Jag har flyttat till svenskspråkig kommun och vill databaser min skolsvenskan här. Men, nu vill jag fråga av finlandssvenskor kultur att om jag, medelålder kvinnan, sägar ibland om nån skada händer, att "sjutton!" så är det skamligt för mig?
Hur hemsk är "fan!"
Vilka ord är synonymer med finsk språk "hitsi!" / "hitto!" / "pahus!" eller "pahus soikoon!"
Liksom ni vet, de är hemsk i vår kultur.
Kan någon vänligen berätta att jag vet hur man kan säger eller inte?
Frågan av svordomar
4
238
Vastaukset
- kattsvansen
Sjutton är mycket milt,eller sjutton också.... det kan också mormödrar säg.Fan är redan värre...det kanske man får säga spontant om man slår sig på tummen med hammare.Förbannade,jävla och satan tex. är inte bra att använda.Du kommer nog att märka att svenskspråkiga (åtminstone på en tvåspråkig ort )använder många finska svordomar också.
- medelålder
Tack för svaren.
Juu, den är sant vad du skrev av finska svordomar! Den var ganska stor överraskning när jag hörde dem första gånger :0 - Anonyymi
Åtminstone här i huvudstadsregionen används mycket finska svordomar.
- Anonyymi
Det är mera Sisu i finska svordomar :D
Skånepåg
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!
Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.947106- 1723722
- 533259
Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?
Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä2332384- 482125
- 411978
- 471869
Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa.
Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa. Millainen se oli?241818- 601768
- 191753