Yliopiston keskeyttäminen

4+1

Aloitin viime syksynä opinnot yliopistossa ja opintojeni alku on ollut yhtä tuskaa. Koko syksynä en ole saanut suoritettua yhtään kurssia, koska lukeminen ei vain kiinnosta minua ja en usko, että valmistuisin koskaan yliopistosta. Peruskoulun ja lukion sain suoritettuna hyvällä menestyksellä lukematta juuri ollenkaan, mutta yliopistossa tämä ei enään onnistu.
Lukioon (ja yliopistoon) hain vain sen takia, koska vanhempani ja opettajani painostivat hyvän koulumenestyksen takia opiskelemaan pitkälle.
Olisin luultavasti hakenut ilman vanhempieni painostustaa ammattikouluun. Nyt olen alkanut harkitsemaan ammattikouluun hakemista ensi keväänä, mutta toisaalta minua mietityttä, että onko vuoden yliopsto- opiskelusta mahdollisesti haittaa työnsaannin kannalta.
Mitä minun kannattaisi tilanteessani tehdä?

19

3325

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 6+4

      Totta kai ihmisen kannattaa aina jättää koko kapasiteettinsa käyttämättä ja mennä siitä yli, mistä aita on matalin. Samalla tietysti pitää olla koko loppuikänsä täysin tyyytyväinen päätökseensä eikä mieleensä saa päästää koskaan ajatusta "entä jos silloin...".

      Näitä laiskottelemaan oppineita näkyy eri oppilaitoksissa aina silloin tällöin. Heille ainoa oikea tie on on turmion tie, mikä toteutuukin ainakin 90 prosentin osalta.

      • FutureIsNear

        Näitä laiskottelemaan oppineita näkyy eri oppilaitoksissa aina silloin tällöin. Heille ainoa oikea tie on on turmion tie, mikä toteutuukin ainakin 90 prosentin osalta."

        Ei, vaan yliopiston ja lukion välillä on sellainen kuilu että monikaan ei tajua sitä.
        Peruskoulu ja lukio perustuvat opetukseltaan pedagogiaan.
        Yliopistossa pedagogia on se, että kukin pärjätköön miten nyt pärjää.
        Eli siellä tulee nopeasti seinä vastaan jos ei ole motivaatiota.

        Yliopisto opettaa hakemaan tietoa, mutta on kyseenalaista kannattaako parhaassa iässä olevia nuoria pakottaa keksimään pyörä aina uudestaan ja kaivamaan sitä tietoa aikana, jolloin lähes kaikki relevantti tieto esim.työllistymisen kannalta mahtuisi pikkurillin kokoiseen muistitikkuun...

        Netti ja tietotekniikka tulee mullistamaan yliopisto-opiskelun, mutta tässä on se, että valtarakenteet suosivat 60-lukulaista yliopisto-opetus paradigmaa, ja monella on vielä oma lehmä ojassa. Työpaikat siis.
        Tosiaan kaikki luennot mahtuisi yhteen muistitikkuun periaatteessa.
        Samoin harjoitussofta laskuharjoituksiin yms...


    • ..............

      Eihän sun tarvitse kenellekään työnantajalle kertoa että olet ollut vuoden yliopistossa. Eikä siitä mitään haittaa muutenkaan olisi.

      Ekalle vastaajalle: sillä ettei ala suorittamaan 19-vuotiaana yliopistoa, ei ole mitään peruuttamattomia seurauksia. Yliopiston voi suorittaa vaikka 40-vuotiaana. Monella on vanhemmalla iällä enemmän motivaatiota ja varsinkin parempi kyky omaksua informaatiota hyödyllisellä tavalla eikä pelkästään ulkolukemalla.

      • 6+4

        Opiskelu nuorena, kun ihmisellä ei yleensä ole vastuuta kuin vain itsestään, on N kertaa helpompaa verrattuna tilanteeseen, kun ihmisellä on perhe ja asuntolaina. Tosin onnistuu se silloinkin, jos varsinkin perhe on tukena.

        Aloittajan ongelma on siinä, että hän on selvinnyt koulussa aivan liian helpolla ja nyt, kun pientä viitseliäisyyttä kaivattaisiin, sitä ei löydykään. Tällaisilla ihmisillä ei sitä viitseliäisyyttä tahdo löytyä myöhemminkään, vaan kaikki opinnot tahtovat jäädä vaiheeseen.


    • l.l.l.

      Ehkä nyt kannattaa mennä töihin, jos vain pääset. Siitä niitä luku- ja opiskeluhaluja voi alkaa löytyä. Tai jos ei, niin jatkat vain töissä.

    • Päätöksiä

      Tiedätkö itsekään, onko ongelma enemmän siinä, että et tunnu pärjäävän yliopistossa, vai siinä, että kuuntelit toisten painostusta ja hait sinne vaikka olit itse ajatellut muuta?

      Ei vuoden yliopisto-opinnoista tietenkään mitään haittaa ole. Jos todella haluat ammattikouluun, niin miksi epäröit? Tahtoisiko osa sinusta sittenkin sen korkeakoulututkinnon?

      Päätökset voivat olla vaikeita, mutta ne on vain tehtävä. Joko muutat opiskelutyyliäsi tai sitten haet muualle.

      Itsellä oli myös yliopisto-opintojen alussa hankaluuksia. Vähitellen totuin siihen, että asiat tehdään vähän eri tavalla kuin aiemmissa opinnoissa ja että työmäärä on isompi lukemista enemmän (monta kirjaa yhteen tenttiin jne.) Ensin ajatus oli, että en jaksa ja että tahdon lopettaa, mutta kun ekasta vuodesta selvisin niin hommat alkoivat sujua.

      Tsemppiä sinulle, mitä sitten päätätkään tehdä!

    • Tee kieliopinnot

      "Koko syksynä en ole saanut suoritettua yhtään kurssia..."

      Tee kevätlukukaudella niin paljon kuin mahdollista tutkintoon kuuluvia kieliopintoja. Niihin ei tarvitse valitsemasi oppiaineen tylsiä kirjoja lukea, vaan kielikurssien suorittaminen muistuttaa lukioaikaista opiskelua.

      Miksi tätä ehdotan johtuu siitä, että uskon sinulle joskus yli kolmekymppisenä kehittyvän taas opiskelumotivaatiota jatkaa yliopistossa. Silloin on aina helpompi aloittaa uudestaan, kun on aiemmin edes jotain asiallista tullut suoritettua. Ja nämä kieliopinnot luetaan hyväksi, vaikka joskus tulevaisuudessa vaihtaisit pääainetta.

    • austerism1

      "Tee kieliopinnot"

      Tuo on erittäin hyvä vinkki myös siksi, että kieliopinnot luettaneen hyväksi periaatteessa kaikkialla, ei vain, mikäli päättää jatkaa yliopistossa.

      Minulla meni hieman toisin kuin aloittajalla. Yläaste ja lukio eivät olleet erityisen vaikeita, mutta en myöskään panostanut opiskeluun juuri yhtään - lähinnä tuli rällättyä enkä siis saanut järin hyviä papereita. Yliopistoon pääsin kuitenkin sitten pääsykokeen perusteella ja opiskelemaan ainetta, johon riittää hakijoita ja on melko vaikea saada opiskelupaikkaa. Yliopisto-opinnot sujuivatkin sitten kiitettävästi sekä pää- että sivuaineiden ja lopulta myös gradun osalta. Syynä oli yksinkertaisesti se, että oli kova kiinnostus eri asioihin ja erinomainen motivaatio.

      Eli jos aloittajalta puuttuu motivaatiota ja lisäksi opiskelutavat ovat retuperällä, niin vaikeaahan tuo on. Voihan se ammattikoulu tosiaan olla ihan hyvä vaihtoehto.

      Tunnen eräänkin ihmisen, joka on erittäin fiksu ja myös taiteellisesti lahjakas mutta ilmeisesti hivenen laiska. Hän pärjäisi takuulla korkeakoulussa mutta on silti suorittanut "vain" kirjastotyöhön pätevöittävän ammattitutkinnon ja tämänkin vasta joskus aikuisiällä. Tätä ennen oli pitkään töissä media-alalla ja tietääkseni ilman sen kummempaa tutkintoa - ilmeisesti ihan vain yo-pohjalta.

    • On syytä olla fiksu

      Tulipa tuosta mieleen yksi tuttu, jonka kapasiteetti on ilmeisesti aivan eri planeetalta meihin tavallisiin verrattuna. Koulut menivät hänellä pelkällä mukanaololla, samoin yliopiston perustutkinto, jota opiskellessaan kaveri perehtyi aivan eri asioihin. Vasta tohtoriopinnoissa näin hänen välillä opiskelevan aivan tosissaan, ei kyllä silloinkaan kuin aina silloin tällöin.

    • EEMMCC

      On siinäkin yks stn idiootti! Kelaa, meitä, jotka haluavat päästä yliopistoon ja sä itket, joko trolli tai vtn tyhmä yksilö.

      tv EEMMCC

      • eyesore

        Olisit opiskellut ahkerammin, niin ei tarvitsisi valittaa.


    • ehoitajana

      Minulla oli sama tilanne. Hain suvun painostuksesta yliopistoon ja pääsinkin. Vuoden kitkuttelun ja motivaation puutteen jälkeen lopetin. Kaupallinen ala ei kiinnostanut pätkääkään. Pääsin opiskelemaan ensihoitajaksi ja nyt sieltä valmistuneena en ole katunut päivääkään. Tee valinnat oman mielenkiinnon pohjalta, ei sukulaisten.

    • Joo no

      Sama tilanne mulla. Selvitin kuitenkin älykkyyskapasiteettini avulla ekan vuoden suht kunnialla vaikken tehnyt yhtään mitään menestykseni eteen. Mutta pitäähän sitä piru vie ihmisen pojan saada myös pelata tietokonetta, urheilla, käydä naisissa, kerätä pulloja/rahaa jostain ja sen sellasta. Opiskelu on nykyään niin raskasta ettei kukaan meinaa valmistua alle 10 vuoteen.

    • humop

      Huojentavaa nähdä, että montaa tämä on koskettanut. Itse aloitin myös viime syksynä opinnot ja kyllähän ne siinä menivät, työmäärä opintopisteisiin nähden (humanistinen ala) on kuitenkin kohtuuton ja siksi olen monet kerrat miettinyt lopettamista. Työllisyysnäkymätkin ovat mitä ovat. Jos suorittaisin ammattitutkinnon, minulla olisi paljon todennäköisemmin vakituinen työ vuoden-parin sisään kuin 5 vuoden uurastuksella yliopistolla.

      Pitää punnita ja miettiä näitä asioita itsekseen, käyttäen apuna
      -omia tavoitteitaan
      - vahvuuksiaan
      - kykyjään
      - haaveitaan

    • Spider-Woman

      Itse olen opiskellut vasta aikuisiällä perheellisenä ja se on todella rankkaa. Siksi suosittelen kaikille, että opiskelkaa nyt, kun olette vielä nuoria ja perheettömiä. On nimittäin tosi rankkaa asuntovelallisena ja pienten lasten äitinä yrittää selviytyä, kun tuntuu, että revitään joka suuntaan ja siinä sivussa vielä tehdä töitäkin, jotta saa elätettyä lapsensa ja lyhennettyä lainoja.

      Kannattaa miettiä sitä, että mitä itse haluat. Usein ammattikoulupohjalta palkkataso on huonompi kuin korkeakoulututkinnon suorittaneilla, vaikkei tietenkään aina ole näin. Ammattikoulupohjalta ollaan useammin myös muiden käskyläisiä, kun taas korkeakoulupohjalta pääset useammin esimiestehtäviin tai itsenäisempään työskentelyyn. Kyse ei ole siis aina vain siitä, että mitä teet konkreettisesti, vaan siitä kokonaispaketista, jonka ammatti tuo mukanaan. Yleisesti ottaen ammattikoulupohjalta teet suorittavaa työtä, kun taas korkeakoulupohjalta pääset enemmän käyttämään aivojasi.

      Johtuuko keskeyttämishalusi laiskuudesta tai siitä, että haluaisit olla opiskelukavereittesi joukossa parhaimmistoa? Silloinhan vaihto ammattikouluun veisi sinut takaisin "älykköjen" joukkoon, kun taas yliopistossa joutuisitkin olemaan "luusereiden" joukossa. Tätä kannattaa miettiä myös tarkkaan, että onko kyse pohjimmiltaan siitä, että sinun pitäisikin vahvistaa itsetuntoasi eikä siitä, että pitäisi keskeyttää opinnot.

      Suosittelen myös esim. hakeutumista vaihtoon ulkomaille. Sekin antaa perspektiiviä ja on mahdollista perheettömälle nuorelle.

      • austerism1

        "Usein ammattikoulupohjalta palkkataso on huonompi kuin korkeakoulututkinnon suorittaneilla, vaikkei tietenkään aina ole näin. Ammattikoulupohjalta ollaan useammin myös muiden käskyläisiä, kun taas korkeakoulupohjalta pääset useammin esimiestehtäviin tai itsenäisempään työskentelyyn."

        Mjoo. Riippuu kyllä tuo työllistyminen aika tavalla ammatista. Hyvin moni korkeakoulutettu joutuu tyytymään pätkätöihin.

        Käskyläiseksi joutumisen voi jokainen välttää niin, että perustaa yrityksen. Tähän on vallan hyvät lähtökohdat myös ammattikoulupohjalta.

        Toisaalta taas yliopistokoulutuksen saaneella on ehkä paremmat ominaisuudet esim. kouluttautua lisää ja mukautua työelämän (jatkuviin) muutoksiin. Harvahan enää nykymaailmassa tekee yhtä pitkää uraa, vaan monesti on kouluttauduttava lisää, joskus jopa tyystin uuteen ammattiin.

        Mutta periaatteessa olen kyllä minäkin yliopiston kannalla, mutta ei ammattikoulu silti tosiaan huono vaihtoehto ole. Itse asiassa jos on ikään kuin astetta "fiksumpi" (lue: ei "stereotyyppinen" amis), niin tämä fiksuus yhdistettynä vahvaan ammatti-identiteettiin ja -osaamiseen on mielestäni erittäin mainio yhdistelmä.


      • 11971
        austerism1 kirjoitti:

        "Usein ammattikoulupohjalta palkkataso on huonompi kuin korkeakoulututkinnon suorittaneilla, vaikkei tietenkään aina ole näin. Ammattikoulupohjalta ollaan useammin myös muiden käskyläisiä, kun taas korkeakoulupohjalta pääset useammin esimiestehtäviin tai itsenäisempään työskentelyyn."

        Mjoo. Riippuu kyllä tuo työllistyminen aika tavalla ammatista. Hyvin moni korkeakoulutettu joutuu tyytymään pätkätöihin.

        Käskyläiseksi joutumisen voi jokainen välttää niin, että perustaa yrityksen. Tähän on vallan hyvät lähtökohdat myös ammattikoulupohjalta.

        Toisaalta taas yliopistokoulutuksen saaneella on ehkä paremmat ominaisuudet esim. kouluttautua lisää ja mukautua työelämän (jatkuviin) muutoksiin. Harvahan enää nykymaailmassa tekee yhtä pitkää uraa, vaan monesti on kouluttauduttava lisää, joskus jopa tyystin uuteen ammattiin.

        Mutta periaatteessa olen kyllä minäkin yliopiston kannalla, mutta ei ammattikoulu silti tosiaan huono vaihtoehto ole. Itse asiassa jos on ikään kuin astetta "fiksumpi" (lue: ei "stereotyyppinen" amis), niin tämä fiksuus yhdistettynä vahvaan ammatti-identiteettiin ja -osaamiseen on mielestäni erittäin mainio yhdistelmä.

        "- - jos on ikään kuin astetta "fiksumpi" (lue: ei "stereotyyppinen" amis), niin tämä fiksuus yhdistettynä vahvaan ammatti-identiteettiin ja -osaamiseen on mielestäni erittäin mainio yhdistelmä."

        Hienosti oivallettu!


      • austerism1
        11971 kirjoitti:

        "- - jos on ikään kuin astetta "fiksumpi" (lue: ei "stereotyyppinen" amis), niin tämä fiksuus yhdistettynä vahvaan ammatti-identiteettiin ja -osaamiseen on mielestäni erittäin mainio yhdistelmä."

        Hienosti oivallettu!

        "Hienosti oivallettu!"

        Juontaa ihan siitä, että opetan amk:ssa, ja osa opiskelijoista on amistaustaisia ja hyvinkin fiksuja tyyppejä (toki joukossa sittem muutama ns. "perusamiskin").


    • 5+7

      Teet vuoden duunia jossain paskhommassa, niin kummasti rupee opiskelu maistumaan :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      188
      7376
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4292
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2125
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      2049
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1879
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1696
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      35
      1671
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1629
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1613
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1428
    Aihe