Tipaton tammikuu on täysin turha

faktoja

Lääkäreiden mukaan tipattomasta tammikuusta ei välttämättä ole mitään hyötyä terveydelle.

Maksayhdistys: Tipattomasta ei lääketieteellistä hyötyä

Brittilääkäreiden mukaan tipaton kuukausi on lääketieteellisesti täysin turha, eikä pitkällä aikavälillä paranna maksan hyvinvointia millään lailla. Brittiläisen voittoa tavoittelemattoman maksayhdistyksen The British Liver Trustin mukaan kuukauden tipattomuus antaa sen sijaan harhaanjohtavan turvan tunteen.

Yhdistyksen mukaan tammikuun tipattomuus johtaa usein erittäin alkoholipitoiseen helmikuuhun, joka tekee pahinta hallaa maksalle. Ja vaikka kuukauden tipattomuus antaisikin maksalle lepoa, se ei paranna vanhoja alkoholin aiheuttamia vahinkoja. Yhdistyksen mukaan maksa voi jopa vaurioitua, kun se saa yhtäkkiä kuukauden tauon jälkeen jälleen alkoholia.

– Yhteen kuukauteen täsmentyvä tipaton aikaväli ei ole oikea tapa parantaa maksan terveyttä. Parempi vaihtoehto on luopua alkoholinkäytöstä vaikkapa muutamana päivänä viikossa koko vuoden ajan, The British Liver Trustin toimitusjohtaja Andrew Langford toteaa.

Lähteet: Daily Mail

68

2385

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • feikin feikkikö..

      fakta kuitenkin on että jos seinään lopettaa kohtuukäytön ylittävän juomisen niin hyvin harvoin selviää ilman vieroitusoireita.eli kyllä se loiventelu joissakin tapauksissa ihan järkevää.päänuppi ja kroppa reagoi muutokseen.kantsii kuitenkin huomioida ne positiiviset kokemukset juomattomuudesta.tarkoitan nyt mielenterveyttä.alko vaikuttaa tunnepuolelle hyvin vahvasti..

      • Rinkeliisa

        Nimenomaan, mentaalipuolella!!!


    • No joo...
      Ilmeisesti lääkärisi tai tiedonlähteesi ovat olleet puoskareita ja sulla on pokkaa kirjoittaa heidän puolestaan. (tietysti ilman linkkiä:)
      Kuukausi ilman myrkkyä ei ole koskaan turha ja tuon luulisi taviksenkin käsittävän.

      Selitäs mulle ap miten tipaton tammi,helmi,maalis on turha koska se voi herättää alkoholistin parantamaan tapojaan ja olemaan juomatta: just ihan niin älä sano mitään niin on parempi.

      Jännää että olen fiksumpi kuin lääkärit ja hmmm....maksayhdistys briteissä?
      Psyykkinen/fyysinen terveys kuuluvat yhteen ja usein myös valitettavasti alko-ongelmat ja mtt-ongelmat..

      Se kuukausi,
      Se voi merkitä joillekin saakelin paljon kun herää todellisuuteen et revi siitä dorka ja terveisiä briteille ja teksasiin. :)

      • hohoijakkaa...

        Toope, aloituksessa on mainittu lähde, emme voi sille mitään jos et osaa googlea käyttää.


      • 4+1
        hohoijakkaa... kirjoitti:

        Toope, aloituksessa on mainittu lähde, emme voi sille mitään jos et osaa googlea käyttää.

        Sininen norsu lensi taivaalla yli Ny:n.

        Lähteet: Daily Mail


      • wickeds

    • tipaton elämä

      Tuntuipa ihanalta herätä uuteen vuoteen raittiina jälleen kerran.
      Nauttia appelsiinimehua, teetä, sämpylöitä, pekonia ja munia perheen kanssa.
      Käydä aamukävelyllä lastenvaunut mukana ja lepoa
      ennen huomista työpäivää.
      Kaikki tämä oli kaukaista haavetta 5 vuotta sitten
      kaameassa krapulassa työttömänä.
      Ilman viiniä elämä saa uuden suunnan.
      Tipatonta joka hetki.

      • Erik II

        EI ole pakko yrittää juoda kerralla kaikkea tarjolla olevaa alkoholia... Työttömyys tekosyy.

        Ja kaikkia mainittuja asioita voi varsin hyvin tehdä vaikkei absolutisti olekkaan.


      • kevät tulee

        Tipattomasta voi oikeasti alkaa täydellinen elämänmuutos, jos sitä ei kokeile,niin ei sen vaikutuksiakaan tiedä. Minusta nämä on ihan huuhaa-juttuja, yritetää lannistaa halu raittiiimista elämäntavoista ihan alkuunsa.


    • Miten vain

      Kaikkihan riippuu täysin henkilön motiiveista. Jos tipatonta kuukautta käytetään vain tekosyynä seuraavan kuukauden kovempaan juomiseen, ei siitä ole mitään hyötyä. Mutta jos tipattoman kuukauden jälkeenkin juo vähemmän kuin normaalisti, on se ollut järkevä. Ja voihan tipattoman tammikuun sijaan pitääkin tipattoman joulukuun, josta onkin helppo jatkaa. Ei jouluna tai uutenavuotena ole pakko juoda pisaraakaan alkoholia. Itse ainakin aloitin kuivan kauden jo ennen vuoden vaihtumista. Ja luultavasti pidän tipattoman juhannuksenkin.

      Ja jos kerran tipaton kuukausi ei riitä, eikä silloin olisi järkevämpää pitää kokonainen tipaton vuosi tai jopa loppuelämä.

      • Jatkoa...

        Nimittäin jos vauriot ovat tuolla asteella mitä artikkelissa sanotaan, ei kyseisen henkilön pitäisi enää ikinä elämässään juoda alkoholia. Maksa ei poksahda vain itsestään tipattoman kuukauden jälkeen vaan se olisi poksahtanut pian tuolla noiden mainitsemalla kohtuukäytölläkin. Monet ihmiset ovat kuolleet maksakirroosiin pelkällä kohtuukäytölläkin. Itse asiassa kaikkein varmimmin maksakirroosin aiheuttaakin tissuttelu, EI humalahakuinen juominen.


    • kuukausi raittiina

      Minä olen joka vuosi kuukauden täysin raittiina, mutta ripottelen sen pitkin vuotta niin että joka kuussa on 2-3 selvää päivää. Tämä on tutkitusti terveellisempää kuin tipaton.

      • Jotain tolkkua elämä

        Hyvä, hyvä, että on muitakin saman "tipattoman kuukauden " kannattajia, toimii tosi hyvin. Mulla raittita päiviä kertyy pikkuhiljaa lisäämällä päivän kuukaudessa. Eli ensin oli yksi päivä, parin kuukauden päästä kaksi, sitten kolme ja yllätys yllätys, nyt on jo enemmän raittita päiviä kuin kännipäiviä!


    • Ei kai sellainen edes ymmärrä pitää tipatonta päivää saati kuukautta, joka ei siinä näe mitään tarpeellista?! Siinäpä häntä :)

    • Rietas Heittiö

      Aion ryypätä koko tammikuun täysillä, ja loppuvuosi meneekin sitten tasoitteluun.

    • siloittelija

      Mä olen tässä tasoitellut jo 15 vuotta.

      Välillä enemmän välillä vähemmän.

    • päivä kerrallaan

      Juon tänäänkin. Päivä kerrallaan.

    • -3>0

      Eiköhän tipattoman tammikuun suurin idea ole siinä, että totaalikieltäytyminen antaa selvän palautteen siitä, että miten riippuvainen on alkoholista. Jos on julmetut vieroitusoireet ja mieli tekee alkoholia koko ajan, niin se on selvä merkki, että riippuvuutta on. Jos taas tipattomuus ei tunnu missään ja tipattomuus saattaa ihan itsestään lipsahtaa seuraavankin kuukauden puolelle, niin ei ole mitään hätää.

      Omasta mielestäni hyvä tapa tsekata oma alkoholinkäytön taso on myös se, että jos alkoholi kuuluu jokaiseen viikonloppuun, niin miltä tuntuisi se, että alkaakin viettämään esim. kerran kuukaudessa sellaisen viikonlopun, jolloin ei juo alkoholia lainkaan? Sellaisen viikonlopun voi käyttää liikuntaan, sukulaisten tapaamiseen tai jos on omia lapsia, niin viettää heidän kanssaan laatuaikaa.

      Yksi vaihtoehto on tietysti myös se, että pysyisikö vähentämään vuorokaudessa juotavan alkoholin määrää. Tietysti sitä ennen täytyisi pitää kirjaa, että montako tulee juotua normaalisti ja sitten vähentää siitä juomismäärää esim. 20 % per kerta.

      Säästyneet rahat voi käyttää johonkin muuhun itselle mieluisaan asiaan.

      • Laba

        Nimenomaan noin. Ei kai se maksan puhdistaminen ole ainoa syy pitää tipatonta. Eipä se kuukausi tosiaan edes riitä puhdistumiseen. Tipattoman tammikuun aikana voi juurikin tarkastella miltä tuntuu olla jonkin aikaa kokonaan ilman alkoholia. Tärkeää on myös se, että tipatonten aikana toleranssi laskee ja päihtyäkseen tarvitsee aiempaa pienemmän määrän alkoholia. Jos siis tahtoo juoda humalahakuisesti. Jokaisen, jota mietityttää tai huolestuttaa oma alkoholinkäyttö, kannattaa olla jonkin aikaa täysin juomatta.


    • Kossu Ossi

      Minun tipaton Tammikuu alkoi 2005 ja jatkuu edelleen. Uskon, että siitä on ollut hyötyä.

    • 9u0´9

      Mitä vaahtoamista tipattomasta TAMMIKUUSTA, kun siten seuraavat vedetään PERSEET OLALLE.

      Suomalaiset TUNNETUSTI RYYPPÄÄ, JOULUN, JUHANNUKSEN ja aina, kun vain on jotkut KISSAN RISTIÄISET.

      SE on jo KOTONA PIENESTÄ PITÄEN OPETETTU.

      Miksi ihmeessä sitten ON VIINAA, JOS sitä EI ople TARKOITETTU JUOTAVAKSI??????

      • joopa joop

        Toisille on opetettu toisille ei. Minulle ei ainakaan ole kotoa moisia oppeja annettu, vaan homma oli tasoa 1. pullollinen 3 olutta saunan jälkeen kerran viikossa.

        Sen mitä kotoa lähdettyäni maistelin opettelin ihan itse, mutta eipä sitä opiskelujen jälkeen sekään enää isommin nappaa kun on sekin puoli tullut kokeiltua.

        On sitä täällä maailmassa esim. kovia huumeita, arsenikkia ja mm. pikkusiskoja, muttei niiden olemassaolo silti tarkoita että niitä pitäisi kokeilla.

        Useimmat valtiot ovat mm. suht onnistuneesti olleet räjäyttämättä puolta palloa ydinaseillaan vaikka niitä löytyisi suurempaakin ilotulitusta varten.


    • viis siitä

      No onhan se turhaa siinä tapauksessa, jos on päättänyt antaa palaa ja juoda niin kauan että maksa sanoo yhteistyösopimuksen irti. Tipaton vaan saattaa vähän pitkittää asiaa.

    • ja järki oli?

      Tipaton ei tosiaan auta. Jos mennään suurkulutuksella (tosi alkkikset ei pidä tipattomia) niin tokihan maksa-arvot vähän laskee kuukaudessa, jos koholla edes on. Fysiikalle homma on täysin joutava.

      Henkisellä puolella lienee se ainut vaikutus. Vaan enpä tunne yhtään ihmistä, joka ei olisi entisiin tapoihin palannut kärvisteltyään kuukauden niistä saunakaljoista tms. erossa. Todella hc juopot ei tipatonta pidä, ja ne jotka pitää, niillä ei edes ole ongelmaa.

      Eli?

      • juappo

        Ei se ole ihan noin mustavalkoista. Minulla on mielestäni alkoholiongelma, sillä juon itseni tolkuttomaan humalaan lähes aina ennen vapaapäiviä. Lomalla useimpina päivinä. Ennen työpäiviä sen sijaan ei ole lainkaan vaikea olla juomatta. Nyt olen tipattomalla, eikä sekään tuota mitään hankaluutta. Ongelmani on nimenomaan se, että juon kerralla liian paljon. Eikä pitäisi aina ennen vapaita juoda. Tipattomien jälkeen olen pitkään juonut vähemmän kuin ennen tipatonta. Jossain vaiheessa se juominen kuitenkin palaa pikku hiljaa entisiin uomiinsa.


    • Fitness-Erkki

      Itse näkisin että tuollainen juomattomuuskampanja on lähinnä alkkiksille suunnattu, eli te jotka moista alatte viettämään niin katsokaahan sinne pullokaappiinne paljon on tyhjää viinalekaa kertynyt. Tuntuuko pisto sydämessä?

      http://tinyurl.com/elintavatkuntoonluuserit

      • Vanamo Linnea

        Meidän kaapissa on kyllä paljon enemmän täysiä kuin tyhjiä pulloja. Työn puolesta tulee lahjaksi enemmän kuin kaksi henkeä jaksaa juoda, varsinkin kun iso osa on konjakkia, josta kumpikaan ei välitä. Ei kai ihan toivottomia tapauksia olla, kun kotona olevat juomavarastot eivät kiusaa yhtään. Siellähän ne säilyvät.

        Jostain luin joskus sellaisen hokeman, että ilman alkoholia pitäisi pystyä olemaan ainakin päivä viikossa, viikko kuukaudessa ja kuukausi vuodessa. Minun tipattomani on tänä vuonna sujunut helpommin kuin viime vuonna. Silloin vielä laskin viikkoja ja päiviä, milloin "saa" taas ottaa, nyt en useimmiten muista koko asiaa.


    • 16 päivä tätä kuukautta tulee 4kk "tipatonta" enkä oo menettänyt mitään. Olen sen sijaan saanut pääni taas toimimaan 100* paremmin kuin tipallisina kuukausina. Jos ei pysty vuodessa yhtä kuukautta olmaan ilman vinaa niin on jo aika deeku. repikää sittä alkkikset ja muut spuget!!

    • raitis ja terve

      Ryypätkää vaan ihan vapaasti, jos ei ole sisua lopettaa.....vähemmän tulee eläkeläisiä, kun alkoholisoituneet naiset ja miehet juovat itsensä kuoliaaksi paljon ennen eläkeikää..
      Julia Tukiainen on hyvä esimerkki, kun alkoholi määrää ihmisen elämän....
      Suomalainen juoppo ei usko lääkäreitä eikä lähimmäisiään, ennenkuin on liian myöhäistä ja puolustelee jos milläkin tekosyyllä miksi on muka " pakko juoda"....
      Onneksi en kuulu tuohon rappioporukkaan, olen pärjännyt ikäni ilman alkoholia ja inhoan sen hajuakin.....
      Olen kuullut monesta äkkikuolemasta, jotka johtuvat joko tupakasta tai alkoholista, tai molemmista yhdessä.......ihminen on tollo eläin, kun tahallaan myrkyttää itsensä ja aiheuttaa mielipahaa lähimmileen ja kuluja yhteiskunnalle, kun sairaalat, poliisit ja sosiaalityöntekijät joutuvat hyyssäämään noita " reppanoita", jotka tosiasiassa laiskuuttaan heittäytyvät yhteiskunnan riesaksi....
      Montako tuhatta perhettä vuosittain hajoaa alkoholin vuoksi ??? Montako kuolee tulipaloissa, liikenteessä ja muissa onnettomuuksissa alkoholin vuoksi ???
      Montako sairautta johtuu liiasta alkoholin käytöstä ja tupakoinnista....???
      Puolustakaa vaan noita myrkkyjä, mutta älkää ikinä tuoko niitä minun elämääni, pärjään aivan hyvin ilman noita " nautintoaineita "..nautin mieluimin hedelmiä kuin myrkkyjä......

      • Tuulimylly

        Raitis ja terve nimim.Olen kanssasi aivan samalla aaltopituudella.Mutta alkoholismi on AINA kuitenkin sairaus.Alkoholismi on periytyvaa,myos.On kivualista katsella voimattomana alkoholisteja.Alkoholisti vanhempani tuhosivat lapsuuteni.en kuitenkaan koskaan sanonut heille pahaa sanaa.Aitini kuoli jo 44-vuotiaana aivoverenvuotoon kahdessa tunnissa.Isani kuoli 72-vuotiaana tukehtumalla omaan vereensa,kun kaikki 'sisakalut'hajosivat.Samalla kuoli aitipuoleni sydankohtaukseen kun oli nakevassa isani kuoleman.Kaikki heidat olen viimeiseen lepoon vienyt.Itse en nauti PISARAAKAAN alkoa en myoskaan ole koskaan tupakoinut.Jokainen ihminen voi aina heikompiansa tukea.Tsemppia uudelle vuodelle.


    • terve.

      "Montako tuhatta perhettä vuosittain hajoaa alkoholin vuoksi ???"

      Varmasti hyvin monta, mutta hajoavat ne ilman alkoholiakin ihan samalla tavalla.

      Joo ja tämä oli provo. Ei vaan ihan aikuisten oikeasti; ihmiset jotka eivät sovi toisilleen hankkivat lapsia muuten vain ja sitten kun alkaakin arki rasittaa liiaksi niín otetaan heti ero. Lapset kärsivät typerien vanhempien kyvyttömyydestä hoitaa ihmissuhteitaan oli alkoholi kuvioissa taikka ei. Ja loppupeleissä joutuvat kaiken maksajiksi menettämällä mielenterveytensä. Perheyhteisön hajoamisen jälkeen jos geeniperimä sattuu olemaan suotuisa, joko kummatkin tai toinen vanhemmista alkoholisoituu antaen samalla lapsille hienon esimerkin kuinka tulevaisuudessa toimia.

    • -------------

      Haluan korostaa tekstissäsi yhtä sanaa. Tipattomasta tammikuusta ei VÄLTTÄMÄTTÄ ole mitään hyötyä. Jos tosiaan elämä on noin pahasti pielessä, että maksa-arvot jo paukkuu ja alkoholista ei pysty olemaan juuri päivääkään erossa, niin tuskinpa sen yhden tipattoman kuukauden merkitys kovin iso onkaan. Toisaalta, kuinka moni niin pahasti alkoholisoitunut edes yrittää?

      Normaalisti ihmisellä ei ole alkoholin aiheuttamia, oleellisen suuria terveysongelmia. Tällöin yksi kuukausi vuodessa säännöllisesti tipattomana auttaa huomaamaan, jos se ongelma alkaa tulla, jos kuukauden alkoholittomuus tuntuu mahdottomalle tai aiheuttaa sen helmikuun tuplaryyppäämisen.

      Itse olen tipattomalla tammikuun. En voi vähentää alkoholin juomista muutamana päivänä viikossa koko vuoden, koska en juo alkoholia niin monena päivänä viikossa, hyvä, jos yhdessä. Katson kuitenkin tipattoman tammikuun aikana ainakin saavani aikaa esimerkiksi urheiluun, mikä jää valitettavan usein lauantai-iltaisin ihan sen takia, kun parin viinilasin jälkeen ei oikein enää kannata lähteä treenaamaan. Lisäksi säästän kuukauden aikana keskimääräisen alkoholinkulutukseni mukaan laskettuna sellaiset 1500 kcal.

    • Sir.Tiede

      Tuskin on maailmassa vielä yhtäkään oikein tehtyä tutkimusta tapittomasta kuusta.

    • oma elämä

      saahan sitä jokainen elää tavallaan, kunhan ei häiritse muita...

    • plussaa

      Tipattoman tammikuun hyödyt huomaa jokainen kuun loputtua. Siitä voi sitten "ihan ite" päätellä miltä tuntuu. Nyt alkaa kolmas päivä tipatonta ja tissuttelijalle sekin on jo saavutus. Voin sanoa, että hyvälle tuntuu kokemuksena se seikka, että hallitsee myöskin itsensä ja kaikki muu onkin sitten plussaa.

    • ohrapirtelö

      Näinhän asiantuntioiden briteissä tuleekin kommentoida, koska pubien kannattavuus romahtaisi, jos kaikki siellä viettäisivät tipatonta tammikuuta. ;~ )

    • Samaa mieltä

      "Rehappi oy:ssä työskentelevä päihdeterapeutti Rami Junnila, 42, tietää mistä puhuu. Hän kuvailee itseään alkoholistiksi, jonka raittiutta on kestänyt jo 13 vuotta.

      - Kun jollain on alkoholiongelma, tipatonta voi verrata jousipyssyn venyttämiseen. Kun alkoholisti taistelee kiusausta vastaan kuukauden, niin nuoli lähtee irti kovalla voimalla, kun päästään helmikuulle, Junnila toteaa.

      - Sitten kitataan tammikuunkin edestä. On selvä, että sellainen on sairaalle ihmiselle todella vaarallista."

      http://www.iltasanomat.fi/terveys/art-1288638127810.html

      Edellinen koskee niitä joiden riippuvuus on jo kehittnyt vaaralliseksi.

    • tonttun en

      Itse olen kuullut, että esimerkiksi unen laatu paranee tipattoman tammikuun aikana. Yllättävän moni suomalainen ottaa 1-2 olutta tai muuta alkoholiannosta illalla "yömyssyksi" ja kun sekin jää pois, niin ei ole alkoholia rasittamassa elimistöä

    • sepskukka

      Jokainen joka on ottanut pidempään SÄÄNNÖLLISESTI, huomaa lopettamisen ja vähentämisen hyödyt jo muutamassa päivässä. Ainakin itsellä jos pämpään vaikka 2vko putkeen 5-10 annosta/pv, niin pari pv on krapulaa ja pää sekaisin, levotonta ja sekoilevaa oloa. Mutta jo 3. päivänä tunnepuoli pelaa aivan eri tavalla. Hiprakassa olen passiivinen tylsimys.

      Eli miksi 1kk raittiudesta ei ole hyötyä jos edut löytää jo 3pv päästä? Varmasti on hyötyä pitää taukoa esim. tammikuu ja sit vaikka elokuukin lomien jälkeen. Näin olisi jo 17% vuodesta vähemmän juomista. Ja jos mukaan saisi sen, että muina kuukausina ottaisi 2-3 olutta sen normin kuuden sijaan koska himo toki vähenee kun opettelee olemaan vähemmällä alkoholilla.
      Pienellä renauksella saisi kokonaismäärän puolitettua.

      Näin teen!

      Kunnes otan seuraavaksi pienet tumut! ;-)

    • jo vähentänyt

      tuo levottomuus on yks oire liikaa juovilla, ja siksi varmaan juovat et olo turtuu, myös yöunet huononee kun juo paljon...tunteet ei ole aitoja ja tulee kovikseksi ja sanoo mitä vaan eikä ikinä näe syytä itsessä, empatia on vaan teeskentelyä...

      • levottomuus poissa

        Huomasin itse aikoinaan reilun vuoden raittiuden jälkeen,
        että levottomuus , masennus,ahdistus katosivat ja keskittymiskyky palautui.
        Nyt nauttii vapaa-ajasta ja voi keskittyä kaikkeen, ei tarvitse häärätä ja selitellä.

        Alkujaan noihin oireisiin aloin käyttämään alkoholia,
        alussa auttoi pienillä määrillä mutta lopulta juominen aiheutti
        pahan olon ja elämänhallinnan katoamisen,
        vaikka töissä olen ollut koko ajan samassa paikassa ja vain tissuttelin korkeintaan 3-6 päivässä.

        Onneksi siitä jo vuosia. traagisinta oli että juuri minun olisi tuo asia pitänyt tiedostaa,
        mutta olin tullut sokeaksi riippuvuuden takia.


    • SYÖPÄMEHU

      Alkoholi kuuluu auton pissapojan säiliöön,ei elimistöön!

    • Mitta täysi

      Kirjoitin jo johonkin toiseen ketjuun että Junnilalta on tosi ajattelematonta kirjoitella, ettei tipattomasta tammikuusta ole hyötyä. Ja näin viedä uskoa siihen että edes juoppo jaksaa edes yrittää olla ilman alkoholia. Jos hän itse on juonut helmikuussa tammikuunkin edestä niin kaikki eivät juo.

      Itsellä ainakin tipaton auttaa vähentämään pitkäksi aikaa. Varmasti koko elimistö hyötyy kuukaudenkin paussista. Ja muutaman päivän kuluttua voi jo huomattavasti paremmin ja ahdistus vähenee tai häviää. Jokainen päivä, jonka voi olla ilman viinaa, on hyväksi.

    • näin on

      "Jos hän itse on juonut helmikuussa tammikuunkin edestä niin kaikki eivät juo."

      Kukaan ei lisää kulutusta vain siitä syystä, että on pitänyt tipattoman jakson, kyllä ne syyt on syvemmällä jos niin käy.
      Kesti se tipaton sitten kuukauden tai kymmenen vuotta.
      Tuo väite on puhdasta AA propagandaa.

    • Tutkittua tietoa

      www.hs.fi/tiede/Tutkimus Näin tipaton tammikuu näkyy kehossa/a1388748093798

      1. Maksan rasvamäärä putosi keskimäärin 15 prosenttia, osalla jopa 20 prosenttia. Korkea rasva-arvo ennakoi maksavauriota.

      2. Paastoverensokeri putosi keskimäärin 23 prosenttia. Lasku kertoo siitä, että verensokerin säätely toimii paremmin. Kohonnut paastoverensokeri ennakoi aikuistyypin diabetesta.

      3. Paino laski keskimäärin 1,5 kiloa.

      4. Kokonaiskolesteroli, joka on sydäntautien riskitekijä, putosi viitisen prosenttia.

      5. Unenlaatunsa toimittajat arvioivat parantuneen asteikolla 1–5 noin 10 prosenttia. Samoin he arvioivat keskittymiskykynsä ja työsuorituksensa kohentuneen.

      6. Ainoa kielteinen seuraus oli se, että toimittajilla oli aikaisempaa vähemmän sosiaalisia kontakteja.

      Yhteenvetona, tipaton tammikuu EI ole turha.

    • 28vmies

      Mulla nyt loppiaisena kuudes päivä ilman tippaakaan alkoa ja olo paranee silmissä, en edes muista koska olen viimeksi ollut näin kauan ilman ryyppyä.. Tuntuu kyllä nyt niin kevyeltä koko elämä, että taidan pitkittää tipattoman Tammikuun tipattomaksi loppuelämäksi.

      • feikin feikkikö..

        "28vmies"moi.oli kiva lukea tekstisi.kun ei hampaat irvessä tipatonta kärvistele on varmasti tulevaisuuden ajatteleminen mielekkäämpää.se maaginen oikea ajoitus selviää vasta kokeilemalla.ja laatu korvatkoon aina määrän eli ei se tipattoman pituus ole ratkaisevinta.mulla 4v ja risat takana enkä kadu.päivä kerrallaan.hyvää maanantaita sulle : ).


      • ketä kiinnostaa
        feikin feikkikö.. kirjoitti:

        "28vmies"moi.oli kiva lukea tekstisi.kun ei hampaat irvessä tipatonta kärvistele on varmasti tulevaisuuden ajatteleminen mielekkäämpää.se maaginen oikea ajoitus selviää vasta kokeilemalla.ja laatu korvatkoon aina määrän eli ei se tipattoman pituus ole ratkaisevinta.mulla 4v ja risat takana enkä kadu.päivä kerrallaan.hyvää maanantaita sulle : ).

        Eiköhän me kaikki jo tiedetä että olet ollut 4v raittiina, voit lopettaa siis sen hokemisen lähes jokaisessa postauksessasi.


      • feikin feikkikö..
        ketä kiinnostaa kirjoitti:

        Eiköhän me kaikki jo tiedetä että olet ollut 4v raittiina, voit lopettaa siis sen hokemisen lähes jokaisessa postauksessasi.

        "ketä kiinnostaa"ei ole pakko lukea,oma valintasi jos alkaa närästämään.luulen että niitä kiinnostaa raittius jotka miettivät lopettamista tosissaan.tuskin teidän tarjoamat löylykauhat motivoivat yhtään,vai mitä luulet?terkut nikkivarkaalle joka kirjoittelee ajoittain nimissäni juomisista ja alapään toiminnoista.eli silloin se en ole minä,aito feikin feikkikö..tissu,jos olet jo kirjoitellut niin luen aamusta.


      • Sepskukka

        Kuulostaa hyvältä. Itse oon ottanut 5 annosta tänä vuonna joka on edelliseen nähden vähän. Tuohan ei vaikuta mihinkään negatiivisesti enkä tehnyt päätöstä tipattomasta.
        Tein päätöksen lopettaa älytön lähes joka päiväinen 4-6 annosta juominen.

        Elämässä on muutakin kuin viina.


    • ei liikaa

      mie otan tasasesti ympäri vuoden!

    • turhia lupauksia

      En usko mihinkään tipattomiin, mutta jo joulukuussa, kun oli ties mitä kekkeriä missä viina virtasi niin päätin vähentää kurlaamista mm. päätöksellä, että yksin en enää baariin lähde (tähän asti tullut käytyä yksin melkein joka vkl) niin eikös juuri silloin kaverit ala kyselemään kupinottoon ja toinen kaveri puolestaan pitää sunnuntaina harjakaisia ja ryypiskelyynhän sekin sitten meni, että hyvin alkoi tämäkin.

      Eipä siitä viinasta ikinä sinänsä mitään haittaa ole ollut, mutta depressanttihan se on niin aamulla vituttaa vaikkei olisi mitään höhläillytkään. Jaa a, mitähän sitä nyt vkl sitten mahtaa tehdä jos tuon kurlaamisen koittaa jättää vähemmälle.. :/ Onhan se jo aika huolestuttavaa, kun mikään tekeminen ei tunnu miltään ilman promillea tai kahta..

    • Painekattila

      Pitäähän tähän vetiseen harmauteen jotain piristystä saada. Ite aion kohtsillään piipahtaa puodissa ja palata maukkaan viskipullon kera. Oon todennut että väkevät sopii mulle parhaiten koska olo pysyy valppaana viimeiseen pisaraan saakka,kalja ja viini toimittavat lähinnä unilääkkeen virkaa. Tipaton sopii nuorille joilla on elämä edessä ei tukevasti keski-ikäiselle ylipainoiselle sinkkuäijälle.Tutkijoitten mukaan myös elukat tykkäävät humaltua esim.juopporotat. Mikähän muuten mahtais olla kansamme väkiluku jos viinaa ei juotais,taitaa meinaan olla harvassa mukulat jokka selvistäpäin on pantu alulle.Kosteaa vuodenalkua kaikille nautiskelijoille:)

    • poliittinen oinas

      Ahti Karjalainen yritti aikoinaan saada Kalevi Sorsan predentinvaalikampanjansa taakse ja kutsui tämän illanistujaisiin missä oli lähes kaikki talouselämänhenkilöt joilla oli ns. valtaa tässä maassa. Karjalainen vet kaksin käsin viinaa, kävi oksentamassa välillä ja lopulta lähti muille tarpelleen ja eksyi väärään kabinettiin eikä enää löytänyt seurueensa luo. Tällöin sorsa teki lähtöä ja sanoi:"viimeistää nyt ymmärrätte miksi minä en ikinä tule tukemaan karjalaisen predenttiehdokkuutta." Ja poistui paikalta.

      Suomessa on juoppo eliitti, on aina ollut ja tulee olemaan.
      Montakohan miljardia noista kreikan rahoistakin on päätetty Kataisen viinan lahottamissa aivoissa.

    • Ei sitten

      Ajattelin pitää tipattoman tammikuun tänä vuonna... Mutta koska se näköjään on täysin turhaa, niin taidankin mennä seuraavana lauantaina kaljalle!! Ja en myöskään halua että "tammikuun tipattomuus johtaa erittäin alkoholipitoiseen helmikuuhun" -> Haluan että helmikuussa juopottelu pysyy kohtuuden rajoissa, joten en pidä tipatonta tammikuuta!!

      • kevät tulee

        Ei kyllä kannata lannistua tietämättömien ihmisten kommenteista tipattoman suhteen. Sitähän voi jatkaa helmi ja maaliskuunkin


      • Ei sitten
        kevät tulee kirjoitti:

        Ei kyllä kannata lannistua tietämättömien ihmisten kommenteista tipattoman suhteen. Sitähän voi jatkaa helmi ja maaliskuunkin

        Näin se menee. Siinä missä välillä näkee kommentteja siitä että tipaton tammikuu on turha niin vastaavasti välillä tulee vastaan positiivisia kertomuksia siitä että tipaton kesti myös helmikuun tai että tipaton venähti yli vuoden mittaiseksi tai vastaavaa. Minä aiemmasta kommentistani huolimatta aion kuitenkin pitää sittenkin tipattoman kun siihen on vielä edellytykset :)


    • Omituinen logiikka

      "– Yhteen kuukauteen täsmentyvä tipaton aikaväli ei ole oikea tapa parantaa maksan terveyttä. Parempi vaihtoehto on luopua alkoholinkäytöstä vaikkapa muutamana päivänä viikossa koko vuoden ajan, The British Liver Trustin toimitusjohtaja Andrew Langford toteaa."

      Jos muutama päivä tulkitaan kolmeksi päiväksi niin voin siis juoda 4*52=208 päivänä vuodessa. Tämä on siis parempi vaihtoehto kuin se, että pidän tipattoman tammikuun ja juon sen jälkeen normaalisti about 5 kertaa kuukaudessa: noin 55 päivänä vuodessa. Eli ennemmin 208 kertaa kuin 55. Loistavaa herra Langford!!

      • yghubnjkmlö,

        www.hs.fi/tiede/Tutkimus Näin tipaton tammikuu näkyy kehossa/a1388748093798

        1. Maksan rasvamäärä putosi keskimäärin 15 prosenttia, osalla jopa 20 prosenttia. Korkea rasva-arvo ennakoi maksavauriota.

        2. Paastoverensokeri putosi keskimäärin 23 prosenttia. Lasku kertoo siitä, että verensokerin säätely toimii paremmin. Kohonnut paastoverensokeri ennakoi aikuistyypin diabetesta.

        3. Paino laski keskimäärin 1,5 kiloa.

        4. Kokonaiskolesteroli, joka on sydäntautien riskitekijä, putosi viitisen prosenttia.

        5. Unenlaatunsa toimittajat arvioivat parantuneen asteikolla 1–5 noin 10 prosenttia. Samoin he arvioivat keskittymiskykynsä ja työsuorituksensa kohentuneen.

        6. Ainoa kielteinen seuraus oli se, että toimittajilla oli aikaisempaa vähemmän sosiaalisia kontakteja.


      • dcfgvhbjlkm
        yghubnjkmlö, kirjoitti:

        www.hs.fi/tiede/Tutkimus Näin tipaton tammikuu näkyy kehossa/a1388748093798

        1. Maksan rasvamäärä putosi keskimäärin 15 prosenttia, osalla jopa 20 prosenttia. Korkea rasva-arvo ennakoi maksavauriota.

        2. Paastoverensokeri putosi keskimäärin 23 prosenttia. Lasku kertoo siitä, että verensokerin säätely toimii paremmin. Kohonnut paastoverensokeri ennakoi aikuistyypin diabetesta.

        3. Paino laski keskimäärin 1,5 kiloa.

        4. Kokonaiskolesteroli, joka on sydäntautien riskitekijä, putosi viitisen prosenttia.

        5. Unenlaatunsa toimittajat arvioivat parantuneen asteikolla 1–5 noin 10 prosenttia. Samoin he arvioivat keskittymiskykynsä ja työsuorituksensa kohentuneen.

        6. Ainoa kielteinen seuraus oli se, että toimittajilla oli aikaisempaa vähemmän sosiaalisia kontakteja.

        Nuo muutokset ei tapahdu 3 päivässä, tarvitaan 30.


      • dfghjbkm
        yghubnjkmlö, kirjoitti:

        www.hs.fi/tiede/Tutkimus Näin tipaton tammikuu näkyy kehossa/a1388748093798

        1. Maksan rasvamäärä putosi keskimäärin 15 prosenttia, osalla jopa 20 prosenttia. Korkea rasva-arvo ennakoi maksavauriota.

        2. Paastoverensokeri putosi keskimäärin 23 prosenttia. Lasku kertoo siitä, että verensokerin säätely toimii paremmin. Kohonnut paastoverensokeri ennakoi aikuistyypin diabetesta.

        3. Paino laski keskimäärin 1,5 kiloa.

        4. Kokonaiskolesteroli, joka on sydäntautien riskitekijä, putosi viitisen prosenttia.

        5. Unenlaatunsa toimittajat arvioivat parantuneen asteikolla 1–5 noin 10 prosenttia. Samoin he arvioivat keskittymiskykynsä ja työsuorituksensa kohentuneen.

        6. Ainoa kielteinen seuraus oli se, että toimittajilla oli aikaisempaa vähemmän sosiaalisia kontakteja.

        Sitäpaitsi ei kai kukaan vietä tipattoman kuukauden ja vedä sen jälkeen ilman välipäiviä koko vuoden.


      • Omituinen logiikka
        yghubnjkmlö, kirjoitti:

        www.hs.fi/tiede/Tutkimus Näin tipaton tammikuu näkyy kehossa/a1388748093798

        1. Maksan rasvamäärä putosi keskimäärin 15 prosenttia, osalla jopa 20 prosenttia. Korkea rasva-arvo ennakoi maksavauriota.

        2. Paastoverensokeri putosi keskimäärin 23 prosenttia. Lasku kertoo siitä, että verensokerin säätely toimii paremmin. Kohonnut paastoverensokeri ennakoi aikuistyypin diabetesta.

        3. Paino laski keskimäärin 1,5 kiloa.

        4. Kokonaiskolesteroli, joka on sydäntautien riskitekijä, putosi viitisen prosenttia.

        5. Unenlaatunsa toimittajat arvioivat parantuneen asteikolla 1–5 noin 10 prosenttia. Samoin he arvioivat keskittymiskykynsä ja työsuorituksensa kohentuneen.

        6. Ainoa kielteinen seuraus oli se, että toimittajilla oli aikaisempaa vähemmän sosiaalisia kontakteja.

        Kirjoitukseni olikin sarkasmia, koska ihmettelen, että miksi Andrew Langfordin mielestä on kannattavampaa pitää vain muutama päivä viikossa tipatonta eikä seitsemää päivää. Ja entä jos pitää tipattoman tammikuun ja loppuvuotena noudattaa tuota muutama päivä viikossa ilman alkoholia, onko tipaton tammikuu silloinkin täysin turha.. Ja nuo tutkimuksen kuusi kohtaa ovat ne, jotka pitäisi lätkäistä Langfordin nenän eteen :D


      • Omituinen logiikka
        Omituinen logiikka kirjoitti:

        Kirjoitukseni olikin sarkasmia, koska ihmettelen, että miksi Andrew Langfordin mielestä on kannattavampaa pitää vain muutama päivä viikossa tipatonta eikä seitsemää päivää. Ja entä jos pitää tipattoman tammikuun ja loppuvuotena noudattaa tuota muutama päivä viikossa ilman alkoholia, onko tipaton tammikuu silloinkin täysin turha.. Ja nuo tutkimuksen kuusi kohtaa ovat ne, jotka pitäisi lätkäistä Langfordin nenän eteen :D

        Ja loppuvuotena edellisessä viestissäni tarkoitin aikaa helmikuusta joulukuuhun!!


    • Tilitys

      Olen viettänyt tipatonta tammikuuta jo ties monennettako kertaa. Viime vuoden loppu varsinkin oli melko kosteaa (tosin en viikolla juo) ja aloin kyllästyä peilikuvaani krapula-aamuna; väsyneet kiiltävät silmät, turvonnut naama. Sitten su-ma väliset unettomat yöt. Pitemmän aikaa selvinpäin oltuaan vaikka nukkuisi yhden yön huonosti ei meinaa tipahtaa seuraavana päivänä. Kokonaan alkoholin käytön lopettaminen tuntuu kuitenkin ylitsepääsemättömältä enkä kuulu tosi-alkkistenkaan kategoriaan. Ilmeisesti olen kuitenkin aika herkkä alkoholin negatiivisille vaikutuksille. Väkeviä en voi juoda ollenkaan. Alkoholilla on positiivisia vaikutuksia terveyteen mutta vain vähän käytettynä. Kaksinkäsin kiskominen, seuraavan aamun krapularyypyt, krapula yleensä, ryyppyputkista tai jokapäiväisestä tissuttelusta puhumattakaan ovat merkkejä liiasta alkohlinkäytöstä. Viinipullo "odottaa" jo kaapissa valmiina avattavaksi mutta kun sen joskus avaan en vaan halua siihen samaan alkoholinkäytön kaavaan, jossa kylpyhuoneen peilistä vastaan katsoo väsyneen näköiset kiiltävät silmät ja turvonnut naama.

      • Jorma Kovakarju

        "Alkoholilla on positiivisia vaikutuksia terveyteen mutta vain vähän käytettynä."

        Kysymys:
        Kuinka usein käytät sitä "vähän"?


      • keksitkö vastauksen
        Jorma Kovakarju kirjoitti:

        "Alkoholilla on positiivisia vaikutuksia terveyteen mutta vain vähän käytettynä."

        Kysymys:
        Kuinka usein käytät sitä "vähän"?

        Kysyit kysymyksesi 24.1 kirjoitettuun viestiin. Kuinka nopeasti vastaat?


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      977
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      880
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      724
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe