Jos olen ymmärtänyt oikein, niin yksi opintoviikko on suurempi kuin yksi opintopiste; eikö vain?
Seuraava kysymys kuuluu: Missä käytetään mitäkin? Ammatillisessa koulutuksessa käytetään kaiketi opintoviikkoja (120 ov). Lukiossa sen sijaan puhutaan kursseista (75 kurssia). Miten paljon on yksi lukion kurssi ov:issa tai op:issa? Onko ammattillinen koulutus ja lukio ihan yksi yhteen eli yksi kurssi on 120 jaettuna 75 eli 1,6 ov:ta?
Toisaalta, Wikipediassa lukee "Lukion oppimäärä koostuu vähintään 75 yhden opintoviikon mittaisesta kurssista..." (Lukio - Wikipedia) ja "Toisen asteen opinnot koostuvat yhteensä 120 opintoviikon mittaisista opinnoista." (Ammattioppilaitos - Wikipedia), mikä näyttäisi tarkoittavan sitä, että ammatillinen tutkinto on itse asiassa laajempi kuin lukiotutkinto. Onko asia näin?
En ole tosiaan koskaan miettinyt kyseistä asiaa, ja omista opinnoistani on jo jonkin aikaa, joten olen hieman pihalla. Valaiskaa minua.
PS Osaan kyllä lukea. Ymmärrän, että on hölmöä esittä kysymys ja itse vastata siihen heti seuraavassa kappaleessa, kuten tässä aloitusviestissä menin tekemään, mutta kyse on vain eräänlaisesta kirjoitustyylistä, vaikkakin ehkä hölmöstä sellaisesta. Oli miten oli, vastatkaa ainakin kysymykseen "Onko asia näin?"
Opintopisteet ja -viikot sekaisin
6
3121
Vastaukset
- Pisteyttäjä
Opintoviikot ovat historiaa, joita on käytetty joskus aikaisemmin. Nykyisin käytetään opintopisteitä. Yliopistossa opintoviikkojen muutos opintopisteiksi tehtiin aikoinaan yleensä kertoimella 1,33, eli yksi opintoviikko oli 1,33 opintopistettä.
Eri oppilaitosten tai edes saman oppilaitoksen eri opintoalojen opintopisteet eivät kuitenkaan ole työmäärältään vertailukelpoisia. Opintopisteet ovat nykyisellään kuin entisaikojen pituusmitat: joka paikkakunnalla omansa. - ECVIT
Nyt poikkeamme aiheesta, hyvä Pisteyttäjä, koska kysyjä ei kysynyt mitään korkeakouluista, vaan ammatillista ja lukio-opinnoista.
Mutta mielenkiintoinen aihe. Muistan, että olin ehtinyt suorittaa kursseja opintoviikkoaikaan. Kun sitten tultiin opintopisteaikaan, joku toinen saattoi saada samasta kurssista enemmän opintopisteitä kuin itse oli saanut (opintoviikko-opintopiste) muunto-operaation jälkeen. Ja kurssivaatimukset olivat siis vielä todellakin täysin samat luentoja ja tenttikirjoja myöten.
Ymmärtääkseni tarkoitus olikin osin myös helpottaa vaatimuksia ja tämä myös lausuttiin enemmän tai vähemmän tuolloin julkikin. Koulutusalakohtaisia eroja oli varmasti. Kärjistäen voisi sanoa, että yliopistotutkinnon saa opintopisteaikaan helpommin kuin opintoviikkoaikaan.- TässäEnkäMuutaVoi
Helpostusta tai ei, lähes kaikista opistoaika VS AMK-aika keskusteluista paistaa läpi esimerkiksi opistoinsinöörien hehkuttaminen amk-insinööreihin verraten - kuinka on ollut haastavampaa ja kovemmat vaatimukset ja enemmän hyödyllisempiä aineita jne.
Mutta yksi asia aina unohtuu - mitä minä, nuoremman polven amk-opiskelija olisin voinut tehdä toisin, koska tultuani opiskeluíkään koko opistotasoa ei ole ollut enää vuosikausiin olemassakaan.
Huonoa ja helpotettua oppia tai ei, tähän on tyydyttävä. Jatkossa kaikki valmistuvat amk:sta, vaikka opistotasolle haluaisivatkin. Ei onnistu niin ei onnistu, koska ko. tasoa ei ole enää olemassakaan. - TässäEnkäMuutaVoi
TässäEnkäMuutaVoi kirjoitti:
Helpostusta tai ei, lähes kaikista opistoaika VS AMK-aika keskusteluista paistaa läpi esimerkiksi opistoinsinöörien hehkuttaminen amk-insinööreihin verraten - kuinka on ollut haastavampaa ja kovemmat vaatimukset ja enemmän hyödyllisempiä aineita jne.
Mutta yksi asia aina unohtuu - mitä minä, nuoremman polven amk-opiskelija olisin voinut tehdä toisin, koska tultuani opiskeluíkään koko opistotasoa ei ole ollut enää vuosikausiin olemassakaan.
Huonoa ja helpotettua oppia tai ei, tähän on tyydyttävä. Jatkossa kaikki valmistuvat amk:sta, vaikka opistotasolle haluaisivatkin. Ei onnistu niin ei onnistu, koska ko. tasoa ei ole enää olemassakaan.Tämä siis kommenttina kirjoittamaasi viimeiseen lauseeseen.
- Putkiaivo
TässäEnkäMuutaVoi kirjoitti:
Tämä siis kommenttina kirjoittamaasi viimeiseen lauseeseen.
Opisto/AMK-keskusteluun en osaa ottaa kantaa.
Mutta ihan huomiona, että opistotutkintojen aikaan ei ollut olemassa opintoviikkoja eikä opintopisteitä. Ne ovat molemmat myöhempien aikojen keksintöä. Tai voinhan tuohon insinööri/insinööri AMK puoleenkin sanoa oman mielipiteeni: koko asia on yhdentekevä, mutta pidän molempia samanarvoisina. Aika hoitaa tuon "probleeman".
- Korpulent
Lukiossa puhutaan kursseista.
Opintoviikkoja käytetään ammatillisissa oppilaitoksissa.
Korkeakoulut käyttävät opintopisteitä.
Teoriassa:
lukion kurssi: 38 tuntia (à 45 minuuttia, ei välttämättä tunnilla istuttuina)
1 opintoviikko 40 tunnin työmäärä.
1 opintopiste 27 tunnin työmäärä (26,7 h).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 836019
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj474015- 1314003
- 693763
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️262958Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan72547Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?332329- 272244
- 2042131
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh4491844