Todettiin ilmeisesti paksusuolen divertikkelin tulehdus. Alavatsa, etenkin vasen puoli kipeät, antibioottikuurit ja nyt odotan tähystysaikaa. Kipu jatkuu.
Mietin ruokavaliota. Mitä jos elelisi vain pehmeällä nestemäisellä liemiruualla loppuikänsä? Sittenpä ei olisi mitään joka tukkisi suolen. Söisin jogurttia ja kasvissoppaa. Lääkärit suosittaa kuituja, mutta toisilla kuitulisätkuulema tukkii divertikkelipussit.
-Onko nyt edessä loppuelämän huoli milloin tulehdus uusii tai puhkeaa vatsaonteloon?
- Kokemuksia kaipaisin, miten ko.vaivan kanssa elätte?
Mikä auttaa/pahentaa?
Divertikkelitulehdus kokemuksia?
8
2285
Vastaukset
- turvokkimaha
Tulehdusvaiheessa joillekin on suositeltu nestemäistä ruokaa, joillekin taas ei sen kummempaa ruokavaliota. Riippuu ilmeisesti lääkäristä?
Hankalaa on kun ei tiedä missä vaiheessa pitäisi mennä päivystykseen. - nitta2
Ei löytynyt mitään vikaa miksi suolistoni on löysällä divertikuliitti tulehduksen jälkeen ! Ei ollut haiman vajaa toimintaa.
- 15 2
Vaikea siihen lie kenenkään neuvoja antaa, koskapa lääketiedekään ei vielä toistaiseksi ole divertikkeleiden synnystä selkoa saanut. Toki ruokavaliota pidetään isona syynä, koska vaiva on "länsimainen". Sadasta umpipussitaudista kärsivästä 1–2:lle kehittyy äkillinen umpipussien tulehdus eli divertikuliitti, miksi vain harvoille? Kuka tietää?
Itse en ole koskaan potenut ummetusta. Mielestäni olen syönyt monipuolisesti kaikkea, siis myös kuituja ja kasviksia paljon. En toki mikään terveysfriikki, vaan ihan normikansalainen, joka syö (ja juo) mitä eteen tulee, mutta monipuolisesti. Valmisruokia en juuri koskaan syönyt, saati "pikaruokaa". Sairaalaan joutuessani vaivan vuoksi ensimmäiset 4vrk pidettiin täysin "ravinnotta", eli neste ja antibioottitipassa, kunnes tähystys tehtiin ja todettiin divertikuliitiksi. Suoli oli jo päässyt puhkeamaan, mutta elimistö oli itse korjannut sen?! Heti tähystyksen jälkeen tähystävä lääkäri muuten sanoi, nyt voit syödä mitä tahansa! (joka vähän huvittikin mua, sillä neljän päivän paaston jälkeen ei kyllä ole hyvä syödä mitä tahansa...) Myöhemmin jälkitarkastuksessa suositeltiin vi-siblinin käyttöä (vaikka edelleenkin painotin sitä, ettei vatsani ole koskaan ollut "kova" = ummetus, ei myöskään ripuliin taipuvainen, vaan aina toiminut hyvin?)
Ostinpa sitten tuon kuituvalmisteen, ja hetken yritin sitä väkipakolla niellä (pahaa) ja pian se unohtui. N. puoli vuotta tämän jälkeen alkoi tutuntuntuiset vatsaoireet taas (lievinä, ilman kuumetta) ja lisäsin visiblinin takaisin iltapalan yhteyteen. Nyt, pidennetyn viikonlopun levon jälkeen tuntuu, että vatsakipu on menossa pois? Toivottavasti, sillä tuleva työviikko ei oikein antaisi aikaa sairaalareissulle :(, mutta sen verran kovat puhuttelut aikaisemmin sairaalasta mukaani sain (asian pitkittämisestä), että jos kipu ei ala hellittää ja kuumeilu alkaa, on pakko painella lekuriin.
En ole muuttanut ruokavaliotani millään lailla, mutta tosiaan, olen aina syönyt monipuolisesti ja myös paljon kasviksia.- tendervats
Millaisia oireita sinulla on? Minulla tuli lievä kuume, kipu keskivatsalla joka sitten painottui vasemmalle. Söin 2 antibioottikuuria ja vatsaan koskee edelleen, joskin ei niin tuskallisesti. Turvottaa ja ruokahalu on mennyt.
- Seidi
Minullakin on vatsan vasemman alaosan pieniä pistäviä kipuja välillä, ollut ehkä kuukauden verran, samalla vatsa joka ruuan jälkeen ihan kauhealla ripulilla:-(( Pari päivää sitten pääsin lääkäriin, suositteli gluteenitonta ruokaa josta muuten löytyi heti helpotus ripuliin. Lakkasi:) Ja nyt on lähete vetämässä paksusuolen tähystykseen. Onkohan tällainen sitten divertikkelisairauden oiretta, vai voiko keliakiassa olla myös tällaista alavatsakipua? Suvussa ei ole keliakiaa. Olisin varmaan lääkäriltä kysellyt lisäselvennystä mutta hänellä oli vähän kiire.. :( Tässäpä sitten odottelen tähystysaikaa ja mietin onko suolisto vain ärtynyt, onko divertikkeli-jokin, syöpä, muu kasvain, keliakia, mikä muu -- ja stressihän ei hirveästi mahan oloa paranna.
- Stressikö
Kappas vaan, täällä on kohtalotovereita.
Tässä on muutama päivä ihmetelty tätä täysin uutta taivaasta päälle pudonnutta uutta tautia, divertikkelin tulehdusta.
Alkoi lievällä kuumeella ja kovalla vasemman puoleisella mahakivulla. Lääkäri määräsi Vi-Sibliniä, kaksi antibioottia ja odottelen tähystysaikaa. Lääkkeet auttoivat heti ja maha on rauhoittunut, joskaan ei kokonaan.
En polta, en juo alkoholia, en syö pullia ja muita roskaruokia, vaan syön terveellisesti kasvispainotteisesti ja liikun säännöllisesti. Vatsakin toimii säännöllisesti, ei ummetuksia eikä ripuleja. Silti kävi näin. Paitsi joskus harvoin refluksia, mutta se menee ohi yhdellä kahdella Renniellä.
Se mikä on merkillepantavaa ja miksi luulen taudin saaneeni, on stressi. Minulla on harvoin stressi, mutta nyt jouduin muutaman viikon tiukkaan stressiputkeen. Unohdin syödä, söin mitä sattui ja milloin muistin. Oikein tunsin, että elimistöni pysähtyi tai jämähti stressin takia.
Oletteko muut kiinnittäneet huomiota mahdollisiin stressitekijöihin ennen taudin puhkeamista? - divertti
Olen 32 vuotias nainen ja minulla todettiin oikeanpuoleinen divertikuliitti. Kipu tuntuu oikella ylävatsalla kylkiluiden alla, ja heijasteli pahimmassa vaiheessa myös kylkeen.
Olin ensin ravannut lääkärissä kolme viikkoa todella kovan vatsakivun takia joka alkoi omituisen oksennustaudin seurauksena. Vatsan ultrassa ei näkynyt mitään, umpipussi löytyi tietokonetomografiassa varjoainekuvauksella. Vuorokauden vietin tiputuksessa sairaalassa ja 10 päivän antibioottikuuri kotona.
Olen kohtalaisen varma että minulla tuo umpipussitauti on tullut stressistä ja suurista tulehduskipulääkemääristä joita olen joutunut syömään viimeisen 15 vuoden ajan migreeniin. Tulehduskipulääkkeethän ilmeisesti heikentävät vatsan ja suoliston kalvoja.
Nyt neljä kuukautta diagnoosista suolisto on edelleen sekaisin. Välillä ummetusta ja välillä ripulia, yöllistä hikoilua ja huimausta. Pahimmat kivut toki lähtivät antibioottikuurilla, mutta aika toivottomalta tämä tuntuu, kun parhaimmillaan olen ollut vain muutaman päivän oikeasti terveenä koko aikana diagnoosin jälkeen.
Huomaan, että jos saan rauhassa olla kotona niin vatsaoireet vähenevät, mutta heti kun tulee jotain stressaavaa tai monen päivän työputki niin olo pahenee. Ajattelin alkaa pitämään tarkkaa päiväkirjaa ruuan, liikunnan ja stressin vaikutuksista oireitten kartoitukseen. - Mummo57
Mulla myös nyt divertikuliitti antibioottia menee kolmatta päivää. Vielä on lämpöä 37.5 mutta on jo vatsaoireet hiukan helpottaneet. Kamala kipu olikin vasemmalla alavatsalla. Tulehdusarvot eli crp oli vain 38. Mulla nyt ei cerppi kamalan herkästi kyllä nousekkaan. Olen nyt harkinnut leikkausta. Ei tämmöistä jaksa kun on tulehdus 3 kk välein.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723043
- 552685
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322295- 792178
- 951976
- 361803
- 121566
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171527Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301360Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291329