sisämoottori H-veneeseen?

yksin purressa

Olisiko kellään kokemusta tai ideaa H-veneen sisämoottoriksi
Perämoottori on osoittautunut hankalaksi käyttää esim. aallokossa koska se on niin kaukana takana.( ja mulla jo ikää) eikä ole oikeen mistä pitää kiinni sitä laskiessa ja käynnistäessä.
Olen yrittänyt katsella sähkömoottoriakin,
Tilaahan H.ssa ei liikaa ole
Moottorin käyttö olisi vähäistä, lähinnä vain satamaolosuhteissa

Hyvää Uutta Vuotta

41

3044

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hoobari

      Terve,

      Ei mitenkään mahdoton ajatus. H-veneissähän oli alun perin moottorikaivo takaboksissa ts. tavallinen perämoottori oli boksin sisällä ja potkuri ulkona. Lisäetuna taisi olla, että lyhytrikinenkin riitti mainiosti. Huonona puolena, että kaivo taisi hörpätä vettä sisään kallistellessa ja tietty moottori laahasi hiukan lisävastusta virtaviivattomuudellaan.

      http://www.h-vene.net/hwiki/Historia#Muutokset_rakenteissa_ja_varustelussa

      Vanhimmissa veneissä tuo kaivo saattaa vielä löytyä umpeen laminoituna, mutta luulisi semmoisen olevan mahdollinen tehdä jälkikäteenkin. Riittävä korkeus taitaa olla kaiken aa ja oo.

      Vene oli tosiaan alunperin "sisämoottorille" suunniteltukin, minkä huomaa kun katsoo perämoottorilla varustettujen veneiden kellunta-asentoa. Lähes poikkeuksetta veneet keulii, kun pitkän "ponnahduslaudan" päähän on laitettu painava kone.

      Keskemmällä eurooppaa nuo sisäkoneet eivät ole kuitenkaan kummajainen ja niitä on ollut myynti-ilmoituksissa niin bensa-, diesel-, kuin sähkömoottoreinakin. Toki starttiakut ym. alkaa viedä tilaa. Britannian H-veneliitto hajosi aikanaan noihin erimielisyyksiin kun osa jäsenistä halusi ratakisaveneen ilman varusteita ja valtamerellä seilaavat pitivät enemmän kaiteilla, moottoreilla ym. varustelluista veneistä. Tässä yksi esimerkki myytävistä, harmi vaan ettei itse moottorista ole kuvaa:

      http://www.woodensailclassics.com/nl/h-boat

      Kannatettava ajatus, etenkin jos venettä käyttää reissaamiseen. Luokkasääntöviisastelijat kannattavat varmaan enemmän tuota alkuperäistä moottorikaivoratkaisua

      • Bossu

        Perämoottorikaivoissa purjeveneissä on yleensä ongelmana pakokaasujen jääminen istumalaatikkoon.


      • Hoobari
        Bossu kirjoitti:

        Perämoottorikaivoissa purjeveneissä on yleensä ongelmana pakokaasujen jääminen istumalaatikkoon.

        Seagull- eli noiden moottorikaivojen valta-aikoina tuli kuulemma mustaa rasvaa joka paikkaan. Nykyisissä moottoreissa on yleensä ainakin veto päällä ajettaessa pakokaasun poisto koneen rikin alaosasta Omassa koneessani tulee pakokaasu tyhjäkäynnillä koneen alaosasta, mutta ajettaessa potkurin alta.

        Varsinaisilla sisäköineilla varustetuista veneistä löytyi joitakin myynti-ilmoituksia:

        http://www.aanbod.be/watersport-en-boten/zeilboten/h-boot-artekno-nu-met-nieuwe-trailer-bouwjaar-1980-2626388.html

        http://de.cosasdebarcos.com/barco_56743032009175048495010097995645.html

        Asennusten monimutkaisuudesta voisi päätellä, että sopivasti tulpattu moottorikaivo voisi olla kaikin puolin järkiratkaisu mikäli sisämoottoria kaipaa.


    • maakrapu

      Onko noissa sisämoottorisissa minkälainen potkuriratkaisu, muistanko oikein että on jotain taittuvalapaisia? Muodostavatko vastusta, estävätkö kaiun käytön (muutamassa karttaplotterissa on kaiku peräpeilianturilla)?

    • Hullu idea?

      Minulla ei ole H-venettä ja aika huono muistikuvakin veneestä, mutta mieleeni tuli, että jos veneeseen laittaisi hankaimet, niin jaksaisikohan sitä soutaa satamamanöövereissä?

      • Pappa tunturi

        Yksitoista vuotta H-veneellä seilanneena sanoisin, että mootoria ei voi asentaa peräboksiin tai keskilaatikon tilalle. Koska painoa tuleen liikaa perään.
        Avotila ei tyhjene, vaan täyttyy tyhjennysputkien kautta. Myös kallistellessa ilman moottoriakin. (Perämoottorilla).
        Ennen oli katsastusvarusteena veneissä mela. Sillä voi mainiosti meloa H- venettä, koska veden pinta on niin lähellä.


    • kuusamox

      Laita sähkömoottori akselille, niin painojakauma ei tuota ongelmia, akuthan saa minne vaan.

    • Seppomartti

      Anteeksi etukäteen äkkiväärä mielipiteeni: jos tulee tarvis miettiä iän tai muun syyn takia keskimoottorin asennusta H- veneeseen niin sitten on syytä vaihtaa vene. H kulkee ilman moottoria jos ilma liikkuu ja hätätilassa perämoottorilla jos ilma ei liiku. Kiinteä moottoriasennus on ajatuksenakin entiselle H:n omistajalle täysin mahdoton ja vastemielinen keino tärvellä klassikkovene.

      • Vindö

        Samaa mieltä Seppomartin kanssa. Ihan käytännön syistä. Sisämoottorin asentaminen vanhaan veneeseen, jossa moottoria ei ole aiemmin ollut, on iso työ. Jos edes onnistuu.


      • 4+16

        Jokohan tuossa tuli koko vuoden typerin mielipide -palkinnon voittaja heti ensimmäisenä päivänä? "...täysin mahdoton ja vastemielinen keino tärvellä klassikkovene." Voi jumalan pyssy ja puukuulat! Vene on KÄYTTÖESINE eikä mikään taideteos ja käyttöesineenä sitä tulee kohdella.

        Sisämoottori H-veneeseen voi olla mahdoton tai järjetön rationaalisista, toisin sanoen teknisistä syistä. Mutta jos se tällaisten kriteereiden valossa on mahdollinen/järkevä projekti, niin sitten sen voi tehdä eikä siinä paina muiden mielipiteet mitään. Kaikkein vähiten tuollaisten "klassikoveneiden suojelijoiden"!


    • yksin purressa

      No minulla ollut nyt tämä H. vene vuodesta 79
      Olen ajellut alussa myös ilman mitään moottoria
      Minusta on ollut kauheata kun Sorbus lopetettiin tai muutettiin Euroon
      Mutta mailma muuttuu

      Olen tyytyväinen veneeseeni muutoin

      • exH

        Ymmärrän kyllä sisämoottorin kaipuun. H:n peräkansi on kapea, eikä kaiteita ole. Moottorin käsittely (nosto, lasku, käynnistäminen) kovemmassa kelissä on aika vaarallisen tuntuista puuhaa, etenkin jos purjeet ovat ylhäällä, ja vene kulkee vinossa.


      • Korvikkeeksi

        Sisäkoneelle laita perämoottori kyljelle sitlootasta käden ulottuville. Auttaa manöövereissä huomattavasti.


      • H-74

        Loistava vastaus !


      • xx-yy-zz
        exH kirjoitti:

        Ymmärrän kyllä sisämoottorin kaipuun. H:n peräkansi on kapea, eikä kaiteita ole. Moottorin käsittely (nosto, lasku, käynnistäminen) kovemmassa kelissä on aika vaarallisen tuntuista puuhaa, etenkin jos purjeet ovat ylhäällä, ja vene kulkee vinossa.

        >>Moottorin käsittely (nosto, lasku, käynnistäminen) kovemmassa kelissä on aika vaarallisen tuntuista puuhaa, etenkin jos purjeet ovat ylhäällä, ja vene kulkee vinossa.

        H:ssa ei todellakaan kannata käsitellä moottoria kun purjeet ovat ylhäällä, ainoastaan ilman purjeita. Silloin vene käyttäytyy paljon rauhallisemmin kuin purjeiden kanssa. Näin etenkin jos harrastaa yksinpurjehdusta.

        Satamasta lähtö: sammutetaan moottori ja nostetaan se peräkannelle ihan rauhassa. Annetaan veneen rauhassa ajelehtia tuulen mukana (liikkuu aika hitaasti, tehdään homma sen verran väljässä paikassa ettei ole vaaraa heti ajautua kiville). Kun moottorihomma on valmis, niin sitten nostetaan purjeet.

        Satamaan tulo päinvastoin: Lasketaan purjeet ja sidotaan ne kiinni ihan rauhassa (jälleeen väljä paikka). Kun purjeet on kokonaan hoidettu, niin sitten lasketaan ja käynnistellään moottori.

        Tuossa menee kenties hieman enemmän aika kuin kuin yhtaikaa molempien kanssa tempoessa, mutta huomattavan helpommin ja turvallisemmin. Kokemusta tuli aikanaan 8 vuotta H-veneellä, retkistä noin puolet yksinpurjehdusta.


    • Hans Groop Jr

      Vaihda venettä. H nyt vaan ei ole wanhan kipparin vene. Niin hienon hieno vene kuin kyseessä onkin, on H:n kanssa kaikki manoverit vähän jumppaamista.

      Netta H-30 on käytännössä sisäkoneellinen H, eivätkä ole missään mahdottomissa hinnoissa.

    • kolumbus

      Pieni ajatusharjoitelma sähköratkaisusta. Valitaan tehoksi vaikkapa 3 kW (noin 4.5 hv) ja akkukapasiteetti vaikkapa 3 kWh joka riittää tunnin ajoon täysteholla. Parhaimmilla litiumakuilla (200 Wh/kg) akuston paino on 15 kg. Olettaen moottori/ potkuriyksikön painoksi vaikka 40 kg, yhdistelmä olisi vielä varsin siedettävän painoinen. Luulisi että valmistajia alkaa pikkuhiljaa kiinnostamaan?

      • h-sähkäri

        Entäs sahköperätuuppari, jonka voi käynnistää napista. Ei tarvii mennä peräkannelle starttinarua nykimään.

        Moottorin kääntämiseen tarvitaan toki mekaniikkaa mutta on varmasti helpompi kuin sisäkoneen asennus.


      • Jfkfldo
        h-sähkäri kirjoitti:

        Entäs sahköperätuuppari, jonka voi käynnistää napista. Ei tarvii mennä peräkannelle starttinarua nykimään.

        Moottorin kääntämiseen tarvitaan toki mekaniikkaa mutta on varmasti helpompi kuin sisäkoneen asennus.

        Eihän sen moottorin välttämättä tarvitse kääntyä, vene kääntyy taatusti riittävän hyvin pelkällä peräsimellä.


      • h-sähkäri
        Jfkfldo kirjoitti:

        Eihän sen moottorin välttämättä tarvitse kääntyä, vene kääntyy taatusti riittävän hyvin pelkällä peräsimellä.

        Hyvän kun laitoit tuon "ei välttämättä", koska kyllähän se H kääntyy peräsimellä
        mutta ahtaissa paikoissa paljon paremmin jos moottorinkin kääntää. Se tosin on vain oma kokemukseni.


    • seppomartti

      Litiumakuston ajatuksessa on virheitä. Mistä virta akkuihin kun H:ssa ei oikein löytynyt virtaa edfes Wallas 1300 käyttöön?. Systeemin rakentamisbudjetti ylittää H:n arvon. Tuskin ajat täysteholla akkukapasiteetin täysin nollaan.? Mitä teet tunnin kuluttua kun akusto on tyhjä?

      • h-sähkäri

        Kysyjä arveli käyttävänsä moottoria lähinnä satama-alueella, joten aurinkokennolaturi ja tavallinen lyijyakku riittää hyvin.


    • arvot

      Jos Hoosta katkeaa masto niin senkin hinta ylittää
      H-veneen arvon

    • kolumbus

      Akut ladataan sataman pistorasiasta, virran tarvehan on aika kohtuullinen.
      Ketjun aloittaja kertoi tarvitsevansa moottoria vain satamamanöövereihin eli kapasiteetin ei tarvitse olla kovin suuri. Jos käyttö on vaikka 5 min kerrallaan, saa latausten välissä käydä luonnonsatamissakin.
      Hinta on toki eräs päätöskriteeri, mutta jos H-vene on itselleen rakas niin mikä ettei.
      Pioneerin hommiahan tällainen on, mutta jonkun on oltava johdossa ;)

    • kolumbus

      Innostuin hieman tutkimaan mikä on kaupallisesti tarjolla. Ilokseni kotimainen toimija Oceanvolt on tämän alan kärkivalmistaja.

      Tässä kertomus FE83-sähkömoottoriprojektista: http://e-vene.blogspot.fi

      Tuon kun vielä saisi H-veneelle sopivalla teholla ja hieman pienempikokoisena pakettina, niin aika mielenkiintoiset tulevaisuusnäkymät ketjun aloittajan tarpeeseen. Taidanpa käydä venemessuilla tutustumassa ihan mielenkiinnosta, jos vain on esillä.

      Linkkejä:
      www.oceanvolt.com
      www.torqeedo.com

    • 6+20

      samoin minä
      Aton 170 84hp) diesel painaa 28kg
      Eli ei mitään eroa perämoottorin kanssa joka painaa sen 20kg ja on aivan veneen perässä

      • sama viellä

        siis (4hp)


    • MinnKoota
      • VeliKoota

        Hei tuohan on aika keksintö niille jolla on jo se tuuppari !


      • gh34
        VeliKoota kirjoitti:

        Hei tuohan on aika keksintö niille jolla on jo se tuuppari !

        Mikäpä ettei tuota Engine Mountia voisi asentaa myös kiinteästi H:n peräsimen eteen? Hiemanhan se siellä hidastaisi, mutta mihinkäpä tässä olisi kiire, valmiissa maailmassa. Voisi siihen hifistellä irrotettavankin telineen, mutta siis ideana että potkurin saisi pois perästä, veneen alle.

        Kannatan siis että herra "yksin veneessä" lähtisi kehittelemään innovatiivista sähkömoottoriratkaisua.

        Lisäksi muutaman satasen salkkuaggregaatti varalle siltä varalta, että päätyy pläkässä aivan liian kauas yhden akun kantaman ulottumattomiin. Tuli kokeiltua Päjänteellä, miltä tuntuu tuulen loputtua kun akusta alkaa puhti loppua... onneksi sain soitettua hinauksen viimeiseksi puoleksi mailiksi, niitä hankaimia ja airoja kun ei ollut :-)

        Oceanvoltin pienin malli, joka on FE83:een asennettu, on mahdottoman järeä H:hon, sillä se oli jo FE:ssäkin reilusti ylimitoitettu. Vääntö on mahdoton ja kiihtyvyys liiankin kova, kertovat. Hieno peli, mutta siis liian iso tähän keskusteluun. Kannattaa katsoa youtubevideo, jossa oceanvolt päihittää 1GM:n vetokisassa Hangon satamassa: http://youtu.be/qbgehS9XmzU


      • 20+16
        gh34 kirjoitti:

        Mikäpä ettei tuota Engine Mountia voisi asentaa myös kiinteästi H:n peräsimen eteen? Hiemanhan se siellä hidastaisi, mutta mihinkäpä tässä olisi kiire, valmiissa maailmassa. Voisi siihen hifistellä irrotettavankin telineen, mutta siis ideana että potkurin saisi pois perästä, veneen alle.

        Kannatan siis että herra "yksin veneessä" lähtisi kehittelemään innovatiivista sähkömoottoriratkaisua.

        Lisäksi muutaman satasen salkkuaggregaatti varalle siltä varalta, että päätyy pläkässä aivan liian kauas yhden akun kantaman ulottumattomiin. Tuli kokeiltua Päjänteellä, miltä tuntuu tuulen loputtua kun akusta alkaa puhti loppua... onneksi sain soitettua hinauksen viimeiseksi puoleksi mailiksi, niitä hankaimia ja airoja kun ei ollut :-)

        Oceanvoltin pienin malli, joka on FE83:een asennettu, on mahdottoman järeä H:hon, sillä se oli jo FE:ssäkin reilusti ylimitoitettu. Vääntö on mahdoton ja kiihtyvyys liiankin kova, kertovat. Hieno peli, mutta siis liian iso tähän keskusteluun. Kannattaa katsoa youtubevideo, jossa oceanvolt päihittää 1GM:n vetokisassa Hangon satamassa: http://youtu.be/qbgehS9XmzU

        Tuosta saisi helposti H veneeseen perämoottorin kauko-ohjauksella. Koko paketti painaa 16kg, mikä lie moottori-osan paino.

        Minulla samat kokemukset H veneellä sähkömoottorilla kuin gh34:llä; tuuli loppui, sähkö loppui ja viimeiset pari mailia edettiin peräsintä vatkaamalla. Löytyy juutuubista melontareissu hakusanalla.


    • 13+12

      H-vene sisäkoneella on nähty, pieni vetolaite asennettu about portaikon kohdalle. Koneena vanha bensasisämoottori se Volvo Pentan malli.

      Eli kyllä se onnistuu ja noita hylättyjä bensasisäkoneita vetolaitteineen voi kysellä vaikka Albin Express luokkaliiton kautta.

      • Miksei Vire?

        Miksei vanha kunnon 2-t Vire? Itselläni oli sellainen 30-jalkaisessa veneessäni n. 10 vuoden ajan. Kone painoi n. 50kg, joten sen saattoi nostaa käsivoimin. Rakenne oli niin yksinkertainen, että se oli helppo purkaa ja huoltaa. Ehkä käytettynä löytyisi jostain?
        http://www.youtube.com/watch?v=oPX0p0AwNXk


    • seppomartti

      Vire, jota kutsuin nimellä VIRHE, on kyllä historian surkein moottori veneessä. Toivottavasti ei löydy muualta kuin museosta. Ainoa positiivinen asia oli paino. Oli kevyt nostaa pois. Eikä ollut H-veneessäni.

      • Tunteiden ryöppy?

        Kokemuksensa kullakin. Sinulla oli "historian surkein moottori", kun taas minun venettäni Vire 7 kuljetti jopa Kielin kanavan pari kertaa ja Göta-kanavan kerran. Tietysti sillä oli 2-tahtisen bensakoneen temppuilunsa, mutta ne olivat yksinkertaisia hoitaa: sytytystulppa oli kastunut tai kaasarissa tukos. Minulle Vire oli purjeveneen apumoottorina aivan kelvollinen ja sitä käytettiin vain silloin, kun purjein ei voinut kulkea.

        Jos välttämättä haluaa asentaa vanhaan H-veneeseen sisäkoneen, minun mielestäni ratkaisun täytyy olla HALPA. Sen tulisi olla selvästi halvempi kuin H-veneen vaihto sellaiseen veneeseen, jossa sisämoottori on vakiona. Ja mieluummin pikkudiesel kuin bensakone tai sähköriippuvainen mylly, jos tarkoitus on retkeillä vähänkin pitempään.


      • Seppomartti
        Tunteiden ryöppy? kirjoitti:

        Kokemuksensa kullakin. Sinulla oli "historian surkein moottori", kun taas minun venettäni Vire 7 kuljetti jopa Kielin kanavan pari kertaa ja Göta-kanavan kerran. Tietysti sillä oli 2-tahtisen bensakoneen temppuilunsa, mutta ne olivat yksinkertaisia hoitaa: sytytystulppa oli kastunut tai kaasarissa tukos. Minulle Vire oli purjeveneen apumoottorina aivan kelvollinen ja sitä käytettiin vain silloin, kun purjein ei voinut kulkea.

        Jos välttämättä haluaa asentaa vanhaan H-veneeseen sisäkoneen, minun mielestäni ratkaisun täytyy olla HALPA. Sen tulisi olla selvästi halvempi kuin H-veneen vaihto sellaiseen veneeseen, jossa sisämoottori on vakiona. Ja mieluummin pikkudiesel kuin bensakone tai sähköriippuvainen mylly, jos tarkoitus on retkeillä vähänkin pitempään.

        Ei kaksitahtinen VIRHE mitään tunneryöppyä enää herätä. Tyypillinen ongelma oli epäluotettava tyhjäkäynti. Pysähtyi tyhjäkäynnillä eikä lähtenyt uudestaan käyntiin. Tyhjäkäynnillä yleensä Suomessa hakeudutaan luonnonsatamiin. Jaksoin ehkä pari kesää taistella ja kaipasin entistä luotettavaa kammella käynnistettävää raskasta bensiini- petrolimoottoria, minkä olin vaihtanut keveään kaksitahtiseen.
        Sama tyhjäkäyntiongelma kaksitahtimoottoreissa on jatkunut lentokonemoottoreissakin nykypäiviiv asti. Useampi ultrakevyt on Suomessakin kukistunut käyntiongelmiin.
        Kaksitahtiperämoottorit ovat toimineet hieman paremmin mutten nykyisiä nelitahtisia enää vaihtaisi 2-tahtiseen vaikka ovatkin yksinkertaisempia ja keveitä.


      • peräprutkukysymys
        Seppomartti kirjoitti:

        Ei kaksitahtinen VIRHE mitään tunneryöppyä enää herätä. Tyypillinen ongelma oli epäluotettava tyhjäkäynti. Pysähtyi tyhjäkäynnillä eikä lähtenyt uudestaan käyntiin. Tyhjäkäynnillä yleensä Suomessa hakeudutaan luonnonsatamiin. Jaksoin ehkä pari kesää taistella ja kaipasin entistä luotettavaa kammella käynnistettävää raskasta bensiini- petrolimoottoria, minkä olin vaihtanut keveään kaksitahtiseen.
        Sama tyhjäkäyntiongelma kaksitahtimoottoreissa on jatkunut lentokonemoottoreissakin nykypäiviiv asti. Useampi ultrakevyt on Suomessakin kukistunut käyntiongelmiin.
        Kaksitahtiperämoottorit ovat toimineet hieman paremmin mutten nykyisiä nelitahtisia enää vaihtaisi 2-tahtiseen vaikka ovatkin yksinkertaisempia ja keveitä.

        "Kaksitahtikammosta" siis on kysymys, jos sallit värikkään ilmaisuni. Koska siirryit keskustelmaan perämoottoreista, esitän kaksitahtimyönteisen näkemykseni. Olen ollut siinä uskossa, että nelitahtista peräprutkua ei saisi laittaa kumolleen tai ylösalaisin, kun sen poistaa veneestä tai jollasta. Keveyden ja yksinkertaisuuden lisäksi se oli syy, miksi halusin uuden kaksitahtisen prutkun kumijollaani enkä nelitahtista (edellinen perämoottorini varastettiin Karibialla). Omat 2-t Yamaha ja nykyinen Suzuki peräprutkuni ovat toimineet erinomaisesti.

        Voiko 4-t peräprutkun kääntää mihin asentoon tahansa ilman haittaa? Olen kuvitellut öljyjen valumisia.


      • Peräprutkukysymyksel
        peräprutkukysymys kirjoitti:

        "Kaksitahtikammosta" siis on kysymys, jos sallit värikkään ilmaisuni. Koska siirryit keskustelmaan perämoottoreista, esitän kaksitahtimyönteisen näkemykseni. Olen ollut siinä uskossa, että nelitahtista peräprutkua ei saisi laittaa kumolleen tai ylösalaisin, kun sen poistaa veneestä tai jollasta. Keveyden ja yksinkertaisuuden lisäksi se oli syy, miksi halusin uuden kaksitahtisen prutkun kumijollaani enkä nelitahtista (edellinen perämoottorini varastettiin Karibialla). Omat 2-t Yamaha ja nykyinen Suzuki peräprutkuni ovat toimineet erinomaisesti.

        Voiko 4-t peräprutkun kääntää mihin asentoon tahansa ilman haittaa? Olen kuvitellut öljyjen valumisia.

        Honda BF2 - siis kaksheppasen ohjeen mukaan säilytysasentoja on kolme: Pystyssä patti ylöspäin, kenollaan naamari alas siis perälaudassa ja kyljellään kaasukahvan puoli ylöspäin, toisella kyljellä on tassut maata myöten...

        Hetken aikaa tietysti voi kieputella miten lystää, mutta ajan myötä väärä asento vie kampikammion voiteluöljyt väärään paikkaan.

        Sama vaiva auton kanssa, tosin voivat huonosti jo kummallakin kyljellään:-)


    • Ajatelma

      Jos sulla lähinnä käyttöä satamassa, niin harvoin satamissa sellaisia aaltoja ole, että haittaa olisi,.

      Purjehdus nopeus laskee puolesta -solmuun s-vetolaitteen veden vastuksen takia ja akselia vetoa tuskin onnistuu H-veneessä.

      Järkevintä varmaan olisi vaihtaa vene tyyppiä sopivammaksi nykyisille tarpeillesi?

    • Spe

      Miten olisi perämoottori kaukohallintalaitteella ja sähköstartilla?

    • Hyvä moottori.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      191
      6722
    2. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      37
      2434
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      187
      2139
    4. Mitä tämä on

      Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1433
    5. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

      gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      120
      1409
    6. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      73
      1097
    7. Hyvää yötä kaivatulleni

      En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      24
      1057
    8. Nyt on konstit vähänä.

      Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      30
      1035
    9. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

      Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      44
      961
    10. Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.

      Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke
      Helsinki
      13
      946
    Aihe