Ruiskukone kaasutinkäyttöiseksi ?

520

Onkohan mahdollista ? vm on 1986, ja pemari

22

3162

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • a(2)

      Miksi? Ruiskuna auto on tehokkaampi, ja vähemmän säätöä tarvitseva. Mutta tehtävissähän tuo on.

      • 520

        Mitenkä puristussuhde ja tulpat ?.


      • a(2)
        520 kirjoitti:

        Mitenkä puristussuhde ja tulpat ?.

        Periaatteessa se kone käy kaasarina pikkusen kuumempana, (ruiskun ruiskutustapahtuma hiukan jäähdyttää konetta) (joka siis tarkoittaisi että kaasarina tarvitaan kylmemmät tulpat, ja pienempi puristussuhde) mutta käytännössä samat tulpat, ja puristussuhde toimii varmasti myös kaasarina.

        Mutta miksi haluat korvata ruiskun kaasarilla, mitään hyötyä et tällä saavuta?


      • a(2)
        a(2) kirjoitti:

        Periaatteessa se kone käy kaasarina pikkusen kuumempana, (ruiskun ruiskutustapahtuma hiukan jäähdyttää konetta) (joka siis tarkoittaisi että kaasarina tarvitaan kylmemmät tulpat, ja pienempi puristussuhde) mutta käytännössä samat tulpat, ja puristussuhde toimii varmasti myös kaasarina.

        Mutta miksi haluat korvata ruiskun kaasarilla, mitään hyötyä et tällä saavuta?

        En ymmärrä miksi tämä kommentti saa miinusääniä, ehkä joku ajattelee, että termostaatti yksin määrää moottorin lämpötilan.

        Palotilan lämpötila, joka on yksi asia, johon sytytystulppien lämpöarvo, ja koneen maksimipuristus perustuvat, on kuitenkin riippuvainen enemmän sisääntulevan seoksen lämpötilasta, jota taas ruiskun kylmempi ja hienompana sumuna oleva polttoaine jäähdyttää enemmän, kuin kaasarista tuleva. Kaasarissa tätä imuilmaa on itseasiassa jopa lämmitettävä tarkoituksella, ettei kaasarin kurkku jäätyisi, tätähän tapahtuu/tapahtuisi jo reilusti plussan puolellakin.


      • hesu.
        a(2) kirjoitti:

        En ymmärrä miksi tämä kommentti saa miinusääniä, ehkä joku ajattelee, että termostaatti yksin määrää moottorin lämpötilan.

        Palotilan lämpötila, joka on yksi asia, johon sytytystulppien lämpöarvo, ja koneen maksimipuristus perustuvat, on kuitenkin riippuvainen enemmän sisääntulevan seoksen lämpötilasta, jota taas ruiskun kylmempi ja hienompana sumuna oleva polttoaine jäähdyttää enemmän, kuin kaasarista tuleva. Kaasarissa tätä imuilmaa on itseasiassa jopa lämmitettävä tarkoituksella, ettei kaasarin kurkku jäätyisi, tätähän tapahtuu/tapahtuisi jo reilusti plussan puolellakin.

        Sen takia kommenttisi saa miinuksia kun puhut höpöjä.


    • ruisku varma

      kaasari on hevon perseestä ruiskumoottoriin verratttuna.

      • kaasari käytännössä

        Ruiskutusmoottoreissa on aina jonkinnäköistä elektroniikkaa ja tietokoneita määrittelemässä polttoaineen syöttämistä moottoriin, seossuhdetta ja esim. tyhjäkäynnin kierroslukua korotetaan välillä, kylmäkäynnistyksissä ruutataan polttoainetta moottoriin tarpeettomasti ja pitkään sen jälkeen jne. että moottori varmasti käynnistyy ja pysyy heti käynnissä kovallakin pakkasella normaalisti.

        Tarpeetonta suurimmalle osalle auton käyttäjistä. Tietokoneohjatut ruiskutukset sopii vain uusavuttomille idiooteille jotka ei osaa muuta kuin kääntää samalla tavoin virta-avainta ja moottorin pitää käynnistyä ja käydä samalla tavoin ilman muita toimenpiteitä oli sitten 30 hellettä ja juuri ajettu pitkä matka tai viikon seissyt -30 pakkasessa.

        Käsiryypllisessä kaasutinkoneessa jossa ei ole kaasarissa mitään ylimääräisiä automatiikkoja kuljettaja itse voi joka tilanteessa tasan tarkkaan hallita polttoaineen syöttöä ja seosta.

        Mutta tällaiset uusavuttoman surkeat kuljettajat ei sitten saa niitä edes käyntiin.

        Pääsee kaasarilla paljon pienempään polttoaineen kulutukseen kuin ruiskulla koska tietokoneita ei ole laskemassa mitään seoksia jne. vaan voi ajaa juuri siten miten haluaa.

        Varsinkin kylmällä ja käynnistysvaiheessa ruiskumoottorit käyttää tarpeettomasti polttoainetta rikastuksiin ja pitää tyhjäkäynnin kierroslukuakin korkeammalla. Kaasarikoneella pystyy itse säätelemään miten moottori käy.


      • a(2)
        kaasari käytännössä kirjoitti:

        Ruiskutusmoottoreissa on aina jonkinnäköistä elektroniikkaa ja tietokoneita määrittelemässä polttoaineen syöttämistä moottoriin, seossuhdetta ja esim. tyhjäkäynnin kierroslukua korotetaan välillä, kylmäkäynnistyksissä ruutataan polttoainetta moottoriin tarpeettomasti ja pitkään sen jälkeen jne. että moottori varmasti käynnistyy ja pysyy heti käynnissä kovallakin pakkasella normaalisti.

        Tarpeetonta suurimmalle osalle auton käyttäjistä. Tietokoneohjatut ruiskutukset sopii vain uusavuttomille idiooteille jotka ei osaa muuta kuin kääntää samalla tavoin virta-avainta ja moottorin pitää käynnistyä ja käydä samalla tavoin ilman muita toimenpiteitä oli sitten 30 hellettä ja juuri ajettu pitkä matka tai viikon seissyt -30 pakkasessa.

        Käsiryypllisessä kaasutinkoneessa jossa ei ole kaasarissa mitään ylimääräisiä automatiikkoja kuljettaja itse voi joka tilanteessa tasan tarkkaan hallita polttoaineen syöttöä ja seosta.

        Mutta tällaiset uusavuttoman surkeat kuljettajat ei sitten saa niitä edes käyntiin.

        Pääsee kaasarilla paljon pienempään polttoaineen kulutukseen kuin ruiskulla koska tietokoneita ei ole laskemassa mitään seoksia jne. vaan voi ajaa juuri siten miten haluaa.

        Varsinkin kylmällä ja käynnistysvaiheessa ruiskumoottorit käyttää tarpeettomasti polttoainetta rikastuksiin ja pitää tyhjäkäynnin kierroslukuakin korkeammalla. Kaasarikoneella pystyy itse säätelemään miten moottori käy.

        No jotkut ruiskut kuluttaa kyllä joissaintilanteissa turhaan polttoainetta. Mutta hyvinsäädetty ja hyvä ruisku menee kyllä pienempään kulutukseen, kun hyvinsäädetty kaasari.

        Lisäksi ruisku pysyy säädöissään, kaasarin säätö muuttuu pelkästään ilmanputsarin likaantuessa.

        Nuo käsisäätöiset kaasarit, kun kuljettaja osaa niitä säätää, pitää polttoaineensyötön juuri sopivana tyhjäkäynnillä, mutta syöttävät huomattavasti liikaa polttoainetta, aina kun kaasua painetaan, ja ryyppy on tippaakaan päällä. Eli oikeasti käsiryyppyisen kaasarin toimintaa voi kunnolla säätää vain tyhjäkäynnillä.

        Ainut syy miksi kaasarilla voi päästä pienempiin kulutuksiin on se, että ruiskuautot, joissa on katalysaattori, eivät voi käydä laihalla. Jos ruiskuauton katalysaattori poistetaan, ja ruisku säädetään laihemmalle, laskee kulutus matalammalle, kuin millään kaasarilla on mahdollista.


      • ruisku varma
        kaasari käytännössä kirjoitti:

        Ruiskutusmoottoreissa on aina jonkinnäköistä elektroniikkaa ja tietokoneita määrittelemässä polttoaineen syöttämistä moottoriin, seossuhdetta ja esim. tyhjäkäynnin kierroslukua korotetaan välillä, kylmäkäynnistyksissä ruutataan polttoainetta moottoriin tarpeettomasti ja pitkään sen jälkeen jne. että moottori varmasti käynnistyy ja pysyy heti käynnissä kovallakin pakkasella normaalisti.

        Tarpeetonta suurimmalle osalle auton käyttäjistä. Tietokoneohjatut ruiskutukset sopii vain uusavuttomille idiooteille jotka ei osaa muuta kuin kääntää samalla tavoin virta-avainta ja moottorin pitää käynnistyä ja käydä samalla tavoin ilman muita toimenpiteitä oli sitten 30 hellettä ja juuri ajettu pitkä matka tai viikon seissyt -30 pakkasessa.

        Käsiryypllisessä kaasutinkoneessa jossa ei ole kaasarissa mitään ylimääräisiä automatiikkoja kuljettaja itse voi joka tilanteessa tasan tarkkaan hallita polttoaineen syöttöä ja seosta.

        Mutta tällaiset uusavuttoman surkeat kuljettajat ei sitten saa niitä edes käyntiin.

        Pääsee kaasarilla paljon pienempään polttoaineen kulutukseen kuin ruiskulla koska tietokoneita ei ole laskemassa mitään seoksia jne. vaan voi ajaa juuri siten miten haluaa.

        Varsinkin kylmällä ja käynnistysvaiheessa ruiskumoottorit käyttää tarpeettomasti polttoainetta rikastuksiin ja pitää tyhjäkäynnin kierroslukuakin korkeammalla. Kaasarikoneella pystyy itse säätelemään miten moottori käy.

        no voi jessus! kuka kaipaa niiden kaasaripaskojen kanssa jännittämistä ja arpomista että miten pitäisi ryyppyä vetää ja kaasua polkea että moottori lähtisi käymään milloinkin ja mistään polttoaine taloudesta turha puhuakaan.

        milloin kovalla pakkasella ei lähtenyt ollenkaan käyntiin ja tulpat kastuivat, milloin sammui kylmä kone joka risteykseen ja käynnistyminen arpapeliä ja milloin ei kuuma moottori lähtenyt kuin minuutin helvetillisellä starttaamisella.

        kyllä polttoainetta kului ja raaka bensa haisi joka puolella välillä. se vanha väljä paska kaasari tajua mitään olosuhteista ja kuljettaja joutuu miettimään jatkuvasti ryypyn vetoa jne.

        on se vaan mukavaa kun menee autoon ja kääntää virta-avainta niin tietokoneet laskee ruiskutuksen ja kappas moottori käynnistyy heti oli olosuhteet mitä vaan, käy siististi tyhjäkäyntiä heti käynnistyksen jälkeen ja kuljettaja voi vaikka raapata jäätä ikkunoista ryypyn ja kaasun kanssa leikkimisen sijaan.

        eikä sammahtele itsekseen kylmänä risteyksiin kun tietokone laskee ruiskutuksen kaikenlaisten arvojen perusteella. kaasarin paska ei tiedä mitään. se ei tiedä onko keskikesä menossa vai juuri kovasta pakkasesta käynnistetty moottori. ruiskutus tietää. ja siksi moottori käy hyvin kelillä kuin kelillä.

        eikä tarvitse kuumana arpoa että lähteekö vai ei käyntiin ja montako minuuttia pitää startata katseiden keskellä marketin pihalla kun polttoaineet höyrystyneet pois. senkun hyppää kyytiin, kääntää virta-avainta ja heti lähtee pyörimään.

        ja vaikka olisi seissyt kuukausi tolkulla. ei tarvitse minuuttia startata. sen kun vaan kääntää virta avainta ja polttoainepumput nostaa polttoaineen paineen ja moottori on heti valmiina käynnistymään. kaasari paska starttauttaa ikuisuuden kunnes kaasarissa on bensaa.

        kyllä ruisku moottori on hyvä, kaasari on perseestä. ei se autoon sovi. ruohonleikkurissa toimii. muualla ei.


      • ekstriim miäs
        ruisku varma kirjoitti:

        no voi jessus! kuka kaipaa niiden kaasaripaskojen kanssa jännittämistä ja arpomista että miten pitäisi ryyppyä vetää ja kaasua polkea että moottori lähtisi käymään milloinkin ja mistään polttoaine taloudesta turha puhuakaan.

        milloin kovalla pakkasella ei lähtenyt ollenkaan käyntiin ja tulpat kastuivat, milloin sammui kylmä kone joka risteykseen ja käynnistyminen arpapeliä ja milloin ei kuuma moottori lähtenyt kuin minuutin helvetillisellä starttaamisella.

        kyllä polttoainetta kului ja raaka bensa haisi joka puolella välillä. se vanha väljä paska kaasari tajua mitään olosuhteista ja kuljettaja joutuu miettimään jatkuvasti ryypyn vetoa jne.

        on se vaan mukavaa kun menee autoon ja kääntää virta-avainta niin tietokoneet laskee ruiskutuksen ja kappas moottori käynnistyy heti oli olosuhteet mitä vaan, käy siististi tyhjäkäyntiä heti käynnistyksen jälkeen ja kuljettaja voi vaikka raapata jäätä ikkunoista ryypyn ja kaasun kanssa leikkimisen sijaan.

        eikä sammahtele itsekseen kylmänä risteyksiin kun tietokone laskee ruiskutuksen kaikenlaisten arvojen perusteella. kaasarin paska ei tiedä mitään. se ei tiedä onko keskikesä menossa vai juuri kovasta pakkasesta käynnistetty moottori. ruiskutus tietää. ja siksi moottori käy hyvin kelillä kuin kelillä.

        eikä tarvitse kuumana arpoa että lähteekö vai ei käyntiin ja montako minuuttia pitää startata katseiden keskellä marketin pihalla kun polttoaineet höyrystyneet pois. senkun hyppää kyytiin, kääntää virta-avainta ja heti lähtee pyörimään.

        ja vaikka olisi seissyt kuukausi tolkulla. ei tarvitse minuuttia startata. sen kun vaan kääntää virta avainta ja polttoainepumput nostaa polttoaineen paineen ja moottori on heti valmiina käynnistymään. kaasari paska starttauttaa ikuisuuden kunnes kaasarissa on bensaa.

        kyllä ruisku moottori on hyvä, kaasari on perseestä. ei se autoon sovi. ruohonleikkurissa toimii. muualla ei.

        Sähköavusteiset moottorit toimivat siellä, mihin pojatkin uskaltavat mennä.

        Kun autolla ajetaan napa-alueiden yli ja takaisin tullaan Siperian kautta, niin nykyajan hapatuksiin luottaminen on itsemurha.

        Jopa nelitahtimoottori on epäluotettava äärimmäisissä olosuhteissa.

        Hyväkuntoinen perusvarma kaasarikaksitahti on paras valinta erikoisimmille retkille. Luotettava ja lähtee käyntiin kevyesti kovalla pakkasellakin.


      • www1
        kaasari käytännössä kirjoitti:

        Ruiskutusmoottoreissa on aina jonkinnäköistä elektroniikkaa ja tietokoneita määrittelemässä polttoaineen syöttämistä moottoriin, seossuhdetta ja esim. tyhjäkäynnin kierroslukua korotetaan välillä, kylmäkäynnistyksissä ruutataan polttoainetta moottoriin tarpeettomasti ja pitkään sen jälkeen jne. että moottori varmasti käynnistyy ja pysyy heti käynnissä kovallakin pakkasella normaalisti.

        Tarpeetonta suurimmalle osalle auton käyttäjistä. Tietokoneohjatut ruiskutukset sopii vain uusavuttomille idiooteille jotka ei osaa muuta kuin kääntää samalla tavoin virta-avainta ja moottorin pitää käynnistyä ja käydä samalla tavoin ilman muita toimenpiteitä oli sitten 30 hellettä ja juuri ajettu pitkä matka tai viikon seissyt -30 pakkasessa.

        Käsiryypllisessä kaasutinkoneessa jossa ei ole kaasarissa mitään ylimääräisiä automatiikkoja kuljettaja itse voi joka tilanteessa tasan tarkkaan hallita polttoaineen syöttöä ja seosta.

        Mutta tällaiset uusavuttoman surkeat kuljettajat ei sitten saa niitä edes käyntiin.

        Pääsee kaasarilla paljon pienempään polttoaineen kulutukseen kuin ruiskulla koska tietokoneita ei ole laskemassa mitään seoksia jne. vaan voi ajaa juuri siten miten haluaa.

        Varsinkin kylmällä ja käynnistysvaiheessa ruiskumoottorit käyttää tarpeettomasti polttoainetta rikastuksiin ja pitää tyhjäkäynnin kierroslukuakin korkeammalla. Kaasarikoneella pystyy itse säätelemään miten moottori käy.

        "Mutta tällaiset uusavuttoman surkeat kuljettajat ei sitten saa niitä edes käyntiin."

        Mulla ei ole ikinä ole ollut kaasariautoa ja kortti on ollut jo sentään 20 vuotta. Eka autokin oli ruiskuvolvo vuodelta -75 joka lähti säässä kuin säässä ihan avaimesta käyntiin,mihinkään muihin namikoihin tai edes kaasupolkimeen ei tarvinnut koskea. Auton sai käyntiin ihan kuka tahansa..käännät avaimesta niin se on siinä.

        Ei tarvinnut ohjeita tyyliin :
        " laita eka ryyppy puoleenväliin ja sit ku hörähtää annat skidisti lisää kaasua sillee pumppaamalla ja muista sit ottaa se ryyppy veks ku on lämmennyt ettei se stumppaa valoihin."

        Kaverilla aamutoimet oli välillä seuraavanlaiset:, ilmanputsari pois,tippa bensaa kaasariin ja autoa käynnistelemään. Kaasupolkimella annosteltiin seosta että jaksoi käydä kunnes lämpeni.

        Voihan sitä tietysti pitää jonain miehuuskokeena että saa jonkun primitiivisen koneen putputtamaan vipua väännellen ja kaasua pumpaten mutta onko se sitten tätä päivää niin se on toinen juttu.


      • Anonyymi
        kaasari käytännössä kirjoitti:

        Ruiskutusmoottoreissa on aina jonkinnäköistä elektroniikkaa ja tietokoneita määrittelemässä polttoaineen syöttämistä moottoriin, seossuhdetta ja esim. tyhjäkäynnin kierroslukua korotetaan välillä, kylmäkäynnistyksissä ruutataan polttoainetta moottoriin tarpeettomasti ja pitkään sen jälkeen jne. että moottori varmasti käynnistyy ja pysyy heti käynnissä kovallakin pakkasella normaalisti.

        Tarpeetonta suurimmalle osalle auton käyttäjistä. Tietokoneohjatut ruiskutukset sopii vain uusavuttomille idiooteille jotka ei osaa muuta kuin kääntää samalla tavoin virta-avainta ja moottorin pitää käynnistyä ja käydä samalla tavoin ilman muita toimenpiteitä oli sitten 30 hellettä ja juuri ajettu pitkä matka tai viikon seissyt -30 pakkasessa.

        Käsiryypllisessä kaasutinkoneessa jossa ei ole kaasarissa mitään ylimääräisiä automatiikkoja kuljettaja itse voi joka tilanteessa tasan tarkkaan hallita polttoaineen syöttöä ja seosta.

        Mutta tällaiset uusavuttoman surkeat kuljettajat ei sitten saa niitä edes käyntiin.

        Pääsee kaasarilla paljon pienempään polttoaineen kulutukseen kuin ruiskulla koska tietokoneita ei ole laskemassa mitään seoksia jne. vaan voi ajaa juuri siten miten haluaa.

        Varsinkin kylmällä ja käynnistysvaiheessa ruiskumoottorit käyttää tarpeettomasti polttoainetta rikastuksiin ja pitää tyhjäkäynnin kierroslukuakin korkeammalla. Kaasarikoneella pystyy itse säätelemään miten moottori käy.

        Selkeästi sinulla ei ole mitään käsitystä ruiskun toiminnasta yms, taidat vain öyhöttää niinkuin ne loputkin "old school" miehet. Kaasuttimet on tänä päivänä enää vain jokkikseen. Iloista syksyä ✌️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Selkeästi sinulla ei ole mitään käsitystä ruiskun toiminnasta yms, taidat vain öyhöttää niinkuin ne loputkin "old school" miehet. Kaasuttimet on tänä päivänä enää vain jokkikseen. Iloista syksyä ✌️

        Näin 10 vuoden jälkeen vastasit. Ablod.


    • ???

      Mikähän tossa on niinku ideana???

    • as2

      Niin. Kyllähän se niin vaan on että pääsääntöisesti ruiskumoottorilla pääsee pienempään kulutukseen kuin kaasutin moottorilla.
      Kaikki perus bensa moottorit on varmasti muutettavissa myös kaasutin käyttöisiksi.

    • hesu.

      Ruiskukone kaasutinkäyttöiseksi. Onkohan mahdollista ? On

    • 16+6

      Noihin bemareihin oli ainakin ennen tarjolla weberin valmistamia korvauskaasareita alkuperäisen Pierburgin tilalle....

    • kaasutinystävä

      Teille jotka mietitte miksi halutaan kaasutin ruiskun tilalle, tässä esimerkki omasta kokemuksestani: Pihassani seisoo 3 autoa, 2000 ruisku, 1991 ruisku ja 1990 kaasari. 2000 vuoden ruiskussa on varsinkin kylmällä pahoja tyhjäkäyntiongelmia, kaasuttelee itsestään jopa 3000rpm tyhjäkäynnillä, merkkihuolto ei ole löytänyt vikaa. Lisäksi nytkähtelee tasaisella kaasulla ajettaessa, merkkihuollon suuttimienpuhdistusaine auttoi hetken, sitten vika taas palasi. 1991 ruiskussa on viimeisen vuoden aikana vaihdettu lambda ja ilmamassamittari, mutta arvatkaa mitä? Edelleen ei löydy minkäänlaisia tehoja 2000-3000rpm alueella, polttoaineensyötössä vikaa kun ei jaksa edes mäkeä ylös tuolla kierrosalueella. 1990 kaasutinauto käsiryyypyllä taas toimii niin varmatoimisesti kuin vain voi, 350tkm takana eikä ikinä minkäänlaisia käynnistys, tehonpuute tai tyhjäkäyntiongelmia.

      Toki monet haluavat kaasuttimen ihan nostalgiasyistä, onhan se tunne kun Taunuksen tuplakurkkukaasuttimen toinen kurkku aukeaa jotain ihan muuta kuin mitä ruiskulla ajaessa saa kokea. Mutta omat kokemuksenii osoittavat myös kaasuttimen käytännön hyödyt. Varsinkin käsiryyppykaasuttimet ovat todella varmatoimisia.

      • ruisku pelaa kyllä

        Niin ne ruiskupelit on rikki ja ilmeisesti käyttämäsi korjaamo on huono, pitäisikö kenties vaihtaa korjaamoa jotta saisi autot kuntoon? Auto korjaamolle ja jos ei tule kuntoon niin reklamaatio ja takaisin, ei siinä muu auta.


      • ei näköjään pelaa
        ruisku pelaa kyllä kirjoitti:

        Niin ne ruiskupelit on rikki ja ilmeisesti käyttämäsi korjaamo on huono, pitäisikö kenties vaihtaa korjaamoa jotta saisi autot kuntoon? Auto korjaamolle ja jos ei tule kuntoon niin reklamaatio ja takaisin, ei siinä muu auta.

        Joo, ruiskut ne vaan hajoilee ja pitää käyttää aikansa korjaamojen selailuun. Kaasuttimella ei tommosia tarvi miettiä.


      • Ketjumies
        ei näköjään pelaa kirjoitti:

        Joo, ruiskut ne vaan hajoilee ja pitää käyttää aikansa korjaamojen selailuun. Kaasuttimella ei tommosia tarvi miettiä.

        näin se on. Omassa taloudessa ei ole toistaiseksi ollut ensimmäistäkään ruiskulla varustettua autoa, eikä kyllä ole ollut ikäväkään. Aina ovat käyntiin lähteneet ilman erityisempiä toimenpiteitä. Tottahan se on, että ruisku käyttäytyy sivistyneemmin kylmänä, mutta eivätpä nuo kaasaripelitkään ole risteyksiin hyytyilleet ja pienet nykimisetkin loppuvat muutaman sadan metrin jälkeen. Toinen vaihtoehto on, että antaa käydä minuutin, tai pari ennen liikkeelle lähtöä, vetää kylmäkäynnistyksen jälkeen huomattavasti paremmin, kuin jos yrittää heti liikkeelle. Ryypyn käyttö pitää toki hallita, paitsi nykyisessä corollassa, se on nimittäin automaattinen. Saa nähdä, milloin alkaa jumitella.


    • Anonyymi

      Saahan sen BMW:nkin muutettua kaasuttimelliseksi, mutta kysy nyt ensiksi katsastusmieheltä, mitä sanoo byrokratia asiasta. Pelkäänpä, että tulee hankaluuksia...
      Tottahan se on, että kaasutinkäytössä kulutus putoaa. Se kaasutin kun on säädetty niin, että täyskaasuajoa lukuunottamatta moottori käy pienellä (10-15 %) ilmaylimäärällä, mikä antaa parhaan hyötysuhteen ja ruisku katalysaattorin vaatimuksesta kemiallisesti oikealla seossuhteella, mikä ei ole se taloudellisin.
      Pikku esimerkki: Kun lobattujen poliitikkojen vaatima katalysaattoripakko tuli, niin Volvon kulutus nousi 8 % ja Skodan 18 %. Toinen asiaan vaikuttava juttu saattoi olla katalysaattorimoottoreitten pienempi puristussuhde. Tästä puristussuhteen muuttamisesta minulla ei ole tietoa. Se kasutinmallin vaatima bensa saattoi olla korkeaoktaanista, jonka lyijy tuhoaa katalysaattorin ja siksi piti bensan oktaaniluku pudottaa 95:en, mikä vaati puristussuhteen laskua nakutuksen ja siitä johtuvan moottorin täystuhon välttämiseksi.
      Kerropa sitten, miten kävi! Muutitko ja jos, niin mitä katsuri sanoi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3889
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3328
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2769
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1977
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe