Aloitin opinnot nyt syksyllä ammattikorkeassa, mutta tiesin jo aloittaessani, että haluan myöhemmin vaihtaa toiseen ammattikorkeaan samaa alaa opiskelemaan. Olenkin jo hieman ottanut selvää asiasta ja tiedän miten siirtoa haetaan, mutta haluaisin tietää ihan käytännön kokemuksia aiheesta. Onko täällä ketään joka on vaihtanut paikkakuntaa kesken opintojen? Kuinka hankalaa se loppujen lopuksi on? Pitääkö suorittaa korvaavia opintoja, paljon lisätöitä? Erään amk:n sivuilla sanotaan, että siirtoa voi hakea opiskelija joka on opiskellut edellisessä oppilaitoksessa vähintään yhden lukukauden ja suorittanut hyväksytysti sen opinnot, voisinko siis anoa siirtoa jo ensi keväänä?
Kokemuksia, tietoa?
Siirto ammattikorkeasta toiseen
9
4449
Vastaukset
- Niisku
Joo, voit hakea siirtoa jo ensi keväänä. Itse vaihdoin ammattikorkeakoulua nimenomaan yhden vuoden jälkeen. Opiskelu vaikeutuu ainoastaan siinä mielessä, että et ehkä pysty ihan samaa tahtia käymään kursseja, kuin se ryhmä, joka on uudessa koulussasi aloittanu kanssasi samaan aikaan. Kursseja täytyy sijoittaa useamman ryhmän välillä. Kun vaihdat koulua, uudessa koulussasi hyväksytään edellisessä koulussa saamasi opintojaksot, jotka vastaavat uuden koulusi kursseja, mutta opintosuoritusrekisteriin tulee vain H-merkintä (Hyväksytty). Mikäli haluat saada kyseisistä kursseista numeron, on sinun tentittävä ne, ellet sitte jostakin syystä tahdo käydä uudelleen ;) Itse olen siis järjestellyt kursseja lukujärjestykseen yhtaikaa kanssani alottaneiden, sekä vuotta myöhemmin alottaneiden kanssa. Useian tulee sellainen tilanne, että joku kurssi toisen ryhmän kanssa mahtuisi lukujärjestykseen, mutta saman kurssin kohdalla jonakin toisena viikon päivänä onkin sen toisen ryhmän sellainen kurssi, joka sinun myös pitäisi käydä. Sen verran vaikeaa kurssien mahuttaminen on ollut, että vuoden valmitumiseni myöhästyy. Mutta mihinkäs tässä nuorena on kiire! =)
Mutta siis, näin pääpiirteissään =) Toivottavasti ymmärsit vaikeaselkosen selostukseni :) Saa kysyä jos jäi joku kaivertamaan :) - siirtorumban läpikäynyt :)
Mä olen siirtynyt amk:sta toiseen ja samalla paikkakunnalta toiseen kesken opintojen. mulla vaihto onnistui paremmin kuin odotin. Toki koulutusohjelmat oli erilaiset ja vastaavia opintoja sai hakea, olin kuitenkin ollut ennen siirtoa jo 2 vuotta siinä ekassa koulussa. Sain kuitenkin kaikki opintoni hyväksiluetuiksi joko suoraan uuden koulun opintoihin tai vapaasti valittaviin. Joitakin korvaavia töitä ja tenttejä on joo tullut tehtyä mutta niihinkin olin jo varautunut. Nyt olen viittä vaille valmistunut ja yritän saada kaikki ov:t täyteen kun mulla on enemmän vajaavaisuuksia kun olen siirtynyt kesken kaiken. Uskon että sulla on hyvät mahikset siirtyä eikä varmaan tule liiaksi ylimäärästä työtäkään kun oot käynyt koulua vasta vuoden. En näe myöskään syytä, mikset voisi jo anoa siirtoa? Kannattaa keskustella asiasta tutorin /opon kanssa, eri kouluissa eri käytännöt. Mieti myös etukäteen, miten perustelet haluasi vaihtaa koulua. Tsemppiä!
- Aloittanut-04
Juu kiitoksia näistä, helpottaa ainakin tietää ettei se aivan mahdoton työrupeama ole. :)
Ainakin näin alustavasti, kun olen sen toisen amk:n saman alan aloittaneiden lukujärjestyksiä käynyt katselemassa, näyttää siltä että siellä on tällä hetkellä aika samoja kursseja menossa kuin meilläkin. Eipä ainakaan niitä kursseja tarvisi tenttiä. :)
Ainut asia mistä olen epävarma, on se, että olen täällä jo ehtinyt tutustua paljon uusiin ihmisiin ja saanut muutamia hyviä kavereita. Jos nyt vaihdan vuotta kesken kaiken, on varmasti paljon vaikeampaa tutustua uusiin luokkakavereihin, kun sielläkin on varmaan tietyt porukat jo ehtinyt muodostua...
Mutta, lukisin mielelläni vielä lisää kokemuksia aiheesta! - "vaihtari"
Aloittanut-04 kirjoitti:
Juu kiitoksia näistä, helpottaa ainakin tietää ettei se aivan mahdoton työrupeama ole. :)
Ainakin näin alustavasti, kun olen sen toisen amk:n saman alan aloittaneiden lukujärjestyksiä käynyt katselemassa, näyttää siltä että siellä on tällä hetkellä aika samoja kursseja menossa kuin meilläkin. Eipä ainakaan niitä kursseja tarvisi tenttiä. :)
Ainut asia mistä olen epävarma, on se, että olen täällä jo ehtinyt tutustua paljon uusiin ihmisiin ja saanut muutamia hyviä kavereita. Jos nyt vaihdan vuotta kesken kaiken, on varmasti paljon vaikeampaa tutustua uusiin luokkakavereihin, kun sielläkin on varmaan tietyt porukat jo ehtinyt muodostua...
Mutta, lukisin mielelläni vielä lisää kokemuksia aiheesta!Olen aloittanut tänä syksynä uudessa AMK:ssa ja kohtasin yllättävän ongelman. Minulla on Samokin opiskelijakortti ja olin ostamassa siihen uutta tarraa. Sainkin kuulla, että Samok on ottanut meihin koulua vaihtaviin opiskelijoihin sellaisen kannan, ettei uusi koulu voi myydä vain tarraa vaan myös kortti pitää uusia. Eli jouduin tilaamaan uuden kortin, vain siksi että kortin alalaidassa pienellä lukee eri koulun nimi kuin missä tällä hetkellä olen. Itseäni ei kiinnosta se minkä koulujärjestön jäsen olen, haluan vain Samok-korttiin kuuluvat edut. En ole vielä koskaan törmännyt tapaukseen, että en olisi saanut opiskelija etuja, vaikkapa kampaajalla vain siksi, että olen ns. väärässä kaupungissa.
Muutenkin koulu on lähtenyt aika nihkeästi käyntiin. Tässä koulussa ollaan kehityksessä jälkijunassa ja muistelen kaiholla entisen koulun toimivampia systeemeitä. Eli ei vaihto aina paranna kaikkea, mutta en silti palaisi vanhaan. - Aloittanut-04
"vaihtari" kirjoitti:
Olen aloittanut tänä syksynä uudessa AMK:ssa ja kohtasin yllättävän ongelman. Minulla on Samokin opiskelijakortti ja olin ostamassa siihen uutta tarraa. Sainkin kuulla, että Samok on ottanut meihin koulua vaihtaviin opiskelijoihin sellaisen kannan, ettei uusi koulu voi myydä vain tarraa vaan myös kortti pitää uusia. Eli jouduin tilaamaan uuden kortin, vain siksi että kortin alalaidassa pienellä lukee eri koulun nimi kuin missä tällä hetkellä olen. Itseäni ei kiinnosta se minkä koulujärjestön jäsen olen, haluan vain Samok-korttiin kuuluvat edut. En ole vielä koskaan törmännyt tapaukseen, että en olisi saanut opiskelija etuja, vaikkapa kampaajalla vain siksi, että olen ns. väärässä kaupungissa.
Muutenkin koulu on lähtenyt aika nihkeästi käyntiin. Tässä koulussa ollaan kehityksessä jälkijunassa ja muistelen kaiholla entisen koulun toimivampia systeemeitä. Eli ei vaihto aina paranna kaikkea, mutta en silti palaisi vanhaan... sillä kuitenkin olet maksanut Samok:iin liittymismaksun. Minäkin olen tilannut Samokin kortin ja maksanut sen, niin onhan se hölmöä että ensi vuonna maksan sitten kaikki uudestaan.
Sama juttu kyllä haalareiden kanssa. Mietin pitkään (ja mietin kyllä edelleen) että kannattaako minun nyt tilata haalareita täältä koulusta, jos kuitenkin vaihdan ensi vuonna toiseen kouluun... Mutta tällä hetkellä olen kyllä sitä mieltä että tilaan ne silti, koska haalaritapahtumia on tulossa paljon, mm. GooM, missä pitää tietenkin olla haalarit. ;). Hölmöähän se ehkä on laittaa niihin rahaa, mutta käytänhän minä niitä ainakin vuoden verran. - Johanna
Aloittanut-04 kirjoitti:
.. sillä kuitenkin olet maksanut Samok:iin liittymismaksun. Minäkin olen tilannut Samokin kortin ja maksanut sen, niin onhan se hölmöä että ensi vuonna maksan sitten kaikki uudestaan.
Sama juttu kyllä haalareiden kanssa. Mietin pitkään (ja mietin kyllä edelleen) että kannattaako minun nyt tilata haalareita täältä koulusta, jos kuitenkin vaihdan ensi vuonna toiseen kouluun... Mutta tällä hetkellä olen kyllä sitä mieltä että tilaan ne silti, koska haalaritapahtumia on tulossa paljon, mm. GooM, missä pitää tietenkin olla haalarit. ;). Hölmöähän se ehkä on laittaa niihin rahaa, mutta käytänhän minä niitä ainakin vuoden verran.Itsekin aloitin tänä syksynä opinnot "pakkohaun" varjolla koulussa, jossa en ole viihtynyt ollenkaan. Alusta asti myös ajattelin, että vuoden tuolla olon jälkeen vaihdan koulua, mutta nyt tuntuu että en edes vuotta tuolla pysty olemaan.. eli siis minulle ei aivan selvinnyt voinko hakea vaihtoa jo tämän syksyn opiskelujen jälkeen, eli aloittaisin toisessa koulussa jo tammikuussa? muuten täytyy lopettaa koulu muuten ja keksiä jotain uutta.. kiitos jos joku voisi auttaa.
- Aloittanut-04
Johanna kirjoitti:
Itsekin aloitin tänä syksynä opinnot "pakkohaun" varjolla koulussa, jossa en ole viihtynyt ollenkaan. Alusta asti myös ajattelin, että vuoden tuolla olon jälkeen vaihdan koulua, mutta nyt tuntuu että en edes vuotta tuolla pysty olemaan.. eli siis minulle ei aivan selvinnyt voinko hakea vaihtoa jo tämän syksyn opiskelujen jälkeen, eli aloittaisin toisessa koulussa jo tammikuussa? muuten täytyy lopettaa koulu muuten ja keksiä jotain uutta.. kiitos jos joku voisi auttaa.
näin asiasta kerrotaan Etelä-Karjalan amk:n sivuilla:
"Siirto-opiskelijaksi voidaan hyväksyä, mikäli:
- opiskelijalla on voimassaoleva opiskeluoikeus nykyisessä ammatti-korkeakoulussa
- opiskelijan nykyisen koulutusohjelman valintaperusteet ovat olleet samat, kuin sen koulutusohjelman, johon hän hakee
- opiskelijalla on ollut nykyisessä ammattikorkeakoulussa vähintään yksi läsnäololukukausi ja sitä vastaavat opinnot suoritettuna."
Tuossa ainakin siis annetaan ymmärtää, että siirtoa voisi anoa jo tammikuussa... Mutta tämä on vain yhden amk:n sääntö, en tiedä yhtään onko muilla amk:lla samat säännöt..
Olisi kyllä hyvä saada varmistus tähän asiaan, osaako joku kertoa? - Johanna
Aloittanut-04 kirjoitti:
näin asiasta kerrotaan Etelä-Karjalan amk:n sivuilla:
"Siirto-opiskelijaksi voidaan hyväksyä, mikäli:
- opiskelijalla on voimassaoleva opiskeluoikeus nykyisessä ammatti-korkeakoulussa
- opiskelijan nykyisen koulutusohjelman valintaperusteet ovat olleet samat, kuin sen koulutusohjelman, johon hän hakee
- opiskelijalla on ollut nykyisessä ammattikorkeakoulussa vähintään yksi läsnäololukukausi ja sitä vastaavat opinnot suoritettuna."
Tuossa ainakin siis annetaan ymmärtää, että siirtoa voisi anoa jo tammikuussa... Mutta tämä on vain yhden amk:n sääntö, en tiedä yhtään onko muilla amk:lla samat säännöt..
Olisi kyllä hyvä saada varmistus tähän asiaan, osaako joku kertoa?Yritin vähän asiaa selvitellä lähettelemällä sähköpostia haluamani koulun opintosihteerille, vastaus oli että siirtoa voi anoa aikaisintaan yhden kokonaisen lukuvuoden jälkeen. Tällainen käytäntö kuulemma kaikissa ammattikorkeakouluissa opetushallituksen säännösten mukaan.
Eikä, mitähän tässä nyt sitten tekisi...... - Aloittanut-04
Johanna kirjoitti:
Yritin vähän asiaa selvitellä lähettelemällä sähköpostia haluamani koulun opintosihteerille, vastaus oli että siirtoa voi anoa aikaisintaan yhden kokonaisen lukuvuoden jälkeen. Tällainen käytäntö kuulemma kaikissa ammattikorkeakouluissa opetushallituksen säännösten mukaan.
Eikä, mitähän tässä nyt sitten tekisi........ on varmaan Ekamkin ammattikorkean sivuilla mennyt lukukausi ja lukuvuosi sekaisin. Pitäisi varmaan lähettää sinne sähköpostia ja kysellä asiasta...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Orpo räyhää: kansan on muututtava
Orpon mukaan kansa ei elä kokoomuksen kanssa samassa todellisuudessa, ja sen vuoksi kansan on muututtava. Kas kun ei san3123655Muovikassikartelli
Kauppaketjut ovat yhdessä sopineet muovikassin yksikköhinnaksi 59 senttiä. Milloin viranomaiset puuttuvat tähän kartell292016Aidon persun tunnistaa Marinin palvonnasta
Oli kyse sitten Halla-ahosta tai Putinista. Ensimmäisenä aidolle persulle tulee mieleen Marin.441646- 841491
Hallintooikeus..
"Asemakaavapäätös pysyy voimassa.Poikkeamista ja rakentamista koskevat luvat hylättiin" kertoo Pyhäjärven Sanomat netti.961280- 1441191
- 811074
Olen rakastunut
varattuun joka ei eroa. Miten tunteista eroon? Tämä ei ole tavanomaista. On elämäni suuri rakkaus.951032Kannattaa ymmärtää se asia
että mitään stalkkausta tai hakkerointia ei tapahdu. Oikeasti kannattaa tutkituttaa päänsä.212867Jos se joskus oli molemminpuolista
niin hyvin me molemmat onnistuttiin pitämään toinen epätietoisena.61787