30 - 40 vuotta vanhat Mersut

Harrisrig

Tällä palstalla 123 ja 124 Mersuilla on legendaarinen maine. Ja kaikki myöhemmät mallit ovat sitten pelkkää roskaa. Olen eri mieltä. Nykyinen W212 on paras auto, mikä minulla on koskaan ollut.

Eivät olleet mainitut vanhat Mersut viattomia aikanaan.

124 poltti todella pahasti moottoriöljyä 100tkm ja venttiilien kumit vaihdettiin. 124 malliin vaihdettiin 110tkm nokka-akseli (230 E bensiini), nokkaketju piti ääntä (ohjain olisi pitänyt hioa), 200E 130tkm kardaanin etupää vuosi öljyä ja kumit piti vaihtaa. Virtalukko piti vaihtaa molempiin 130tkm.

Tukeva ja vahva, mutta ei autoa kummempi.

Oma tietoni aikanaan uusista 123 mallin autoista on huonompaa, mutta olin paikalla, kun ystäväni Timo antoi palautetta vuonna 1976 myyjälle uuden 300D 1976 Mersun pahasti röpelöisistä hitsaussaumoista.

7

2171

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mese.s

      No oli miten oli. Omassa lankussa on kilsoja takana 650000, joista itse olen ajanut n.300000km. remonttia ei ollut kuin jarruissa ja pakputkistossa. Autosta maksoin reilut 10v. sitten euroissa 6 tuhatta.

    • älä osta mersua

      "124 poltti todella pahasti moottoriöljyä 100tkm ja venttiilien kumit vaihdettiin. 124 malliin vaihdettiin 110tkm nokka-akseli (230 E bensiini), nokkaketju piti ääntä (ohjain olisi pitänyt hioa), 200E 130tkm kardaanin etupää vuosi öljyä ja kumit piti vaihtaa. Virtalukko piti vaihtaa molempiin 130tkm."


      -Minä voin sinua valaista kokonaisuudessa vaikka muiden puolesta,itselläni oli 9 kpl 124 tekniikalla olevia ja sen jälkeen väyrynen ja vito.

      No niin,kerrot varmasti asiaa,mutta kilometrit hieman hämmentää,meinaan kun nuo kertomasi kuleneisuudet kyseisissä autoissa ilmenee erinlaisissa kilometreissä.

      Ja toki noita oli mutta esim:bensa mersu ei ottanut öljyä kun sitä piti kohtuullisesti edes 500000km kohdalla joka hämmentää koko tätä valtaisaa kertomusta,nokkaakseli kului ja sen huomasi tyhjäkäynin vaelluksena yleensä kuutoskoneisissa eli 260E ja 300E joita oli jonkin verran aikoinaan liikenteessä,itselläni oli 300E 1989 yli 500000km ajettu jonkin matkaa kunnes luovuin sain myydessä sillä jotain 50000mk möin siis käteisellä (omasta mielestä edullisesti).

      No virtalukon pohja saatoi mennä muttei missää näissä omistamistani ja kaikista jotka tiesin niin oli ajettu yli 500000km mielummin lähes 600000km.Yhden vaihdoin 124 dieseliin tuolla 640000km kohdilla.

      Noissa tuppas kannet menemään ennemmin tuolla 500000km ehkä 600000 km välihaarukassa mikäli oi osannut käyttää oikea oppisesti autoa.

      Toissa päivänä katsoin erään mersua joka oli tuontimersu 1990 kilometrit oli 470000km kyseessä bensa 230E farkku,korroosio oli iskenyt,no se oli normaalia,ajan patina oli hieman heikentänyt mutta autolla oli erittäin hyvä ajaa.

      Olettamukseni oli että kolometrejä puutui mittarista hieman,laturin kanssa oli ongelmia,jo toinen takuu laturi kahden viikon aikana.

      Mutta se on normaalia että 500000km hieman kahta puolen laturissa saattaa tulla murheita,toki halpoja sellaisia.

      Ainoa hieman rasittavana ongelmana pidin 124 taka pönttöä eli pakaria,se tippui aina tiele tai laahas,viimeisen niin kävi kyllä cdi vitossa vuosi sitten.

      Ja tuo vito se ei olemersua nähnytkään siis oikeaa mersua toki nykyä mersuahan se on.

      Olen lähdössä tänään juuri katsomaan kunhan päivä valkenee 5km päähän kahta 124 korista mersua,molemmat on 1991 sedaneita ja koneella 200d ja 250d.

      Toisella ajettu 350000km ja toisella 250000km,nämä siis olettamuksia koska molemmat on tuonti autoja,nimittäin kaikissa tuontiautoissa jos se niin sanottu tuonti auto voidaan olettaa hyvin suurella todennäköisyydellä mittaria ruuvatun,eli kilometrit eivät vastaa todellisuuta.


      Ostimme nimittäin erään kerran suklaiselle 1987 vuosimallin 230E mersun lääkäri mieheltä joka ei todellakaan ymmärtänyt tekniikkaa,hänellä bmv ja tuo mersu tuotu saksasta,menimme katsomaan,mittarissa oli 160000km ja auto näytti sisältä ja päältä aivan tuliterältä.

      En kyenyt ilman nosturia ja ilman tarkempaa tutkimusta määrittlemään kilometreja,ajoin auton herttoniemen vehoon nosturille,tuolla nuo johtaja herrat eivät tahdo antaa tutkia mutta sain asentajan innostumaan ja kiilasin kaikkien ajanvaranneiden eteen ,eli sain auton samantien sisään veholle ja aloitimme asentajan kanssa tutkimisen.

      • Älä osta mersua

        Autosta tehtiin kauppa vaikka autolla oli ajettu enemmän todennäköisesti,laturi ja iskarit ja muut jutut paljasti hieman muttei sillä oltu kuitenkaan yli 300000km voitu ylittää.Ehkä hieman yli 200000km.

        No kaupat tehtiin,samainen auto myytiin myöhemmin takaisin helsinkiläiselle joka oli etsitnyt 124 mersua 5 vuotta aktiivisesti muttei hyvää löytynyt,mutta lopulta sai, hänet palkittiin runsain mitoin vaivasta, vuosi oli myydessä 2006 ja auto 1987 jolloin kyseinen auto maksoi 6900e,edelleen auto oli diplomaattikuntoinen.

        Näitä hyviä 124 sai etsiä että kilometrit oli sinne päinkään,kaikki ajamani tuonti mersut vielä 2000 taitteessa jota testasin kun niitä tuotiin myyntiin suomeen,yhdessäkään en havainnut kilometrien pitäneen paikaansa erikoisesti dieselit jos lukemat oli 160000km-190000km välissä noilla useinmiten oli ajettu yli 300000km.

        Tuttvallani oli myös 1987 bensa mersu ajoi hänkin yli 500000km niin ettei sitä remonttia ollut,ne hyvin vaivattomia mikäli historia oli kunnossa,300000km bensallakaan ei paljoa korjailla,iskarien vaihto ja pakarit ja virta puolta konehuonehuoneen puolella joutuu uusimaan aika ajoin muttei muuta,ei edes jarru levyjä vaihdella ja paloja.

        Se on aina tuonti mersu aivan arvoitus niin kuin jos w211 on tuotu,näissä kakkosella alkava lukema saa hätyskellot soimaan kun puhutaan 2003 ja 2004 alkavasta ajasta.

        Nytkun vertaan itselläni kaikki omat mersut on olleet suomi mersuja niin niissä on ero,näitä ei tarvitse remontoida,esim:nokkaketjua ei vauhdeta 300000km tietämillä vaikka monet luuleekin niin,sitä ei vaihdeta edes 600000km tietämillä kovinkaan monesti mikäli kilometrit pitää paikaansa,sen kyllä kuule mersumies jos se pitää vaihtaa.

        Kertomani tarinat on tosipohjaisia esim:väyrysen jonka ostin niin se ei ollut enään oikea mersu 300000km kohdalla sai auto häipyä ja palasin mersuun 124 300d että se vanhempi kelpasi ennemmin väyrynen oli 1996 290td ja tämä 124 oli 1985 eli ensimmäinen 124 mallinen mersu.

        Autoilla huikea ero tuohon aikaan teknisesti,mutta hopealle jäi tuo väyrynen.1985 oli vielä parempi ajaa kun kaikki oli kunnossa.

        Todella voin vakuuttaa 124 kestävyyden se on vertaansa vailla,esim:ajamani vito bussi sisustalla 370000km oli kovan työn takana ,se ei ollut leikkiä ja varsinkaan edullista.

        Tämä sekoitti koko pakan,ja ostin maasturin toyotalta ja se on niitä jotka kestää niin isältä pojalle,samalla olen katsonut 124 korisia ja nyt tosiaan menen katsomaan vanhalta ukolta joka on ajanut 40 vuotta mersua sillä on tallissa 2 kpl 124 mersua tunnin sisällä olen sielä,tuollakin ukolla on toyotan maasturi,mersumies tietää oikeasti mikä kestää ja mikä ei ,mutta tämä vaatii kokemuksen 124 mallisista.

        S e on harmi kun sinulle kävi noiden mersuja huonosti,epäilen autosi oleeen tuonti autoja.Jos eivät olleet niin en voi kun ihmetellä.


      • Älä osta mersua
        Älä osta mersua kirjoitti:

        Autosta tehtiin kauppa vaikka autolla oli ajettu enemmän todennäköisesti,laturi ja iskarit ja muut jutut paljasti hieman muttei sillä oltu kuitenkaan yli 300000km voitu ylittää.Ehkä hieman yli 200000km.

        No kaupat tehtiin,samainen auto myytiin myöhemmin takaisin helsinkiläiselle joka oli etsitnyt 124 mersua 5 vuotta aktiivisesti muttei hyvää löytynyt,mutta lopulta sai, hänet palkittiin runsain mitoin vaivasta, vuosi oli myydessä 2006 ja auto 1987 jolloin kyseinen auto maksoi 6900e,edelleen auto oli diplomaattikuntoinen.

        Näitä hyviä 124 sai etsiä että kilometrit oli sinne päinkään,kaikki ajamani tuonti mersut vielä 2000 taitteessa jota testasin kun niitä tuotiin myyntiin suomeen,yhdessäkään en havainnut kilometrien pitäneen paikaansa erikoisesti dieselit jos lukemat oli 160000km-190000km välissä noilla useinmiten oli ajettu yli 300000km.

        Tuttvallani oli myös 1987 bensa mersu ajoi hänkin yli 500000km niin ettei sitä remonttia ollut,ne hyvin vaivattomia mikäli historia oli kunnossa,300000km bensallakaan ei paljoa korjailla,iskarien vaihto ja pakarit ja virta puolta konehuonehuoneen puolella joutuu uusimaan aika ajoin muttei muuta,ei edes jarru levyjä vaihdella ja paloja.

        Se on aina tuonti mersu aivan arvoitus niin kuin jos w211 on tuotu,näissä kakkosella alkava lukema saa hätyskellot soimaan kun puhutaan 2003 ja 2004 alkavasta ajasta.

        Nytkun vertaan itselläni kaikki omat mersut on olleet suomi mersuja niin niissä on ero,näitä ei tarvitse remontoida,esim:nokkaketjua ei vauhdeta 300000km tietämillä vaikka monet luuleekin niin,sitä ei vaihdeta edes 600000km tietämillä kovinkaan monesti mikäli kilometrit pitää paikaansa,sen kyllä kuule mersumies jos se pitää vaihtaa.

        Kertomani tarinat on tosipohjaisia esim:väyrysen jonka ostin niin se ei ollut enään oikea mersu 300000km kohdalla sai auto häipyä ja palasin mersuun 124 300d että se vanhempi kelpasi ennemmin väyrynen oli 1996 290td ja tämä 124 oli 1985 eli ensimmäinen 124 mallinen mersu.

        Autoilla huikea ero tuohon aikaan teknisesti,mutta hopealle jäi tuo väyrynen.1985 oli vielä parempi ajaa kun kaikki oli kunnossa.

        Todella voin vakuuttaa 124 kestävyyden se on vertaansa vailla,esim:ajamani vito bussi sisustalla 370000km oli kovan työn takana ,se ei ollut leikkiä ja varsinkaan edullista.

        Tämä sekoitti koko pakan,ja ostin maasturin toyotalta ja se on niitä jotka kestää niin isältä pojalle,samalla olen katsonut 124 korisia ja nyt tosiaan menen katsomaan vanhalta ukolta joka on ajanut 40 vuotta mersua sillä on tallissa 2 kpl 124 mersua tunnin sisällä olen sielä,tuollakin ukolla on toyotan maasturi,mersumies tietää oikeasti mikä kestää ja mikä ei ,mutta tämä vaatii kokemuksen 124 mallisista.

        S e on harmi kun sinulle kävi noiden mersuja huonosti,epäilen autosi oleeen tuonti autoja.Jos eivät olleet niin en voi kun ihmetellä.

        Voisitko kumminkin kertoa meille mersu 124 miehille kertoa (alottaja) oliko kyseessä tuonti mersu?joiden kanssa oli nuo ongelmat.

        Ihan näkemättä kuulostaa ettei nuo kilometrit vaivoihin nähden pidä paikkansa.

        Moni ei käsitä erästä juttua kun tuodaan saksasta,sielä on niitä polettu hyvin paljon, siis se auto on oikeasti menty ihan erinopeuksilla kuin suomessa.

        Ajatelkaa kun myyjät kertoilee ja aina että se auto saatiin vanhalta papalta jne siis kaikki tuonti mersut suomessa olisi vanhan papan tai mummon autoja.

        Uskoo ken tahtoo.


    • Älä osta mersua

      No niin nyt sitten kävin katsomassa molemmat mersut.

      Toista koe ajoin 1991 250d mittari lukema 270000km.

      Olihan se ihan hyvä ajaa,mutta tuontiauto kun oli niin kilometrejä puuttui ,öljynpaine laski lämpimänä olessa kakkoseen,noilla kilometreillä sitä ei mittarista edes todellisuudessa huomaisi.

      Pohja oli siisti pakoputkis myöten samoin kun oven alareunat,sisältä oli kulahtanut,istimen nurkka ja puuosat halki samoin kun koetaulun keskimmäiset suuttimet teipattu ettei tule kylmä sisään.

      Konepellin sisäpuolella oli ruostetta jonkin verran samoin kun kone tila näytti paljon ajetulta,oman arvioini mukaaan auton kilometrit oli 400000 paremmalla puolen.

      arvosanana -9 luokkaa.

      No toinen auto oli 200d muuta en kokeilut kun käynistää,hyvä sekin mutta kilometrit puolen miljoonan yli,toki näin ei näkisi suurin osa koska he kuvittelevat todella kilometrien paikansa pitävyyden.

      Molemmat autot siis lumoisivat useimman katsojan päälisin puolen,hinta pyyntö per kappale oli 2200e .

      se 250d olisi käyttöauto jos ei olisi joku ollut tupakoinut sekin haisi hieman,katto hieman värittynyt sisältä.

      Voi niitä jotka maksavat niistä w211 mallisista iahn liikaa,noissa on niin paljon vielä tänäkin päivänä ruuvattuja.

      • Harrisrig

        Hyvä "Älä osta mersua",
        Kun olet kerran täydellinen E-mies, miksi valittu nimimerkki?

        Mainitsemani 124-mallin autot olivat Vehosta ostettuja. Ei siihen aikaan juuri edes ollut yksityishenkilöiden Saksasta tuomia autoja.

        230E bensiini oli ensi-rekisteröity 29.9.1988 ja ostettiin Autotalosta Helsingin keskustasta käytettynä 11.12.1991. 150.000 markalla.

        Upea auto se oli. Valkoinen ja siniset sävylasit.

        Myöhemmin oli kirjoittelua, että juuri 230E bensiiniautoissa oli ongelmia voiteluöljyn toimittamisessa nokka-akselille. Jotain liian pienistä öljykanavista.


    • Silti ostit mersun

      Oli ainakin tutulla 1989 jatoi suomeen 1991 se toi sen suomeen ja auton osti uutena.Samoin kun toibeb herra toi s mersun 500:sen se oli mallia 126 ja ajoi sen yli miljooaan kilometriin.

      kerrot näin:

      "124 poltti todella pahasti moottoriöljyä 100tkm ja venttiilien kumit vaihdettiin. 124 malliin vaihdettiin 110tkm nokka-akseli (230 E bensiini), nokkaketju piti ääntä (ohjain olisi pitänyt hioa), 200E 130tkm kardaanin etupää vuosi öljyä ja kumit piti vaihtaa. Virtalukko piti vaihtaa molempiin 130tkm."

      Kuulostaa aivan mahdottomalta.Nuo kaikki luettelemasi viat tulevat puolimilliä ajettuun ja se on bensa mersu.

      Mitäs tehdään?,laitetaanko mersu foorumille juttu ja käydään päätä pyörittlemään mitä tuumaavat.

      En tiedä,no mitä sinä teit tuolloin kun piti korjata?Tuliko tästä kuinka suuri juttu?menikö vehon taakuseen?


      On tuo sen luokan juttu että pidän käsittämättömänä.

      Arvaa uudemmat malli mitä se tulisi kustantamaan,koneet oli parempia tuolloin ja autot ei murentuneet käsiin.

      Miten uskallit vielä ostaa mersun?en olisi minä ostanut kun ei puhuta pienistä summista.


      Joka tapauksessa oli ihmeellinen kertomus ja ainut kertainen,olen kyllä tietoinen että noissa kilometreissä vag konsernin tuote voi levähtää ja tulee kalliiksi mutten mersun kohdalla,missään mallissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. R.I.P Marko lämsä

      Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      62
      4332
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

      otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      155
      1823
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

      Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1533
    4. Puskaradio huutaa

      Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      38
      1297
    5. Miksi aina vain seksiä?

      Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      168
      1073
    6. Kerro kiva muisto

      Kaivatustasi
      Ikävä
      58
      919
    7. Vieläkin jaksaa

      naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      79
      915
    8. Martinalta vakava ulostulo

      Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      843
    9. Hei rakas A,

      olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      821
    10. Kyllä sitä on tyhmä

      Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      791
    Aihe