Kiva että löysin tämän palstan.
Taustani on se, että olen opettanut kieliä aikuisille jo pitkät vuodet, koko aikuisen ikäni.
Mutta nyt tuli uusi haaste, minua pyydettiin opettamaan 9-luokkalaisia paikkakuntani yläasteelle, kysymyksessä on 9-luokka ja 3 tuntia viikossa.
En ole Suomessa ja täällä on erilaista, mutta kuitenkin nuoret ovat aina nuoria ihan missä vain. Siinä en tee eroa. Sain kuitenkin melkoisen shokin aloittaessani!
Meillä on 3 tasoa kielenopiskelussa, minulla on se heikoin kurssi.
Ovat lukeneet tätä kieltä jo 3 vuotta ja minä menin reippaasti luokkaan laukku täynnä "panoksia" ;-) Shokki oli siinä, että he eivät tienneet yhtään mitään, eivät muista eivätkä tiedä. Koko luokka on muualta tulleita, lämpimistä maista, kulttuuriero on mahtava. Minä olen nainen, nämä pojat (on luokassa muutama tyttökin) eivät arvosta naista.
Käyn kotona heti suihkussa tunnin jälkeen, olen hiestä märkä kun hermot ovat olleet niin kireällä. Yhden pojan sain siirrettyä seuraavalle tasolle, koska hän aina huuteli, että tämä on liian helppoa. Toisen häirikön sain ulos luokasta, hän joutuu istumaan toisen opettajan "sivuhuoneessa" tammikuun loppuun, oppii toivottavasti käyttäytymään. Kirje meni luokanopettajalta vanhemmille, se poika kääntää päänsä kun näkee minut nykyään käytävällä....
Niinpä, olen saanut nauttia aikuisten opetuksesta tähän asti, mikä on ollut heille vapaaehtoista puuhaa, paitsi silloin, kun olen opettanut firmoissa. Toki sitä työtä jatkan edelleen.
Mutta nyt puhaltaa uudet tuulet. En aio antaa periksi, kokeeni ovat naurettavan helppoja (opettajien toiveiden mukaan), usein multiple choice, mutta silti tulee monia ala-arvoisia numeroita.
Ei heitä kiinnosta, vaikka on viimeisestä kouluvuodesta kyse.
Opettajainhuoneessa on kiire, he sinkoilevat omiin suuntiinsa, ymmärränhän minä. Että suomalaisella sisulla mennään!
Onko käsitykseni oikea, kun ajattelen että suomalaiset opettajat on kaverillisia keskenään? Täällä he ovat näppäriä ja kiireellisiä, parin itkun jälkeen olen saanut hieman lämmintä lohdutusta tuntini päätteksi.
En tosin ole koskaan murtunut oppilaiden nähden! Annan laiskanläksyjä ja jälki-istuntoja lähes joka viikko, olen pari kertaa huutanut, mutta siitä olen nyt nolostunut. Pakotan heidät aina hakemaan vanhempien allekirjoituksen kokeeseen, minkä sitten valehdellen viivästyttävät, mutta en anna periksi.
Meidän tunnit siis matelevat, paitsi silloin kun laitan cd:n soimaan ja käsken kirjoittaa puuttuvat laulunsanat paperiin. Tosin sen päälle muutamat m-slimit melkein sylkevät.
Olen sen verran suomalainen, että tein heille JOULU tunnin, missä käsiteltiin joulupukkia ja kaikkea sen sellaista. Sehän on eurooppalainen käsite ja juhla, me olemme toki Euroopassa.
Laitoin vielä tonttuhatun päähän, oli ihan pakko! Noh, yksi poika halusi ottaa minusta tunnin jälkeen valokuvan ja yhdessä me siinä poseerasimme.
Paikalle rynnisti toinen opettaja huutaen, että sitä ei sitten laiteta Facebookiin!
Onko täällä muita 9-luokan opettajia, miten teillä menee? Onko kurinpito helpompaa, vai miten menee? Toivon että saisin tähän vuodatukseen vastakaikua.
Niin, kiitos kun jaksoit lukea, minulle tämä purkaus teki hyvää :-)
Hyvää uutta vuotta kaikille sisukkaille ja ryhdikkäille opettajille!
9-luokan opettajia?
5
171
Vastaukset
- Toinen ope
Näyttää siltä, että olet saanut opetettavaksesi tavallista haasteellisemman ryhmän :) Itse olen ollut yläloulun opettajana 14 vuotta ja kaikenlaista on tullut vuosien varrella vastaan. Ryhmissä on valtavia eroja saman koulun sisällä. Siinä missä yhden ryhmän oppilaat kilpailevat keskenään parhaista tuloksista, toisen ryhmän motivaatio on perjantain bileissä. Luokassa ei tarvita kun pari oppilasta, jotka kovaäänisesti kertovat miten turhaa opikelu on ja koko ryhmä alisuoriutuu. Olen nähnyt luokkia, joissa muutaman tyypin puheet ratkaisevat jopa jatkokoulutukseen hakeutumisen kavereiden puolesta. Turhaan opettaja yrittää kertoa opikelun tärkeydestä. Onneksi meillä ei ole peruskoulussa päättökokeita ja koulujakaan ei vielä julkisuudessa laiteta paremmuusjärjestykseen tulosten perusteellä. Oppilas tekee kuitenkin itse päätöksensä omasta opiskelusta ja me opettajina voimme vain tehdä parhaamme. Jos oppilas ei halua opiskella, ei huonot tulokset ole opettajan vika.
Mainitsit, että naisen arvostus on ryhmässä hyvin heikkoa. Olen kiinnittänyt huomiota vuosien varrella oppilaisiin (yleensä poikiin) joilla on hyvin selkeä ero käyttäytymisessa riippuen opettjan sukupiolesta. On ollut niitä jotka naisopettjien tunneilla laittavat kaiken sekaisin ja miesten tunneilla ovat kunnolla. Mutta myös sellaisia jotka hakevat miesten tunneilla konflikteja, mutta naisille ovat kiltisti.
Toivon sinulle jaksamista ryhmäsi kanssa! Helppoa se ei varmasti ole. Joskus voi kyynisesti lohduttaa itseään, että palkka juoksee vaikka kukaan ei oppisi mitään ;)
Mukavaa uutta vuotta! - opex
On haastava tilanne ryhtyä uutena opettajana opettamaan ysejä. Jos saa jatkaa samojen porukoiden kanssa seiskasta kasin kautta ysiluokkaan, niin tavallisimmin nuoret ovat ysillä jo lauhkeita kuin lampaat - tosin eivät välttämättä järin innostuneita työnteosta. Muut asiat ovat päällimmäisenä mielessä. Mutta kuten sanottu, ryhmien väliset erot voivat olla todella suuria.
On aivan turhaa ottaa itseensä siitä, että teinit ovat teinejä. Heille koulu on pakkopullaa, he ovat hetken lapsia eivätkä he ajattele, että ope on nyt nähnyt vaivaa tämän tunnin eteen. Heille se on oikeasti aivan sama. Silti kannattaa jaksamisen mukaan miettiä vaihtelevat tunnit jne. kuten olet tehnytkin mutta ei todellakaan kannata soimata itseään, jos työ ei meinaa maistua.
Ysit arvostavat sitä, että heille puhutaan kuin isoille ihmisille, vaikka he eivät sitä olekaan, eikä asetuta yläpuolelle saarnaamaan. Huumoria kannattaa viljellä, mutta omasta asemasta opena eli pomona ei saa tinkiä. Erityisesti pojat haluavat, että ope on jengin johtaja, mutta he haluavat myös, että heillä on oma statuksensa. Opettajan ei pidä korostaa auktoriteettiaan niin, että oppilas menettää kasvonsa.
Positiivinen palaute on tärkeää, mutta toisin kuin monet ajattelevat, sen ei pidä liittyä vain opiskeluun. Aito kiinnostus nuoriin, heidän harrastuksiinsa yms. on avuksi. Hyväksyvä ilme, hymy, jutustelu, yhdessä nauraminen ovat semmoiset konstit, joita harva teinikään pystyy vastustamaan. Pyri luomaan mutkattomat, hyvät välit. Silloin sinua ei häiritä eikä kiusata, mutta tyttöjä miettivästä moponrassaajateinipojasta et tee hikipinkoa millään ilveellä:) - Ope muualta
Hei taas
kiitos kivoista vastauksista, mitä olen tässä maiskutellut.! Niin, on minun luokalla sellaisiakin (vasta nyt kuulin), jotka syövät rauhoittavia. Sääliksihän se käy.
Tänään (ja koko viikko) ollaan harjoiteltu ensi viikon kokeita varten. Sen jälkeen olemme pelanneet, erityten sanaston kanssa. Luokka jaettiin kahteen osaan (tytöt ja pojat, paitsi että 1 poika sai olla tyttöjen apuna) ja taululle piirrettiin jalkapallokenttä. Molemmissa päissä on maalit. Minä sitten luin sanan meidän kielellä ja molemmista joukkueista yksi käänsi sen niin nopeasti, kuin mahdollista. Tällä jalkapallokentällä on monta pystyviivaa, eli pallo liikkuu viivan (sanakäännöksen) kerrallaan kohti maalia. Tosi hyvä! He taistelivat tosissaan päästäkseen maaliin, siinä tuli kerrattua sanoja!
Näiden nuorten keskittymiskyky on korkeintaan 15min ja sitten alkaa meteli.
Minua on pyydetty käymään 3-5 kappaletta kirjasta läpi koko vuoden aikana, nyt on toisen kappaleen kokeet ensi viikolla.
On siellä kyllä suloisiakin joukossa, muutamat ovat jo ottaneet selville missä asun....
Tuo huumorin viljeleminen ja heidän nostaminen aikuisen tasolle jutteluissa on niin totista totta! Heidät pitää ottaa tosissaan, olen täysin samaa mieltä.
Rehtori oli kerran meidän tuntia katsomassa ja juttelimme sen jälkeen vakavia. Hän sanoi, että jos joku vielä yhtä kovasti häiritsee, laita poika juoksemaan 10 kertaa koulua ympäri. Saa lukea juostessaan sanoja ja vilkuttaa ohijuostessaan.
Tuohon minä en lähde; kun kerran vihjaisin, lähes koko luokka olisi mielellään lähtenyt lenkille.
Nyt se pahin häirikkö on 2kk jäähyllä ja tilanne on vähän parempi. Rehtorin mukaan opettaminen on ensin kasvatusta, sen jälkeen tulee kieliopinnot.
Etsin vanhoista kansioista pelejä ja saan heidät niiden avulla kieliopin jälkeen mukaan vauhtiin. Kai se näin jatkuu, on saatava heidät mukaan oli se sitten mitä tahansa.
Tuo ajatus positiivisesta palautteesta, oli se mitä tahansa, on hieno juttu.
Kun kuulen jonkun olevan hyvä tietokoneen kanssa tai käsitöissä, tuon sen kyllä esille tilanteen mukaan.
Meillä ei kukaan jää luokalleen, se on aika omituista. Lukioon on lähdetty jo 8. luokalta, näiden ysiluokkalaisten edessä on oppisopimus ja sitä kautta ammattiin, jos onnistaa.
Kerrotteko millaista opettajien kesken on? Ovatko kiireisiä, vai onko aikaa jutella?- opex
Opettajan työ tuppaa olemaan aika yksinäistä. Minun työpaikoillani on kuitenkin onneksi ollut sellainen kulttuuri, että opehuoneessa voi huoletta päästellä vähän höyryjä eli ei ole tarvinnut esittää, että kaikki on aina täydellistä. Luokkahuoneessa jaksaa paremmin olla aikuinen, kun saa välillä vertaistukea. Useimmissa suomalaisissa kouluissa lienee sellainen opehuone, johon voi mennä juttelemaankin.
- Toinen ope
Meillä opettajanhuoneessa saa jutella vaikeistakin asioista. Kummasti helpottaa kun huomaa, että samoja ongelmia on ollut muillakin. Eri kouluissa on toki erillaisia käytänteitä tässäkin. Varsinkin isommissa kouluissa myös opettaja tuppaa hukkumaan massaan. Kun sijaisia tulee ja menee niin vakiopet eivät ehdi/vaivaudu uusien naamojen kassa jutustelemaan. Nyt olen ollut jo vuosia keskikokoisen maalaiskunnan yläkoulussa ja meillä juttu luistaa välitunneilla ja vapaalla :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3217635Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662176- 1771856
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161392- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91261Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701231RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j571186Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901029