Millaiselle ihmiselle annat koiran sijoitukseen?

ozie

Siinähän se kysymys jo tuli :) Kun meillä on tilanne sellainen että haluamme kovasti koiraa rotuvaihtoehtoina on saksanpaimenkoira, collie, kultainennoutaja ja dobermanni. Ollaan opiskelijoita joten meillä ei ole varaa ostaa kallista rotukoiraa ja ajattelin että saako koiria kuinka helposti sijoitukseen. Hyvän kodin koira saisi meillä. Mutta tympii vaan kun ei ole varaa sijoittaa koiraan kamalan paljon. kuukaudessa koiraan voidaan laittaa rahaa max. 70 euroa ja eikö sillä summalla koiran ruokikkin ihan hyvin?

20

6154

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *satu

kyllä ehkä ruokkii, riippuu mitä koira syö ja onko ruoka-aine allergioita..

muista koiraa hankkiessasi sekin että saattaa tulla yllättäviä menoja, esim. jos se sairastuu, eläinlääkäri maksut ja lääkkeet tms.

-onnea koiran hankintaan, muistakaa harkita loppuun asti :) -

• oikku04

Mutta kun se 70 euroa ei riitä. Eikä riitä se että on varaa ruokkia koira, koira täytyy myös rokottaa, yllättäviä eläinlääkärikuluja saattaa tulla, hihnat, pannat ym maksaa yllättävän paljon.
      Mikäli sinulle pääkriteeri koiranhankinnassa on halpa hinta niin tuskin kukaan kasvattaja koiraa antaa sijoitukseen. Koirasta täytyy pystyä ottamaan vastuu, sijoituskoira ei ole omasi. Sijoituskoiran ottaja on tiliveklvollinen kaikista koiraa koskevista asioista kasvattajalle.
      Helpompi tie on kun säästä rahaa ja ostaa koiran ihan omaksi.

• tie tässä

on se että unhoittaa autuaasti nämä kaikenmaailman rotukoirahölinät, sekä sijoituspölinät ja tarjoaa kodin hylätylle/kodittomalle eläimelle. Opiskelijan tapauksessa mieluummin pienikokoiselle kuin vasikalle, joka syö viikossa vararikkoon.

Ei tarvi maksaa tonneja koirasta josta et voi tietää mitä siitä tulee...

• roosa

En sijoittaisi omia pentujani. Jonkinlainen vakavaraisuus on yksi kriteeri. Toinen on, että perheessä on vakaat olosuhteet. Opiskelijoilla elämä saattaa muuttua kovastikin niiden vuosien aikana, jolloin sijoitus on meneillään. Sijoituskoiraa on kyettävä hoitamaan jopa vielä huolellisemmin kuin omaa. Olet vastuussa toisen omaisuudesta, elävästä olennosta. Menot saattavat olla yllättäviä ja yllättävän suuria. Pelkkä 70 euroa ruokiin ei todellakaan riitä. Koira on ruokittava hyvänlaatuisella muonalla. Ne maksavat. Vakuutukset maksavat, rokotukset maksavat...Pannat, lelut turkinhoito ym. ym. maksaa.
      Ymmärrän koirakuumesi ja harmisi. Köyhyys ei ole ilo kenellekään. En epäile, etteikö koira saisi luonasi hyvän kodin. Epävarmuustekijöitä on kuitenkin sen verran, että minulta ei sijoituspentua lähtisi.Joku toinen voisi sijoittaakin.

• Riva

jos kasvattaisin vielä sakemanneja niin en sijoittaisi teille."Köyhyys" olisi este.Mutta kyllä varmaan osamaksulla voisin myydä.
      Kasvattaja sijoittaa koiran millä on jalostusarvoa, joten sillä pitää olla vakuutukset ja rokotukset voimassa,ja jos otat PK-rodun niin kilpailut on sinun vastuulla,eli kouluttaminen.

• voisarvi

Tietääkseni kaikki koiran jalostuskäyttöön kuuluva toiminta kuuluu kasvattajan maksaa siis myös kilpailut.Tietenkin kohtuullisessa määrin.Itse sijoitan ja maksan kohtuulisessa määrin kilpailuja omasta pussistani,mutta olemme sopinet ,että jos oikein kovasti asiasta innostuu niin hekin maksavat osan.
        Vakuutus pitää minusta olla molemmilla ja rokotukset tulee alussa 3 ja 4 kk ikäisenä ja sitten 1v jälkeen tulee pitkä 2v väli,joten en usko että siihenkään tuo opiskelijan .Eläinlääkärikuluvakuutus on minusta tärkeämpi ,koska eläinlääkärikulut voivat pahasti sattuessa olla suuria .niistä taas pitäisi sopia yhdessä kasvattajan kanssa.
        budjettti kaatuu.lNoutajahihna jossa on panta samassa on kerta ostos ja minulta saa sen mukaan Rotujärjestöllä se maksaa10e ja suurinpiirtein saman kaupassa.
        Lelujakaan ei alvariinsa ostella ja niitä saa muutamalla eurolla.Jos haluaa voi kyllä ostaa Kongin joka maksaa enemmän ,mutta sitten taas kestää.Toisaalta hyviä halpoja ja koiran mieleisiä leluja on pestyt maitopurkit ja vessapaperirullat ja kanamunakotelot.Ja purulelut varsinkin ja huomio oikeat naudanrustoluut tai sääriluut ,jotka kaupassa paloitellaan 4 osaan pyydettäessa ja pannaan muut osat pakkaseen odottamaan.
        Itselläni on ollut opiskelija paikassa sijoituskoira ja myös vähemmän varakkaita on ollut .Hyvin ovat huolehtineet koirista ja yhteistyöllä on asioista soviteltu aina tarpeen mukaan.he ovat saaneet puhdasrotuisen tutkitun ja hyväsukuisen koiran
        jos pentu puolesta hinnasta ja jos jo kuvattu ilmaiseksi.minulla mahdollisuus käyttää hyväksi havaittua koiraa hyvästä tunmastani linjasta ja he saavat korvauksen astututksista rahana.minulla siis vain hyviä kokemuksia reiluista ja rehellisistä ihmisistä.Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaanKasvattajien pitää myös olla kohtuullisia.

• issu56

kun pakko nyt sanoa, että valitettavasti en uskaltaisi teille kultaista sijoitukseen antaa. Sinällään opiskelu ei olisi esteenä, mutta uskaltaisinko luottaa siihen, että koira tulisi kaikinpuolin hoidettua sijoituskoiran edellyttämällä tavalla, niin olisi minulla huolista päällimmäisenä, jos tultaisiin sanomaan, että koiran ruokintaan olisi mahdollista uhrata 70€/kk. Miten sitten selviäisitte vakuusmaksusta, joka yleensä on puolet pennun hinnasta, eli jos pentu maksaisi esim. 950€, niin teidän pitäisi maksaa 475€ vakuusmaksua. Monasti kuvitellaan, että sijoituskoiran saa helposti ja ilmaiseksi, mutta niin se valitettavasti ei todellakaan mene. Ehdottaisin myös samaa, kuin aiemmin jo on tehty, että laittakaa vaikka se 70€ kuukausittain säästöön, niin vuoden kuluttua teillä on rahaa ostaa pentu käteisellä! Malttakaa odottaa ja tsemppiä!

• bichon

Itse otin opintolainan että sain hankittua bichon frisen pennun joka maksoi 1200 euroa. Vaikka kyseessä on kääpiökoira niin olen satsannut siihen 200 euroa kuukaudessa! Ensimmäisenä kuukautena koiraan meni noin 400-500 euroa kun piti ostaa kaikki tarvikkeet! Meidän koiralla on oma tili (minun nimissä tietty) johon laitan joka kuukausi tuon 200 euroa. Siitä sitten hoidan eläinlääkärikulut yms. yllättävät menot. Vasta käytiin poistamassa maitohammas joka ei irronnut, 85 euroa! Ison koiran maitohampaan poisto on jotain 100 euroa. Eläinlääkärikulut ovat yllättävän isoa, koirat kun eivät saa kelalta tukea! Lisäksi koiralle kannattaa ottaa vakuutus, joka korvaa sen kuoleman. Varsinkin pentuaikana on riski että koira puree sähköjohtoa tai saa suolitukoksen. Kuolemavakuutus on noin 64-68 euroa vuodessa eräällä tunnetulla vakuutusyhtiöllä ja sen voi maksaa 4 erässä. Lisäksi voi ottaa eläinlääkärivakuutuksen mutta ne on jo useita satoja euroja vuodessa! Ruuan lisäksi sun täytyy ostaa koiralle luita, leluja, makuupaikka, hihna... Jos koirasi on vaikka allerginen niin ne ruuat maksaa paljon! Muutenkaan koiralle ei kannata antaa mitään markettien halpaa teurasjätettä vaan kunnollista testattua ruokaa jota saa eläinkaupasta.

• hande

miettisin vielä. Ja kiinnittäkää huomiota myös rotuvalintaan, manitsemasi rodut kun eivät meinaa sopia samaan lauseeseen. ei sitä koiraa valita ulkonäön, vaan ominaisuuksienperusteella!

• viiru

myös se, jos asutte vuokralla ja koira tuhoaa asuntoa. Kaikki normaalielämää suuremmat vahingot joutuu korvaamaan viimeistään silloin, kun asunnosta muuttaa pois.
      Koira voi repiä tapetit, lattian (jos on muovimatto), pureskella seinät, ovet, karmit, pissata parketin tai laminaatin pilalle yms.

• opiskelija

minulle tulee sijoituskoira vajaan neljän viikon kuluttua. itse en ota sijoituskoiraa sen takia, että saisi halvemmalla. kun asia koskee koiraa, niin rahoista en pihtaile. en ole mikään rikas, eli töitä olen rutkasti tehnyt ja koossa onkin nyt ihan mukava summa (ja lisää siis tulee). sijoitukseen päädyin, sillä ensinnäkin kasvattajan voisi kehua maasta taivaisiin, ja joka tapauksessa tulen harrastamaan koiran kanssa kaikkea mahdollista, täydet vakuutukset totta kai hankin, hyvälaatuista ruokaa, erittäin rakastavan kodin tarjoan yms, joten miksei sitten sijoitus (eikä häiritse ajatus siitä, että kasvattaja käy näyttelyissä, teettää pennut..)
      ai niin sekä vielä sellainen asia, että melkein kaikista menoista olen luopunut (eli siis esim. illanvietot baareissa on jo aikaa unohdettu), jotta juuri tuota rahaa (ja aikaa) säästyisi enemmän koiran hoitoon.

täytyy vielä hehkuttaa, että olen varmasti universumin onnellisin ihminen tällä hetkellä, sillä pitkäaikainen unelmani on vihdoin toteutumassa, ja muutaman viikon kuluttua pentu saapuu kotiin.

• aniliini

Rotuvalinta olisi tehtävä ihan ensimmäiseksi, nuo rodut eroavat toisistaan paljon. Kasvattaja ei takuulla ajattele teitä kahta kertaa jos kriteereitä ei ole tuon tarkemmin mietitty.

Sen sijaan ihmettelen elämäntilanteesta annettuja tuomioita. Itse olen opiskelija, samaten avopuolisoni. Olemme tosin loppusuoralla, mutta koiraa hankkiessamme jäljellä oli vielä puolitoista vuotta. Koiran ruokaan menee meillä kuukaudessa suurinpiirtein 60€ (nutron isoille pennuille tarkoitettua sapuskaa), minkä lisäksi tietysti naudan mahaa, siankorvia sun muita.

Lisäksi talouteen kuuluu kaksi kissaa, jotka myös popsivat kallista ruokaa ja pissivät kalliiseen hiekkaan (yht. 50€/kk).

Minä käyn viikonloppuisin töissä, opintolainaa ei ole otettu. Koskaan ei ole rahasta ollut varsinaisesti pulaa, koiralla on vakuutus ja kissatkin ovat rokotettuja ja madotettuja. Minkäköhänlaisessa elämäntilanteessa olevalle koiran uskaltaisi sijoittaa? Kenen elämäntilanne ei voi muuttua nopeasti? Kasvattaja ottaa aina riskin.

Sen sijaan koiran ostohinta on helppo säästää. Jos teillä olisi varaa sijoittaa koiran sapuskaan 70€/kk, siitä saa jo hyvän kuukausisijoituksen koiratilille. Me olimme säästäneet osan jo ennen kuin pentue oli edennyt edes astutusasteelle, joten koskaan ei ole liian aikaista aloittaa.

• opiskelija

Kannattaako ottaa yleensäkkään rotukoiraa, kun tuntuu että nuo eläinlääkäri kulut ovat huimia, ota sekarotuinen se on terve, ja kyllä 70eur/kk riittää koiran täyspainoiseen ravintoon.

• minä,pöpperö

en ole siis kysyjä, tuli vahingossa tuo nimimerkki , ymmärtäkää kömmähdys, en ole hän.

• ratakisko
        minä,pöpperö kirjoitti:

en ole siis kysyjä, tuli vahingossa tuo nimimerkki , ymmärtäkää kömmähdys, en ole hän.

Auts "Kannattaako ottaa yleensäkkään rotukoiraa, kun tuntuu että nuo eläinlääkäri kulut ovat huimia, ota sekarotuinen se on terve" - nyt tuli kyllä puutaheinää tuolta suunnalta. Oikein sielusta vihlaisi :D. Asiantuntevuus on kova näemmä. huh huh.

• rottis

Hiukan kirpaisi jo muutamissa aikaisemmissa viesteissä ajatus siitä, että elleivät sijoituksen edellyttämät taloudelliset kriteerit täyty, kannattaa säästää ja ostaa koira itselle. Tuota, lähtökohta on kai se että koira saa asiaankuuluvan hoidon, oli se sitten oma tai toisen oma, rotukoira tai sekarotuinen. Itse olen muuten hankkinut aikoinaan koirani opiskeluaikana, ja koira tuli siitä huolimatta hyvin ruokittua ja muutenkin hoidettua. Talous sovitettiin sen edellyttämällä tavalla.

Vastaajat ovat oikeassa sen suhteen että valitsemanne rodut ovat hyvin erityyppisiä. Kysele rotujärjestöistä mitä kyseisen roduisen koiran ostajan pitää ottaa huomioon! Kun meidän ovestamme käveli sisään ensimmäinen rottweiler, ei minulla ollut aavistustakaan miten työlään rodun olin valinnut.

• että aika laveasti eri

rotuja olette ajatelleet, kyllä minusta se rotu pitäisi olla selvillä yksiselitteisesti. Ja tuo raha ei riitä, sillä yllättäviä menoja tulee. Koira voi esim. syödä hihnan, pannan, valjaat rikki tai ne voivat hajota muuten, valjaat maksavat helposti 40 e. Niitä on oltava varalle, yhdet ei koskaan riitä. Kaikki harjat, korvienputsa yms. aineet maksavat, yllättävät lääkärikäynnit, niitä tulee aina, jokaiselle. Koiran kanssa _ei_ voi ruveta miettimään, onkohan se sairas, vaan silloin on mentävä heti ja rahaa on oltava sen verran valmiina. Entäs tenttikausi ym., onko koiralle varmasti aikaa, ja nimenomaan muutenkin kuin lenkkeilyyn, turkinhoito vie aikaa, jne. Mutta kyllä tuo rotu pitää olla selvillä ihan aluksi, ei kukaan myy jos on noin monta vaihtoehtoa, ihan erilaisia rotuja, joku valintaperuste teilläkin täytyy olla!

• ::__::;,

Minä haen pennun kotiin huomenna. :) En ole opiskelija, mutta pienituloinen silti (900€/kk). En siis voi tietää kaikkia rahareikiä, koska koiraa ei vielä kotona ole, mutta laitan tähän nyt mitä minulla on tähän mennessä mennyt koiranhankintaan.

- Koiran hinta oli 1200€. (Otin lainaa, jota maksan takaisin vähintään 50€/kk)

- Vakuutus 200€/vuosi. Vakuutukseni on eläinlääkärikulut korvaava, ei siis henkivakuutus. Mielestäni vähätuloisella ei ole varaa pitää koiraa ilman vakuutusta tai se olisi turhaa uhkapelin peluuta oman koiran terveydellä.

- Koiran tarvikkeisiin (lelut, hoito, namit jne.) On vasta tähän mennessä mennyt noin 150€, eikä koiraa vielä mailla eikä halmeilla ;D

- Itse haen koiran 600km päästä, joten kun kerran kävin pentua katsomassa ja huomenna haen, tulee bensakuluiksi yhteensä 180€. Tätä rahareikää ei tietenkään ole, jos saa pennun jostain läheltä.

- 12 ja 16 viikkoisina otettavat rokotukset maksavat yhteensä noin 90€ (paikassa jossa minä ne otan). tietenkin madotukset noin 10€/kerta. Ja mielestäni vastuuntuntoinen koiranomistaja ottaa koiralleen rokotukset, eikä ainakaan jätä niitä rahanpuutteen takia ottamatta.

- Penturuokani maksaa kuukaudessa noin 90€ luut yms. Ja edelleen mielestäni vastuuntuntoinen koiranomistaja pitää huolta siitä, että varsinkin pentuaikana koira saa varmasti ruuasta kaiken, mitä se tarvitsee kasvaakseen terveeksi ja hyvinvoivaksi koiraksi, joten penturuokaan tulisi laittaa enemmän rahaa kuin mahdollisesti aikuisajan ruokintaan (jota sitäkään ei kyllä tulisi laiminlyödä!).

- Ajattelin myös liittyä rotuyhdistykseen ja paikkakuntani koirayhdistykseen, joiden molempien vuosimaksu on noin 20€. Siten pääsen osallistumaan esim. paikkakuntani pentukoulutuksiin.

En nyt tähän hätään tule muuta mieleen, mutta johan tuossa oli :D Itsekin saan hädin tuskin kaiken maksettua, mutta olen ottanut sen huomioon ennen kuin päätin koiran hankkia, ja pihistelen mieluummin esim. omista syömisistäni tai baarissakäynneistäni kuin koirani hyvinvoinnista.

Jos päädytte siihen, että teillä on varaa koiraa pitää, niin suosittelen lämpimästi sijoituskoiran ottamista. Mutta jos teillä on pienintäkään epäilystä siitä, että koira voisi jollakin lailla tulla laiminlyödyksi sen vuoksi, että rahasta on tiukkaa, niin kannattaa odottaa siihen, että opintonne ovat ohi ja tulot ovat suuremmat. :)

Toivottavasti tästä nyt olisi edes jotain hyötyä pohdinnoissanne!

Ihanaa kesänjatkoa kaikille! :) Huomenna pennunhakureissulle ja jännitys on kovempi kuin ikinä!

• ::__::;,

...Nyt vasta huomasin, että alkuperäinen viesti oli kirjoitettu 5 vuotta sitten :DDD
        No jos tästä nyt olisi apua edes jollekin muulle koiranhankintaa harkitsevalle niin hyvä sitten!

• huomio¨¨
        ::__::;, kirjoitti:

...Nyt vasta huomasin, että alkuperäinen viesti oli kirjoitettu 5 vuotta sitten :DDD
        No jos tästä nyt olisi apua edes jollekin muulle koiranhankintaa harkitsevalle niin hyvä sitten!

Itsekkin mielenkiinnolla tätä ketjua olen seurannut.
        Enkä ollut huomannut että alkuperäinen viesti oli niin vanha :D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      89
      2628
    2. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      203
      1668
    3. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      116
      1600
    4. Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!

Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois
      Suomalaiset julkkikset
      41
      1461
    5. Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla

Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v
      Ikävä
      64
      1222
    6. Juhannusterveiset kaivatulle

Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻
      Ikävä
      76
      1005
    7. Kaupunki osti Absin

Nyt vaan yrittäjiä kaivataan
      Haapavesi
      56
      969
    8. Sä oot kyllä

Aika erikoinen nainen
      Ikävä
      45