Heips.
Mulla on alumiinivene (naurua) jep, se on buster ja vanha, mutta tarttis vaihtaa vanha päävirtakytkin joka kaipaa uusimista. Nyt tarttis laittaa puusta tai jostain (vaneri) johon kiinnittää uusi kytkin. Nyt kuuluu kenties tyhmäkin kysymys: Miten alumiini suhtautuu rosteripultiin jolla olen ajatellut lätkän kiinnitää takapenkin etuosaan. Eli syöpyykö aou vai voinko olla huoletta, eikä alu hapetu rumaksi kirjavaksi paletiksi?
Al + rauta
9
208
Vastaukset
- 4+16
Ei tuossa kysymyksessä mitään tyhmää ole. Galvaanisen korroosion vaara on olemassa, tosin ei niin pahana kuin vedenalaisissa osissa, koska tuo ei ole jatkuvasti märkänä. Pistä muoviprikka molemmin puolin alumiinilevyä, niin se auttaa melkoisesti.
- dfh67
Käytä haponkestäviä pultteja ei ruostumattomia niin ei ole ongelmia.
- Takuu 20 v.
Käytä mitä vaan pulttia. 8 mm pultti kestää takuulla 20 vuotta ko. paikassa ja sitten on taas aika vaihtaa kytkin.
Ei se alumiini hapetu galvaanisessa parissa, se syöpyy, anodisointi on eri juttu.
Voit huoletta kiinnittää sen millä tahansa pultilla, pultin pinta on niin pieni koko veneen pintaan että syöpymistä tulee vain kosketuskohtaan.
Jos se kalvaa mieltä, niin laita alumiini- tai muovipulteilla, ne kestää tuollaisessa paikassa mainiosti.- Karl Dönitz
Tattista vaan. En ole koskaan törmännyt alumiinisiin tai muovipultteihin. Tarttree lähteä rautakaupasta kysäseen sellaisia. Kiitos sulle.
- EVM
Vedenpäällisissä osissa ongelmaa ei ole, mutta jatkuvasti veden alla olevissa osissa. voi alumiini ruveta syöpymään. Eli ei ongelmaa sinun tapauksessasi
- Älä tee vaikeaksi
Purjeveneiden alumiinimastoissa on kiinni paljon haponkestävästä teräksestä valmistettuja osia, joten korroosio ei ilmeisesti ole mikään mahdoton ongelma. Kuvittelisin, että kysyjän tapauksessa suurin vaikeus vuosien jälkeen on kiinni jämähtäneen pulttiliitoksen avaaminen.
- miksei niiteillä?
Ihmettelen sitä, ettei kukaan ole suositellut alumiinisten vetoniittien (pop-niittien) käyttämistä lätkän kiinnittämiseen busteriin.
- Karl Dönitz
Heips.
En ole pop-niitteihin oiken paljon koskaan ollut innostunut, en tiedämiksi, olen niitä kyllä jonkin verran käyttänyt. Löysin alumiinisia pultteja paikallisesta rautakaupasta, ja niillä laitan vanerin peltiin kiinni.
Kiitos kaikille asiasta kommentoneille.
K.D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Maatalous- ja yritystuet pois, työeläkevaroilla valtion velka pois
Suomi saadaan eheytettyä kädenkäänteessä, kun uskalletaan tehdä rohkeita ratkaisuja. Maatalous- ja yritystuet ovat hait253148Hei! Halusin vain kertoa.
En tiedä luetko näitä, mutta näimme n.4vk sitten, vaihdoimme muutaman sanan ja tunsin edelleen kipinän välillämme. Katso3803Kirjoittaisit edes jotain josta tiedän
Varmasti oletko se oikeasti sinä. Tänään tälläinen olo. 68760Miksi ikävä ei helpotu vuosien jälkeenkään?
Tänään olin ensimmäistä kertaa sinun lähtösi jälkeen tilassa, jossa vuosia sitten nähtiin ensimmäistä kerta. Ollessani3710Mistä tietää, onko hän se oikea?
Siitä, kun sitä ei tarvitse miettiä. Siitä, kun hänen olemassa oleminen ja ajatteleminen saa hymyilemään. Siitä, kun ha35607Miten voitkin olla aina niin fiksu
...aina niin huomaavainen, kärryillä ja kartalla. Yritän etsimällä etsiä sinusta jotain vikaa, että saisin pidettyä sydä32601- 41550
Tiesitkö? Suomessa lääkäri voi toimia ammatissaan, vaikka hän olisi seksuaalirikollinen
Järkyttävää… Motin mukaan Suomessa lääkäri voi toimia ammatissaan, vaikka hän olisi yksityiselämässään syyllistynyt es20549Sofia Zida puhuu rehellisesti suhteesta Andy McCoyhin: "Se on ollut mulle tavallaan..."
Sofia ja Andy, aika hellyttävä parivaljakko. Sofia Zida on mukana Petolliset-sarjassa. Hänet nähtiin Yökylässä Maria Ve3529- 40521