Raskaana oleva romaninainen vastaa kysymyksiin :)

14+7

Minulta voi kysyä mitä vaan liittyen raskauteen tai ihan mihin vaan.

68

7370

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1+1

Kuka on isä? :)

• aloittaja2

:D Mun mies

• kaikki kotona?

Miks kukaan kysyis, mullakin on enemmän kokemusta kuin sinulla

• aloittaja2

Aijaa, ootkos ihan varma ? :)

• evvk

Ei kuule eroo ole oletko ruottalaine suomalaine vai eestiä puhuva. Evvk.

• aloittaja2

Jos ei kiinnosta sun ei varmaan tarvitse kommentoida ? :)

• kysyvä

Ajattelin juuri samaa kirjoittaa,että ei ole pakko kommentoida jos asia ei kiinnosta. Aika yksinkertaista.

Oletko suomen romani vai jostain muualta?

Itse aina sitä ihmetellyt kun romaninaisia ei koskaan näe raskaana,eikä työntämässä vauvanvaunuja. Onko tähän joku syy vai mun kuvitelmaa vain :)?

• aloittaja2

Ihan suomen romani olen :) Ja joo ihan oikeassa olet, varmaan aika harvoin näkyy kaupungilla raskaana olevia romaninaisia. Se johtuu siitä että mustalaiskulttuurissa raskaus yms. on häpeää. Vanhempia ihmisiä pitää kunnioittaa, ja ei ole soveliasta näyttäytyä heidän edessään maha pystyssä :D Raskaus salataan siis ihan loppuun asti vanhemmilta ihmisiltä.

• Utelias rv 31
        aloittaja2 kirjoitti:

Ihan suomen romani olen :) Ja joo ihan oikeassa olet, varmaan aika harvoin näkyy kaupungilla raskaana olevia romaninaisia. Se johtuu siitä että mustalaiskulttuurissa raskaus yms. on häpeää. Vanhempia ihmisiä pitää kunnioittaa, ja ei ole soveliasta näyttäytyä heidän edessään maha pystyssä :D Raskaus salataan siis ihan loppuun asti vanhemmilta ihmisiltä.

Miten se ihan loppuun asti salaaminen käytännössä tehdään? Onhan teillä ne vyötäröstä alaspäin leveät hameet, mutta riittääkö kuitenkaan peittämään tarpeeksi kun maha kasvaa isoksi? Siis mietin sitä että joudutteko te raskaana olevat romaninaiset piilottelemaan kotona neljän seinän sisällä suurimman osan raskausajasta ja miten te siitä selviätte? Eikö se käy tylsäksi ja rankaksi? Tietysti varmaan nuorempia vieraita käy, mutta silti...

Ja oli mukava saada tietää, miksi raskaana olevia tai vauvanvaunuja työntäviä romaninaisia ei juurikaan näy. Enpä tosiaan muista nähneeni kertaakaan. Minkä ikäisen vauvan/lapsen kanssa voi alkaa taas olla julkisilla paikoilla ja näyttäytyä kenelle tahansa ilman että se on häpeällistä?

Romanikulttuuri on tosiaan valtaväestölle niin tuntematonta, että hauska kun vastailet :)

T. Utelias

• aloittaja2
        Utelias rv 31 kirjoitti:

Miten se ihan loppuun asti salaaminen käytännössä tehdään? Onhan teillä ne vyötäröstä alaspäin leveät hameet, mutta riittääkö kuitenkaan peittämään tarpeeksi kun maha kasvaa isoksi? Siis mietin sitä että joudutteko te raskaana olevat romaninaiset piilottelemaan kotona neljän seinän sisällä suurimman osan raskausajasta ja miten te siitä selviätte? Eikö se käy tylsäksi ja rankaksi? Tietysti varmaan nuorempia vieraita käy, mutta silti...

Ja oli mukava saada tietää, miksi raskaana olevia tai vauvanvaunuja työntäviä romaninaisia ei juurikaan näy. Enpä tosiaan muista nähneeni kertaakaan. Minkä ikäisen vauvan/lapsen kanssa voi alkaa taas olla julkisilla paikoilla ja näyttäytyä kenelle tahansa ilman että se on häpeällistä?

Romanikulttuuri on tosiaan valtaväestölle niin tuntematonta, että hauska kun vastailet :)

T. Utelias

Anteeksi en ollu huomannu tätä kysymystä ollenkaa ! Mutta tosi kiva että jotain kiinnostaa :) Hameella siis peitetään raskaus siihen asti kun vaan voi ja loppuraskaus sitte ollaanki lähinnä vaan kotona eikä liikuta missään julkisilla paikoilla. Ja lapsen syntymänkin jälkeen vielä. Onhan se aika synkkää mutta siihen on vaan totuttava :D Lapsen kanssa liikutaan taas ulkona kun se on jo yli puolivuotta, noin 8-9 kuukautta. Tietysti voi lähteä jo aikaisemmin jos käy ensin "häpeämässä" vanhoja ihmisiä niin että he näkevät lapsen. Silloin yleensä äiti kääntää esimerkiksi päänsä pois kun vanhempi ihminen katsoo lasta.
        On tosiaan kiva kun sua kiinnostaa nää, ihan mielelläni vastailen ja kerron asioista, saattaa joo suurimmalle osalle valkolaisista olla aika vierasta tämä meidän kulttuuri :D

• 33+5

Esim mulla on 7 lasta, kokemusta RASKAUDESTA on keskivertoäitiä enemmän.

• aloittaja2

On mullakin 5 lasta joten kyllä mullakin kokemusta on ihan riittävästi. Oletko katkera jostain vai miksi tulet tänne ylpeilemään omasta kokemuksestasi ? Tämän keskustelun tarkoitus ei ollut se että minä neuvoisin teitä muita raskaana olevia koska olen muka niin paljon kokeneempi vaan se, että minulta voi kysyä esim raskaudesta romanikulttuurissa.

• mamma -14

Ihan mielenkiinnosta kysyn, kun meidän pienessä pihapiirissä asuu romaniperhe joilla on neljä alle 5 vuotiasta lasta ja niillä ei ole minkäänlaista kuria.. Olen nähnyt lapset juoksentelemassa puoli kolmen aikaan yöllä puolipukeissa tuossa pihalla ja televisio heillä on päällä ilmeisesti aina, koska ikinä en ole nähnyt millään kellonajalla, että se olisi kiinni.. Hajoittavat pihan tavaroita, aitoja, keinuja, lasten kiipeilytelineitä ja roskaavat pihan täyteen.. Kysymykseni siis koskee sitä, että onko romani lapsille asetettu rajoja tai selitetty yhteiskunnan sääntöjä jne?

• aloittaja2

Joo valitettavasti tälläisiäkin romaniperheitä on.. :/ Ne rajat mitä lapsille asetetaan riippuu ihan perheestä, toisilla ei ole rajoja ollenkaan ja toisilla taas on todella tiukat rajat. Mutta kaikki romaniperheet eivät siis ole tälläisiä kuin naapureitasi kuvailit :) Meillä on lapsille aika tiukat rajat, tietyt ajat milloin saa katsoa tv:tä , milloin saa olla ulkona ja tietyt nukkumaanmenoajat. Meidän lapsillemme on myös ihan pienestä asti opetettu hyviä käytöstapoja ja yhteiskunnan sääntöjä, mitä voi tehdä ja mitä ei. Kaikille romanilapsille niitä ei ole valitettavasti opetettu :(

• eguula tsiigula

Kuule mamma-14, olet tainnut ottaa tämän romaniperheen silmätikuksi, vai mitä. Meidän valkolaisten kakaroissa on ihan samalla tavalla kurittomia pentuja jotka tekevät mitä huvittaa, rikkovat, roskaavat ja aiheuttavat muutenkin yleistä pahennusta. Vaikka en romani olekkaan, uskon kuitenkin että he kasvattavat lapsensa hyvin siinä missä me muutkin kansalaiset. Jokaisessa yhteiskuntaluokassa löytyy rupusakkia.

• 10+2

Osallistuuko isät neuvola-/ultrakäynteihin? Ovatko mukana synnytyksessä? Vai onko tämä perhekohtaista?

• aloittaja2

Ihan on perhekohtaista, kyllä meillä osallistuu ainakin :)

• Utelias vain

Mun mielestä oli ihanaa, kun yks päivä olin H&M:llä ja siellä joku nuori romanipariskunta tohkeissansa hamstras vauvanvaatteita yhdessä. Mutta tuli mieleen, että jos kerran raskaana oleminen on "häpeällistä", niin kuinka tuohon vauvanvaatteiden ja tavaroiden hankintaan yleensä suhtaudutaan? Pitääkö vanhempien yrittää tehsä kaikki hankinnatkin täysin salaa ja huomaamatta? Onko se koko lapsen saaminen häpeällistä vaiko vain se raskaana oleminen. Ja onko se jäpeäksi vain äidille, vaiko myös tulevalle isälle?
      Ja kuinka isät yleensä osallistuu esim. hankintoihin ja lapsen hoitoon? :)
      Niin ja eikö se ole ihan tuskaisaa olla siinä mekossa, kun on viimeisillään? Olen jostain joskus kuullut, että se painoi todella paljon ja itsellä kun tuntuu joskus jo perusfarkutkin olevan liikaa mahan kanssa :D

Munkin mielestä on kivaa, kun vastailet näihin. Tieto lisää ymmärrystä (ja tyydyttää uteliaisuutta) :D

• Kiinnostaa myös

Minua kiinnostaa vähän nuo samat kysymykset, eli että onko se "häpeä" vain naisen niskassa? Ja mikä siinä on häpeällistä, vai eikö sitä edes kysytä, vaan niellään se vain tradition aiheuttamana juttuna? Nimittäin näin valtaväestön edustajalle tuo tapa väistämättä näyttäytyy naista alistavana ja omituisena tapana tehdä luonnollisesta ja iloisesta asiasta häpeällinen. Ei sillä, kyllähän omituisia tapoja on ihan kaikissa kulttuureissa, eikä niitä itse tule kyseenalaistettua, jos kuuluu siihen kulttuuriin. Olisi vain mielenkiintoista kuulla, mitä itse ajattelet tuosta häpeästä ja onko se tosiaan vain sinun häpeäsi vai myös lapsen alulle laittaneen aviomiehen?

• aloittaja2

Joo ei vauvan vaatteitakaan osteta eikä esitellä vanhempien ihmisten edessä, koska raskaus siis pidetään salassa niin kauan kuin voidaan.
        Raskaus ja lapsen saanti ovat molemmat häpeää. Äidille on enemmän häpeää kuin isälle , mutta on se häpeää vähän isällekkin.
        Hankintoihin isät osallistuu suurimmaksi osaksi normaalisti mutta äiti hoitaa lasta enemmän koska isä ei oikein saisi pidellä lasta ensimmäisten 8-9 kuukauden aikana, sillä syntynyt lapsi on vielä "saastainen" ja miehet ovat aina puhtaita, naiset taas aina likaisia :D
        Juu onhan se aika tuskaa olla hameet päällä kun on viimeisillään raskaana :D Minä itse pidän silloin rennompia vaatteita ja otan hameet pois :D

• aloittaja2
        aloittaja2 kirjoitti:

Joo ei vauvan vaatteitakaan osteta eikä esitellä vanhempien ihmisten edessä, koska raskaus siis pidetään salassa niin kauan kuin voidaan.
        Raskaus ja lapsen saanti ovat molemmat häpeää. Äidille on enemmän häpeää kuin isälle , mutta on se häpeää vähän isällekkin.
        Hankintoihin isät osallistuu suurimmaksi osaksi normaalisti mutta äiti hoitaa lasta enemmän koska isä ei oikein saisi pidellä lasta ensimmäisten 8-9 kuukauden aikana, sillä syntynyt lapsi on vielä "saastainen" ja miehet ovat aina puhtaita, naiset taas aina likaisia :D
        Juu onhan se aika tuskaa olla hameet päällä kun on viimeisillään raskaana :D Minä itse pidän silloin rennompia vaatteita ja otan hameet pois :D

Ja vielä vastauksia noihin toisiin kysymyksiin :) :
        Lapsen saanti on romaneille sen takia häpeää koska sukupuolielämä yms on romaneille suuri häpeän asia ja niinhän se lapsi syntyy :D
        Kyllähän noi kaikki häpeä jutut vähän oudoilta tuntuisi jos katsoisin niitä valtaväestön silmin mutta ite oon kyllä tottunu :) Vaikka olishan se tietysti mukavampaa kun saisi vaan olla vapaasti ja iloita koko perheen kanssa isovanhempia myöten raskaudesta ja lapsen syntymästä :)
        Tohon viimeiseen kysymykseen taisikin tulla vastaus jo tuossa edellisessä :)

• mites jos
        aloittaja2 kirjoitti:

Ja vielä vastauksia noihin toisiin kysymyksiin :) :
        Lapsen saanti on romaneille sen takia häpeää koska sukupuolielämä yms on romaneille suuri häpeän asia ja niinhän se lapsi syntyy :D
        Kyllähän noi kaikki häpeä jutut vähän oudoilta tuntuisi jos katsoisin niitä valtaväestön silmin mutta ite oon kyllä tottunu :) Vaikka olishan se tietysti mukavampaa kun saisi vaan olla vapaasti ja iloita koko perheen kanssa isovanhempia myöten raskaudesta ja lapsen syntymästä :)
        Tohon viimeiseen kysymykseen taisikin tulla vastaus jo tuossa edellisessä :)

romanit kärsii lapsettomuudesta niin voiko mennä hedelmöityshoitoihin (sillonhan myöskään lapsi ei ois saanu alkuaan yhdynnällä ;)), ja pitääkö naisella olla lääkärinä (gynekologina) aina nainen vai koskeeko ne säännöt ollenkaan valkolaisia, saisko mieslääkäri nähdä naisen ilman hametta?

• ???

Kauanko synnytyksen jälkeen nainen on "saastainen"? Muistan jonkun romanin kerran minulle tuosta selittäneen, että äiti ei saa tehdä ruokaa ym. koska on jollain tavalla saastunut synnytyksestä, aikaa en vaan muista kauan se kestää. Tämä ei liity nyt raskauteen mitenkään, mutta pitääkö se paikkansa, että nainen ei saa kulkea keittiön läpi/olla siellä ilman romanivaatteita?

• aloittaja2

Hei kaikille ! Tosi kiva kun kyselette ja teitä kiinnostaa ! :)
        Nainen on siis saastainen synnytyksen jälkeen kuukauden ajan, jollloin ei tosiaan saa tehdä ruokaa tai muutenkaan oleskella keittiössä, koska muuten nainen saastuttaa keittiön. Ja myös tuo pitää paikkansa ettei nainen saa olla keittiössä ilman romanivaatteita, ja syy siihen on sama kun tuossa toisessakin, eli ajatellaan että siten nainen likaa keittiön.

Minulla on nyt vähän kiire, joten vastasin tähän lyhyimpään kysymykseen ensin. Noihin aikaisempiin vastaan vaikka illemmalla ! :)

• olen kuullut
        aloittaja2 kirjoitti:

Hei kaikille ! Tosi kiva kun kyselette ja teitä kiinnostaa ! :)
        Nainen on siis saastainen synnytyksen jälkeen kuukauden ajan, jollloin ei tosiaan saa tehdä ruokaa tai muutenkaan oleskella keittiössä, koska muuten nainen saastuttaa keittiön. Ja myös tuo pitää paikkansa ettei nainen saa olla keittiössä ilman romanivaatteita, ja syy siihen on sama kun tuossa toisessakin, eli ajatellaan että siten nainen likaa keittiön.

Minulla on nyt vähän kiire, joten vastasin tähän lyhyimpään kysymykseen ensin. Noihin aikaisempiin vastaan vaikka illemmalla ! :)

myös että jos keittiön välineitä esim. lusikka tai vaikkapa vauvan tuttipullo putoaa lattialle, sekin "saastuu" ja pitää heittää roskiin! Eikö tämmönen oo ihan järjetöntä tuhlausta ja tehdäänkö oikeesti näin jos kukaan ei oo näkemässä? Senkö takia jotkut varastelee tavaraa kun sitä joutuu haaskaankin niin paljon?
        Entä ne kalliit ja vaivalla tehdyt puvut, ne kuulema poltetaan henkilön kuoleman jälkeen? Miksei voida antaa perinnöks joillekin sukulaisille kelle ne sopis, vai onko niissä jotenkin sen kuolleen "henkeä" jäljellä tms. syytä miksei niitä muut voi käyttää? Päteekö myös eläessä se ettei vaatteita voi antaa tai lainata muille? Voihan joku esim. lihoa tai laihtua niin ettei samat vaatteet sovi enää.

• _minuakinkiinnostaa_

Myös täällä samaa mieltä, on mukavaa että joku valottaa vieraan kulttuurin tapoja.

Olen ymmärtänyt etteivät romaninaiset imetä. Pitääkö paikkansa? Voiko näin yleistää? Onko nainen imetysaikanakin "saastainen"?

• aloittaja2

Kyllähän sitä imetystä pidetään aika epäpuhtaana asiana mutta kyllä jotkut romaninaiset imettävät koska onhan se rintamaito terveellistä :)

• Imetys myös?!
        aloittaja2 kirjoitti:

Kyllähän sitä imetystä pidetään aika epäpuhtaana asiana mutta kyllä jotkut romaninaiset imettävät koska onhan se rintamaito terveellistä :)

Siis imetyskin epäpuhdasta!? Voi kamala sentään, parasta mahdollista ruokaa vauvalle ja se on epäpuhdasta toimia niin, että vauva sitä ruokaa saa. Anteeksi, ei ole tarkoitus mitenkään loukata, mutta tuli vähän surku tästä asiasta, kun rintamaitoa olisi lapsen hyvä saada mahdollisimman pitkään.

• aloittaja2
        Imetys myös?! kirjoitti:

Siis imetyskin epäpuhdasta!? Voi kamala sentään, parasta mahdollista ruokaa vauvalle ja se on epäpuhdasta toimia niin, että vauva sitä ruokaa saa. Anteeksi, ei ole tarkoitus mitenkään loukata, mutta tuli vähän surku tästä asiasta, kun rintamaitoa olisi lapsen hyvä saada mahdollisimman pitkään.

Niinpä, olen samaa mieltä :/ Mutta onneksi nykyään useammat imettävät vaikka olisikin vähän epäpuhdasta, kyllä oma lapsi menee aina etusijalle ja hänelle anetaan parasta ! :)

• ymmällään

ei tavallaan liity asiaan mutta mua kiinnostaa että miks ihmeessä osa romaneista kailottaa nii kovaan ääneen ja ovat kuin "paikan omistajia" (oli kyse mistä paikasta tahansa)

• aloittaja2

Se on vaan joillain tosi inhottava tapa

• vixy

Tää ei nyt liity tuohon raskauteen tai äitiyteen, mutta kiinnostaa että miksi romaneille ne "omat" vaatteet on niin tärkeitä? Mietin välillä esim. kesähelteillä että eikö niissä nyt tule ihan hirveen tukalan kuuma ku ite meinaa pyörtyä vaikka ois shortsit :D Katsooko muut romanit pahasti jos joku ei käytä niitä romanivaatteita?

Toiseksei, varmaan yksi yleisimmistä stereotypioista on se, että kaikki romanit on varkaita. Mitä mieltä olet tästä? Onko tämä uskomus vaan joku jäänne jostain menneisyydesta vai pitääkö edelleen paikkaansa? Vai onko taas kyseessä se tilanne, missä muutama yksilö pilaa kaikkien maineen?

• aloittaja2

Nämä vaatteet on kulttuurijuttu ja niitä on silloin pakko pitää. Vanhempien ihmisten edessä ei voi missään tapauksessa kulkea missään kesävaatteissa eikä muutenkaan julkisilla paikoilla missä voi olla muita romaneita, ja joo toiset romanit katsovat sitä pahalla. Hame on tarpeeksi peittävä niin siksi sitä käytetään. Ja jos on tämän perinteisen romanihameen laittanut, niin ei sitä enää silloin oteta pois lähes missään. Tätä ei ole siis pakko laittaa, mutta silloin pitää käyttää pitkää suoraa hametta jota nuoret romanitytöt käyttävät :)
        Ja eihän toi varkaaksi leimautuminen mikään kiva asia ole, lähes aina katsotaan esim kaupassa vähän epäilevästi vaikka en ikinä ole mitään varastanut.
        Entisaikaan romanit ovat olleet todella köyhiä, joten silloin ovat monet varastelleet, vaikka eihän se tietenkään siihen oikeuta. Niiltä ajoilta tuo stereotypia on varmaan tullut, kun aina on puhuttu että romanit on kaikki huonokäytöksisiä, epärehellisiä ja varkaita. Joka ei todellakaan pidä paikkaansa. Tietysti on vieläkin romaneita jotka varastaa, mutta ei läheskään yhtä paljon kuin ennen. Ja aina kun joku tietty yksilö varastaa jotain, heti taas leimataan kaikki mustalaiset varkaiksi. Kaikki valkolaiset eivät sitä varmaankaan huomaa koska yleisesti on niin huono kuva romaneista, mutta nykyään on paljon ihan kunnollisia romaneita, ei todellakaan varkaita, tiettyjä yksilöitä lukuunottamatta :)

• uimaan?
        aloittaja2 kirjoitti:

Nämä vaatteet on kulttuurijuttu ja niitä on silloin pakko pitää. Vanhempien ihmisten edessä ei voi missään tapauksessa kulkea missään kesävaatteissa eikä muutenkaan julkisilla paikoilla missä voi olla muita romaneita, ja joo toiset romanit katsovat sitä pahalla. Hame on tarpeeksi peittävä niin siksi sitä käytetään. Ja jos on tämän perinteisen romanihameen laittanut, niin ei sitä enää silloin oteta pois lähes missään. Tätä ei ole siis pakko laittaa, mutta silloin pitää käyttää pitkää suoraa hametta jota nuoret romanitytöt käyttävät :)
        Ja eihän toi varkaaksi leimautuminen mikään kiva asia ole, lähes aina katsotaan esim kaupassa vähän epäilevästi vaikka en ikinä ole mitään varastanut.
        Entisaikaan romanit ovat olleet todella köyhiä, joten silloin ovat monet varastelleet, vaikka eihän se tietenkään siihen oikeuta. Niiltä ajoilta tuo stereotypia on varmaan tullut, kun aina on puhuttu että romanit on kaikki huonokäytöksisiä, epärehellisiä ja varkaita. Joka ei todellakaan pidä paikkaansa. Tietysti on vieläkin romaneita jotka varastaa, mutta ei läheskään yhtä paljon kuin ennen. Ja aina kun joku tietty yksilö varastaa jotain, heti taas leimataan kaikki mustalaiset varkaiksi. Kaikki valkolaiset eivät sitä varmaankaan huomaa koska yleisesti on niin huono kuva romaneista, mutta nykyään on paljon ihan kunnollisia romaneita, ei todellakaan varkaita, tiettyjä yksilöitä lukuunottamatta :)

Voiko romanit käydä ollenkaan uimahallissa tai kylpylässä kun siellä pitäs näyttäytyä julkisesti vain uimapuvussa tai jopa alasti (samaa sukupuolta oleville)? Joskus olen nähnyt romaninaisia siellä mutta en tiedä kävikö vain saunassa.

• uimassa
        uimaan? kirjoitti:

Voiko romanit käydä ollenkaan uimahallissa tai kylpylässä kun siellä pitäs näyttäytyä julkisesti vain uimapuvussa tai jopa alasti (samaa sukupuolta oleville)? Joskus olen nähnyt romaninaisia siellä mutta en tiedä kävikö vain saunassa.

Itse ainakin olen nähnyt romani naisen uimassa.

• aloittaja2
        uimaan? kirjoitti:

Kyllä voi käydä , mutta ensin pitää tarkistaa onko muita romaneita paikalla :)

• jaahas

Jos nainen on synnytyksen jälkeen saastainen ja saastuttaa vielä miehensä ja keittiönsä, mikäli tekee sääntöjen vastaisesti... Niin mitä sitten, jos se nainen vaikka uhmaakin kohtaloaan ja menee sinne keittiöön? Kuka tietää, kuka saastuu?

• aloittaja2

Noh, kyllähän nykyään monet meneekin sinne keittiöön ja pitävät sen vaan omana tietonaan. Ei siitä tavallaan mitään tapahdu mutta se vain ei ole soveliasta ja huono maine yms kyllä tulee jos muut saa tietää.

• Plösö

Osaatko vastata miksi nainen on aina saastainen ja mies aina puhdas? Mistä ihmeestä tämä juontaa juurensa? Entä lapset? Onko eroa tytöllä ja pojalla?

• aloittaja2

Ei siinä kai mitään niin erityistä syytä ole, nainen on vaan aina se likainen ja se joka synnyttää yms :D
        Lapsiin tämä sääntö ei päde, tyttö ja poikalapsi ovat kummatkin yhtä puhtaita :)

• kiinnostaa1

Mua kiinnostaa millä lailla romanit suhtautuu meidän valkolaisten isoihin mahoihin, joita esitellään julkisilla paikoilla. Ts kiinnittääkö vanhemmat romanit niihin mitään huomiota edes vai onko se niin, että vain romaneiden raskautta ei sovi esitellä lainkaan?

Kuinka romanikulttuurissa suhtaudutaan avioliiton ulkopuolella syntyneisiin vauvoihin? Saavatko isovanhemmat julkisesti nauttia ihan pikkuvauvoista, joita heidän lapsilleen on syntynyt (ts esitellä vaikka muille valokuvia, kertoa että oltiin hoitamassa vauvaa vai voiko ne edes hoitaa? tms), jos ensin on käyty "häpeämässä" heidän luonaan? Onko olemassa sellaisia romanisukuja, joissa piutpaut välitetään näistä häpeäasioista vai onko se kaikilla samanlaista?

• aloittaja2

Ei romanit kiinnitä sen enempää huomiota valkolaisten mahoihin tai raskauteen, se on ihan normaalia, vain romanikulttuurissa raskautta ei saa tuoda esille :)
        Avioliiton ulkopuolella syntyneet lapset ovat ihan samanarvoisia kuin avioliitossa syntyneet, ei sitä yleensä katsota pahalla. Mekään ei olla mieheni kanssa naimisissa.
        Ihan pienenä lapset ovat tavallaan likaisia ja silloin isovanhemmat eivät saa hoitaa tms ettei lapsi saastuta mutta myöhemmin kyllä juu :)
        Joo, onhan niitäkin sukuja/perheitä nähty jotka vähät välittää mistään säännöistä.

• kulttuurieroja
        aloittaja2 kirjoitti:

Ei romanit kiinnitä sen enempää huomiota valkolaisten mahoihin tai raskauteen, se on ihan normaalia, vain romanikulttuurissa raskautta ei saa tuoda esille :)
        Avioliiton ulkopuolella syntyneet lapset ovat ihan samanarvoisia kuin avioliitossa syntyneet, ei sitä yleensä katsota pahalla. Mekään ei olla mieheni kanssa naimisissa.
        Ihan pienenä lapset ovat tavallaan likaisia ja silloin isovanhemmat eivät saa hoitaa tms ettei lapsi saastuta mutta myöhemmin kyllä juu :)
        Joo, onhan niitäkin sukuja/perheitä nähty jotka vähät välittää mistään säännöistä.

Tulin lukeneeksi tätä ketjua. MInun mieheni on perinteitä kunnioittava arabimies. Heidän kulttuurissaanhan on tärkeää naisen pukeutua peittävästi. Mutta hän halusi esitellä kasvavaa vatsaani äidilleen ja sisaruksilleen tietokoneen kameran välityksellä. Minua nolotti, mutta suostuin sitten siihen, että ihailevat vatsaani (minulla oli vartaloa myötäävät kotivaatteet eli vatsa näkyi hyvin). Eli heidän kulttuurissaan on ilmeisesti sitten niin, että raskaana olevan naisen vatsa ei ole ainakaan mikään häpeän aihe (kun kerran avioliitossa ollaan).

• aloittaja2
        kulttuurieroja kirjoitti:

Tulin lukeneeksi tätä ketjua. MInun mieheni on perinteitä kunnioittava arabimies. Heidän kulttuurissaanhan on tärkeää naisen pukeutua peittävästi. Mutta hän halusi esitellä kasvavaa vatsaani äidilleen ja sisaruksilleen tietokoneen kameran välityksellä. Minua nolotti, mutta suostuin sitten siihen, että ihailevat vatsaani (minulla oli vartaloa myötäävät kotivaatteet eli vatsa näkyi hyvin). Eli heidän kulttuurissaan on ilmeisesti sitten niin, että raskaana olevan naisen vatsa ei ole ainakaan mikään häpeän aihe (kun kerran avioliitossa ollaan).

Aijaa :) Arabikulttuurista en juurikaan tiedä, mutta mustalaiskulttuurissa tuollainen ei tulisi kuuloonkaan :D Kivahan se on että on vähän rennompi tuo arabikulttuuri ainakin tuosta kohtaa, iloinen asiahan se raskaus on. Paljon onnea teille raskauden johdosta ja kaikkea hyvää !

• Valkolainen :D

On tosi mielenkiintoinen ketju! Kiitos aloittajalle :)

• aloittaja2

Tosi kiva jos jotain kiinnostaa lukea ! Kiitos teille kaikille lukijoille ! Kyselkää vaan lisää jos vielä tulee jotain mieleen :)

• Tuleva neuvola täti
        aloittaja2 kirjoitti:

Tosi kiva jos jotain kiinnostaa lukea ! Kiitos teille kaikille lukijoille ! Kyselkää vaan lisää jos vielä tulee jotain mieleen :)

Mikä olisi tärkeintä ottaa neuvolassa huomioon teveydenhoitajana kun tulee romani nainen esim ensikäynnille? Voiko kysyä kaikesta, ja asiakas vastaa jos haluaa ja miten saisi luottamuksellisen suhteen? Mitä isä ajattelee siitä että terveydenhoitaja kyselee asioita ..?

• aloittaja2
        Tuleva neuvola täti kirjoitti:

Mikä olisi tärkeintä ottaa neuvolassa huomioon teveydenhoitajana kun tulee romani nainen esim ensikäynnille? Voiko kysyä kaikesta, ja asiakas vastaa jos haluaa ja miten saisi luottamuksellisen suhteen? Mitä isä ajattelee siitä että terveydenhoitaja kyselee asioita ..?

En osaa oikein sanoa muuta että kunhan on vaan ystävällinen ja asiallinen :) Kyllä voi kysellä aikalailla kaikesta jos nainen on yksin, tai suunnilleen omanikäisensä ystävän/perheenjäsenen kanssa tai miehensä. Vanhempia ihmisiä todella harvoin on neuvolassa mukana häveliäisyyden takia. Jokainen romani tietysti on erilainen , jotkut haluavat puhua tosi avoimesti asioistaan ja toiset taas vähemmän. Kun romaninainen tulee vastaanotolle, voi vaikka ihan rohkeasti kysäistä onko mitään seikkoja mitä hän haluaisi otettavan huomioon, varsinkin jos asiakas on ensikertalainen. Uskon että luottamuksellinen suhde syntyy ihan itsestään kunhan on vain mukava asiakkaalle ja näyttää olevansa ennakkoluuloton. En usko että yhtäkään isää haittaa että neuvolatäti kyselee, työtänsähän he vain tekevät :) Sen kummemmin ei kannata miettiä liikaa mitä voi puhua ja mitä ei, ihmisiä mekin vain olemme :D

• Rintojen koko ennen ja nyt?
      Onko seksihalut ennallaan?
      Miten sua hellitään nyt/ennen?

• Tellus

Tää oli tosi hieno ketju paria urpokommenttia lukuunottamatta. Kiitos kun valaisit romanikulttuuria!

• A30

Hei! Aattelen, että romanikulttuurissa on paljon hienoja piirteitä. Arvostan sitä, että sukupuoliasioita ei kuulutella ja netissä on riittävästi tekstiä, joissa kerrotaan kaikki veren vuotamiset ja arat asiat. Mulla on sellainen kysymys, että onko tämä siis kuudes lapsesi ja syntyikö viides lapsesi vuonna 2012, kun samaan aikaan v.12 oli synnärillä viiden lapsen romaniäiti :)

• aloittaja2

Oi, tosi mukava kuulla ! :) Joo kyllä synnytin lapseni vuonna 2012 ja nyt on siis kuudes lapsi tulossa ! Eihän sitä tiedä vaikka oltaisikin oltu samalla synnärillä ! :)

• 4+11

Minäkin ensin ihmettelin, että mitä pirua, miksi kysellä täältä kun on neuvolakin olemassa. Mutta tämähän oli hieno ja kiinnostava ketju, kiitos osallistujille :)

• Jaana2

Minulla on muutamia romaniystäviä, miehiä ja naisia, joista osan olen saanut matkustellessani,osan ihan täältä kotikaupungista. Arvostan ja kunnioitan heidän kulttuuriaan ja siihen kuuluvia uskomuksia,sääntöjä yms. He ovat osoittaneet olevansa rehellisiä ja luotettavia,hyviä ystäviä ennakkoluuloistani huolimatta. Kuitenkin, yhden miehen suvun kanssa olen kerran ajautunut rajuihin erimielisyyksiin. Tunnen hänet oman avomieheni kautta, on todella mukava, ja meille tärkeä ihminen/ystävä. Vuosi sitten olin tulossa kaupasta ja tämä kyseinen mies tuli kaupanpihalla vastaan. Siinä rupeteltiin tovi niitä näitä kunnes paikalle saapui 4 naisen romaniseurue..suusta lensi "suolilapsea"(?), "valkolaishuoraa", ja sun muuta todella ilkeää. Vaikka aina olen tiennyt,että romanien seassa (ikävä kyllä) on myös näitä huonokäytöksisiä,varkaita,väkivaltaisia,narkkeja jne ja olen vannottanut itselleni etten hamekansaa halua millään tavalla suututtaa , jotenkin siinä paloi taulu kun ilman mitään syytä rupesivat nimittelemään,tulistuin ja puolustin itseäni kertomalla etten tässä missään huoran hommissa ole.. No, mies pahoitteli ja komensi naiset hiljaiseksi. N. 3 kk tämän jälkeen olimme ystäväni polttareissa eräässä kapakassa, johon nämä samat naiset sitten ilmestyivät. Tuimasti katsoivat kokoillan ja myöhemmin ulkona tupakalla ollessani meinasivat päälle käydä. Mitä minä olen tehnyt!? Onko se väärin joidenkin mielestä olla miespuolisenromanin YSTÄVÄ?? Ja sitten vielä, mitä mahtaa tarkoittaa "akkavelka"?

• aloittaja2
        Jaana2 kirjoitti:

Minulla on muutamia romaniystäviä, miehiä ja naisia, joista osan olen saanut matkustellessani,osan ihan täältä kotikaupungista. Arvostan ja kunnioitan heidän kulttuuriaan ja siihen kuuluvia uskomuksia,sääntöjä yms. He ovat osoittaneet olevansa rehellisiä ja luotettavia,hyviä ystäviä ennakkoluuloistani huolimatta. Kuitenkin, yhden miehen suvun kanssa olen kerran ajautunut rajuihin erimielisyyksiin. Tunnen hänet oman avomieheni kautta, on todella mukava, ja meille tärkeä ihminen/ystävä. Vuosi sitten olin tulossa kaupasta ja tämä kyseinen mies tuli kaupanpihalla vastaan. Siinä rupeteltiin tovi niitä näitä kunnes paikalle saapui 4 naisen romaniseurue..suusta lensi "suolilapsea"(?), "valkolaishuoraa", ja sun muuta todella ilkeää. Vaikka aina olen tiennyt,että romanien seassa (ikävä kyllä) on myös näitä huonokäytöksisiä,varkaita,väkivaltaisia,narkkeja jne ja olen vannottanut itselleni etten hamekansaa halua millään tavalla suututtaa , jotenkin siinä paloi taulu kun ilman mitään syytä rupesivat nimittelemään,tulistuin ja puolustin itseäni kertomalla etten tässä missään huoran hommissa ole.. No, mies pahoitteli ja komensi naiset hiljaiseksi. N. 3 kk tämän jälkeen olimme ystäväni polttareissa eräässä kapakassa, johon nämä samat naiset sitten ilmestyivät. Tuimasti katsoivat kokoillan ja myöhemmin ulkona tupakalla ollessani meinasivat päälle käydä. Mitä minä olen tehnyt!? Onko se väärin joidenkin mielestä olla miespuolisenromanin YSTÄVÄ?? Ja sitten vielä, mitä mahtaa tarkoittaa "akkavelka"?

Tosi mukava kuulla että olet löytänyt hyviä ja luotettavia ystäviä ja heidän ansiostaan varmaan ennakkoluulosikin ovat vähentyneet :) Vaikka olenkin itse romani, silti muistutan että kaikkiin romaneihin ei kannata luottaa vaikka mukavilta vaikuttaisivatkin ! Kyllä osa meistä osaa nimittäin olla tosi kieroja ja inhottavia vaikka ystävää esittäisivätkin. Uskon kuitenkin että nämä sun ystävät ovat oikeasti kunnollisia ja hyviä ystäviä !
        Joo, tossa on just yks esimerkki sellasista romaneista kenen kanssa ei varmasti haluaisi tekemisissä olla. Jotkut romanit (varsinkin nuoret naiset) saattavat joskus ihan ilman syytä käyttäytyä tosi inhottavasti. Veikkaan että nuokin naiset saattoivat tavallaan olla mustasukkaisia tästä miehestä eivätkä vaan tykänneet että juttelit heidän suvun (?) miehen kanssa. Ei se ole missään tapauksessa väärin, tietysti saat rupatella ihan kenen kanssa itse haluat ! :)
        Niin ja vielä, mustalaisten keskuudessa "suoli" tarkoittaa valkolaista joka esittää olevansa romani. Tohon "akkavelkaan" en valitettavasti osaa vastata !

• utelias lappialainen

romanit kärsii lapsettomuudesta niin voiko
      mennä hedelmöityshoitoihin (sillonhan myöskään
      lapsi ei ois saanu alkuaan yhdynnällä ;)), ja
      pitääkö naisella olla lääkärinä (gynekologina)
      aina nainen vai koskeeko ne säännöt ollenkaan
      valkolaisia, saisko mieslääkäri nähdä naisen ilman
      hametta?

• mannet pois

Kovastipa ovat mustalaiset "häpeissään ".Eivät kyllä tunne minkäänlaista häpeää epäsosiaalisesta käytöksestään, epärehellisyydestään, röyhkeydestään ym. ym. Tekopyhyyttä nämä mustalaiskulttuurin "hienot" arvot. Saisitte opetella uusia arvoja, joita ns.normaalit, itsensä elättävät ja lakia kunnioittavat ihmiset toteuttavat. Mustalaisista suuri osa tuottaa vain harmia yhteiskunnalle.

• Yksi mielipide
        mannet pois kirjoitti:

Kovastipa ovat mustalaiset "häpeissään ".Eivät kyllä tunne minkäänlaista häpeää epäsosiaalisesta käytöksestään, epärehellisyydestään, röyhkeydestään ym. ym. Tekopyhyyttä nämä mustalaiskulttuurin "hienot" arvot. Saisitte opetella uusia arvoja, joita ns.normaalit, itsensä elättävät ja lakia kunnioittavat ihmiset toteuttavat. Mustalaisista suuri osa tuottaa vain harmia yhteiskunnalle.

Tämä ketju on antanut huonon kuvan mustalaiskulttuurista. Eritoten tuo että nainen on aina likainen. Miksi naiset eivät lähde nostelemaan moisesta yhteisöstä? Kuinka aikaisin tyttöjen aivopesu aloitetaan?

Miksi yhteisössä ei opiskeluun annusteta? Miksi näin tyhmänä pysymistä "ihannoidaan"?

Lapset oppivat hädin tuskin lukemaan. Pojat oppivat lukemaan harvemmin kuin tytöt, joten miehillä ei ole edes ajokorttia, vaan naiset käyvät autokoulun ja toimivat kuskeina. Silti naiset ovat muka likaisia. No, olkoon sitten niin, mutta miehet ovat yksinkertaisesti tyhmiä.

• aloittaja2

Hehheh, enpä oo tullut ajatelleeksi :) Olishan se silti häpeää :D
        Ja nämä säännöt ei koska kun romaneita, kyllä nainen periaatteessa sais käydä miesgynekologilla ja lääkärillä, mutta veikkaisin että moni haluaa kuitenkin mieluummin naisen vastaanotolle, tuntuu varmaan jotenkin luontevammalta.

• aloittaja2
        mannet pois kirjoitti:

Joo, taas näitä. Tiedän kyllä itsekin että on romaneita jotka rikkovat lakia eivätkä osaa elättää itseään. Siltikään ei tarvitse yleistää :) Kaikki yksilöt ovat erilaisia, oli sitten romani, saamelainen, venäläinen tai mikä tahansa. Olisi hyvä myös muistaa että sossun luukulla käyviä rikollisia löytyy myös suomalaisista.

• aloittaja2
        Yksi mielipide kirjoitti:

Tämä ketju on antanut huonon kuvan mustalaiskulttuurista. Eritoten tuo että nainen on aina likainen. Miksi naiset eivät lähde nostelemaan moisesta yhteisöstä? Kuinka aikaisin tyttöjen aivopesu aloitetaan?

Miksi yhteisössä ei opiskeluun annusteta? Miksi näin tyhmänä pysymistä "ihannoidaan"?

Lapset oppivat hädin tuskin lukemaan. Pojat oppivat lukemaan harvemmin kuin tytöt, joten miehillä ei ole edes ajokorttia, vaan naiset käyvät autokoulun ja toimivat kuskeina. Silti naiset ovat muka likaisia. No, olkoon sitten niin, mutta miehet ovat yksinkertaisesti tyhmiä.

Harmi, jos olen epäonnistunut yrittäessäni antaa mustalaiskulttuurista teille vähän parempaa kuvaa. Tyttöjä ei aivopestä, vaan he oppivat käyttäytymään kulttuurin mukaisesti niinkuin kuuluukin kun romaniksi on syntynyt. Tytöt kyllä ymmärtävät nämä säännöt eikä ne suurimman osan mielestä tunnu vaikeilta, sillä niin vain on ja on ollut kauan. Ymmärrän että suomalaisten näkökulmasta romanikulttuurin sääntöjä on ehkä vaikea ymmärtää, mutta romaneille se on arkipäivää.
        Et varmastikkaan tunne romaneita kovin paljoa, ei ainakaan siltä kuulosta. Kauan sitten romaneille ei ole tarjottu samanlaista opiskelumahdollisuutta kuin nykyään. Sen takia vanhemmat romanit eivät ole lapsiaan osanneet kouluasioissa opettaa. Tyhmyyttä ei todellakaan ihannoida (joitakin yksilöitä lukuunottamatta) , vaan lapsia nimenomaan yritetään kannustaa käymään kouluja jotta saataisiin hyvä työ ! Ja se on onneksi monen kohdalla onnistunutkin. Enpä tiedä mistä olet tollaisia käsityksiä saanut, mutta kyllä lähes kaikilla romanimiehillä on ajokortti :D Kiitos silti !

• Anonyymi
        aloittaja2 kirjoitti:

Harmi, jos olen epäonnistunut yrittäessäni antaa mustalaiskulttuurista teille vähän parempaa kuvaa. Tyttöjä ei aivopestä, vaan he oppivat käyttäytymään kulttuurin mukaisesti niinkuin kuuluukin kun romaniksi on syntynyt. Tytöt kyllä ymmärtävät nämä säännöt eikä ne suurimman osan mielestä tunnu vaikeilta, sillä niin vain on ja on ollut kauan. Ymmärrän että suomalaisten näkökulmasta romanikulttuurin sääntöjä on ehkä vaikea ymmärtää, mutta romaneille se on arkipäivää.
        Et varmastikkaan tunne romaneita kovin paljoa, ei ainakaan siltä kuulosta. Kauan sitten romaneille ei ole tarjottu samanlaista opiskelumahdollisuutta kuin nykyään. Sen takia vanhemmat romanit eivät ole lapsiaan osanneet kouluasioissa opettaa. Tyhmyyttä ei todellakaan ihannoida (joitakin yksilöitä lukuunottamatta) , vaan lapsia nimenomaan yritetään kannustaa käymään kouluja jotta saataisiin hyvä työ ! Ja se on onneksi monen kohdalla onnistunutkin. Enpä tiedä mistä olet tollaisia käsityksiä saanut, mutta kyllä lähes kaikilla romanimiehillä on ajokortti :D Kiitos silti !

Ompa kammottava tuo jatkuva häpeäminen. Eikö lapsen syntymä olekaan iloinen asia, isovanhemmat eivät iloitse lapsenlapsestaan vaan häpeävät tätä, onko vauva siihen syyllinen että syntyi .? Tietysti parempi näin kun oikein hävetään niin sitä vähemmän mustalaisia syntyy tähän maailmaan. Kun olin lapsi niitä pelättiin tosi paljon koska varastivat alusvaatteeetkin narulta jos oli pyykkiä pesty. Mustalaisukko heilutti puukkoa kun isä ei antanut hevoselle heiniä. Ja nainen on aina saastainen,miksi mies ei ole saastainen,kun harjoitti tätä häpeällistä toimintaa.

• Homini

Mulle näistä kulttuurin "itsestäänselvyyksistä" tulee lähinnä tyrmistynyt ja epäuskoinen olo. Eikö koskaan tulee mieleenkään kyseenalaistaa, että tuollainen naisiin ja lisääntymiseen liitetty häpeäkulttuuri sekä naisten pitäminen alempina olentoina on todella järjetöntä ja typerää toimintaa? Juuri sitä törkeää sortoa ja pahuutta, josta tasa-arvon puolesta taistelevat yrittävät päästä eroon.

Joskus joku muinainen äijä on vain keksinyt jotain tyhmää ja sukupolvi toisensa perään noudattaa älynväläystä vielä tänäkin päivänä kuin tahdottomat, ajattelukyvyttömät robotit. Onko romaneita muka kielletty ajattelemasta omilla aivoillaan, vai miten nykyaikana elävät ihmiset voivat hyväksyä tuollaisia muinaistapoja? Eivätkö omat huomiot maailmasta osoita, että jotkut kulttuuriset tavat ovat yksiselitteisesti niin pahoja ja turmiollisia, että on aika lopettaa niiden harjoittaminen.

• kiitos kun vastaat

Olen kuullut että jos romanit eroavat niin lapset jää aina isälle, onko tämä totta?

Ja mitäs jos joku romank haluaa eroon yhteisöstä? Onnistuuko se, onko vaikeata? Ja seuraako siitä sitten koko suvusta eristäminen niinkuin esim. Lestaadiolaisilla?

• aloittaja2

Ei aina välttämättä ole niin, riippuu paljon elämäntilanteesta ja minkälaiset välit isällä on lapsiin, eli kyllä siis äidillekkin voi lapset jäädä ihan samanlailla.
        Yhteisöstä eroaminen kyllä onnistuu, mutta monissa tapauksissa voi olla vaikeaa. Kyllä valitettavasti yleensä suvusta sitten eristetään ainakin jollakin tapaa (tästäkin on tietysti poikkeustapauksia) mikä on mun mielestä todella väärin, kyllä mun mielestäni kaikkien pitäisi saada päättää mihin yhteisöön haluaa kuulua ja minkä kulttuurin mukaan elää ilman että suku hylkää. Onneksi kuitenkin esim. serkukset yms voivat hyvinkin pitää yhteyttä vaikka henkilö olisikin kulttuurista eronnut, ettei ihan koko sukuaan menetä :)

• vierailija10
        aloittaja2 kirjoitti:

Ei aina välttämättä ole niin, riippuu paljon elämäntilanteesta ja minkälaiset välit isällä on lapsiin, eli kyllä siis äidillekkin voi lapset jäädä ihan samanlailla.
        Yhteisöstä eroaminen kyllä onnistuu, mutta monissa tapauksissa voi olla vaikeaa. Kyllä valitettavasti yleensä suvusta sitten eristetään ainakin jollakin tapaa (tästäkin on tietysti poikkeustapauksia) mikä on mun mielestä todella väärin, kyllä mun mielestäni kaikkien pitäisi saada päättää mihin yhteisöön haluaa kuulua ja minkä kulttuurin mukaan elää ilman että suku hylkää. Onneksi kuitenkin esim. serkukset yms voivat hyvinkin pitää yhteyttä vaikka henkilö olisikin kulttuurista eronnut, ettei ihan koko sukuaan menetä :)

Mites seksin laita odotuksen aikaan. Entä miten pian synnytyksen jälkeen sallitaan?
        Jos mies saattaa avioliiton ulkopuolisesta suhteesta naisen raskaaksi, miten mikäkin taho siihen suhtautuu?

• Kiinnostunut :)

Todella mielenkiintoista luettavaa,en IKINÄ jaksais ruveta lukeen mitään näin pitkiä juttuja mut siis tää oli kyllä nii mielenkiintosta etten vaa osanu lopettaa lukemista :D ite ollu myös yhden mustalaisen kaveri ja se on todella mukava ja aina ollut tukena jos on huolia ja muutenki mua jostain syystä mustalaiset tervehtii joskus vaikken ite edes oo mustalainen (en sit tiiä näytänkö :D) mut tullu huomattua että on niitä todella mukaviakin mustalaisia :) on kyllä kiva ku kerrot teidän kulttuurista :)

• naishenkilö

Vieläkö luet ketjua, aloittaja?

Miten synnytyslaitoksella tulisi huomioida romanikulttuuri kohtaamisessa tai käytännön asioissa?

Tuleeko elämässä paljon tilanteita, joissa romanikulttuuri ja kantasuomalainen kulttuuri ovat ristiriidassa? Minkä verran pystytte joustamaan oman kulttuurinne käytännöistä ko. tilanteissa, vai pystyttekö laisinkaan? Pitäisikö kantasuomalaisen kulttuurin olla valmiimpi joustamaan?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko mokannut?

Oletko omasta mielestäsi mokannut jotain kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      180
      2025
    2. Oletko ymmärtänyt

Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?
      Ikävä
      160
      1745
    3. Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin

"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I
      Perussuomalaiset
      46
      1696
    4. Ottaisitko miten

Kaivattusi?
      Ikävä
      123
      1473
    5. Liian paljon hylättyjä ääniä

Ottakaa avustaja mukaan jos ette osaa äänestää oikein. Moni varmaan sekosi kahden listan ja lipun takia. Oliko tarkoitus
      Maailman menoa
      156
      1248
    6. Ikäero suhteessa

Huomasin äsken Iltalehden tuoreen artikkelin, jossa kerrottiin, että vain 5% parisuhteista on yli 10v ikäero. Millaisia
      Parisuhde
      54
      1145
    7. Tiedän kyllä sen

Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen
      Ikävä
      58
      1010
    8. Ärsyttää et olet

Niin välinpitämätön suhteeni
      Ikävä
      70
      919
    9. Ähtärin vaalitulos ja nyt neuvottelut alkavat

Keskusta voitti yhden paikan Ähtärissä kun oli hyvin ehdokkaita ( 32) ja kansanedustaja veturina keräämässä ääniä. P
      Ähtäri
      26
      897
    10. Tämä Kuhmon valtuusto

Pöh, sanon minä.
      Kuhmo
      15
      889
    Aihe