tihkuttelua kilpparilääkkeestä

Hei! Kilpirauhasen liikatoimintaan on Tyrazol - lääke. Aikojen alussa kun olin nuori ja terve, tuli kuukautiset 5 vrk kestäen ja väli oli 28 - 30 vrk. Sitten yli 30 vuotiaana alkoi tulla välivuotoja. Nyt alkoi tulla alle 2 vkon välein 2 vrk kestäviä niukkoja vuotoja. Menin yleislääkärille ja sain lähetteen kilpparitesteihin jotka osoittivat liikatoiminnan. Sain siihen tyrazol - lääkkeen ja nyt tulee joka toinen päivä tihkutteluvuotoa ja kivut on aina.

Tekeekö kilpparilääkitys kenellekään muulle tällaista?

Ei ole koskaan ollut seksuaalista kanssakäymistä, ei hormoneja eikä e -pillereitä.

Sisätutkimusta ei voi tehdä voimakkaan jäykkyyden takia ( selkäydinkanavan ahtaus ) ja erittäin ahtaan emättimen aukon vuoksi ( ei ole pystynyt koskaan tekemään ennen selkäydinvammaakaan ).

Yleisleku arvioi että voisi olla jo premenopaussi eli esivaihtarit mutta nyt mietityttää onko syynä tuollaiseen kilpparilääkkeet vai premenopaussi? Kuuluuko tuollainen premenopaussiin?

Sairaalan lääkärit ei laittane sairaalalle gynelle vaan joutuisi kai yksityiselle menemään. Papa - koettakaan ei ole koskaan voitu ottaa.

Sanon sisätautilääkärille kun soittaa, niin tästäkin oireesta. Kävin kilpparin ultrassa ja tulos oli että kovin epämääräistä ja epätarkkarajaista kudosta. Johtuneeko kilpparista, sen lääkityksestä vai iästä? Olen pian 40 vuotias.
7151
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 7

Vanhimmat

Ikääsi nähden normaalia. Kuvittelet vain että se johtuisi lääkkeistä. Ja turhaan mietit mitään kilpirauhasta, sehän on luonnostaan kyhmyinen. Kestä vaieten vielä parikymmentä vuotta kuukautisia vaikka tuollaisenakin jos ei muka voi lääkäri tehdä tutkimusta. Psyykellä on vaikutus niin kuukautisiin ( jos hermoilet ne tulee useammin ja kun kuulostelet kipuja, tunnet ne herkemmin ) .

Liikuntaa ja laihdutusta. Ja jos kuukautiset ahdistaa noin henkisesti, että ihmetyttää normaalit välitihkuttelut, on paras hakeutua psykiatrin puheille. Ja kilpirauhassairaus vaikuttaa myös psyykeeseen. Kuukautiset on osa elämää ja turhaan vedät kilpirauhaslääkityksiäsi mikaan. Jos on olevinaan kipuja, voimistele ja rentoudu. Olet se sama epätoivoinen kuvittelija joka kirjoitti " kyhmystä " ja oudon värisestä nesteestä. Punaruskea neste on normaalia, huomionhakuisuudessasi menit valittamaan kuviteltuja kystiasi ja vaadit mammografiaa jonka jälkeen laittoi lääkäri ultraääneen ja tyjennettiin kysta ja laitettiin patologille aivan suotta.

Ymmärrätkö, että rasitat lääkäreitä turhaan huomionhakuksuudellasi. Turhaan sanot normaaleista tihlutteluistasi lääkärille luullen niiden johtuvan lääkkeistä.

Äänestä
  • On kovia kipuja ja olen yrittänyt voimistella. Nyt on kilpirauhasarvo täysin normaali vähemmällä lääkityksellä kuukaudessa mutta tihkutteluvuodot on uusi. Jospa vain olen kuvitellut näitä kipuja ja tihkutteluja enemmän mitä ne on...ja kilpirauhasoireita.
    Mutta jos vaivaa enemmän, hakeudun yksityiselle.
    Harmittaa että turhan takia menin sisätautilääkärille ja menen nyt plastiikkakirurgille kuulemaan näytevastausta... Jos kuukautiskivut ja muut jatkuu, taidan jutella psykologin kanssa jos ne liekin psyykkistä, samoin kuin virtsaumpeni... Olen mielestäni lihava joten liikunnasta ei lie haittaa.

    Äänestä

  • wtf???? ootko jotenkin sekaisin, miks pitää tuolla tavalla... ;(

    Äänestä

  • vuotoihin kyllästynyt kirjoitti:

    On kovia kipuja ja olen yrittänyt voimistella. Nyt on kilpirauhasarvo täysin normaali vähemmällä lääkityksellä kuukaudessa mutta tihkutteluvuodot on uusi. Jospa vain olen kuvitellut näitä kipuja ja tihkutteluja enemmän mitä ne on...ja kilpirauhasoireita.
    Mutta jos vaivaa enemmän, hakeudun yksityiselle.
    Harmittaa että turhan takia menin sisätautilääkärille ja menen nyt plastiikkakirurgille kuulemaan näytevastausta... Jos kuukautiskivut ja muut jatkuu, taidan jutella psykologin kanssa jos ne liekin psyykkistä, samoin kuin virtsaumpeni... Olen mielestäni lihava joten liikunnasta ei lie haittaa.

    No niin, aivan turhan valittaja olet. Koeta kestää vaieten tihkuttelut ja kivut jos ne on todellisia ja sano hoitavalle lääkärille oletuksista että ne muka lisäisi tihkutteluvuotoja. Voihan olla että hän laittaa gynelle lähetteen todellisten syiden ( myoomat, hormonihäiriöt ) poissulkemiseksi. Kun siellä ei mitään fyysistä todeta, hyväksy tihkuttelut luontaiseksi osaksi kuukautiskiertoa. Liikuntaa ja laihdutusta. Kauanko olet käyttänyt kilpparilääkettä? Paljonko painat?

    Äänestä

  • turhanvalittaja kirjoitti:

    No niin, aivan turhan valittaja olet. Koeta kestää vaieten tihkuttelut ja kivut jos ne on todellisia ja sano hoitavalle lääkärille oletuksista että ne muka lisäisi tihkutteluvuotoja. Voihan olla että hän laittaa gynelle lähetteen todellisten syiden ( myoomat, hormonihäiriöt ) poissulkemiseksi. Kun siellä ei mitään fyysistä todeta, hyväksy tihkuttelut luontaiseksi osaksi kuukautiskiertoa. Liikuntaa ja laihdutusta. Kauanko olet käyttänyt kilpparilääkettä? Paljonko painat?

    Olen 162 cm ja 40 kg. Nyt on kilpirauhasarvo normaali vähemmällä lääkityksellä mutta ne on tehneet tihkutteluja ja kipuja...eli kilpirauhasessa ei lie enää liikatoimintaa, joten tämä lie sitten ikään kuuluvaa. Huomenna soittaa lääkäri ja päättää, lopetetaanko kilpirauhaslääke. Toivon sitä. Jos tämä kuuluu ikään. Yritän liikkua vaikkei ole voimia.

    Äänestä

  • vuotoihin kyllästynyt kirjoitti:

    Olen 162 cm ja 40 kg. Nyt on kilpirauhasarvo normaali vähemmällä lääkityksellä mutta ne on tehneet tihkutteluja ja kipuja...eli kilpirauhasessa ei lie enää liikatoimintaa, joten tämä lie sitten ikään kuuluvaa. Huomenna soittaa lääkäri ja päättää, lopetetaanko kilpirauhaslääke. Toivon sitä. Jos tämä kuuluu ikään. Yritän liikkua vaikkei ole voimia.

    Ei endon mukaan kuulu tällaiset oireet kilpparilääkkeeseen jonka lopetin. Kuukaudessa 3 kuukautiset välivuodot ja kivut. Tiistaina menen gynelle, ultratkoon pinnallisesti. Tohdinko sanoa että käynti pelottaa?

    Äänestä

  • vuotoihin kyllästynyt kirjoitti:

    Ei endon mukaan kuulu tällaiset oireet kilpparilääkkeeseen jonka lopetin. Kuukaudessa 3 kuukautiset välivuodot ja kivut. Tiistaina menen gynelle, ultratkoon pinnallisesti. Tohdinko sanoa että käynti pelottaa?

    Ultrata pinnallisesti?! Voi mäntti! Gynellä on keinot emättimen tutkimiseen. Ole rentona ja jos olisin sinä, olisin ääneti " peloista " . Niinkuin huomasit, ei tuokaan kuukautisten tiheys ole fyysinen vaiva tai ainakaan liittyväinen kilpirauhaseen. Toivottavasti saat apua psyykkiseen puoleesi. Lopeta hermoilu ja oireiden kuvittelu, joka pahentaa kuukautisvaivoja. Meditoi ja liiku, syö kevyesti ja terveellisesti. Ja lopeta kuviteltujen vaivojesi valittaminen täällä kuten psyykkinen virtsaumpi.

    Äänestä

Kommentoi aloitusta


vuotoihin kyllästynyt kirjoitti:

Hei! Kilpirauhasen liikatoimintaan on Tyrazol - lääke. Aikojen alussa kun olin nuori ja terve, tuli kuukautiset 5 vrk kestäen ja väli oli 28 - 30 vrk. Sitten yli 30 vuotiaana alkoi tulla välivuotoja. Nyt alkoi tulla alle 2 vkon välein 2 vrk kestäviä niukkoja vuotoja. Menin yleislääkärille ja sain lähetteen kilpparitesteihin jotka osoittivat liikatoiminnan. Sain siihen tyrazol - lääkkeen ja nyt tulee joka toinen päivä tihkutteluvuotoa ja kivut on aina.

Tekeekö kilpparilääkitys kenellekään muulle tällaista?

Ei ole koskaan ollut seksuaalista kanssakäymistä, ei hormoneja eikä e -pillereitä.

Sisätutkimusta ei voi tehdä voimakkaan jäykkyyden takia ( selkäydinkanavan ahtaus ) ja erittäin ahtaan emättimen aukon vuoksi ( ei ole pystynyt koskaan tekemään ennen selkäydinvammaakaan ).

Yleisleku arvioi että voisi olla jo premenopaussi eli esivaihtarit mutta nyt mietityttää onko syynä tuollaiseen kilpparilääkkeet vai premenopaussi? Kuuluuko tuollainen premenopaussiin?

Sairaalan lääkärit ei laittane sairaalalle gynelle vaan joutuisi kai yksityiselle menemään. Papa - koettakaan ei ole koskaan voitu ottaa.

Sanon sisätautilääkärille kun soittaa, niin tästäkin oireesta. Kävin kilpparin ultrassa ja tulos oli että kovin epämääräistä ja epätarkkarajaista kudosta. Johtuneeko kilpparista, sen lääkityksestä vai iästä? Olen pian 40 vuotias.

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu