Pikkurottien papanointi, argh!

Neuvoton

Eli siis mulla on 7vk rottamukeloita. Ovat aivan ihania, mutta en voi sietää sitä, että kakkaavat sylissä ollessaan. Voiko tätä opettaa jotenkin pois? Ovat olleet mulla vasta muutaman päivän, joten voiko johtua jännityksestäkin? Asustavat tällä hetkellä väliaikaisboksissa ja sielläkin kakkaavat joka puolelle vaikka olen ymmärtänyt, että rotat ottavat jonkun tietyn nurkan sitä varten.

Apua kaipaisin.. :/

14

92

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Luultavasti ovat vielä pelokkaita. Mullakin pari rottaa on tehnyt tuota vauvana, useimmat tosin ovat olleet jo tarpeeksi rauhallisia. Ovatko ne muuten kesyjä? Tulevatko itse syliin vai joutuuko niitä kalastelemaan? Mun rotat tekee kakkansa häkissä ihan minne sattuu, myös riippiksiin, mutta vapaana ne menee lähes aina kiltisti laatikoille joita on joka nurkassa. Rottien kanssa kyllä pitää tiettyihin ällötyksiin varautua, lähes jokainen kuitenkin merkkailee pissatipoilla käsiä...

      • surhym

        Eihän ne pikkusena kerkiä oleen paikoillaan edes niin kauaa että kakkaisivat samaan nurkkaan häkissä:). Vanhetessa alkavat kyllä oleen tarkkoja, sama nurkka melkein aina. Pienenä tulee kakkapalleroita huomaamatta joka paikkaan välillä, kyllä se siitä.


      • Neuvoton

        Joo muuten ovatkin maailman ihanimpia pikkuotuksia :) Mutta toivottavasti oppisivat käymään veskinurkassa häkissä ja vähenis tuo sylissä papanointi. Tossa eilen olivat kaivautuneet mun paidan alle ja kurkkivat sieltä tyytyväisenä ja narskuttelivat, ei kakkaa eikä pissaa. Ehkä se tosiaan liittyy vaan siihen, että ovat vielä varuillaan. Kasvattajalta haettu, että pitäsi olla silleensä käsikesyjä. Vierastavat vaan kai sitte vähän vielä :) Jos jatkuu kuitenkin, niin haluaisin koettaa opettaa siihen ettei kakkailla mihkä vaan. Siihen vinkkejä?


      • Neuvoton
        surhym kirjoitti:

        Eihän ne pikkusena kerkiä oleen paikoillaan edes niin kauaa että kakkaisivat samaan nurkkaan häkissä:). Vanhetessa alkavat kyllä oleen tarkkoja, sama nurkka melkein aina. Pienenä tulee kakkapalleroita huomaamatta joka paikkaan välillä, kyllä se siitä.

        Aaaa okei :) eli oottelen! Koetan kuiteski keräillä veskinurkkaan papanoita, jos se tehoaisi?


      • surhym
        Neuvoton kirjoitti:

        Joo muuten ovatkin maailman ihanimpia pikkuotuksia :) Mutta toivottavasti oppisivat käymään veskinurkassa häkissä ja vähenis tuo sylissä papanointi. Tossa eilen olivat kaivautuneet mun paidan alle ja kurkkivat sieltä tyytyväisenä ja narskuttelivat, ei kakkaa eikä pissaa. Ehkä se tosiaan liittyy vaan siihen, että ovat vielä varuillaan. Kasvattajalta haettu, että pitäsi olla silleensä käsikesyjä. Vierastavat vaan kai sitte vähän vielä :) Jos jatkuu kuitenkin, niin haluaisin koettaa opettaa siihen ettei kakkailla mihkä vaan. Siihen vinkkejä?

        En kyllä ole opettanut poikia mitenkään käymään tietyssä nurkassa,kyl ne on itse oppinut. Tietysti mulla on aina ollut vanhempia kavereita häkissä joten pienet ovat varmaan ottanut mallia. Toi pissaaminen on sitten ihan eri asia, ainahan ne merkkaa omaa reviiriään. Pojat enemmän kuin tytöt, kävellään jalan yli ja parit pisarat tarvii jättää housuille..mutta ei huolta silloin sääkin kuulut laumaan:D. Eikä merkkaus pissat haise ja pitää vaan huonoja vaatteita silloin kun ovat ulkoilemassa ja pesukone on onneksi keksitty.


    • Myyrämäärä

      Vauvat ja niiden papanat :D Huomasin muualta ostettujen rottien kanssa myös, että papanoivat syliin ja joka paikkaan aluksi, mutta nopeasti oppivat. Edelleen vahinkoja sattuu tietenkin, mutta harvoin. Urokset merkkailivat pisuviivoilla vaatteita aikuisinakin, mutta se loppui kokonaan, kun urokset kastroitiin.

      Meillä ainakin on häkissä kakkaa ja pissaa joka puolella ja saman tien. Kun muut nukkuvat riipparissa ritilän alla, kukaan ei mene ritilälle ja pissaa tai kakkaa muiden päälle, mutta muuta väliä näillä ei tunnu olevan. Jos rotat ovat vapaina huoneessa kauemman aikaa, ne valitsevat aina yhden pissanurkan itse. Joskus se nurkka on häkki, mutta joskus huoneen toinen pääty. Kun nurkka on valittu ja sinne laittaa lehden/pissalaatikon alle, niin käyvät uskollisesti siellä. Näin myös rottien kahden viikon joululomalla, jonka ne viettivät keskenään täällä kotona vapaina tyhjässä huoneessa. (Tuttava tietysti kävi ruokkimassa, siivoamassa jne.)

      Onneksi aikuinen rotta kuitenkin vähän osaa pidätellä. :DDD Samaa ei voi sanoa meidän marsupojasta, joka kakkaa juuri siihen missä sattuu olemaan... Vaikka onkin kuusivuotias jo.

      • surhym

        Nyt tarvii kysyä(aikaisemminkin jo mietin), kuinka uskalsit viedä pojat kastroitavaksi? Ajattelin kun ovat pikkusia otuksia..ymmärtääkseni on aika riskialtista touhua.. En kysy mitenkään"syyttävästi",vaan ihan kiinnostuksesta.


      • rottis3
        surhym kirjoitti:

        Nyt tarvii kysyä(aikaisemminkin jo mietin), kuinka uskalsit viedä pojat kastroitavaksi? Ajattelin kun ovat pikkusia otuksia..ymmärtääkseni on aika riskialtista touhua.. En kysy mitenkään"syyttävästi",vaan ihan kiinnostuksesta.

        Kyselin juuri tuosta samasta kakka-aiheesta kun pojat olivat sen 5-7vk, mutta oli tosiaan pelkkää arkuutta, lopettivat parissa viikossa tuon tavan kun pidettiin ahkerasti sylissä nyt 5kk iässä tekevät melkein kaikki papanat häkissä olevaan pahvilaatikkoon jossa on kangas riepuja. Vapaana ollessa kakkaavat enää harvoin ja syliin ei koskaan.


    • Myyrämäärä

      Ymmärrän kiinnostuksen kastrointiaihetta kohtaan enkä ota nokkiini ollenkaan. :) Kerron mielelläni lisää aiheesta!

      Eli meillä oli sellainen tilanne, että kaksi urosrottaa kahinoivat keskenään vaarattomasti mutta jatkuvasti. Tilanne paheni ja rotat jouduttiin erottamaan. Vaihtoehtoina oli kastrointi, jommasta kummasta pojasta luopuminen tai molemmille uuden kaverin ottaminen.

      Koska meillä asuu jo toisessa häkissä tyttöjä, en olisi jaksanut hoitaa tarpeeksi hyvin kahta erillistä uroslaumaakin. Aikuista urosta en myöskään laittaisi kiertoon, varsinkaan kun toisesta oli tullut liian arka ja toisella oli joku kumma Napoleon-syndrooma ja piti uhitella. Vaihtoehdot olivat siis oikeassa elämässä joko molempien leikkaaminen tai (minulle rakkaamman) uhittelijan lopettaminen.

      Leikkauksessa on riskinsä. Rotat olisivat voineet kuolla nukutuksessa. Halusin, että molemmilla on kuitenkin mahdollisuus elää laumoissa, joten päätin, että meidän tapauksessa on paras vaihtoehto ottaa riski.

      En kehota ketään huvin vuoksi leikkimään rottiensa hengellä, mutta haluan muistuttaa kaikille, että on tällainenkin vaihtoehto. Esimerkiksi jos vaihtoehtona on lopettaminen tai leikkaus, tottakai leikkaus on parempi, koska rotta voi jäädä henkiin. Tai jos vaihtoehto on pitää yksin tai leikata, minä leikkaisin: ei ole rotan elämää olla yksinään. Lisäksi leikkauksessa on hyvätkin puolensa: vaikka uros ei enää olekaan samanlainen vässykkä kuin ennen, esimerkiksi merkkailu vähenee tai loppuu kokonaan. Tappelu loppui meillä heti, ja pojista tuli uudelleen leikkisiä, ihan kuin pentuja. Molemmat pojat asuvat naaraslaumassa, voivat todella hyvin ja niiden "uudet", leikkauksen jälkeen paljastuneet leikkisät luonteenpiirteet miellyttävät minua kovasti. :)

      Muistutan myös, että jos leikkaa toisen urosrottansa, toinenkin tulee kastroida. Meiltäkin olisi kastroitu vain tämä päällepäsmäri, jos olisi ollut mahdollista leikata vain yksi.

      Jos ei kestä pisuviivoja, kannattaa kuitenkin valita aina naaras. (Kyllä nekin pissaavat, mutta eivät samalla tavalla merkkaile.) Uroksia ei kannata ottaa varta vasten sillä mielellä, että leikkaanpa tämän aikuisena. Se rotta voi ihan oikeasti kuolla. :/

      (Lisää juttua leikatuista uroksista on Rattuksen numerossa 4/13)

      • surhym

        Kiitos vastauksesta:D oon vaan utelias. Ymmärtävää kyllä että päädyit leikkaukseen. Voi kun olisin tiennyt tuon silloin kymmenen vuotta sitten..omistin silloin kaksi kaverusta, toinen niistä oli hyvihyvin rasittava uhoaja. Jatkuvat painit menossa ja ilman haavereita ei selvitty. Välillä oltiin taas kuin ihmisen mieli ja täydellisiä syli vauvoja. Oon kyllä jälkeenpäin miettinyt että luultavasti uhoajalla saattoi olla jonkinlaisia kipuja kun kuoli yllättävästi ja vuoden ikäisenä (sydän lopetti toimintansa). Joten luultavasti ei olisi kestänyt leikkaustakaan. Mutta nyt on hyvä tietää jos joskus tulee tilanne eteen. Merkkailu pissoihin oon jo tottunut, tuleepahan siivottua useimmin:D


    • Neuvoton

      Kiitos vastauksista! :) Ja oli kiinnostava tuo kastrointi, onneksi molemmat selvisivät!

      Tytöt ovat jo oppineet tavoille ja eivät kakkaile sylissä enää. Paitsi, kun tulee jotain kauheen jännää. Esim. kynsien leikkaus oli toiselle niin kauhea kokemus, että pissi päälleni ja 8 papanaa :D Itsekin kun olen vähän amatööri..

      • surhym

        Hätä kakka saattaa tulla toisille vielä vanhoinakin. Viimestään kun mennään suihkuun:D kun leikkaat kynsiä laita huono pyyhe syliisi(jos leikkaat istuvillesi). Helppo viedä kakat vaikka vessan pönttöön:-)


      • geh
        surhym kirjoitti:

        Hätä kakka saattaa tulla toisille vielä vanhoinakin. Viimestään kun mennään suihkuun:D kun leikkaat kynsiä laita huono pyyhe syliisi(jos leikkaat istuvillesi). Helppo viedä kakat vaikka vessan pönttöön:-)

        Tai antaa koiralle, joka tykkää herkutella papanoilla. :D


      • surhym
        geh kirjoitti:

        Tai antaa koiralle, joka tykkää herkutella papanoilla. :D

        No nyt mun tarvii siis ostaa koirakin:/


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      140
      10142
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      53
      2934
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      192
      2747
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2097
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1858
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1679
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1577
    8. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1556
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1348
    Aihe