Koska kuopion liikennevalot uusitaan, sellaisiksi että ne toimisi kunnolla ilman punaista aaltoa joka suuntaan. Saat pysähtyä joka helkutin valoissa olipa siellä muuta liikennettä tahi ei.
Ei ole mittää järkeä odottaa yksin risteyksessä kun ketään muuta näy missään. Toimivat tunnistimet olis ihan mukava lisä valoihin.
Löyty myös Kuopion Liikennevalot naamakirjasta:
https://fi-fi.facebook.com/KuopionLiikennevalot
Kuopion liikennevalot
54
1715
Vastaukset
- fblkgdfk
Ei ole ollu niiden suunnittelijalla kaikki muumit laaksossa kait.
- usvaa putkeen
Kaiken tämän liikennevalo systeemin suunnittelija ajjaa vissiin polokupyörällä ite, senmukkaan toimii valottii, ootelkee aatoilijat, kohta tulloo pyöräilijä, ehkä...
- kehitetäänkuopiota
Pää pois ahterista ja otetaan asioista selvää eikä jauheta vanhoja urbaaneja legendoja.
Liikenteensuunnittelijat (huomaa monikko) kulkevat työmatkojaan autolla, pyörällä, kävellen ja julkisia välineitä käyttäen, välillä mennään naapurin kyyditseminä.
Liikennesuunnittelu on kaikkien kaupunkilaisten asia. Yhteydenottopisteet ja -osoitteet ovat löydettävissä kaupungin www-sivuilta. Suoli24:ssa voi purkaa pahaa oloaan, mutta asiallinen keskustelu käydään mieluusti omilla nimillä vaikkapa kasvotusten.
- hohohoho
Tuo niiden toimimattomuus aiheuttaa sen että ammattiliikenne varsinkin vetää vanhoilla vihreillä läpi. Reilulla ylinopeudella (yli 80 km/h) voi myös ehkä päästä jopa kaksista liikennevaloista läpi.
Ja nytten jalankulkijatkin menee punaisia päin kanssa. Ei se toimi niillekään halutulla tavalla. Painonapit suojateille ja äkkiä.
Takas koulun penkille suunnittelija. Yksinkertainen matematiikka olisi syytä hallita, jos mielii tehdä toimivat liikennevalot. - Seuraavat valot
Jos jossain risteyksessä valot antavat enemmän vihreää aikaa, niin seuraavassa risteyksessä se sama aika menee odottamiseen. Näin käy ruutukaava-alueella.
- vihreäaaltokiitos
Niin, mutta jos valot ohjelmoitaisiin toimimaan aaltona. Taitaa olla liian vaikeaa savoilaisille.
- Aaltona....
vihreäaaltokiitos kirjoitti:
Niin, mutta jos valot ohjelmoitaisiin toimimaan aaltona. Taitaa olla liian vaikeaa savoilaisille.
Niinpä hyvinkin aaltona. Liikenne ei vaan toimi niin ideaalisti. Jos on aalto yhteensuuntaan, niin ei se tarkoita, että samalla tavalla aalto toimisi risteävillä kaduilla. Ruuhkat, tietyöt, auraus ja vastaavat häiriöt sekoittavat aaltoa. Lisänä esimerkiksi valottomissa risteyksissä olevat suojatiet.
- wrgjtfro
Olisi hyvä jos kaikki joilla on tuulilasikamera ajaisivat oikeita nopeuksija eri vihreitä aaltoja että liikenne insinööri Hanna Myllynen näkisi ettei hänen vihreä aaltonsa toimi juuri missään ja sitten filmit you tubeen.Esim suokatu jossa ihmetellään miksi tori parkkia ei käytetä ei tietysti kun sinne on niin vaikeaa ajaa valojen takia.Ja matka puijon risteys/prisma vihreä aalto muka, ei tietoakaan.Joka aloittaa filmien tallentamisen ilmoittaisi vaikka Facebookissa mihinkä niitä voi tallentaa,niin toiset voivat myös lisätä kokemuksiaan.On kuulemma miltei mahdotonta saada kyseinen henkilö ymmärtämään ettei valot toimi hyvinkään muualla tyhjäkäynnit vakoissa riittävät perusetiksi valojen joustavaan toimintaan.Entäpä tämä tasavallankadun ja tehdaskadun farssi hän vaan tyytyi levittelemään käsiään.
- 12+3^2=21
Joulun pyhinäkin kaikki liikennevalot olivat toiminnassa.
Punaisen aallon lisäksi uusia kuumia aaltoja on tulossa Maaherrankadun ja Asemakadun sekä Maaherrankadun ja Puutarhakadun risteykseen. Näistä toinen on t-risteys ja jonkun liikennevalopään mielestä tuokin tarvitseen sitten valo-ohjauksen! - Arggghhh
Sitten aikaisintaan kun nykyinen liikenneinsinööri jää eläkkeelle. Jos sittenkään täällä saamattomuuden kylässä...
Valoja on ihan liikaa turhissa paikoissa mutta ei mene jakeluun vaan lisää tulee! Ja ne ohjelmoinnit!!! Ei mitään älyä eikä liikenneilmaisimia voi käyttää vaan liikenne pitää pysäyttää vaikkei kerään tulossakaan. Perkele että noiden kanssa oikeasti menee hermot päivittäin!- Punapää
Naurettavia joskus liikennevaloinssin selitykset että vika on Kuopion risteysväleissä ja kaksisuuntaille kaduille ei voi vihreää aaltoa tehdä! Ja että keskustassa on pakko olla kiinteät kiertoajat että vihreä aalto toimii!!! Anteeksi missähän sellainen toimii?? Puistokadullakaan ei enää toimi ellet kaahaa reipasta ylinopeutta...
Valojen määrää ei tietenkään voi vähentää eikä painonappeja rännikaduille!!
- Automies.
Pe*reestä kaikki liikennesuunnittelu tässä kylässä.....kattokaapa vaan millainen sumppu tulee kunhan asemakadun, maaherrankadun ja pohjolankadun liikennevalosysteemi tulee käyttöön.....v*tuttaa jo etukäteen......
- Hermonsa menettänyt
Joo siinä on tosiaan valotolppia todella lähekkäin toisiaan. Ja ko risteys on toiminut ihan kohtuullisesti mutta valoilla jotka vielä ohjelmoidaan kuopiolaisella ammattitaidolla, se saadaan sumppuuntumaan taatusti! Järjetöntä laittaa valot siihen ylipäätään!
Kuopiossa ei lisäksi liikennevalot huomioi missään sen hetkistä liikennetilannetta! Esimerkiksi Karjalankadulla vilkas liikenne pysäytetään pitkäksi aikaa vaikka sivusta ei olisi ketään tulossa ja näin saadaan tehokkaasti jonoa aikaan joka taas johtaa siihen etteivät autot pääse seuraavallakaan vihreällä läpi vaan osa joutuu uudestaan punaisiin, todennäköisesti turhaan taas! Perkele!
- tragol
Liikennevaloihin tuskin pystymme vaikuttamaan mutta tuntemalla ja noudattamalla ryhmityssääntöjä voisimme jouduttaa liikennettä kummasti.Vasemmalle kääntyvä kun tukkii myös suoraan ja oikealle kääntyvän etenemisen koska vastaantuleva liikenne estää keskikaistalla odottavan autoilijan kääntymisen vasemmalle. Pelkona tietysti on että nykyinen liikennevalosuunnittelija siirtyy ja alkaa pysäköintitaskuilla kaventamaan ja tekemään ryhmittymisen mahdottomkaksi.
- hjfuuujcjj
Keskustan risteykset on liian ahtaita joten vasemmalle kääntyvä tukkii väkisinkin liikennettä. Ja valot on silti per#eestä.
- 5+20
Ennen oli liikenne sujuvampaa, kun kadut olivat yksisuuntaiset. Kaksi kaistaa yhteen suuntaan. Toiselta kaistalta käännyttiin ja toista kaistaa pystyi ajamaan suoraan.
Ei tarvinnut väistää vastaantulevia.
- greragae
Joten järkyttävä on se määrä mitä Kuopiossa on liikennevaloja... ei varmaan missään muussa paikassa ole tuommoista. Siis jos katu on 50 metriä pitkä ja siinä on risteys.. Niin valoja on 2 kappaleet!
- liikennevalot+
Tutkaileppas liikenneonnetomuustilastoja kaupungeista, joissa ei ole liikennevaloja vs. liikennevalolliset taajamat. Aika selvää kieltä.
Mutta tämähän ei sinua kiinnosta, ennenkuin olet itse auton alta kaavittavana.
- vossikka aikaan
"Kuopiossa liikenne on sujunut vuosikymmeniä ilman pahoja ruuhkia. Yksisuuntaiset kadut ja vihreät aallot ovat toimineet."
"Viimeisen vuoden aikana kaupungin liikenne on mullistunut täysin. Katuja on kaksisuuntaistettu, kuten oli vossikka-aikana.
Näin pienehköön kaupunkiin on onnistuttu luomaan ruuhkainen keskusta, joka on tyypillinen metropoleille. Samalla keskustasta on saatu joillekin vaarallinen ja kaikille ahdas."
http://www.savonsanomat.fi/mielipide/mielipidekirjoitukset/vossikka-aikaan/1007361 - disboni
Vai mopoautoissako on tulevaisuus ?
- Eki-
Itse ainakin ajelen Tasavallan katua monesti humalassa tai unissani. On jo selkäytimessä missä kohtaa tulee punaiset niin siihen aina tulee herättyä jarruttelemaan.
- valopääinssi
Tunnistimet valoissa näkyy olevan (tiehen upotetut) mutta kun niitä ei täällä hyödynnetä vaan valot on idioottimaisesti kiinteällä kierrolla! On hirvittävän järkevää seisottaa TURHAAN liikennevirtoja?
- jukkis3
Liikenne valot ovat aivan turhat , eli liikenne ymyrät risteyksiin jne. toimii paremmin
- Järjettömyyden huippua
Tänäänkin kun seisoskelin toista minuuttia punaisissa Puijonkadulla Hapelähteen rännikadun suojatien edessä ilman ainuttakaan jalankulkijaa niin kyllä on helppo yhtyä näihin kommentteihin...
Kuopion liikennejärjestelyt tähtäävät autottomaan keskustaan. Ajoneuvolla liikkuminen keskustassa on tehty mahdollisimman hankalaksi punaisilla linjoilla, ahtailla kaduilla, sokeilla risteyksillä, yms. Keskustassa nopeusrajoitus on 40 km/h, mutta käytännön turvallinen nopeus on lähempänä kävelyvauhtia ja risteyksissä saa välillä seistä minuuttitolkulla, etenkin jos yrittää kääntyä vasemmalle.
Tällä tavoin keskusta saadaan "turvalliseksi", kun kaikki ajavat 20 km/h ja monet jättävät tulematta Kuopion keskustaan tahallaan aiheutetun ruuhkan vuoksi.
Turhaan siis valitatte "epäonnistunutta liikennesuunnittelua", sillä keskustan ruuhkauttaminen ja liikkumisen vaikeuttaminen on selvästi ollut liikennesuunnittelijoiden tarkoitus.- joustavampi liikenne
Kyllä täytyy sanoa, että Kuopion keskustan remontti on täysin epäonnistunut. Alatori on liian pieni. Se pitäisi olla ison ostarin kokoinen, jotta sinne ihmiset tulisivat kuten Matkukseen. Toriparkin pitäisi olla ilmainen kuten Matkuksessakin. Ajo torin alle helpompi ja Puijonkadulla ja Haapaniemenkadulla joustavampi liikenne. VIHREÄ LINJA sekä sisään että ulos.
- Oliko yllätys?
Niin, rakennetaan 10km keskustasta 90 liikeen jättishoppingparatiisi ja Ikea viereen. Sitten ihmetellään miksi kukaan ei tule keskustaan kalliiseen parkkiin pyörimään alatorille..
- Niinpä niin...
Oliko yllätys? kirjoitti:
Niin, rakennetaan 10km keskustasta 90 liikeen jättishoppingparatiisi ja Ikea viereen. Sitten ihmetellään miksi kukaan ei tule keskustaan kalliiseen parkkiin pyörimään alatorille..
Ja mitäpä siellä keskustassa sitten shoppailijoille tarjolla? Ei juuri mitään, nykymittapuulla hyvin suppeat valikoimat!
Ja kun keskustaan saapuminen on tehokkaasti hankaloitettu juuri näillä liikennevaloilla (punainen aalto toriparkkiin) parkkimaksuista puhumattakaan niin ei pidä ihmetellä miksi toriparkki on tyhjää täynnä.... Niin ja opasteet sinne ja pois vielä oma lukunsa... Kuopion kaupunki osaa todella ;)
- Puijonkadulta...
...Suokadulle. Yritäpä kääntyä ruuhkan aikaan tullessasi Puijolta päin. Toivotonta !
Vaatii vihreän nuolen, jotta pääset kääntymään Puijonkadulta Suokadulle satamaan päin.- 1314
Hehheh ei ole Kuopiossa juuri nuolivaloja. On kyllä yhden suunnan vihreitä paikoissa missä niitä ei todellakaan tarvittaisi mikä taas sumputtaa muuta liikennettä tehokkaasti. Kaiken kaikkiaan käsittämättömän järjetön koko liikennevalo-ohjaus! Ilmeisesti yhden täysin ammattitaidottoman insinöörin aikaansaannos mutta eihän täällä mihinkään epäkohtaan puututa... Kuopion kaupunki, takapajula jota vastaavaan en ole törmännyt!
- kaapunnin asukas
No vittu! voiko nyt insinööriltä muuta odottaa kun viina on sen aivot turvottanu.
Terveisiä vaan sinne perseeseen suunnittelijalle. Laittakaa tämä asia nyt äkkiä kuntoon. - Ei ruuhkia
Kuopion keskusta on niin pieni, ettei täällä ole liikenneruuhkia. On vain tottumuskysymys, miten liikenteeseen suhtautuu.
Älkää suotta marisko olemattomista asioista.- ihmekylä
Niin on pieni, mutta odottelet liikennevaloissa sen pari minuuttia turhaan, muista suunnista ei tule ainuttakaan autoa. Ja sitten kun sieltä toisesta suunnasta tulisi auto, niin liikennevalot juuri tämän toisen autoilijan edestä vaihtuu punaisiksi. Ja hän odottaa taas vuorostaan pari minuuttia.
Ja tämä kun tapahtuu jokaisissa valoissa, niin rupeaa se vituttamaan! - 12+20
ihmekylä kirjoitti:
Niin on pieni, mutta odottelet liikennevaloissa sen pari minuuttia turhaan, muista suunnista ei tule ainuttakaan autoa. Ja sitten kun sieltä toisesta suunnasta tulisi auto, niin liikennevalot juuri tämän toisen autoilijan edestä vaihtuu punaisiksi. Ja hän odottaa taas vuorostaan pari minuuttia.
Ja tämä kun tapahtuu jokaisissa valoissa, niin rupeaa se vituttamaan!Hyvä esimerkki on kauppakatu. Ajat kauppakatua pitkin satamaan päin. Seisot kuninkaankadun kohdalla punaisissa valoissa. Näet, että maaherrankadun risteyksessä valot vaihtuvat vihreiksi ensimmäiseksi. Sitten vaihtuu kuninkaankadun risteyksen valot vihreiksi. Mutta kun olet ajanut kauppakatua alaspäin, niin maaherrankadun risteyksen valot vaihtuivat punaisiksi. Selvää kiusantekoa.
Joko ajat kauppakatua pitkin ylinopeutta, että ehdit vihreistä valoista.
- automies.
Siihenhän se kohta menee, että kun oppii mistä on edes teoriassa mahdollisuus ehtiä ns. vihreällä aallolla, niin vedetään tuppi nurin valoista että ehtii.....
- Toimintaa prkl!
Puistokatu on nykyään melkoinen vaaranpaikka etenkin ruuhka-aikaan kun autoilijat kaahaa reipasta ylinopeutta kaistoja vaihdellen ainoana päämääränään pyrkiä ehtimään seuraavista valoista läpi! Ei siinä paljoa jouda vaikkapa jalankulkijoihin keskittymään... Ymmärrettävää kyllä kun jos ja kun punaisiin joudut odotat pitkään ja sama toistuu helposti seuraavissa valoissa. Käsittämättömän lyhyt onkin vihreä vaikkapa Tulliportinkadun risteyksessä!! En tiedä mihin kaupunki pyrkii tällä JÄRJETTÖMÄLLÄ liikennevalojen ajastuksella? Vilkas katu ja sivuilta ei välttämättä ketään tulossa mutta silti pääkadun liikenne pitää pysäyttää noin kymmenen sekunnin vihreän jälkeen minuutiksi!
Miten voi olla niin vaikeaa tehdä jotain tälle älyttömyydelle??? - sjkgeghse
Toimintaa prkl! kirjoitti:
Puistokatu on nykyään melkoinen vaaranpaikka etenkin ruuhka-aikaan kun autoilijat kaahaa reipasta ylinopeutta kaistoja vaihdellen ainoana päämääränään pyrkiä ehtimään seuraavista valoista läpi! Ei siinä paljoa jouda vaikkapa jalankulkijoihin keskittymään... Ymmärrettävää kyllä kun jos ja kun punaisiin joudut odotat pitkään ja sama toistuu helposti seuraavissa valoissa. Käsittämättömän lyhyt onkin vihreä vaikkapa Tulliportinkadun risteyksessä!! En tiedä mihin kaupunki pyrkii tällä JÄRJETTÖMÄLLÄ liikennevalojen ajastuksella? Vilkas katu ja sivuilta ei välttämättä ketään tulossa mutta silti pääkadun liikenne pitää pysäyttää noin kymmenen sekunnin vihreän jälkeen minuutiksi!
Miten voi olla niin vaikeaa tehdä jotain tälle älyttömyydelle???Esimerkiksi kun ajaa Puijonkatua Puijolle päin todennäköisesti joutuu pysähtymään Tulliportinkadun risteyksessä. Kun vihreät vaihtuu, niin painaa tallan pohjaan, niin ehtii myös Suokadun valoista pääsemään vihreillä.
Hullua tälläiset ajastukset liikennevaloissa.
Savolainen insinööri ei olekaan kovin viisas.
- autoileva.
Tuota ihan pikku juttu : kuka sulle on antanut luvan ajaa puijonkatua niin, että menet puijolle päin ja pysähdyt tulliportinkadun risteyksessä ? Siellä kun ei saa autolla ajaa muutenkaan.....puijonkatu välillä kauppakatu-tulliportinkatu ei ole autoliikenteelle.....ainoastaan huoltoajolle. Ja Puijonkadulla on muuten ennen suokatua sitten vielä maljalahdenkadullakin valot.....
- Kaapion kuupunki
Puijonkadun-Maljalahdenkadun valot on täysin turhat liikennemääriin nähden! Lisäksi ohjelma on käsittämätön näytäessään yhtäaikaa punaista sekä Maljalahdenkadulta että Puijonkadulta tuleville ja kaikille jalankulkijoille tällöin vihreää! Ymmärtäisi jotenkin jos paikka kuhisisi jalankulkijoita... Ja Suokadun jälkeen ne Hapelähteen rännikadun valot!! Punainen syttyy Puijonkatua ajaville todella pitkäksi aikaa ja jalankulkijoita ei yleensä ole yhtään ainoata! Ja jos on niin yli menevät oli valon väri mikä tahansa. Tuossa on yhdet Kuopion turhimmat valot ainakin noin toimiessaan (miksei painonappia?).
Kyllä keskustassa ajo saa verenpaineet nousemaan siinä määrin että ei sinne mene kuin jos on pakko! Ja mukako turhaa narinaa nämä kommentit? Ei todellakaan vaan aiheellista kritiikkiä johon vain ei kaupungin taholta saada (=haluta) mitään parannusta! Ja sitten valitetaan kun toriparkki on tyhjä eikä keskusta vetovoimainen....
- Sujuvaa
Asia ratkeaa ajelemalla päin punaisia jos ei kerran sivulta ole tulossa ketään eikä jalankulkijoita mailla halmeilla...
- Tähän se johtaa
Näin minäkin tein kunnes oli kytät piilossa kyttäämässä (Puijon risteyksessä) ja tuli reilun parinsadan lasku...
Nyt on tullut vähän varovaisemmaksi ;) - Sujuvaa
Tähän se johtaa kirjoitti:
Näin minäkin tein kunnes oli kytät piilossa kyttäämässä (Puijon risteyksessä) ja tuli reilun parinsadan lasku...
Nyt on tullut vähän varovaisemmaksi ;)Ehkä ensimmäinen saa sakot,mutta e-heeeeei ne kaikkia pysty sakottelemaan,ehkä sitten tulisi jotain tolkkua liikennevalojen ohjelmointiin...
- Siinä teille VALOJA.
Hyvin toimii valot kun tietää mistä ajella! No problem! Torin alunen vähän pahempi rasti, siellä joutuu oikeasti vähän miettimään että mitä helvettiä. Voisi vähän mainostaa sitäkin paikkaa oikein selkeästi ja helppotajuisesti kansalle niin käyttöaste varmasti paranisi. Savon Sanomien etusivulle vaan, ja selkeästi kaikki esille sieltä. On parkkipaikkaa, on vaikka mitä, käyntejä vaikka minne torin pinnalle. Näin jää tuo yläpuolinen osa kävelytoriksi, kävelykeskustaksi toripöytineen ja hienoinen tapahtumineen. Pidetään bisnes vähän niin kuin piilossa, mutta kuitenkin ihmisten tietoisuudessa. Huippupaikka, kesken vielä ja ajatus hukassa tällä hetkellä. Ahtaus voi tulla eteen jossankin vaiheessa mutta sopu sijaa antaa eikä siellä kukaan kaipaa mitään jättimarketteja tai muuta. Sinne vaan tsekkailemaan kaikki kynnelle kykenevät ja funtsimaan. VALOJA!
- Anonyymi
Kuka on se idiootti joka on suunnitellut Kuopionliikenne järjestelyt, ei varmaan täysjärkinen tai muuten kieroutunut luonne. Mikään ei pelaa!!! Ei viitsi sinne enää autolla tulla. Muutakin tekemistä kuin seisoa valossa.
- Anonyymi
Jos kerran autolla tulet niin miksi seisot valoissa, minä en nouse autosta vaan istun ja odotan.
- Anonyymi
Kuulin että ei niillä ole edes ajokorttiakaan, autojen vihaaminen on Kuopiolaisissa päättäjissä maan suurinta, pysäköintipaikoistakin tehdään aivan keinotekoisesti pulaa vain ja ainoastaan siksi että päästäisiin rahastamaan pysäköinti "virheistä" saatana.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuulin että ei niillä ole edes ajokorttiakaan, autojen vihaaminen on Kuopiolaisissa päättäjissä maan suurinta, pysäköintipaikoistakin tehdään aivan keinotekoisesti pulaa vain ja ainoastaan siksi että päästäisiin rahastamaan pysäköinti "virheistä" saatana.
Helpottiko? Niuvanniemen asukas sai purkaa painetta.
- Anonyymi
Ei tyypillä🤥 mitään virkaa ole!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuulin että ei niillä ole edes ajokorttiakaan, autojen vihaaminen on Kuopiolaisissa päättäjissä maan suurinta, pysäköintipaikoistakin tehdään aivan keinotekoisesti pulaa vain ja ainoastaan siksi että päästäisiin rahastamaan pysäköinti "virheistä" saatana.
Mykysuunyaus on se että keskustoissa ajamista yritetään hillitä ja nopeuksia pudotetaan neljästäkympistä kolmenkymppin, päästöjen hillitsemistä.
Tiedättekö edes millaista asia keskustan kerrostaloissa? Asfaltista irtoava piki/kivipöly tunkeutuu asuntoihin ja pakokaasut myös.
Ihan hyvä suuntaus nykyinen malli.
Mielestäni edelleen vaanvoidi kiristää autoilua keskustassa. Yksisuuntaisia katuja, enemmän kävelykatu ja, nopeudet jopa 20km/tunnissa jne. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos kerran autolla tulet niin miksi seisot valoissa, minä en nouse autosta vaan istun ja odotan.
Niuvanniemen asukas repäisi vitsin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niuvanniemen asukas repäisi vitsin.
Hyvä vitsi, nauroin maha kippurassa🤣🤣
- Anonyymi
Kaupungissa menneillään nopeusrajoitusten toteuttaminen. Tuo on parasta mitä Kuopiossa tehty pitkään aikaan!
- Anonyymi
Onko prisman kohdalla olevissa liikennevaloissa mitään logiikkaa? Miksi Kuopiossa yleensäkin on niin paljon liikennevaloja?
- Anonyymi
autoilijat
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kysynkin sinulta nyt...
Tahdotko sinä minusta miehestä enää mitään..koskaan? Vastaa kyllä/ei/en tiedä ja siihen puhelinnumeroni kaksi viimeistä627749Voi luoja miten haluaisin
jutella kanssasi nyt. Harmittaa, että pidin estossa, mutta silloin olisin ollut riekaleina pienistäkin syytöksistä tai474436Nainen, vaikka kaikki on
ohi eikä koskaan alkanutkaan, niin tekisi silti mieli jakaa tämä trippi kanssasi, kertoa mitä kappaleita kuuntelin jne.264135- 1061966
- 1201820
Haluan sinua mies, aivan stanasti.
Ehkä enemmän kuin ketään koskaan ikinä, joten kysymys kuuluukin miten hlvetissä SÄ kestät tän näkemättömyyden. Toivottav721147NATO kaapelirikon takana, NORD STREAM putkirikon tapaan, yritys häiritä merenkulkua Itämerellä ?
Yhä enemmän on viitteitä siitä että Suomi , Viro ja NATO on viimeisemmän kaapelirikon takana. Estlink 2 kaapeli on nyt2941144IS Viikonloppu 28.12.-29.12.2024
Ei ole tainnut tästä vielä olla omaa keskustelua? Nyt on. Vihjeitä ja ratkaisuja vaan peliin.941116On hyvä nainen
Että olet pian käynyt läpi kaikki tunteet ja vaiheet mitä ihastuminen/rakastuminen saattaa käsittää. Tunnemyrsky on maht80962Ymmärtääkö miehet
Miten hormonit vaikuttaa naiseen kuukautisten aikana ja ennen sitä? On se mielenkiintoista, kun miehet on kestäneet soti115853