Otimme asuntolainaa heinäkuussa ja lyhennykset lähtivät pyörimään elokuussa. Kun saimme nyt verokortit niin niissä ei ollut mitään tietoa tuosta asuntolainasta. Kuvittelin, että tieto tulisi suoraan pankilta verottajalle. Näin ei ilmeisesti ole?
Laina on otettu sekä minun, että vaimoni nimiin? Voiko vaimoni vähentää korot kokonaan veroissaan vai meneekö korkovähennys puoliksi molemmille?
Laina ja korot
6
184
Vastaukset
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Pankki ilmoittaa lainan ja koron tiedot Verohallintoon vasta lopullista verotusta varten. Nämä tiedot näkyvät keväällä tulevalla esitäytetyllä veroilmoituksella. Sen sijaan verokorttiin tietoja ei saada pankista, vaan verokortilla näkyvät korot pohjautuvat aiempien vuosien verotustietoihin. Koska korkoja ei ole edellisessä verotuksessa vielä ollut, ei niitä ole osattu ottaa huomioon verokortillakaan. Jotta korot voidaan huomioida vähennyksenä jo nyt ennakkoperinnässä, tulee tilata muutosverokortti.
Puolisoilla voi olla yhteistä velkaa, josta he ovat yhteisvastuussa. Tällaisen velan korot saa vähentää verotuksessaan se puoliso, joka korot on maksanut. Jos toinen puoliso vaatii korot vähennettäväksi kokonaan itsellään, on toiselta puolisolta oltava suostumus vaatimukseen. Muussa tapauksessa korot vähennetään puoliksi kummallakin puolisolla.
Muiden kuin verotuksessa puolisoina käsiteltävien henkilöiden velan korot vähentää kukin verovelvollinen itse.
Ystävällisin terveisin
Päivi VerotiimistäMeillä yhteinen laina, jota yhdessä "maksamme", mutta mies käytännössä maksaa.
Kun kuitenkin vähennykset on järkevintä tehdä suurituloisimman verotuksessa, eikös?
Niin tarvitseeko tällaisessa tapauksessa "luvan" minulta, että mieheni voi vähentää kaikki korot?
Jos tarvitsee, niin miten esitäytelyllä veroilmoituksella tuo suostumus ilmaistaan?
- sande1
Tämä kysymys oli kuin tehty minulle, ja oma asianikin selvisi tästä lukemalla! Kiitoksia! Ja vielä tarkistus 2012 veropäätöksestä, niin kaikki olivat kunnossa :)
Hei, nimimerkki sande1!
Kiitos kiitoksista, mukavaa että sait avun samalla vastauksella!
Hyvää talven jatkoa toivotellen
Päivi Verotiimistä- PoMa
Hei,
Otimme viime vuonna puolisoni kanssa asuntolainan. TIlasin itselleni uuden verokortin, jotta korot huomioitaisiin verotuksessa. Nyt kun olin verkon kautta tilaamassa uutta verkorttia tälle vuodelle niin huomasin, että olin viime vuonna merkannut korot väärään kohtaan. Eli meille tämä laina on ensiasunnon rakentamista varten. Olin kuitenkin merkannut korot pelkkään asuntolaina- kohtaan, en ensiasuntolaina-kohtaan. Pitääkö minun ilmoittaa tästä verottajalle erikseen, vai korjaantuuko tuo asia lopullisessa verotuksessa automaattisesti?
Kiitos jo etukäteen vastauksestanne! Hei nimimerkki PoMa ja kiitos kysymyksestä.
Saat myöhemmin keväällä vuoden 2013 esitäytetyn veroilmoituksen, johon pankki on ilmoittanut asuntovelan ja maksetut korot. Jos ilmoituksella velka- ja korkotiedot ovat kohdassa asuntolaina, tee korjaus veroilmoitukselle kohtaan ensiasuntolaina.
Helpoiten korjauksen teet keväällä aukeavassa verkkopalvelussa www.vero.fï/veroilmoitus
Ystävällisin terveisin
Sari R Verotiimistä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1532617
- 1971890
- 701667
- 921628
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k91351- 721021
- 811010
- 95999
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes190924- 67901