Miksi sämpylät eivät kohoa kunnolla?

Leipuri

Aina sama ongelma, vaikka olen kokeillut vähän eri ohjeillakin.
Joskus laitan taikinan sekaan porkkanaraastetta.
Tykkään käyttää kuivahiivaa. Puolen litran taikinaan laitan aina 1½ pussia,
kun ohjeessa on 1. Tuorehiivaa kun joskus olen kokeillut niin olen joko laitanut
puolipakettia tai koko paketin niin aina on maistunut hiiva liikaa.

Taikina kyllä nousee hyvin, kun laitan sen alustuksen jälkeen lämpimänkuumaan
veteen tiskialtaaseen ja liinan päälle. Sitten kun olen sämpylät pyörittänyt pellille, ne eivät kohoa ollenkaan ylöspäin vaan levenevät!? Uunissakin vain vähän kohoavat ja leviävät vielä lisää että tulee litteitä sämpylöitä. Uunin jälkeen ne lässähtävät vielä enemmän. Pellillä liinan alla ennen uuniin laittoa kohotan jopa 45minuuttia, mutta ei ole pitkällä ajallakaan vaikutusta.

Missä siis vika kun sämpylät eivät kohoa ns. ylöspäin muhkeiksi ja latistuvat uunista otettaessa?
Omatekoiset sämpylät on niin hyviä, mutta harmittaa kun eivät muuten onnistu.

3

6091

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paakarimestari

      Tapahtuuko eka nostatus liian kuumassa? Onko taikinaa vaivattu tarpeeksi?

    • liikaa hiivaa

      Ensimmäiseksi tarkistettava kohotus ja hiivan määrä sekä taikinan sitko suhteessa kiinteyteen. Silloin kun ei ala onnistuakseen, on parempi tehdä ohjeen määrillä tarkasti, joten hiivaa ja muita aineita vain sen verran kuin on sanottu ohjeessa ja mieluummin vaikka kylmään nesteeseen kuin liian lämpimään ja kohotus vedottomassa paikassa huoneenlämmössä niin pitkään kunnes taikina kohonnut kaksinkertaiseksi. Sitten kevyt alustus ja pellille nousemaan, tässä vaiheessa voi käyttää lämpimää alustaa nopeuttamiseksi. Hiukka sokeria on hyväksi hiivataikinalle, mutta ei se tässä ole ongelma, kun kuitenkin kohoaa. Todennäköisesti 1. kohotus menee yli, jolloin taikina ei jaksa kunnolla enää toista.

    • 12+19

      No ei tuo nyt ole ihme jos hiiva maistuu jos kerran lisäät vielä lisää mitä ohjeessa sanotaan? Itse teen lähinnä päinvastaisesti, eli vähemmälläkin hiivamäärällä pärjää mainiosti. Puolen litran taikinaan riittää jopa puolikas tuorehiiva tai puoli pussia kuivahiivaa.

      Ylläolevan ohjeen lisäksi kiinnitä huomiota leipomusten kokoon. Tuo pellille leviäminen tahtonee kieliä siitä, että teet liian isoja paloja joten taikina ei jaksa nostattaa itseään ylöspäin, vaan leviää sitten leveyssuunassa. Kulhossa nostattamisen aikana kun taikinalla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin nousta ylöspäin. Esim. itse teen puolen litran taikinasta n. 20kpl sämpylöitä tai 2kpl hiivaleipiä.

      Kokeile vakka huviksesi onnistuisitko tällä yksinkertaisella sämpyläohjeella:

      - n. 4dl reilusti kädenlämpöistä (huom. ei liian kuumaa jos käytät tuorehiivaa) vettä tai maitoa
      - pari ruokalusikallista siirappia tai hunajaa
      - puolikas tuorehiiva tai ½ pussia kuivahiivaa

      Sekoita ylläolevat keskenään kunnes hiiva liuennut.

      Lisää jukkoon:

      - 1tl suolaa
      - n. ½dl öljyä, tai vaihtoehtoisesti alusta taikinan sekaan pehmeää voita n. 60gr
      - (Sämpylä)jauhoja

      Eli jauhoja lisäilet pikkuhiljaa välillä sekoittaen/vaivaten kunnes taikina on kimmoista ja irtoaa helposti kulhon reunoista. Jauhoja tähän nestemäärään menee kaikkinensa ehkä n. 6-7dl riippuen laadusta. Itse kun en koskaan niitä erikseen mittaile, vaan menee näppituntumalla. Kohota lämpimässä ja vedottomassa paikassa liinan alla kaksinkertaiseksi, aikaa tähän menee n. 40-60min. Jos asuntosi on normaalia viileämpi, niin tuo lavuaarin vesihauteessa nostattaminen on ihan toimiva ratkaisu.

      Kohotuksen jälkeen kumoa taikina työpöydälle ja vaivaa hetki käsin. Periaatteessa tähän kohtaan et edes tarvitse lisää jauhoja mitä nyt ripaus työpöydälle, koska taikina ei tartu kiinni. Taikina on kimmoisaa ja helposti työstettävää. Pyöräytä taikinasta vaikka tanko josta terävällä veitsellä leikkaat 12-14 samankokoista palaa, ja pyöräytä näistä sämpylät pellille. Tulee siis yksi pellillinen. Peitä liinalla ja kohota taas n. 20-30min. Tässäkin voit hyödyntää lavuaaria johon lasket kuumaa höyryävää vettä, ja pelti siihen päälle liinalla peitettynä. Kuumenna samalla uuni 200 asteiseksi. Kohoneet sämpylät voit suihkauttaa vedellä suihkepullosta (ei pakollien), pelti uuniin keskitasolle ja anna paistua n. 20min kunnes pinta kauniin värinen.

      Tällä perusohjeella pitäisi kyllä onnistua keneltä tahansa. Ohjetta hieman muokaten saa aikaan myös esim. hiivaleipää tai sämpylöitä alun hiivaseokseen n. 2dl jauhoja lisäten, ja annetaan "käydä" vähintään puolisen tuntia liinalla peitettynä ennen alustamista itse taikinaksi. Ohjeeseen voi myös lisätä mausteita, yrttejä, porkkanaa, juustoa tai vaikka jogurttia yms. oman mielikuvituksen ja maun mukaan. Tällä ohjeella en ole kertaakaan epäonnistunut, ja samaa ohjetta olen käyttänyt kakarasta asti perus-sämpylöihin.

      Ps. ja tuo "lässähtäminen" kielii juurikin siitä, että kohotat ja mahdollisesti myös vaivaat taikinaa liikaa. Taikinaan pitää saada sitkoa kyllä, mutta liialla vaivaamisella se sitko taas hajoaa ja aiheuttaa sitä lässähtämistä varsinkin paiston jälkeen.

      Toivottavasti tästä jotakin apua ja hyötyä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      79
      1947
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      19
      1733
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1594
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1336
    5. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1252
    6. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1244
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1226
    8. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      45
      1203
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1202
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1181
    Aihe