Mitä ihmettä puheelleni on tapahtumassa?

30v huolestunut

Olen aina ollut hyvä ja sujuva puhuja. Nyt olen huomannut, että pidän kesken lauseen kummallisia "ajatustaukoja". Tiedän kyllä mitä aion sanoa, mutta jostain syystä pää on sitä mieltä, että puhe pitää tauottaa. Sanat menevät puheessa nykyisin myös helposti sekaisin. Saatan ajatella sanovani, että "laita kynät laatikkoon" - mutta ulos tuleekin "laita laattikko kyniin" - tai jotain muuta vastaavaa, jossa on oikeat sanat, mutta aivan väärin. Muiden puhe myös häiritsee puhumistani. Saatan esim. ottaa omaan puheeseeni asiaan kuulumattomia sanoja ympärilläni puhuvien ihmisten keskusteluista.

Puheen ymmärrys on pysynyt ennallaan, enkä (ainakaan omasta mielestäni) kärsi näistä ongelmista kirjoittaessani.

15

12986

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 30v

      Tarkennan tuota tauotusta sen verran, että lauseisiin tulee yksi tauko. Tyyliin: "Ajattelin, että kun meillä on tässä aikaa illalla ... .... .... voitaisiin mennä saunaan".

      • --------------

        Taitaa olla aika tavallista nuo ajatustauot. Mieti vaan kuinka yleistä että ihmiset toistaa lauseita kuten tuota noin,totanoi,itseasiassa ja taitaa olla muitaki sanoja joilla paikkaillaan kun ei puhe suju.Sinä et ehkä toista ääneen noita sanoja ja tilalle tulee tauko?Vääriä sanoja tulee myös kaikille joskus.


    • kekkilä

      Minulla kuvailemasi kaltaiset puheongelmat liittyvät ihan sairauteen ja en kyllä tiedä tai ole vakuuttunut siitä, että ymmärtäisin muiden puheet aina oikein (sellaisella pienellä varauksella ajattelen)... lukemisen ymmärtämisessä saattaa olla joskus probleemaa, mutta melko sujuva kirjoittaminen onnistuu :)

    • pienestäkii

      Olen kuullut ja lukenut, että aivoverenkiertohäiriö voi olla pienikin, eikä sitä edes huomaa. Joku sellainen voi olla ja se vaikuttaa sitten tuohon puheeseen. Itselleni tuli vähän samantapainen hidastus puheeseen, kun lensin pyörän selästä katuun pää edellä. Vaikka oli kypärä, niin törmäys oli aika kova.

    • Potilas myastenikko

      Minulla on MG-tauti = myasthenia gravis eli vaikea-asteinen lihasrappeumatauti. En käy kertomaan kaksoiskuvia, ptooseja eli silmäluomien repsahdusta, oireita, joita on monia, vaan keskityn puheenmuodostamisen vaikeuteen. Olin ennen hyvin sujuva puhuja, miltei ammattilainen kirjailijatyöni ohesssa, mutta mg muutti kaiken vaurioittaen puhekeskustani. Olen kärsinyt puheen "mokeltamisesta" ja äänen siirtymisestä nenäonteloon, ja kun väsyn, puheeni menee honottamiseksi. Johtuu siitä, että äänihuuletkin ovat lihaksia, ja puhevaikeudet liittyvät monen mg-potilaan taudinkuvaan. Muuten olen saanut lääketasapainolla ja neurologien hyvässä hoidossa elämän sujumaan näennäisen hyvin, koska ei ole kipuja eikä sairaus näy ulospäin juuri lainkaan, paitsi että lihasvoimat vähenevät jatkuvasti ja etenkin väsyessä kaikkoavat pahoin. Totean usein että tauti ei tartu eikä tapa, mutta ei paranekaan. Meitä on Suomessa n. 1350 potilasta, joista n. 850 naisia, loput miehiä. Tauti iskee tavallisimmin nuorehkoihin naisiin ja ikääntyviin miehiin. Olen 75v ja mies ja potenut nyt kuusi vuotta. Diagnoosin sain 2009 kahden vuoden tutkimisen jälkeen. Tauti on niin harvinainen. Lisätietoja netistä tunnusella mg.

    • dhjsu

      Itsekin kaipaisin pientä lisäinfoa tähän. Itselläkin on puheen kanssa ongelmia, johtuneeko vain jännityksestä vai mistä, mutta häiritsee silti, kun juurikin nuo sanat menevät väärin päin tai tulee totaalinen blackout kesken lauseen eikä muista jotain simppeliä sanaa. Myös semmoista sattuu usein, että ajatus kulkee puhetta reilusti nopeammin ja kesken sanan päähän pamahtaa joku toinen sana ja tulee sanottua näiden kahden sanan sekoitus. Häiritsevää etten sanoisi...

      • Anonyymi

        Lohduttavaa lukea! Minulla myös tämän sanojen sekoittaminen, sanat menevät nurin puhuessa. Kuulostanut idiootilta välillä. Todella noloa ja minusta pelottavaa. Olen 55v. Nainen. Voisiko vaihdevuosilla olla jotain tekemistä asian kanssa...tuskin..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lohduttavaa lukea! Minulla myös tämän sanojen sekoittaminen, sanat menevät nurin puhuessa. Kuulostanut idiootilta välillä. Todella noloa ja minusta pelottavaa. Olen 55v. Nainen. Voisiko vaihdevuosilla olla jotain tekemistä asian kanssa...tuskin..

        Kyllä kai ne hormonaaliset muutokset voi tehdä esim. aivosumua mikä voi selittää puheongelmia. Toki jos koet olosi muuten suht hyväksi nii sitten syy varmaan joku muu.

        Erilaisissa aivosairauksissa ja vammoissa puheongelmat on hyvin yleisiä ja hankaloittaa sosiaalista toimintaa. Helposti saa kuulla miten on tyhmästi sanottu tai ei tajua mitään eli justiinsa tietynlaisen idiootin maineen. Mä on monesti yrittänyt osaltani selittää mitkä asiat vaikuttaa ja millai. Täytyy kyllä sanoa että kyllä on tiedon sisäistäminen ja ymmärrys aika hukassa monella muullakin 😉 Eihän se hemmentti nyt niin mene, että jos sanoo väärän sanan tai vastaa hassusti, niin oikeuta yleistämään käsitystä jostakusta ihmisestä. Tämä on eräs kiusanteon muoto.
        Usein näillä nälvijöillä onkin itsellä ymmärryksessä ongelmaa. Tämä korona-aikakin on tuonut hyvin esille sen, kummat pärjää paremmin, erilaiset pintaliitäjät vai aidot ja ongelmanratkaisuun kykenevät!

        Monisairas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä kai ne hormonaaliset muutokset voi tehdä esim. aivosumua mikä voi selittää puheongelmia. Toki jos koet olosi muuten suht hyväksi nii sitten syy varmaan joku muu.

        Erilaisissa aivosairauksissa ja vammoissa puheongelmat on hyvin yleisiä ja hankaloittaa sosiaalista toimintaa. Helposti saa kuulla miten on tyhmästi sanottu tai ei tajua mitään eli justiinsa tietynlaisen idiootin maineen. Mä on monesti yrittänyt osaltani selittää mitkä asiat vaikuttaa ja millai. Täytyy kyllä sanoa että kyllä on tiedon sisäistäminen ja ymmärrys aika hukassa monella muullakin 😉 Eihän se hemmentti nyt niin mene, että jos sanoo väärän sanan tai vastaa hassusti, niin oikeuta yleistämään käsitystä jostakusta ihmisestä. Tämä on eräs kiusanteon muoto.
        Usein näillä nälvijöillä onkin itsellä ymmärryksessä ongelmaa. Tämä korona-aikakin on tuonut hyvin esille sen, kummat pärjää paremmin, erilaiset pintaliitäjät vai aidot ja ongelmanratkaisuun kykenevät!

        Monisairas

        ... Niin minusta normaalin älyn ja sivistyksen omaava ihminen kykenee asiayhteydestä hahmottamaan milloin toisella on ajatuskatko tai ilmeisen väärä sana tai muutoin väärä ilmaisu. Rauhallinen kahdenkeskeinen puhuminen usein auttaa ja pahimpia on juhlat ym. ja jos vielä muuten väsynyt ja uupunut.

        Mä oon jonkun verran tehnyt niin, että jos nälviminen on toistuvaa, sitten vain sosiaaliset kontaktit minimiin kyseisen tahon kanssa!

        Monisairas


    • Anonyymi

      Täällä kans yks joka just tänään sanoi lapselleen koronan "rokona".. ihan samanlaista senat sakailua. Yleinen vireystila vaikuttaa suuresti paljonko tuota tapahtuu. Oikein väsyneenä tai henkisesti stressaantuneena tuota sattuu paljon.. inhottavaa mutta minkäs teet? Ilmeisesti olen psyykkisen jaksamisen rajoilla? Ei kai tämä mikään sairauskaan ole, koska tätä on nyt ollut jo ainakin 10 vuotta eikä ole huonontunut, mutta eipä ole parantunutkaan.

      • Anonyymi

        Vireys tila vaikuttaa paljon, mutta mahtaako vaikuttaa sillon, jos kaikki muu on kunnossa. Muistatko mitään erityistä tapahtuneen silloin noin 10 v. sitten? Syy voi olla myös joku tulehdus mitä onkin jo vaikee itse tietää paitsi vakavat aivotulehdukset. Jostain olen lukenut, että joillan myös pelkkä masennus (ei lievä) on tehnyt jo yksinkertaisesta puhumisesta vaikeeta/outoa/hassua. Niin itsellä useampi syy ja kyllä se voi olla joskus ihan kahvilaostoksetkin hankalaa jos pitää jotain tilata!

        Ehkä sellainen joka ei liiaksi pelkää virheitä sanoo herkemmin myös väärän sanan ja joku toinen taas miettii ja miettii mitä sanoo. Mulla vaihtelee semmosesta "maniatyyppisestä" vuodatuksessa änkytykseen ja vääriä sanoja tai väärässä järjestyksessä. Ei ongelmaa, kun ei väsytä, ei uuvuta, ei panacodia, mieluisa aihe ja samoin muut keskustelijat tai mieluusti vain yksi. Välillä kyllä muistikin pätkii eikä muista mitä toinen just sanoi! Kyllä näistä(kin) saa sitten kuunnella nälvimistä, mutta se on sitte sitä sosiaalista taitamattomuutta.

        Monisairas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vireys tila vaikuttaa paljon, mutta mahtaako vaikuttaa sillon, jos kaikki muu on kunnossa. Muistatko mitään erityistä tapahtuneen silloin noin 10 v. sitten? Syy voi olla myös joku tulehdus mitä onkin jo vaikee itse tietää paitsi vakavat aivotulehdukset. Jostain olen lukenut, että joillan myös pelkkä masennus (ei lievä) on tehnyt jo yksinkertaisesta puhumisesta vaikeeta/outoa/hassua. Niin itsellä useampi syy ja kyllä se voi olla joskus ihan kahvilaostoksetkin hankalaa jos pitää jotain tilata!

        Ehkä sellainen joka ei liiaksi pelkää virheitä sanoo herkemmin myös väärän sanan ja joku toinen taas miettii ja miettii mitä sanoo. Mulla vaihtelee semmosesta "maniatyyppisestä" vuodatuksessa änkytykseen ja vääriä sanoja tai väärässä järjestyksessä. Ei ongelmaa, kun ei väsytä, ei uuvuta, ei panacodia, mieluisa aihe ja samoin muut keskustelijat tai mieluusti vain yksi. Välillä kyllä muistikin pätkii eikä muista mitä toinen just sanoi! Kyllä näistä(kin) saa sitten kuunnella nälvimistä, mutta se on sitte sitä sosiaalista taitamattomuutta.

        Monisairas

        Välillä tulee myös silkkaa höpönpöppöö eli niin väärin sanottu. Näin tänään viimeksi eräässä kaupassa ja lisäksi pieni etikettivirhe tervehtimiseen liittyen, vaikka ei oikeastaan ellei viilata pilkkua, koska molempia tapoja käytetään. Molemmat sinänsä aika harmittomia ja jälkimmäinen lähenee jo neuroottista tarkkuutta, jos sillä itseään liikaa stressaa. Ensimmäinen on vähän pahempi, jos se olisi jatkuvaa. Mutta näissä on ihan kivakin havainnoida ihmisten reaktioita ja onpa se niinkin ettei aina ymmärretä ollenkaan oikein vaikkei virhettäkään olis. Kaikkeahan sitä ihmiset sählää joka paikassa, se on elämää! No tänään en olisi edes mennyt kauppaan, koska jalatkin vielä vähän raskaat mutta tuli eilen oltua vähän hajamielinen ja piti välttämättä hakee eräs ruokatarvike.

        Monisairas


    • Anonyymi

      Yksi asia mikä voisi ainakin itsellä vaikuttaa sanasekoiluun on "infoähky". Luen päivittäin työni ja harrastukseni vuoksi älyttömästi erilaista tietoa. Veikkaan että tämä kuormittaa niin paljon, että väsyneenä aivot eivät enää pysy mukana kun pitäisi tuottaa järkevää ulosantia. Tuo maniatyyppinen selostaminen on myös tuttua. Varsinkin kun asia on itselle tärkeä/mielenkiintoinen, puheentuotto ei pysy aivojen mukana ja saattaa tulla vääriä sanavalintoja lauseisiin. Sinällään kurjaa, koska kuulija saattaa saada kuvan että puhun sekavia, vaikka oikeasti olen hyvinkin syventynyt selittämääni asiaan ja tiedän siitä kaiken. Yleensä tässä kohtaa täytyisi muistaa rauhoittua ja yrittää selittää tämä erittäin kiinnostava asia rauhallisemmin. Se vaan on vaikeaa jos asia on innostava :)

      • Anonyymi

        Mäkin tunnistan joskus tuon infoähkyn vaikutuksen. Luulen, että keskeisin syy on elektrolyyttimuutokset, sitten normaali väsymys ja kolmanneksi vähän epäselvä äkillisestikin alkava uupuminen. Tähän eniten vaikuttaaa helle ja suora auringonpaiste kesäaikaan sekä fyysinen rasitus. Nuo tietysti vaikuttaa neste-ja elektrolyyttitasapainoon´, kun muutenkin huono terveys ja hikoiluherkkyyttä, mutta tuntuu että jotain muutakin syytä. Yleensä huomaan tai aavistan jo etukäteen milloin voisi olla enennän puhevaikeutta.

        Monisairas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mäkin tunnistan joskus tuon infoähkyn vaikutuksen. Luulen, että keskeisin syy on elektrolyyttimuutokset, sitten normaali väsymys ja kolmanneksi vähän epäselvä äkillisestikin alkava uupuminen. Tähän eniten vaikuttaaa helle ja suora auringonpaiste kesäaikaan sekä fyysinen rasitus. Nuo tietysti vaikuttaa neste-ja elektrolyyttitasapainoon´, kun muutenkin huono terveys ja hikoiluherkkyyttä, mutta tuntuu että jotain muutakin syytä. Yleensä huomaan tai aavistan jo etukäteen milloin voisi olla enennän puhevaikeutta.

        Monisairas

        .... tai siis hikoiluherkkyys liittyy ennen muuta diabetes insipidukseen ja osin siitä mutta myös muuten heikkoon lämmönsietoon sekä liikkumiseen. Parasta hoitoa olisi minimoida kaikki liikkuminen ulkosalla ja "neuroosin lailla" huolehtia neste- ja suolatasapainosta - tietysti!. Eduksi myös monen muun oireen kuin puhumisen kannalta. Mutta onhan elektrolyyteillä mm. kytkös jopa pidätyskykyyn, tajunnan tasoon sekä ajatteluun ja lihasten toimintaan!

        Offtopic, mutta on se aivan käsittämätöntä miten paljon on saanut kuulla juttua, että joku raskaahko fyysinen työ olisi sopivaa! Minusta fiksumpaa on pyrkiä vähentämään haittoja eikä lisäämään niitä 😉

        Monisairas


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      81
      1760
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      76
      1384
    3. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      189
      1313
    4. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      106
      1298
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      163
      1081
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      64
      1063
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      912
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      62
      886
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      836
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      94
      804
    Aihe