Möin auton pois,kun en tarvitse.
Pärjäätkö ilman autoa
91
1785
Vastaukset
- car-a-van
Sinähän olet onnekas.
Me emme pärjää. Puoliso tarvii työmatkoillaan, pitkä matka bussipysäkille, kuin myös auto on tarpeen työpäivänsä aikana.
Miten pärjännee mökin Miina, jonka lähin kauppa on nyt 20 kilsan päässä.
Ei kai mitenkään? - Korppis*
Mikäpä hänessä jos et tarvii, mutta minä tarviin, vielä enkä myy niin kauan kuin Black Beautyni suostuu kanssani yhteistyöhön. Vuosi sitten meinasi sanoa yhteistyösopimuksen irti vaan vein tohtorilla tehtiin sisäkaluremontti ja hyvin on pelittänyt.
- kaks jalkanen
Ps. Laskin että tartteen oikeesti noin 15-20 kertaa vuodessa.
Elikkä siitä oli enemmän vaivaa kuin hyötyä.
- se aika tulee kerran
sanotaan "
Auto on kallis värkki,
vakuutusmaksut pilvissä " ksasko " pakollinen liikenne vakuutus,
bensa on kallista ostan aina 98:sia koska pelkäänettä muuten moottori kärsii,
en jaksa kauppareissuja ilman autoa, ja muutenki ajan paljon viihteeksi pitki muailimaa,
siis en pärjää ilman autoa,
hirvittää se aika kun autosta pitää luopua,- Korppis*
Näin onnii, ajellaan vielä kun on ajokorttikin voimassa ; )
- ,,,,,
Kallis on, vaan kun on pakko pitää jos aikoo asiansa hoitaa.
Minäkin ostan 98:a, koska moottori ei pidä muusta.
Kiva se on käydä välillä kotipihaa kauempanakin.
- että näillä mennään
Kyllä pärjää todella hyvin kun asuu palvelujen keskellä. Juna ja bussimatkoista saa alennusta niinpaljon ettei omalla autolla kannattaisi matkailla. yli sadan kilometrin junamatka kymmenen euroa.
- En pärjää
ilman autoa kokonaan, mutta laitoin juuri hiljan auton seisonta ainakin seuraavat 5 kk.
Mietin myös auton pois myyntiä, ja kun tarvitsen autoa niin voisihan sen myös vuokrata, voisi olla paljonkin edullisempi vaihtoehto minulle ja monelle muulle.
Laskin että oman auton liikennevakuutus (bonuksia on 70) autonpäästövero katsastus maksaa vuodessa pelkästään noin 650 euroa, jo tuolla summalla vuokraa muutaman kerran autoa autovuokraamosta.
Sittenhän on vielä autonarvon putoaminen myös, sehän on vasta iso summa /vuosi, näinhän valtio =(eliitti) on lypsänyt loputkin verot meiltä ? huuhuuu- Korppis*
Korvessa voi vuokrattua auton 50 ekua päivä plus pensat. 650 e per /10 se tekee kymmenen päivän huviajelua vuokra-autolla per vuosi, tietty riippuu miten pitkiä matkoja ajelee, siis vajaa kerran kuukaudessa.
En tykkää, en tykkää ; ) - En pärjää
Korppis* kirjoitti:
Korvessa voi vuokrattua auton 50 ekua päivä plus pensat. 650 e per /10 se tekee kymmenen päivän huviajelua vuokra-autolla per vuosi, tietty riippuu miten pitkiä matkoja ajelee, siis vajaa kerran kuukaudessa.
En tykkää, en tykkää ; )Laske myös autonarvo, huollot renkaat ja muut mukaan, niin kyllä saa vuokrata pitkäksi aikaa auton.
Itse en asu korvessa, minulla on kaikki palvelut kilometrin säteellä, ainoastaan hautausmaalle on 3 - 4 km, ja siellä olen tosi harvoin käynyt, ja kun minut sinne joku raahaa, niin kyllä hänellä on tarvittava kottero siihen.
Kesät voisin ajatella ajavani pitempiä matkoja moottoripyörällä, ja niin olenkin tehnyt jo pitkään. Ostin uuden mopon vuonna 2008, kun olin myynyt 1200cc HD:n pois. Tuossa mopossakin on bonuksia 70
Sähköpyörällä olen ajellut nyt jo toista vuotta, ja se vie vähän bensaa, aurinkopaneeleilla lataan akkuja. ;) - Korppis*
En pärjää kirjoitti:
Laske myös autonarvo, huollot renkaat ja muut mukaan, niin kyllä saa vuokrata pitkäksi aikaa auton.
Itse en asu korvessa, minulla on kaikki palvelut kilometrin säteellä, ainoastaan hautausmaalle on 3 - 4 km, ja siellä olen tosi harvoin käynyt, ja kun minut sinne joku raahaa, niin kyllä hänellä on tarvittava kottero siihen.
Kesät voisin ajatella ajavani pitempiä matkoja moottoripyörällä, ja niin olenkin tehnyt jo pitkään. Ostin uuden mopon vuonna 2008, kun olin myynyt 1200cc HD:n pois. Tuossa mopossakin on bonuksia 70
Sähköpyörällä olen ajellut nyt jo toista vuotta, ja se vie vähän bensaa, aurinkopaneeleilla lataan akkuja. ;)Sana Korpi on fiktiivinen. Lähikauppani on nurkan takana ja katselen aamiaispöydässä Hesaria lukiessa ohikulkevia kaupunkilaisia.
Jaamme auton ja sen kulut kuopukseni kanssa hän käyttää talvisin autoa työmatkoihin ja minä isompien ostosten hakumatkoihin.
Kesällä asun mökilläni viiden kilometrin etäisyydellä keskustasta ja silloin auto on tarpeellinen. Tosin olen ajatellut korjuuttaa pikku Hondani ensikesäksi jos vaikka ajelisin veneellä kaupungin keskustaan.
- MB 350
Ei ole syytä kituuttaa, kun ei ole tarvetta.
- dmaski
Hyvin olen pärjännyt koko ikäni ilman autoa, jopa ilman ajokorttia.
Helsingissä asuva ei autoa tarvitse.
Toiseksi, herrasmies istuu aina takapenkillä.
Henkilöauton etuistuin on varattu kuljettajalle sekä muulle palvelusväelle;) - siivoojaparka
Minäkin aloin kulkemaan työmatkat bussilla, kun oli niin raskasta työntää autoa se viimeinen pysäkinväli, ylämäkeä vielä... Tohtori nimittäin käski jäämään pois kyydistä aina yhtä pysäkkiä aikaisemmin, tekee hyvää verenpaineelle. Enhän minä autoa sinne pysäkillekään voinut jättää...
- ...
Pärjäisin.
Tsadissa autoa ei tarvitse paljoakaan. Kauppareissuja ja yllättävää kyllä, usein työajoja. Mutta taksillakin pääsisi. Pöndellä auto tavallaan pakollinen, mutta monia vuosia, että ei juuri tule edes käytyä siellä kuin pistäytymässä. Joskus taas siellä pitempään, että kilometrejäkin kertyy ajoittain.
Auton tarpeen näkee matkamittarista. Aikanaan itellä oli normina noin 50 000 kilometriä vuodessa, nykyisin ehkä 10 000. No voi laskea, paljonko kymppitonni matkaa vuodessa maksaisi taksilla.
Vaikka nyt arjalainen muskeliauto enimmäkseen onkin parkissa, on sille käyttönsä. Mutta pakollinen se ei ole enää. Toisekseen autossa muut arvonsakin. Se on jonkinlainen harrastus. Myös vapauden symboli. Tarkoitan ehkä jonkilaista moottoripyörämiesten tyyppistä cowboy-ajattelua. Kun oma auto, on vapaa kulkemaan, ei ole sidottu muihin ihmisiin tai asioihin, kunhan auto on kunnossa ja bensaa tankissa. Vähän siis kuin westerneissä karjapaimenilla hevonen.
Mulkkun jatke se ei mulla ole, olen ihan itse ihan tarpeeksi sellainen, en tarvitse buustausta :DDDD
Menojahan autosta on, totta. Pitää suhteuttaa muihin asioihin. Joillain menee paljon rahaa harrastuksiin, kahvilla essonpaarissa, keräilyyn, juopotteluun, lääkkeisiin, kaikenlaiseen. Menee juu mullakin rahaa kaikenlaiseen. Mutta kokonaisbudjetissa olen katsonut, autosta enenpi hyötyä kuin haittaa. Maksaahan se, vaikkei sillä paljoa ajelekkaan, siis että se on olemassa. Mutta siitä mun mielestä on sen verran paljon hyötyä, iloakin, että siinäpähän olkoon kateudenaiheuttajana naapureille parkkipaikalla. Mainitaan, taitaa olla parkkipaikan vanhin ja ehdottomasti halpa-arvoisin auto tätänykyä. Jostai syystä kiinalaisilla autoilla ajavilla tyypeillä, jotka koko ajan vaihtelevat auto vereksiin ja makselevat osamaksuja on karmea kade laadukkaita arjalaisia luksusautoja omistavia kohtaan :DDDD- ...
Unohtui
Auton tarve siis riippuu elämän tilanteesta. Just nyt vois pärjätäkin ilman autoa, mutta tulevaisuudesta ei tiedä. Joskus olin muutaman vuoden rahapulan takia ilman autoa. Ehkä siinä säästi rahaa, mutta tuhlasi erittäin paljon aikaa ja vaivaa. Työpäivä oli helekutan paljon pitempi, kun piti kulkea julkisilla.
Ihmisilä paljon turhia laitteita, ei auto ole sen kummempi, mutta ei ehkä niin turha, kuin monet muut. Kaikilla kai kokemusta shampanjavispilöistä, vohveliraudoista, jalkakylpylaitteista ja pianhan kaikilla on kaapit täynnä kapselikahvinkeittimiä. Ite suhtaudun autoon kestokulutushyödykkeenä. Siis niinkuin pitemmällä katsannolla. On aikoja, jolloin sitä ei tarvitse laikaan, mutta paljon myös aikoja, jolloin se on erittäin tarpeellinen ja käytännössä pakollinenkin omistaa.
Kaikilla ihmisillä ei ole tarvetta autolle, eikä siinä ole siis tavallaan siinä suhteessa järkisyytä pitää- Autossa, kuten mainitsinkin, muita arvoja sen lisäksikin, niille, joille niistä on muuta arvoa, kuin kilometrimäärä. Mulla sekä ja että.
=DW= - £€$..!!!
... kirjoitti:
Unohtui
Auton tarve siis riippuu elämän tilanteesta. Just nyt vois pärjätäkin ilman autoa, mutta tulevaisuudesta ei tiedä. Joskus olin muutaman vuoden rahapulan takia ilman autoa. Ehkä siinä säästi rahaa, mutta tuhlasi erittäin paljon aikaa ja vaivaa. Työpäivä oli helekutan paljon pitempi, kun piti kulkea julkisilla.
Ihmisilä paljon turhia laitteita, ei auto ole sen kummempi, mutta ei ehkä niin turha, kuin monet muut. Kaikilla kai kokemusta shampanjavispilöistä, vohveliraudoista, jalkakylpylaitteista ja pianhan kaikilla on kaapit täynnä kapselikahvinkeittimiä. Ite suhtaudun autoon kestokulutushyödykkeenä. Siis niinkuin pitemmällä katsannolla. On aikoja, jolloin sitä ei tarvitse laikaan, mutta paljon myös aikoja, jolloin se on erittäin tarpeellinen ja käytännössä pakollinenkin omistaa.
Kaikilla ihmisillä ei ole tarvetta autolle, eikä siinä ole siis tavallaan siinä suhteessa järkisyytä pitää- Autossa, kuten mainitsinkin, muita arvoja sen lisäksikin, niille, joille niistä on muuta arvoa, kuin kilometrimäärä. Mulla sekä ja että.
=DW=Hah hah, kun pääsin eläkkeelle niin huomasin pian etten tarvii autoa, pyhä lehmä turhaa seisomassa pihalla.
Hyvin oon päässyt minne on tarttenut, aaaahh en kaipaa peltiläjää.
- L - L
Pärjäisimme mutta en näe aiheelliseksi luopua siitä.
Vuosittain tulee matkaa 3000 - 5000km koostuen lähinnä Seutulan matkoista ja vaimon laboratorioreisuista.
Kaikki tarvittava on 350m:n säteellä.
KK-kauppa, S-market, Siwa, erikoisliikkeet ( lukuisia, räteistä ja jalkineista autoihin ja televisiohin ) apteekki, kahvilat, baarit, ravintolat, pankit, posti, kuntosali, teatteri, kaukolinjabussin pysäkki 200m, paikallisliikenne 20m, jne.
138000km ajettu värkki seisoo kuukauden tai useamman jaksoissa 30m2:n lämpimässä tallissa.
Ei oo järkee, järkee, järkee mutta on se mukava!- ...
Asiassa pari kehnoa puolta.
Autoihin kertyy vikoja seisoessa. Paikat jumii kiinni, ruostetta, renkaatkaan ei tykkää hyvää, akku menee vanhaksi. Jotkut osat pysyy kunnossa, kun niitä käyttää välillä. Vaikka kilometrejä ei kerry, auto perskaantuu silti, ikäänkuin omia aikojaan ja jotku viat tulee just seisomisesta johtuen. Ai niin, pakoputkisto ruostuu paljon nopeammin seisoessa, pitäis välillä käyttää kuumaksi, että kosteus haihtuisi.
Ja toinen on sitten kuski. Takapuolituntuma häviää, ei osaa tavallaan enää ajaa autoa. Kytät kyselee vanhemmiten korttia uusittaessa, että onkos sitä autoiltu. Muistelen, kaksi todistajaa piti jollain olla, jotka todisti, että se on autoillut säännöllisesti, elikkäs taidot ei ole ruosteessa. En muista tarkkoja sääntöjä, mutta kortin lähtö voi tulla eteen, jos ei aja.
Tää jälkimmäinen pitää tosissaan ottaa huomioon. Liikaa kehnoja loispummieläkeläiskuskeja tien päällä. Tottakai nekin ajelee kolareita. Koska vanhusten määrä lisääntyy, lisääntyy niitten kolareittenkin määrä. Tuntuu, eläkeläiset ajelee kolareita yhtä paljon, kuin kokemattomat, nuoret kuskitkin, kun lueskelee kolariuutisia. Onhan siinä refleksien hidastuminen, dementia ja muut sairaudet, näönheilleneminen jne. lisäämässä riskejä.
Yks tuttu mummeli jätti suosiolla kortin uusimatta, se oli sitä mieltä, että se ei enää pärjää liikenteessä. Ja tunnen tapauksenkin, että poliisi otti kortin pois papalta, vaikka se oli vasta sen uusinut. Lekurin tarkastuksessa kun ei ollut tullut ukkelin dementia esiin, se tuli esiin liikenteessä. Näitä kertomuksia on paljon, eikä ne ole ollenkaan naurun asioita. Jos on rattijuoppoja, on tienpäällä vaarallisia vanhuksiakin.
Niettä varaa fyrkaa pensaan ja käy ajamassa säännöllisesti pikku lenkkiä säännöllisesti, vaikka et autoa muuten tarvitsisikaan. Tekee autolle hyvää ja säilyy tuntuma ajoneuvon hallintaan itellä. Mullakin seisoo auto välillä paljon, käyn välillä talvella ihan tarkoituksella ajelemassa jossain, just noitten syiden takia.
=DW= - L - L
... kirjoitti:
Asiassa pari kehnoa puolta.
Autoihin kertyy vikoja seisoessa. Paikat jumii kiinni, ruostetta, renkaatkaan ei tykkää hyvää, akku menee vanhaksi. Jotkut osat pysyy kunnossa, kun niitä käyttää välillä. Vaikka kilometrejä ei kerry, auto perskaantuu silti, ikäänkuin omia aikojaan ja jotku viat tulee just seisomisesta johtuen. Ai niin, pakoputkisto ruostuu paljon nopeammin seisoessa, pitäis välillä käyttää kuumaksi, että kosteus haihtuisi.
Ja toinen on sitten kuski. Takapuolituntuma häviää, ei osaa tavallaan enää ajaa autoa. Kytät kyselee vanhemmiten korttia uusittaessa, että onkos sitä autoiltu. Muistelen, kaksi todistajaa piti jollain olla, jotka todisti, että se on autoillut säännöllisesti, elikkäs taidot ei ole ruosteessa. En muista tarkkoja sääntöjä, mutta kortin lähtö voi tulla eteen, jos ei aja.
Tää jälkimmäinen pitää tosissaan ottaa huomioon. Liikaa kehnoja loispummieläkeläiskuskeja tien päällä. Tottakai nekin ajelee kolareita. Koska vanhusten määrä lisääntyy, lisääntyy niitten kolareittenkin määrä. Tuntuu, eläkeläiset ajelee kolareita yhtä paljon, kuin kokemattomat, nuoret kuskitkin, kun lueskelee kolariuutisia. Onhan siinä refleksien hidastuminen, dementia ja muut sairaudet, näönheilleneminen jne. lisäämässä riskejä.
Yks tuttu mummeli jätti suosiolla kortin uusimatta, se oli sitä mieltä, että se ei enää pärjää liikenteessä. Ja tunnen tapauksenkin, että poliisi otti kortin pois papalta, vaikka se oli vasta sen uusinut. Lekurin tarkastuksessa kun ei ollut tullut ukkelin dementia esiin, se tuli esiin liikenteessä. Näitä kertomuksia on paljon, eikä ne ole ollenkaan naurun asioita. Jos on rattijuoppoja, on tienpäällä vaarallisia vanhuksiakin.
Niettä varaa fyrkaa pensaan ja käy ajamassa säännöllisesti pikku lenkkiä säännöllisesti, vaikka et autoa muuten tarvitsisikaan. Tekee autolle hyvää ja säilyy tuntuma ajoneuvon hallintaan itellä. Mullakin seisoo auto välillä paljon, käyn välillä talvella ihan tarkoituksella ajelemassa jossain, just noitten syiden takia.
=DW=Tuntumaa on.
Kuivassa, lämpimässä ( 20 ) tallissa ei kuukauteen, kahteen tapahdu mitään katastrofia.
Jos on ollut vain lyhyitä ajoja niin lataan akkua aika ajoin.
Pakoputki ei ruostu koska se ei ole kostea!
100000km:ssä uusin jakopään kalut, jarrupalat ja konehuoneen kumiosat.
Ilman otsoni haurastuttaa oli missä tahansa.
Renkaat kovettuvat vuosien myötä ja tietenkin niukat kilometrit tuntuvat selvimmin talvirenkaiden lumipidon heikkenemisenä.
Edellinen värkkini oli pukitettuna ulkona katoksessa 4-vuotta. Kävin kuitenkin katsastamassa sen kaiken varalta.
Ovikulmat ruostuivat puhki. Al-lohko oli vaalean homeenhärmän peitossa.
Kävin oma-aloitteisesti läpi sytysjohdotuksen.
Muuta hämminkiä, edes jarrujen kanssa, ei ollut.
Kuski ei ole kykenevä objektiivisesti arvioimaan taitojaan vaikka fyysinen kunto ja henkinen vireys ovatkin hyvässä mallissa.
Niin kauan kun ajalen vaikeuksitta Etelä- ja Keski-Euroopassa, eri liikennekulttureissa vaikeuksitta, niin luotan kykyyni selvitä tutuilla, kotoisilla teilläkin.
Täytyy tunnustaa, että ikääntyminen on alkanut näkymään taskupysäköinnin sujuvuudessa.
Pysäköin aina joko peruuttaen, tai siten, että pääsen lähtemään suoraan eteen päin.
Markettien p-alueilla pelottavat tyypit jotka eivät tajua peruutusvalon merkitystä.
Vaarallisen vanhuksen havaitsee ajotyylistä jos on mahdollisuus hetki seurata.
P-paikat ovat pahoja.
Pollarit saisivat suorittaa tien päällä enemmän näköseulontoja.
Suosituksestasi huolimatta en aja metriäkään pelkän treenin vuoksi paitsi talvisin kerran tai pari jääradalla. - ...
L - L kirjoitti:
Tuntumaa on.
Kuivassa, lämpimässä ( 20 ) tallissa ei kuukauteen, kahteen tapahdu mitään katastrofia.
Jos on ollut vain lyhyitä ajoja niin lataan akkua aika ajoin.
Pakoputki ei ruostu koska se ei ole kostea!
100000km:ssä uusin jakopään kalut, jarrupalat ja konehuoneen kumiosat.
Ilman otsoni haurastuttaa oli missä tahansa.
Renkaat kovettuvat vuosien myötä ja tietenkin niukat kilometrit tuntuvat selvimmin talvirenkaiden lumipidon heikkenemisenä.
Edellinen värkkini oli pukitettuna ulkona katoksessa 4-vuotta. Kävin kuitenkin katsastamassa sen kaiken varalta.
Ovikulmat ruostuivat puhki. Al-lohko oli vaalean homeenhärmän peitossa.
Kävin oma-aloitteisesti läpi sytysjohdotuksen.
Muuta hämminkiä, edes jarrujen kanssa, ei ollut.
Kuski ei ole kykenevä objektiivisesti arvioimaan taitojaan vaikka fyysinen kunto ja henkinen vireys ovatkin hyvässä mallissa.
Niin kauan kun ajalen vaikeuksitta Etelä- ja Keski-Euroopassa, eri liikennekulttureissa vaikeuksitta, niin luotan kykyyni selvitä tutuilla, kotoisilla teilläkin.
Täytyy tunnustaa, että ikääntyminen on alkanut näkymään taskupysäköinnin sujuvuudessa.
Pysäköin aina joko peruuttaen, tai siten, että pääsen lähtemään suoraan eteen päin.
Markettien p-alueilla pelottavat tyypit jotka eivät tajua peruutusvalon merkitystä.
Vaarallisen vanhuksen havaitsee ajotyylistä jos on mahdollisuus hetki seurata.
P-paikat ovat pahoja.
Pollarit saisivat suorittaa tien päällä enemmän näköseulontoja.
Suosituksestasi huolimatta en aja metriäkään pelkän treenin vuoksi paitsi talvisin kerran tai pari jääradalla.Mainitsit jääradan.
Just sellasen treenin pitäisi olla pakollista suomen olosuhteissa.
Maasa kun vaihtuvat kelit ja talvi tulee aina "yllättäen", eli ensiliukkailla kolisee aina. Ja kolisee liukkailla muutenkin enemmän. Siihenkin mun mielestä kaks syytä.
Eka just toi osaamattomuus ajaa kehnoissa olosuhteissa. Ei kelit saa olla mikään yllätys kortin omistavalle kuskille, pitää vaan osata ajaa muuallakin, kuin suoralla pikitiellä kesäauringossa.
JA toinen paha juttu on mun mielestä autotekniikan kehittyminen. Autoissa ties mitä automatiikkoja, jotka ajattelevat kuskin puolesta. Ties mitä luistonestoja ja tietokoneella tehtyjä säätöjä ja kallistuksen vaimentimia, peruutustutkia ja jopa siihen taskuparkkeeraukseenkin saa nykyisin kaupasta itseparkkeertaavia autoja rahalla.
Kuskit joutuu yllätyksiin sitten, kun tietokoneet ei enää pidäkkään autoa tiellä tai niihin tulee vikoja. Kun se nyt kuitenkin on niin, kuski se autoa kuljettaa ja se on vastuussa ajamisesta, oli auto mikä tahansa.
Olen edelleen sitä mieltä, autot perskaantuu seisoessa. Tokikin lämpimässä tallissä hitaammin, mutta kuitenkin. Yks tuttu osti harrasteautoksi vanhan museo jaggen. Kilometrejä ei ollut paljoakaan, ikää runsaasti. Ensitöikseen se purki koneen, ei uskaltanut yrittää käynnistämistä ennen remontointia. Laakerit, tiivisteet, kaikenlainen piti tarkistaa.
Mainiten. Aika paljon siirrytty kuljettamaan raskaita ajoneuvoja junissa pitkillä matkoilla. Seuraus, kilometrit autoissa vähenevät radikaalisti, mutta pyöränlaakereita kuluu, kun autot nytkyttelevät edestakas ilman, että laakerit pyörivät. Itellä muuten piti parkissa seisottamisen takia vaihtaa taannoin pyöränlaakerit. Kuten korjaamolla tutkittiin, laakerit ei olleet kuluneet normaalisti, ne oli kuluneet epätasaisesti. Metalli on ehkä kovaa, mutta seisoessa paino ei jakaudu tasaisesti ja muutoksia tulee.
Muoviosat happanee joka tapauksessa, nykyajan autoissa paljon muoveja. Vaan happanee ne luonnon materiaalitkin. Taas kerran. Kaverilla vanha Cadillakki. Museokilvissä ja tallissa ja ajellaan vain kesäisin. Menee verhoiluun ensi kesänä. Nahkapenkit haprastuneet pilalle käytön puutteen ja kuivumisen takia omia aikojaan kuivassa tallissa.
Mainiten edelleen. Taas, yhdellä tutull joku vanha jenkki, museokilvissä. Kundilla kasvaa kädet perceessä. Se teetti melkein joka vuosi kalliin jarruremontin, koska rumpujarrut oli talven aikana ruostuneet kiinni. Jotenkin tuli käsitys, se auto oli enenpi jarruremontissa kuin ajossa.
Itellä typerä ongelma vähien ajojen takia. Pitääpi ostaa kaesärenkaat. Vanhat hyvän näköiset ja melkein uudenveroinen kulutuspintakin. Vaan, kivikovat ja jytältävät, muuttuneet kaiketi neliskanttisiksi, kun autoa ei ole joskus liikuteltu tarpeeksi. Vähän siis kuin toi laakerijuttukin. Renkaita yleensä sanotaan kulutusosiksi, mun mielestä ne happanee omia aikojaankin,
Asia kiinnostaa siksi, että tarkoituksena itellä laittaa arjalainen muskeliauto aikanaan museokilpiin ja olen seuraillut sen kuntoa niinkuin sillä silmällä. Noin periaatteessa, melkein remontti kuin remontti, se maksaa enenpi kuin auton tämän päivän markkinahinta. Vaan laskeskellut, ikinä ollut näin halpaa ajoa kuin nyt. Kun ajaa vähän, kuluu vähän pensaakin, eikä siis toi syö pensaa noin muutenkaan paljoa. Vakuutukset ja remontit maksavat, mutta loppujen lopuksi, moni vetää vuodessa keskaria esson paarissa paljon suuremmalla summalla ja mä en käy esson paarissa juuri koskaan.
Asiassa yks riski. Pitää koittaa vältellä kolareita. Jos kolisee, melkein millanen kolarikorjaus tahansa maksaa järjettömästi verrattuna auton markkinahintaan. Tolla autolla tunnearvoa ja historiaa, se vaikuttaa asiaan paljon. Ilman autoakin kyllä pärjäisi, vaan siinä ei tosiaan rahaa suuria summia säästäisi. Kohtuu halpa harrastus ja edelleen sa ärsytettyä perceaukisia naapureita, jotka ajaa ite muutamankin kymmenen kertaa kalliimmilla uusilla kiinalaisilla kertakäyttöautoilla :DDD
=DW= - ******.,.
... kirjoitti:
Mainitsit jääradan.
Just sellasen treenin pitäisi olla pakollista suomen olosuhteissa.
Maasa kun vaihtuvat kelit ja talvi tulee aina "yllättäen", eli ensiliukkailla kolisee aina. Ja kolisee liukkailla muutenkin enemmän. Siihenkin mun mielestä kaks syytä.
Eka just toi osaamattomuus ajaa kehnoissa olosuhteissa. Ei kelit saa olla mikään yllätys kortin omistavalle kuskille, pitää vaan osata ajaa muuallakin, kuin suoralla pikitiellä kesäauringossa.
JA toinen paha juttu on mun mielestä autotekniikan kehittyminen. Autoissa ties mitä automatiikkoja, jotka ajattelevat kuskin puolesta. Ties mitä luistonestoja ja tietokoneella tehtyjä säätöjä ja kallistuksen vaimentimia, peruutustutkia ja jopa siihen taskuparkkeeraukseenkin saa nykyisin kaupasta itseparkkeertaavia autoja rahalla.
Kuskit joutuu yllätyksiin sitten, kun tietokoneet ei enää pidäkkään autoa tiellä tai niihin tulee vikoja. Kun se nyt kuitenkin on niin, kuski se autoa kuljettaa ja se on vastuussa ajamisesta, oli auto mikä tahansa.
Olen edelleen sitä mieltä, autot perskaantuu seisoessa. Tokikin lämpimässä tallissä hitaammin, mutta kuitenkin. Yks tuttu osti harrasteautoksi vanhan museo jaggen. Kilometrejä ei ollut paljoakaan, ikää runsaasti. Ensitöikseen se purki koneen, ei uskaltanut yrittää käynnistämistä ennen remontointia. Laakerit, tiivisteet, kaikenlainen piti tarkistaa.
Mainiten. Aika paljon siirrytty kuljettamaan raskaita ajoneuvoja junissa pitkillä matkoilla. Seuraus, kilometrit autoissa vähenevät radikaalisti, mutta pyöränlaakereita kuluu, kun autot nytkyttelevät edestakas ilman, että laakerit pyörivät. Itellä muuten piti parkissa seisottamisen takia vaihtaa taannoin pyöränlaakerit. Kuten korjaamolla tutkittiin, laakerit ei olleet kuluneet normaalisti, ne oli kuluneet epätasaisesti. Metalli on ehkä kovaa, mutta seisoessa paino ei jakaudu tasaisesti ja muutoksia tulee.
Muoviosat happanee joka tapauksessa, nykyajan autoissa paljon muoveja. Vaan happanee ne luonnon materiaalitkin. Taas kerran. Kaverilla vanha Cadillakki. Museokilvissä ja tallissa ja ajellaan vain kesäisin. Menee verhoiluun ensi kesänä. Nahkapenkit haprastuneet pilalle käytön puutteen ja kuivumisen takia omia aikojaan kuivassa tallissa.
Mainiten edelleen. Taas, yhdellä tutull joku vanha jenkki, museokilvissä. Kundilla kasvaa kädet perceessä. Se teetti melkein joka vuosi kalliin jarruremontin, koska rumpujarrut oli talven aikana ruostuneet kiinni. Jotenkin tuli käsitys, se auto oli enenpi jarruremontissa kuin ajossa.
Itellä typerä ongelma vähien ajojen takia. Pitääpi ostaa kaesärenkaat. Vanhat hyvän näköiset ja melkein uudenveroinen kulutuspintakin. Vaan, kivikovat ja jytältävät, muuttuneet kaiketi neliskanttisiksi, kun autoa ei ole joskus liikuteltu tarpeeksi. Vähän siis kuin toi laakerijuttukin. Renkaita yleensä sanotaan kulutusosiksi, mun mielestä ne happanee omia aikojaankin,
Asia kiinnostaa siksi, että tarkoituksena itellä laittaa arjalainen muskeliauto aikanaan museokilpiin ja olen seuraillut sen kuntoa niinkuin sillä silmällä. Noin periaatteessa, melkein remontti kuin remontti, se maksaa enenpi kuin auton tämän päivän markkinahinta. Vaan laskeskellut, ikinä ollut näin halpaa ajoa kuin nyt. Kun ajaa vähän, kuluu vähän pensaakin, eikä siis toi syö pensaa noin muutenkaan paljoa. Vakuutukset ja remontit maksavat, mutta loppujen lopuksi, moni vetää vuodessa keskaria esson paarissa paljon suuremmalla summalla ja mä en käy esson paarissa juuri koskaan.
Asiassa yks riski. Pitää koittaa vältellä kolareita. Jos kolisee, melkein millanen kolarikorjaus tahansa maksaa järjettömästi verrattuna auton markkinahintaan. Tolla autolla tunnearvoa ja historiaa, se vaikuttaa asiaan paljon. Ilman autoakin kyllä pärjäisi, vaan siinä ei tosiaan rahaa suuria summia säästäisi. Kohtuu halpa harrastus ja edelleen sa ärsytettyä perceaukisia naapureita, jotka ajaa ite muutamankin kymmenen kertaa kalliimmilla uusilla kiinalaisilla kertakäyttöautoilla :DDD
=DW=Kuinka vanhan auton saa museokilpiin?
Itellä olisi ollut 30v vanha, mutta kun mies möi sen pois. - Oloneuvo
******.,. kirjoitti:
Kuinka vanhan auton saa museokilpiin?
Itellä olisi ollut 30v vanha, mutta kun mies möi sen pois.Nykyään juuri noin vanhan auton saa museokilpiin,
siinä vaan on ne omat rajoitukset, joita saa selville kun lukee netistäkin miten vaikeata on ensin saada auto museokilpiin, ku se olisi oltava melkein juuri autotehtaalta tulleessa kunnossa.
Muistelen että 30 vrk tuollaisella autolla saisi ajella vuoden aikana, monihan vitsailikin että kukas niistä kirjaa pitää, no, minulla on tässä lähellä ainakin tuollaisen autojen katsastaja, ja muutenkin nuo veljekset ovat aktiivisia vanhojen autojen harrastajia. Tyylin T - Fortit, tosin kyllä he muihinkin ajoneuvoihin ovat kiintyneet kuten vanhoihin veneenmoottoreihin ja vanhoihin moottoripyöriin.
Tuossa kuvassa on osa niitä joita harrastavat.
http://www.vaasalaisia.info/uploads/fordit_1.jpg - ...
******.,. kirjoitti:
Kuinka vanhan auton saa museokilpiin?
Itellä olisi ollut 30v vanha, mutta kun mies möi sen pois.Museoautoksi saa alkuperäiskuntoisen tai siksi entisöidyn auton 30 vuotta automallin valmistamisen lopettamisen jälkeen. En oikein tiedä täsmällistä tulkintaa, jotain kupavolkkaria valmistettu missälie Kuubassa viime vuosiin saakka, mutta suomessa paljon museokilvissä olevia sellaisia. Ja kun on paljon erikoismalleja, siis autoja, jotka ihan tavallisia muuten, mutta jotain erikoisia moottoreita tai muita juttuja, ne ilmeisimmin saa museokilpiin, vaikka perusautoa olisi valmistettu pitempäänkin.
Katsastusviranomaiset hyviä kertomaan näistä asioista, perusjuttu kuitenkin vähintään kolmenkymmenen vuoden ikä po. automallin valmistuksen lopettamisesta.
Mulla muuten ikuisuusprojektina saada museokilpiin mopeti. Solifer Export vuosimallia -64. Hyvä aihio ja siihen saa erinomaisesti varaosia. Silläkin tunnearvonsa ja historiansa. Ainoa pieni ongelma liittyy siihen, että entistäjä kaiketi patalaiska. Mutta siitä olen pitänyt huolen, että se ei ole päätynyt kakaroitten käsiin särjettäväksi ja on pressun alla pestynä tallissa odottelemassa entisöintiä. Mopot suosittuja entisöintikohteita, sinällään halpoja laitella, eikä sitä tekemistäkään välttämättä ole aivan älyttömästi, kun kyseessä pieniet ja yksinkertaiset laitteet.
=DW= - L - L
... kirjoitti:
Mainitsit jääradan.
Just sellasen treenin pitäisi olla pakollista suomen olosuhteissa.
Maasa kun vaihtuvat kelit ja talvi tulee aina "yllättäen", eli ensiliukkailla kolisee aina. Ja kolisee liukkailla muutenkin enemmän. Siihenkin mun mielestä kaks syytä.
Eka just toi osaamattomuus ajaa kehnoissa olosuhteissa. Ei kelit saa olla mikään yllätys kortin omistavalle kuskille, pitää vaan osata ajaa muuallakin, kuin suoralla pikitiellä kesäauringossa.
JA toinen paha juttu on mun mielestä autotekniikan kehittyminen. Autoissa ties mitä automatiikkoja, jotka ajattelevat kuskin puolesta. Ties mitä luistonestoja ja tietokoneella tehtyjä säätöjä ja kallistuksen vaimentimia, peruutustutkia ja jopa siihen taskuparkkeeraukseenkin saa nykyisin kaupasta itseparkkeertaavia autoja rahalla.
Kuskit joutuu yllätyksiin sitten, kun tietokoneet ei enää pidäkkään autoa tiellä tai niihin tulee vikoja. Kun se nyt kuitenkin on niin, kuski se autoa kuljettaa ja se on vastuussa ajamisesta, oli auto mikä tahansa.
Olen edelleen sitä mieltä, autot perskaantuu seisoessa. Tokikin lämpimässä tallissä hitaammin, mutta kuitenkin. Yks tuttu osti harrasteautoksi vanhan museo jaggen. Kilometrejä ei ollut paljoakaan, ikää runsaasti. Ensitöikseen se purki koneen, ei uskaltanut yrittää käynnistämistä ennen remontointia. Laakerit, tiivisteet, kaikenlainen piti tarkistaa.
Mainiten. Aika paljon siirrytty kuljettamaan raskaita ajoneuvoja junissa pitkillä matkoilla. Seuraus, kilometrit autoissa vähenevät radikaalisti, mutta pyöränlaakereita kuluu, kun autot nytkyttelevät edestakas ilman, että laakerit pyörivät. Itellä muuten piti parkissa seisottamisen takia vaihtaa taannoin pyöränlaakerit. Kuten korjaamolla tutkittiin, laakerit ei olleet kuluneet normaalisti, ne oli kuluneet epätasaisesti. Metalli on ehkä kovaa, mutta seisoessa paino ei jakaudu tasaisesti ja muutoksia tulee.
Muoviosat happanee joka tapauksessa, nykyajan autoissa paljon muoveja. Vaan happanee ne luonnon materiaalitkin. Taas kerran. Kaverilla vanha Cadillakki. Museokilvissä ja tallissa ja ajellaan vain kesäisin. Menee verhoiluun ensi kesänä. Nahkapenkit haprastuneet pilalle käytön puutteen ja kuivumisen takia omia aikojaan kuivassa tallissa.
Mainiten edelleen. Taas, yhdellä tutull joku vanha jenkki, museokilvissä. Kundilla kasvaa kädet perceessä. Se teetti melkein joka vuosi kalliin jarruremontin, koska rumpujarrut oli talven aikana ruostuneet kiinni. Jotenkin tuli käsitys, se auto oli enenpi jarruremontissa kuin ajossa.
Itellä typerä ongelma vähien ajojen takia. Pitääpi ostaa kaesärenkaat. Vanhat hyvän näköiset ja melkein uudenveroinen kulutuspintakin. Vaan, kivikovat ja jytältävät, muuttuneet kaiketi neliskanttisiksi, kun autoa ei ole joskus liikuteltu tarpeeksi. Vähän siis kuin toi laakerijuttukin. Renkaita yleensä sanotaan kulutusosiksi, mun mielestä ne happanee omia aikojaankin,
Asia kiinnostaa siksi, että tarkoituksena itellä laittaa arjalainen muskeliauto aikanaan museokilpiin ja olen seuraillut sen kuntoa niinkuin sillä silmällä. Noin periaatteessa, melkein remontti kuin remontti, se maksaa enenpi kuin auton tämän päivän markkinahinta. Vaan laskeskellut, ikinä ollut näin halpaa ajoa kuin nyt. Kun ajaa vähän, kuluu vähän pensaakin, eikä siis toi syö pensaa noin muutenkaan paljoa. Vakuutukset ja remontit maksavat, mutta loppujen lopuksi, moni vetää vuodessa keskaria esson paarissa paljon suuremmalla summalla ja mä en käy esson paarissa juuri koskaan.
Asiassa yks riski. Pitää koittaa vältellä kolareita. Jos kolisee, melkein millanen kolarikorjaus tahansa maksaa järjettömästi verrattuna auton markkinahintaan. Tolla autolla tunnearvoa ja historiaa, se vaikuttaa asiaan paljon. Ilman autoakin kyllä pärjäisi, vaan siinä ei tosiaan rahaa suuria summia säästäisi. Kohtuu halpa harrastus ja edelleen sa ärsytettyä perceaukisia naapureita, jotka ajaa ite muutamankin kymmenen kertaa kalliimmilla uusilla kiinalaisilla kertakäyttöautoilla :DDD
=DW=Vierintälaakerit ja keliolosuhteet.
Teollisuudessa on tiedetty, että tärinäolosuhteissa seisova vierintälaakeri tuhoutuu.
Joko määräaikaiset vaihdot tai varautuminen vaihtoon ennen käynnistystä.
Olosuhteet. Käyttämämme halpislennot laskeutuvat useimmiten Seutulaan puolen yön tietämissä tai myöhemmin.
Olemme joskus olleet Bonus Inn´ssä mutta useimmin olen lähtenyt ajamaan kotiin sitä 250km:ä.
On siihen sattunut hitonmoisia lumimyräköitä ja liukkautta.
Edelliseen värkkiin asensin laittomat 100W:n pistekaukovalot kun kerran takatalvi yllätti jääkeleineen minut kesärenkailla ja pääteiden mutkatkin tulivat yllättävän nopeasti vastaan.
Ps. Tämä nykyinen vekotin on 15-vuotta vanha ja elänyt tällä seisontarytmillä 13-vuotta älyämättä ryhtyä happanemaan tai oikuttelemaan.
Yhdet kytkennät apukuskin istuimen alla oli syytä juottaa mukavuussyistä.
Tuli kerralla valmista. - ...
L - L kirjoitti:
Vierintälaakerit ja keliolosuhteet.
Teollisuudessa on tiedetty, että tärinäolosuhteissa seisova vierintälaakeri tuhoutuu.
Joko määräaikaiset vaihdot tai varautuminen vaihtoon ennen käynnistystä.
Olosuhteet. Käyttämämme halpislennot laskeutuvat useimmiten Seutulaan puolen yön tietämissä tai myöhemmin.
Olemme joskus olleet Bonus Inn´ssä mutta useimmin olen lähtenyt ajamaan kotiin sitä 250km:ä.
On siihen sattunut hitonmoisia lumimyräköitä ja liukkautta.
Edelliseen värkkiin asensin laittomat 100W:n pistekaukovalot kun kerran takatalvi yllätti jääkeleineen minut kesärenkailla ja pääteiden mutkatkin tulivat yllättävän nopeasti vastaan.
Ps. Tämä nykyinen vekotin on 15-vuotta vanha ja elänyt tällä seisontarytmillä 13-vuotta älyämättä ryhtyä happanemaan tai oikuttelemaan.
Yhdet kytkennät apukuskin istuimen alla oli syytä juottaa mukavuussyistä.
Tuli kerralla valmista.Valoista.
Valosäädökset tietysti nykyään tyhmiä. Arjalaisessa muskeliautossa paljon hyviä puolia, valot ei kuulu siihen kategoriaan, surkeat valot. Mun mielestä valot on kahta asiaa varten, että kuski näkee hyvin ja että muut näkevät auton. Arjalaisessa toteutuu vain jälkimmäinen. Yks syy on sekin, tossa ajovalot on johdoilla, ei releillä. Noista museointihaaveista johtuen en ole muuttanut kytkentöjä.
Referenssiarvot nousseet siitä kun asensin lisäpitkät, mutta niitäkään ei huvita vaihtaa, just sen takia, että valot olleet melkein uudesta asti.
Ongelmana nykyisin vastaantulijoitten xenonit. Kyllä yksikseen teillä näkee jotankin ajella, ylikirkkaat vastaantulijoitten valot häiritseviä. Liian suuri ero ja nuorisolla kummallisia jälkiasennusvaloja, jotka suunnattu kummallisesti, että varmasti häikäisee vastaantulijaa.
Ei sen puoleen, itellä kaikissa lampuissa edessä laittomat satawattiset polttimot. Vaan kun ei riitä teho, ei. JA suuri ongelma siis kelvottomat lähivalot. Sekin tunnustettava, käytän usein "epähuomiossa" sumuvaloja, koska nyt yksinkertaisesti muuten ei näe mitään. Tuttavilla täysin laittomia rallivaloja autoissa, itse en ole siihen ryhtynyt. Mun valot menneet aina läpi katsastuksesta, ei katsastusmies tutki polttimoita, se katsastaa valot. Satawattisissa sellainen juttu muuten, lyhyet ei saa olla liian suuret, ne kaupunkiajossa käristää umpiot ja valoteho voi olla pian kehnonpi, kuin alkuperäisillä polttimoilla. Elikkä tsekkaa, lähivalojen wattimäärä, että ei ole liian suuri.
Siis suurin osa automatkoista kuitenkin lyhyillä valoilla, niihin pikemminkin pitäisi satsata enemmän, pitkiä valoja nykyliikenteessä ei tarvitse läheskään niin usein. Ja lainsäädäntö pitänyt huolen, että lähivalot liian tehottomat. Oi niitä aikoja, kun lähivalot sai kahdentaa...
=DW= ... kirjoitti:
Valoista.
Valosäädökset tietysti nykyään tyhmiä. Arjalaisessa muskeliautossa paljon hyviä puolia, valot ei kuulu siihen kategoriaan, surkeat valot. Mun mielestä valot on kahta asiaa varten, että kuski näkee hyvin ja että muut näkevät auton. Arjalaisessa toteutuu vain jälkimmäinen. Yks syy on sekin, tossa ajovalot on johdoilla, ei releillä. Noista museointihaaveista johtuen en ole muuttanut kytkentöjä.
Referenssiarvot nousseet siitä kun asensin lisäpitkät, mutta niitäkään ei huvita vaihtaa, just sen takia, että valot olleet melkein uudesta asti.
Ongelmana nykyisin vastaantulijoitten xenonit. Kyllä yksikseen teillä näkee jotankin ajella, ylikirkkaat vastaantulijoitten valot häiritseviä. Liian suuri ero ja nuorisolla kummallisia jälkiasennusvaloja, jotka suunnattu kummallisesti, että varmasti häikäisee vastaantulijaa.
Ei sen puoleen, itellä kaikissa lampuissa edessä laittomat satawattiset polttimot. Vaan kun ei riitä teho, ei. JA suuri ongelma siis kelvottomat lähivalot. Sekin tunnustettava, käytän usein "epähuomiossa" sumuvaloja, koska nyt yksinkertaisesti muuten ei näe mitään. Tuttavilla täysin laittomia rallivaloja autoissa, itse en ole siihen ryhtynyt. Mun valot menneet aina läpi katsastuksesta, ei katsastusmies tutki polttimoita, se katsastaa valot. Satawattisissa sellainen juttu muuten, lyhyet ei saa olla liian suuret, ne kaupunkiajossa käristää umpiot ja valoteho voi olla pian kehnonpi, kuin alkuperäisillä polttimoilla. Elikkä tsekkaa, lähivalojen wattimäärä, että ei ole liian suuri.
Siis suurin osa automatkoista kuitenkin lyhyillä valoilla, niihin pikemminkin pitäisi satsata enemmän, pitkiä valoja nykyliikenteessä ei tarvitse läheskään niin usein. Ja lainsäädäntö pitänyt huolen, että lähivalot liian tehottomat. Oi niitä aikoja, kun lähivalot sai kahdentaa...
=DW="..."
Valoja ei tarvita, koska Hirvien määrää vähennetään voimakkaasti.
Ilmeisesti siksi, että Venäläiset saapuvat sankoin joukoin.
Aikanaan, kun minulla oli 1500 Ralli Isuzu, laitoin siihen valo-releet.
Ei auttanut, pakko oli laittaa johdotkin.
Tietääkseni xenonit aletaan muuttaa LED:eiksi, juuri häikäisyn vuoksi, ja
laittomien idioottien, jota eivät noudata referenssi-lukuja.
Mitä lie Saksan-sukuisia reliikkejä.
Lähi-tulevaisuudessa lähi-valojen yksi LED heijastetaan HUD:n kautta kuskin
silmiin.
Varoitukseksi liian hitaasta nopeudesta.
Jos auto huomaa ikä-ongelman, alkaa valo vilkkua, kun Poliisit tulevat
läheisyyteen.
Ei oikeen jaksas enää näitä lässyjä...
H.hunksz kirjoitti:
"..."
Valoja ei tarvita, koska Hirvien määrää vähennetään voimakkaasti.
Ilmeisesti siksi, että Venäläiset saapuvat sankoin joukoin.
Aikanaan, kun minulla oli 1500 Ralli Isuzu, laitoin siihen valo-releet.
Ei auttanut, pakko oli laittaa johdotkin.
Tietääkseni xenonit aletaan muuttaa LED:eiksi, juuri häikäisyn vuoksi, ja
laittomien idioottien, jota eivät noudata referenssi-lukuja.
Mitä lie Saksan-sukuisia reliikkejä.
Lähi-tulevaisuudessa lähi-valojen yksi LED heijastetaan HUD:n kautta kuskin
silmiin.
Varoitukseksi liian hitaasta nopeudesta.
Jos auto huomaa ikä-ongelman, alkaa valo vilkkua, kun Poliisit tulevat
läheisyyteen.
Ei oikeen jaksas enää näitä lässyjä...
H.Nyt on hunksi pakko kompata,varsinkin toi releet johroilla oli hyvä huomio.
Mäkin ihmettelen tota loputonta puhetulvaa tost nuhapumpusta.
Nyt mä lähren tekeen voltteja.
- autoton*
Liikun julkisilla ja stadissa tosiaan pääsee hyvin minne tahansa.Erottuani meni auto ja pitkään harkitsin sen ostamista mutta liikun myös fillarilla kuntoni ylläpidon vuoksi.
Autokuume jyllää ajoittain,ihailen autoja ja naisena voisin ostaa jonkun kulkupelin ihan vain huviajeluja varten.Olen laskenut että se kuitenkin tulisi niin kalliiksi ettei siihen ole varaa.
Olen varma että heittäisin kolikon kartalle ja ajelisin minne sattuu vain katsellen maisemia,Suomessakin katseltavaa riittää maaseututeillä.
Pysyn toistaiseksi tässä tilanteessa. - Hei kun keikuskelen
En pärjää ilman autoa. En mitenkään. Kauheasti menisi ylimääräistä aikaa, jos joutuisin lähtemään töihin bussilla. Bussit kulkevatkin niin harvoin, että en edes ole varma, pääsisinkö illalla töistä kotia.
Pesen äitini pyykit ja kumoan pyykkikorista likapyykit suoraan jätesäkkiin. Olisi hauskan näköistä, jos tallustelisin keskustaan bussille jätesäkki kainalossa, työkassi ja käsilaukku ja ruokapussi :)
Venepaikalle on 30km. Saarikamat autoon, ajo veneelle ja siitä saareen.
En pääsisi saareen koskaan omin päin, jos ei olisi autoa.
Haen kerran viikossa keskimmäisen lapsenlapsen harkoista töitteni jälkeen ja vien kotiin. Sekään ei onnistuisi.
Kesällä saan inspiksen ja lähden kurvaamaan maalle tervehtimään mieheni veljen ja siskon perhettä ja äitiä.
Ruokakauppaostokset menee mukavasti autolla. Ei tarvitse raahailla yhtään mitään.
Bonuksia minulla on 75%. Ja koska en voi sanoa olevani missään Loistokas, niin nyt en malta olla sanomatta. On yks asia, jossa saan Loistaa.:) Olen nimittäin LOISTO-kuski. Jep. Vakuutusyhtiöltä sain syksyllä kirjeen, jossa ilmoitettiin loistokkuudestani. Pikkusen vielä aleni vakuutusmaksu. Koska olen OAJ:n jäsen, saan vakuutusyhtiöltä hyvän alennuksen ja S-bonuskortilla saan vielä bonuksia.
Voisin luopua ihan mistä muusta tahansa, mutta en autosta enkä tuosta kissistä, joka nytkin makaa täs 50 sentin päässä. No valokuvat on kans semmoset, etten luopuisi, mutta muut saa mennä.- Oloneuvo
"ja S-bonuskortilla saan vielä bonuksia."
Saas nähä saatko enää kevään jälkeen S bonuksia. - Hei kun keikuskelen
Oloneuvo kirjoitti:
"ja S-bonuskortilla saan vielä bonuksia."
Saas nähä saatko enää kevään jälkeen S bonuksia.No saa nähä saanko.
Ei haittaa vaikka ei bonuksia enää tulisikaan.
Nyt jo on niin halpa vakuutus, että ihan hävettää.
Jos Loisto-kuskit saisivat vielä lisää alennusta, niin vakuutusyhtiö jo sais maksaa mulle. :) - Oloneuvo
Hei kun keikuskelen kirjoitti:
No saa nähä saanko.
Ei haittaa vaikka ei bonuksia enää tulisikaan.
Nyt jo on niin halpa vakuutus, että ihan hävettää.
Jos Loisto-kuskit saisivat vielä lisää alennusta, niin vakuutusyhtiö jo sais maksaa mulle. :)Jaa noinkos opetit nulikoita ?
Kyllähän se on vaan niin että sinä olet Loisto-maksaja.
Tuo autonvakuutusmaksu tai moottoripyörän ei todista mitään, tuossa yhteydessä, millainen vakuutuksenmaksaja on auton ratissa, tai ajaako hän olleenkaan autoa, tai moottoripyörää, vaan makselee vakuutusta, ku on tullut jokin kottero hankittua tai prätkän.
Vaikka olisi ollut 20 vuotta jo 70 bonuksia, niin et saa vasta kun neljän vuoden jälkeen nostettu vakuutusmaksun 75 bonuksen if:sä.
Elikkä pelkkä mainos kikka, että jotkut "tyhmät" menisi tuohon if:n vedätykseen. - Hei kun keikuskelen
Oloneuvo kirjoitti:
Jaa noinkos opetit nulikoita ?
Kyllähän se on vaan niin että sinä olet Loisto-maksaja.
Tuo autonvakuutusmaksu tai moottoripyörän ei todista mitään, tuossa yhteydessä, millainen vakuutuksenmaksaja on auton ratissa, tai ajaako hän olleenkaan autoa, tai moottoripyörää, vaan makselee vakuutusta, ku on tullut jokin kottero hankittua tai prätkän.
Vaikka olisi ollut 20 vuotta jo 70 bonuksia, niin et saa vasta kun neljän vuoden jälkeen nostettu vakuutusmaksun 75 bonuksen if:sä.
Elikkä pelkkä mainos kikka, että jotkut "tyhmät" menisi tuohon if:n vedätykseen.Joo, olen Loisto-maksaja, jos haluat asian noin ilmoittaa.
Tokko vakuutuksia nyt ilmaiseksi saa.
En tiedä mimmosia kuskeja ratin takana on, mutta sen tiedän millainen itse olen.
Eli olen Loisto-kuski, sano sitten mitä tahansa:)
Minulla on Nyt bonuksia 75 % ( ei vasta neljän vuoden kuluttua).
If:ssä vakuutukset ovat olleet tähänkin asti, eli tuosta bonuksien korottamisesta tuli ilmoitus kirjeitse. Hei kun keikuskelen kirjoitti:
Joo, olen Loisto-maksaja, jos haluat asian noin ilmoittaa.
Tokko vakuutuksia nyt ilmaiseksi saa.
En tiedä mimmosia kuskeja ratin takana on, mutta sen tiedän millainen itse olen.
Eli olen Loisto-kuski, sano sitten mitä tahansa:)
Minulla on Nyt bonuksia 75 % ( ei vasta neljän vuoden kuluttua).
If:ssä vakuutukset ovat olleet tähänkin asti, eli tuosta bonuksien korottamisesta tuli ilmoitus kirjeitse.Hyvä heikunkeikku
Älä anna lannistaa ittiäs mä ainakin uskon et oot suorastaan ylivoimaisen loistokas ajaja.- Hei kun keikuskelen
koti-kiusattu kirjoitti:
Hyvä heikunkeikku
Älä anna lannistaa ittiäs mä ainakin uskon et oot suorastaan ylivoimaisen loistokas ajaja.Noooh *piirtää varpaanpäällään lattiaan puoliympyrää, luomet kainosti alas laskettuina ja hivenen verran rusopunaa poskis*
En mä nyt sentäs varmaankaan ihan Ylivoimaisen loistokas ajaja oo, kuhan köröttelen rinta ratis kiinni, naama mahdollisimman lähellä tuulilasia.
Siitähän näkee paljon nopiampaa, jos auto tulee vaikkapa oikialta.
Huomioin myös muita autoilijoita loistokkaasti. Ajan niin lähellä ojaa ku mahdollista, valkoisen viivan laitimmaisella laidalla. - k/k
Hei kun keikuskelen kirjoitti:
Noooh *piirtää varpaanpäällään lattiaan puoliympyrää, luomet kainosti alas laskettuina ja hivenen verran rusopunaa poskis*
En mä nyt sentäs varmaankaan ihan Ylivoimaisen loistokas ajaja oo, kuhan köröttelen rinta ratis kiinni, naama mahdollisimman lähellä tuulilasia.
Siitähän näkee paljon nopiampaa, jos auto tulee vaikkapa oikialta.
Huomioin myös muita autoilijoita loistokkaasti. Ajan niin lähellä ojaa ku mahdollista, valkoisen viivan laitimmaisella laidalla.Vai rinta ratissa,oletkos ajatellu sellasta lasikatto mallia,sais pötköttää mukavasti ja kattella josko lentskari sattuis koukkaamaan.
Ajelin tänään Hämeenlinnasta pimeän kuhjassa sateessa ja pimeetä oli,mainio keksintö noi mutkaan kurkkaavat valot, näkee minne kurvaa. - Rimmir tänään
Hei kun keikuskelen kirjoitti:
Noooh *piirtää varpaanpäällään lattiaan puoliympyrää, luomet kainosti alas laskettuina ja hivenen verran rusopunaa poskis*
En mä nyt sentäs varmaankaan ihan Ylivoimaisen loistokas ajaja oo, kuhan köröttelen rinta ratis kiinni, naama mahdollisimman lähellä tuulilasia.
Siitähän näkee paljon nopiampaa, jos auto tulee vaikkapa oikialta.
Huomioin myös muita autoilijoita loistokkaasti. Ajan niin lähellä ojaa ku mahdollista, valkoisen viivan laitimmaisella laidalla.Sana ja kynä hallussa on Heikunkeikulla. Kiitos tämän illan hekonauruista.
- Oloneuvo
Hei kun keikuskelen kirjoitti:
Joo, olen Loisto-maksaja, jos haluat asian noin ilmoittaa.
Tokko vakuutuksia nyt ilmaiseksi saa.
En tiedä mimmosia kuskeja ratin takana on, mutta sen tiedän millainen itse olen.
Eli olen Loisto-kuski, sano sitten mitä tahansa:)
Minulla on Nyt bonuksia 75 % ( ei vasta neljän vuoden kuluttua).
If:ssä vakuutukset ovat olleet tähänkin asti, eli tuosta bonuksien korottamisesta tuli ilmoitus kirjeitse.En tarvitse tuohon mainos temppuun mitään ilmoitusta, jokainenhan käsittää jos vakuutus maksu nostetaan yli 10%, myös jos on ne 70 bonusta, niin jotain if:kin on keksittävä että saisivat pidettyä ne vähäiset kuntien työntekijät vakuutuksenmaksajina, jotka heillä vielä on erilaisten kikkailujen kautta hankittu.
Kysypä aikas kuluksi millä hinnalla saat muualta auton liikennevakuutuksen. Ei tiiä vaikka voit yllättyä miten paljon maksat vieläkin enemmä if:sä. - Hei kun keikuskelen
Oloneuvo kirjoitti:
En tarvitse tuohon mainos temppuun mitään ilmoitusta, jokainenhan käsittää jos vakuutus maksu nostetaan yli 10%, myös jos on ne 70 bonusta, niin jotain if:kin on keksittävä että saisivat pidettyä ne vähäiset kuntien työntekijät vakuutuksenmaksajina, jotka heillä vielä on erilaisten kikkailujen kautta hankittu.
Kysypä aikas kuluksi millä hinnalla saat muualta auton liikennevakuutuksen. Ei tiiä vaikka voit yllättyä miten paljon maksat vieläkin enemmä if:sä."Oloneuvo"
En jaksa aikani kuluksi ruveta kyselemään hintoja. Tokko niissä nyt älyttömästi on eroja.
Onko sinulla autoa ja jos on, niin mitä itse maksat liikennevakuutusta?
Minä maksan liikennevakuutusta vuodessa 204,62 euroa.
Kaikki vakuutukset samassa paikassa. Oaj:n jäsenenä saan järjestöasiakkaan keskittämisalennusta 12%.
Sanokaas nyt te muut, että onko tuo 204,62 ekee ylipaljon.
Minusta kuolee puolet välittömästi, jos en voisi pitää enää autoa.
Auto on terveen miehen merkki ja selkeä näyttö siitä että miehellä on vielä kykyjä.
Siksi olen minäkin joka vuosi käynyt kahdella ajo-kurssilla, kesä- ja talvi-.
Eli olen erittäin kykenevä sinkauttamaan kurvissa ravat köyhän naamalle
tyylikkäässä sivu-luisussa.
Jokunen nainenkin on vuokseni kirkunut, kuin M.Alenille ikään.
Joten kannatan ajatusta että auto kaikille, jotka tuntevat sitä tarvitsevansa, ja
halvalla bensalla.
Auto-Vakuutukset moottori-pyöräilijöiltä ja vanhemmilta nasta-kenkäisiltä vapaa-
ajan-vakuutuksen-ottajilta ja lenkkeilijöiltä.
H.- Hyvin kulkee
ilman omaa autoa. Kun vanhemmat olivat kuolleet, toisella paikkakunnalla ja lapset kasvaneet esikouluikään auto myytiin eli n. 15 v. sitten.
Nyt olemme parina kesänä vuokranneet auton. Mökille julkisilla ei pääse enää. Aiemmin kouluaikoina pääsi, sittemmin kävellen n. 8 km lähimmältä pysäkiltä.
Nyt ikää sen verran ettei jaksa tykötarpeita 8 km kantaa, siksi vuokra-auto kesäisin. - milloin hankit?
Onko hunksilla auto?
Hyvin kulkee kirjoitti:
ilman omaa autoa. Kun vanhemmat olivat kuolleet, toisella paikkakunnalla ja lapset kasvaneet esikouluikään auto myytiin eli n. 15 v. sitten.
Nyt olemme parina kesänä vuokranneet auton. Mökille julkisilla ei pääse enää. Aiemmin kouluaikoina pääsi, sittemmin kävellen n. 8 km lähimmältä pysäkiltä.
Nyt ikää sen verran ettei jaksa tykötarpeita 8 km kantaa, siksi vuokra-auto kesäisin."Hyvin kulkee"
"Joten kannatan ajatusta että auto kaikille, jotka tuntevat sitä tarvitsevansa"
Ymmärrän sinua hyvin.
Joudut kuitenkin olemaan ylettömän varovainen ja aina jaloissa, koska ajat liian harvoin.
Olet ns. Ohitus-riski
H.- vuokra-auto
Hyvin kulkee kirjoitti:
ilman omaa autoa. Kun vanhemmat olivat kuolleet, toisella paikkakunnalla ja lapset kasvaneet esikouluikään auto myytiin eli n. 15 v. sitten.
Nyt olemme parina kesänä vuokranneet auton. Mökille julkisilla ei pääse enää. Aiemmin kouluaikoina pääsi, sittemmin kävellen n. 8 km lähimmältä pysäkiltä.
Nyt ikää sen verran ettei jaksa tykötarpeita 8 km kantaa, siksi vuokra-auto kesäisin.Mullakin on ollut välillä kesäauto, mitä järkee pitää auto muutaman kuukauden takia,
- Hyvin kulkee
hunksz kirjoitti:
"Hyvin kulkee"
"Joten kannatan ajatusta että auto kaikille, jotka tuntevat sitä tarvitsevansa"
Ymmärrän sinua hyvin.
Joudut kuitenkin olemaan ylettömän varovainen ja aina jaloissa, koska ajat liian harvoin.
Olet ns. Ohitus-riski
H.puolisoni ajaa. Moottoritietä suurin matka, kesäisin 120 km/h nopeusrajoitus. Loppumatkasta ei juurikaan liikennettä. Metsätyömiesten traktoreita. Heitä emme jarruta.
Näin on hyvä, kaahaajat pääsevät moottoritiellä ohi. milloin hankit? kirjoitti:
Onko hunksilla auto?
"milloin hankit?"
Kaverilta lainassa.
Kuola valuu.
H.Hyvin kulkee kirjoitti:
puolisoni ajaa. Moottoritietä suurin matka, kesäisin 120 km/h nopeusrajoitus. Loppumatkasta ei juurikaan liikennettä. Metsätyömiesten traktoreita. Heitä emme jarruta.
Näin on hyvä, kaahaajat pääsevät moottoritiellä ohi."Hyvin kulkee"
Noh, kartturi ainakin taantuu.
Mihin mies sitten?
H.- Navigaattori
hunksz kirjoitti:
"Hyvin kulkee"
Noh, kartturi ainakin taantuu.
Mihin mies sitten?
H.vei kartturin viran vuosia sitten. Onneksi olen taantunut 70-luvun lopulle. Silloin ajelimme Keski- ja Etelä-Euroopassa. Olin ylpeä kartturin virasta.
Nykyisin hyppään patikoimaan viimeiset kilometrit mökille. Suonikohjuilta olen näin välttynyt. Navigaattori kirjoitti:
vei kartturin viran vuosia sitten. Onneksi olen taantunut 70-luvun lopulle. Silloin ajelimme Keski- ja Etelä-Euroopassa. Olin ylpeä kartturin virasta.
Nykyisin hyppään patikoimaan viimeiset kilometrit mökille. Suonikohjuilta olen näin välttynyt."Navigaattori"
Hyvin toimittu.
Rallissakin suositaan kevyt-rakenteisia karttureita.
Heidän pitää myös olla usein nopsa-jalkaisia.
Näyttää siltä, että yhteis-elosi kuskisi kanssa jatkuu vielä kauan.
Navigaattori kun lisää sopuisuutta sekin.
H.
- lapin muija
KYLLÄ.
Puoli elämääni istunut autoratissa,ajanu lapsosia sinne sun tänne .Ravannu ikkunoita ja jämähtäny kiinni huonoille kylä teille.
Kun vihdoin ja viimein jätin tuo maaseudun "rauhan"ja muutin keskustaan palvelujen piiriin, ei lumitöitä,ei auto pukkaamisia, ei renkaanvaihtoja,ei huoltomaksuja, ei pelkoa auton hajoamisesta, mikä helpotus.
En oo kertaakaan autoo kaivannu. Pitäisi laittaa myyntiin toi lutusen vanha auto se on ihan hyvä mutta emme tarvitse sitä. Se sano tossa pari päivää sitten että meille oikeestaan riittäisi yksikin auto näin eläkäpäivinä kun ei ole työmatkoja enää ajettavana ja asiaahan se puhui mutta silloin se olisi se se koukullinen joka pidetään ja mun toyota (lemmikkini) menis myyntiin. Ei ainakaan vielä, en aio ljuopua minua hyvin palvelleesta vähän rähjääntyneestä aarteestani joka ei koskaan sano "klick".
Eli siis ilman muuta tarvin autoa kun ei ole kauppojakaan kävelymatkan päässä.- mataleena 69
Kaupunkilainen ei välttämättä ymmärrä auton tarvetta.
Muistan tilanteen, missä mieheltä olisi pitänyt terveydellisten syiden takia ottaa kortti pois.
Kyseessä oli koko _kylän_ ainoa ajokortti (ja auto). Vanhoja mummoja oli aika lailla, jokainen omassa mökissään tietysti.
Keskustaajamaan yli 30km.
Miksi ei Suomessa voisi olla ajallisesti ja paikallisesti rajattua ajo-oikeutta? Esim X- ja Z-kuntien alueella klo 9-15 välisenä aikana saa ajaa.- mataleena 69
hunksz kirjoitti:
"mataleena 69"
Eiköhän tämä keino-tekoinen provoilu jo riitä?
H.H
Ymmärrykseni on heikko.
Voitko selventää vähän?
Osa-aikainen ajokortti olisi mielestäni ihan mietittävä asia.
Jos tietämättäni loukkasin sinua pyydän anteeksi
m
- tiina@
en pärjää kesälläkin pitäs kävellä linja auto pysäkille kolkyt kilsaa talvella pääsis pari kertaa viikossa pienelle kirkonkylälle tai sit kouluautossa aamulla aikasin ja illansuussa takaisin mutta mitä sielläkään tekis sen koko päivän elikkä oon sitä mieltä että en pärjää missään tapauksessa ilman autoa mutta sen jälkeen jos ei enää pysty ajaan autoa niin varmaan siirrettävä asuinpaikka sinne missä pääsee matkat kävellen mutta se on sen ajan murhe.
"tiina@"
Vaikka kommenttisi onkin, aloituksen tyyppistä, iki-vanhaa, tuttua(ei sinun) valitusta, niin minulla on aikasti mukava naapurusto.
Osaanpa vanhaa naista taluttaakin.
Minulla on autokin, aikasti nais-muriseva.
Veneesi saat vetää itse vesille.
YH.- hopoti-kopoti
Tiina,
Onhan muitakin vaihtoehtoja kuin auto tai käveleminen Maalla asuvana pystyisit vaikka pitämään hevosta. Kärryt ja tiina kärryihin... - tiina@
hopoti-kopoti kirjoitti:
Tiina,
Onhan muitakin vaihtoehtoja kuin auto tai käveleminen Maalla asuvana pystyisit vaikka pitämään hevosta. Kärryt ja tiina kärryihin...kas kun en oo tota tajunnu
pitääpä ottaa harkintaan.
- RosaLiiin
En pärjää.
Tiedä tuota minkä jatke se oikein on, mutta hyvällä autolla ja hyvää vauhtia milloin minnekin.
En voisi kuvitella, etten pääsisi lähtemään silloin kun haluan. Kilisieviä ja kolisevia autoja en kestä, kun huolloista osaan hoitaa vaan välttämättömimmän,
Joskus se seisoo viikkotolkulla mutta seisokoon. Sen kulut nyt vain kuuluvat tähän elämään ja sillä hyvä, säästetään sitten jostain muusta.
Ja luovutaan kun se aika on.
Ensi syksynä se leidi pitäisi eka kerran katsastaa, tosin olen jo katsellut uutta leidiä, tiedä sitten, olen tähän kyllä ihan tyytyväinen, jos tällä vaikka loppu elämänsä tällä huristelisi... Hyvin olen pärjännyt ja nyt varsinkin kun taxilla tai bussilla pääsee halvalla.
Ei mulla edes ole autoa koskaan ollut tai edes korttiakaan.- julkinen liikenne
Autoton olen minäkin, mutta en tuota taksien ja bussien edullisuutta allekirjoita.
Toki pääkaupunkiseudulla bussilla kulkeminen on edullista. julkinen liikenne kirjoitti:
Autoton olen minäkin, mutta en tuota taksien ja bussien edullisuutta allekirjoita.
Toki pääkaupunkiseudulla bussilla kulkeminen on edullista.Eläkeläisenä pääsee halvemalla busseissa varsinkin jos saa takuueläkettä.
Sain just päätöksen takxikorttiin ja maksan omavastuuosuuden joka kai on tänä vuonna kolme euroa.
- nappi ottaan
Miksen pärjäisi, onhan ennenkin pärjätty kun ei autoja edes ollut. Nykyihminen tarvitsee kaikkia apuvälineitä.
- vanahanaakka
Ei ole koskaan ollut autoa eikä edes ajokorttia ja hyvin olen pärjännyt julkisten kulkuneuvojen ja polkupyörän varassa. Aina olen asunut hyvien kulkuyhteyksien varrella, joten auto on ollut tarpeeton.
- demeter1
Jos eläisin yksin, minulla ei olisi autoa. Bussilla pääsee (pääkaupunkiseutu) ja ellei pääse, taksin käyttö on halvempaa kuin oman auton ylläpito.
Puolisolla on auto, mutta en koskaan kuskauta itseäni mihinkään, jos voin käyttää julkisia kulkuneuvoja. Eli minulla tuo autottomuus on myös ideologinen valinta, minkä tiedän aiheuttavan aika suurta ärtymystä..))
Maalle mennessä ja siellä liikkuessa auto on kyllä näppärä, vaikka olen juuri hankkinut skootterin (naapurin hylkäämän, hinta 60 euroa) maalla liikkumista silmälläpitäen. Polkupyörä on myös oiva kulkupeli, mutta joskus pitää mummolla sen verran kiirutta, että moottoriajoneuvo on paikallaan...))
Ajokorttia en enää aio uusia.- Siipeilijäkö?
Kuten myös.
Mieheni jääminen kotiin ajoittui siten että minun olisi pitnyt uusia korttini joten jätin sen uusimatta.
Eipä tuo herrapuolisko ole vielä tähän mennessä purnannut minun kuskaamisiani.
Kerran kuukaudessa on minun reisuni terveyskeskukseen 8:n kilometrin päähän.
Bussipysäkki on näköetäisyydellä ulko-oveltamme.
Muutaman kerran vuodessa hän kuljettaa minut rautatieasemalle ja noutaa sieltä.
Rahan niukkuus yksin eläen olisi, kortin puuttumisen ohella, riittävä syy autottomuuteen.
Omistan polkupyörän mutta jos mieheni ei keväisin hoitaisi sen renkaita niin se olisi optelta tekemään itse.
Näin on hyvä niin kauan kuin tätä kestää. - demeter1
Siipeilijäkö? kirjoitti:
Kuten myös.
Mieheni jääminen kotiin ajoittui siten että minun olisi pitnyt uusia korttini joten jätin sen uusimatta.
Eipä tuo herrapuolisko ole vielä tähän mennessä purnannut minun kuskaamisiani.
Kerran kuukaudessa on minun reisuni terveyskeskukseen 8:n kilometrin päähän.
Bussipysäkki on näköetäisyydellä ulko-oveltamme.
Muutaman kerran vuodessa hän kuljettaa minut rautatieasemalle ja noutaa sieltä.
Rahan niukkuus yksin eläen olisi, kortin puuttumisen ohella, riittävä syy autottomuuteen.
Omistan polkupyörän mutta jos mieheni ei keväisin hoitaisi sen renkaita niin se olisi optelta tekemään itse.
Näin on hyvä niin kauan kuin tätä kestää.Kiva kuulla tarinasi (Siipeilijäkö?). Olen tottunut siihen, että autottomuudesta ja julkisen liikenteen käyttämisestä seuraa ankara ripitys ja joskus suoranainen halveksunta - että joku voikin olla näin vanhoillinen.. Jotkut tietysti säälivätkin
köyhää..))
Kyllä meilläkin polkupyörän huoltotoimet ovat miesten hommia, joskus olen vienyt pyörähuoltoon, eikä sekään niin suuria maksa. Skootteri tietysti jännittää, millaisia huoltotoimia se lopulta vaatii, mutta kunhan kokeillaan... - Salmikki
Itse kukin käyttää omaa autoa tai on käyttämättä kuka mistäkin syystä. Minulla silkka laiskuus syynä etten viitsi rattiin tarttua. Kortti tuli hankittua aikoinaan ja olihan se kätevä kun lapset oli pieniä ja niitä piti kuljettaa, samoin sapuskaa rahdata perheelle. Kun leskeydyin parikymmentä vuotta sitten, möin automme pois. Viitisen vuotta sitten avioiduin uudelleen, miehelläni täytyy olla auto työn takia, mutta enpä juuri kuskauta itseäni. Joskus pientä huviajelua ja kesällä tulee käytyä katsomassa Jäämerta Norjan puolella.
Vaikka täällä on matkat pitkähköt, käytän julkisia. Viime vuonna tuli noita lääkärireissuja keskussairaalaan tehtyä yhdeksän. Matkaa suuntaansa yli 300 km. Matkat menee rattoisasti bussilla vaikka sukkaa kutoen. Yliopistolliseen tulee matkaa 550 km suuntaansa ja noita Oulun reissuja tuli tehtyä neljä, osin bussilla ja osin junalla. Polkupyörälläkin pääsee kylille hyvin asioille. Työmatkat yleensä kävellen ja paluumatkalla sitten ostokset repussa tai tarakalla.
Hankaluuksiakin toki on. Varaan makuuvaunuun aina alapetin kun reumaisen ihmisen on joskus vaikea könytä yläpetille ja varsinkin aamulla keplotella sieltä alas. Kerran mennessäni Reumasäätiön sairaalaan oli varaamani alapeti vallattu eikä kanssamatkustaja suostunut menemään ylös. Kun konduktööri tuli, selvitin tilannetta ja sanoin meneväni ylös kunhan junan henkilökunta auttaa minut yöllä alas vessaan ja tulee aamulla nostamaan sängystä pois.
Asia kuulemma hoituu, tuumasi hän. Hetken päästä hän tuli ja vei minut kimpsuineni ja kampsuineni toiseen hyttiin, yhden hengen hyttiin ja vessa oli seinän takana.
Lääkärireissuillahan sitä saa sairauden vuoksi käyttää tarvittaessa taksia ja muutoinkin jos liikenneolosuhteiden vuoksi ei ole julkisia käytössä(eikä ukko kotona).
Itsehän sitä asuinpaikkaansa valitsee ja siksi ei ole perusteita rutista olosuhteista. Kun ei enää pärjää, pitää pohtia asuinpaikkaa uudelleen.
Jos muutoinkin auton käyttö on vähäistä, lienee taksin satunnainen käyttö edullisempaa.
Hups, meni pitkäksi ja taisi pullatkin paistua liian tummiksi kun uppouduin tähän. - demeter1
Salmikki kirjoitti:
Itse kukin käyttää omaa autoa tai on käyttämättä kuka mistäkin syystä. Minulla silkka laiskuus syynä etten viitsi rattiin tarttua. Kortti tuli hankittua aikoinaan ja olihan se kätevä kun lapset oli pieniä ja niitä piti kuljettaa, samoin sapuskaa rahdata perheelle. Kun leskeydyin parikymmentä vuotta sitten, möin automme pois. Viitisen vuotta sitten avioiduin uudelleen, miehelläni täytyy olla auto työn takia, mutta enpä juuri kuskauta itseäni. Joskus pientä huviajelua ja kesällä tulee käytyä katsomassa Jäämerta Norjan puolella.
Vaikka täällä on matkat pitkähköt, käytän julkisia. Viime vuonna tuli noita lääkärireissuja keskussairaalaan tehtyä yhdeksän. Matkaa suuntaansa yli 300 km. Matkat menee rattoisasti bussilla vaikka sukkaa kutoen. Yliopistolliseen tulee matkaa 550 km suuntaansa ja noita Oulun reissuja tuli tehtyä neljä, osin bussilla ja osin junalla. Polkupyörälläkin pääsee kylille hyvin asioille. Työmatkat yleensä kävellen ja paluumatkalla sitten ostokset repussa tai tarakalla.
Hankaluuksiakin toki on. Varaan makuuvaunuun aina alapetin kun reumaisen ihmisen on joskus vaikea könytä yläpetille ja varsinkin aamulla keplotella sieltä alas. Kerran mennessäni Reumasäätiön sairaalaan oli varaamani alapeti vallattu eikä kanssamatkustaja suostunut menemään ylös. Kun konduktööri tuli, selvitin tilannetta ja sanoin meneväni ylös kunhan junan henkilökunta auttaa minut yöllä alas vessaan ja tulee aamulla nostamaan sängystä pois.
Asia kuulemma hoituu, tuumasi hän. Hetken päästä hän tuli ja vei minut kimpsuineni ja kampsuineni toiseen hyttiin, yhden hengen hyttiin ja vessa oli seinän takana.
Lääkärireissuillahan sitä saa sairauden vuoksi käyttää tarvittaessa taksia ja muutoinkin jos liikenneolosuhteiden vuoksi ei ole julkisia käytössä(eikä ukko kotona).
Itsehän sitä asuinpaikkaansa valitsee ja siksi ei ole perusteita rutista olosuhteista. Kun ei enää pärjää, pitää pohtia asuinpaikkaa uudelleen.
Jos muutoinkin auton käyttö on vähäistä, lienee taksin satunnainen käyttö edullisempaa.
Hups, meni pitkäksi ja taisi pullatkin paistua liian tummiksi kun uppouduin tähän.Kiitos tarinastasi Salmikki. Tulipahan todistettua, että autotta pärjää, kun on luonnetta..))
Tiettyä epämukavuutta autottomuus voi aiheuttaa, mutta pitääkö elämän aina olla mukavaa ?
En ole vielä tänä vuonna tarvinnut. Ehkä ylihuomenna...
Pärjäsin mut olen niin mukavuudenhaluinen jotta minulle merkitsee paljon se että ei tarvitse kyytejä odotella. Kun omalla autolla liikkuu, pääsee menemään ja tulemaan silloin kun itselle sopii, ei ole julkisten kulkuyteyksien aikataulujen armoilla.
- olisi jos haluaisin
Olen ollut muutaman vuoden ilman autoa, välistä tulee halu ostaa kärry, mut aina olen luopunut kun liikkuminen kunnon takia pienesi, niin jäisi sekin vähä liikkuminen,
olisi jos haluaisin kirjoitti:
Olen ollut muutaman vuoden ilman autoa, välistä tulee halu ostaa kärry, mut aina olen luopunut kun liikkuminen kunnon takia pienesi, niin jäisi sekin vähä liikkuminen,
Tuo on kyllä terveellinen näkökanta, hyötyliikunta :). Nykyinen elämäni kuitenkin on vielä niin hektistä, että mukavinta istahtaa autonrattiin ja kaasuttaa. Kun tuo auto kerta vielä on.
- zz-zz.
Tarvitsen välttämättä, eilenkin ajoin pururadan parkkipaikalle, kävin lenkillä ja ajoin takaisin kotiin.
- onnellinen autoton
Keskusta asukkaana en enää autoa tarvitse, kaikki palvelut löytyy läheeltä. Ydinkeskustan palvelut ovat 1,2 km kävelymatkan päässä. Bussipysäkki aivan vieressä ja seniorikortilla matkoihin kuluu 30€ / kk.
Auto on kallis kaveri, vaikka on jo 70% bonus vakutuksista.Kun lisäksi laskee bensat, huollot, renkaanvaihdot, käyttömaksun ja parkkipaikan kuluja kertyyi yli 200€ / kk. Minun pienellä eläkkeellä se on paljon. Lisäksi autoton säästyy toisten ihmisten jatkuvasta kuskaamisesta. Kypsyin kertakaikkiaan siihen kun se rakkine piti kaivaa kinoksesta päivittäin ja lähteä jonnekin, pääosin muiden asioille. Autoparalla alkoi olla jo ikääkin ja aina oli jotain korjattavaa ja kun itse ei osaa kaikki maksaa. Tulin siihen tulokseen, että vanhalla naisella pitää olla uusi auto, jos auto on. - L - L
Vaimoni asennevamma auton käyttöön.
Aikanaan, tullessani tavanomaiselta viikon kestäneeltä puutteentorjuntareisultani kotiin syksyisenä perjantai-iltana, sattui iltatyössä ollut vaimoni palaamaan fillarilla viikonlopun ostoksineen.
Pihalla alkoi hilseily. Sataa tuhrutti ja vuodatuksen sisältö oli suunnilleen "satteessa saa raahata ruokaa kassitolkulla eikä oo miestä tässä kodissa" ja samaan malliin.
Rouvalla oli voimassa oleva ajokortti ja pihassa seisoi kokoaikaisesti kaksi rekisterissä olevaa, vakuutettua ja katsastettua autoa.
Omatuntoni ei soimannut ja vuodatuskin johtui vain sen hetken tunnelmasta.
Tuo kyllä kuvaa hyvin vaimoni suhtautumista autoihin yleisemminkin.
Kuljetuspalvelut kelpaavat mutta ei ole niistä riippuva. - Autohullu
On mullakin pysäkki heti kun portista astuutielle . Kaupunkiin pääsee puolentunnin välein . Autosta en luovu , viimeisetkin pennit siihen lykkään . Jos väkisin yritetään viedä juoksen perässä tai heittäydyn konepellille ja takerrun pyyhkijäsulkiin
käsilläni . Auto on minulle suorastaan RAKAS , ratissa tunnen oloni vapaaksi , rauhalliseksi . Kuuntelen musiikkia ja ajelen sinne , tänne , jaaha taidanpa lähteä piipahtamaan .- Hei kun keikuskelen
Heh, kyllä mua nyt nakrattaa kuule Autohullu :D
Sulla on mun luontoni. Justiin noin minäki pomppaisin konepellin päälle tarrautuen pyyhkijöihin. Ja jos en ehtisi konepellin päälle mennä, niin tarraisin kynsin hampain vetokoukkuun ja raahautuisin auton peräs, enkä irti päästäisi.
Huutaisinki ku pöyröö.
Se vapaus se se joo. Ei tartte tihruttaa kelloon, että koskahan se bussi tulee, vaan voi ex tempore hypätä autoon ja BRRrrrruuuuuuuuummm, kaasuttaa ja lähtiä menemään. Musiikki työntyy korvaläpysköjen sisään ja välillä voi issekseen yhtyä lauluun. Päästää niinku raikuvat huutoilot ilmoille :) Käsillä voi rummuttaa rytmiä ratin reunoille.
Jaaha sanon minäkin, taidanpa kohta lähteä pojan luo katsomaan lapsenlapsen uutta crossipyörää, jonka hakivat viime viikolla. Kauhia menopeli kuulemma. - ...
Hei kun keikuskelen kirjoitti:
Heh, kyllä mua nyt nakrattaa kuule Autohullu :D
Sulla on mun luontoni. Justiin noin minäki pomppaisin konepellin päälle tarrautuen pyyhkijöihin. Ja jos en ehtisi konepellin päälle mennä, niin tarraisin kynsin hampain vetokoukkuun ja raahautuisin auton peräs, enkä irti päästäisi.
Huutaisinki ku pöyröö.
Se vapaus se se joo. Ei tartte tihruttaa kelloon, että koskahan se bussi tulee, vaan voi ex tempore hypätä autoon ja BRRrrrruuuuuuuuummm, kaasuttaa ja lähtiä menemään. Musiikki työntyy korvaläpysköjen sisään ja välillä voi issekseen yhtyä lauluun. Päästää niinku raikuvat huutoilot ilmoille :) Käsillä voi rummuttaa rytmiä ratin reunoille.
Jaaha sanon minäkin, taidanpa kohta lähteä pojan luo katsomaan lapsenlapsen uutta crossipyörää, jonka hakivat viime viikolla. Kauhia menopeli kuulemma.Sivusta.
Mulla omituinen juttu. Mä siis jonkin verran kuuntelemalla harrastan musaa. Käyn konserteissakin, heavyä tai klassista, ei ikinä kutri-helunaa. Vaan mulla siis musa jotenkin tärkeä asia, vaikka ei nyt päällimmäisiä elämässä kai olekkaan.
Mulla on tsadissa kokolailla high end äänentoistolaitteet kotiteatterissa. Ainoa vaan erittäin harvoin voi kuunnella tarpeeksi isolla voluumilla, kun ei voi häiritä naapureita. Joskun oln oikein käynyt soittelemassa seinänaapureitten ovikelloa ja kertonut, kohta alkaa rappaukset tippumaan seiniltä, meinaan kuunnella meteliä...
Ja mökullä enenpi jazz-satsi sellainen siro,tarkka ja erittäin täsmällisesti soiva ikivanha kaksikanava systeemi, jolla taas jutänderiä ei voi kuunnella ollenkaan, kamarimusa kyllä soi ja ylä-äänet. alaäänet olemattomat.
Arjalaiseen muskeliautoon "asennuksen alla" jo vähän aikaa ollut kokolailla raju ääentoistolaitteisto. Tää nyt ei mene pikkupoikien poppijunkytys-osastolle ollenkaan, vaikka äänenpainettakin toki riittää pikkukaupungin tarpeisiin. Desibeliwatteja tarvitaan luonnoliseen äänentoistoon. Luonnollinen äänentoistohan on just se, että koitetaan saada siirrettyä konserttisalin äänimaailma toiseen paikkaan. JA henkilöauto ja jokin maailmankuulu oopperasali kyllä on kaks niin eri maailmaa......
Niin siis, mä kuuntelen musaa kyllä edelleen, jonkin verran. Tarkoitan sitä, nuorempana se oli jotenkin tärkeämpää. Mä edelleen ajattelen sillain, että laitan jotain musaa kuulumaan jne.
Vaan, siis aloitukseen. Mulla auto on ehkä tärkein musan kuuntelemispaikka. Saa olla itekseen, saa valita musan, saa ite säädellä äänenvoimakkuudet ja äänimaailman. Ja auto tosiaan karmein paikka mitä keksiä voi "luonnolliseen äänentoistoon" kuuntelutilan ja häiriöäänien takia.
En mene yksityiskohtiin, autoäänentoisto rakenteilla uusiksi arjalaiseen muskeliautoon, se on vähän sellaista kokeilemista, saa nähdä, miten se sitten loppupeleissä soi, vaikka asiaa nyt teoriassa on mietitty pitkään ja laitteita osteltu ihan ajan ja rahan kanssa.
Siis se. Mä en ehkä aja valtavasti päivittäin. Ajelen paljon pitkiä matkoja. Auto on silloin niinkuin olohuone. Pidän musiikista ja autoyks ratkaisu, myks parhaista paikoista kuunnella sitä Mutta se akustiikka... Kulokkeet olunisi tietojen mukaan ne on edelleen kielletty suomessa autoillessa. Ainakin hikiän poliisi tulkitsee lakia niin. Eli sakot tulee jostain syystä jos ajelee autolla kuulokkeet päässä, sakkoja ei tule jos ajelee autolla semmosen desibelimäärän kanssa, ett, taloista rappaukset rapisee kadulle.
Miten tämä nyt liittyy aloitukseen. päätelköön oku muu, mun mielestä ihan hyvin.
=DW=
- Pun. kaunotar
Sinä asut sitten kaupungissa, jossa on hyvät kulkuyhteydet joka paikkaan. Itse en voisi luopua kulkupelistäni, koska asun maalla eikä täältä pääse mihinkään ilman omaa autoa.
Lähimpään kaupunkiin on toistakymmentä kilometriä, joten ruokakauppa ei ole edes pyöräilymatkan päässä. Lenkkeily ja pyöräily sinänsä ovat kyllä mukavia liikuntamuotoja, mutta ruokasäkkien kanssa eivät.
Ikioma auto tarkoittaa myös vapautta tulla ja mennä omien tarpeitten mukaan eli riippumattomuutta. - Matti maalta
Auton pito voi olla kallista tai halpaa. Kallista se on silloin, jos haluaa auton, jolla on statusta ja/tai ei osaa itse laittaa mitään. Edullista se on silloin, jos pystyy itse tekemään perushuollot ja korjauksiakin ja ego kestää ajaa vanhemmalla pelillä.
Itse ajan aina parikymmentä vuotta vanhoilla autoilla. Niitä löytyy todella hyväkuntoisia ja kohtuullisesti ajettuja, tällä hetkellä niiden tekniikka on myös vielä varmatoimista, tietokonehärvelit puuttuu. Tuon ikäisen autoni vakuutusmaksu täysillä bonuksilla on alle 150€ vuodessa, verottaja vie tosin melkein saman verran. Auton arvo ei juuri alene, kun on ostettu tonnilla ja kunnossa pitämällä säilyy suurinpiirtein samasa. Bensaa kuluu 5-6 litraa sadalla, tietenkin 98. Huoltoihin ja korjauksiin menee 100-200 euroa vuodessa.
Koska tykkäämme asua maalla, auto on välttämätön senki puolesta ja onhan kiinteät kulut vain yhden henkilön bussikortin hinta. Kaupunkiin muutetaan vasta sitten, kun on pakko kunnon vuoksi, moni on tosin naapuristakin lähtenyt suoraan mökistä autuaammille metsästysmaille, täällä on tapana sinnitellä viimeiseen asti. Kaupungin reunalla käydään vain ostoksilla.
Autosta on paljon iloa muutenkin kuin pakollisen liikkumisen vuoksi, se antaa vapautta liikkua laajemmin. Sen vuoksi tulee myös matkusteltua ulkomaille autolla, ja jos menee pidemmälle lentäen, sieltäkin yleensä otetaan auto vuokralle, jotta näkee enemmän.
Suomi on harvaan asuttu maa ja vaikka meillä olisi kuinka autoja, emme maailmaa saastuta. Todellinen maailman saastuminen syntyy siitä, että tämän kokoisella alueella asuu 10-100 kertaa enemmän ihmisiä.- Ahneus saastuttaa
Muuten ihan mukava juttu, mutta viimeisestä kappaleesta en ole samaa mieltä. Niissä maissa, missä on satakertaisesti ihmisiä, he ovat niin varattomia, rahattomia eli köyhiä, he eivät kuluta sen enempää autoihin kuin paljon mihinkään muuhunkaan.
Joten he eivät myöskään tätä palloa eniten saastuta. Kyllä sen tekevät hyvinvointivaltiot, jotka kuluttavat miltei kaiken maailman luonnonvaroista eivätkä ymmärrä säästämisestä, kierrättämisestä, lajittelusta, jätteidensä hävittämisestä eivätkä juuri muustakaan luonnon suojelemisesta mitään.
Liikenne, teollisuus, sotiminen ... ja sen semmoiset aiheet ovat niitä, joista kaikista suurin saastuminen koituu. Eli syynä ei vähiten ole ihmisten loputon ahneus, kun aina vain tarvitaan ja hankitaan, vaikka kaikkea on jo eikä tiedetä, mitä entisillä tekisi.
- Pirre*
En pärjää, tai ainakin uskottelen (itselleni) niin, olisi sitä melko kädetön ilman autoa.
- henrjii
Kyllä, mutta auto ei pärjää ilman minua, tänääkin piti irroittaa päälle jäänyt käsijarru
- 6-5
En- ja ilman tiekonetta.
- ¨å¨å
Millä sitten menen mökille kun bussitkaan ei enää kulje. Pakko olla auto kun mökkeilen ympäri vuoden.
- autolla
Kyllä mökkeilystä tykkäävä auton tarvii, vaikka sinne julkinenkin menis. Julkisella kulkiessa ei muuta viedä kun pikkukauppakassi, tarviihan siellä jotain muutakin. Joskus kaupassakin sieltä käydä. Joten auto on tarpeen. Pääsee kulkemaan omien aikataulujen mukaan.
- Kaupunkilainen
Tuo on muuten totta, mökille mennessä on aina niin paljon tavaraa, ettei niiden kanssa bussiin tai junaan mahdu.
Meillä ei tarvita autoa muuhun kuin mökillä käyntiin ja lomareissuihin. Arkimatkat kuljetaan julkisilla ja kävellen. Onneksi on palvelut lähellä.
Hiljattain ostimme toisen lomapaikan (mökki on jossain vaiheessa menossa myyntiin), jonne pääsee julkisillakin. Siellä on lisäksi kaupat lähellä, joten siellä oltaessa en ole riippuvainen kuskista (en itse aja, vaikka kortti onkin), vaan voin kävellen kipaista hakemassa sen, mitä tarvitaan.
- elliivo
Ilman autoa olen ihan jalaton. Auto on pakko olla tai en lähde ovesta ulos kuin kerran kuukaudessa.
Autottomuutta kokeilin muutama vuosi sitten mutta olin vaarassa erakoitua.
Sain onneksi tyttären takaisin lähtökuoppiin eli samaan taloyhtiöön tuohon naapuriin asumaan. Voimme pitää yhteistä autoa. Minä maksan vakuutukset, verot ja autopaikan. Tyttö ostaa autot ja maksaa kaikki muut kulut, myös bensan. Hän käyttää autoa työmatkoihin ja minä kaikkeen mihin tarvitsen.
Ajelemme muutaman satasen kotteroilla ja vaihdamme kerran vuodessa niin ei tarvitse edes katsastaa. Tämä Opel maksoi viime keväänä 400 e ja hyvin on hintansa hankkinut. Maaliskuussa oilis taas vaihto.- Ei h-i !
Kannattaisiko ottoo selevää tuki- ja liikuntaelinten sairauksista. Varsinkin siitä, miten niitä saa, mikä ne aiheuttaa. Voisi ehkä välttää sen tilanteen, ettei pääse enää autoonkaan eikä autollakaan.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2004363
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!422016- 621687
Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi1331363Martina on käynyt puhumassa viisauksia
Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.3581337Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss93959SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?
SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä26923Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!
Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse10899Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus
Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte170818Voiko vauva uskoa ?
Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9186696