2v

Am I a failure?

Olen väsynyt etsimään itseäni vanhempana nyky yhteiskunnasta.Oma poikani ei puhu selvästi,mutta höpöttää mielellään omaa kieltään.Katselee ITSE kirjoja,mutta ei tykkää,kun aikuinen lukisi sille niitä.Katsoo lasten ohjelmia maks kerran päivään puolitoista tuntia,viikossa ehkä neljänä päivänä.Ulkoilee yhestä kahteen kertaan,kerrallaan tunnista kahteen tuntiin,joka päivä.Harjoittelee kuivaksi,mutta ei ole täysin kuivakaan.Päiväkodissa käy osan kuukaudesta. Siltikin on epäonnistunut tunne vanhempana,koska..tuo kapina.Joka asiaan vastaan paneminen,mahdoton raivoaminen,tottelemattomuus...Ja vaikka en haluaisi ni ääni tulee korotettua TURHAN usein.Uhkailut ovat tulleet jo kehiin,poika siis ymmärtää puhetta täysin,ei vain puhu.Sitten saa kuulla JOKA IKISESSÄ kyläpaikassa miten MINUN kuullen kehutaan muitten 2 vuotiaita miten hienosti kehittyneitä ne on(puhuvat,ovat kuivia,keskittyvät kaikkeen,siunaavat suorastaan itsensä nukkumaan) Toivottavasti tämä on ohi menevää ja kesällä luen tätä viestiä nauraen,et mitä minä oikein huolestuin??Onko muita kohtalo tovereita?

12

219

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • piinaavaa raivoa

      Mä en ole jaksanut keskittyä muihin vanhempiin enkä siihen miten muilla toimitaan. Meillä toimitaan omalla tavalla ja se toimii meille ja piste.

      Uhma on sellainen että sen yli olisi kiva hypätä,mutta täytyy muistaa että se on lapselle yksi elämän vaihe ja oppiminen itsenäiseksi yksilöksi. Se on rankkaa ja vaatii toooodeellla pitkää pinnaa. Itsellä on vielä lyhyt pinna ja erittäin tempperamenttinen lapsi niin avot... tiiä aina kuka hermostuu ensin ja kuka myöhemmin :D.

      Meillä on lapsi kohta 3 v. eikä ole vielä kuiva. Kovia ihmettelyjä että miksi näin ja meidän rakas lispetti ollut jo 1 vuotiaasta lähtien. No meidän liisa ei. Lohdutan sillä ettei se nyt ainiaaksi vaippoihin jää. Luonnetta kun on niin ei pöntölle eikä potalle mene. Ei lahjuksista huolimatta.

      Joka asiaan laitetaan vastaan. Vaikka olisi ihan kiva asiakin. Ulos ei haluta lähteä ja sinne kun saan pitkän piinallisen yrityksen jälkeen,ei sieltä haluta lähteä takaisin sisälle millään. Huutaa,raivoaa ja on tulta koko nainen.

      Näillä mennään. En jaksa muista enää välittää. Vie liikaa omaa energiaa. Olen tälläinen äiti/vanhempi ja minulla on tälläinen lapsi. That's it.

      • Am I a failure?

        Ah,ihanaa,että kohtalotovereita on!!!Meillä on vahvan luontoiset pojat!Selvää matskua elämiseen! ;)Siis itselläniki on aivan liian lyhyt pinna ja äänen voluumi on liian livakka nousemaan.Ja kun poikani on tullut isän ulkonäköön,MUTTA on tullut minun luonteeseen ni tässäpä sitä ollaan.Sitten ku luet uutisista näistä "naapuri ilmoitti lastensuojeluun perättömän ilmoituksen" niin alkaa jo itkettää,että ihan oikeasti??Ympäristön pitäisi TUKEA ei olla vastassa!!Joka päivä opettelen rauhottumista ja huomaan,et poika katsoo ihmeissään...Nyt vaan opettelua molemmille ja keskityttään toisiimme,äiti-poika suhteeseen ;)...


      • älä huolestu
        Am I a failure? kirjoitti:

        Ah,ihanaa,että kohtalotovereita on!!!Meillä on vahvan luontoiset pojat!Selvää matskua elämiseen! ;)Siis itselläniki on aivan liian lyhyt pinna ja äänen voluumi on liian livakka nousemaan.Ja kun poikani on tullut isän ulkonäköön,MUTTA on tullut minun luonteeseen ni tässäpä sitä ollaan.Sitten ku luet uutisista näistä "naapuri ilmoitti lastensuojeluun perättömän ilmoituksen" niin alkaa jo itkettää,että ihan oikeasti??Ympäristön pitäisi TUKEA ei olla vastassa!!Joka päivä opettelen rauhottumista ja huomaan,et poika katsoo ihmeissään...Nyt vaan opettelua molemmille ja keskityttään toisiimme,äiti-poika suhteeseen ;)...

        Mun mielestä huutaminen ei ole mitenkään paha juttu. Ei se tietysti kivalta lapsesta tai aikuisestakaan tunnu jos huudetaan, mutta mielestäni se on luonnollista ett' jos "sana ei kuulu" niin sitten korotetaan ääntä. Huutaminen on turhautumisen ja suuttumuksen ilmaisemista ympäristölle.

        Muita keinojahan on se että annetaan lapselle vaihtoehdot. "Joko teet asian omatoimisesti niin kuin sanotaan tai sitten aikuinen tekee sen sinun puolesta. " Esim. pukeminen. Tämän voi sanoa/ tehdä aikuinen ihan rauhallisesti. Väkivaltaa tai erityistä tuskastumista ei tarvita. Lapselle annetaan riittävästi aikaa miettiä vaihtoehtoja.

        Muihin perheisiin en vertaisi omaani. Jos ei kouluikään mennessä ole oppinut puhumaan ja kuivaksi niin sitten varmaan niin on tarkoitus tapahtua. Kaikkien ei tarvitse olla mitään ns. valioyksilöitä. Jokainen löytää paikkansa maailmassa sellaisena kuin on.


      • Äiti ja lapsi
        älä huolestu kirjoitti:

        Mun mielestä huutaminen ei ole mitenkään paha juttu. Ei se tietysti kivalta lapsesta tai aikuisestakaan tunnu jos huudetaan, mutta mielestäni se on luonnollista ett' jos "sana ei kuulu" niin sitten korotetaan ääntä. Huutaminen on turhautumisen ja suuttumuksen ilmaisemista ympäristölle.

        Muita keinojahan on se että annetaan lapselle vaihtoehdot. "Joko teet asian omatoimisesti niin kuin sanotaan tai sitten aikuinen tekee sen sinun puolesta. " Esim. pukeminen. Tämän voi sanoa/ tehdä aikuinen ihan rauhallisesti. Väkivaltaa tai erityistä tuskastumista ei tarvita. Lapselle annetaan riittävästi aikaa miettiä vaihtoehtoja.

        Muihin perheisiin en vertaisi omaani. Jos ei kouluikään mennessä ole oppinut puhumaan ja kuivaksi niin sitten varmaan niin on tarkoitus tapahtua. Kaikkien ei tarvitse olla mitään ns. valioyksilöitä. Jokainen löytää paikkansa maailmassa sellaisena kuin on.

        Hyvin sanottu. Minäkin olen joutunut huutamaan lapselleni. (jonka jälkeen kaduin huutamistani). Meillä lapsi haluaa itse pukea vaatteet päälle ja suuttuu,kun korjaan kengät oikeisiin jalkoihin ym. yritän neuvoa vierestä,mutta hän haluaa vaan itse pukea.


    • 568585

      Meilläkin on 2v uhma menossa ja toinen neiti on kohta viis ja melkeinpä tuntuu, että hankalampi on tämä isompi kaveri, kun testaa äitiä joka asiassa ja vain nauraa jos komentaa. Välillä tuntuu, ettei mikään tehoa... Mietinkin tänään, että kai tuon 2v:n uhma on vain esivalmisteluja tuleville yhteenotoille, eivät tunnu sitten enää missään :D

      Itse jouduin jossakin vaiheessa oikein miettimään tuota turhan usein asioista karjumista ja lopen tajusin, että yleensä ne vain ovat ne päivät, jolloin on TOSI väsynyt, silloin ei pinna kestä. Silloin ihan opettelin, että kun on semmoinen päivä, on paras mennä suorilta vaikka vain toiseen huoneeseen puhaltamaan muutamaan kertaan ja rauhoittua, sitten vasta yrittää olla vanhempi. Paljon paremmin tehoaa se sana kuitenkin, kun pysyy itse rauhallisen määrätietoisena.

      Kuulostaa, että sinun pahaa oloa vain lisää se, että vertailet lasta muihin tai muut vertailee ja mietit sitä. Minulla on monen monta 2v pojan äitiä ystävinäni ja suurimman osan lapset ei vielä kovin montaa sanaa puhu, eivät ole kuivia, eivät nukahda itsekseen jne. Eli ihan normaalilta elämältä se kuulostaa.

      Tsemppiä uhmiseloon, koita ottaa huiliaikaa ittellesi, niin jaksat taas kuunnella kaikesta vääntämistä :D

    • alkaödskf

      Minulla on jo isommat lapset, mutta muistan paineet ympäristöstä hyvin. Ja muistan sen hetken kun päätin, että kuuntelen, mutta teen ihan niin kuin itse tykkään. Se hetki tuli, kun miehen isä (pappa) alkoi antamaan ruokintaohjeita. Mies, joka ei ole eläissään itse kokannut mitään ja odottaa, että haarukkakin tuodaan eteen. Otin käyttöön lauseet:

      "Kuule, kyllä se varmaankin osaa 20 v:nä...."
      ja
      "Ei se varmaan enää 20 v.nä..."

      Siihen yleensä loppui ihmettelyt. 12-14-17 v lapseni eivät enää istu potalla, syövät haarukalla ja veitsellä, eivät enää rähise niin paljoa, pukevat itse....

    • 2 veen äiti

      Täällä kanssa juuri 2 vuotta täyttäneen pojan äiti.
      Poika saa välillä tämän äidin myös raivon partaalle uhmansa kanssa. Mikään ei hyvä.. Poika myös suuttuessaan puree ja nipistää minua tai vaikka ulkona kavereita.
      Poika ei myöskään puhu kuin muutaman hassun sanan ja siitähän olen kuullut.. "miksi ei puhu?" "kyllä meidän LauraVille" tuossa iässä..."
      Potalla käy mutta vaippoja käyttää silti. Eli ei ole kuiva eikä osaa ilmaista jos kakka hätä.
      Kaiken ymmärtää silti.
      Hän juo vielä nokkamukista johon eräs ystäväni sanoi " tuskinpa oppii ennen tarhaa juomaa kunnon lasista" ööö...vai niin!! Kyllä hän mukista joisi mutta en vain jaksa siivota joka kerta maitoja pois joten ystävilleni otan mieluusti sen nokkamukin mukaan.

      • Hlgg

        Tämä ihan sivujuonteena, mutta ei sitä tavallista mukia tarvitse lapsen ulottuville pöydässä jättää. Ojentaa sen vain silloin, kun lapsi pöydässä juotavaa pyytää ja juomisen jälkeen siirtää ulottumattomiin. Ei silloin ole maidot pitkin pöytää.


      • 1v 7kk äiti
        Hlgg kirjoitti:

        Tämä ihan sivujuonteena, mutta ei sitä tavallista mukia tarvitse lapsen ulottuville pöydässä jättää. Ojentaa sen vain silloin, kun lapsi pöydässä juotavaa pyytää ja juomisen jälkeen siirtää ulottumattomiin. Ei silloin ole maidot pitkin pöytää.

        Kyllä kylässä ja julkisilla paikoilla s(ravintoloissa) syödessä annan nokkamukista juoda, saan itse keskittyä a) omaan syömiseen b) siihen seuraan ja lapsi syö itse ja juo itse.
        Kotona sitten on se lasi ja vähäväliä vedet/maidot pitkinpoikin kun se kaatuu ennen ku ehin ottaa kopin. Lapsihan haluaa juoda itse ja harvemmin se mukin kauas siirtäminen auttaa siihen että juoma kaatuu kun muki lipeää sormista. Jos pitäisin lasista kiinni niin lapsi vain reuhtoisi lasia kun haluaa itse pitää kiinni ja sillon se juoma vasta lentelis :D

        Tosin meillä on lasin pohjalla aina vain muutama tippa juomaa jottei ole kaikki paikat märkänä ja helpompi siivota sitte ruuanpäälle :)


      • Hfkfb
        1v 7kk äiti kirjoitti:

        Kyllä kylässä ja julkisilla paikoilla s(ravintoloissa) syödessä annan nokkamukista juoda, saan itse keskittyä a) omaan syömiseen b) siihen seuraan ja lapsi syö itse ja juo itse.
        Kotona sitten on se lasi ja vähäväliä vedet/maidot pitkinpoikin kun se kaatuu ennen ku ehin ottaa kopin. Lapsihan haluaa juoda itse ja harvemmin se mukin kauas siirtäminen auttaa siihen että juoma kaatuu kun muki lipeää sormista. Jos pitäisin lasista kiinni niin lapsi vain reuhtoisi lasia kun haluaa itse pitää kiinni ja sillon se juoma vasta lentelis :D

        Tosin meillä on lasin pohjalla aina vain muutama tippa juomaa jottei ole kaikki paikat märkänä ja helpompi siivota sitte ruuanpäälle :)

        Jaa, no yksilökohtaistahan se varmasti on miten mukista juominen tuon ikäisellä onnistuu. Meillä ei ole nokkamukeja käytetty ollenkaan, vaan puolivuotiaasta alkaen lapsi on juonut ruokajuomansa ensin snapsilasista ja sitten noin yksivuotiaasta lasten mukista. On siis harjoitellut mukista juomista jo pitkään ensi autettuna ja sitten itse ja äärimmäisen harvoin mukia vahingossa käsistään lipsauttaa.


      • 1v 7kk äiti
        Hfkfb kirjoitti:

        Jaa, no yksilökohtaistahan se varmasti on miten mukista juominen tuon ikäisellä onnistuu. Meillä ei ole nokkamukeja käytetty ollenkaan, vaan puolivuotiaasta alkaen lapsi on juonut ruokajuomansa ensin snapsilasista ja sitten noin yksivuotiaasta lasten mukista. On siis harjoitellut mukista juomista jo pitkään ensi autettuna ja sitten itse ja äärimmäisen harvoin mukia vahingossa käsistään lipsauttaa.

        Yksilöllistähän se on miten kukakin oppii. Meillä ei hörpytys onnistunut pienenä joten siksi tuttipullosta mentiin nokkamukiin ja nyt vasta harjotellaan lasia. Neuvolassa kyllä sanoivat ettei vielä puoleenvuoteen (siis alta 2v kanssa) olis kiirettä oppia lasille kun sitä vasta yli 2 vuotiaalta aletaan oottamaan.

        Pitänee kokeilla tuota snapsilasia omalle muksulle, jos pienempi lasi pysys paremmin käsissä kun normaali!
        Oletko ulkona syödessä kuljettanu omaa lasia vai pyytäny ravintolalta snapsilasin lapselle? Me siis käydään 1-4kertaa kuussa ravintoloissa ja olishan se kiva et vois nokkamukista luopua kokonaan!


      • Hgslj
        1v 7kk äiti kirjoitti:

        Yksilöllistähän se on miten kukakin oppii. Meillä ei hörpytys onnistunut pienenä joten siksi tuttipullosta mentiin nokkamukiin ja nyt vasta harjotellaan lasia. Neuvolassa kyllä sanoivat ettei vielä puoleenvuoteen (siis alta 2v kanssa) olis kiirettä oppia lasille kun sitä vasta yli 2 vuotiaalta aletaan oottamaan.

        Pitänee kokeilla tuota snapsilasia omalle muksulle, jos pienempi lasi pysys paremmin käsissä kun normaali!
        Oletko ulkona syödessä kuljettanu omaa lasia vai pyytäny ravintolalta snapsilasin lapselle? Me siis käydään 1-4kertaa kuussa ravintoloissa ja olishan se kiva et vois nokkamukista luopua kokonaan!

        Joo se snapsilasi on pienelle kätevämpi myös juomisen kannalta, tavallinen lasi on vähän kuin aikuinen yrittäisi ämpäristä juoda. :) Ja tosiaan kun ne kädetkin on niin pienet, niin snapsilasin saa lapsi tukevasti käteen. En ole kuskannut omaa lasia mukana, vaan ollaan sitten ravintolassa käytetty tavallista lasia autettuna, mutta mikäpä estää omaa lasia mukaan ottamaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8086
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      39
      2905
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2482
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2213
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      18
      1876
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      13
      1624
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1493
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1456
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1425
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    Aihe