Tänään (oikeesti se olisi ollut eilen, mutta olin bisi muualla) lähtee meiltä tontut ullakolle...ja jolukuusi riisutaan nakuksi.
Ja nyt sitten siivoomaan joulua ullakolle
106
261
Vastaukset
"Paloma.se.co"
Olet ehkä myöhässä ideasi kanssa?
http://keskustelu.suomi24.fi/node/11977781
Kun aika koittaa, kaikki katoaa.
vaan vanhat tavat eivät koskaan.
H.- Tyhjästä päästä....
Voi, miten mukavaa että sinä laitoit tuon perinteisen linkkisi taas tähänkin keskusteluun. Vaikkei sinulla taaskaan mitään sanottavaa ollutkaan. Mutta kerää nyt niitä viestikappaleita, jos vaikka pääsisit korkeimmalle pallille kun ahkerimmille packanjauhajille palkinnot vuoden lopussa jaetaan.
- lope-ta
Tyhjästä päästä.... kirjoitti:
Voi, miten mukavaa että sinä laitoit tuon perinteisen linkkisi taas tähänkin keskusteluun. Vaikkei sinulla taaskaan mitään sanottavaa ollutkaan. Mutta kerää nyt niitä viestikappaleita, jos vaikka pääsisit korkeimmalle pallille kun ahkerimmille packanjauhajille palkinnot vuoden lopussa jaetaan.
Lisäksi linkillä ei ollut mitään yhteyttä aloitukseen. Kunhan jotain....
- monia tapoja
lope-ta kirjoitti:
Ellei joku muuta ullakolle muuksi ajaksi vuotta, jouluksi laskeutuu sieltä alas.
lope-ta kirjoitti:
Minä mietin juuri tuota samaa siis mitä yhteyttä noilla asioilla oli keskenään?
"Genio y figura hasta la sepultura"
Vanha espanjalainen sananlasku tarkoittaa suurinpiirtein että luonteenlaatu ja kropan muoto samat hautaan saakka. Pätee sinunkin suhteesi?Paloma.se.co kirjoitti:
Vanha espanjalainen sananlasku tarkoittaa suurinpiirtein että luonteenlaatu ja kropan muoto samat hautaan saakka. Pätee sinunkin suhteesi?Tää oli hunkszille vaikka se lipsahtikin ihmeen alas ketjussa.
Paloma.se.co kirjoitti:
Vanha espanjalainen sananlasku tarkoittaa suurinpiirtein että luonteenlaatu ja kropan muoto samat hautaan saakka. Pätee sinunkin suhteesi?"Paloma.se.co"
Kaikki ei voi kadota samaan aikaan.
Vaikka muuttaminen voikin paljon muuttaa.
Antakaamme siis alkuperäiselle muutto-aloitukselle aikansa ja paikkansa.
Ja katsokaamme tulevia vuosia paikallaan olevin hyllyin.
Kun meillä kerta on.
H.- Oman ladun tallaaja
Tyhjästä päästä.... kirjoitti:
Onhan täällä sellaisiakin jotka tulevat uusina keskustelemaan ja ei ole hajuakaan mitä vuosi sitten on keskusteltu. En todellakaan ryhdy tutkimaan mitä kautta historian täällä on kirjoiteltu. Löysin tien tänne vasta eilen kun ryhdyin surffailemaan ajankuluksi kun nyt sairauslomalla ei voi mitään isompaa tehdä ja siksi on aikaa joutastella täällä.
Jos aihe ei miellytä, niin ei ole pakko sitä kommentoida. Jos mielipide ei miellytä, niin hypätään yli kommentti, eikös juu?
Hyppäsin aikoinaan korkeutta ja pingoin pikamatkoja. Oletan siten että osaan sujuvasti hypätä tylsät jutut yli vaikka välillä apuna kyynärsauva. Tarvittaessa pötkin pakoon.
Joulu on perinteisesti siivottu loppiaisena. Joulukoristeet aseteltu perinnepahvilaatikkoon. Joululiinat ja verhot sellaisiin vanhanaikaisia pahvisiin matkapakaaseihin. Kynttilät saa vielä loistaa ikkunalla.
Jouluvihkoon olen kirjannut vuosikymmeniä mitä kellekin olen antanut lahjaksi. Eipä tule sitte annettua samaa toisena vuonna. Jouluvihkoon voi sitte kirjata kun vuoden alla kuulee toiveita ja havaitsee mitä missäkin tarvitaan todella. Sini- vuodevaatteiden säilytyspussi on sängyn alla omassa työhuoneessa, jonka sain ihan omaan käyttöön kun lapset lensi maailmalle.. Parit sukatkin olen ennättänyt kutoa sinne odottamaan mahdollista tarvitsijaa.
Jouluruokaa tuli tehtyä sopivasti eikä jämiä tarvinnut varastoida pakkaseen. Läskisoosi muhii hellalla. Enää propleemana että tekeekö perunamuusia vai keittääkö tuppipotut;)
- -.äl-,f
Joulupuu komistuu pihallamme.
Ei neulasia parketilla.- =====.
Ruvetaan oottamaan joulua
- tiina@
meidän muovikuusi odottaa liiteriin vientiä
tossa terassilla kai sen joku sinne joskus vie
ei oo neulasia
mutta ei oo kyllä parkettiakaan
iänikuisen vanhat lautalattiat
nätisti ajan patinoimat. Jouluvalot olen sammuttanut, mutta en vielä korjannut niitä mihkään. Kuusta ei edes ollut, tai oli sellanen muovikuusen latvus jossa muutama köynnös ja pallot. Oli kissojen siedätyskuusena et jos ensvuonna uskaltais laittaa ihan kokonaisen kuusen pystyyn ilman et noi repii kaikki koristeet alas.
Valot on vimpat lähtemään meidän huushollissa, varsinkin pihalta, kun on niin mustaa maa ja taivas. Vuosien aikaan on kehittynyt systeemi tähänkin: uudeltavuodelta lähtee adventtikynttilät jne. kaikki mikä on laitettu aikaseen. Loppiaiselta lähtee kuusi, nuutilta tähdet ja muut sisäjutut (viimeiset tontut) ja pääsiäiseltä otetaan puskista pois lamput.
Tänä vuonna on kaikki sekasin: kuusi koreilee tossa vierellä ja muija vaan blogaa.Loppiaisena siivosin asuntoni ja tiistaina pesin ison pyykin ja kaksi mattoa.
Tänä aamuna heräsin kun eräs rappukäytävämme mummeli soitti ovikelloa kello 7.40. Avasin ovaen unisena ja mummo alkoi komentamaan hae pyykkisi pois kuivaushuoneesta. Siellähän on vain kaksi mattoa nurkassa sanoin äimistyneenä.
Minä en pane vaatteitani kuivumaan, ennen kuin matot ovat pois.
No, eikun hakemaan. Valpastuin ja keitin kahvin. Sain viestin. Esikoinen meni läpi neulansilmän. Olin onnellinen j- Vesimies 1
Vähän haikeana vein kuusen ulos . Oksasaksilla sen raiskasin osiin ja tungin jätesäkkiin . Rungon heitin ikkunasta ulos kun keihään . Oli niin vihreä ja kaunis , vaan kaikki loppuu aikanaan . Kivasti meni vuoden pimein aika kynttilöiden ja kaiken jouluunkuuluvan kimalluksen kanssa . Vielä on kakkua pullaa ja piprua kahvikupposen kanssa , mikäs tässä on immeisen ollessa . Elämä on taas mallillaan
kun päiväkin alkaa pidentyä ihka väkisin , valo lisääntyy ja kevät lähestyy . Olen syntynyt helmikuussa ja siksi kai riemuitsen keväästä , olen päässyt ahtaasta pimeästä pois , VALOON . Ei muuten tulis mieleenkään ottaa valoja pois, olishan se ankeeta tulla töistä pimee mökki kyyhöttäis sateen keskellä.
Mulle ne on pimeäaika valot laitan marraskuus ja otan pois ehkä maaliskuus jos reipas olen.- Korppis*
Minullakin palaa valot jokaisessa ikkunassa illalla. Karsin pois joulutähden ikkunasta, mutta minusta tuntuu, että sisällä on illalla liian pimeää johtuneeko siitä, että en ole oppinut ostamaan oikeita lamppuja sillä kaikki ovat mielestäni himmeämpiä kuin entiset hehkulamput.
Korppis* kirjoitti:
Minullakin palaa valot jokaisessa ikkunassa illalla. Karsin pois joulutähden ikkunasta, mutta minusta tuntuu, että sisällä on illalla liian pimeää johtuneeko siitä, että en ole oppinut ostamaan oikeita lamppuja sillä kaikki ovat mielestäni himmeämpiä kuin entiset hehkulamput.
Ei niis lampuis mitään vikaa oo mut silmät vaatii enemän valoa et näkis jotain.
Töis joskus tuskailee kun pitää olla paljon valonheittäjiä et jotain näkis.
Sivumennen sanoen noi ledi valaisimet on melko kirkkaan valkeita.- Korppis*
koti-kiusattu kirjoitti:
Ei niis lampuis mitään vikaa oo mut silmät vaatii enemän valoa et näkis jotain.
Töis joskus tuskailee kun pitää olla paljon valonheittäjiä et jotain näkis.
Sivumennen sanoen noi ledi valaisimet on melko kirkkaan valkeita.Onhan niissäkin tehoeroja sillä eteisessä ja keittiössä on kirkkaat lamput, mutta olohuoneessa himmeämmät. Pitää opetella niistä tehoista tietoa. Voihan se olla niinkin, että jouluna olohuoneeni oli valomerenä kun kuusi oli keskeisellä paikalla ja nukketalokin oli valaistu ; )
- Korppis*
Paloma@
Ja nyt sitten siivoamaan joulua ullakolle, voidaan tulkita myös siten, että menet nyt ullakolle, jossa alat siivoamaan joulua ; )Hyvä havainto, korppis :)
Jpulu on edelleen joka paikassa en ole ehtinyt siivoamaan mitään nyt keitän lihasoppaa ja sitten ollaan menossa ostaan lumilinkoa (tai mikä se on suomeksi) koska huomenna pitäisi alkaa talvi.Paloma.se.co kirjoitti:
Hyvä havainto, korppis :)
Jpulu on edelleen joka paikassa en ole ehtinyt siivoamaan mitään nyt keitän lihasoppaa ja sitten ollaan menossa ostaan lumilinkoa (tai mikä se on suomeksi) koska huomenna pitäisi alkaa talvi.Bah humbug....siis ei jpulu vaan joulu.
- Korppis*
Paloma.se.co kirjoitti:
Bah humbug....siis ei jpulu vaan joulu.
Meillekin on luvassa talvi vaikka mielessäni on kesä. Tilasin näet tänään matkaliput rapakon taakse. Asetumme Manhattanille ihan kivalle aitiopaikalle taivastelemaan amerikanmeininkiä.
Joulukuusi lähti sitten vihonviimein eilen .....kartsalle asti. Neulasten pois siivoamiseen meni koko loppu iltapäivä. Yöllä satoi lunta ja maisema kauniin valkoinen. Nyt kohta kokeilemaan lumilinkoa!
Nuutinpäivänä lähtee tontut kotiinsa muut jutut on nyt pakattu ja menossa varastoon. Ei siis ullakolle.- //:((
Olisit pitänyt joulun valmiina ens joulua varten, ei ois tarvinnu hössöttää alvariinsa.
//:(( kirjoitti:
Olisit pitänyt joulun valmiina ens joulua varten, ei ois tarvinnu hössöttää alvariinsa.
Mä tykkään hössöttämisestä!
Huomenna vaihdan verhot ja pöytäliinat ja laitan talven tekstiilit tilalle. Kaikki punanen pois!
- lapin muija
Joulu on jo laatikoissa, ja huussolli oottaa vaan siivousta vieraitten jälkeen.
Huomenna vapaata joten ihan heittää makuvaatteet ja matot parvekkeelle.
Täällä on nimittäin pakkasta 15 astetta. Lunta tuli eilen 4-5 cm.
Karmee pohjan poika tuivertaa......hrrrrr ei ulos ei.......Meidän joulu pakattiin laatikkoon jo loppiaisena.Nyt saa joululomaa viettää sitten ilman koristeluja :). Kymmenen asteen pakkasen kertaa vielä meillä tuuli ja lumisade. Se on tämmöstä tää talvi.
lusiina kirjoitti:
Meidän joulu pakattiin laatikkoon jo loppiaisena.Nyt saa joululomaa viettää sitten ilman koristeluja :). Kymmenen asteen pakkasen kertaa vielä meillä tuuli ja lumisade. Se on tämmöstä tää talvi.
Mulla on aika paljon tota joulukamaa ja laittelen niitä pikkuhiljaa pois. Täälläkin puhaltaa pohjoinen ja on hyvä siivousilma.
Minulla on kynttilä-astiana uuni-padan kokoinen, painava, komea musta Joutsen.
Sen siipien suojassa on kynttilän turvalista valua.
Joutsen on tehty noetusta savesta poltto-uunissa.
Se on sysi-musta joutsen.
Sen pintakin on niin kova että kynttilän-jämä lähtee melkein kopauttamalla irti.
Minä kopautin, eli lopetin Jouluni.
Ei se poika-mieheltä enenpää vaadi.
Nyt saa Joutsen jatkaa askareitaan satunnaisten tuoksu-kynttilöiden suojelijana.
En polta niitä paljon, haluan säilyttää asunnossani hyvän tupakan huumaavan aromin.
Aromi ei ole "sillee" huumaava.
Tupakojan on hyvä polttaa turvallisessa astiassa kynttilöitään.
Ettei tule tuli-paloja.
H.Meillä tuo tupakan "aromi" pidetään kyllä verannalla. Onhan siellä tietysti vähän kylmää käydä tupruttelemassa näin pakkasella (viitisen astetta miinuksen puolella tänään) mutta ei Lutunen haluakaan polttaa sisällä ja on kiitollinen että en laita häntä kinokseen polttamaan...
Paloma.se.co kirjoitti:
Meillä tuo tupakan "aromi" pidetään kyllä verannalla. Onhan siellä tietysti vähän kylmää käydä tupruttelemassa näin pakkasella (viitisen astetta miinuksen puolella tänään) mutta ei Lutunen haluakaan polttaa sisällä ja on kiitollinen että en laita häntä kinokseen polttamaan...
"Paloma.se.co"
Tässä se taas nähdään, että nainen ei ymmärrä koskaan miestään.
Kokeilepa joskus ja sano miehellesi että: Polta kulta siinä sohvalla vaan.
Ulkona on niin kylmäkin.
Otin koirankin sisälle.
Minä en ymmärrä tuota vouhotusta.
Joe ei ole Allergiaa, vakavanpaa siis, niin mikä siinä tupakassa aina mättää?
Jotkut naiset eivät hyväksy hyvää Konjakkiakaan, saati sitten Whiskeytä.
Aina ovat pusut työn ja tuskan takana.
Niin helppoa olisi naisen saada kotiinsa rennosti hyrisevä robotti.
H.hunksz kirjoitti:
"Paloma.se.co"
Ulkona on niin kylmäkin.
Otin koirankin sisälle.
H.Polta sisällä? Talon arvo laskee....
Ja siis itse lopetin noin viisi vuotta sitten, pakon edessä. Luovuin veitsi kurkulla parhaasta kaveristani joka oli minua uskollisesti seurannut teinivuosistani saakka, aina läsnä tiukoissa paikoissa, jopa silloin kun odotin sairaskuljetusta eka sydärin jälkeen...
Lutunen ymmärtää kyllä miksi meillä ei voi polttaa sisällä. Ymmärtää myös miten suuri asia oli saada tulla lutuseksini vaikka onkin nikotinisti.
Hyvä konjakki ja laatuwhiskey on taas lääkettä, ne ovat vapaasti käytettävissä mun huushollissa. Kuuma rommitoti pakkasiltana takkatulen edessä ei ole sekään kiroomista.hunksz kirjoitti:
"Paloma.se.co"
Ulkona on niin kylmäkin.
Otin koirankin sisälle.
H.Auton arvokin laskee kun siellä on tupakoitu sisällä.
Paloma.se.co kirjoitti:
Polta sisällä? Talon arvo laskee....
Ja siis itse lopetin noin viisi vuotta sitten, pakon edessä. Luovuin veitsi kurkulla parhaasta kaveristani joka oli minua uskollisesti seurannut teinivuosistani saakka, aina läsnä tiukoissa paikoissa, jopa silloin kun odotin sairaskuljetusta eka sydärin jälkeen...
Lutunen ymmärtää kyllä miksi meillä ei voi polttaa sisällä. Ymmärtää myös miten suuri asia oli saada tulla lutuseksini vaikka onkin nikotinisti.
Hyvä konjakki ja laatuwhiskey on taas lääkettä, ne ovat vapaasti käytettävissä mun huushollissa. Kuuma rommitoti pakkasiltana takkatulen edessä ei ole sekään kiroomista."Paloma.se.co"
Niinhän tietysti.
Talon arvo ei saa laskea mutta herran kyllä :)
No menköön, sydäreille en minäkään mitään voisi.
Varsinkaan, jos yksi niistä olisi itseni aiheuttama.
Ihan liitton asti.
Olet melkein pahempi kehuja kuin minä.
Mitä laatu-viinoihin tulee, niin taas minä näköjään myöhästyin laatu-verannalta.
H.hunksz kirjoitti:
"Paloma.se.co"
Niinhän tietysti.
Talon arvo ei saa laskea mutta herran kyllä :)
No menköön, sydäreille en minäkään mitään voisi.
Varsinkaan, jos yksi niistä olisi itseni aiheuttama.
Ihan liitton asti.
Olet melkein pahempi kehuja kuin minä.
Mitä laatu-viinoihin tulee, niin taas minä näköjään myöhästyin laatu-verannalta.
H."Olet melkein pahempi kehuja kuin minä." (H)
Oliskohan toi jotain sellasta keskisuomalaisuutta? (vr. Jämsän komiit?)- koettu on
lusiina kirjoitti:
Auton arvokin laskee kun siellä on tupakoitu sisällä.
Tuo pitää paikkansa, kun autoa vaihtaa. Idiootit tupakoitsijat ei sitä jaksa tajuta ja kait ne ajaa niin huonoilla autoilla ettei niistä vaihdossa saakaan mitään. Suoraan romuttamolle vaan.
koettu on kirjoitti:
Tuo pitää paikkansa, kun autoa vaihtaa. Idiootit tupakoitsijat ei sitä jaksa tajuta ja kait ne ajaa niin huonoilla autoilla ettei niistä vaihdossa saakaan mitään. Suoraan romuttamolle vaan.
No en tiedä onko niin idiootteja mut eivät kai jalsa kaikki välittää siitä kun mukavuus ajaa edelle :). Mutta kyllä tupakan haju tarttuu auton verhoiluun ja se haju ei ole mikään miellyttävä.
Paloma.se.co kirjoitti:
"Olet melkein pahempi kehuja kuin minä." (H)
Oliskohan toi jotain sellasta keskisuomalaisuutta? (vr. Jämsän komiit?)"Paloma.se.co"
Osuit oikeaan neitonen.
Minulla oli myös pilke silmä-kulmassani.
"suuri asia tulla lutusekseni...."
Pah! :)
H.
- Tyyylsäää
Joulusta monta viikkoa ja vielä pitää hehkuttaa
Eikö se tullut esille jo otsikosta? Kantsii hypätä yli tylsät jutut niin ei tuu sappivaivoja :)
Iltaa Paloma@
Vieläkö siellä ullakolla olet vai onko jo hommat hanskassa ;))- henrjii
veikkaan että siinä se on kintahalla
Kuusi on jo kartsalla ja tontut siirretty pahvilaatikkoon vintille vietäväksi, pikkasen on vielä kesken joulun tuhoaminen kun en tänään ehtinyt vaihtaan kodin tekstiilejä vähemmän punasiksi. Tulin juuri kotiin tyttären luota jossa suunnittelimme ensi kesän matkaa USA:han (myös, mutta ei Nykkiin vaan Floridaan ja New Orleansiin ) voi olla että ei tule tehtyä minulta, vaan päästän heidät reissaamaan anopin kaa.
Pitäis varmaan lähteä kohta nukkumaan....
- mimmimummi*
Onkohan paljonkin vielä tapana riisua joulu vasta nuuttin päivänä....ai että se oli hieno päivä lapsuudessa...mummolassa...Joulukuusi riisuttiin ja karkit sai syödä...ja muutkin herkut jaettiin kaikille jotka kävivät ovella...viemässä joulua pois..
Täälläpäin on kai tuo nuutinpäivä perinteinen. Silloin tanssitaan kuusen ympärillä tai ketjussa ympäri taloa ja lauletaan räven raskar över isen....kuusi riisutaan, karkkeja jaetaan ja joulu on virallisesti loppu. Minä yleensä heitän kuusen ulos kohta uudenvuoden jälkeen tai viimeistään loppiaisena, nyt on tullut laiskoteltua tietokoneen ääressä.
- lapin muija
Kumma kyllä mulla ei o jäänyt minkäänlaista kuvaa lapsuudesta ,ett joulu siivottiin pois...ehkä kasa havun neulasii keittiön lattialla..Jospa äitee yksin touhusi sen ko oltiin koulussa....
Tuosta tupakasta oli tuolla edellä puhetta.....ei polteta meilläkään sisällä..itte oon lopettanu 10 vuotta sitten, kun olin aina yskässä.
Lopetin hypnoosin avulla. - ensi maanantaina
Nuutin päivänä vasta keräilen joulukoristeet pois, koristevalot jätän vielä muutamaksi kuukaudeksi.
- Pienet ilot
Nyt kun huusholli on taas joulunjäljiltä siivottu aloin suunnittelemaan mitä uutta voisin laittaa kotiini , uusi vuosi ja uusi ilme . Kynttiläjalkaan ostin tänään turkoosinväriset kynttilät . Ehkä laitan pitsiverhot keväämmällä ikkunaan . Kivaa!
- Korppis*
Minä aloin inventoimaan pois siirrettäviä ylimääräiseltä tuntuvia tavaroita ja vaatteita siis kirpputorille vietäviä. Maanantaina alkaa taas rahankeruukampanja nimimerkillä kiertoon joutavat, mutta hyvät käyttökelpoiset tavarat ja vaatteet. Ei virttyneet verkkarit tai hienpolttamat rintsikat ;)))
Jatkoa.
Tänään on lutuselle paljon ulkotöitä, meillä on runsaasti lunta ja lunta olisi mentävä luomaan. Tai linkoamaan:)
Minä olen vaihtanut verhoja ja pöytäliinoja ja tyynyjä tuoleissa. Päämääränä saada kaikki punanen hävitettyä.
Pitäis kai alkaa laittaan brunssia.- _________
Ainakin mattojen tuuletukseen on hyvä tilaisuus kun on pakkasta, parvekkeelle.
- Balelee
Minäpä laitoin peitot ja tyynyt parvekkeelle pakkasen purtaviksi. Saa sitten pölypunkit kyytiä.
- Salmikki
Balelee kirjoitti:
Minäpä laitoin peitot ja tyynyt parvekkeelle pakkasen purtaviksi. Saa sitten pölypunkit kyytiä.
Joulun siivosin ennen Helsingin matkaa loppiaisena ja loput fiilaukset kotiuduttuani, paitsi jouluverhot on vielä paikoillaan. Jossain taisin mainita että asun siellä missä kuuset ei luonnonvaraisena kasva, joten kuusen virkaa toimittaa mänty. Kyntteliköt saa olla ikkunalaudalla vielä pitkään ja ulkona valot pihapuussa.
Aurinko ei ole vielä näyttäytynyt asuinpaikallani, vaikka kaamos on julistettu päättyneeksi. Mutta onhan nyt tuo täysikuu.
Lunta on tullut reippaasti lisää ja pakkasherra paukauttaa. Viime yönä oli -33 ja nyt näkyy olevan jo -29.
Kevätlookia huusholliin täytyy ryhtyä suunnittelemaan ja penkomaan verho- ja kangasvarastoja.
Kaktukset kukkii komeasti, orkideat pukkaa kukkavanaa. Mukava olla taas kotona. Salmikki kirjoitti:
Joulun siivosin ennen Helsingin matkaa loppiaisena ja loput fiilaukset kotiuduttuani, paitsi jouluverhot on vielä paikoillaan. Jossain taisin mainita että asun siellä missä kuuset ei luonnonvaraisena kasva, joten kuusen virkaa toimittaa mänty. Kyntteliköt saa olla ikkunalaudalla vielä pitkään ja ulkona valot pihapuussa.
Aurinko ei ole vielä näyttäytynyt asuinpaikallani, vaikka kaamos on julistettu päättyneeksi. Mutta onhan nyt tuo täysikuu.
Lunta on tullut reippaasti lisää ja pakkasherra paukauttaa. Viime yönä oli -33 ja nyt näkyy olevan jo -29.
Kevätlookia huusholliin täytyy ryhtyä suunnittelemaan ja penkomaan verho- ja kangasvarastoja.
Kaktukset kukkii komeasti, orkideat pukkaa kukkavanaa. Mukava olla taas kotona.Orkidea minullakin on nupulla, toivottavasti jaksaa kukkia. Toinen kukkii vielä hienosti mutta se onkin vasta uutena vuotena ostettu. Olen pitkään yrittänyt kukittaa tuota toista mutta se alkoi tehdä kukkavanaa vasta kun muutin sen pohjoisikkunalle.
Nyt on tontut sitten ullakolla tai paremmin sanottuna "kissavintillä" ja verhot ja muut joulutekstiilit jemmassa ensi vuoteen. Hemtexissä oli 50% alennus en voinut vastustaa kun käveltiin ohi ja käteen tarttui uusi päiväpeite, fleece ja 3 sohvatyynyä-setti ...
Kaamos ja ei kuusia? Taidat olla pohjoisen tyttäriä, salmikki. Anteeksi tyhmä kysymys, mutta miten kaamoksen kanssa voi elää ja olla onnellinen?- Salmikki
Paloma.se.co kirjoitti:
Orkidea minullakin on nupulla, toivottavasti jaksaa kukkia. Toinen kukkii vielä hienosti mutta se onkin vasta uutena vuotena ostettu. Olen pitkään yrittänyt kukittaa tuota toista mutta se alkoi tehdä kukkavanaa vasta kun muutin sen pohjoisikkunalle.
Nyt on tontut sitten ullakolla tai paremmin sanottuna "kissavintillä" ja verhot ja muut joulutekstiilit jemmassa ensi vuoteen. Hemtexissä oli 50% alennus en voinut vastustaa kun käveltiin ohi ja käteen tarttui uusi päiväpeite, fleece ja 3 sohvatyynyä-setti ...
Kaamos ja ei kuusia? Taidat olla pohjoisen tyttäriä, salmikki. Anteeksi tyhmä kysymys, mutta miten kaamoksen kanssa voi elää ja olla onnellinen?Paloma,
Oikeassa olet, olen pohjoisen tyttäriä. Olen syntynyt ja kasvanut täällä Suomen pääkopassa ison järven rannalla kuusirajan pohjoispuolella. Opiskelut aikoinaan Tampereella, jatko-opintoja 1990--luvulla Helsingissä ja 2000-luvulla Oulussa. Vuodesta 1972 lukien olen ollut työssä synnyinseuduillani, veri veti tänne takaisin.
Lapset ovat lentäneet etelään, mutta ilokseni lähellä asuu pari lapsenlasta ja lapsenlapsenlapsiakin.
Kaamos ei ole ongelma. Kaamos on mukavaa hämäränhyssyä, on pudas valkoinen lumi, jääkiteet kuin timantteja hangella, kirkas tähtitaivas, loimuavat revontulet ja kuutamo. Vaikka ulkona on pimeää, silmät tottuu hämärään hyvin ja kotvasen kuluttua näkee vallan hyvin touhuta ulkosalla. Paitsi puuliiterissä, mutta onhan tuo otsalamppu keksitty.
Kaamos on virallisesti päättynyt näillä korkeuksilla, mutta pilvisyyden ja lumisateen vuoksi en ole nähnyt aurinkoa vielä. Kun aurinko näkyy ensimmäien kerran, menemme pihalle ja kumarramme sille.
Pakkasellakin tarkenee, se on vain pukeutumiskysymys. Tarkenee tarkistaa ansalangat hiihtämällä ja käydä juomuksillakin. Juomuksilla tosin mukana on pulkka tai ahkio,jossa on peltitynnyrinpuolikas. Siinä pidämme tulta avannolla, jotta voi lämmitellä sormia välillä ja nauttia sen lämmössä kahvia termospullosta.
Kovilla pakkasilla on mukava kotoilla, tehdä käsitöitä takkatulen lämmössä, lämmittää leuvinuuni ja paistaa leivät ja pullat siinä. Ei ole vielä käynyt aika pitkäksi eikä muuttohaluja ole ollut muualle.
Varsinaisen jouluhöperehtimisen lopetan tähän ja aloitan uudelleen syksyllä, hetikohta kun kaamos seuraavan kerran alkaa. Salmikki kirjoitti:
Paloma,
Oikeassa olet, olen pohjoisen tyttäriä. Olen syntynyt ja kasvanut täällä Suomen pääkopassa ison järven rannalla kuusirajan pohjoispuolella. Opiskelut aikoinaan Tampereella, jatko-opintoja 1990--luvulla Helsingissä ja 2000-luvulla Oulussa. Vuodesta 1972 lukien olen ollut työssä synnyinseuduillani, veri veti tänne takaisin.
Lapset ovat lentäneet etelään, mutta ilokseni lähellä asuu pari lapsenlasta ja lapsenlapsenlapsiakin.
Kaamos ei ole ongelma. Kaamos on mukavaa hämäränhyssyä, on pudas valkoinen lumi, jääkiteet kuin timantteja hangella, kirkas tähtitaivas, loimuavat revontulet ja kuutamo. Vaikka ulkona on pimeää, silmät tottuu hämärään hyvin ja kotvasen kuluttua näkee vallan hyvin touhuta ulkosalla. Paitsi puuliiterissä, mutta onhan tuo otsalamppu keksitty.
Kaamos on virallisesti päättynyt näillä korkeuksilla, mutta pilvisyyden ja lumisateen vuoksi en ole nähnyt aurinkoa vielä. Kun aurinko näkyy ensimmäien kerran, menemme pihalle ja kumarramme sille.
Pakkasellakin tarkenee, se on vain pukeutumiskysymys. Tarkenee tarkistaa ansalangat hiihtämällä ja käydä juomuksillakin. Juomuksilla tosin mukana on pulkka tai ahkio,jossa on peltitynnyrinpuolikas. Siinä pidämme tulta avannolla, jotta voi lämmitellä sormia välillä ja nauttia sen lämmössä kahvia termospullosta.
Kovilla pakkasilla on mukava kotoilla, tehdä käsitöitä takkatulen lämmössä, lämmittää leuvinuuni ja paistaa leivät ja pullat siinä. Ei ole vielä käynyt aika pitkäksi eikä muuttohaluja ole ollut muualle.
Varsinaisen jouluhöperehtimisen lopetan tähän ja aloitan uudelleen syksyllä, hetikohta kun kaamos seuraavan kerran alkaa.Aivan ihanaa tekstiä.
Te lappilaiset olette ihmisiä. Olen elämäni varrella tavannut lappilaista ja kaikki ovat olleet välittömiä ihmisiä. Yksi ystäväni alkuperäinen saamelainen on keramiikkataiteilija, Yhden lapin naisen tapasin Oulussa kun olimme sädehoidossa. Hän opetti lappilaisten päivänselvyyksiä mm. sitä, että luuta pistetään oven eteen merkiksi siitä, että ei olla kotona.
Olin opiskeluaikoinani Ruotsin puolella Kiirunassa kesätöissä. Usein mietin miksi palasin Suomeen. Tiedän tietty, motiivini oli opiskelujen lopettaminen, mutta miksi en palannut sen jälkeen takaisin Ruotsin lappiin.
No jaa se siitä.- kököttäjä
Salmikki kirjoitti:
Paloma,
Varsinaisen jouluhöperehtimisen lopetan tähän ja aloitan uudelleen syksyllä, hetikohta kun kaamos seuraavan kerran alkaa.Osasitpa kuvata kauniisti Salmikki. Minäkin mielessäni tunsin tulen lämmön käsissäni avannon äärellä. Kiitos tuokiokuvista!
- pitääkö tunkea
korpikirjailija kirjoitti:
Aivan ihanaa tekstiä.
Te lappilaiset olette ihmisiä. Olen elämäni varrella tavannut lappilaista ja kaikki ovat olleet välittömiä ihmisiä. Yksi ystäväni alkuperäinen saamelainen on keramiikkataiteilija, Yhden lapin naisen tapasin Oulussa kun olimme sädehoidossa. Hän opetti lappilaisten päivänselvyyksiä mm. sitä, että luuta pistetään oven eteen merkiksi siitä, että ei olla kotona.
Olin opiskeluaikoinani Ruotsin puolella Kiirunassa kesätöissä. Usein mietin miksi palasin Suomeen. Tiedän tietty, motiivini oli opiskelujen lopettaminen, mutta miksi en palannut sen jälkeen takaisin Ruotsin lappiin.
No jaa se siitä.korppiksen jok ikiseen ketjuun kertomaan mää sitä silloin ja mää tätä tällöin. et anna muille tilaaa lainkaan.
- joo...
Aivan ihanaa tekstiä.
No jaa se siitä.Eikös korppis enää muista, miksi ei halunnut jäädä Ruotsiin? Aikaisemmin olet kirjoittanut, että et halunnut jäädä sinne toisen luokan kansalaiseksi.
- sattuhan sitä
joo... kirjoitti:
Eikös korppis enää muista, miksi ei halunnut jäädä Ruotsiin? Aikaisemmin olet kirjoittanut, että et halunnut jäädä sinne toisen luokan kansalaiseksi.
Sitä kun liikaa puhuu, niin ei aina itsekään muista mitä on tullut sanottua
Salmikki kirjoitti:
Paloma,
Varsinaisen jouluhöperehtimisen lopetan tähän ja aloitan uudelleen syksyllä, hetikohta kun kaamos seuraavan kerran alkaa.Talvi on minunkin mielestä todella upea ja eksoottinen vuodenaika täällä "etelässäkin" on kuin luonto pukeutuisi juhla-asuunsa hohtaviin valkoisiin ja timanttitiaroihin, helminauhoihin, hopeariipuksiin ja kristallipaljetteihin. Valitettavasti vain lumi ja jää etenkin taajama-alueilla likaantuu ja olis valmis pyykkiin pantavaksi viimeistään helmikuussa.
Kysyin juuri tuosta kaamoksesta koska entinen opiskelutoverini rakastui myös Lappiin ja muutti asumaan Levin maisemiin. Hän matkustaa usein kaamosta pakoon etelään ja palaa kun aurinko taas näyttäytyy. Henkilökohtaisesti koen pimeimmän ajan vuodesta täälläkin masentavana ja raskaana.sattuhan sitä kirjoitti:
Sitä kun liikaa puhuu, niin ei aina itsekään muista mitä on tullut sanottua
Kieltämättä lienen kiinnostava persoona kun tekemiseni on huomioitu tosin väärässä järjestyksessä. Se tuo muisti on valikoivaa kun nokkimisesta on kysymys vai liekö muisti alkanut pettää, sekin on ymmärrettävää.
Oikaisen tietojasi, kirjoita muistiin.
Olin ensimmäisen kerran Ruotsissa töissä vuosina 1966 - 1969. Silloin työskentelin Maraboun sulkaatehtaalla. Olin nuori ja elämä hymyili, mutta aikansa kutakin palasin Suomeen, aloitin ammattiopinnot.
Toisella kerralla ajoin keltaisella kupla wolkkarillani halki Suomen ylös Ruotsin lappiin kesätöihin tavoitteena ruotsin kielen vahvistaminen. Oli vuosi 1979. Sen kesän työskentelin tarjoilijana isossa hotellissa. (yllämainitussa viestissäni kerroin tästä kesätyöstäni.
Kesällä 1980 matkustin Skotlantiin englannin kieltä kohentamaan. Työskentelin ison Caledonian hotellin keittiössä, syksyllä palasin opintojeni pariin Suomeen.
Kirjoitin ylioppilaaksi keväällä 1981 Suomessa.korpikirjailija kirjoitti:
Kieltämättä lienen kiinnostava persoona kun tekemiseni on huomioitu tosin väärässä järjestyksessä. Se tuo muisti on valikoivaa kun nokkimisesta on kysymys vai liekö muisti alkanut pettää, sekin on ymmärrettävää.
Oikaisen tietojasi, kirjoita muistiin.
Olin ensimmäisen kerran Ruotsissa töissä vuosina 1966 - 1969. Silloin työskentelin Maraboun sulkaatehtaalla. Olin nuori ja elämä hymyili, mutta aikansa kutakin palasin Suomeen, aloitin ammattiopinnot.
Toisella kerralla ajoin keltaisella kupla wolkkarillani halki Suomen ylös Ruotsin lappiin kesätöihin tavoitteena ruotsin kielen vahvistaminen. Oli vuosi 1979. Sen kesän työskentelin tarjoilijana isossa hotellissa. (yllämainitussa viestissäni kerroin tästä kesätyöstäni.
Kesällä 1980 matkustin Skotlantiin englannin kieltä kohentamaan. Työskentelin ison Caledonian hotellin keittiössä, syksyllä palasin opintojeni pariin Suomeen.
Kirjoitin ylioppilaaksi keväällä 1981 Suomessa.Noin se mun elämä olis kanssa voinut mennä jos olisin pysynyt kotitantereilla. Kielimatkoja, työharjoitteluja jne. tosin en usko että että hotelli-ja ravintola-alalla. Olisin todennäköisesti joku kielten maikka Taka-Hikiällä....ja vuoden kohokohta risteily Ahvenanmaalle tai viikonloppu irkuissa.
Paloma.se.co kirjoitti:
Noin se mun elämä olis kanssa voinut mennä jos olisin pysynyt kotitantereilla. Kielimatkoja, työharjoitteluja jne. tosin en usko että että hotelli-ja ravintola-alalla. Olisin todennäköisesti joku kielten maikka Taka-Hikiällä....ja vuoden kohokohta risteily Ahvenanmaalle tai viikonloppu irkuissa.
No ei se ravintolatyö ollut minullekaan elämänmittainen jana. Punoin ravintola-alantutkintojen ympärille erikoistutkintoja. Siirryin jossain vaiheessa opeksi ja kouluttajaksi. Yrittäjyys oli sitten se vaikein, mutta antoisin lopputyöni ja kun se oli tehty, laitoin luudan yritykseni oven eteen ; )
Vuoden kohokohtia olivat tietty ulkomaan matkat, silloin työputkiaikoinakin. Elämä kuljettaa ja nyt vapaana ollessa sielu halajaa aina vain kauemmaksi.
Matkustellaan niin kauan kun jaksetaan, loppuu sekin aikanaan ja sitten muistellaan,- tuskingooglaamatta
Aivan ihanaa tekstiä.
No jaa se siitä.Älyätkö lappalaisen ja lappilaisen eron.
tuskingooglaamatta kirjoitti:
Älyätkö lappalaisen ja lappilaisen eron.
Jos multa kysyt luulen älyäväni ilman googlettamista.
- ♡♡♡
Paloma.se.co kirjoitti:
Talvi on minunkin mielestä todella upea ja eksoottinen vuodenaika täällä "etelässäkin" on kuin luonto pukeutuisi juhla-asuunsa hohtaviin valkoisiin ja timanttitiaroihin, helminauhoihin, hopeariipuksiin ja kristallipaljetteihin. Valitettavasti vain lumi ja jää etenkin taajama-alueilla likaantuu ja olis valmis pyykkiin pantavaksi viimeistään helmikuussa.
Kysyin juuri tuosta kaamoksesta koska entinen opiskelutoverini rakastui myös Lappiin ja muutti asumaan Levin maisemiin. Hän matkustaa usein kaamosta pakoon etelään ja palaa kun aurinko taas näyttäytyy. Henkilökohtaisesti koen pimeimmän ajan vuodesta täälläkin masentavana ja raskaana.Ja joulu
- yrjö
tuskingooglaamatta kirjoitti:
Älyätkö lappalaisen ja lappilaisen eron.
lappalaiset on muuttaneet suomeen n 1800 luvulla porojen kanssa, Norja tuntureilta (norja tuli itsenäiseki, Ruotsista). Samoin tuli lappalaisia Venäjältä. Lappalaiset vaeltiavat porojen kanssa, ilman pysyvää asuinsijaaa, asuivat ns, kota. Seipäiden päälle pystytetyissä nahka kodassa.. Lappilaiset tulivat etelästä ja Ruotsinpuolelta, verovapaiden maiden houkuttelemina joskus 1600, Sittemmin rodut on sekaantuneet Lappalaisilla ei ollut kirjoitettua kieltä, vasta 1900 luvulla on väsätty lapin aapinen .Aiemminn villi poroja, Peuroja sai vapaasti metsästää ympäri Eurooppa. Mistä ne hävisi kokonaan. Lappalaiset huomansivat, että poro kulkee hyvin lumessa ja on helppo kesyttää. Poro on parenpi Lapin erämaissa vetojuhtana, sen houomasuívat myös lappilaiset sittemmin 1900 luvulla. Kuka on Lppalainen ja kuka ei siitä käydään kovaakiistaa, Lappalaisilla on erikois oikeus (pisteet) opintoihin samoin EU TUKI.
- ho ja huh
enään 11 kk,mites tässä jaksaa odottaa
- hyvissä ajoin
Enää vajaat 9 kk. Minulla on jo jouluverhot keittiön ikkunoissa.
hyvissä ajoin kirjoitti:
Enää vajaat 9 kk. Minulla on jo jouluverhot keittiön ikkunoissa.
Minulla on keittiössä jouluvalosarja ja makuuhuoneessa kynttelikkö. Keittiön valolla on tärkeä tehtävä se valaisee tomaatintaimiani yöaikaan. Makuuhuoneen valo tuossa vierelläni valaisee kun kirjoittelen illalla tietokoneella.
keittiössä on myös punainen yläkappa. Pesen sen pari kertaa vuodessa ja laitan uudestaan paikalleen ei tarvitse alvariinsa olla vaihtamassa erilaiseen kun se punainen värikin sopii hyvin keittiön retrolamppuun.- Ketsuppi
korppis kirjoitti:
Minulla on keittiössä jouluvalosarja ja makuuhuoneessa kynttelikkö. Keittiön valolla on tärkeä tehtävä se valaisee tomaatintaimiani yöaikaan. Makuuhuoneen valo tuossa vierelläni valaisee kun kirjoittelen illalla tietokoneella.
keittiössä on myös punainen yläkappa. Pesen sen pari kertaa vuodessa ja laitan uudestaan paikalleen ei tarvitse alvariinsa olla vaihtamassa erilaiseen kun se punainen värikin sopii hyvin keittiön retrolamppuun.Öhömm.. tuota.. Mitä apua niistä jouluvaloista on niille tomaatintaimille? Soitatko niille myös joulumusiikkia?
Ketsuppi kirjoitti:
Öhömm.. tuota.. Mitä apua niistä jouluvaloista on niille tomaatintaimille? Soitatko niille myös joulumusiikkia?
Ne kasvavat paremmin valossa ja tekevät joulun punaisia tomaatteja.
- Ketsuppi
korppis kirjoitti:
Ne kasvavat paremmin valossa ja tekevät joulun punaisia tomaatteja.
Tiedoksi vaan sinulle, että pitäisi olla oikea kasvilamppu niille jotta siitä mitään hyötyä olisi. Jouluvalot on ihan yhtä tehokkaat kuin jos sytyttäisit kynttilän tomaatin viereen:))))
Ketsuppi kirjoitti:
Tiedoksi vaan sinulle, että pitäisi olla oikea kasvilamppu niille jotta siitä mitään hyötyä olisi. Jouluvalot on ihan yhtä tehokkaat kuin jos sytyttäisit kynttilän tomaatin viereen:))))
Minähän kirjoitinkin ne kasvavat paremmin VALOSSA.
- Ketsuppi
korppis kirjoitti:
"Keittiön valolla on tärkeä tehtävä se valaisee tomaatintaimiani yöaikaan."
Ei hyvää päivää, turha sulle on mitään selittää. Sytyttele ihmeessä taimillesi jouluvaloja palamaan. Laita vaikka vielä juhannuskoivutkin viereen:)))) Ketsuppi kirjoitti:
"Keittiön valolla on tärkeä tehtävä se valaisee tomaatintaimiani yöaikaan."
Ei hyvää päivää, turha sulle on mitään selittää. Sytyttele ihmeessä taimillesi jouluvaloja palamaan. Laita vaikka vielä juhannuskoivutkin viereen:))))Niinpä turhaa sinä minulle selität päivän selvyyksiä. Taimet tarvitsevat valoa.
- Ei kai.....
korppis kirjoitti:
Niinpä turhaa sinä minulle selität päivän selvyyksiä. Taimet tarvitsevat valoa.
Ihanko tosissasi luulet taimien kasvavan jouluvalojen loisteessa. Olihan keksintösi vitsi olihan. Ei kai kukaan voi olla niin tyhmä että kasvattaa taimia jouluvalojen loisteessa?
- nähnyt monet taimet
Ei kai..... kirjoitti:
Ihanko tosissasi luulet taimien kasvavan jouluvalojen loisteessa. Olihan keksintösi vitsi olihan. Ei kai kukaan voi olla niin tyhmä että kasvattaa taimia jouluvalojen loisteessa?
Jouluvaloja on monenlaisia. En ihmettelisi yhtään. Ne "kasvilamput" on hölmöjen rahastusta varten keksitty.
- Viherä
nähnyt monet taimet kirjoitti:
Jouluvaloja on monenlaisia. En ihmettelisi yhtään. Ne "kasvilamput" on hölmöjen rahastusta varten keksitty.
Oikein hyvin kasvaa salaatit ja basilikat ainakin minulla kasvilampun alla. Ei todellakaan mitään humpuukia.
Pitäisiköhän laittaa niille lisäksi välkkyvät jouluvalot? Heh. - Tonttubaari
Viherä kirjoitti:
Oikein hyvin kasvaa salaatit ja basilikat ainakin minulla kasvilampun alla. Ei todellakaan mitään humpuukia.
Pitäisiköhän laittaa niille lisäksi välkkyvät jouluvalot? Heh.Onko sulla sellainen "salaattibaari." Meille ostettiin messuilta semmonen missä on kasvilamppu kiinni siinä kaukalonreunassa. Jouluvalot pakkasin pois jo aikaa sitten. Voishan nekin laittaa siihen salaatin sekaan välkkymään.
- ????
Tonttubaari kirjoitti:
Onko sulla sellainen "salaattibaari." Meille ostettiin messuilta semmonen missä on kasvilamppu kiinni siinä kaukalonreunassa. Jouluvalot pakkasin pois jo aikaa sitten. Voishan nekin laittaa siihen salaatin sekaan välkkymään.
Miksi täällä saa ruohoista puhua, muttei ruo'asta?
korppis kirjoitti:
Kyllä kasvit valosta tykkää, oli valo millaista hyvänsä. Onhan niitä lamppuja kaikenlaisia, en ole ostanut vielä ainakaan. Istuttelin kaikenlaisia siemeniä ruukkuihin, enimmäkseen yrttejä. Nyt on jo päivänvaloa niin paljon että pärjäävät melko hyvin.
- puutarhurin tytär
Viherä kirjoitti:
Pitäisiköhän laittaa niille lisäksi välkkyvät jouluvalot? Heh.Onhan muitakin jouluvaloja kuin välkkyviä. Minulle nuorempi sukupolvi laittoi viime jouluksi kuuseen niin kirkkaan valoketjun, että ne valot voittivat kaikki kasvilamput mennen tullen. Eikä välkkyneet.
Tottahan kasvit viihtyvät "kasvilampunkin" alla. Mikä ettei? Lamppu sekin on. Saadaan hintaa vain vähän ylemmäksi kun annetaan hölmöjen luulla, että salaatit ja basilikat ei muusta tykkää. - jotkut syö ruohoakin
???? kirjoitti:
Miksi täällä saa ruohoista puhua, muttei ruo'asta?
Ruuasta ja ilmoistahan täällä saa puhuakin. Taitavat olla niitä ainoita harvoja ketjuja, joita ei poisteta.
puutarhurin tytär kirjoitti:
Onhan muitakin jouluvaloja kuin välkkyviä. Minulle nuorempi sukupolvi laittoi viime jouluksi kuuseen niin kirkkaan valoketjun, että ne valot voittivat kaikki kasvilamput mennen tullen. Eikä välkkyneet.
Tottahan kasvit viihtyvät "kasvilampunkin" alla. Mikä ettei? Lamppu sekin on. Saadaan hintaa vain vähän ylemmäksi kun annetaan hölmöjen luulla, että salaatit ja basilikat ei muusta tykkää.Ihminen tekee mielikuvia ja tässä jos missä mielikuvat on vieneet keskustelun jouluvaloistani harhaan.
Soivat, värilliset ja välkkyvät jouluvalot ovat kirjoittajien omia kokemuksia jouluvaloista. Minusta sellaiset ovat mauttomia. Minulla ei ole ikinä ollut välkkyviä tai värillisiä jouluvaloja. Sen päätöksen tein jo kuuskytluvulla vieraillessani Hampurissa. Jouluvaloissani on kirkkaat lamput.- Pasi Lika
puutarhurin tytär kirjoitti:
Onhan muitakin jouluvaloja kuin välkkyviä. Minulle nuorempi sukupolvi laittoi viime jouluksi kuuseen niin kirkkaan valoketjun, että ne valot voittivat kaikki kasvilamput mennen tullen. Eikä välkkyneet.
Tottahan kasvit viihtyvät "kasvilampunkin" alla. Mikä ettei? Lamppu sekin on. Saadaan hintaa vain vähän ylemmäksi kun annetaan hölmöjen luulla, että salaatit ja basilikat ei muusta tykkää.Voithan sinä pyytää sitä puutarhuri- isääsi/äitiäsi kertomaan sinulle mikä ero noin teknisesti on kasvilampulla ja jouluvalolla. Sivistyt sitten sinäkin vähän ja voit ottaa ne jouluvalot pois sieltä persiljoittesi joukosta.
- kysyä kuolleilta? :)
Pasi Lika kirjoitti:
Voithan sinä pyytää sitä puutarhuri- isääsi/äitiäsi kertomaan sinulle mikä ero noin teknisesti on kasvilampulla ja jouluvalolla. Sivistyt sitten sinäkin vähän ja voit ottaa ne jouluvalot pois sieltä persiljoittesi joukosta.
Valitettavasti en voi pyytää...
Eikä ole tarvettakaan, sillä olen seurannut taimien kasvatusta kapaloikäisestä saakka ja tiedän, että valon nimellä ei ole mitään väliä, vaan valon laadulla. kysyä kuolleilta? :) kirjoitti:
Valitettavasti en voi pyytää...
Eikä ole tarvettakaan, sillä olen seurannut taimien kasvatusta kapaloikäisestä saakka ja tiedän, että valon nimellä ei ole mitään väliä, vaan valon laadulla.Googletin, en nyt tajua kovinkaan paljon valojen tehoista, mutta samanlaisia lamppuja nuo kasvilamput näytti oelvan oma lamppuni oman kasviviidakon keskellä eikä se tietääkseni ole mikään kasvilamppu. Kovasti tykkäävät kun siinä on valo yölläkin. Keittiössä oleva alakapan jousinauhaa kiertää valkea lampujono (jouluvalot) kyllä ne valoa kasveille antavat yösyönnä.
- Odotan!!!!!!!!
korppis kirjoitti:
Googletin, en nyt tajua kovinkaan paljon valojen tehoista, mutta samanlaisia lamppuja nuo kasvilamput näytti oelvan oma lamppuni oman kasviviidakon keskellä eikä se tietääkseni ole mikään kasvilamppu. Kovasti tykkäävät kun siinä on valo yölläkin. Keittiössä oleva alakapan jousinauhaa kiertää valkea lampujono (jouluvalot) kyllä ne valoa kasveille antavat yösyönnä.
Kysyä kuolleilta. No mikäs se valon laatu on kasvilampulla verrattuna jouluvaloon. Kerro nyt viimeinkin kun niin hemmetin hyvin tiedät. Heitä nyt viimeinkin faktat kehiin!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
korppis kirjoitti:
Googletin, en nyt tajua kovinkaan paljon valojen tehoista, mutta samanlaisia lamppuja nuo kasvilamput näytti oelvan oma lamppuni oman kasviviidakon keskellä eikä se tietääkseni ole mikään kasvilamppu. Kovasti tykkäävät kun siinä on valo yölläkin. Keittiössä oleva alakapan jousinauhaa kiertää valkea lampujono (jouluvalot) kyllä ne valoa kasveille antavat yösyönnä.
Sammuta kuiteskin ihan sydänyöks valot.
Kasvitkin viettää yötä.
(myös puutarhurin tytär)- Pasi Lika
Odotan!!!!!!!! kirjoitti:
Kysyä kuolleilta. No mikäs se valon laatu on kasvilampulla verrattuna jouluvaloon. Kerro nyt viimeinkin kun niin hemmetin hyvin tiedät. Heitä nyt viimeinkin faktat kehiin!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Kysyä kuolleilta. Etkö jo viimeinkin voi kertoa faktoja kasvilampuista? Paskoa voi kaikki säveltää. Jos et tiedä mitään aiheesta älä suolla pashaa!
minttupuu kirjoitti:
Sammuta kuiteskin ihan sydänyöks valot.
Kasvitkin viettää yötä.
(myös puutarhurin tytär)Minttu@ Mitenkä kesäsyönnä kun aukori paistaa läppeensä.
- Hikkk
korppis kirjoitti:
Minttu@ Mitenkä kesäsyönnä kun aukori paistaa läppeensä.
Kirjoitatko taas viinisammion voimalla kun heittää niin hitosti.
- *minttupuu*
korppis kirjoitti:
Minttu@ Mitenkä kesäsyönnä kun aukori paistaa läppeensä.
No sillon se on luonnon valoo, kasvi tajuaa sen kyllä.
Kappas, en ookaan kirjautunut.
Saunaan ja nukkumaan, työpäivä edessä ja takana. Mun rytmi kärsii kellonsiirrosta, pelottaa huominen aamuvuoro, nyyh!
Säälikää mua :D Hikkk kirjoitti:
Kirjoitatko taas viinisammion voimalla kun heittää niin hitosti.
Esikoiseni sanoi aurinkoa pienen aukoriksi ja aurinko paistaa kesällä yöt päivät läppeensä. Mikä tässä nyt viittasi, että nokka viinisammiossa makaisin,sitä paitsi viini on pullotettu ja sammio pesty ja odottaa alakerrassa seuraavaa panoa. ; )).
*minttupuu* kirjoitti:
No sillon se on luonnon valoo, kasvi tajuaa sen kyllä.
Kappas, en ookaan kirjautunut.
Saunaan ja nukkumaan, työpäivä edessä ja takana. Mun rytmi kärsii kellonsiirrosta, pelottaa huominen aamuvuoro, nyyh!
Säälikää mua :DHyvä kun mainitsit, en tiennytkään, että taas on kellon siirtoaika. Minullakin on huomenna työhuki, mutta vasta kello 13. 00 aloitan.
Jouluvaöt on jo paikoillaan komerossa.
Nyt olisi pihan siivous edessä. Syksyllä en pystynyt varvasleikkauksen takia tekemään mitään kun tulehtui ja epäonnistui jo toisen kerran. Kyllä sen nyt huomaa kun lumet sulaa mitä olisi pitänyt tehdä.- onkos tullut.
Taidampa laittaa jouluvalot perunamaalle, saavat naapurit ihmetellä kilometrin päästä kun jouluperuna kasvaa
- Mutterimanta
Loppuneetko aiheet kun ketju nostettu. Eipä silti, pari viikkoa sitten otin minäkin viimeiset valot keittiön ikkunalaudalta. Olivat hyvät yövalot jos yön pimeydessä pti nousta pisulle. Olohuoneen punaiset, jouluksi laittamani verhot vaihdoin vasta eilen kevään vihreisiin. Naapurin grillimökissä on vielä jouluvalaistus, kivannäköinen illan hämyssä. Paikallislehtie tekstaripalstalla kovasti kinastelevat jouluvaloista että pitäisi jo sammuttaa.
Ei haittaa ainakaan minua, itse kukin eläköön kuten halajaa. - konnarinna
Mutterimanta kirjoitti:
Loppuneetko aiheet kun ketju nostettu. Eipä silti, pari viikkoa sitten otin minäkin viimeiset valot keittiön ikkunalaudalta. Olivat hyvät yövalot jos yön pimeydessä pti nousta pisulle. Olohuoneen punaiset, jouluksi laittamani verhot vaihdoin vasta eilen kevään vihreisiin. Naapurin grillimökissä on vielä jouluvalaistus, kivannäköinen illan hämyssä. Paikallislehtie tekstaripalstalla kovasti kinastelevat jouluvaloista että pitäisi jo sammuttaa.
Ei haittaa ainakaan minua, itse kukin eläköön kuten halajaa.Nythän ne ainakin pian pitää sammuttaa, kun tänä iltana on Earth Hour. Sinulla on hieno nikki.
- Mutterimanta
konnarinna kirjoitti:
Nythän ne ainakin pian pitää sammuttaa, kun tänä iltana on Earth Hour. Sinulla on hieno nikki.
Eikös olekin?
Isäni antama, olin kuulemma aina jotain nikkaroimassa ja hakannut vasaralla nauloja milloin mihinkin. Siitä nimi.
Kun sain omia lapsia, kaikki poikia, niin muistin lapsuuden touhut ja niinpä laitoimme joulupakettiin pölkyn, pienen vasaran ja nauloja. Ne paketit olivat mieluisia pojanviikareille. - konnarinna
Mutterimanta kirjoitti:
Eikös olekin?
Isäni antama, olin kuulemma aina jotain nikkaroimassa ja hakannut vasaralla nauloja milloin mihinkin. Siitä nimi.
Kun sain omia lapsia, kaikki poikia, niin muistin lapsuuden touhut ja niinpä laitoimme joulupakettiin pölkyn, pienen vasaran ja nauloja. Ne paketit olivat mieluisia pojanviikareille.Niin päättelinkin, että olet kätevä käsistäsi. Tosi hyvä nimi.
Varmasti mieluisia lahjoja pojille. Paljon parempia kuin heti rikkimenevät muovilelut. Tokihan niitäkin pitää olla.
On tässä nyt hommia, valojen sammutus ja kellojen kääntämiset. Ihan hiki tulee. :))
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia
Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell2074416- 1862451
- 641452
Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?
Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?961171- 1231089
- 711036
Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi
jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?951006Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan
Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a131967- 105943
Kuvaile kaivattuasi
kolmella adjektiivilla ja kolmella emojilla. Pidetään ketju asiallisena kiitos. 😁54865