XJS:n kulutus

Pellari

Olen ajatellut ostaa 88 vuosimallin XJS:n. Tosin hiukan huolestuttaa kuinka paljon 5.3 litrainen kone vie bensaa?

Mitä em. auto muuten maksaisi Suomessa (ajettu 100 000 km)?

19

2449

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • XJS-85

      Terve!
      Vaikea sanoa, mitä V12 kuluttaa.
      Itse olen 3.6:lla päässyt tänä kesänä n. 12 litran kulutukseen sekoitetussa maantie-/moottoritieajossa ,kaupunkiajon kulutuslukemia ei edes viitsi tunnustaa. Villit huhut tosin lupailevat 3.6:n kulutuksen olevan mahdollista tipahtaa n. 8...9 litran tasolle.
      Mielenkiintoista tietää, mitä täysmoottori kuluttaa..!

      • XJS 3,6

        Ostin ihan vastikään XJS 3,6:n manuaalilla. Muutama sata kilometriä takana ja hyvin tuntuu pelittävän. Mainitkaahan kulutuskeskustelussa, onko autonne automaatti vai manu. V12-koneiset ilmeisesti lähes kaikki automaatteja, vai? Onko muuta muistettavaa, mielestäni Jag on kuitenkin aika perusauto, vähän tyylikkäämpi vaan...?


      • omistaja
        XJS 3,6 kirjoitti:

        Ostin ihan vastikään XJS 3,6:n manuaalilla. Muutama sata kilometriä takana ja hyvin tuntuu pelittävän. Mainitkaahan kulutuskeskustelussa, onko autonne automaatti vai manu. V12-koneiset ilmeisesti lähes kaikki automaatteja, vai? Onko muuta muistettavaa, mielestäni Jag on kuitenkin aika perusauto, vähän tyylikkäämpi vaan...?

        "perusautossa" on esimerkiksi V12 moottori-mikä merkki poikkeaa ja erottuu edukseen niin ulko-kuin sisämuotoilultaa muista-missä "perusautossa" oli esimerkiksi jo 70-luvulla yhtä edityksellinen pyörien ripustus/jousitus varsinkin takana kuin myös edessä (tietääkseni kehitys vielä menee eteenpäin tosin myös valmistuskustannukset ruvenneet ehkä vaikuttamaan) = missä "perusautossa" oli ja on vastaavat ajo-ominaisuudet > "vähän" myös oleellista tekniikkaa ja tässä vain muutama eroavuus perusautosta mutta jos ymmärrät mitä kysyin niin tuskin vertaat tai puhut enään perusautosta (ainoa mikä on makuasia = ulko- ja sisämuotoilu)!?!....eli se siitä "perusautosta"


      • Tuore tapaus
        omistaja kirjoitti:

        "perusautossa" on esimerkiksi V12 moottori-mikä merkki poikkeaa ja erottuu edukseen niin ulko-kuin sisämuotoilultaa muista-missä "perusautossa" oli esimerkiksi jo 70-luvulla yhtä edityksellinen pyörien ripustus/jousitus varsinkin takana kuin myös edessä (tietääkseni kehitys vielä menee eteenpäin tosin myös valmistuskustannukset ruvenneet ehkä vaikuttamaan) = missä "perusautossa" oli ja on vastaavat ajo-ominaisuudet > "vähän" myös oleellista tekniikkaa ja tässä vain muutama eroavuus perusautosta mutta jos ymmärrät mitä kysyin niin tuskin vertaat tai puhut enään perusautosta (ainoa mikä on makuasia = ulko- ja sisämuotoilu)!?!....eli se siitä "perusautosta"

        Tarkoitin perusautoa positiivisessa mielessä; uskaltaa ostaa ja ylläpitää jotenkin järkevillä kuluilla. Monien mielestä Jaguar kun ei ole mitenkään vaihtoehto hankittavaksi. Itselleni pelkän ylläpidon (osien hinta, työnsuorittajien vähäisyys jne.) kannalta "mahdottomia" autoja ovat mm. Dodge Viper, Ferrarit, Lambot ja sitä rataa.


    • Tuamas

      Autot on mielenkiintoisesti hinnoiteltu, ei niissä ole selkeää hintaa määräytynyt, kun autoja on niin vähän tarjolla. Hinnat ovat 15-25teur.
      Itse tuotiin 4.0 avo, bensankulutus on aika kohtuullista, maantiellä 10-11 ja sekalaisessa ajossa 12-15.

    • x-mies

      Kaverini englannissa ajoi XJS:llä vajaan vuoden, pitempään ei ollut varaa. Kulutus oli 8 mpg eli 8 mailia gallonalla. Äkkiä päässä laskien tekee noin 30 litraa sadalla.

    • Fifth

      Vuoden 89 XJ-S V12, ajettu reilut 100.000 km, vie oman ajotietokonenäytön mukaan tien päällä 10,7, sekalaisella kaupunkiajolla 15 l/100km. Kun auto on puhtaasti kesäkäyttöön hankittu harrasteauto, ei kulutuksella oikeasti ole merkitystä. Se on terveen merkki, kun ruoka kelpaa.

      15-25.000 euroa tuntuu olevan kotimaisen tarjonnan hintahaarukka. Alarajalla ikä näkyy, yläpäässä pitäisi yksilön olla jo hyvä.

      Suosittelen, on todella mukava auto tien päällä.

    • omistaja

      että sellaisella kun ajelet niin kumma kyllä se bensan kulutus/hinta menettää nopeasti TÄYSIN merkityksensä (viitaten aikaisempiin kommennteihini) ja jos joku, joskus, jossain näin sanoo (kun katsoo bensan hintaa) niin siinä on varmastikkin jotain perää, ellei omistaja ole multimiljonääri (ja siltikin)...no omani (5,3 V12 HE Sports) kuluttaa kokemukseni mukaan/perstuntumalta suurinpiirtein (kun ei ole edes kiinnostanut parin kuukauden jälkeen pitää ajotietokonetta päällä=ihan sama mitä se näyttää tai kuluttaa) matkaajossa 10-13l/100km > riippuen tietysti paljonko tehoa haluat esim. rekkojen ohituksissa käyttää (voimaa käyttöön ei saa tyhjästä), kaupungissa kun ajan kesäisin kaikki työmatkat olematta tulppana liikenteessä 15-18l/100km

    • Mursu

      Minulla on -92 XJS 4.0. Se on toki eri asia kun vähän vanhempi ja V12. Mutta viime kesänä totesin taas, että pidempiaikaisessa maantieajossa moottori on suorastaan taloudellinen. 629 km yhteen menoon, 59 litraa bensiiniä. Se oli reissu Oulusta Kirkkonummelle, kaikenkaikkiaan noin 9,3 l/100km. Seka-ajossa sitten meneekin 10,2-11,8 litraa/100. Pistä noihin arvoihin vähän V12-lisää, niin saat todellisen kulutuksen.

    • Pellari

      Kiitos tiedoista. Itse muutin kesällä Saksaan ja työmatkalla menen aina yhden autoverstaan ohi joka huoltaa vanhoja englantilaisia autoja, etupäässä Jaguaareja.

      Tarkastinkin heti tarjontaa verkosta. Halvimmillaan täällä XJS 12V 5.3 l, automaatti ja ratti oikealla, ajettu 100 000 - 150 000 km, noin 85 malli maksaa 3500 e. Jos haluaa ratin vasemmalle niin hinnat näyttävät alkavan 5000 e keippeiltä.

      Tuli vain mieleen että, jos hankin auton ja jos palaan Suomeen, niin mikähän sen hinta olisi ollut.

      • omistaja

        laitatko vähän tietoja mistä osoitteista Saksasta katselit niin voisin itsekkin vähän "pällistellä"


      • Pellari
        omistaja kirjoitti:

        laitatko vähän tietoja mistä osoitteista Saksasta katselit niin voisin itsekkin vähän "pällistellä"

        Kokeile vaikka seuraavalla, sillä löytyy aika paljon.

        http://www.autoscout24.de/index.asp


      • XJR-S
        omistaja kirjoitti:

        laitatko vähän tietoja mistä osoitteista Saksasta katselit niin voisin itsekkin vähän "pällistellä"

        Soppa maistuu: maantie 13l, kaupunki 25 l/km. Mutta on se sen väärti.
        Toinen hyvä hakuosoite on vanha tuttu www.mobile.de .


    • omistaja

      syödä hyvin että jaksaa" ja totta se on että terveen merkki on kun ruoka maistuu...

    • BRG

      Omalla 4 litran X300:lla näyttää menevän 4km työmatkan sahaamisessa vähän reilu 17 l/100 km. Tuolla matkalla moottori ei ehdi edes kunnolla lämmitä ja keskinopeuskin on about 30 km/h, joten kulutuslukema on siksi korkea.

      Sitten kun lähdetään moottoritielle ja vakionopeussäädin lukemaan 135 km/h (pysyy rikesakon puolella), niin kulutus onkin enää kohtuulliset 11 litraa.

      Yleensä kaikki tehokkaammat ja vähän tehottamammatkin autot syövät. Työkaverilla pakasta vedetty 2.5 litran V70 turbo, työmatkakulutus vähän alle 15 litraa. Toisella, tosi rauhallisesti ajelevalla 9 v vanha 2.3 litran Saab 9000, kaupunkikulutus 12.5 l.

      Eli ei Jaguar varmaankaan paljon poikkea muista tehokkaista autoista, pienen lisän tuo iso litrakoko kuitenkin taitaa aiheuttaa. Jos kulutus on tärkeä, hanki kakkosautoksi Corolla lyhyille pätkille ja käytä Jaguaria matka-kruisailuun. Jos siis on tilaa pitää kakkosautoa, keskikaupungilla yleensä vähän hankalaa.

      • XJR-98

        Tässä mitattuja ja tarkistettuja kulutuslukuja:

        XJR - 98, 120 000 km. 17 litraa sadalla (kaupunkiajossa), 10-14 litraa maantieajossa.

        X-type 2.5 -04, 10 000 km. 9.5 litraa sadalla (95% kaupunkiajoa, suurin osa vanhemman naisen ajamana)

        Ford Focus 1.4 -02 40 000 km, 10 litraa kaupungissa, 8 litraa maantiellä (muijan ajamana).

        Camaro 5.7 V8 (automaatti) -95 70 000 km yli 20 litraa kaupungissa, 12 litraa maantiellä

        Chrysler NewYorker 5.9 V8 -80 130 000 km 30 lit
        Johtopäätös: bensan kulutus on eniten kuljettajan ajotavasta kiinni. Jos Fordin mopedi kuluttaa kympin naisen ajotavalla, niin AIVAN sama jos jagge vie vaikka tuplat, on sen arvoista!


      • omistaja

        on mielestäni asia millä ei loppujen lopuksi ole mitään väliä, itse olen muutamaan kysymyseen vastannut: "eikö kuluruksen kanssa tule tai ole onglmia" ja vastaan aina että "ei ongelmia, hyvin kuluttaa"!


      • XJR-98
        omistaja kirjoitti:

        on mielestäni asia millä ei loppujen lopuksi ole mitään väliä, itse olen muutamaan kysymyseen vastannut: "eikö kuluruksen kanssa tule tai ole onglmia" ja vastaan aina että "ei ongelmia, hyvin kuluttaa"!

        Heheh, loistava vastaus tuo "no problem, hyvin kuluttaa!". Toi täytyy muistaa :)

        Minulta kysytään usein: "no kuinkas on jagge pelannut?"
        Vastaus aina sama: "hyvin on pelannut, pari tasapeliä, muut voitettu".

        Jengi jää suuauki ihmetteleen mitä minä tuolla tarkoitin :)


    • H.E.E.

      Minulla menee noin 40€ enemmän rahaa bensaan kuukaudessa kuin edellisellä 1.6 koneella varustetussa autossani.
      Ja arvatkaa mitä - ei muuten harmita pätkääkään!

      Tuo XJS ei tule varmaan ihan käyttöautoksi, joten ajot jäävät muutamaan tuhanteen kilometriin vuodessa. Niillä kilometreillä kuukausittainen bensan "lisäkustannus" verrattuna "normaaliin" autoon ollee luokkaa kymppi tai pari.

      Lopetin tupakin polton noin vuosi sitten. Säästän siinä noin 600€ vuodessa. Se on hivenen enemmän kuin bensan "lisäkulutuksesta" aiheutuva "lisäkustannus", joten taidan olla -0 tilanteessa ;)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sannalla tänään vuorossa The Daily Show

      Eli nyt mennään jo satiirin puolelle. Tuohan on vähän kuten Lindströmin ohjelma Suomessa.
      Maailman menoa
      141
      8341
    2. Tanskassa lain vaatimana Bovaer tappanut nautoja ja sairastuttanut

      Samaa myrkkyä myös Suomen lehmiin ollut tuloillaan, miten teidän tilalla? https://www.agriland.ie/farming-news/bovaer-m
      Maailman menoa
      104
      7539
    3. Täysi ryöpytys Sanna Marinille ulkomailla.

      https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f699d84f-fa53-4dba-8718-2c395017fc55 Sanna Marinin kirja saa todella tylyn vastaanot
      Maailman menoa
      104
      5745
    4. Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!

      Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,
      Maailman menoa
      97
      5656
    5. Minja Koskelan "istumista" kertovassa uutisessa ei sanottu persuista mitään

      eli jälleen kerran äärivasemmistolainen valehtelee, hän kun väittää että juuri persut ovat lähetelleet Koskelalle vähemm
      Maailman menoa
      119
      4840
    6. Pekka Visuri: "Suomen on aika irrottautua Ukrainan sodasta"

      Slava Ukraina-mölinät eivät enää auta. Ukraina on sotansa hävinnyt. Nyt tarvitaan poliittista selvänäköisyyttä, reaalipo
      Maailman menoa
      147
      2672
    7. Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa

      (Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys
      Maailman menoa
      63
      2519
    8. Ei välimatka meitä erottanut

      Vaan välirikko ja väärinymmärrykset. Oikeastaan henkinen välimatka on meidän välillä pieni, näin uskon. Näen koko ajan e
      Ikävä
      8
      1495
    9. Maajussi-Villen morsioehdokas Maarit ei halunnut Villeä - Tämä totuus valkeni kuvauksissa!

      Ohhoh, tekikö Maarit mielestäsi oikean ratkaisun Villen suhteen? Maajussi-Ville on herättänyt voimakkaita tunteita puol
      Maajussille morsian
      7
      1454
    10. Kohta taas mesikämmeneen

      Onneksi kaupunki ostaa mesikämmenen, niin päästään taas tekemään rahaa
      Ähtäri
      53
      1349
    Aihe