Pojallamme on nuori opettaja, joka varmasti opettaa ensimmäisiä vuosiaan valmistumisen jälkeen. Nyt poikamme on joutunut mukaan ns. kiusaamistapaukseen, jossa luokan toinen poika syyttää poikaamme kiusaajaksi. Opettaja on pistänyt pystyyn kaikki mahdolliset toimet kuraattorista rehtoriin ja meidät vanhemmatkin kuullaan asiassa.
Oudoksi asian tekee se, että pojat leikivät koulun jälkeen keskenään ja ongelmitta. Oma poikani kertoi, että kiusattu on koko luokan pelle (koulun jälkeen pienessä porukassa ok, mutta koulussa pelleilee) Ja koulussa kiusaajat ovat ihan muita kuin hän. Nämä muut kiusaajat ovat kuulemma sopineet että syyttävät meidän poikaamme kiusaajaksi. Myös kiusattu tekee niin, koska pelkää muiden kostoa.
Kiusatulla pojalla on ylihuolehtiva äiti, joka on tehnyt todella outoja asioita taloyhtiössämme. Pelkää ilmeisesti koko ajan mitä hänen pojalleen tapahtuu. Poika onkin jatkuvasti valittamassa jos jotain tapahtuu. Ja äiti sitten haukkumassa ja uhkailemassa poliisilla.
Olemme nyt kierteessä, johon tarvittaisiin maalaisjärkeä: ylihuolehtiva äiti, kaikesta mahdollisesta valittava poika, vaaärä syyllinen ja nuori kokematon opettaja. mitä tehdä?
Ylihuolehtiva äiti ja väärä kiusaaja
6
361
Vastaukset
- puuhpööh
Ensinnäkin, älä tuomitse nuorta opettajaa aloittelijaksi, jos et tiedä. Toiset pääsevät opiskelemaan 19-20-vuotiaina ja toiset vasta 30 . Joten vuosia on voinut kertyä, vaikka opettaja onkin nuori.
Toiseksi, jos teidät on kusuttu keskustelemaan asiasta, menet paikalle ja kerrot oman näkemyksesi. Oli paikalla sitten pelkästään opettaja tai koko jengi. Ja kerrot myös tuon, mitä pojat ovat kertoneet. Alakoululaiset vielä helposti "murtuvat" ja paljastavat tällaiset sopimukset kun tarpeeksi kysellään (ja yksitellen, mutta ei painostaen!). Jos mukaan on kytketty jo kuraattoria myöten väkeä niin eiköhän sieltä löydy useampi kokenut henkilö asiaa ratkomaan. - Selviää kyllä
Vaadi täysi selvitys asiaan, kaikkien parhaaksi.
- opex
Tarinasi on hyvä esimerkki siitä, että nämä kiusaamistilanteet eivät ole ollenkaan niin yksinkertaisia kuin lehtiä lukemalla voisi päätellä. Opettajan rooli ei ole helppo, eikä kaikki ole aina sitä, miltä se näyttää.
Luokkatoverit tietävät yleensä tilanteen parhaiten. Kannattaa teettää koko luokalla kiusaamiskysely, joka voi yksinkertaisimmillaan olla paperi, jossa on kaikkien nimet. Oppilaat piirtävät nuolen kiusaajasta kiusattuun. Ensin on tietysti hyvä keskustella oppilaiden kanssa siitä, mitä kiusaaminen tarkoittaa eli että se on jatkuvaa alistamista eikä esim. satunnaista, molemminpuolista läpänheittoa tai yleistä huonoa käytöstä.
Itse olen kerran tämmöisen tekoa vaatinut ja kyselystä selvisi, että eräs oppilas oli vanhempiaan sumuttaakseen sepittänyt olevansa kiusattu; kukaan luokkatoveri ei ollut tätä kiusaamista havainnut. Kiusaaminen on kuitenkin aina ryhmäilmiö; sitä ei voi olla olemassa ryhmän tietämättä.- Mie vain
Olen opex sinun kanssasi siltä osin samaa mieltä, että kiusaaminen on yleensä (ei siis aina) ryhmäilmiö ja lapset saattavat olla tässä kuviossa hyvinkin erilaisissa rooleissa. Osa lapsista ei varmasti edes tunnista kiusaavansa, koska eivät toimi ns.aktiivisessa roolissa, Kiusaamiseen ei vaadita mitään "jatkuvaa alistamista", jo se että joku yksittäinen lapsi jätetään systemaattisesti ryhmän ulkopuolelle täyttää kiusaamisen kriteerit ja siihen on puututtava. Kiusaaminen on subjektiivinen tunne eli kukaan ulkopuolinen ei voi määritellä, onko joku kiusattu vai ei. Jos hän tuntee olevansa kiusattu, näin on, ja tällöin asialle on tehtävä jotain. Ei yksikään lapsi tahallaan sepitä olevansa kiusattu.
Ja mitä tulee noihin oppilaiden keskuudessa järjestettäviin kiusaamistesteihin, "pistä nuoli kiusaajasta kiusattuun", niin älkää nyt hyvät ihmiset enää menkö moiseen halpaan ! Se on tyhmintä ja julminta, mitä voi tuossa tilanteessa tehdä, jos/kun kiusaaminen tapahtuu nimen omaan luokan sisällä ja siihen osallistuu suurin osa luokan oppilaista. Yksikään lapsi ei myönnä itseään/kaveriaan vapaaehtoisesti kiusaajaksi. Pahimmassa tapauksessa kiusaajat käyttävät tuonkin tilaisuuden hyväkseen ja kun paperit kerätään, opettaja saakin huomata, että nuolet ovatkin kummasti sojottamassa ihan toiseen suuntaan (kiusattua kohti). Fiksun opettajan päässä alkaisi tällöin hälytyskellot soimaan, mutta valitettavasti, jos opettajat ovat samaa kaliberia kun tämä "opex" (toivottavasti et oikeasti ole opettaaj), niin pulassa ollaan. - opex
Mie vain kirjoitti:
Olen opex sinun kanssasi siltä osin samaa mieltä, että kiusaaminen on yleensä (ei siis aina) ryhmäilmiö ja lapset saattavat olla tässä kuviossa hyvinkin erilaisissa rooleissa. Osa lapsista ei varmasti edes tunnista kiusaavansa, koska eivät toimi ns.aktiivisessa roolissa, Kiusaamiseen ei vaadita mitään "jatkuvaa alistamista", jo se että joku yksittäinen lapsi jätetään systemaattisesti ryhmän ulkopuolelle täyttää kiusaamisen kriteerit ja siihen on puututtava. Kiusaaminen on subjektiivinen tunne eli kukaan ulkopuolinen ei voi määritellä, onko joku kiusattu vai ei. Jos hän tuntee olevansa kiusattu, näin on, ja tällöin asialle on tehtävä jotain. Ei yksikään lapsi tahallaan sepitä olevansa kiusattu.
Ja mitä tulee noihin oppilaiden keskuudessa järjestettäviin kiusaamistesteihin, "pistä nuoli kiusaajasta kiusattuun", niin älkää nyt hyvät ihmiset enää menkö moiseen halpaan ! Se on tyhmintä ja julminta, mitä voi tuossa tilanteessa tehdä, jos/kun kiusaaminen tapahtuu nimen omaan luokan sisällä ja siihen osallistuu suurin osa luokan oppilaista. Yksikään lapsi ei myönnä itseään/kaveriaan vapaaehtoisesti kiusaajaksi. Pahimmassa tapauksessa kiusaajat käyttävät tuonkin tilaisuuden hyväkseen ja kun paperit kerätään, opettaja saakin huomata, että nuolet ovatkin kummasti sojottamassa ihan toiseen suuntaan (kiusattua kohti). Fiksun opettajan päässä alkaisi tällöin hälytyskellot soimaan, mutta valitettavasti, jos opettajat ovat samaa kaliberia kun tämä "opex" (toivottavasti et oikeasti ole opettaaj), niin pulassa ollaan.Sinä aliarvioit oppilaita todella rankasti sekä hyvässä että pahassa.
Minä olen useammankin kerran törmännyt esim. sellaiseen tapaukseen, jossa oppilas on sepittänyt olevansa kiusattu. Kyllä, tällaista tapahtuu! Ainakin kahdessa tapauksessa oppilas myönsi keksineensä kiusaamisen tällä tavoin kiusatakseen.
Lisäksi oma lukunsa ovat asperger-tyyppiset oppilaat, joiden mielestä usein kaikki on kiusaamista, koska he eivät ymmärä sosiaalisia tilanteita ja sääntöjä.
Mielestäni jatkuva ryhmän ulkopuolelle jättäminen on alistamista. Ryhmään kuulumisen tarve on ihmisen perustarpeita.
Kiusaamiskyselyt tuottavat lähes aina hyvin luotettavaa tietoa, koska suurin osa oppilaista haluaa aikuisten puuttuvan tilanteeseen, vaikka he itse olisivat tavallaan hyväksyvinä seuraajina. Lähes aina he kuitenkin toivoisivat, että heidän ei tarvitsisi ryhmän paineessa näin toimia ja siinä on aikuisten tultava apuun.
En oikein tajunnut tuota, että nuolet ovat sojottamassa kiusattua kohti. Niinhän sen siinä testissä kuuluu ollakin. Testi on lähtökohta ja työkalu; sen jälkeen alkaa varsinainen työ eli oppilaiden kanssa keskustelu. Ei mitään päätöksiä tehdä tai seuraamuksia tule vain sen testin perusteella.
On se kyllä hupaisaa, kun voi noin suurella varmuudella todeta, että kukaan ei ikinä voi valehdella olevansa kiusattu tai kukaan ei ikinä voisi paljastaa kaverinsa kiusaavan jne. Toistakymmentä vuotta opena on opettanut, että se ihan näin mene. - Mie vain
opex kirjoitti:
Sinä aliarvioit oppilaita todella rankasti sekä hyvässä että pahassa.
Minä olen useammankin kerran törmännyt esim. sellaiseen tapaukseen, jossa oppilas on sepittänyt olevansa kiusattu. Kyllä, tällaista tapahtuu! Ainakin kahdessa tapauksessa oppilas myönsi keksineensä kiusaamisen tällä tavoin kiusatakseen.
Lisäksi oma lukunsa ovat asperger-tyyppiset oppilaat, joiden mielestä usein kaikki on kiusaamista, koska he eivät ymmärä sosiaalisia tilanteita ja sääntöjä.
Mielestäni jatkuva ryhmän ulkopuolelle jättäminen on alistamista. Ryhmään kuulumisen tarve on ihmisen perustarpeita.
Kiusaamiskyselyt tuottavat lähes aina hyvin luotettavaa tietoa, koska suurin osa oppilaista haluaa aikuisten puuttuvan tilanteeseen, vaikka he itse olisivat tavallaan hyväksyvinä seuraajina. Lähes aina he kuitenkin toivoisivat, että heidän ei tarvitsisi ryhmän paineessa näin toimia ja siinä on aikuisten tultava apuun.
En oikein tajunnut tuota, että nuolet ovat sojottamassa kiusattua kohti. Niinhän sen siinä testissä kuuluu ollakin. Testi on lähtökohta ja työkalu; sen jälkeen alkaa varsinainen työ eli oppilaiden kanssa keskustelu. Ei mitään päätöksiä tehdä tai seuraamuksia tule vain sen testin perusteella.
On se kyllä hupaisaa, kun voi noin suurella varmuudella todeta, että kukaan ei ikinä voi valehdella olevansa kiusattu tai kukaan ei ikinä voisi paljastaa kaverinsa kiusaavan jne. Toistakymmentä vuotta opena on opettanut, että se ihan näin mene.Sorry, ajatuskatko ! Olet oikeassa opex. Tekstissäni oli kirjoitusvirhe eli suluissa piti lukea "kiusaajia kohti" ei kiusattua, Kiusaajat olivat siis kääntäneet roolit vastakkain ja tehneet itsestään kiusattuja ja näin siis käyttäneet testiä omiin tarkoitusperiinsä kiusatakseen lisää. Sitä tarkoitin. Tiedän, että näin on käynyt ja siinä ao.tapauksessa opettajalla ei valitettavasti ollut kykyä eikä sen suhteen haluakaan tulkita testiä oikein, vaan hän luki sitä kuin piru raamattua päätyen johtopäätökseen, että kiusaamista ei ollut tapahtunut tai jos oli, niin alkujaan kiusaamisesta ilmoittanut lapsi oli itse kiusaaja eli toisin sanoen kiusaaminen haudattiin "lapsen sepittelynä" (yksi vastaan muut). Myöhemmin selvisi, että kyse olikin koko ajan ollut ihan todellisesta kiusaamisesta, ei siis todellakaan mistään lapsen omasta sepittelystä, mutta silloin kiusaajat olivat saaneet jatkaa jo niin kauan ja mennä jo niin pitkälle, että anteeksipyynnöt ja selittelyt eivät enää ko.lasta auttaneet. Hänen koulutiensä päättyi siihen.
Tämä siis lähinnä opexille. Valottaa ehkä hieman sitä, miksi suhtauduin niin negatiivisesti tuohon ehdottomaasi nuolitestiin . Myönnettäköön tässä samalla, että saatoin myös aliarvioida sinun pätevyytesi opettajana . En olisi saanut tehdä niin parin lauseen perusteella. Pyydän sitä anteeksi. Heijastin selkeästi sinuun niitä tunteita, joita tunnen tuota "puoskari"opettajaa kohtaan,
Ja mitä tulee alkuperäiseen kirjoittajaan, niin minun mielestäni sinun lapsesi on selkeästi itsekin kiusatunroolissa, sillä kiusaamistahan tuollainen on, että päätetään porukalla, kenestä tehdään ryhmän syntipukki.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Finlayson Tom of Finland tuotteineen ajautumassa konkurssiin
Takavuosina kotimainen lakana- ja pyyhevalmistaja Finlayson teki jättimäisiä voittoja, myymällä alastomien gay-miesten k1392875Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi262417- 1352008
Suhde varattuun, kuinka saa tunteet katoamaan
Kuinka unohtaa ihminen johon olet tulen palavasti ihastunut/rakastunut, varsinkin jos olet varattu tai kohteesi on vara1341583Mies millä tasolla sun kiinnostus oli?
Mitä musta halusit/hait? Nyt kun kaikki on ohi, ei ole mitään menetettävää enää...831377- 331213
- 1001161
Lubondaksentiellä taitaa huomenna tyssätä!
Nyt TAX-1 hakee kolmatta kertaa poikkeuslupaa venevajan muuttamiseksi kesäasuntoon! Sari Paljakka ehdottaa lautakunnalle21049Nainen, jos kiinnostaa niin miksi ihmeessä
et kirjoita tänne jotain tunnistettavaa? On niin paljon eri mahdollisuuksia ottaa esille yksityiskohtia menneestä ajasta601032Minua särkee puolestasi
Kirjoitan kahdelle naiselle tämän, koska molemmat jouduitte saman kokemaan. Minun itsehillintäni petti ja sinä jouduit50990