Jag har flyttat till svenskspråkig kommun och vill databaser min skolsvenskan här. Men, nu vill jag fråga av finlandssvenskor kultur att om jag, medelålder kvinnan, sägar ibland om nån skada händer, att "sjutton!" så är det skamligt för mig?
Hur hemsk är "fan!"
Vilka ord är synonymer med finsk språk "hitsi!" / "hitto!" / "pahus!" eller "pahus soikoon!"
Liksom ni vet, de är hemsk i vår kultur.
Kan någon vänligen berätta att jag vet hur man kan säger eller inte?
Frågan av svordomar
4
334
Vastaukset
- kattsvansen
Sjutton är mycket milt,eller sjutton också.... det kan också mormödrar säg.Fan är redan värre...det kanske man får säga spontant om man slår sig på tummen med hammare.Förbannade,jävla och satan tex. är inte bra att använda.Du kommer nog att märka att svenskspråkiga (åtminstone på en tvåspråkig ort )använder många finska svordomar också.
- medelålder
Tack för svaren.
Juu, den är sant vad du skrev av finska svordomar! Den var ganska stor överraskning när jag hörde dem första gånger :0 - Anonyymi
Åtminstone här i huvudstadsregionen används mycket finska svordomar.
- Anonyymi
Det är mera Sisu i finska svordomar :D
Skånepåg
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 962179
- 1291408
Ammuskelua taas
Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.231370Juniorivalmennus Jokereissa..
Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau291318- 681233
Introverttinä osastolla
Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s3371048- 89975
Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?
Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?56924- 122797
- 82786