käytännössä näyttää siltä, että mitä vanhoillisempi paikallisseurakunta, sitä lahkomaisempi yhteisö on, ja tämä mielestäni kyllä pätee joka ainoaan kirkkokuntaan.


      • bushmanni kirjoitti:

        >> Tilasin muuten sen Hämeen-Anttilan kirjan omaan kirjahyllyyni samalla yhden Räisäsen teoksen kanssa. Kirjastosta sen saaminen olisi ollut työn takana. >>

        Toivottavasti kirja on Räisäsen mainio Mitä varhaiset kristityt uskoivat. Juuri jouluna sain toisen lukukerran tehtyä ja kirja jaksoi olla tuore sekä herättää paljon uusia ajatuksia, kuten Heikki Räisäsen koko tuotanto.

        http://agricola.utu.fi/julkaisut/kirja-arvostelut/index.php?id=1864

        >>> mutta pohjimmiltaan näen niissä vain muistoaterian merkkejä, jota vertaisin lähinnä hiljaisen hetken pitämiseen jonkun muistoksi tai vastaavanlaisen maljan nostamisen >>>

        Voit olla täysin oikeassa.

        >>> Totta, mutta tuo ei päde yksin uskontoon. Suoraan sanottuna minun on vaikea ymmärtää, miksi kaikista kulttuurin muodoista juuri uskonto saa niin suhteettoman paljon huomiota tässä suhteessa niin monelta ihmiseltä. Ihan niin kuin väki sokeasti uskoisi, että kulttuurin ja ihmiskunnan evoluution kaikki paha olisi uskontojen syytä. >>>

        Varmaan se johtuu siitä, miten moni raakuus on perusteltu päättäjien toimesta eri vuosisatoina raamatun tekstien avulla, eikä kyseisen kirjan päähenkilö ole tehnyt elettäkään siihen suuntaan, että hän ei hyväksy hänen ajatuksiensa moista väärinkäyttöä.

        Tai sitten hän ei vain välitä, tai sitten sitä päähenkilöä ei ole.

        ""Varmaan se johtuu siitä, miten moni raakuus on perusteltu päättäjien toimesta eri vuosisatoina raamatun tekstien avulla, eikä kyseisen kirjan päähenkilö ole tehnyt elettäkään siihen suuntaan, että hän ei hyväksy hänen ajatuksiensa moista väärinkäyttöä.""

        Lieköhän täysin sama tilanne asenteissa islamin suhteen niiden kriitikoiden kohdalla, jotka ovat islamin vallan alla joutuneet kasvamaan.

        ""Tai sitten hän ei vain välitä, tai sitten sitä päähenkilöä ei ole.""

        Niin. Yhtäkään vaihtoehtoa ei tulisi sulkea pois ilman asianmukaista käsittelyä.


      • bushmanni kirjoitti:

        >> Tilasin muuten sen Hämeen-Anttilan kirjan omaan kirjahyllyyni samalla yhden Räisäsen teoksen kanssa. Kirjastosta sen saaminen olisi ollut työn takana. >>

        Toivottavasti kirja on Räisäsen mainio Mitä varhaiset kristityt uskoivat. Juuri jouluna sain toisen lukukerran tehtyä ja kirja jaksoi olla tuore sekä herättää paljon uusia ajatuksia, kuten Heikki Räisäsen koko tuotanto.

        http://agricola.utu.fi/julkaisut/kirja-arvostelut/index.php?id=1864

        >>> mutta pohjimmiltaan näen niissä vain muistoaterian merkkejä, jota vertaisin lähinnä hiljaisen hetken pitämiseen jonkun muistoksi tai vastaavanlaisen maljan nostamisen >>>

        Voit olla täysin oikeassa.

        >>> Totta, mutta tuo ei päde yksin uskontoon. Suoraan sanottuna minun on vaikea ymmärtää, miksi kaikista kulttuurin muodoista juuri uskonto saa niin suhteettoman paljon huomiota tässä suhteessa niin monelta ihmiseltä. Ihan niin kuin väki sokeasti uskoisi, että kulttuurin ja ihmiskunnan evoluution kaikki paha olisi uskontojen syytä. >>>

        Varmaan se johtuu siitä, miten moni raakuus on perusteltu päättäjien toimesta eri vuosisatoina raamatun tekstien avulla, eikä kyseisen kirjan päähenkilö ole tehnyt elettäkään siihen suuntaan, että hän ei hyväksy hänen ajatuksiensa moista väärinkäyttöä.

        Tai sitten hän ei vain välitä, tai sitten sitä päähenkilöä ei ole.

        Busmanni:
        "Varmaan se johtuu siitä, miten moni raakuus on perusteltu päättäjien toimesta eri vuosisatoina raamatun tekstien avulla, eikä kyseisen kirjan päähenkilö ole tehnyt elettäkään siihen suuntaan, että hän ei hyväksy hänen ajatuksiensa moista väärinkäyttöä."..
        ---
        Kuis on Bushmannin ramatuntuntemus?

        1. Kun. 11:6
        Salomo teki sitä, mikä on VÄÄRÄÄ Herran silmissä, eikä seurannut Herraa uskollisesti niin kuin isänsä Daavid.
        1. Kun. 15:26
        Nadab teki sitä, mikä on VÄÄRÄÄ Herran silmissä. Hän kulki isänsä teitä ja syyllistyi samaan syntiin, jolla hänen isänsä oli johdattanut Israelin synnintekoon.
        1. Kun. 15:34
        Baesa teki sitä, mikä on VÄÄRÄÄ Herran silmissä. Hän kulki Jerobeamin teitä ja syyllistyi samaan syntiin, jolla Jerobeam oli johdattanut Israelin synnintekoon.
        1. Kun. 16:25
        Omri teki sitä, mikä on VÄÄRÄÄ Herran silmissä; hän teki enemmän pahaa kuin kukaan edeltäjänsä.
        1. Kun. 22:52
        Ahasja teki sitä, mikä on VÄÄRÄÄ Herran silmissä, kulki samaa tietä kuin isänsä ja äitinsä ja Jerobeam, Nebatin poika, joka oli johdattanut Israelin synnintekoon.
        2. Kun. 3:2
        Joram teki sitä, mikä on VÄÄRÄÄ Herran silmissä, ei kuitenkaan niin paljon kuin isänsä ja äitinsä. Hän poisti isänsä pystyttämän Baalin kivipatsaan
        2. Kun. 8:18
        Joram kulki samaa tietä kuin Israelin kuninkaat. Hänellä oli vaimonaan Ahabin tytär, ja Ahabin suvun tavoin hän teki sitä, mikä on VÄÄRÄÄ Herran silmissä.
        2. Kun. 13:2
        Joahas teki sitä, mikä on VÄÄRÄÄ Herran silmissä, ja syyllistyi samoihin synteihin, joilla Jerobeam, Nebatin poika, oli johdattanut Israelin synnintekoon. Niistä synneistä hän ei luopunut.
        2. Kun. 13:11
        Joas teki sitä, mikä on VÄÄRÄÄ Herran silmissä, hän ei luopunut mistään niistä synneistä, joilla Jerobeam, Nebatin poika, oli johdattanut Israelin synnintekoon. Näistä synneistä hän piti kiinni.
        2. Kun. 14:24
        Jerobeam teki sitä, mikä on VÄÄRÄÄ Herran silmissä. Hän ei luopunut yhdestäkään niistä synneistä, joilla Jerobeam, Nebatin poika, oli johdattanut Israelin synnintekoon.
        2. Kun. 15:9
        Sakarja teki sitä, mikä on VÄÄRÄÄ Herran silmissä, niin kuin hänen isänsäkin olivat tehneet. Hän ei luopunut synneistä, joilla Jerobeam, Nebatin poika, oli johdattanut Israelin synnintekoon.
        2. Kun. 15:18
        Menahem teki sitä, mikä on VÄÄRÄÄ Herran silmissä. Koko elinaikanaan hän ei luopunut synneistä, joilla Jerobeam, Nebatin poika, oli johdattanut Israelin synnintekoon
        2. Kun. 15:24
        Pekahja teki sitä, mikä on VÄÄRÄÄ Herran silmissä. Hän ei luopunut synneistä, joilla Jerobeam, Nebatin poika, oli johdattanut Israelin synnintekoon
        2. Kun. 15:28
        Pekah teki sitä, mikä on VÄÄRÄÄ Herran silmissä, eikä luopunut synneistä, joilla Jerobeam, Nebatin poika, oli johdattanut Israelin synnintekoon
        2. Kun. 17:2
        Hoosea teki sitä, mikä on VÄÄRÄÄ Herran silmissä, ei kuitenkaan yhtä paljon kuin aikaisemmat Israelin kuninkaat olivat tehneet
        2. Kun. 21:2
        Manasse teki sitä, mikä on VÄÄRÄÄ Herran silmissä. Hän harjoitti samoja iljettävyyksiä kuin ne kansat, jotka Herra oli hävittänyt israelilaisten tieltä
        2. Kun. 21:20
        Amon teki sitä, mikä on VÄÄRÄÄ Herran silmissä, niin kuin hänen isänsä Manasse oli tehnyt
        2. Kun. 23:32
        Joahas teki sitä, mikä on VÄÄRÄÄ Herran silmissä, aivan niin kuin hänen esi-isänsä olivat tehneet
        2. Kun. 23:37
        Jojakim teki sitä, mikä on VÄÄRÄÄ Herran silmissä, aivan niin kuin hänen esi-isänsä olivat tehneet
        2. Kun. 24:9
        Jojakin teki sitä, mikä on VÄÄRÄÄ Herran silmissä, aivan niin kuin hänen isänsä oli tehnyt
        2. Aik. 21:6
        Joram kulki samaa tietä kuin Israelin kuninkaat. Hänellä oli vaimonaan Ahabin tytär, ja Ahabin suvun tavoin hän teki sitä, mikä on VÄÄRÄÄ Herran silmissä
        2. Aik. 22:4
        Ahabin suvun tavoin Ahasja teki sitä, mikä on VÄÄRÄÄ Herran silmissä. Kun hänen isänsä oli kuollut, olivat Ahabin jälkeläiset hänen neuvonantajinaan, ja se koitui hänen turmiokseen
        2. Aik. 33:2
        Manasse teki sitä, mikä on VÄÄRÄÄ Herran silmissä. Hän harjoitti samoja iljettävyyksiä kuin ne kansat, jotka Herra oli hävittänyt israelilaisten tieltä
        2. Aik. 33:22
        Amon teki sitä, mikä on VÄÄRÄÄ Herran silmissä, niin kuin hänen isänsä Manassekin oli tehnyt. Hän uhrasi isänsä Manassen tekemille puupatsaille ja palveli niitä
        2. Aik. 36:5
        Jojakim oli kuninkaaksi tullessaan kaksikymmentäviisivuotias, ja hän hallitsi Jerusalemissa yksitoista vuotta. Jojakim teki sitä, mikä oli VÄÄRÄÄ Herran, hänen Jumalansa, silmissä
        2. Aik. 36:9
        Jojakin oli kuninkaaksi tullessaan kahdeksantoistavuotias, ja hän hallitsi Jerusalemissa kolme kuukautta ja kymmenen päivää. Jojakin teki sitä, mikä on VÄÄRÄÄ Herran silmissä
        2. Aik. 36:12
        Sidkia teki sitä, mikä oli VÄÄRÄÄ Herran, hänen Jumalansa, silmissä, eikä nöyrtynyt, vaikka profeetta Jeremia puhui hänelle, mitä Herra oli käskenyt
        Jer. 52:2
        Sidkia teki sitä, mikä on VÄÄRÄÄ Herran silmissä, aivan samoin kuin Jojakim oli tehnyt.

        alex :)


      • alex.kasi kirjoitti:

        Busmanni:
        "Varmaan se johtuu siitä, miten moni raakuus on perusteltu päättäjien toimesta eri vuosisatoina raamatun tekstien avulla, eikä kyseisen kirjan päähenkilö ole tehnyt elettäkään siihen suuntaan, että hän ei hyväksy hänen ajatuksiensa moista väärinkäyttöä."..
        ---
        Kuis on Bushmannin ramatuntuntemus?

        1. Kun. 11:6
        Salomo teki sitä, mikä on VÄÄRÄÄ Herran silmissä, eikä seurannut Herraa uskollisesti niin kuin isänsä Daavid.
        1. Kun. 15:26
        Nadab teki sitä, mikä on VÄÄRÄÄ Herran silmissä. Hän kulki isänsä teitä ja syyllistyi samaan syntiin, jolla hänen isänsä oli johdattanut Israelin synnintekoon.
        1. Kun. 15:34
        Baesa teki sitä, mikä on VÄÄRÄÄ Herran silmissä. Hän kulki Jerobeamin teitä ja syyllistyi samaan syntiin, jolla Jerobeam oli johdattanut Israelin synnintekoon.
        1. Kun. 16:25
        Omri teki sitä, mikä on VÄÄRÄÄ Herran silmissä; hän teki enemmän pahaa kuin kukaan edeltäjänsä.
        1. Kun. 22:52
        Ahasja teki sitä, mikä on VÄÄRÄÄ Herran silmissä, kulki samaa tietä kuin isänsä ja äitinsä ja Jerobeam, Nebatin poika, joka oli johdattanut Israelin synnintekoon.
        2. Kun. 3:2
        Joram teki sitä, mikä on VÄÄRÄÄ Herran silmissä, ei kuitenkaan niin paljon kuin isänsä ja äitinsä. Hän poisti isänsä pystyttämän Baalin kivipatsaan
        2. Kun. 8:18
        Joram kulki samaa tietä kuin Israelin kuninkaat. Hänellä oli vaimonaan Ahabin tytär, ja Ahabin suvun tavoin hän teki sitä, mikä on VÄÄRÄÄ Herran silmissä.
        2. Kun. 13:2
        Joahas teki sitä, mikä on VÄÄRÄÄ Herran silmissä, ja syyllistyi samoihin synteihin, joilla Jerobeam, Nebatin poika, oli johdattanut Israelin synnintekoon. Niistä synneistä hän ei luopunut.
        2. Kun. 13:11
        Joas teki sitä, mikä on VÄÄRÄÄ Herran silmissä, hän ei luopunut mistään niistä synneistä, joilla Jerobeam, Nebatin poika, oli johdattanut Israelin synnintekoon. Näistä synneistä hän piti kiinni.
        2. Kun. 14:24
        Jerobeam teki sitä, mikä on VÄÄRÄÄ Herran silmissä. Hän ei luopunut yhdestäkään niistä synneistä, joilla Jerobeam, Nebatin poika, oli johdattanut Israelin synnintekoon.
        2. Kun. 15:9
        Sakarja teki sitä, mikä on VÄÄRÄÄ Herran silmissä, niin kuin hänen isänsäkin olivat tehneet. Hän ei luopunut synneistä, joilla Jerobeam, Nebatin poika, oli johdattanut Israelin synnintekoon.
        2. Kun. 15:18
        Menahem teki sitä, mikä on VÄÄRÄÄ Herran silmissä. Koko elinaikanaan hän ei luopunut synneistä, joilla Jerobeam, Nebatin poika, oli johdattanut Israelin synnintekoon
        2. Kun. 15:24
        Pekahja teki sitä, mikä on VÄÄRÄÄ Herran silmissä. Hän ei luopunut synneistä, joilla Jerobeam, Nebatin poika, oli johdattanut Israelin synnintekoon
        2. Kun. 15:28
        Pekah teki sitä, mikä on VÄÄRÄÄ Herran silmissä, eikä luopunut synneistä, joilla Jerobeam, Nebatin poika, oli johdattanut Israelin synnintekoon
        2. Kun. 17:2
        Hoosea teki sitä, mikä on VÄÄRÄÄ Herran silmissä, ei kuitenkaan yhtä paljon kuin aikaisemmat Israelin kuninkaat olivat tehneet
        2. Kun. 21:2
        Manasse teki sitä, mikä on VÄÄRÄÄ Herran silmissä. Hän harjoitti samoja iljettävyyksiä kuin ne kansat, jotka Herra oli hävittänyt israelilaisten tieltä
        2. Kun. 21:20
        Amon teki sitä, mikä on VÄÄRÄÄ Herran silmissä, niin kuin hänen isänsä Manasse oli tehnyt
        2. Kun. 23:32
        Joahas teki sitä, mikä on VÄÄRÄÄ Herran silmissä, aivan niin kuin hänen esi-isänsä olivat tehneet
        2. Kun. 23:37
        Jojakim teki sitä, mikä on VÄÄRÄÄ Herran silmissä, aivan niin kuin hänen esi-isänsä olivat tehneet
        2. Kun. 24:9
        Jojakin teki sitä, mikä on VÄÄRÄÄ Herran silmissä, aivan niin kuin hänen isänsä oli tehnyt
        2. Aik. 21:6
        Joram kulki samaa tietä kuin Israelin kuninkaat. Hänellä oli vaimonaan Ahabin tytär, ja Ahabin suvun tavoin hän teki sitä, mikä on VÄÄRÄÄ Herran silmissä
        2. Aik. 22:4
        Ahabin suvun tavoin Ahasja teki sitä, mikä on VÄÄRÄÄ Herran silmissä. Kun hänen isänsä oli kuollut, olivat Ahabin jälkeläiset hänen neuvonantajinaan, ja se koitui hänen turmiokseen
        2. Aik. 33:2
        Manasse teki sitä, mikä on VÄÄRÄÄ Herran silmissä. Hän harjoitti samoja iljettävyyksiä kuin ne kansat, jotka Herra oli hävittänyt israelilaisten tieltä
        2. Aik. 33:22
        Amon teki sitä, mikä on VÄÄRÄÄ Herran silmissä, niin kuin hänen isänsä Manassekin oli tehnyt. Hän uhrasi isänsä Manassen tekemille puupatsaille ja palveli niitä
        2. Aik. 36:5
        Jojakim oli kuninkaaksi tullessaan kaksikymmentäviisivuotias, ja hän hallitsi Jerusalemissa yksitoista vuotta. Jojakim teki sitä, mikä oli VÄÄRÄÄ Herran, hänen Jumalansa, silmissä
        2. Aik. 36:9
        Jojakin oli kuninkaaksi tullessaan kahdeksantoistavuotias, ja hän hallitsi Jerusalemissa kolme kuukautta ja kymmenen päivää. Jojakin teki sitä, mikä on VÄÄRÄÄ Herran silmissä
        2. Aik. 36:12
        Sidkia teki sitä, mikä oli VÄÄRÄÄ Herran, hänen Jumalansa, silmissä, eikä nöyrtynyt, vaikka profeetta Jeremia puhui hänelle, mitä Herra oli käskenyt
        Jer. 52:2
        Sidkia teki sitä, mikä on VÄÄRÄÄ Herran silmissä, aivan samoin kuin Jojakim oli tehnyt.

        alex :)

        Muutamat tekivät oikeinkin :

        2. Aik. 34:2
        Josia teki sitä, mikä on OIKEIN Herran silmissä, ja kulki esi-isänsä Daavidin teitä, poikkeamatta oikealle tai vasemmalle.
        2. Aik. 29:2
        Hiskia teki sitä, mikä on OIKEIN Herran silmissä, aivan niin kuin hänen esi-isänsä Daavid oli tehnyt.
        2. Aik. 27:2
        Jotam teki sitä, mikä on OIKEIN Herran silmissä, aivan niin kuin hänen isänsä Ussia oli tehnyt. Hän teki oikein siinäkin, ettei hän isänsä tavoin tunkeutunut temppeliin uhraamaan. Mutta kansa noudatti yhä kauhistavia menojaan.
        2. Aik. 24:2
        Niin kauan kuin pappi Jojada eli, Joas teki sitä, mikä on OIKEIN Herran silmissä.
        2. Aik. 25:2
        Amasja teki sitä, mikä on OIKEIN Herran silmissä, mutta ei täydestä sydämestään.
        2. Aik. 26:4
        Ussia teki sitä, mikä on OIKEIN Herran silmissä, aivan niin kuin hänen isänsä Amasja oli tehnyt.
        2. Aik. 14:2
        (14:1) Asa teki sitä, mikä oli HYVÄÄ ja OIKEAA Herran, hänen Jumalansa, silmissä.
        2. Aik. 20:32
        Josafat vaelsi isänsä Asan tietä eikä poikennut siltä, vaan teki sitä, mikä on OIKEIN Herran silmissä.
        2. Kun. 22:2
        Josia teki sitä, mikä on OIKEIN Herran silmissä. Hän kulki kaikessa esi-isänsä Daavidin teitä, poikkeamatta oikealle tai vasemmalle.
        2. Kun. 18:3
        Hiskia teki sitä, mikä on OIKEIN Herran silmissä, aivan niin kuin hänen esi-isänsä Daavid oli tehnyt.
        2. Kun. 15:3
        Asarja teki sitä, mikä on OIKEIN Herran silmissä, aivan niin kuin hänen isänsä Amasja oli tehnyt.
        2. Kun. 14:3
        Amasja teki sitä, mikä on OIKEIN Herran silmissä, olematta siinä kuitenkaan esi-isänsä Daavidin vertainen. Hän teki kaikessa isänsä Joasin tavoin.
        1. Kun. 22:43
        Josafat kulki kaikessa isänsä Asan tietä, hän ei siltä poikennut vaan teki sitä, mikä on OIKEIN Herran silmissä. (22:44) Uhrikukkuloista ei kuitenkaan luovuttu, vaan kansa teurasti ja poltti edelleenkin uhreja kukkuloilla.
        1. Kun. 15:11
        Asa teki sitä, mikä on OIKEIN Herran silmissä, kuten hänen esi-isänsä Daavid.
        2. Kun. 15:34
        Jotam teki sitä, mikä on OIKEIN Herran silmissä, aivan niin kuin hänen isänsä Ussia oli tehnyt

        alex _:)


      • bushmanni kirjoitti:

        >>> Kysymys taas palaa siihen, että kuinka suuri osa tuosta aloitusviestistäsi on omaa järkeilyäsi ja kuinka suuri osa sellaista, joka löytyy tuosta kirjasta, jonka sinä itsekin varmaankin olet lukenut, kun niin kovasti suosittelet siihen perehtymistä? >>>

        Minun ajatukseni löytyvät niistä kymmenistä uskontojen historiaa käsittelevistä kirjoista, joita olen viime vuosina lukenut. Ne ovat käsitelleet kristinuskoa, juutalaisuutta, islamia, hindulaisuutta, vanhoja mysteeriuskontoja, skandinaavisia muinaisuskoja ja niin edelleen.

        >>> Jos tiedetään, että lähes kaikki on, niin mikä on se osa, joka ei ole? Vai oletko sinä nyt vain toistanut asiantuntijoiden sanat tai niiden takana olevan ajatuksen? >>>

        Lähinnä toistanut asiantuntijoiden sanat.

        Ja jos mennään ehtoolliseen, niin mikä on sinun selityksesi tälle varsin vastenmieliselle ja kannibalistiselle rituaalille, jossa nautitaan Kristuksen ruumis ja veri, joiden avulla päästään osalliseksi jonkin tason jumalallisuuden osasta, eli tässä tapauksessa kuoleman jälkeisestä elämästä?

        Miten se ei voisi olla vain variaatiota niistä tavoista, jotka ovat olleet osa ihmiskunnan historiaa tuhansien vuosien ajan, joissa rituaaleissa syötiin vihollinen, koska uskottiin sitä kautta päästävän käsiksi vihollisen voimiin ja vihollisen jumalien voimiin?

        Tällä hetkellä tehdään esim. Välimeren alueella paljon suuria arkelogisia löytöjä, jotka valottavat paljon varhaista elämää ja varhaisia uskomuksia ja tieto tällä alueella menee eteenpäin hurjaa vauhtia. Ongelma on tietenkin se, että löydöstä siihen, että kaikki löydöt on tutkittu ja analysoitu, saattaa mennä jopa vuosikymmeniä ja yleensä meneekin.

        Voisimme tietenkin tietää hyvin paljon enemmän menneisyydestä, jos kristityt eivät olisi olleet huolissaan Jumalansa hengissäsäilymisestä, sillä Aleksandrian patriarkka Theofilos sai vuonna 391 keisari Theodosius I:n antaman käskyn lopettaa kaikki pakanalliset institutiot ja tämän käskyn seurauksena kristityt päättivät polttaa Aleksandrian maineikkaan kirjaston suunnattomine tietoaarteineen Jumalansa elossapitämiseksi.

        Jälleen yksi karmea esimerkki siitä, mitä tuhoa uskonnot ja jumalat ovat saaneet aikaiseksi ihmiskunnan kulttuurihistoriassa.

        Minulla ei ole edes yhtä syytä olla väittämättä, että lähes kaikki kristinuskon elementit ovat muunnelmia muista uskonnoista, kuten on tilanne kaikissa uskonnoissa, joten onko sinulla joitain syitä väittää toisin?

        Freudin mukaan uskonnoissa on kyse vain traumasta, jonka ihmisen tietoisuus itsestään on aiheuttanut. Varhaisella elämällä ennen ihmistä ei ollut kapasiteettia käsittää oman elämänsä ja olemassaolonsa merkitystä tai elämän tarkoitusta yleisestikään.

        Sitten tuli ihminen, joka ymmärsi elävänsä, niin samalla hetkellä kun ihminen ymmärsi elävänsä, hän ymmärsi myös kuolevansa ja ymmärsi surkean kohtalonsa, että elämän jälkeen ihminen kuolee ja mädäntyy pois, niin se oli sellainen shokki, että ihmiset "löysivät" jumalat, jotka voimillaan jatkaisivat elämäämme (tässä ajassa). Joten jumalia piti tyynnytellä ja lepytellä erilaisin menoin, jotta jumalat pysyisivät suosiollisena ja antaisivat pitkän elämän.

        Epikurolaiset (n. 300 eKr) olivat ensimmäiset ajattelijat, jotka koettivat etsiä luonnonilmiöille yms muita selityksiä kuin jumalat ja lopulta he saivat sellaisia ajatusmalleja aikaiseksi, joilla ihmisten ei enää tarvinnut pelätä jumalien vihaa ja jumalia ei tarvinnut jatkuvasti lepytellä.

        ""Voisimme tietenkin tietää hyvin paljon enemmän menneisyydestä, jos kristityt eivät olisi olleet huolissaan Jumalansa hengissäsäilymisestä, sillä Aleksandrian patriarkka Theofilos sai vuonna 391 keisari Theodosius I:n antaman käskyn lopettaa kaikki pakanalliset institutiot ja tämän käskyn seurauksena kristityt päättivät polttaa Aleksandrian maineikkaan kirjaston suunnattomine tietoaarteineen Jumalansa elossapitämiseksi.""

        Törmäsin asiaan liittyvään matskuun kun nettiä satunnaisesti selailin:

        http://www.mediahistory.umn.edu/archive/alexandria.html

        http://en.wikipedia.org/wiki/Library_of_Alexandria

        Ja jäin sitten tämän mainitsemasi esimerkin muistaessani miettimään, että mistä tuo tietosi on peräisin.


    • keksitehdas...

      Bushmanni on huono arvioimaan mitään, koska hänellä on aina jostain keksineeet.

      Mistähän bushmanni on jostain keksinyt, että alkuräjähdys on totta ja jostain keksinyt, että apenasta tuli ihminen.

      Siinä sitä keksiä on syöty todella paljon, että se totuudeksi muka muuttuu.

    • Käsitykseni mukaan ja jos oikein olen ymmärtänyt, niin nimerkki "Bushmanni" ei ole mitään keksinyt, vaan tehnyt paljon havaintoja ja lukenut historiantutkijoiden teoksia ja tehnyt niiden perusteella myös omia havaintoja uskonnoista ja mm. kristinuskosta yleensä?

      Toisin on kuitenkin erään lahkon jäsenten laita, joille syötetään valmiiksi purtuna lähinnä esim. USA:ssa uususkonnollisissa "kotipippaloissa" 1800-luvulla syntyneitä Ilmestyskirjan pohjalle rakennettuja hallusinaatioita ja "minulle näytettiin" ns. faktaa.
      Lauantaiaamuisin vakuutetaan sitten niiden USA:ssa esitettyjen ja nähtyjen Raamatun tulkintojen olevan se ainoa tie onneen ja autuuteen, kunhan ensin muistaa kuitenkin rahoittaa saarnapöntössä puku päällä puhuvan seurakunnan pastorin elämää.

    • aurinkoinen3

      "Valitettavasti vain lähes kaikki kristinuskossa on pakanallista alkuperää"
      Kuten auringonpalvonta.

    • adventtisisar

      On tämäkin ketju...

    • ---)On tämäkin ketju...(---

      Ei ketjussa mitään vikaa ole, vaan niissä "ketkuissa", joita esim. USA:sta kotoisin olevat lahkot ja niiden lahkojen perustajien fundamentalistiset opit ja "jumalailta" saadut hallusinaatiot sekä "päiväunet" synnyttävät.

      ---)"Valitettavasti vain lähes kaikki kristinuskossa on pakanallista alkuperää"
      Kuten auringonpalvonta.(---

      Aivan kuten Saturnuksen paivän (lauantain) palvonta ja pyhittäminen, joka on myös pakanoilta opittua/kopioitua ja jota päivää mm. eräs paimentolaiskansa sitten palvoi kuolemantuomion uhalla samalla väittäen, että oli saanut jumaliltaan viestin palvella juuri saturnuksen päivää. Lisäämällä päivän palvontaan omat keksimänsä ja johtajiltaan omaksumansa "mausteet" saatiin siten Saturnuksen päivä sopimaan omaleimaisuudessaan vallan mainiosti oman kansan/lahkon piiriin.

      Ongelmia Saturnuksen palvonnassa kuitenkin esim. erään paimentolaiskansan keskuudessa aiheutti se, että piti olla 24/7 valmius torjua ympärillä olevien kansojen hyökkäysyritykset ja myös Saturnuksen päivänä tuli olla valmius tarttua miekkaan ja sitä kautta rikkoa juamalien asettamia käskyjä ja esim. halkaista miekalla raskaana olevien naisten vatsat sapattinakin.

    • Hei-

      Kysymys lepopäivän alkuperästä on paljon laajempi. Asiaan liittyy Jumalan itsensä antaman lain rukkaaminen ja maallisen vallan työvoimapoliittinen asia kun kansalla oli kuusipäiväinen työviikko ja kristityt viettivät kristittyjen viikon 7 päivää ja osa kansasta valon ja auringon juhlaa sundayta. (sunday = sunnuntai= viikon ensimmäinen päivä) Suomessa sunnuntaista tuli viikon 7 päivä 1.1.1973 lähtien.





      Maailman luomisesta lähtien tähän päivään saakka on lepopäivän- sapatin viettäjiä ollut kristittyjen keskuudessa.
      (1 Moos 2:1-3, 2 Moos 20:8-11, 5 Moos 5:12-15, Luuk 16:17, Matt 5:17-20, Jes 66:22-23)

      "Sapatti" sanana viittaa mielikuvissa vieraaseen kieleen ja on siksi vieras. Oman kielen oma sana on aivan yhtä hyvä ja pätevä kuvaamaan kolmannen käskyn päivää. "Muista pyhittää lepopäivä."

      Korpivaelluksen aikana Jumala erotti sapatin muista päivistä mannaihmeellä. (2 Moos 16:4-5, 14-36. Näin tapahtui 40 vuoden ajan.

      Jeesus tiesi ennalta että Jumalan lakiin kajotaan, ja varoitti tästä etukäteen. (Dan 7:25, Matt 24:15-22) Myös apostolit puhuivat suuresta luopumuksesta; Apt 20:28-31, 2 Tess 2:1-12, 1 Tim 4:1-2. Apostolit puhuivat tässä alkuseurakunnan luopumuksesta.

      Koko ihmiskunnan historian kysymys on aina ollut Jeesuksesta Kristuksesta ja Jumalan laista. Jeesuksen Kristuksen ja Jumalan lain arvovaltaa on tavoiteltu ja yritetty korvata ajan saatossa. (Ilm 14:12, 12:17)

      Poliittisista ja pakanallisista myös kirkollisista ja sosiaalisista syistä juutalaisvastaisuus yltyi Rooman valtakunnassa, ja keisari Hadrianus antoi juutalaisia vastustavat lait 135 jkr. Juutalaiset olivat kieltäneet Kristuksen. Rooman kristityt halusivat tehdä eroa juutalaisuuteen. Erottuakseen juutalaisuudesta he kokoontuivat Jumalan palveluksiin sapatti-iltaisin auringonlaskun jälkeen. Kokoukset venyivät usein viikon ensimmäisen päivän sunnuntain puolelle. Silloin he olivat myös ”viikon ensimmäisenä päivänä koolla” kun sen ajan vuorokaudet vaihtuivat auringonlaskujen mukaan.

      Sen ajan keskiaikainen kirkko ryhtyi toimiin. Sapatin merkitys alennettiin "Mooseksen käskyksi ja vain juutalaisten juhlaksi." Sapattia oli kuitenkin säädetty 2000 vuotta ennen Juudaa ( 1 Moos 2:1-4) jonka jälkeläisiä juutalaisten heimo olivat. Jumalan asetus koski ihmiskuntaa ja sapatin vietto vähentyikin vasta apostolisen ajan jälkeisessä luopumuksessa. Useat kirkkoisät kehittivät erilaisia oppeja miten sapatin sijaan vietetään auringonjumalan päivää. Auringonpalvonta oli tuolloin pakanaväestön uskonto. (Auringonpäivä= Die Solis Sunday/ Helium juhla/ valon juhla)

      Alkuseurakunta oli tietoinen sapatin ja sunnuntain erosta. He eivät tahtoneet luopua Jumalan omasta käskystä. Osa seurakuntaa jäi uskollisiksi ja toinen osa lankesi poliittisiin ja uskonnollisiin sovitteluihin. Sunnuntai ei ollut lepopäivä silloinkaan vaan yhteisen Jumalanpalveluksen päivä. Kristinusko ja pakanallisuus kohtasivat sosiolifestyle yms. syistä, ja yhdistyivät tekemällä keskenään sovitteluja. Jumalan antamat asiat jäivät toiselle sijalle arvovallassa.

      Suuri läpimurto sunnuntain hyväksi tapahtui 7.3.321 jkr, jolloin Keisari Konstantinus Suuri määräsi lakiasetuksella sunnuntain lepopäiväksi. "Auringon kunnianarvoiselle päivälle" luki asetuksen tekstissä. Keisarin syy työvoimapolitiikka. Työpäiviä oli viikossa kuusi ja kansalla kaksi juhlaa. Keskiajan kirkko oli yhtä keisarillisissa päätöksissä.

      Sotilaille säädettiin rukoukset joita sekä valon juhlan viettäjät että kristityt voisivat käyttää yhteisesti. Tämän jälkeen keskiajan kirkolliskokouksissa säädettiin rangaistuksia sapatin viettäjille. Sapatin vuoksi vihattiin monin tavoin kokonaisia perheitä. Keskiajan kirkko itse väitti sunnuntaita valtansa ja mahtinsa merkiksi.

      Jatkuu alla >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

      • Jatkoa edelliseen >>>>>>>>>>>>>>>>



        Maailmassa on kahdenlaista tapaa numeroida viikonpäivät. Raamatullinen tapa on että sunnuntai on viikon ensimmäinen päivä. Sapatti on lauantai ja viikon seitsemäs päivä alkuperäisessä viikonlaskussa. Suomessa siirryttiin 1.1.1973 uuteen viikkojärjestykseen kun seitsemänneksi päiväksi asetettiin sunnuntai. Osa almanakoista ehti mukaan vasta seuraavana vuonna.

        Nykyinen käsitys lepopäivästä syntyi kun ryhmä katolisia ja protestanttisia teologeja yhdessä ryhtyivät ajamaan ajatusta että muutos olisi tapahtunut jo apostolisena aikana. Syyksi mainittiin Kristuksen ylösnousemuksen muistelu apostolisena aikana. Raamattu ei kuitenkaan anna ajatukselle tukea. Jeesus ja opetuslapset pitivät sapatin. (Luuk 4:16, Joh 15:10, Matt 24:20)
        Opetuslapset viettivät sapattia Jeesuksen kuoleman jälkeen. (Luuk 23:56, Apt 13:42-46, 16:13, 17:2, 18:4) Jeesus ei muuttanut sapattia. (Luuk 16:17, Matt 5:17-20) Kristityt ovat velvollisia vieläkin noudattamaan lepopäiväkäskyä. (1 Joh 2:3-6, Joh 15:10, 1 Piet 2:21, Ilm 14:12, 12:17)

        Alkuseurakunnasta lähtien on sapattia vietetty jokaisella vuosisadalla. Kristitty historioitsija Sozomen kirjoitti vuonna 440 jkr että hänen aikanaan koko muu maailma vietti sapattia Jumalan käskyn mukaan ja sunnuntaita valtion käskyn mukaan. Poikkeuksina hän mainitsi Rooman ja Aleksandrian seurakunnat jotka painostivat sunnuntain viettoon. Sapattia viettivät Intian kristityt 200 luvulla, Persian- 300 luvulla ja Skotlannin- 500 luvulla. Waldolaista osa 1200 luvulla, norjalaisista osa 1400 luvulla. Myös osa ruotsalaisista ja suomalaisista talonpojista. Eräät luterilaiset papit 1600 luvulla viettivät lauantaisapattia. Jumala itse on asettanut sapatin. (Joh 1:1-3,14, Kol 1:12-18) Sapatti muistuttaa meitä luomisesta luomisen muistomerkin merkityksessä. (1 Moos 2:1-4, 2 Moos 20:8-11, 31:13-17) Sapatti on Herran päivä. (Ilm 1:10, Jes 58:12-14)

        Raamatussa sapatti on merkki eli sopimuksen sinetti Jumalan ja kansan välilisestä liitosta. (2 Moos 31:16-17, Hes 20:12,20)
        Syy miksi lepopäivä on liitto on siinä että luominen esittää syyn miksi palvella Jumalaa. Mikään muu käsky ei vastaa kysymykseen: "miksi?"
        Kristukseen uskovat kuuluvat uudessa liitossa Jumalan kansaan.
        (Ef 2:11-13,19, 3:2-6, Room 9:6-8, 1 Piet 2:9-10) Uuden liiton kansalaisuus koskee kuitenkin vain henkilökohtaisen uskonratkaisun tehneitä ja syntinsä hylänneitä ihmisiä. Nämä uskovaiset viettävät Jeesuksessa Kristuksessa Jumalalle pyhitettyä elämää. Uuden liiton kansalaisuus ei ole siis muodollinen- vaan 100% hengellinen asia. (Jer 31:31-33, Hebr 8:1-2, 8-10, 10:16-17)
        "Hän otti aterian jälkeen maljan: Tämä malja on uusi liitto minun veressäni. Niin usein kuin siitä juotte tehkää se minun muistokseni." (1 Kor 11:25)

        Raamattu kertoo "sortuneiden muurien korjaajista ja maan asutuksen elvyttäjästä" kertoi silloin lepopäivän uudesta kunniasta jos jossakin päivän vietto on luopumuksen myötä jäänyt
        ja antaa ohjeita sapatin viettoon; (Jes 58:12-14, Ps 119:174, Room 7:22, 1 Joh 5:3)

        Jeesus opetti että sapatti on ihmistä varten. Ihmisen ja sapatin suhde on siis myönteinen. (Mark 2:27-28) Jumala on rakkaudessaan huolehtinut ihmisen tarpeista lepoon, hengelliseen hyvinvointiin ja Jumalan palvelukseen. Lepopäivä palvelee ihmistä, on ihmiselle siunaukseksi.

        Jeesus opetti oikeata sapatin viettoa erotuksena fariseusten käskyille joista oli tullut taakka. Jeesus halusi palauttaa sapatinviettoon sapatin oikean luonteen ja -hengen.
        Raamattu ei tunne lepopäivän muuttamista missään millään tavalla.

        "Jumalan kansalla on siis yhä sapattijuhla edessään" /"on siis sapatinvietto jäljellä." (Hebr 4:9)

        ”Jeesus on sapatin Herra.” Jumalan lain kunniassa pitäminen merkitsee kuuliaisuutta ja rakkautta !

        ”Henki ja morsian sanovat: ”Tule.” Joka tämän kuulee sanokoon: ”Tule” Joka on janoissaan tulkoon. Joka haluaa saa lahjaksi elämän vettä.” Minä tulen pian. ”Aamen” Tule Herra Jeesus.”
        ”Herran Jeesuksen armo olkoon kaikken kanssa.” (Ilm 22:17-21)


        Yst. t.
        Jari Laurila


    • pakanalähetys

      pakanuus on pimeyttä

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      64
      1887
    2. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      79
      1267
    3. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      78
      1204
    4. 45
      1115
    5. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      160
      982
    6. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      71
      969
    7. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      44
      910
    8. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      853
    9. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      58
      848
    10. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      39
      844
    Aihe