Gerbiilien outo kuolema

Hämmentynyt...

Kertokaa te, jotka enemmän gerbiileistä tiedätte: meillä siis ensimmäiset gerbiilit, jotka olivat n. 1,5 vuotiaita, löytyivät tänään häkistään .. toinen kuolleena ja toinen viittä vaille kuollut. Olin aikeissa vaihtaa niille purut ja kun nostin pesäkopin pois häkistä, sen sisältä löysin toisen gerbiilin todella surkeassa kunnossa: yritti vaivoin liikkua mutta raajat olivat ihan kankeat, ja sen silmät oli muurautuneet umpeen! Muuten pällisin puolin vaurioutumaton... Toista en ensin edes löytänyt, ennenkuin puruja penkoessani löysin kuolleen gerbiilin purujen seasta. Sen pää oli veren peitossa, ja aivan kuin sitä olisi syöty! Meillä on kaksi kissaa, jotka kyllä loikkaavat joskus häkin päälle seuraamaan hiirien touhuja, mutta mitenkään ne eivät ole voineet päästä häkin ulkopuolelta niihin käsiksi, ja häkki on ollut aina visusti kiinni joten siellä sisällä kissa ei ole voinut mitenkään käydä.

Joten tämä tapaus TODELLA ihmetyttää!!! En keksi mitään kuinka tämä verinen gerbiili olisi voinut itsensä sillä tavalla saada hengiltä. Häkissä ei ole mitään mihin se olisi voinut päänsä jumittaa.. ja se todellakin löytyi kuolleena häkin reunalta purujen seasta, ihan etäältä ruokakupeista, pesäkopista yms. tavarasta. Voivatko gerbiilit tapella keskenään, jopa tappaa toveriaan? Tai onko tämä vielä elossa ollut voinut sairastua noin pahoin koska kaveri on kuollut? Nämä olivat naaraita. Meillä ei ole siis näitä ennen ollut gerbiilejä eikä noista kamalasti tietoisuutta ole.

6

119

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sedä

      Kuinka kauan aikaa sitten näit ne viimeksi hengissä? Epäilen, että hengissä ollut söi kuolleen ruumista sen kuoltua (jyrsijät tekevät niin ettei pedot haistaisi ruumiin hajua), ja kummallakin luultavasti oli joku infektiotartunta. Toki ne ovat myös voineet tapella, mutta toisen tila viitttaisi johonkin tartuntaan.

    • hämmentynyt...

      Paripäivää sitten olivat vielä hengissä.. Eilen vaihdoin niille veden, ruokaa en laittanut kun sitä kupissa oli. Kumpaakaan en tulloin nähnyt... yleensä ne tulivat aina uteliaina katsomaan kun häkin luukku avattiin, varsinkin jos kuppiin laitettiin ruokaa. Enpä älynnyt epäillä että jotain olisi pielessä, kun eivät tulleet kurkistelemaan. Nyt myöhemmin ajatellen olisi kyllä pitänyt ihmetellä sitäkin että kupissa edelleen oli ruokaa. Kun aina se oli tyhjä seuraavana päivänä. Kiitos paljon tästä tiedosta! Veripäisen gerbiilin löytyminen oli jo itsellenikin järkytys, pienestä pojastani puhumattakaan... Monestikin tuli vain kiireessä ennen töihin lähtöä vaihdettua niille vesi ja laitettua vähän ruokaa kuppiin. Jos hommaamme uusia, tarkistan joka päivä huolellisesti että ne ovat kunnossa.

      • hämmentynyt...

        Kysyisin vielä tuosta infektiotartunnasta? Kuinka ne voivat sellaisia saada? Voiko tartunnan saada noin vain "itsekseen" kuin flunssan, vai emmekö ole siivonneet häkkiä tarpeeksi hyvin? Onko ne voineet saada kissasta jotain pöpöjä, kun se istuu häkin päällä?


    • Tulitassu

      No itse en ole mikään kaikkitietäjä,
      mutta eläinkaupasta ostetut eläimet voivat olla sisäsiittoisia
      tai tukusta tulleita, jolloin ehkä sairaitakin.

      Riippuu eläinkaupasta, osa kasvattajista myy gerbiileitään
      eläinkauppoihin, jotka panostavat hoitoon ja olosuhteisiin,
      eivätkä jätä eläimiä vain lojumaan että "ostaisipa joku ne nyt"..

    • Onnellinen Loppu

      Moi!
      Meillä oli vähän samantapanen ongelma :( Mutta kukaan ei onneksi kuollut koska huomasin ajoissa tilanteen. Mun Black oli silloin 9kk vanha ei liikkunut kun yritin herätellä, nuuskaisi vain sormiani ja kääntyi. Nostin pesän ja pieni gerbiilini oli pienellä kasalla silmät kiinni punaisessa mönjässä(

      • ansgu

        Toi ei lähettänyt kaikkea :D eli silmät oli punasessa mönjässä. Sain putsattua silmät mutta pikkuinen vain nukkui ja sydän jyskytti. Vaivoin pystyi kävelemään pesäänsä takaisin. Kuukauden päästä ongelma toistui vain yhdellä hiirellä (minulla on siis 3 gerbua) Jälkeenpäin ajattelin saattaako ongelma johtua pölyämisestä/allergiasta tavallista purua kohtaan. Silloin meillä oli tavallista purua ja nyt gerbu on 2 vuotias ja ollaan käytetty mörtti röpöä ja kaikki voi hyvin


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      117
      9416
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      46
      2780
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      155
      2529
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1786
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      13
      1590
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1537
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1474
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      8
      1386
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe