Yksinhuoltajana pärjääminen

Äityli2014

Nyt kaivattais rehellisiä mielipiteitä , mitä mieltä ootte miten pärjään noin rahallisesti yh:na ensi kesästä lähtien sen äitiysloman ajan jos lähtökohdat ovat nämä : säännölliset työtulot vuodesta 2010 lähtien nettona noin 1200-1400e/kk, vuokra 400e sähkö ja vesi 50e/kk , ja yksinhuoltaja kun tulen olemaan niin saan elatusapua kelalta kun isää ei ilmoiteta, ja tietysti lapsilisän yh.korotuksen siihen.

Olen koittanut kelan sivuilla laskureilla saada jotai osviittaa tulevista etuuksista mutta ovat niin sekavat.


Joten mitä luulette, pärjäänkö?

T.Huolestunut

21

2474

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -.-

      Pahalta näyttää... Pakene vuorille.

      • Äityli2014

        Kiitos mielipiteestä mutta vuorille pakeneminen lienee turhaa :-)


      • Viesti

        YH:t on oman elämänsä sössineitä sosiaalipummeja, laatikkoviinin suurkuluttajia ja huonoja äitejä. Nämä naiset ovat hömppänaistenlehtien ja Seiskan kestotilaajia jotka laittavat pentunsa tarhaan 10 kuukautisina. Oikeasti omillaan niistä ei pärjäisi kukaan vaan jos ne ei ole työttömiä lähiöflegmaatikkoja niin sitten ne on jossain julkisen sektorin suojatyöpaikassa ja pelkää kuollakseen sitä päivää kun oman kunnan viiden vuoden irtisanomissuoja menee umpeen.

        Ei millään pahalla.


      • ...,,..
        Viesti kirjoitti:

        YH:t on oman elämänsä sössineitä sosiaalipummeja, laatikkoviinin suurkuluttajia ja huonoja äitejä. Nämä naiset ovat hömppänaistenlehtien ja Seiskan kestotilaajia jotka laittavat pentunsa tarhaan 10 kuukautisina. Oikeasti omillaan niistä ei pärjäisi kukaan vaan jos ne ei ole työttömiä lähiöflegmaatikkoja niin sitten ne on jossain julkisen sektorin suojatyöpaikassa ja pelkää kuollakseen sitä päivää kun oman kunnan viiden vuoden irtisanomissuoja menee umpeen.

        Ei millään pahalla.

        Ai sosiaalipummeja jotka käy töissä?? :D


    • raskaana leskeksi

      Yksinhuoltajana pärjää ihan hyvin jos asenne on kohillaan ja talousmatematiikka on hallussa.
      Itse olen yh ja tällähetkellä kotihoidontuella, en ole hakenut toimeentulotukea koska en sitä tarvitse vaikka mon et sanoo että minulla on siihen oikeus ja saisinkin toimeentulotukea kuulemma toistasataa jos hakisin.
      Lapsellani on terveellistä ruokaa joka päivä, hänellä on ehyet ja puhtaat vaatteet, säänmukaiset. Lapsellani on leluja ja kirjoja yms tavaraa yllinkyllin.
      Itselläni on sopivat ehyet vaatteet, syön joka päivä terveellisesti (samaa ku lapseni) ja en ole oikeastaan luopunut raha syistä mistään.
      Olen ollut pienituloisissa töissä 10vuotta ennen lapsen syntymää joten olen oppinut laskemaan elämiseni tarkasti jo aikoja sitten.

      Eli äitiysraha ja vanhempainraha määräytyy palkan mukaan ja se katsotaan muistaakseni vuoden 2012 tulojen mukaan ellet halua katsoa sitä viimeisen puolenvuoden tulojen perusteella.
      Veikkaan äitiyspäivärahan ja vanhempainpäivärahan olevan suunnilleen 35-40€/pv (kerro 25 niin saat kuukauden tulon) noiden tulojen perusteella.
      Lapsilisä on n. 150€/kk
      Elatustuki n. 150€/kk
      Asumistukeen vaikuttaa asunnon ikä, neliöt jne jne mutta sitäkin saa jonkinverran.

      • ei pärjää mitenkään

        Millään matematiikalla ei yh äiti pärjää hyvin, se on ihan turha sanoo kenenkään.
        Itse en edes käytä alkoholia enkä tupakoi enkä ole tykännyt käydä ravitnoloissa, silti yh äidin tulot ei kyllä riitä. No jos et ostele vaatteita itselle etkä lapselle, syöt aina sitä samaa ale ruokaa, et käy missään etkä harrasta mitään, ehkä sitten, mutta normaaliin elämäään rahat ei kyllä riitä. Enkä tarkoita mitään ylellistä, vaan normi ruokaa, normivaatteet, ilman törsäilyä.

        On turha laskee että lapsilisä tuo ja elarit tuo ja asumuistukit uo... mutta kun yh äidin tulot on aina menoja pienemmät, se on tosi.

        Me lopetimme kaikki lasten harrastukset, emme ostelleet vaatteita, kun satunnaisesti kirpputoreilta, lapset ei käyneet kavereiden synttäreillä, ei pidety juhlia meilläkään..

        Jos ei oltais joskus käyty sossussa hakemassa ruokarahaa, niin nälissään oltaisiin oltu.

        Tuhlariperhettä meistä ei saa tehtyä ei nyt eikä eiemminkaan... mutta suomessa normaali elämä on niin kallista että yksin et ärjää lasten kanssa mitenkään. Nälkä ja puute on ollut monesta asiasta.


      • aftywrue4siry
        ei pärjää mitenkään kirjoitti:

        Millään matematiikalla ei yh äiti pärjää hyvin, se on ihan turha sanoo kenenkään.
        Itse en edes käytä alkoholia enkä tupakoi enkä ole tykännyt käydä ravitnoloissa, silti yh äidin tulot ei kyllä riitä. No jos et ostele vaatteita itselle etkä lapselle, syöt aina sitä samaa ale ruokaa, et käy missään etkä harrasta mitään, ehkä sitten, mutta normaaliin elämäään rahat ei kyllä riitä. Enkä tarkoita mitään ylellistä, vaan normi ruokaa, normivaatteet, ilman törsäilyä.

        On turha laskee että lapsilisä tuo ja elarit tuo ja asumuistukit uo... mutta kun yh äidin tulot on aina menoja pienemmät, se on tosi.

        Me lopetimme kaikki lasten harrastukset, emme ostelleet vaatteita, kun satunnaisesti kirpputoreilta, lapset ei käyneet kavereiden synttäreillä, ei pidety juhlia meilläkään..

        Jos ei oltais joskus käyty sossussa hakemassa ruokarahaa, niin nälissään oltaisiin oltu.

        Tuhlariperhettä meistä ei saa tehtyä ei nyt eikä eiemminkaan... mutta suomessa normaali elämä on niin kallista että yksin et ärjää lasten kanssa mitenkään. Nälkä ja puute on ollut monesta asiasta.

        Tämänhän täytyy olla sarkasmia, eikö? Ei se eläminen kalliimpaa yhärille ole kuin muillekaan, me käytiin viime vuonna mukuloiden kanssa Thaimaassa ja just ostin uuden tietokoneen. Vaikka olenkin yhäri. Eikö oo jännää? Palkka jatkoi juoksemistaan ihan saman kokoisena kuin ennenkin vaikka se ukko otti ja lähti.


      • osaatko matikkaa
        aftywrue4siry kirjoitti:

        Tämänhän täytyy olla sarkasmia, eikö? Ei se eläminen kalliimpaa yhärille ole kuin muillekaan, me käytiin viime vuonna mukuloiden kanssa Thaimaassa ja just ostin uuden tietokoneen. Vaikka olenkin yhäri. Eikö oo jännää? Palkka jatkoi juoksemistaan ihan saman kokoisena kuin ennenkin vaikka se ukko otti ja lähti.

        Varmaan riippuu sun palkasta mut jos osaat laskea niin laskeppa paljonko enemmän 2500 ansaitsevat matti ja maija tienaa yhdessä kuin maija erikseen?kuinka paljon siinä säästää kun yhdessä vääntää safkaa jne., kaikki puoliksi, myös lasten kulut ja ehkä voi ottaa jopa asuntolainaakin


      • gadhrw
        osaatko matikkaa kirjoitti:

        Varmaan riippuu sun palkasta mut jos osaat laskea niin laskeppa paljonko enemmän 2500 ansaitsevat matti ja maija tienaa yhdessä kuin maija erikseen?kuinka paljon siinä säästää kun yhdessä vääntää safkaa jne., kaikki puoliksi, myös lasten kulut ja ehkä voi ottaa jopa asuntolainaakin

        No kyllähän minä nyt sen ymmärrän, en syntynyt eilen. Mutta jos nyt otetaan se järki käteen ja lasketaan että Maija saa edelleen sen 2500e minkä sai ennen eroakin ja siihen lisäksi elarit, joita Matti maksaa 2500e:n liksastaan vaikkapa 200e ja tämän lisäksi toki lapsilisä elareineen, niin Maijalla ja muksulla on kuukausittain käytössään 2850e. Eihän se toki ole 5000e, kuten oli ennen eroa, mutta eipä siinä ole myöskään Matin menoja maksettavana.

        Mitä tässä yritän nyt siis vääntää rautalangasta on se, että yksinhuoltajuus ei tarkoita köyhyyttä ja pulaa, ero ei tee kenestäkään keppikerjäläistä eikä tasan tarkkaan yksikään ihminen näe suomenmaassa nälkää ellei ole ryypännyt ruokarahojaan. Minä olen ollut työtön kahden lapsen yh aikanaan, eikä meillä silloinkaan ollut nälkää eikä puutetta mistään. Työmarkkinatuki oli reilut 600e, siihen asumistukea yli 500e, lapsilisät yh-korotuksineen yli 300e ja elatustukea kelasta saman verran. Kyllä sillä kolmihenkinen perhe pärjäsi hienosti. Nykyään kun on kunnon palkka, pärjätään vielä hienommin. Että jos nyt lopettaisitte sen typerän lässytyksen köyhyydestä ja nälästä kun ei tässä kellään sellaista hätää ole, oli sitten yh tai ei.


      • tuli mieleen
        gadhrw kirjoitti:

        No kyllähän minä nyt sen ymmärrän, en syntynyt eilen. Mutta jos nyt otetaan se järki käteen ja lasketaan että Maija saa edelleen sen 2500e minkä sai ennen eroakin ja siihen lisäksi elarit, joita Matti maksaa 2500e:n liksastaan vaikkapa 200e ja tämän lisäksi toki lapsilisä elareineen, niin Maijalla ja muksulla on kuukausittain käytössään 2850e. Eihän se toki ole 5000e, kuten oli ennen eroa, mutta eipä siinä ole myöskään Matin menoja maksettavana.

        Mitä tässä yritän nyt siis vääntää rautalangasta on se, että yksinhuoltajuus ei tarkoita köyhyyttä ja pulaa, ero ei tee kenestäkään keppikerjäläistä eikä tasan tarkkaan yksikään ihminen näe suomenmaassa nälkää ellei ole ryypännyt ruokarahojaan. Minä olen ollut työtön kahden lapsen yh aikanaan, eikä meillä silloinkaan ollut nälkää eikä puutetta mistään. Työmarkkinatuki oli reilut 600e, siihen asumistukea yli 500e, lapsilisät yh-korotuksineen yli 300e ja elatustukea kelasta saman verran. Kyllä sillä kolmihenkinen perhe pärjäsi hienosti. Nykyään kun on kunnon palkka, pärjätään vielä hienommin. Että jos nyt lopettaisitte sen typerän lässytyksen köyhyydestä ja nälästä kun ei tässä kellään sellaista hätää ole, oli sitten yh tai ei.

        Maija sai sen lapsilisän ennen eroakin.


    • bbbbbvvvvvvvvvvvv

      Kyllä sitä ei pärjää kun kitumalla. Kaikesta on pulaa, ruuasta, vaatteista, rahasta, omasta ajata, kun mies ei huolehdi omalla vuorollaan lapsesta, jättää hyvin pian sen äidin hoiviin vaikka olisi millaset sopimukset tahansa... myös elarit loppuu pian, sitten vaan kelaan hakemaan tukia.

      Myös yh äiti muuttuu yhdessä yössä saamattomaksi, mielenvikaiseksi, hulluksi...laiskaksi ja vaikka miksi, ja varsinkin silloin kun mies löytää uuden, sitten on piru usein irti.

      Kannattaa muuttaa mahdollisimman kauas miehestä... sillä mikään ei toimi.

      • tässähän tämä

        Hyvin kirjoitettu.Tyhmä otin mieheni ekan eron jälkeen takaisin,sitä se teettää kun yhteiskunnan mielestä pitää olla niin väleissä.No nyt kun lähti niin lähti viimeisen kerran.Minulla on asenne ihan eri.Jäi tuohon lähelle asumaan.Sanoin sossulle heti suoraan et tarvin toisen asunnon ja kaukaa..en tarvi ketään pitämään minua silmällä.
        Jos olisin ollut viisaampi en ois lapsia koskaan tehnytkään.


      • yh...

        Missä orjatyössä sinäkin kituutat? Ei kaikki ole huonosti koulutettuja ja tee paskaduunia, niinkuin sinä! Omaan tuloisihan sinä tuota vertaat! Harmi, taidat olla itse sitä heikompaa ainesta joka ei pärjäisi edes parisuhteessa lapsen kanssa.

        Itse sain lapsen yksin, juurikin siksi että mies kuoli raskausaikana. Äippärahaa tuli jokakuukausi reilu 2000e tilille, rahaa oli kivasti säästössä joten lapsi meni tarhaan vasta hieman yli kaksi vuotiaana. Nyt yh:na tienaan käteen lähemmäs 3000e kuussa, niin voitko kertoa että miksi en pärjäisi? Niinpä, koska pärjään ja niin pärjää moni muukin. Eli ole jatkossa hiljaa!


    • Totaali-yh

      Olen korkeakouluopiskelija ja pärjännyt hyvin tähän asti 4kk vauvan kanssa. Jos täysimetys onnistuu, lapsi ei kuluta alkuun ruokaan yhtään rahaa :) Parin kuukauden säästöt sijoitin pyykinpesukoneeseen. Lastenvaatteita saa vähän käytettyinä kirppiksiltä. Sittereitä, vaunuja ym. kannattaa katsella netistä, kuten tori.fi. Vaate- ja tavaralahjoituksia voi kysellä hyväntekeväisyysjärjestöiltä kuten Hope ry.

      • Äityli2014

        Kiitos vastauksista! Eiköhän sitä pärjää ku on asenne kohillaan ja käyttää rahaa viisaasti eikä kaikkea tarvi ostaa uutena :)


    • äippäliini

      Hyvin olen minäkin yh äitinä pärjännyt, vauvani on 6kk.
      Tsempit sinne ja älä turhaan huolehdi, kaikki hoituu kyllä ajallaan.
      Keskity nyt vain itseesi ja vauvaan!

      • Äityli2014

        Voi kiitos :)


    • 12 vuotias lapsi

      Seitsemän vuotta pärjännyt äitinä hyvin vaikka elatumaksua ei ole isä kahteen vuoteen maksanut. Tulot noin 1800 eikä mistään tärkeästä ole puutetta. Harrastuksesta ei myöskään ole tingitty, 150euroo lukukausi tarvikkeet eli pari ketaa vuodessa uudet kun lapsi kasvaa.

    • YLI-VIISIKYMPPINEN-ÄITI

      Kyllä Sinä pärjäät. Yksinhuoltajat pärjäävät, koska on pakko pärjätä. Aina ei voi / kannata ajatella edes seuraavaa päivää. Pelko ja huolet ottavat muuten yliotteen ja lamaannuttavat sairastumisen partaalle. Mutta päivä kerrallaan.

      Kerron itsestäni.

      Nettopalkka 1400e kokopäivätyöstä. Elatusmaksu 175e, lapsilisä 143e ja asumistuki 300e. Kaupungin asuntoa jonoteltu 10 vuotta, en ole saanut. Vakuutusyhtiön (halpa) kaksio 45 neliöö Helsingissä, asuttu tässä 12 vuotta, vuokra noussut pikku hiljaa ollen nyt 930e. Nukun olohuoneessa ruokapöydän vieressä. Teini-ikäisellä pojalla oma huone. Lukio alkaa hänellä parin viikon kuluttua. Minulla ei ole hajuakaan vielä, miten sen tulen maksamaan, kirjat ja tietokoneen, vaatteet ja muut releet ja vehkeet, mutta päättänyt olen sen hänelle tarjota, jotta saa paremman elämän kuin minä. Mainittakoon vielä, että emme luonnollisesti kumpikaan harrasta mitään maksullista, emmekä tee "kesälomalla" mitään lomamatkoja, mökkiä ei ole, edes niillä muutamalla tuttavallani. Stadissa ollaan aina. Tililläni on nyt 250e, velkaa on 8000e. Olen yh. Lapsen synnyttyä miestä ei kiinnostanutkaan perhe. Yksinhuoltajaksi en olisi ikinä uskonut jääväni. Seurusteluajan mies olisi hyvä, luotettava, ns. perinteinen kunnollinen mies, oli hyvin kiintynyt minuun. Mies jätti minut yhtäkkiä , varoittamatta, kertomatta syytä, ilmoitusluontoisesti. Jäin 1-vuotiaan kanssa kahden. Miestä tai suhteita ei minulla ole ollut kertaakaan tämän jälkeen. Lapsi on aikuinen 18-vee kahden vuoden kuluttua. Olen pärjännyt penniä venyttämällä ja unohtamalla itseni, kaikki entiset ns. mukavuudet elämässä: vaatteet, meikit, kampaajat ym ym. Lapselleni olen pyrkinyt antamaan aikani ja sen, mitä lapsi ja nuori tarvitsee. Rakastan häntä valvasti. Hän on silmäteräni. Olemme hyvin läheisiä. Työssä olen käynyt koko ajan, vaikka ollut raskasta. Ja sitten kirpeä totuus. Olen tietenkin vanhentunut vuosien mittaan. Elämä on ollut totisesti yllätyksiä täynnä. Jospa se yllättäisi minut vielä joskus positiivisesti. Olisi kiva vielä joskus olla onnellinen ja huolista vapaa.

      Voimahalaus ja tunnustus kaikille yksinhuoltajille. Olette sen ansainneet.

    • Raisionkaupungin

      lastenvalvojan lausuman mukaisesti ei ole oikeutta lapsensa huoltajuuteen, asumiseen/ tapaamseen lapsensa kanssa; mikäli
      nostaa sosiaalietuutta; äitiys ja/ tai vanhempainrahaa, lapsilisää,
      asumistukea, toimeentulotukea, työttömyyskorvausta yms.

      YKSINHUOLTAJUUS ON TODELLA VAKAVA SAIRAUS JOHON TULEE PUUTTUA; LAPSEN VANHEMPIA JA HUOLTAJIA OVAT
      ISÄ JA ÄITI- EI YKSIN ÄITI TAI ISÄ, YMMÄRRETTY !!!???

      • Anonyymi

        Sinulla itselläsi on jokin vakava sairaus


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1826
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1396
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1362
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1355
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1324
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1260
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe