http://www.senotec.fi/?kuvat.html
vastaus. Jotkut nopeammin, jotkut hitaammin.
Ruostuuko nykyautot?
21
960
Vastaukset
- fjord mies
Kyllä, nykyisessä suolasumussa ja nopeasti.
Mikseivät atomihiiret (ent.vihreät) aktivoidu tähän pohjavesien ja autojen pilaamiseen?- Osa ruostuu, osa ei
Ruotsalaisia tuntuu asia kiinnostavan ja aika yllättävät ovat siellä tulokset. http://www.vibilagare.se/test/rost
- Todellisuus tässä
Nastarenkaiden irroittama tiemössö tunkee kaikki kolot autoissa täyteen tätä mössöä, joka pitää "nurkat" ja saumat aina kosteana mädännyttäen autot nopeasti.
Tästä todistuksena on, että vaikka Saksassa suolataan teitä huomattavasti enemmän niin silti suomalaiset hakevat Saksasta ruosteettomia autoja. Suomessa vastaavat autot ovat monasti jo romuttamolla mädäntyneen korin vuoksi. Saksassa autosta loppuu ensin moottori ja Suomessa autosta loppuu ensin kori.- Oikea todellisuus tässä
Tuo mössöhän on nimenomaan suolamössöä. Suolaus edesauttaa nastarenkaidenkin teitä kuluttavaa vaikutusta. Suolamössö on se joka ruostetta autoja ja se pitää vielä paikat kosteina, joten suola kosteus on tuhoisaa myös autoille.
Tottakai suomalaiset valitsevat, siis ne muutamat sata, ruostumattomia autoja ostettavaksi. Et kai tosissaan edes kuvittele jonkun ostavan jo valmiiksi ruostunutta autoa Saksastakaan. Älä viitsi olla tyhmä.
Saksassa suojataan varmaan huimasti enemmän kuin Suomessa, vaikka siellä talviolosuhteet on Suomeen verrattuna murto-osa ajasta. Näinhän on pakkokin tehdä, kun nastarenkaiden hyviä ominaisuuksia liukkaudentorjunnassa ei siellä ole, edes niinä vähintä aikoina kun siellä sellaisia edes on. Ajatteles Suomen huikeasti kasvava suolamyrkyn levitysmääriä luontoon pitkän talven aikana, jos täälläkin nastarenkaiden liukkaudentorjuntaa ei olisi.
Saksan luontoahan pohjavesineen onkin jo melkoisen huonossa jamassa Suomeen verrattuna. Sellaistako tosiaan haluat Suomeenkin?
- hiekkapuhallus
Toinen ruosteen elämää helpoittava tekijä on etupyörän roiskeläppien puuttuminen. Vaikuttaa aika paljon pohjan, helmojen ja ovien alareunojen kuntoon, kun saavat jatkuvaa hiekkapuhallusta.
- harjattava
Roiskeläpät eivät poista nastamössöä. Vain kuuma vesi ja alustan harjaus.
Ruostuminen on ongelma autotehtaille, siis liian hidas ruostuminen, autot kestää liian pitkään. Siksi autotehtaat ovat huonontaneet metalliseosten laatua ja korroosiokäsittelyä. Ruostesuojauskäsittelystä varsinkin on tingitty. Bonuksena valmistuskustannukset laskevat (eikä sitä välttämättä tarvitse viedä hintaan).
Valtaosassa maista ruostuminen ei edes ole mikään suuri ongelma. Suomi vaan on täysin poikkeus, täällä vallitsee ruostumiselle suotuisat olosuhteet. Mitä leudomat talvet, sitä pahempaa.
Vastaus aloittajan kysymykseen: Kyllä nykyautot ruostuvat, entistä nopeammin.- juu.u.
Kokemuksestani voin kertoa että uusien autojen pohjat, kaikki metalliset palkit jne. Kaikki mitkä ovat vain maalin peitossa niin kaikki sellaiset osat ruostuu. Ainoastaan korroosionestoaineilla käsitellyt kohdat on suojassa ruostumiselta. Uusissakin autoissa löytyy paljon sellaisia alustan rakenneosia jotka on vain maalattu. Kaikki maalatut pohjan osat ruostuvat. Maali sinänsä ei suojaa ruostumiselta maali on vain meikkiä.
- varma korroosio
Nyt kun vaihdoit talvirenkaat kesärenkaiksi niin varmaan huomasit mikälainen nastamössökerros peitti koko alustan. Sen irroittamiseen ei riitä pari sadekeliä, se on jynssättävä kuuman veden kanssa harjaamalla. Siltikään sitä ei saa pois auton koripeltien saumoista. Mössön alla muhii varma ja nopea korroosio.
- Hyvä talvi
Kun vaihdoin maaliskuussa nastat kesärenkaisiin, niin suolamössö oli yllättävän vähäinen. Oikeastaan ei ollut mitään. Ei vaikka suolaa kylvettiin tonneittain. Talvi oli vähäluminen, niin suolamössöä ei kertynyt, vain suolavesihuuhtelua ja se tuli pestyksi konepesunmukana.
- Auton suojaus itse.
Hyvä talvi kirjoitti:
Kun vaihdoin maaliskuussa nastat kesärenkaisiin, niin suolamössö oli yllättävän vähäinen. Oikeastaan ei ollut mitään. Ei vaikka suolaa kylvettiin tonneittain. Talvi oli vähäluminen, niin suolamössöä ei kertynyt, vain suolavesihuuhtelua ja se tuli pestyksi konepesunmukana.
Hyvä talvi nimimerkille vastaus.Et ole sitten itse autoja suojannut.Konepesu ei ota mistään autosta sitä suolamössöä lopullisesti pois.Meinaan santsikoloja jää ruosteelle ja paljon sen suolamössön kans.Ymmärrän jos ei ole paikkaa missä itse suojata autonsa.Ja likaista puuhaa ettei sinne kravaatti-sonneista eikä hienohelmoista ole mitään apua.
- Paha nastamössö
Mineraalien suola onkin helposti vesisateella alustasta huuhtoutumalla lähtevä, toista on nastamössön kanssa, joka ei huutelusta, tai vesikelillä ajamalla lähde minnekään. Nastamössö pysyy kuin paska Junttilan tuvan seinässä, ruostuttaen auton nopeasti.
- 2+16
Nastaössöä ei minulla koskaan ole ollutkaan, vain suolamössöä joka ruostuttaa suojaamattomia pintoja. Täällä etelässä oli viime talvi tässä mielessä hyvä, eli vähäluminen joten suolamössöä ei syntynyt ja paikat pysyivät puhtaampana Kuten kirjoititkin suolavesi huuhtoutuu helposti pois auton pinnoista pesussa ja vesisateellekin luontoa saastuttamaan.
- Konekielto
Konepesun alustapesu on täysi VITSI! Huuhtelee huonosti vain alustan muovit, ihan turhaa. Puutarhaletkulla suihkimalla saa monin verroin paremman lopputuloksen.
- Vaihturit
Suola ei aikaansaa suomalaisilla teillä näkyvää mustaa asfalttipiki- ja kivipölymössöä. Puhdas suola huuhtoutuu auton alustasta pois jokaisella vesikelillä. Ulkoisesti suolainen vesi on yhtä kirkasta kuin suolaton vesi. Nastarenkaiden hakkaama hieno bitumi- ja kivipöly ei lähde edes painepesurilla. Se on irroitettava mekaanisella harjauksella, tosin korisaumojen väleistä sekään ei ole mahdollista. Tämän vuoksi suomalaiset vaihtavat autonsa suolatuilla saksalaisteillä hyvin säilyneisiin samanikäisiin saksalaisiin autoihin.
- enemmänsuolaa
Vastaus alkuperäiseen kysymykseen.
Kyllä ruostuu, mutta kestää kuitenkin tuon kymmenisen vuotta.
Sen jälkeenhän auton arvo on korkeintaan muutama tonni.
Ruostesuojaus ei täten kannata.
- Kannattaa suojata
Suomalaisten autot kannattaa ehdottomasti ruostesuojata. Erityisesti alustan kaikki kapeat liitokset vetävät kapillaarisesti ruosteenestoaineen rakoihin. Suomessa nastarenkaiden irroittama bitumi- ja kivipölyn seos pitää kaikki raot jatkuvasti kosteina aiheuttaen nopean ruostumisen tärkeimpiin rakenteisiin ellei autoa ole hyvin jälkikäteen suojattu. Kysymys ei ole ainoastaan auton loppumisesta enneaikaisesti vaan myös sen kolarikestävyydestä mahdollisen vahingona sattuessa.
Vaikka Saksassa suolataan huomattavasti Suomea enemmän ovat samanikäiset saksalaiset autot ruosteettomia, koska nastarenkadaiden irroittama hieno pöly puuttuu sieltä. Tämän tietää jokainen joka ajaa Saksasta käytettynä tuodulla autolla. Puhdas suola huuhtoutuu jokaisen sateen jälkeen kokonaan pois alustasta, aivan kuin huuhtelisi suolavettä sisältäneen juomalasin hanan alla. Bitumilla kyllästetty nastalieju ei lähde edes liuottimia ja painepesuria käyttämällä esimerkiksi korin vahatulta pinnalta- se on harjattava irti, puhumattakaan alusta santsikoloista. - Ruostuu ne
Ainakin Japanilaiset ovat arempia ruostumiselle ja niitä tulisikin ruostesuojata jo uutena.
Sen sijaan halveksitut Ranskalaiset eivät ole läheskään niin arkoja.
Kun ajaa yli kymmenen vuotta vanhoilla autoilla oppii varomaan tiettyjä merkkejä.
Niitä ovat ainakin Ford, MB, Opel, Nissan, Suzuki, tojota, Subaru ja aivan erityisesti Mitsu.
Kun valitsee vähän ajetun vaikka iäkkään ranskalaisen tietää että niissä voi olla kiusallisia pikkuvikoja mutta moottorit, vaihteistot ja ennen kaikkea korit ovat kestäviä. - Tuho
Nyt autojen pinnat ja varsinkin alustat ovat saaneet viime kesänä pinnoitettujen teiden bitumiliimat koripinnoille. Seuraavaksi nastat rouhivat kiveä ja muuta likaa joka liimautuu alustan bitumoiduille pinnoille. Se ei lähde alustata edes hankaamalla. Näin alkoi auton nopea tuho.
- Ihme_bitumiliima
Niin ja kun nyt taas on käynnistynyt suolan levitys, niin ruostuminen voi käynnistyä. Suolaamalla tiet pidetään märkinä silloinkin, kun ne pakkasen vuoksi olisivat kuivia. Tällä taataan myös nastojen kuluttava vaikutus.
Suolamössöä siis tiedossa ja jos ruostesuojaus ei ole kunnossa, niin todella, kuten kirjoititkin, alkaa nopea tuho.
Minun autoni oli lähinnä helposti pesussa lähtevän kuran peitossa silloin tällöin. Nut kun siihen lisätään syövyttävä suola, niin tarvitaankin jo liuottimia ja ihan toisentasoista pesua, jotta myös suola poistuu kuran mukana.
Mitä on tuo teistä irtoava ja autoosi kiinnittyvä bitumiliima ja miksi sitä esiintyy vain sinun autossasi, mutta ei minun? Enkä ole kuullut kenenkään muunkaan siitä valittavan. Jos sitä sinun autossasi on, niin hylkiikö se erityisesti suolaa eli eli suola ei siihen tartu? Mihin hylkiminen perustuu? - Kaikkea_sitä
Heh.
Jos tuossa naurettavassa palturissasi olisi hiukkanenkin totuutta, niin tuo mystinen 'bitumiliimasi' pitäisi suojata autoa suolan vaikutukselta. Ei suola läpäise bitumia.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1641516Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä281399Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701318Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2201189- 1281105
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3211051Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2271037Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että291970- 76964
- 42959