Parsiminen on nyt tullut uudelleen muotiin. Muistan hyvin miten villasukkien kantapäitä parsittiin, se oli muuten taitolaji - ristikko parsiminen. Puseroiden näkyviä osia parsittiin linnunsilmukka tyylillä ja siistiä jopa huomaamatonta oli parsimisen jälki.
Parsinneuloja löytyy neularasiastani sekä tylppäpäisiä että teräviä, vaan eipä ole paljon parsittavia sukkiakaan. Säästämistä se oli parsia reikiä ja paikata polvien kuluneita kohtia paikata kankaalla.
Nykyisin on vaikeaa löytää parsinlankoja edes lankaliikkeistä. Ohuemmat osto nilkka- ja polvisukat nuppuuntuvat miltei eka pesun jälkeen. Nupun poistajia on kaupoissa mutta sama tulos sukan kohdalla seuraavan pesun jälkeen. Ikävästi ajateltuna, tämä johtaa kulutuksenkasvuun eikä kuluttajan säästö toimeen. Siispä aika aikaa kutakin mutta villasukkien kantapäät edelleen parsin, taito on tallella.
Parsitko neuleita
15
308
Vastaukset
Sama täällä :) Eilen laitoin juuri villasukkia likomaan haaleaan veteen, pesua varten. Samalla tarkastin kantapäät ja lempisukissani (serkkuni kutomat) näkyi kanta ohentuneen.
Tuttua on tuo vahvistaminenkin, vaikk'ei reikää ole vielä tullut edes.
Pidän minäkin arvossa hyviä käsinkudottuja villasukkia sen verran, että nätisti parsin, hauskaakin se onkin saada vaatekin kuntoon ompelua tarvittaessa.
Joskus innostun yhdistämään 2 eri tunikaa, värikkäämmän etuosan kuvioineen josta pidän, voin irroittaa istuttaen sen esim. koko mustaa piristämään.
Samoin maalaan joskus suoraan valkoiseen pingoitettuun puuvilla kesäpuseroon mieluisiä kukkakransseja.- Ramoona*
Neulon itse kaikki perheen käyttämät villasukat, joten parsinlankoja aina jää. Kun annan villasukkia lahjoiksi, kiinnitän mukaan pienen kerän parsinlangaksi. En tosin tunne yhtään miestä, joka itse parsisi sukkiaan, mutta toivon jokaiselle sukanparsijan löytyvän. Täysmerinovillaiset sukat ovat miellyttävät jalassa ainakin yösukkina eivätkä paraslaatuiset tiukahkokierteiset langat edes nyppyynny, mutta varsinaisessa sukkalangassa mukana täytyy olla keinokuitua vahvistamassa, esim. Nalle-langassa 25 % polyamidia. Nykyisin saa ihania erkoislankoja, esimerkiksi bambua, kashmiria ja laamaa, varsinkin vauvoille neulon niistä. Virossa ne ovat vähän halvempia, siellä täydennän lankavarastojani.
Muistan lapsuudesta sukkasiinit, nahkapojilla varustetut villasukat sisällä pidettäväksi. Äiti neuloi tyttöjen sisäsukkiin nirkkoreunuksen, ja kyllä minäkin sellaisen osaan tehdä. Parsimisen osaa varmasti jokainen ikäluokkani nainen, mutta koulussakin pojille opetettiin vain puutöitä, ja pitääkin kysyä lapsenlapsilta, onko koulussa parsintaa opetettu...tuskinpa. Nykylapset eivät kovin paljon villasukkia käytä, eikä esimerkiksi froteisia urheilusukkia voi parsia.
Paikkaaminen ei oikein onnistu toppavatteisiin ja mitä lienee mikrokuituja ovat ulkoiluvaatteet nykyisin. Kulumallahan niihin ei reikää saa millään, mutta repeämiä voi uutuudeltaankin tulla. Pienen palkeenkielen voi peittää ommeltavalla kuvalla tai vaikka virkata itse kukkasen tai sydämen. Mieheni lempivillapaitojen kyynärpäitä paikkaan nahkalapuilla. Leikkelen pehmeitä osia vanhoista nahkaisista laukuista ja olen joskus jopa ostanut kirpparilta sopivanvärisen nahkatakin muutamalla eurolla paikkatarpeiksi. Vielä yksi niksi on kerrottava, kun alkuun pääsin. Neulahuovutuksella saa mukavia koristeita villavaatteisiin jopa suoraan, samalla tavalla voi paikata. Joulun alla tyttärentyttären kanssa tehtiin hovutuskoristeita apuna piparimuotit, osa päätyi joulukuusen koristeiksi, osasta tehtiin heijastimia lahjoiksi. Tiimarin loppuunmyynnistä sai huovutustarvikkeita melkein ilmaiseksi.- Kotoilija
Tottakai hyvät neuleet ja lämpöiset villasukat kannattaa parsia.
Jos on kauniit varret, niin teiritän ne. Puran myös villaneuleita ja käytän langat uudelleen.
Vanhat villapuserot, varsinkin huopuneet kannattaa leikata sopivan kokoisiksi ruuduiksi ja tehdä vaikka lämpöistä villahuopia.
Onko teillä muita ideoita?
Kauniista sukanvarsista olen tehnyt ranteensuojia syys ja talvipyöräilyyn. Takinhihat nousevat ohjaustankoa pidellessä korkeammalle, jättäen ranteet suojattomiksi.
Enimmäkseen vanhojen villavaatteiden parhaista osista, pikkutyttöjen nukeille neulepuseroita ja säärystimiä.
Angoravillapuseron hihoista ompelin pölynpyyhkimiskintaat, toimi tosi hyvin kun oli hankaussähköä!- Kotoisia
Kiitos vinkistä. Huopuneesta villapuserosta tein kännykkäpusseja ja pannunalusia. Voisi tehdä vaikka polkupyörän satulaan lämpimän istuinsuojan. Ei pylly palellu näin talviaikaan.
- L - L
Parsin, mutta harvakseltaan.
Varpaiden kynnet kuluttavat virkkaamalla tehtyjen sisätossukoiden käret.
Tarpeen vaatiessa parsin niihin kulumavaraakin.- Annikki P
Parsin villasukat. Kuluneisiin villapuseroihin kudon uudet resorit. Sukkahousutkin ovat kalliita joten parsin kärjet. Kun on ikänsä tallettanut kaikenlaista ja hamstrannut lankoja, niin aina löytyy tarvikkeita. Ja paksummasta villlangasta voi purkaa säikeen tai kaksi parsinlangaksi.
En ole silti ryysyläisen näköinen, simpsakampaakin vaatetta on. Isovarpaat kynsineen harottavat hiukan ulospäin. Toimivat kynsileikkurien tapaan. Heikkokuntoiseen sukkaan ne tekee sinitiasen mentävän reiät melkein päivässä.
Eihän niitä enää kannata seuraavana päivänä jalkaan asentaa. On suoritettava tursimisopseraatio. Suoritetaan se seuraavasti.
Otetaan esiin pulkan kookkain äimä. Paksumpaan päähän pujotetaan niin paksua villalankaa, että sillä juhtaa vetäisi.
Solmu päähän, että tursittu kohta paikkaantuu paremmin. Suora hyökkäys tässäkin paras strategia. Reikä vedetään heti kii.
Jos paikattuun kohtaan nousee pikku uralvuori, se on merkki onnistuneesta työstä. Ei se moneen päivään uskalla reikiintymään.
Pidän sille sukalle vielä puhuttelun; riskejä sinun ei pir ottaman, kun ehjänä säilyt, en anna sinua naapurin kilipukin mieliherkuksi - niin pian.
- Atolfia
Pesen villasukat koneessa villaohjelmalla ja hyvin kestävät pesua. Mieheni kuluttaa paljon villasukkia ja parsin niitä tarvittaessa. Olen neulonutkin monet sukat tuonne kaappiin, mutta mieheni sanoo, että hän säästää ne uudet jälkeläisille. Niinpä minä parsin
ja parsin, kunnes on pakko heittää sukat roskiksiin. Sitten tarjoan uusia sukkia ukolleni. Se on niin, kun tuo ukko on oppinut sota-aikaan säästämään noita vaatteita, niin se tahtoo
tehdä vieläkin. Mihin sitä vanha koira tavoistaan pääsee?
Suuren työn saan tehdä, jotta jotain uutta saan hänen hankkimaan. Ehdottomasti parsin. Paljonhan syksyn mittaan sainkin villasukkia, lapasiakin aikaan, vaikken muuten mikään taituri neulomisessa olekaan. Samoin kuin Ramoona, laitan mukaan prsimalankoja, usein myös neulan, mutta kun oikeanmallisia parsimaneulojakin on vaikea saada.
Sikinsokinlangoista itselleni aina teen sitten sukkia, välikö hällä, onko molemmissa symmetriaa, ihan eri väreistä voi toinen sukka olla. Siis individualisti-neuloja. Pitääkin aloittaa uudet, erivärisiä lankoja näyttää löytyvän taas.
Keskeneräinen neule pöydällä puikkoineen herättää sitä paitsi vähemmän tutussa ihmisessä kunnioitusta...kas, onpa ahkera vanhanajan ihminen! No, tälleen on mukava nauraa itselleen.- niksiniekka
Vanhoista sukan varsista saa mahdottoman hyviä "kynsikkäitä", eli ompelemalla puretun puolen silmukoista vaikka tuulitakin hihan vuoriin kiinni, siten, että se varren suu jää hihaa pidemmäksi. Siihen varteen kun leikkaa peukalolle reiät, virkkaa silmukkaketjun purkautumisen estämiseksi ja jopa on ranne ja osa kämmentä suojassa. Suuhun ei kannata ommella sormia varten mitään kiinnikkeitä, koska vain ylös työntämällä tuo Kynsikäs nousee ylös ja saa laitettua käteensä oikeat hansikkaat silloin kun sormille lämpöä tarvitaan,
Ohuet puuvillasukatkin lkäyvät, mutta silloin kannatta huolitteluun käyttää ompelukonetta.
Mikä estää purkulangoista kutomastakin mainiot lämmittävät "kynsikäsranteenlämmittäjät".
Ps. en enää parsi sukkia, niitä on niin monet tullut kudottua, että menköön lumpuiksi tai muuhun käyttöön. Mutta käytän niitä toki askarteluun, keppihevosten päät, yms. - *Kukkahame*
Nyt kun sukkalangoissa käytetään keinokuitua eivät ne kulukkaan kuin ennen, jo siinä vaiheessa kun alkaa ohentumaan vahvistan kuluneen kohdan samalla menetelmällä kuin parsisin, ja taas on sukka kunnossa.
Lasten sukkiin pitää 'vahvistukset tehdä erivärisellä langalla, sitten on kuin uudet sukat.
Omat sukat kestää ja kestää, eihän ne kulu kun vain metsäreissuilla niitä tarvitsee, ja suurimman osan istuskelen jossain, kävelyt lyhenee joka kesä.- Annikki P
Olen huomannut saman sukkalangoista. Seitsemän veljestä-langat ovat huonontuneet ja nehän tehdään nykyisin Virossa. Langan paksuus vaihtelee ja joissakin kerissä on ollut solmuja tiuhassa.
Vanhoissa lankakerän jäissä on vielä tallella kunnon harmaata sukkalankaa, muistaaksen Virtain kehräämöstä tilattua. Vieläköhän saisi?
Aikoinaan tilasimme porukalla reumayhdistykselle kilokaupalla ja kudoimme sukkaa jäsenilloissa myyjäisiin.
Mitä sitä rahanarvoista tavaraa hukkaan heittää, vaivoin kudotut sukanvarret ovat lämpöisiä ranteenlämmittimiä ja säärystimiä. Kierrätyshän on nykyisin suurta huutoa.
- *Kukkahame*
Silloin vielä kun kehräämö oli Korialla sai ABChuoltamokaupasta ostaa edullisesti lankoja, on siellä nytkin niitä muttei niin hyvää valikoimaa.
Kirjoitin Korian ensin Koreaksi, onneksi huomasin ;-)).
Vilkaisin tuota Virtain Villaa siellä näyttää olevan luomutuotteita.
Jostain pitää löytää hyvää sukkalankaa, neulominen on nykyisin ainoa käsityö josta tykkään ja pian tämä talvi on käsitelty, keväällä taas eri kuviot ja ulkoilu etupäässä.
Aina on sukat menneet kuin kuumille kiville, ja sisätöppösiä nyt olen kutonut, nekin mukavia pehmosia ja lämpimiä sisätiloissa.
Elokuvatkin ovat paljon värikkäämpiä kun jaloissa on lämpimät villatöppöset. Minähän parsin ja paikkaan.Olen innokas neuloja, joten parsinlankaa on aina kotona, sekä väreissä, että vähemmän värikkäitä.
Olen oppinut jopa parsimaan kauniisti. Opettaja sanoi koulussa minun parsimustani katsoessaan, että jokainen osaa tursia, mutta täytyy opetella kunnolla parsimaan. Sitä(parsimista) ja muitakin käsitöitä opetettiin silloin kouluissa.
Harmi nykyajan uusavuttomille tytöille, että käsityö ja kotitaloustunnit ovat joko kokonaan lopetettu tai vähennetty minimiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2147294
- 594702
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s434634- 753378
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161985- 301768
Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗271756Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹411610- 361527
- 1431287