Laina ja korot

Olavi 60

Otimme asuntolainaa heinäkuussa ja lyhennykset lähtivät pyörimään elokuussa. Kun saimme nyt verokortit niin niissä ei ollut mitään tietoa tuosta asuntolainasta. Kuvittelin, että tieto tulisi suoraan pankilta verottajalle. Näin ei ilmeisesti ole?

Laina on otettu sekä minun, että vaimoni nimiin? Voiko vaimoni vähentää korot kokonaan veroissaan vai meneekö korkovähennys puoliksi molemmille?

6

184

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Pankki ilmoittaa lainan ja koron tiedot Verohallintoon vasta lopullista verotusta varten. Nämä tiedot näkyvät keväällä tulevalla esitäytetyllä veroilmoituksella. Sen sijaan verokorttiin tietoja ei saada pankista, vaan verokortilla näkyvät korot pohjautuvat aiempien vuosien verotustietoihin. Koska korkoja ei ole edellisessä verotuksessa vielä ollut, ei niitä ole osattu ottaa huomioon verokortillakaan. Jotta korot voidaan huomioida vähennyksenä jo nyt ennakkoperinnässä, tulee tilata muutosverokortti.

Puolisoilla voi olla yhteistä velkaa, josta he ovat yhteisvastuussa. Tällaisen velan korot saa vähentää verotuksessaan se puoliso, joka korot on maksanut. Jos toinen puoliso vaatii korot vähennettäväksi kokonaan itsellään, on toiselta puolisolta oltava suostumus vaatimukseen. Muussa tapauksessa korot vähennetään puoliksi kummallakin puolisolla.

Muiden kuin verotuksessa puolisoina käsiteltävien henkilöiden velan korot vähentää kukin verovelvollinen itse.

Ystävällisin terveisin
      Päivi Verotiimistä

• Meillä yhteinen laina, jota yhdessä "maksamme", mutta mies käytännössä maksaa.

Kun kuitenkin vähennykset on järkevintä tehdä suurituloisimman verotuksessa, eikös?

Niin tarvitseeko tällaisessa tapauksessa "luvan" minulta, että mieheni voi vähentää kaikki korot?
        Jos tarvitsee, niin miten esitäytelyllä veroilmoituksella tuo suostumus ilmaistaan?

• sande1

Tämä kysymys oli kuin tehty minulle, ja oma asianikin selvisi tästä lukemalla! Kiitoksia! Ja vielä tarkistus 2012 veropäätöksestä, niin kaikki olivat kunnossa :)

• Hei, nimimerkki sande1!

Kiitos kiitoksista, mukavaa että sait avun samalla vastauksella!

Hyvää talven jatkoa toivotellen
      Päivi Verotiimistä

• PoMa

Hei,

Otimme viime vuonna puolisoni kanssa asuntolainan. TIlasin itselleni uuden verokortin, jotta korot huomioitaisiin verotuksessa. Nyt kun olin verkon kautta tilaamassa uutta verkorttia tälle vuodelle niin huomasin, että olin viime vuonna merkannut korot väärään kohtaan. Eli meille tämä laina on ensiasunnon rakentamista varten. Olin kuitenkin merkannut korot pelkkään asuntolaina- kohtaan, en ensiasuntolaina-kohtaan. Pitääkö minun ilmoittaa tästä verottajalle erikseen, vai korjaantuuko tuo asia lopullisessa verotuksessa automaattisesti?

Kiitos jo etukäteen vastauksestanne!

• Hei nimimerkki PoMa ja kiitos kysymyksestä.

Saat myöhemmin keväällä vuoden 2013 esitäytetyn veroilmoituksen, johon pankki on ilmoittanut asuntovelan ja maksetut korot. Jos ilmoituksella velka- ja korkotiedot ovat kohdassa asuntolaina, tee korjaus veroilmoitukselle kohtaan ensiasuntolaina.

Helpoiten korjauksen teet keväällä aukeavassa verkkopalvelussa www.vero.fï/veroilmoitus

Ystävällisin terveisin
      Sari R Verotiimistä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      153
      2617
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      197
      1890
    3. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      70
      1667
    4. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1628
    5. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1351
    6. Minkälaisesta seksistä

haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      72
      1021
    7. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      81
      1010
    8. Tarkkanäköisyys

Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      95
      999
    9. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      190
      924
    10. Milloin viimeksi

Tunsit perhosia vatsassa? 🦋🦋
      Ikävä
      67
      901
    Aihe