Spirolactone ja etuhiukset

apua*

Aloitin marraskuussa lääkkeen syönnin 50mg päivässä.
Olen nuori nainen ja painan n. 50kg.
Lääkkeen aloitin koska oli hiusten lähtöä päälaella jakauksen kohdassa, pyörteessä. Edestä ei lähtenyt silloin yhtään enempään eli siis jaksauksesta edestä..Kunnes n. pari vk enne joulua huomasin että etuhiuksia on lähtenyt vasemmalta puolelta, ja vähän hiusraja vetäytynyt ja huomasin että kauttaaltaan lähtee hiuksia kun aloitin lääkkeen (n. pari vk lääkkeen alottamisesta) alko lähteen kauttaaltaa ja nyt tässä enne jouluu pelästyin kun otsalta on lähtenyt..
Puhuin lääkerini kanssa joka oli määrännyt tätä, hän ei osannut sanoo onko lääkkeestä, nostettin kumminkin annosta, mut pelkään et hiusraja nousee entisestään..oikee puoleltakin on lähtenyt vähän hiuksii mut vasen puoli on vetäyytynyt..jossa kylläkin otsalla kasvaa jonkin verran haintuvii..

On tosi vaikee tilanne...miksi voi näin käydä viellä melkeinpä huomaamatta

181

3068

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • APUA*

      Kokemuksia NAISET!

    • apua*

      Olisi kiva tietää naiset millaista hiusten lähtöä teillä on ollu kun oletta aloittaneet spiron!

    • jaa-a

      Olen kuullut että alussa hiuksia voi lähtee runsaastikkin.
      Siksi olen viivästyttänyt lääkkeen aloitusta. liekö sitten totta?

    • apua*

      Nostan.. OLisi kiva kuulla kokemuksianne millaista hiusten lähtöä teillä on ollut ekoina kk kun olette aloittaneet spiron!

      • jaanuska.

        Ei uskalla edes ajatella tuon aloittamista.


    • manna2

      Moikka!

      Ketjun aloittaja, mikä sulla on tilanne nyt?
      Onko helpottanut vai jatkuuko vielä?
      Minulla vähän samantapaisia ongelmia. Mietin vaan, että voiko todellakin johtua lääkkeestä, sillä oikeastihan se on verenpainelääke...
      Inhottavaa...

      • ei-aloittaja

        manna2, millä annostuksella syöt tuota spiroa?


      • apua••

        Moi! Se helpottu vähän tossa joulun jälk. Mut nyt taas ulkomailla lomailessa lähtenyt ihan hirveesti hiusta, johtuen lämpöerosta varmaan...mut niitä ei oo koskaan
        lähtenyt näin paljon kerralla kun täällä kuumassa ilmastossa, lääkkeellä on pakko olla vaikutusta siihen et hiusta lähtee..
        mut pelkään noitten etuhiusteni kanssa, ne ohenee kokoajan..:( millaista hiustenlähtöä sulla oli manna?? Paheniko kun olit syöny lääkkeettä pari kk?? Oliko ennen jakauksen kohdassa hiusten lähtöä?


    • manna2

      ei-aloittaja, 2X50mg eli 100mg päivässä. Onko sinulla kokemuksia?

      • ei-aloittaja

        Joo minulla oli sama annos, mutta en kokenut saavani apua. Ehkä vähän hillitsi rasvoittumista. En sitten tiedä olisiko pitänyt pyytää vielä isompaa annostusta, mutta heikkoa oloa ja migreeniä oli jo tuolla niin en sitten viitsinyt :(


      • Miksi te puhutte

        milligrammoista KUN SE EI OLE MG SE YKSIKKÖ??!! 100MG D-vitaminia päivässä olisi jo kuolemaksi!


      • Tarkkuutta kiitos
        Miksi te puhutte kirjoitti:

        milligrammoista KUN SE EI OLE MG SE YKSIKKÖ??!! 100MG D-vitaminia päivässä olisi jo kuolemaksi!

        Kaikilta ei löydy näppäimistöltä µ merkkiä joten silloin pitäisi käyttää sanallista selitystä (mikro). Toisaalta tuo sinun kirjoitustapasi MG pahensi tilannetta (megagramma).


      • sulat..
        Tarkkuutta kiitos kirjoitti:

        Kaikilta ei löydy näppäimistöltä µ merkkiä joten silloin pitäisi käyttää sanallista selitystä (mikro). Toisaalta tuo sinun kirjoitustapasi MG pahensi tilannetta (megagramma).

        Mikrogramman voi lyhentää mcg.


      • Voiko?
        sulat.. kirjoitti:

        Mikrogramman voi lyhentää mcg.

        Onko tuo virallinen lyhenne?


    • manna2

      ei-aloittaja, kuinka kauan söit lääkettä? Tuliko sulla muita oireita, kun toi migreeni ja huono olo, lähtikö enemmän hiuksia tms.

      • ei-aloittaja

        söin melkein vuoden, tosin aluksi pienemmällä annoksella. ei oikeastaan tullut muita oireita kuin se pahoinvointi ja päänsärky, väsymystäkin tosin oli.. mutta kaikki kuuluvat mahdollisiin sivuvaikutuksiin. kävin kyllä aika usein lääkärillä mittauttamassa elektrolyyttitasoja, mutta niissä ei havaittu mitään ongelmaa. ei sitten vaan sopinut minulle tuo..


      • viestiketjun aloittaja
        ei-aloittaja kirjoitti:

        söin melkein vuoden, tosin aluksi pienemmällä annoksella. ei oikeastaan tullut muita oireita kuin se pahoinvointi ja päänsärky, väsymystäkin tosin oli.. mutta kaikki kuuluvat mahdollisiin sivuvaikutuksiin. kävin kyllä aika usein lääkärillä mittauttamassa elektrolyyttitasoja, mutta niissä ei havaittu mitään ongelmaa. ei sitten vaan sopinut minulle tuo..

        Manna2 ois kiva kun laittaisit viestii minkälaista hiustenlähtöö sulla oli kun sanoit et samanlaisia ongelmia..


    • manna2

      Mulla on vuosikausia tasaisesti ohentunut tukka ja todella paljon. Ennen oli todella paksu, mutta enää ei voi ajatella edees pitävänsä auki.. Kaikkea on tutkittu, mutta mitään selittävää syytä ei ole löydetty... Aloitin spirot marraskuun alussa ja joulun tienoilla huomasin, että oikea ohimo on harventunut entisestään ja vähän myös edestäkin.. Ihmettelen todellakin voiko spiro olla aiheuttaja, sillä sehän on verenpainelääke... Ja miksi juuri noin ohimolta??? En haluaisi vielä luovuttaa, sillä lääkettä olisi hyvä syödä vähintään kolme kuukautta, jotta näkisi miten se auttaa. Mieluiten pidempääänkin. Mikä tilanne sinulla viestikutjun aloittaja on nyt? Olisi kiva kuulla.

      • viestiketjun aloittaja

        Kiitti vastauksesta. Itse alotin lokakuussa jolloin ei ollut hiukset ohentuneet edestä juurikaan yhtään. Nyt 2kk lääkettä syönyt ohenee edestä ja kans vasemmalta
        Ohimolta lähtee hiuksia. Viikon ollut kuumassa ilmassa (etelässä) ja hiuksia lähtee ihan hirveesti, vetämällä n. 7. Tää on ihan kauheeta, loma piloilla tän takia..ennen pari vuotta etelässä kävin ja ei hiustenoähtö ongelmia sillon..
        en tiedä pitäisikö jatkaa vai lopettaa.


        Ps. Manna2 kirjotin sul aiemmin tonne ylös. Ja saako tiedustella sun ikää?


    • manna2

      Moi. Lähteekö sulta tasaisesti joka puolelta vai vaan edestä? Mä syön ton spiron lisäks biotiinia, priorinia ja msm-jauhetta. Ikää mulla on 37vuotta. mitä lääkäri on sulle sanonut? kuinka pian lääkkeen aloittamisen jälkeen sulla alkoi toi ongelma? Oletko kenties ollut sressaaantunut joitakin kuukausia sitten tai lopettanut jonkin lääkityksen esim e-pillerit? Nää on tosi vaikeita asioita ja AHDISTAVIA!!!

    • manna2

      Moikka! Sen vielä kysyisin, että mitä tarkoitat sillä, että joulun jälkeen vähän helpotti? Kauanko kesti ja miten helpotti. Kuinka paljon sinulla lähtee nyt hiuksia, kun niitä lähtee paljon? Mä en ole enää aikoihin pystynyt pitämään miään jakauskampauksia, sen verran paljon ovat hiukset päässeet ohenemaan... Ja sitten vielä, lähteekö sinulta "keskenkasvuisia" hiuksia minkä verran? kiva, jos ehdit vastaamaan näihin kysymyksiin :)

      • ei-aloittaja

        Tommonen "keskenkasvuisten" hiusten irtoaminen on kyllä ärsyttävää :(


      • minnihiiru..
        ei-aloittaja kirjoitti:

        Tommonen "keskenkasvuisten" hiusten irtoaminen on kyllä ärsyttävää :(

        En kyllä aloittaisi spiroa mistään hinnasta mulla kokeilussa BTB13 päänahkaan jätettävä hoito.


    • manna2

      Minnihiiru, mikä sulla perusteena ettet mistään hinnasta aloittaisi spiroa?

      • viestiketjun aloittaja

        Manna2 tarkotin joulun tienoilla päänahka loppus rasvottumasta, ja ei ollut näin näkyvää hiusten lähtöä kuin nyt tääl etelän lämmössä..
        ennen jouluu oli kyl vasen ohimo vetäytynyt ja etuhiukset muuttunut vasemmalta puolelta kevyen tuntusiksi.
        Mut täällä etelässä hiusten lähtö ollut ihan kauheeta, näin paljon ei ole koskaan lähtenyt tässä hiusten lähtö aikana 2 v aikana.. jakaus näyttää kauheelta ja päänahka kutisee ja kiristää..ja hiukset putoaa lyhkäsenä..


      • minnihiiru..
        viestiketjun aloittaja kirjoitti:

        Manna2 tarkotin joulun tienoilla päänahka loppus rasvottumasta, ja ei ollut näin näkyvää hiusten lähtöä kuin nyt tääl etelän lämmössä..
        ennen jouluu oli kyl vasen ohimo vetäytynyt ja etuhiukset muuttunut vasemmalta puolelta kevyen tuntusiksi.
        Mut täällä etelässä hiusten lähtö ollut ihan kauheeta, näin paljon ei ole koskaan lähtenyt tässä hiusten lähtö aikana 2 v aikana.. jakaus näyttää kauheelta ja päänahka kutisee ja kiristää..ja hiukset putoaa lyhkäsenä..

        Tarkoitin että normaali verenpaine menee sekaisin saa verenpaine taudin.
        hiukset lähtee eikä näyttöä ole,että spiro auttaisi.


      • viestiketjun aloittaja
        minnihiiru.. kirjoitti:

        Tarkoitin että normaali verenpaine menee sekaisin saa verenpaine taudin.
        hiukset lähtee eikä näyttöä ole,että spiro auttaisi.

        Minnuhiiri, millä perustein verenpaine menee sekaisin, onko sulla jtn käytännön kokemusta?!?!


      • spirosta..
        viestiketjun aloittaja kirjoitti:

        Minnuhiiri, millä perustein verenpaine menee sekaisin, onko sulla jtn käytännön kokemusta?!?!

        Kai spiro ihan turvallinen lääke sinänsä on.. Mutta verenpaineen hoitoonhan sitä ei tietääkseni syödä kovin suurina annoksina. Hiustenlähtöön esim. Hannukselan mukaan annokset on 100-300 mg:n luokkaa. Että jos ois ihan noilla ylärajoilla annos niin eikö siitä muka ala tulla kunnon sivuvaikutuksia? Ja jos vielä pidempään syö.. Spirossahan muutenkin vissiin mahdollinen vaikutus kestää parhaiten niin kauan kun sitä käyttää. No spiro on yksi keino, ei oo vaan helppoja nää hiustenlähtöjutut..


      • spirosta vielä
        spirosta.. kirjoitti:

        Kai spiro ihan turvallinen lääke sinänsä on.. Mutta verenpaineen hoitoonhan sitä ei tietääkseni syödä kovin suurina annoksina. Hiustenlähtöön esim. Hannukselan mukaan annokset on 100-300 mg:n luokkaa. Että jos ois ihan noilla ylärajoilla annos niin eikö siitä muka ala tulla kunnon sivuvaikutuksia? Ja jos vielä pidempään syö.. Spirossahan muutenkin vissiin mahdollinen vaikutus kestää parhaiten niin kauan kun sitä käyttää. No spiro on yksi keino, ei oo vaan helppoja nää hiustenlähtöjutut..

        Niin ja siis sen vuoksi pohdiskelin, kun mietityttää vähän minnihiirun tapaan ns. Muuten terveenä käyttää nesteenpoistajaa.. Eritoten kun ne annoskoot ois niin suuria mikäli toivois hiuksissa tapahtuvan muutoksia. Että onko pidemmän päälle terveellistä.


      • Vaikuttaa!
        viestiketjun aloittaja kirjoitti:

        Minnuhiiri, millä perustein verenpaine menee sekaisin, onko sulla jtn käytännön kokemusta?!?!

        Suurilla annoksilla spironolakton poistaa nestettä tehokkaasti ja ellei nestepoistumaa korjata, aiheutuu verenpaineen laskua. Myös runsas nestepoistuma aiheuttaa mm. kaliumarvojen nousua ja liiallista natriumin poistumista. Kannattaa lukea lääkkeen ohjepaperi ja sieltä haittavaikutukset (löytyy yllättävääkin tietoa).


      • minnuhiiru..
        Vaikuttaa! kirjoitti:

        Suurilla annoksilla spironolakton poistaa nestettä tehokkaasti ja ellei nestepoistumaa korjata, aiheutuu verenpaineen laskua. Myös runsas nestepoistuma aiheuttaa mm. kaliumarvojen nousua ja liiallista natriumin poistumista. Kannattaa lukea lääkkeen ohjepaperi ja sieltä haittavaikutukset (löytyy yllättävääkin tietoa).

        Niin tuota tarkoitin ja hei ajatelkaa jos sairastuu verenpaine tautiin ja vielä hiuksetkin lähtee...spirolla.


      • spirosta
        minnuhiiru.. kirjoitti:

        Niin tuota tarkoitin ja hei ajatelkaa jos sairastuu verenpaine tautiin ja vielä hiuksetkin lähtee...spirolla.

        haha mukava kun noita mun viestejä miinustetaan urakalla :D musta on vaan hyvä miettiä joka lääkkeestä hyödyt vs. haitat. ja toki joillain spiro voi toimia ei siinä mitään.


      • Niitä harmittaa
        spirosta kirjoitti:

        haha mukava kun noita mun viestejä miinustetaan urakalla :D musta on vaan hyvä miettiä joka lääkkeestä hyödyt vs. haitat. ja toki joillain spiro voi toimia ei siinä mitään.

        Äijäthän niitä miinustaa kun naisilla on lääke joka tehoaa. Miehet ei voi käyttää spiroa kun sivuvaikutuksissa on mainittu rintojen kasvu.


      • minnihiiru
        Niitä harmittaa kirjoitti:

        Äijäthän niitä miinustaa kun naisilla on lääke joka tehoaa. Miehet ei voi käyttää spiroa kun sivuvaikutuksissa on mainittu rintojen kasvu.

        oisihan Se hyvä jos oikeasti löytäisivät aineen joka pysäyttää hiustenlähdön.spirokin tekee just päinvastoin.Teknologia kehittyy,mutta ihmisillä ei saada karvoja pysymään päässä.


      • nainen täällä
        minnuhiiru.. kirjoitti:

        Niin tuota tarkoitin ja hei ajatelkaa jos sairastuu verenpaine tautiin ja vielä hiuksetkin lähtee...spirolla.

        Lapsikulta, verenpainetauti tarkoittaa sitä, että ihmisen verenpaine on liian korkea. Spironolaktoni nesteenpoistolääkkeenä alentaa verenpainetta. Joten se ei voi aiheuttaa verenpainetautia. Ymmärrätkö?

        Lääkkeen vaikutus ei näy heti. Siksi voi vaikuttaa siltä, että se aiheuttaa hiustenlähtöä. Hiuksilla on myös erilaisia elämänvaiheita, kasvukausi ja lepokausi, mutta sinä menisit niistä vaan ihan sekaisin.


      • puurot ja vellit
        Niitä harmittaa kirjoitti:

        Äijäthän niitä miinustaa kun naisilla on lääke joka tehoaa. Miehet ei voi käyttää spiroa kun sivuvaikutuksissa on mainittu rintojen kasvu.

        Siis eihän spirolactone ole hiustenlähtölääke, vaan verenpainelääke.


    • manna2

      Minnihiiru, onko sinulla kokemusta, että spiro aiheuttaa hiustenlähtöä?
      Aika moni on kuitenkin siitä saanut apua, eli tuskin on ihan humpuukia ja tuskin lääkärit sitä määräisivät jos se ei tehoaisi..
      VIESTIKETJUN ALOITTAJA, mikä sinun tilanteesi nyt on?
      Onko muuten kenelläkään teistä mitattu raudan ferritiiniä? Jostain olen lukenut että sekin, että kyseinen arvo on todella alhainen, saattaisi aiheuttaa hiustenlähtöä..

      • minnihiiru

        En ole itse käyttänyt spiroa,mutta kyllä paljon seuraillut käyttäjä kokemuksia ja tullut siihen kokemukseen ettei mitään ihmeempää tee.


    • viestiketjun aloitta

      manna2

      halusin viellä laittaa sul viestiä kun on taas suomessa, ulkomailla hiusten lähtö oli ihan kauheeta ja itseltäni selvästi näkyv'sti ohentunut jakauksesta hiukiset, lähinnä edestä.. siellä se hiusongelma oli aivan kauheaa. väitän että osasyy on lääke. enne ei jakaus ollu ku takaa pyörteenkohdalta vähä leventynyt..
      nyt on kauheen näkönen kirkkaassa valossa..
      spiro auttoi enne jouluu rasvottumiseen mutta kuumassa ilmassa hiusten lähtö ja rasvottuminen oli kauheeta, nyt suomessa oltuani helpottanut, ei lähde hiusta enään mut keskijakaus muuttunu 2kk äkillisesti ihan toisenlaiseksi. Lääkettä olen syönyt juuri sen 2k
      Ainut pieni on et huomasin hiusten pesun jälk et uutta vaaleampaa pätkää kasvaa saman pitusta, niinku olis vierekkäin tippunut samaan aikaan..
      toivon koko sydämmestä et palais takaisin, en tiedä oliko tää lääkkee alkushokki vai pysyvää......

    • manna2

      Ketjun aloittaja, onko sulla sähköpostiosoitetta, johon voisin kirjoittaa. Mielelläni vaihtaisin kuulumisia privasti. Tuntuu, et ollaan aika samas tilantees..

      • kaija...

        Spirohan tuon on saanut aikaan.


      • kkk1
        kaija... kirjoitti:

        Spirohan tuon on saanut aikaan.

        Kaija, Minkä spiro on saanut aikaan? Onko omakohtaista kokemusta?


      • kaija..
        kkk1 kirjoitti:

        Kaija, Minkä spiro on saanut aikaan? Onko omakohtaista kokemusta?

        Tarkoitin hiusten lähdön on saanut aikaan.ja yleensä nähty on jos naiselta harvenee hiukset niin eihän siihen auta mikään.tai jos joku niin ehkä Estrogeeni


    • vieswtiketjun aloitt

      Manna2

      on s-posti. voisitko sä laittaa mul s-postin ni vastaan sulle? :)

    • viesitketjun aloitta

      Kaija eli oot sitä mieltä että toi lääke on saanut hiusten lähdön tost edestä alkamaan??

    • manna2

      Aika paljon olen lukenut hyviä kokemuksia, jos jotain on ollut niin ei ole auttanut ollenkaan, joillakin on voinut alkuun lisätä hiustenlähtöä.. Ihan muutamassa kuukaudessa ei tuloksia näe, pitää vähintään käyttää kolme kuukautta, mieluiten enemmän. Itselläni on kanssa edestä lähtenyt, mutta ehkäpä olin huomaavinani, että hiusrajassa kasvaa uusia lyhyitä hiuksia.. tai sitten vaan kuvittelen ;) jospa siirtä sitten siirtyisi ylemmäksikin se kasvu. sitä ihmettelen, että miksi, mulla lähtee enemmän semmoisia 5-10cm pituisia hiuksia. kait se vaan on vielä jaksettava odottaa...

      • ei-aloittaja

        Joo oon samaa mieltä, että tuskinpa spiresis itessään hiustenlähtöä liiemmälti aiheuttaa, siis pidemmän päälle.. Että voi vaan olla, ettei se auta. Kuten mulla oli. Onko muuten noi teidän jutut sit enemmän kuuriluontoisoa vai suunnittelitteko syövänne spiroa jatkuvasti? Että mitä teidän lääkärit on sanonu?


      • ei-aloittaja
        ei-aloittaja kirjoitti:

        Joo oon samaa mieltä, että tuskinpa spiresis itessään hiustenlähtöä liiemmälti aiheuttaa, siis pidemmän päälle.. Että voi vaan olla, ettei se auta. Kuten mulla oli. Onko muuten noi teidän jutut sit enemmän kuuriluontoisoa vai suunnittelitteko syövänne spiroa jatkuvasti? Että mitä teidän lääkärit on sanonu?

        *kuuriluontoista.. Ja toi minihiusten lähtö on kyl masentavaa, vissiinkin sellasten kasvusykli on syystä tai toisesta häiriintyny.. Toivois vaan, että on väliaikasta tommonen :/


      • kaija..
        ei-aloittaja kirjoitti:

        *kuuriluontoista.. Ja toi minihiusten lähtö on kyl masentavaa, vissiinkin sellasten kasvusykli on syystä tai toisesta häiriintyny.. Toivois vaan, että on väliaikasta tommonen :/

        Lähestyykö teillä vaihde vuodet ? Jos niin eikös kannattaisi mielummin kyneltä hakea Estrogeenia? Monilla just tuo on avun tuonut hiustenlähköön ja tuuheuteen itse olen käyttänyt useita vuosia ,mutta muista syistä siinä samalla hiukset kohentuneet.


      • ei-aloittaja
        kaija.. kirjoitti:

        Lähestyykö teillä vaihde vuodet ? Jos niin eikös kannattaisi mielummin kyneltä hakea Estrogeenia? Monilla just tuo on avun tuonut hiustenlähköön ja tuuheuteen itse olen käyttänyt useita vuosia ,mutta muista syistä siinä samalla hiukset kohentuneet.

        ikää on 24 v. Eli toivottavasti ei tässä muutamaan vuosikymmeneen :D


    • manna2

      viestiketjunaloittaja. olisi kiva kuulla minkälainen sinun tilanteesi on nyt?

    • viestiketjun aloitaj

      Manna2 hiusten lähtö loppu kun seinään kun tultiin sielt ulkomailla, ei lähde taas muutakun kun pesee ja selvittelee pitkii hiuksia.
      En tiedä kuvittelenko kun ne on tosta edestä ohentunutu, et ne ois paksuuntunut tuolta takaa josta hiusten lähtö alko.
      Jotain on tapahtunut tuolla takaa pyörteen kohta on paksuuntunu jossa hiusten lähtöön oli alkuun, mutta edestä, jakauksesta hiuksia on selkeesti lähtenyt..
      joka on lääkkeen aloittamisen jälk leventynyt..
      Jakauksessa kasvaa uusia hiuksia selvästi, mut oon nii hämmentynyt asiasta etten tiedä kasvaako ne nyt takaisin pikkuhiljaa vai onko tää lopullista..
      En tie saitko mitään selvää. Mutta tosiaan yritin sitä sanoo et toi jakauksesta lähteminen on alkanut vasta lääkkeen aloittamisen jälk.
      Menin ihotautilääkerille koska takaa oli lähtenyt hiusta, ei sillon viellä yhtään edestä)
      Millainen tilanne manna2 sulla on??

      • kissus...

        Oletko ajatellut kokeilla PLANTUR39? Vois olla kokeilun arvoinen ja jättää pilsat pois.


      • Anonyymi
        kissus... kirjoitti:

        Oletko ajatellut kokeilla PLANTUR39? Vois olla kokeilun arvoinen ja jättää pilsat pois.

        Turhin litku ja sampoo ikinä, tehoaine ei ole todistettu toimivan. Pelkkää rahastusta. Ulkomailla maksaa tuskin 10 E piteli, apteekki repii 20.


    • viestiketjun aloitta

      No en oo ajatellu käytän tällä hetkellä bio shamppoota ja kerran viikossa kuorivaan hilsettä poistavaa ja viimisenä joka shamppoo pesun jälk virkistävää hoitonestettä joka todellakin tuntuu tekävän hiuspohajlle jotakin, ihanan tuntuista!

      ei viitti nyt kokeilla mitään uutta shamppoo hommia kun vanhojakin on jäljellä

    • viestiketjun aloitta

      Manna2 millainen tilanne sulla on??

      • minnihiiru...

        Mikäköhän hoitoneste on kysymyksessä viestiketjun aloittaja?


    • manna2

      Viestiketjun aloittaja: Yks päivä parempi, toinen huonompi. Edestä on tukka harventunut ihan järkyttävästi. Ihotautilääkäri nosti nyt puhelimitse spiro annosta 150mg/päivä, helmikuun lopulla meen vastaanotolle. Pieniä hiuksia lähtee aika paljon, ja se vasta ahdistaa. Olen nyt syönyt sitä spiroa 3kuukautta, aloitin marraskuun alussa. Yleisesti sanotaan, että kestää useamman kuukauden ennen kuin alkaa vaikuttamaan, kuinka kauan sinulla kesti? Mitä shampoota sinä käytät ja hoitonestettä? Mikä tilanne sulla on? oletko koskaan laskenut, että paljon sinulla lähtee hiuksia esim pesun ja harjauksen yhteydessä?

      • pokerinaama..

        Hei! Jos hiuksia alkaa laskemaan montako niitä lähtee. niin eikös tuo ole jo kovaa stressiä ja sehän Se vasta karvoja alkaa tiputtelemaan.


      • pokerinaama..
        pokerinaama.. kirjoitti:

        Hei! Jos hiuksia alkaa laskemaan montako niitä lähtee. niin eikös tuo ole jo kovaa stressiä ja sehän Se vasta karvoja alkaa tiputtelemaan.

        Onko kukaan huomannut,että jotkin hoito ja shampoot tekisivät pesussa ja pesun jälkeen kammatessa hiusten lähtöä ? Siliconittomuus monta kertaa ei välttämättä ole aina eduksi.koska hiukset ovat helposti pesunjälkeen takussa.ja takkuja kammattaessa hiuksia lähtee helpommin,ja saattaa katkeilla.


      • nainen täällä
        pokerinaama.. kirjoitti:

        Onko kukaan huomannut,että jotkin hoito ja shampoot tekisivät pesussa ja pesun jälkeen kammatessa hiusten lähtöä ? Siliconittomuus monta kertaa ei välttämättä ole aina eduksi.koska hiukset ovat helposti pesunjälkeen takussa.ja takkuja kammattaessa hiuksia lähtee helpommin,ja saattaa katkeilla.

        Voi tsiisus! Ei kai kukaan niin uusavuton ole, että märkiä hiuksia kampaa!

        Kampaa hiukset kuivina ennen pesua, sitten selvittele ne, kun niissä on shampoota. kuivaa hellävaraisesti pyyhkeellä painelemalla. Laita hiuksiin niihin jätettävää hoitoainetta. Kun on kuivunut, kampaa vasta sitten.


      • Ei auta!
        nainen täällä kirjoitti:

        Voi tsiisus! Ei kai kukaan niin uusavuton ole, että märkiä hiuksia kampaa!

        Kampaa hiukset kuivina ennen pesua, sitten selvittele ne, kun niissä on shampoota. kuivaa hellävaraisesti pyyhkeellä painelemalla. Laita hiuksiin niihin jätettävää hoitoainetta. Kun on kuivunut, kampaa vasta sitten.

        On kokeiltu tuotakin ja sitten vasta onkin takkuja niinmaanmahdottomasti. Kun hiukset kuivuu pesun jälkeen sekaisina, ne näyttää oikein liimautuvan takkuun. Ja olen käyttänyt laadukkaita hiuksiin jätettävää hoitoainetta. Jopa kampaajallakin syntyy takkuja vaikka toimivat juuri tuolla selostamallasi tavalla.


      • spirosta
        nainen täällä kirjoitti:

        Voi tsiisus! Ei kai kukaan niin uusavuton ole, että märkiä hiuksia kampaa!

        Kampaa hiukset kuivina ennen pesua, sitten selvittele ne, kun niissä on shampoota. kuivaa hellävaraisesti pyyhkeellä painelemalla. Laita hiuksiin niihin jätettävää hoitoainetta. Kun on kuivunut, kampaa vasta sitten.

        Kyllä mä ainakin oon varovasti selvitellyt Tangle Teezerillä kosteita hiuksia.. Mulla on muuten ihan järkyssä takussa jos annan kuivua ettei mtn rajaa :/ laadukasta hoitoainetta & jätettävää käytän, mutta eivät auta..


    • viestikrtjun aloittt

      Manna2 mulla on kyl vähän sama et välil hiuksia ei tipu juurikaan, mut esim yks päivä kun hiuksia ei ollut juurikaan lähtenyt nii pesun jälk niitä lähti kerralla samasta paikkaa n. 6

      Mul onnoi spirot loppu ja en oo viel hakenut lisää. Ni kyl sen huomas otin yhen tapletin päissä elis en 25mg ni hiuspohja alkoi heti rasvattua ja hiuksia lähti.
      et luulen et ittellä ei enään hiuksia lähde lääkkeen syönnin johdosta, en tie aiheuttiko se aluksi lähdön,koska noi etuhiukset on harventunut siitä kun lääkkeen alotin..Ihanan ristiriitasta. Tarvis käydä kampaajalla kameralla kattomassa mitä hän sanoo. Kumminki hiuspohja ei enään kutisi, eikä oo enään kipeä, hiukset kiiltää, mutta HALUAISIN ETUHIUKSENI takaisin!!

    • Manna2

      Viestiketjun aloittaja: Siis aiheuttikio sulla spiro hiuspohjan rasvoittumista? Mikä sul olikaan spiroannos? Oletko siis sitä mieltä, että sulla rauhoittui hiustenlähtö, kun lopetti spiron? Aiotko vielä hakea uudet Spirot? Mulla taas Spirot on kyl kuivahtanut ihoa ja hiuspohjaa.

    • viestiketjun aloitta

      Manna2 ymmärsit väärin. Siis tarkotin kun yleensä otan 3 tablettia 75mg päivässä mutta nyt kun tapletit oli vähissä otin vaan 1. Nii heti alkoi rasvottua ja hiuksia lähtee. Eli kyllähän siittä apua on tossa asiassa et hiuspohja voi paremmin kun syö spiroa. Eli kyllä taidan ainaki sen purkillisen syödä..
      Itselläni on parhaillaan hiukset kiinni, ja kiristää juurikin etuhiuksista vasemmalta puolelta josta hiuksia eniten lähtenyt, eli kireä hiuspohja..
      Saisko manna sun s-postin??

      • millis...

        Moi! Mitä hoito ja shampoita käytätte?entä syöttekö luontaistuotteita?


      • justjoo...
        millis... kirjoitti:

        Moi! Mitä hoito ja shampoita käytätte?entä syöttekö luontaistuotteita?

        Täällä ei kannata alkaa sähköpostia jakelemaan!!!!!!!


    • viestiketjun aloitta

      Ite käytän Bio ruskea pullo energen shamppoo naisten hiuspohajalle ja sihen hiusnestettä joka virkistää hiuspohjaa tosi tehokas se seerumi..

      • kissus..

        Moi! Olen joskus käyttän Bio on yksi turvallisempia tuotteita ei ainakaan Pitäis hiustenlähtöä tehdä


      • spirosta
        kissus.. kirjoitti:

        Moi! Olen joskus käyttän Bio on yksi turvallisempia tuotteita ei ainakaan Pitäis hiustenlähtöä tehdä

        Mäkin olen tuota Bio -sarjaa käyttänyt ja ollut ihan tyytyväinen. Olen tässä miettinyt antaisinko spirolle vielä uuden mahdollisuuden.. Pelkään vaan niitä sivuvaikutuksia, kun viimeksi ne tulivat niin voimakkaina. Kuitenkin pitäisi varmaankin lähemmäs 200 mg syödä pvässä, jotta mahdollinen teho tulisi esille. Valintoja, valintoja..


      • kissus...
        spirosta kirjoitti:

        Mäkin olen tuota Bio -sarjaa käyttänyt ja ollut ihan tyytyväinen. Olen tässä miettinyt antaisinko spirolle vielä uuden mahdollisuuden.. Pelkään vaan niitä sivuvaikutuksia, kun viimeksi ne tulivat niin voimakkaina. Kuitenkin pitäisi varmaankin lähemmäs 200 mg syödä pvässä, jotta mahdollinen teho tulisi esille. Valintoja, valintoja..

        Valintojahan on monia ja luontaistuote viidakko! sieltä puolelta,kun oikeat rohdot ja vitamiinit osaisi poimia


    • Paha sivari

      Katsotaan mitä nyt tapahtuu. Puolitin spiroannoksen koska munuaisarvot on ollut koko ajan hieman yli sallitun ylärajan. Ei oikein viitsi hajottaa munuaisiaan sen vuoksi että spiro pitäisi hiukset päässä. Jos hiustenlähtö lisääntyy, etsin jonkun muun hoitokeinon.

      • jjjccv...

        Uskokaa paha paha aine tuo!!!!!


      • Perustele!
        jjjccv... kirjoitti:

        Uskokaa paha paha aine tuo!!!!!

        Miten niin paha aine? Oikein hyvä verenpainelääke, joskin jäänyt jo vähemmälle käytölle kun on kehitettu uusia (ja kalliimpia) nesteenpoistolääkkeitä. Kunhan lukee lääkepaketista sivuoireluettelon ja ottaa ne huomioon, ihan kelpoisa lääke.

        Miesten hiustenkasvatukseen tämä ei sovi kun se ei tehoa ja eräs sivuvaikutus on rintarauhasten kasvaminen. Siinä mielessä miehet voi hypätä kokonaan tämän ketjun yli.


      • jjjvcc..
        Perustele! kirjoitti:

        Miten niin paha aine? Oikein hyvä verenpainelääke, joskin jäänyt jo vähemmälle käytölle kun on kehitettu uusia (ja kalliimpia) nesteenpoistolääkkeitä. Kunhan lukee lääkepaketista sivuoireluettelon ja ottaa ne huomioon, ihan kelpoisa lääke.

        Miesten hiustenkasvatukseen tämä ei sovi kun se ei tehoa ja eräs sivuvaikutus on rintarauhasten kasvaminen. Siinä mielessä miehet voi hypätä kokonaan tämän ketjun yli.

        Perustelut vain verenpaine tautia poteville hiuksia sillä on turha hoitaa.koska ei mitään näyttöä sillä.


      • Sitä voi kokeilla
        jjjvcc.. kirjoitti:

        Perustelut vain verenpaine tautia poteville hiuksia sillä on turha hoitaa.koska ei mitään näyttöä sillä.

        Ainakin ihotautilääkärien mielestä näyttöä löytyy naisilla, mutta edellyttää yleensä suurempaa annostusta kuin mitä käytetään verenpaineen hoidossa.


      • spirosta
        Sitä voi kokeilla kirjoitti:

        Ainakin ihotautilääkärien mielestä näyttöä löytyy naisilla, mutta edellyttää yleensä suurempaa annostusta kuin mitä käytetään verenpaineen hoidossa.

        Niin kyllähän tutkimusta aiheesta on..


      • spirosta
        spirosta kirjoitti:

        Niin kyllähän tutkimusta aiheesta on..

        Ja omalla kohdalla ainakin on niin, että jotenkin sitä on valmis kärsimään tiettyyn pisteeseen asti niistä mahdollisista spiron ikävistä sivuoireista, jos vaan tietäis että siitä ois omalla kohdalla apua.. Mutta en vaan just osaa sanoa, onko se miten turvallista syödä pidemmän aikaa tosi korkeilla annoksilla? Kellään asiasta kokemuksia? Kuitenkinhan toi on ilmeisen monella auttanut..


    • viestiketjun aloitta

      manna2 onks sulla tilanne sellainen et tukkaa voi lähtee jonainpäivänä tosi paljon ja sit taas parin päivän päästä ei lähde juurikaan yhtään?!

      • pipattin...

        Jos tuo oikeasti auttais niin kuvia oisi jo julkaistu ennen ja jälkeen spiron.mutta kun Se näyttää tekevän päinvastaista siis aiheuttaa vielä lisää hiustenlähtöä niin kuulostaa kyllä kus.........


      • Kannattaa kokeilla
        pipattin... kirjoitti:

        Jos tuo oikeasti auttais niin kuvia oisi jo julkaistu ennen ja jälkeen spiron.mutta kun Se näyttää tekevän päinvastaista siis aiheuttaa vielä lisää hiustenlähtöä niin kuulostaa kyllä kus.........

        Nuo ennen-jälkeen fotoshopatut kuvat kuuluu vain humpuukituotteiden myyjien repertuaariin.


      • manna2

        ketjun aloittaja: Mulla nostettiin vajaa pari viikkoa sitten annosta 150mg/päivä. Nyt on ollut hyvä jakso ja täytyy toivoa, et se jatkuis... Edelleen lähtee lyhyttä hiusta, mutta kaiken kaikkeaan parempi tilanne, ainakin toistaiseksi ja toivotaan, että parempi jakso jatkuisi pitkään ja uutta kasvaisi tilalle ;) Mikäs sinulla on tilanne?


      • pipattin.
        manna2 kirjoitti:

        ketjun aloittaja: Mulla nostettiin vajaa pari viikkoa sitten annosta 150mg/päivä. Nyt on ollut hyvä jakso ja täytyy toivoa, et se jatkuis... Edelleen lähtee lyhyttä hiusta, mutta kaiken kaikkeaan parempi tilanne, ainakin toistaiseksi ja toivotaan, että parempi jakso jatkuisi pitkään ja uutta kasvaisi tilalle ;) Mikäs sinulla on tilanne?

        No sehän ihmisille toivoa toisi,että julkaistaisi jonkin sorttista kuvaa. Vaikka yhdessä lehdessä vain kauneus ja terveys37


    • viestiketjun aloitta

      Manna2: Joo nostin kans sihe 100mg/päivä. joka taas kuivattaa hiuksia hirveesti. Aina kylläkin ollut kuivat hiukset, rasvoittuva päänahka. Mutta toi määrä rupee hiuksi Kuivattamaan. Mut tosiaan pesin hiukset, ni hiuksia ei lähtenyt kun ehkä noin 20.. et selvä parannus kun olen syönyt korkeemmalla annostuksella vasta 4pv

      Mut sitä oon tässä miettinyt et mistä etuhiukset on noin harventuneet, viime kesänä/ syksyllä, marraskuussa ei ollut mitään tälläistä.

      Lääkkeellä on pakko olla joku kun sen alottaa, hiukset menee lepotilaan?? Itsellä on pituutta hiuksissa n. 20cm ehkä ylikin. Ni latvatki on muuttunu veltoiksi..Miten voi olla näin ristiriitasta?!?!

      • manna2

        Viestiketjun aloittaja: ootko kysynyt sun lääkäriltä? Mulla parin viikon kuluttua lääkäri, täytyy kysellä. Mulla myös hiukset ehkä aavistuksen kuivemmat, mut nyt olen myös syönyt MSM-jauhetta, sen pitäis tehdä hyvää hiuksille. Pari viimeistä viikkoa hiuspoja on ollut tosi rauhallinen, mut tänään taas kutissut...
        Lähteekö sulla ollenkaan "lyhyitä" hiuksia? Täytyy tässä vielä odotella tuloksia, hiusten kanssahan kaikki tapahtuu aina niin hitaasti...


      • viestiketjun aloittaja
        manna2 kirjoitti:

        Viestiketjun aloittaja: ootko kysynyt sun lääkäriltä? Mulla parin viikon kuluttua lääkäri, täytyy kysellä. Mulla myös hiukset ehkä aavistuksen kuivemmat, mut nyt olen myös syönyt MSM-jauhetta, sen pitäis tehdä hyvää hiuksille. Pari viimeistä viikkoa hiuspoja on ollut tosi rauhallinen, mut tänään taas kutissut...
        Lähteekö sulla ollenkaan "lyhyitä" hiuksia? Täytyy tässä vielä odotella tuloksia, hiusten kanssahan kaikki tapahtuu aina niin hitaasti...

        Manna: Joo puhuin lääkärin kanssa uuden vuoden tienoilla ja jakaus ei sillon ollut näin pahan näköinen. Ja sillon hän sanoi ettei se oo tyypillistä, mutta jos näin on hiusten pitäisi kasvaa takaisin mutta Millon?!?


      • spirosta
        viestiketjun aloittaja kirjoitti:

        Manna: Joo puhuin lääkärin kanssa uuden vuoden tienoilla ja jakaus ei sillon ollut näin pahan näköinen. Ja sillon hän sanoi ettei se oo tyypillistä, mutta jos näin on hiusten pitäisi kasvaa takaisin mutta Millon?!?

        Niin no eihän sitä voi kukaan luvata, lääkärikään. Sehän näissä hiustenlähtöjutuissa stressaakin :/


    • viestiketjun aloitta

      Joo manna kyl multa lähtee lyhyttä, sekä puolipitkää, ja sit "täyspituista"
      Ja hius mikä yleensä irtoaa on ouhempaa kuin normaalihius..se tässä harmittaakin..
      Aatelin et jos soittaisi lääkerille ja kysyisi siltä neuvvoa
      Millä paikkakunnalla manna asut?

    • viestiketjun aloitta

      Osaako joku vastata et auttaako spirolactone niin ettäverenkierto päänahassa paraneee, huomannut vähän kun päänahkaa vähänki hieroo tuntuu heti auttavan, enne sai hieroo tosi paljon ennekuin yhtään auttoi.

      • millis...

        Hei!onko teillä minkä väriset hiukset tummissa ja ruskeissa päänahka paistaa helposti läpi ja näyttää kaljummalta ,kuin vaaleassa? Entä jos teillä rasvottuu päänahka niin onko teille koskaan lääkäri sanonut ,että kun rasvoittuminen loppuu niin hiusten käykö hidastuu ja normalisoituu.


      • millis..
        millis... kirjoitti:

        Hei!onko teillä minkä väriset hiukset tummissa ja ruskeissa päänahka paistaa helposti läpi ja näyttää kaljummalta ,kuin vaaleassa? Entä jos teillä rasvottuu päänahka niin onko teille koskaan lääkäri sanonut ,että kun rasvoittuminen loppuu niin hiusten käykö hidastuu ja normalisoituu.

        Siis tarkoitin hiusten lähtö hidastuu:)


    • viestiketjun aloitta

      Itsellä ainaki tuntuu siltä. on tummat hiukset, ja päänahka luonnollisesti valkonen, ni alkanu kiinnittää huomioo just sihen kuin selvästi se näkyy..
      et kyl ne vaaleet ois paremmat siin suhteessa..

      • Millis..

        Moi!No uskaltaisitko vaalentaa ? rankka käsittely, mutta kampaamossa kannattaisi vaalennuttaa.ja jos sulla oma väri tumma niin juurikasvu tulee nopeasti.


    • viestiketjun aloitta

      Millis sun kantsii kysyy ihan ammattitaitoiselta kampaajalta

      • Millis..

        No sultahan minä kysyin ? Ei mulla ole tuota ongelmaa lue vähän tarkempaa .......!


    • viestiketjun aloitta

      Anteeksi Millis. Luin huolimattomasti.

      No itte oon aina värjänny lukemattomia kertoja ittekkin vaaleeksi, ja laittanut vaaleita raitoja kesäksi paljon, ja koskaa ei oo tullut, lähtenyt hiuksia sentakia.
      Ja näyttänyt kivalta, nyt ei tulis mielenkään värjätä. Sen verta on hiukset harventunut spiron jälkeen...
      Etten tiedä enään mitä tekisi..

      • manna2

        Viestiketjun aloittaja. Näkyykö sulla yhtään uutta kasvua? Onko lääkemäärän suurentaminen auttanut edelleen? Onko lääkärisi sanonut, että kauan jatkat spiron syöntiä?


    • viestiketjun aloitta

      Manna2

      No siis ittellä on aika paljon uuttakasvua, on tossa otsalla hiuksia jotka sojoittaa ylöspäin. tuntuu että aika samanpitusta, et lähtenyt juurikin samaan aikaan, mutta sit vähän taaempana on taas selvästi paljon tyhjiä karvatuppia, jostain jokunen kasvaa..Ihan uskomatonta tää kyl..
      Varasin yksityiselle lääkerille ajan jälleen. puhutiin että vuoden söisin alustavasti
      Mitenkä sulla?..

      • jupelisjuu

        No mitäs sen jälkeen kun lopetatte spiron ? Lähteekö ne uudestaan jotka spirolla on kasvatettu?


      • spirosta
        jupelisjuu kirjoitti:

        No mitäs sen jälkeen kun lopetatte spiron ? Lähteekö ne uudestaan jotka spirolla on kasvatettu?

        Niin tosiaan voi olla, että spiroakin tulisi syödä säännöllisesti kuureina, että mahdollinen tulos säilyisi.. :/


      • juupelisjuu..
        spirosta kirjoitti:

        Niin tosiaan voi olla, että spiroakin tulisi syödä säännöllisesti kuureina, että mahdollinen tulos säilyisi.. :/

        Siis jatkuvasti joutuisi käyttämään:/mitä sitten verenpaine tykkää, kun käytetään jatkuvasti?


    • manna2

      Viestiketjun aloittaja. Miten sinulla menee? Kävitkö jo lääkärissä? Jos kävit niin mitä sinulle sanottiin?

    • viestiketjun aloitta

      Manna2 , kävin lääkerissä. Sanoi ettei lääke PITÄISI aiheuttaa hiusten lähtöä. ja käski syödä toiset 3kk..
      Mutta juurikin luin Hannukselan artikkelia jossa luki näin

      "Jotkut
      potilaat saattavat aluksi pelästyä, kun hiuksia irtoaa tavallista enemmän. Tämä johtuu siitä, että
      minoksidiili pidentää anageenivaihetta. Kuole
      -massa olevista hiusnystyistä hiukset irtoavat ta
      vallista nopeammin 2,5–3 kuukauden kuluttua.. Eli eks tässä spirossa oo sama periaate???

      Vertaa lääkkeen alotukseen ni etuhiukset on muuttuneet ihan täysin..
      Entä sulla Manna

    • viestiketjun aloitta

      En tiedä mitä tehdä kun etuhiukset on ohentuneet jakauksen kohdasta edestä, mistä ei ollut viellä ennen lääkkeen syöntiä.
      Hiuksia lähtee kyseiseltä alueelta 4cm pätkii..Ni ei kauheen kivalta tunnu tää.
      Ei viittis ihotautilääkerillekkä vastaan sanomaan, jos hän kerta sanoo että spirolactonin pitäisi pidentää hiusten kasvuvaihetta..

      Itse kyl sellaisen asian huomannut,että kainalokarvat jotka ovat olleet pikimustia,paksuja. Tumma kun olen ni ne ei kasva enään niin nopeesti ja tuntuu aika ohuelta..
      Onkohan tää spiron ansiota, et voisko olla että se hiuksiinki tepsis..Vähentää testosteronia.??

      • Liisa....,

        Harmi kun ette voi syödä vielä Estrogeenia Se tosiaan normaalisoi hiusten kasvua.


    • viestiketjun aloitta

      Tarkotatko Liisa vaihdevuosi vaivoihin estrogeeniä? Eli hedelmälsisessä iässä ei voi syödä?

      • spirosta

        Niin no tässä taidetaan puhua vaihdevuosivaivoihin suunnatusta estrogeenista? Oletteko muuten harkinneet spiron seuraksi antiandrogeenisia e-pillereitä (diane nova/cypretyl) niistä voi joillain olla apua :) toki e-pillerit. Ei kaikille sovi..


    • viestiketjun aloitta

      Itselläni on toi cypretyl käytössä. ollut 5 vuotta. Nyt viellä lisäsin ton spiron ja tilanne vaan huononee. Itselläni oli kun aotin pillerit, selässä vähän näppylöitä, sekä vähän tummempaa karvotusta, esim käsivarsissa mut ei muuten mitään oireita, kuukautiset tuli normaalisti yms..

      Etten ymmärrä tätä mistä tää voi johtua, et en enään pysty vetämään hiuksia tosta jakauksen kohdalta ponnarille niin ettei jakaus erottuis sieltä..
      Et mä en enään usko tähän spiron syöntiin..
      Luin just androcur lääkestä, miksei sitä ennemmin söis.. pillereiden kanssa..??

      • Tutkimus ensin

        Androcur on varsinainen antiandrogeeni ja sen käyttö edellyttää että naisella on niin korkeat testosteroniarvot ettei niitä saada kevyemmillä antiandrogeeneillä laskettua (esimerkiksi Diane Nova e-pilleri). Androcur ei ilmeisesti auta hiustenkasvuun, mutta auttaa miestyyppiseen hiustenlähtöön mikäli se johtuu korkeista testosteroniarvoista. Tutkimukset kannattaa aloittaa mittauttamalla testosteroniarvot ja miettimällä sen jälkeen hoitokeinoja lääkärin kanssa.


    • manna2

      viestiketjun aloittaja!
      Minulle lääkäri sanoi, että spiron kanssa tarvitsee kärsivällisyyttä! Tuloksia ei tule hetkessä, puoli vuotta pitäisi syödä, jos silloin ei ole mitään tuloksia, niin sitten ei ehkä auta. Koska aloitit? Mä olen syönyt nyt neljä kuukautta. Nyt tuntuu siltä, että vähän vähemmän lähtee hiuksia, mutta ahdistavinta on se pienten/lyhyiden hiusten lähteminen... Mulla kuivuu myös iho, etenkin kämmenet. Mulla tarkistettiin just noi elektrolyyttitasot ja oli ok. Lääkäri parin viikon päästä. Yritän nyt olla vielä kärsivällinen ja jaksaa odottaa tuloksia ;)
      Lähteekö sinulta edelleen paljon hiuksia vai mikä nyt on tilanne?

      • viestiketjun aloittaja

        Manna missäpäin käyt lääkerissä? Mulle nimittäin lääkeri sanoi juurikin noin et puoli vuotta pitää syödä yms.
        Itseltä hiusten lähtö on kans vähentynyt, mutta lähtee kanssa ihan lyhyttä välil ilman pigmenttiä olevia hiuksia, sentakia tätä nii ihmettelen koska ennen lääkkeen aloittamista ei lähtenyt etuhiuksista yhtään. Ja oli vahvat hiukset edestä, nyt on ihan veltot ja ohkaset!!


      • viestiketjun aloittaja
        viestiketjun aloittaja kirjoitti:

        Manna missäpäin käyt lääkerissä? Mulle nimittäin lääkeri sanoi juurikin noin et puoli vuotta pitää syödä yms.
        Itseltä hiusten lähtö on kans vähentynyt, mutta lähtee kanssa ihan lyhyttä välil ilman pigmenttiä olevia hiuksia, sentakia tätä nii ihmettelen koska ennen lääkkeen aloittamista ei lähtenyt etuhiuksista yhtään. Ja oli vahvat hiukset edestä, nyt on ihan veltot ja ohkaset!!

        Oon syönyt 3kk lääkettä.


    • manna2

      viestiketjun aloittaja, Käyn Munkkivuoren Dextrassa Helsingissä. Missä itse käyt? Myös monista keskusteluista olen lukenut sen, että se puol vuotta on min aika et voi nähdä tulosta...

      • nnnnn..

        Mut eihän tuota voi jatkuvasti käyttää mitäs sitten sen jälkeen tippuvatko hiukset?


    • Viestiketjun aloitta

      Nii varmaan täytyy käydä yksityisel gynellä kysymässä näistä hormooniasioista..
      En enään tiedä kenen puolle kääntyä, kun etuhiukset on nii ohuen näköiset..

      Oon just välttänyt hiusten värjäämistä, tuolla takana pyörylän kohtaalla josta hiukset oheni n. 1,5v
      Värjännyt jakauksen kohdalta kesällä laittanut vaaleita raitoja kun on ollut niin vahvat hiukset, mut tilanne muuttu heti kun alotin SPIRON!

    • viestiketjun aloitta

      manna käyn Turussa

    • spirosta

      joo spirossa on kai se puolisen vuotta, että näkee auttaako se.. näin oon myös mä kuullut. ennen sitä ei oikeen voi juuta tai jaata sanoa :)

      • pipattin..

        Moi! Kova stressi tiputtaa myös hiuksia silloin ei auta spirot eikä mitkään muutkaan.


    • viestiketjun aloitta

      OOn yrittänyt lukee sitä Spirolactonen reseptiä, mutta en ole päässyt perille siitä että mikä siinä spirossa on se vaikuttava aine. Se on ievä antiandrogeeni.
      Mut miten teillä lääkeri on selittänyt et sen pitäisi toimia.


      Miten teillä ketkä syött pillereitä noi hormooniasiat? itseltäni ku alotin pillerit, sain suoraan reseptin käteen, ja mitää hormooniasioita ei puhuttu
      ja nyt ei niitä voi katsoa kun olen syönyt 6v pillereitä,. Tarvitsisi olla pitkään ilman pillereitä??

      • juupasjookos

        Siis oikeestaan oletko syönny 6-vuotta spiroa!! Eikä mitään tulosta parempaan!! Hei haloo nyt!!!


      • spirosta
        juupasjookos kirjoitti:

        Siis oikeestaan oletko syönny 6-vuotta spiroa!! Eikä mitään tulosta parempaan!! Hei haloo nyt!!!

        Ööh aloittaja on syönyt e-pillereitä 6 v ei spiroa?


      • spirosta
        spirosta kirjoitti:

        Ööh aloittaja on syönyt e-pillereitä 6 v ei spiroa?

        Niin ja harvoinpa esim. Testo, estrogeeni ym. Tasoissa vissiin on ongelmaa.. Hiustenlähdön taustalla siis. Poissuljettuna toki pcos-ongelmat tai vastaavat. Mutta sillon pitäs olla kai muitakin oireita kuin vain hiustenlähtö..


    • viestiketjun aloitta

      Kirjotin siis liian epäselvästi, puhuin pillereistä. Ni puhuin E-pilleristä.,niitä olen syönyt 6 vuotta! Spiroa 3kk.

      • juupasjookos.

        Joo kannattaa kirjoitella selvästi jos puhuu ekaksi spirosta ja sit E-pillereistä pilleri ,kun pilleri:D


      • Liisa,,j
        juupasjookos. kirjoitti:

        Joo kannattaa kirjoitella selvästi jos puhuu ekaksi spirosta ja sit E-pillereistä pilleri ,kun pilleri:D

        Hei! Onko kukaan huomannut että Nexium mitä käytetään närästys / refluksi lääkkeenä niin auttaa myös hiuksiin? Olen joutunut käyttämään lääkettä vuoden ja hiukset ovat selvästi paksuntuneet myös kasvu on nopeaa.mistäköhän kysymys?


    • viestiketjun aloitta

      En osaa Liisa tohon vastata..
      Mut osaako joku vastata tohon Spirolactonin tehoamiseen?
      Miten teille lääkerit on selittänyt että se auttaa hiusten kasvuun jos auttaa..
      MIkä lääkeaine yms?

      • Liekö selvää syytä

        Eipä kai tuohon ole olemassa selvää vaikutusmetodia. Samanlainen vahinkolöydös kuten finasteridi miehillä. Kun lääkitystä on käytetty lääkkeen varsinaiseen tarkoitukseen, on huomattu että potilailla on alkanut hiukset kasvaa paremmin.


      • kissus...
        Liekö selvää syytä kirjoitti:

        Eipä kai tuohon ole olemassa selvää vaikutusmetodia. Samanlainen vahinkolöydös kuten finasteridi miehillä. Kun lääkitystä on käytetty lääkkeen varsinaiseen tarkoitukseen, on huomattu että potilailla on alkanut hiukset kasvaa paremmin.

        Nexium ainakin suojaa vatsalaukkua siten ehkä vitamiinit imeytyy paremmin jos käyttää vitamiini tai hiusravinteita samanaikaisesti :)


    • viestiketjun aloitta

      Mitä on Nexium??

      • kissus..

        Nexium on mahahappo lääke reseptillä saatava lääke.


    • viestiketjun aloitta

      Ok, mut kysyin Spirolactonin lääkeainetta en mahahappojen!

      • kissus...

        Kysyit mikä on Nexium? Ja siihen sait vastauksen


    • viestiketjun aloitta

      Manna2?

      oletko käynyt jo lääkerissä? Luin noita aikasempia viestejä ja kirjotit sinne että sul oli toinen ohimo harventunut spiron jälk ja vähän edestäkin, mulla on käynyt samoin. Sekä lähtee lyhyttä hiusta. voisitko kysästä siltä lääkeriltä et minkätakia se vaikuttaa näin..

      • manna2

        viestiketjun aloittaja! Mun piti mennä perjantaina lääkäriin, mut jouduin perumaan sen. Olen menossa kahden viikon sisällä, sillä spirot on lopussa. Mulla on lista kysymyksiä sille ;) Katotaan minkälaisia vastauksia se antaa...


    • viestiketjun aloitt

      Ok

      No hyvä et on samoja kysymyksiä, kun omalta lääkeriltäni en niitä suoranaisesti saanut..

      • Minä,tuo,se,tämä nuo ne?

        Et tietysti kysellyt mutta täällä ahkerasti kyselet ja usein epäselvästi kirjoittelet.


    • Viestiketjun aloitta

      Hei anteeksi vaa äskeinen kirjoittaja mutta ei tarvi vaivaantua kirjottelemaan tähän palstalle..Tiedän etten kirjoita aina kovin selvästi, mutta se ei ole varmaanka sun ongelmas.. Ittelläs on näköjään jonkin sortin ongelma kun olen ennenki nähnyt että kommentoit jonkun tekstiä..
      ja tuskin tälläsellä sivustolla pyöriset jos hiukset olisivat kunnossa.

    • muriel1

      Sinä, kuka syöt 150mg Spiroa päivässä, kerrotko edes lääkärin nimikirjaimet, kuka nosti annosta. Itse olen saanut reseptin ajat sitten ja 100mg ei riitä.

      Spironolactonen, entinen SPIRESIS, vaikuttava aina on SPIRONOLAKTOONI. Se lukee valmisteselosteessa.

      Itselläni Spironolaktoni auttoi aiemmin, sitten typerys lopetin sen. Älkää lopettako, ellei ole joku syy, kuten raskaus.

      Mutta, en löydä Hannukselan vastaanottotietoja, jolla aiemmin kävin, joten antakaas nyt joku hyvä nimi minulle HELSINGISTÄ.

      Tänks.
      m.

      • spirosta

        Hannuksela vissiinkin jo eläkkeellä..


      • Muukin lääkäri

        Uskoisin että kuka tahansa lääkäri voisi uusia reseptin jos vanha on tallessa. Minulla terveyskeskuksen omalääkäri uusii reseptin vuosittain.


    • tietämätön

      muriel1 millaista hiusten lähtöä sulla oli, oliko selvää ohentumista jakauksessa vai vaan että hiuksia lähti paljon. Miten spiro paransi asiaa?

      • spirosta

        Hmh vaikka itelle spiro onkin viimesimpiä vaihtoehtoja (rogainen ohella), mitä käyttää. Niin nyt oon alkanu taas kallistua sen testaamiseen uudelleen:/ noiden molempien kohoalla epäilyttää se, että jos pitäs jatkuvasti käyttää.. Ja myös spirossa se terveydellinen puoli. Mut minkäs teet kun on huonot geenit tältä osin annettu :/


      • Ei käyttäjä
        spirosta kirjoitti:

        Hmh vaikka itelle spiro onkin viimesimpiä vaihtoehtoja (rogainen ohella), mitä käyttää. Niin nyt oon alkanu taas kallistua sen testaamiseen uudelleen:/ noiden molempien kohoalla epäilyttää se, että jos pitäs jatkuvasti käyttää.. Ja myös spirossa se terveydellinen puoli. Mut minkäs teet kun on huonot geenit tältä osin annettu :/

        Mutta spiroahan ei voi käyttää jatkuvasti eikös.
        Se voi tehdä munuaisvian ja verenpainetaudin.?


      • Ei ihan
        Ei käyttäjä kirjoitti:

        Mutta spiroahan ei voi käyttää jatkuvasti eikös.
        Se voi tehdä munuaisvian ja verenpainetaudin.?

        Spironolakton ei aiheuta verenpainetautia vaikka onkin verenpainelääke. Mutta suurina annoksina voi rasittaa munuaisia joten kannattaa ainakin vuoden välein käydä labrassa tarkistamassa muuaisarvot. Lisäksi muuttaa myös suolatasapainoa ja esimerkiksi ruuan "suolaamiseen" on käytettävä tavallista ruokasuolaa, suolankorvikkeet (mineraalisuolat ym.) on kielletty.


      • ei käyttäjä
        Ei ihan kirjoitti:

        Spironolakton ei aiheuta verenpainetautia vaikka onkin verenpainelääke. Mutta suurina annoksina voi rasittaa munuaisia joten kannattaa ainakin vuoden välein käydä labrassa tarkistamassa muuaisarvot. Lisäksi muuttaa myös suolatasapainoa ja esimerkiksi ruuan "suolaamiseen" on käytettävä tavallista ruokasuolaa, suolankorvikkeet (mineraalisuolat ym.) on kielletty.

        Paras suola on Merisuola siinä on mineraalit ja jodit kohdallaan.


      • Yks kokki
        ei käyttäjä kirjoitti:

        Paras suola on Merisuola siinä on mineraalit ja jodit kohdallaan.

        Makueron vuoksi ei voi käyttää kaikissa ruuissa.


    • viestiketjun aloitta

      Manna kerkesitkö jo käymään lääkerissä?! :)

    • viestikejun aloittaj

      Manna2 olisi kiva jos kerkeisit vastaan mulle..:)

    • manna2

      Moikka aloittaja! Mä en mennytkään vielä lääkäriin. Se uusi mun reseptin puhelimitse. Menen varmaankin toukokuun loppupuolella. Mikäs sulla on tilanne. Onko uutta hiusta lähtenyt kasvamaan? Lähteekö edelleen paljon?

    • viestiketjun aloitt

      Kiva kun vastasit! Tänään just tässä illalla pesin hiukseni. Jälleen lähti hirveesti pientä hiuspätkää jota on pesun jälkeen 10 ´niä olkapäillä,tätä menoa etuhiukset varsinkin vasemmalta ohenee niin paljon ettei niitä vaan oo kauaa.
      Onhan ne täl hetkellä ilmavat ja ihan "normaalin" oloiset jos ei tiedä, katso jakausta tarkkaan. Mutta huomenna ne illalla tuolta pyörteen kohdalta rasvaisen näköiset..
      Itselläni se spiro aluks auttoi rasvoittuvaa hiuspohjaa, mut tuntuu ettei se auta tarpeeksi..
      Lisäksi itselläni on ruvennut tuleen valkoista hilsettä pesun jälkeen. Se häviää kun sen rapsuttaa pois, mitä sekin sitten on..Ettei täö hetkellä voi kauheesti kehua.
      Miten sulla?

      • mm....

        Stressi,stressi!!!!


    • manna2

      Mulla kans hetken auttoi paremmin, mut sit tilanne huononi, annosta nostettiin 150mg ja se auttoi siihen, ettei toistaseks hiuspohja rasvoitu niin nopeasti...

    • kiinnostunut seuraaj

      Olen kiinnostunut tuosta Spironolactonesta lääkkeenä naisten hiustenlähtöön.

      Jatkakaahan sitä lääkettä käyttävät ilmoittelua kun ehditte. Lähinnä tietty kiinnostaa, onko siitä lääkkeestä varsinaiseen hiusten lähtöön ja ohentuneiden kohtien uudelleentäyttymiseen selkeää apua.

      Turhaan kun ei viitsi mitään lääkettää käyttää.

      • spirosta

        Juu muakin kiinnostaa, miten teillä sujuu spiron kanssa :) itsekin sen vatmaan aloitan (uudestaan), aika on jo ihotautilääkärille..


      • spirosta
        spirosta kirjoitti:

        Juu muakin kiinnostaa, miten teillä sujuu spiron kanssa :) itsekin sen vatmaan aloitan (uudestaan), aika on jo ihotautilääkärille..

        Nyt ois spiro-resepti.. Lääkäri vaan sanoi, että suosittelee max. 100 mg:n annosta. Että sillä näkyis jos tehoaa. En vaan tiedä onko se riittävästi :|


    • tukkis1

      Kuinka kauan lääkäri sanoi, että sinun tulee käyttää sitä? Sanoiko kuinka pian tulokset näkyy? Minä aloitin 100mg, mutta kolmen kuukauden jälkeen nostettiin 150mg. Tämä iso annos kuivattaa aika lailla ihoa...

      • Marjaliis...

        Hei oliko näin ,kun käytät jonkin aikaa vaikka vuoden niin käyttö pitää lopettaa ja sillä kasvatetut hiukset alkaa lähtemään .siis olen käsittänyt ,että pitäisi sitten jatkuvasti käyttää ,mutta jotain vaurioita voi kehittyä elimistöön.


      • spirosta
        Marjaliis... kirjoitti:

        Hei oliko näin ,kun käytät jonkin aikaa vaikka vuoden niin käyttö pitää lopettaa ja sillä kasvatetut hiukset alkaa lähtemään .siis olen käsittänyt ,että pitäisi sitten jatkuvasti käyttää ,mutta jotain vaurioita voi kehittyä elimistöön.

        Niin no ei nyt puhuttu, että kauanko käyttäisin. Mutta käyn varmasti jossain vaiheessa vastaanotolla, niin pitää kysyä.. labroissakin tietysti käytävä säännöllisesti, kun elektrolyyttitasoja on tarkkailtava. Mutta toivoisin spirosta edes apua kovasti rasvoittuvaan päänahkaan, jos se ei nyt sitten hiuksia sinänsä kasvattaisikaan.. tämä on tällainen kokeilu..


    • viestiketjun aloitta

      Itselläni spiro on aiheuttanut päänahkaan valkoista hilsettä, (kuivaa ihoa)
      Ja haittavaikutuksena jakaus harveni edestä kun olin syönyt kuukauden, ettei juurikaan oo itteeni auttanut!

      • manna2

        rasvoittuvaan päänahkaan tehoaa kuulema usein hyvin.. Alottaja: Oletko huomannut, että sinulla kasvaisi yhtään uutta tukkaa?


    • viestiketjun aloitta

      Manna2: tää kuulostaa nyt aika uskomattomalta, mut on spiro kasvattanut hiuksia tässä 2 vk aikana, takasin ohimolle ja näyttää toi jakauskin menevän paljon parempaan suuntaan.
      En uskaltanut iloita koska hiuksia kumminkin lähti lyhkäsenä ja oli sellasia haivenia ohimolla, jotka on nyt vahvistunut tosi hyvin.
      En aluks tiennyt onko hiukset "ohentunut" lisää mut näköjään se on uutta hiusta.
      Itselläni tulee tota hilsettä pesun jälkeen joka on kuivaa ihoa.
      OOn niin onnellinen!
      Tänään kun hiukset pesee näkee sen määrän kuinka paljon hiusta lähtee..
      Mitenkä sulla?

    • Manna2

      Aloittaja. Ihana kuulla! Koska tarkalleen aloitit spiron? Eikö sulla just hetki sitten ollut vähän huonompi jakso? Kerrohan miten tänään pesuun jälkeen. Kait täs toivossa on hyvä elää.... Mikä sulla muuten nyt on spiroannos?

      • spirosta

        Kiva kuulla jos jollain toimii:)


    • viestiketjun aloitta

      Manna
      Tilanne on nyt vähän erillainen, koska niinkun alotin tän kirjotuksen sillo ni mulla ei ollut jakauksessa edessä hiusten lähtöä, tai ainakaan en ollut huomannut! Ehkä vasen ohimolta oli vähän lähtenyt, mutta juurikin ongelma oli/ on tuolla takana pyörteessä josta hiukset rasvottuu ja kutisee kun on pesusta n. päivä aikaa...
      Ja kun olin noin 2kk syönyt lääkettä jakaus ole leventynyt edestäkin, lähinnä etuhiukset!
      Mutta nyt kun katsoin hiuksiani verratakseni viime lauantaiseen. On selvästi tapahtunut kasvua. Hiuksia ei jäänyt juurikaan yhtään käteen kun pesin ne mutta selvittäessä lähti noin 20kpl, mutta olen työn takia pitänyt hiuksia kiinni koko päivän ja pesusta on ollut välipäivii, nii mielestäni seki on hyvä!
      Aattelin aluksi että lähtenyt "paksumpia" hiuksia päältä että se näyttää vaa et olisi uutta hiusta, mutta kyllä uuta hiusta tulee. esim toinen ohimo vaikka oon nuori on ollut kauan korkeempi kuin toinen,etten oo sihen kiinnittänyt huomioo, mutta nyt sihenki näköjään spiron ansiosta kasvaa hiusta!

      Tiedän ettei tää kuulosta kauheen loogiselta, mutta muutos on tapahtunut ihan noin parin vk sisällä. Ja oon syönyt lääkettä marraskuun puolivälistä, nyt tähän huhtikuuhun. Eli 5kk
      Tiedän että tää voi olla väliaikaista, lääkkeeen lopetuksen jälkeen voi olla muutos taas entiseen , mut aijjon nauttii tästä hetkestä, viellä kun ne ei oo niin tuuheat esim tosta edestä kuin ne oli, mutta veikkaan että kesällä saan taas nauttii tuuheista hiuksistani edes hetken.. :)
      Mikä tilanne manna sulla on?

    • viestiketjun aloitta

      Niin ja tosiaan syön samalla annoksella kuin viimiset 3kk eli se 100mg päivässä.

    • Manna2

      Aloittaja. Mitä shampoota käytät?

      • spirosta

        Lähteekö teiltä myös siis lyhyempää/uudempaa hiusta vielä? Mua se masentaa ja kun tuntuu ettei uuttakaan kasva tilalle :( mutta toivotaan tosiaan, että aloittajalla jatkuu tuo hyvä tilanne!


    • Manna2

      Spirosta. Kuinka kauan olet käyttänyt spiroa?

    • viestiketjun aloitta

      Manna käytän täl hetkellä monipuolisemmin kaikkea, eilen pesin hiusten lähtöön tarkoitetulla shamppoolla ja itseasiassa kokoajan kokeillu just kampaamon shamppoit, Nioxin tuoteryhmää, joka selvästi paksunsi hiukset, mut päänahka rupes kuivuun siin varmaan spirolla on kans vaikutusta..Käytin kans yks päivä sellasta hilseshamppoota, joka oli kaupasta paril eurolla, viime kesän käytin viimeks samaa, muistin että se teki hiuksista kans puhtaat ja jopa vähä tuuhensikin..
      Mä en osaa sanoo tosta uusien hiuksien lähdöstä..

      • spirosta

        Oon käyttäny spiroa vasta pari pvää nyt.. Aiemmin siis kokeilin pari vuotta sitten, mut sillon en sit tiiä söinkö liian vähän aikaa/pienellä annoksella. Et halusin nyt testaa uudelleen. Mulla on myös diagnosoitu kilpirauhasen vajaatoiminta, et sekin on voinu vaikuttaa.. 25 v oon. Mutta saa nähä mitä tapahtuu vai tapahtuuko mitään!


    • harvahaiven

      Täällä yksi spiroa ja rogainea reilun vuoden käyttänyt. Mulla alkoi tukkaongelmat 28-vuotiaana kovalla hiustenlähdöllä, mutta koska aiemmin tukka oli aina kasvanut normaalisti takaisin en siitä juuri silloin välittänyt. Kyllähän se silloinkin takaisin tuli, mutta kas kummaa, osa otsalla ei enää kasvanutkaan täyteen pituuteensa. Ilmeisesti pikku hiljaa kasvu heikkeni, ja minulla meni yli 2 vuotta ennen kuin havahduin ongelman vakavuuteen. Tällöin ohimoilla iso osa hiuksista oli tuskin 5-senttisiä hentoja haivenia (mutta kaikki mielestäni vielä paikoillaan, eli varsinaista lukumäärän vähennystä en havainnut).

      Lääkäri totesi vaivan perinnölliseksi, ja ensin tuli rogaine käyttöön, hieman myöhemmin spiro. Mulla on aina ollut hurjan rasvoittuva päänahka ja hilsettä, mutta molemmat vaivat hävisivät 2 viikkoa spiron aloittamisen jälkeen. Tukka vaan antoi odottaa. Kulmakarvoja tippui järkyttävä määrä (yksi päivä laskin yli 40), ja irtoilevia hiuksia en edes kärsinyt laskea. Muutoksen parempaan näki vasta puolen vuoden kuluttua kun ohimoilla pituutta alkoi tulla lisää. Nyt tosiaan on 14 kk takana, ja vaikkei lääkkeet (odotetusti) tuoneetkaan sitä nuoruuden tukkaa takaisin, on tilanne huomattavasti parempi. Ohimoilta lähtee kyllä edelleen päivittäin alamittaista tukkaa, mutta valtaosa ongelma-alueen hiuksista on semmoisia 15 cm. En lääkkeiden sekakäyttäjänä voi sanoa, olisiko vain toisen käyttö auttanut, mutta ainakin sen voin todeta että spiroa on kiittäminen päänahkan ongelmien loppumisesta. Ainiin, ja mulla on nyt kasvoissa iho ihan fantastisessa kunnossa, kaikki mustapäät poissa!

      Toiveet että otsalle saisi takaisin yhtä pitkät hiukset mitä muualla päässä kasvaa ovat aikoja sitten kuopattu, ja ahdistaahan tämä edelleen järjettömästi, mutta olen silti iloinen että pystyin edes jotenkin vaikuttamaan asiaan. Yritän kerätä rohkeutta nyt lyhyen tukan leikkaamiseen, sillä aika selvähän se on etten voi enää nelikymppisenä pitkää tukkaa käyttää:_(. Toisaalta lyhyen tukan leikkaaminen pelottaa, koska silloin hiustenlähtö pääsee vielä helpommin hiipimään takaisin ilman että sen vakavuutta huomaa. Olen nimittäin ihan varma, että jos mulla olisi ollut lyhyt tukka en vielä tänäkään päivänä olisi huomannut mitä mulle on tapahtumassa.
      Yritän myös valmistaa itseäni siihen vihoviimeiseen vaiheeseen, eli peruukin hankkimiseen. Se ei liene ajankohtaista vielä useaan vuoteen, mutta pelko on että vaihdevuodet vie tukan mennessään sitten viimeistään.

      Mulla suvussa osalla miehistä on vanhemmiten ollut hiustenlähtöä, mutta isällä on edelleen se julmettu pehko vielä eläkeiässä. Äidillä tukka alkoi harvenemaan 30-40 välillä, mutta minua armollisemmin, eli tasaisesti. Pärjää siis vieläkin omillaan eikä kalju kiillä taikka päänahka paista. Kaikilla tädeillä on komeat hiukset ja mummoilla meni hattu päähän vasta 80 iässä. Harmittaa että mulle tuli näin huonot geenit....

      Kaikille kanssasiskoille jaksamista. Ihan kamala riesa on meidän kannettavaksi annettu, se kun on niin noloa ettei siitä kehtaa kellekään tutulleen edes mainita. Voi kun naisetkin voisi vaan ajaa pään kaljuksi kun tukka päättää lähteä ilman että jokainen vastaantulija katsoisi säälien tai kuin sekopäätä.

      • spirosta

        Moi, oli "kivaa" lukea kokemuksiasi.. ja siksi lainausmerkit, koska eihän tämmöisiä vaivoja kenellekään toivo :( mut onneksi on ees jotain keinoja.. it en oo rogainea vielä kokeillu. Minkälaista annosta syöt spiroa? Onko sulle tullu mitään sivuvaikutuksia siitä?


      • harvahaiven
        spirosta kirjoitti:

        Moi, oli "kivaa" lukea kokemuksiasi.. ja siksi lainausmerkit, koska eihän tämmöisiä vaivoja kenellekään toivo :( mut onneksi on ees jotain keinoja.. it en oo rogainea vielä kokeillu. Minkälaista annosta syöt spiroa? Onko sulle tullu mitään sivuvaikutuksia siitä?

        Jep, tuntuu lohdulliselta jakaa tuntojaan edes jonkun kanssa joka tajuaa mitä käy itse läpi, eikä sitten tunne itseään ihan niin kamalaksi kummajaiseksi.

        Otan päivässä 100 mg. Siedän ilmeisesti tosi hyvin lääkkeitä eikä mitään sivuvaikutuksia tullut (ei yleensäkään tule). Parina ekana kuukautena päänahkassa oli välillä semmoisia outoja tuntemuksia mitä on tosi vaikea kuvailla, mutta meni aika äkkiä pois. Aluksi juoksutti myös vähän vessassa, mutta sitten kai elimistö tottui siihen ja vuoroväli piteni normaaliin. Rogainesta ei ole tullut mitään negatiivisia sivuvaikutuksia myöskään. Vaikea sanoa tulisiko se kohdallasi toimimaan, mutta ehkä kannattaisi kokeilla? Kun mulle tämä vaiva selvisi, päätin että tulen tekemään ihan kaikkeni jotta tukkani saisin pitää, maksoi mitä maksoi. Se tulee silti halvemmaksi kuin jatkuva lisäkkeiden tai peruukkien kansa puljaus. Hiustensiirtoakin olen miettinyt, sillä kaikki on ok tuolla pään takana, kaipa sieltä saisi kuokittua aikanaan jotain otsaa peittämään, mutta ei nyt vielä...

        Spirosta vielä sen verran, että vaikka se ei tukkaani pelastaisikaan, haluaisin silti jatkaa sen käyttämistä, sillä niin ihastunut olen siihen kuinka se vei mennessään kaiken ihon rasvaisuuden. Olen sitä koko ikäni yrittänyt hoitaa milloin milläkin tuotteilla, ja aina vaan kaikki kaulasta ylöspäin ihan rasvassa. Tukka oli pakko pestä joka aamu. Ei auttanut vaikka kuinka yritti totuttaa pidempään pesuväliin. Siten kun päälle heitti vielä hilseen (myös kasvojen ihossa), oli kokonaisuus tosi kiva. Mun onneksi iho oli silti muuten ok kunnossa, eli finnejä ei tullut (niiden peittäminen rasvoittuvassa ja hilseilevässä ihossa on melkoinen haaste). Mutta nyt siis kaikki ne ongelmat on poissa. En tajua mistä tämänkin ongelman olen onnistunut perimääni koukkimaan, kaikilla lähisukulaisilla on ongelmia kun iho on ihan liian kuiva.

        Nyt parina viikkona on tukkaa lähtenyt melkoinen määrä, mutta ennen sitä oli yli puoli vuotta milloin lähtö oli tosi minimaalista. Jospa se taas tosta kohta rauhottuisi...


    • Manna2

      Viestiketjun aloittaja. Miten sinulla menee nyt ?

    • viestiketjun aloitta

      Todella hyvin, ei ole juurikaan enään hiusten lähtöä. Uutta kasvaa kokoajan, eikä tipu uudet! Oon tosi iloinen tästä, kun lopulta spiro auttoi!
      Entäs sulla??

      • apua etsivä

        Kauanko aiotte syödä tuota lääkettä, sanoiko lääkäri mitään siitä? Kuuriluontoisesti?


    • spirosta

      Mites spiro-kokeilijat miten teillä on mennyt? aika hiljaista täällä :D itselläkin kokeilu jatkuu.. ei tosin havaittavaa edistystä vielä :/

      • Vaihdevuosissa

        Hei
        Hiukseni alkoivat harveta vuosi sitten. Syksyllä katsottiin kilpirauhasarvot, jotka olivat kunnossa, ja kyseessä siis luultavasti naistyyppinen kaljuuntuminen, liittyen vaihdevuosien hormooni muutoksiin ja huonoon perimään. Hiuksia oli kauttaaltaan vähemmän ja paikoin oli paljaita kohtia, ohimot vetäytyivät ja edessä oli hieman paljasta. Pyysin ihotautilääkäriltä Spiroa luettuani lääkkeestä. Arvelin antiandrogeenistä olevan hyötyä tapauksessani. Olen nyt syönyt Spiroa tammikuusta lähtien 75mg/vrk kolme viikkoa ja sitten viikon tauko, Na ja Ka arvot on mitattu pari kuukautta hoidon aloittamisesta. Syön myös toista lääkettä verenpainetautiin ja Spiron mukaan tulo ei ole vaikuttanut mitenkään arvoihini (mittaan säännöllisesti). Käytän lisäksi Rogainea.
        Vaikutukset, hiusraja on normalisoitunut, eli ei kaljuja läilkkiä edessä, myös muuten hiukseni ovat paremmat, eivät kuten ennen, mutta paremmat kuin viime kesänä ja syksynä. Eli jatkan molempien käyttöä. Toivon voimia teille kaikille, sillä hiustenlähtö on yllättävän raskasta, vaikka se ei olekkaan vakava terveysongelma.


    • ymmärrän kyllä

      Luin tämän ketjun, minulla on samat ongelmat ja verenpainelääkkeet, mutta kun pyysin tuota spiroa, endokrinologilta, hän ei antanut sitä ennen kuin vuoden manguin ja sittenkin vielä 25 mg, siitä puolet. Sillä tämä lääke ei ole hyvä ainakaan isoina annoksina munuaisille. Minulla on munuaisarvot loistavat krea 50-55, ei koskaan ole ollut enenpää. Ja siitä huolimati ei lääkärin mielestä kannata ottaa isompia annoksia, verenpainelääkekin on aika pieni annokseltaan. Miten joku lääkäri antaa pelkkään tukanlähtöön esim. 100 - 150g pilleireitä... lääkäri on jo lähellä eläkeikää ja pitkään toiminut endokrinologilla yo-sairaalassa ja muuallakin.
      Olkaa varovaisia ettei munuaiset mene, se on hirvittävä isku jos joutuu dialyysiin, silloin kyllä elämä orjuuttaa, tunnen erään joka joutuu monta kertaa viikossa siellä juoksemaan, aamulla dialyysi, loppupv. osastolla, kotiin pääsee jos pääsee ja ylihuomenna sama rumba. En halua olla mitenkään ilkeä, tämä vaan tiedoksi että lääkkeet saattaa tehdä mitä vaan.

      • spirosta

        Toki spiron käytössä on omat riskinsä, mutta itse olen ainakin halunnut kokeilla josko siitä olisi apua, kun mistään muusta ei ole juuri ollut.. Ja tietenkin omien tuntemusten mukaan pitää mennä eikä annokset saa olla liian suuria. Toisaalta itse olen pohtinut, mikä on se annostus, jolla oikeasti olisi merkitystä hiustenlähdön kannalta. Vähän erilaisia kokemuksia kuullut. Miten muuten esim. aloittajalla ja mannalla on sujunut, kun olette lääkettä jo pidempään käyttäneet?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 127
      3427
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      93
      3154
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2358
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      27
      1824
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1688
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1559
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1524
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1466
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1431
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      83
      1375
    Aihe