Vanhoillislestadiolaisuus hajosi!

Rokerm.

Niin siinä sitten kävi, että kun suuria rikoksia salattiin ja pimitettiin ja jopa televisiokameroiden edessä vakuutettiin, ettei mitään oo kuultu jne, niin lopulta sitten räjähti siihen malliin, että nokkamiehet ottivat hatkat.... Vanhoillislestadiolainen liike joutui tuuliajolle.... ja törmäs karikkoon niin, että laiva rupes uppoamaan... Yksi toisensa jälkeen ovat uppoavasta laivasta lähteneet... Vanhoillislestadiolaisuus lakkasi siltä istumalta olemasta. Ne, jotka vielä tänä päivänä väittävät olevansa sitä samaa Jumalan lasten joukkoa, kuin mitä olivat ennen laivan törmäämistä, puhuvat silkkaa skeidaa. Nyt kun liikettä ei johda kukaan, se hajoaa ja luhistuu kuin korttitalo.. Itekkin olin mukana ja kauan jaksoin roikkua (synnyin vl:ksi), mutta nyt oli munkin aika jättää uppoava laiva. Vanhoillislestadiolaisuutta ei enää ole!

17

508

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nnvchkm,nvchjjgg

Heh. Sun kannattais pestautua vaikka Iltalehden toimittajaksi. ;)

• uutta alkua kohti

Avaaja on kovin pettynyt tilanteeseen. Mutta eikö tämä ole vain tervettä? Kun on tehty väärin ja menty metsään niin tältä se tuntuu kun se hoksataan.

Nyt tarvitsee korjata virheet ja aloittaa puhtaalta pöydältä.

Raamattu ei ole muuttunut miksikään muuksi - Jumalan sana on ja pysyy iankaikkisesti.

• Mites se

Jumalan valtakunta, vieläkö saarnamiehet pystyy kirkkain silmin vakuuttelemaan jotta seon juuri täällä meidän rauhanyhdistyksellä...

• etsivä-xx

Minulle teltta ja kynttilänjalat ovat tuoneet mieleen toisen kohdan Raamatusta kuin sen mistä seuroissa usein puhutaan.

Heprealaiskirje 9
      1 Ensimmäisellä liitolla oli siis jumalanpalvelusta koskevat säädöksensä ja pyhäkkö täällä maan päällä.
      2 Pyhäkkönä oli teltta, jonka etumaisessa huoneessa oli lampunjalka, pöytä ja uhrileivät. Tätä osaa nimitettiin "pyhäksi".
      3 Toisen verhon takana oli se teltan osa, josta käytettiin nimeä "kaikkeinpyhin". [2. Moos. 26:33,34]
      4 Siellä oli kultainen suitsutusalttari ja liitonarkku, joka oli kauttaaltaan kullalla päällystetty. Arkussa oli kultainen, mannaa sisältävä astia ja Aaronin sauva, joka puhkesi lehteen, sekä liiton taulut. [2. Moos. 16:33, 2. Moos. 25:10,16, 2. Moos. 30:1; 4. Moos. 17:25]
      5 Arkun päällä olivat kerubit, kirkkauden enkelit, jotka siivillään varjosivat syntien sovituspaikkaa. Kaikkea tätä ei nyt ole tarpeen selittää yksityiskohtaisesti. [2. Moos. 25:18-20, 2. Moos. 37:7-9]
      6 Näin siis on kaikki järjestetty. Teltan etuhuoneessa käyvät papit päivittäin toimittaessaan jumalanpalvelusta.

Joskus olen miettinyt ja vieläkin mietin miksi puhutaan niistä kultaisista kynttilänjaloista, kun kuitenkin kynttilänjalat olivat vain etumaisessa huoneessa missä toimitettiin jumalanpalvelusta

Johanneksen ilmestys 1
      11 Ääni sanoi: "Kirjoita, mitä näet, ja lähetä kirja seitsemälle seurakunnalle: Efesokseen, Smyrnaan, Pergamoniin, Tyatiraan, Sardekseen, Filadelfiaan ja Laodikeaan."
      12 Käännyin nähdäkseni, mikä ääni minulle puhui, ja kun käännyin, näin seitsemän kultajalkaista lamppua

ja sitten mietin tätä

Matt. 27:51

Sillä hetkellä temppelin väliverho repesi kahtia, ylhäältä alas asti. Maa vavahteli, kalliot halkeilivat, [2. Moos. 26:31-33, 2. Moos. 36:35; 2. Aik. 3:14; Hepr. 6:19,20, Hepr. 10:19,20]

Mark. 15:38

Silloin temppelin väliverho repesi kahtia, ylhäältä alas asti. [2. Moos. 26:31-33, 2. Moos. 36:35; 2. Aik. 3:14; Hepr. 6:19,20, Hepr. 10:19,20]

Luuk. 23:45

Temppelin väliverho repesi keskeltä kahtia. [Mark. 15:38 ]

Entä jos tässä ja nyt katsottaisiin lapun sijaan siihen että se esirippu repeää ja maa vavahtelee ja sotilas toteaa näin:
      54 Kun sadanpäällikkö ja miehet, jotka hänen kanssaan vartioivat Jeesusta, näkivät maan vavahtelun ja kaiken, mitä tapahtui, he pelästyivät suunniltaan ja sanoivat: "Tämä oli todella Jumalan Poika!"

• ei ihan vielä :-)

On lievästi ennenaikaista ilosi...:-) !!!

• Vedessä uiva.

Vl-laiva seilaa ilman kapteenia.... Kyllä laivassa taitaa suuri vuoto olla, kun on ollut niin paljon laivan jättäjiä. Sinänsä ikävää, että tässä kävi nyt näin. Itse olisin halunnut uskoa ehjänä pysyvään vl-paattiin...

• Laiva uppoaa!
        Vedessä uiva. kirjoitti:

Vl-laiva seilaa ilman kapteenia.... Kyllä laivassa taitaa suuri vuoto olla, kun on ollut niin paljon laivan jättäjiä. Sinänsä ikävää, että tässä kävi nyt näin. Itse olisin halunnut uskoa ehjänä pysyvään vl-paattiin...

Pääkonttorin keskeiset työntekijät ovat yksi toisensa jälkeen eronneet tehtävistään. Kahden pääpomon lisäksi myös konttorityöntekijät ja pikkupomot.

• Raiskausopit :(

SRK tulisi lakkauttaa, niin monet sairaat opit on sieltä alamaisille annettu. Kyllä ihmiset osaavat uskoa ilman SRK:takin. Myös rauhanyhdistykset voi lakkauttaa ja niiden ökytalojen myyntituoton jakaa jäsenistön kesken. Näin vl-uskovaiset sulautuisivat vähitellen kansankirkkoomme ja sairaiden oppirakennelmien rakennusjärjestöt häviäisivät.

• Lorun loppu alkoi

Vl-pedofiiliskandaalissa on siirrytty uudelle tasolle. Enää ei valehdella julkisesti, vaan järjestäydytään täydellisessä hiljaisuudessa puolustukseen.

• Reikä pohjassa

Saa olla melkoinen silmänkääntäjä,joka liikkeen vielä ylös nostaa. Seppo Lohi ??? Voisi olla jopa niin paljon härskiyttäkin siinä miehessä, että johtopallille istahtaisi.

• fgfhgsfhgh

Oikein viisaat miehet kannattaa pitää erillään johtopaikoista, jotta heidän viisaudestaan ja neuvoistaan olisi hyötyä.

Jos heidät valitaan johtotehtäviin, niin he saattavat eksyä ylpeyden ja liian itsevarmuuden kautta pois ja eksyttää PALjon muita mukanaan.

Siksi on hyvä että oikein viisaat miehet pysyvät vähän sivussa ja antavat sieltä neuvoja johtajille. Näin heidän viisautensa ei tule kiroukseksi vaan siunaukseksi.

• Pumppaamaan
    • Nimi erkki

VL-liike porskuttaa entistä tiiviimpänä.

Ensi kesän suviseuroissa (jos Luoja suo) on enempi porukkaa kuin koskaan ja
      lippurivstö senkuin pitenee.

Että silleen..

• Lippurivistö pitenee kun saadaan joku vaihto oppilas paikalle, joka ei tiedä vl-asiasta höykäsen pöläystä. Tai sitten on paikalla joku suomalainen vl, joka asuu jossakin hinkuintiassa ja sitten liputetaan :-)

• suomen lipun alla
        Devoit kirjoitti:

Lippurivistö pitenee kun saadaan joku vaihto oppilas paikalle, joka ei tiedä vl-asiasta höykäsen pöläystä. Tai sitten on paikalla joku suomalainen vl, joka asuu jossakin hinkuintiassa ja sitten liputetaan :-)

Liput ei kerro paikallaolijoista, vaan SRK:n lähetystyön kohteista.

• Ketti.

Sinänsä hupaisaa, että lippurivistö on tolkuttoman pitkä ja kentällä kävellessä törmää aniharvoin muiden kansalaisuuksien edustajiin. Nekin, joihin olen itse törmännyt suviseuroissa, ei edusta itse vanhoillislestadiolaisuutta. Suviseuroissa on kyllä aina muutama ulkomaalainenkin vl, mutta suurin osa muualla päin maailmassa asuvista on ihan kantasuomalaisia, tai suomalaistaustaisia.
        Lapsena tosin uskoin, että suviseuroissa on oikeasti valtavasti myös muun maan edustajia. Etenkin, kun katoin suviseurateltassa luurit päässä olevia sanankuulijoita. Sekin illuusio särkyi, kun sain huomata, että useimmiten ne luurit päässä istuvatkin ovat suomalaisia. Puhuvat suomea. Suuri lippurivistö nykyisin lähinnä naurattaa.. Miksi pitää korostaa liiaksi liikkeen kansainvälisyyttä? Eikö katottais mieluummin totuutta silmiin ja korostettais, että vanhoillislestadiolaisuus on suomalaisperäinen uskonsuunta. Eli painotettaisiin voimakkaasti kotimaisuutta. Niinhän Valiot yms. myös tekevät!

• ja minä luulin

Eikö ne liput olekkaan niitä toisia lestoja siis niitä pariakymmnetä haaraa edustavia ?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      102
      2356
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      121
      1964
    3. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      92
      1519
    4. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      138
      1469
    5. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      74
      1278
    6. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      117
      1276
    7. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      22
      1230
    8. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      63
      1141
    9. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      51
      1107
    10. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      38
      1062
    Aihe