Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Kasta julen ut .

tant blå

Nu börjar oxveckorna (så kallades den här tiden utan några helger förr i världen :Jag har plockat undan julpyntet,hade inte så väldigt mycket.Min vita julamaryllis är ännu fin,det slår snart ut nya klockor.Jag har inte varit på reaförsäljningar...vädret har varit så dåligt,inspirationen har fattats.En eftermiddag när det snöade såg här utt som ett vackert julkort ,men följande dag fanns det bara blöt snösörja kvar.Vi går mot våren..i vår närbutik finns det redan Runebergstårtor till salu.

9

83

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tant blå

      Ingen julmat numera,jag köpte ett paket fiskpinnar idag.Jag har inte ätit fiskpinnar på minst 15 år..jag måste kolla om de smakar lika mycket sågspån som då.Ungarna tyckte ju om dem....jag köpte en burk gräddfil..skall göra en god sås..kanske det hjälper.

    • höstkvinna

      Hej! Jag plockade själv också julsakerna bort, de var några få i år. Julstjärnan och röda amaryllisen är fin ännu. Jag har inte tänkt gå på reaförsäljningar, inte är det, så billigt ändå där. Här har vi haft idag-15 snö, för nån dag sen regnade det och var mörkt ute och 5 grader det kalla vädret skulle ännu fortsätta nästa vecka. Jag såg i butiken idag Memma. Så bra att det lackas mot våren. God fortsättning på helgen.

      • tant blå

        Hejsan !Underbar vinterdag här i Borgå,knarrande snö,,passliga köldgrader och sol.Mera kan man inte begära...men mina fönster ser hemska ut.Vintersolen är obarmhärtig.Jag köpte färsk strömming ,stekte och gjorde potatismos...oj,vad det var gott.Mitt kattskrälle är också nöjd,han äter nog i nödfall muikku,(siklöja ) men med långa tänder.Imorgon tänkte jag gå till loppis om vädret håller i sig,första gången det här året.Kanske jag hittar något som jag absolut behöver.PS.fiskpinnarna hade nog inte blivit bättre..visst äter man dom..hungern är bästa kryddan säger dom..bra om man fort vill göra mat..men..men...


    • :-)

      Ja ha int ännu tagi ner julbelysningin ute.- Blei hungrå när ja läst om din steikta ströming :)
      Hälsn. från Skåne !

      • fiskälskare

        Strömming vänd i rågmjöl och stekt i smör......mmmmm.......Ni har säkert mera "spännande fiskar " i Skåne än strömming,såna som inte finns här i Finland eller hur ?


      • höstkvinna
        fiskälskare kirjoitti:

        Strömming vänd i rågmjöl och stekt i smör......mmmmm.......Ni har säkert mera "spännande fiskar " i Skåne än strömming,såna som inte finns här i Finland eller hur ?

        Hej! Fisk är gott och hälsosamt. Fiskpinnar går väl an om man, inte har nåt bättre om man är kunning så kan man ju laga annan sorts fisk. Färsk strömming är gott, stekt braxen eller kokt fisk. Muikkor finns det att köpa på marknaderna alltid de är barar så dyra och lite får man, på en tallrik. Det kalla vädret fortsätter här jag bor hade vi i morse-22 hela veckan har det varit runt-20 grader. God fortsättning på helgen till alla läsare här.


      • tant blå
        höstkvinna kirjoitti:

        Hej! Fisk är gott och hälsosamt. Fiskpinnar går väl an om man, inte har nåt bättre om man är kunning så kan man ju laga annan sorts fisk. Färsk strömming är gott, stekt braxen eller kokt fisk. Muikkor finns det att köpa på marknaderna alltid de är barar så dyra och lite får man, på en tallrik. Det kalla vädret fortsätter här jag bor hade vi i morse-22 hela veckan har det varit runt-20 grader. God fortsättning på helgen till alla läsare här.

        Kalla hälsningar från Borgå,nåja inte har vi bara 15 grader ,men kallt känns det iallafall.Jag skall laga strömmingslåda,av egenhändigt saltad strömming.Imitt barndomshem hade vi alltid i uteskafferiet en tunna med saltströmming.AV dem gjordes det allehanda maträtter,strömmingslåda,skomakarlax,kokt strömming på potatishalvor med lök eller vitsås.Braxen ...jo,annars..men litet mycket ben kanske,visst har man ätit braxen och gädda en hel del.Fisk är ju så väldigt dyr nuförtiden ,utom kirjolohi den får man ofta till specialpris,och norsk lax.Jag brukar nog köpa,man kan göra många rätter av dem.Ha en mysig helg !


      • höstkvinna
        tant blå kirjoitti:

        Kalla hälsningar från Borgå,nåja inte har vi bara 15 grader ,men kallt känns det iallafall.Jag skall laga strömmingslåda,av egenhändigt saltad strömming.Imitt barndomshem hade vi alltid i uteskafferiet en tunna med saltströmming.AV dem gjordes det allehanda maträtter,strömmingslåda,skomakarlax,kokt strömming på potatishalvor med lök eller vitsås.Braxen ...jo,annars..men litet mycket ben kanske,visst har man ätit braxen och gädda en hel del.Fisk är ju så väldigt dyr nuförtiden ,utom kirjolohi den får man ofta till specialpris,och norsk lax.Jag brukar nog köpa,man kan göra många rätter av dem.Ha en mysig helg !

        Hej! Tack, kalla hälsningar härifrån Österbotten -18 gader igår-21 kallt men solen har tittat fram under flere dagar. I mitt barndomshem åt jag ganska ofta strömmingslåda det var gott. Kokt potatis och kokt strömming även så. Jag köper mycket sällan lax, men den är god även till pålägg som till mat. Men många bryr sig inte om att laga egen mat, utan det skall vara färdigt och gå snabbt undan, men jag har tid att koka och kocka. Trevlig söndagskväll!


    • :-)

      Tog ner julbelysningen idag.-

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      83
      2122
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1808
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      30
      1760
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1520
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      65
      1471
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1392
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1354
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1312
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1284
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1271
    Aihe