Koulutusavustus yli 18v ammattikoululaiselle

eräs etävanhempi

Hei!

Miten olette määritelleet lapsellenne maksettavasn koulutusavustuksen? Kyse on siis tilanteesta, että etävanhemmalla ei ole täysin varaa maksaa nykytilanteessa kahden lapsen elatusmaksuja ja tilanne muuttuu kun vanhempi lapsisita tulee täysi-ikäiseksi. Kun etävanhemman maksukyky on jo valmiiksi alhainen, niin mitä voidaan vaatia/olettaa etävanhemman maksettavaksi? Ja vaikka maksukkyky olisi toisenlainen, niin oletteko jatkaneet koulutusavustusta samansuuruisena kuin aikaisempaa elatusmaksua?

16

2152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • okei12

      Koulutusavustusta joutuu maksamaan lukiossa olevalle lapselle, ei ammattikoulussa olevalle. Koulutusavustusta maksaa MOLEMMAT vanhemmat. Jos koulutusavustusta ei maksa, lapsi voi haastaa molemmat vanhemmat oikeuteen.
      Koulutusavustus on yleensä pienenpi kuin elatusmaksu, esim harrastuksia ei oteta huomioon. Koulutusavustusta maksetaan vain koulun käynnin aikana, ei kesälomilla ja vain siitä koulusta mikä on kesken lapsen täyttäessä 18v. Jos esim. etällä on pienet tulot, koulutusavusta ei tarvitse maksaa.

      • vääryttä kärsineet

        Jöpisis, koulutus avustusta maksetaan opiskelijalle riippumatta missä opiskelee, jos se on maksullista, ja ammattikoulu on, siellä ostetaan tarvikkeet itse.

        Meinaat siis että äiti maksaa eikä isän tarvi jos lapsi on ammattikoulussa... heheee... kyllä se on vaan niin että koulutusavustusta maksetaan myös ammattikoululaiselle.

        Mutta sehän ei ole isälle pakko, äidille on.

        Monet isäet ei maksa kun ei ole pakko, ja jättää äidin vastuulle koulutusmaksut, ja elatukset... niin se vaan menee.

        Sossussa isä ja lapsi tekee keskenään sopimuksen jos isä siihen suotuu, että maksaa kuukausittain, se on miehelle siis vapaaehotoista... todella väärin äitiä kohtaan.

        Lapsi voi haastaa isän oikeuteen jos haluaa... siloin se määrätään.

        Mikäpä miehelle olisi pakollista.


      • opintotuki.
        vääryttä kärsineet kirjoitti:

        Jöpisis, koulutus avustusta maksetaan opiskelijalle riippumatta missä opiskelee, jos se on maksullista, ja ammattikoulu on, siellä ostetaan tarvikkeet itse.

        Meinaat siis että äiti maksaa eikä isän tarvi jos lapsi on ammattikoulussa... heheee... kyllä se on vaan niin että koulutusavustusta maksetaan myös ammattikoululaiselle.

        Mutta sehän ei ole isälle pakko, äidille on.

        Monet isäet ei maksa kun ei ole pakko, ja jättää äidin vastuulle koulutusmaksut, ja elatukset... niin se vaan menee.

        Sossussa isä ja lapsi tekee keskenään sopimuksen jos isä siihen suotuu, että maksaa kuukausittain, se on miehelle siis vapaaehotoista... todella väärin äitiä kohtaan.

        Lapsi voi haastaa isän oikeuteen jos haluaa... siloin se määrätään.

        Mikäpä miehelle olisi pakollista.

        Just, koulutusavustus ei ole laissa, kun suosituksena se ei ole pakko, mutta pienitulosten täysikäiset ja jo 17vuotiaat saavat opintotukea.


      • j&h
        vääryttä kärsineet kirjoitti:

        Jöpisis, koulutus avustusta maksetaan opiskelijalle riippumatta missä opiskelee, jos se on maksullista, ja ammattikoulu on, siellä ostetaan tarvikkeet itse.

        Meinaat siis että äiti maksaa eikä isän tarvi jos lapsi on ammattikoulussa... heheee... kyllä se on vaan niin että koulutusavustusta maksetaan myös ammattikoululaiselle.

        Mutta sehän ei ole isälle pakko, äidille on.

        Monet isäet ei maksa kun ei ole pakko, ja jättää äidin vastuulle koulutusmaksut, ja elatukset... niin se vaan menee.

        Sossussa isä ja lapsi tekee keskenään sopimuksen jos isä siihen suotuu, että maksaa kuukausittain, se on miehelle siis vapaaehotoista... todella väärin äitiä kohtaan.

        Lapsi voi haastaa isän oikeuteen jos haluaa... siloin se määrätään.

        Mikäpä miehelle olisi pakollista.

        ei ole äitilläkään pakko elättää täysikäistä lasta, kyl se on molemmille vapaaehtoista.


      • pösilö oot
        opintotuki. kirjoitti:

        Just, koulutusavustus ei ole laissa, kun suosituksena se ei ole pakko, mutta pienitulosten täysikäiset ja jo 17vuotiaat saavat opintotukea.

        Kuule niin saavat alle 17 lapsilisääkin...


      • Lissu valehtelwt
        vääryttä kärsineet kirjoitti:

        Jöpisis, koulutus avustusta maksetaan opiskelijalle riippumatta missä opiskelee, jos se on maksullista, ja ammattikoulu on, siellä ostetaan tarvikkeet itse.

        Meinaat siis että äiti maksaa eikä isän tarvi jos lapsi on ammattikoulussa... heheee... kyllä se on vaan niin että koulutusavustusta maksetaan myös ammattikoululaiselle.

        Mutta sehän ei ole isälle pakko, äidille on.

        Monet isäet ei maksa kun ei ole pakko, ja jättää äidin vastuulle koulutusmaksut, ja elatukset... niin se vaan menee.

        Sossussa isä ja lapsi tekee keskenään sopimuksen jos isä siihen suotuu, että maksaa kuukausittain, se on miehelle siis vapaaehotoista... todella väärin äitiä kohtaan.

        Lapsi voi haastaa isän oikeuteen jos haluaa... siloin se määrätään.

        Mikäpä miehelle olisi pakollista.

        Ei sen äidinkään ole PAKKO maksaa 18v koulutusavustusta, tai mitään muutakaan. Kaikki mitä 18v maksetaan on vapaaehtoista.


      • okei11
        vääryttä kärsineet kirjoitti:

        Jöpisis, koulutus avustusta maksetaan opiskelijalle riippumatta missä opiskelee, jos se on maksullista, ja ammattikoulu on, siellä ostetaan tarvikkeet itse.

        Meinaat siis että äiti maksaa eikä isän tarvi jos lapsi on ammattikoulussa... heheee... kyllä se on vaan niin että koulutusavustusta maksetaan myös ammattikoululaiselle.

        Mutta sehän ei ole isälle pakko, äidille on.

        Monet isäet ei maksa kun ei ole pakko, ja jättää äidin vastuulle koulutusmaksut, ja elatukset... niin se vaan menee.

        Sossussa isä ja lapsi tekee keskenään sopimuksen jos isä siihen suotuu, että maksaa kuukausittain, se on miehelle siis vapaaehotoista... todella väärin äitiä kohtaan.

        Lapsi voi haastaa isän oikeuteen jos haluaa... siloin se määrätään.

        Mikäpä miehelle olisi pakollista.

        Niin....minä en luule vaan tiedän, ettei koulutusavustusta makseta ammattikoulua käyvälle nuorelle. tästä on oikeuden päätös. Valmistuu ammattiin, jolloin voi vastata itse esim opintolainan maksusta.. Lukio on viellä yleissivistävä koulu ja sen takia joutuu maksamaan koulutusavustusta.
        18v opiskelijan ensisijaiset tulonlähteet ovat opintotuki, opintolaina, työ.


      • arska0132
        okei11 kirjoitti:

        Niin....minä en luule vaan tiedän, ettei koulutusavustusta makseta ammattikoulua käyvälle nuorelle. tästä on oikeuden päätös. Valmistuu ammattiin, jolloin voi vastata itse esim opintolainan maksusta.. Lukio on viellä yleissivistävä koulu ja sen takia joutuu maksamaan koulutusavustusta.
        18v opiskelijan ensisijaiset tulonlähteet ovat opintotuki, opintolaina, työ.

        okei11: ja toimeentulotuki, sosiaalitoimi maksaa pienituloiselle koulutarvikkeet, busslilput ym. kuittia vastaan jos tulot ovat riittävän pienet


      • vastuu molempien
        j&h kirjoitti:

        ei ole äitilläkään pakko elättää täysikäistä lasta, kyl se on molemmille vapaaehtoista.

        Noon, mutta en tiedä yhtään äitiä joka heittää lapsensa ulos kotoonta, että kyllä äidit ennemmin maksaa lastensa koulutuksen vaikka yksin. Miehistä ei ole siihen, he ajattelevat vain itseään.

        Äidit ovat inhimilisiä ja ajattelevat lasta, miehet vaan rahaa...

        Itse olen avustanut kaikkia lapsia, vaikke mies olekkaan auttanut, en kuulu siihen sakkiin jotka hylkää lapsensa kun eivät tuota enää rahallisesti mitään. Sairasta ajatusta, että kun lisät ja elarit loppuu, niin lapset pois kotoonta!!!!! Minulle se ei ole koskaan käynyt. Ennemmin tingin itsestäni kuin lapsistani.


      • JTa
        arska0132 kirjoitti:

        okei11: ja toimeentulotuki, sosiaalitoimi maksaa pienituloiselle koulutarvikkeet, busslilput ym. kuittia vastaan jos tulot ovat riittävän pienet

        Toimeentulotuki ei ole koskaan ensisijainen tulolähde. Järjestys on tämä: työ, opintoraha, opintolaina. Koulutusavustusta maksetaan todellakin vain lukio-opintojen loppuun saattamiseen ja se on puhtaasti vapaaehtoinen. On tapauksia joissa lapsi/nuori on haastanut vanhempansa käräjille ja onnistunut saamaan koulutusavustuksen pakolliseksi lukion loppuun mutta on tämän nuoren oma asia alkaa käräjöimään vanhempiaan vastaan.


      • Minä tiedän
        vastuu molempien kirjoitti:

        Noon, mutta en tiedä yhtään äitiä joka heittää lapsensa ulos kotoonta, että kyllä äidit ennemmin maksaa lastensa koulutuksen vaikka yksin. Miehistä ei ole siihen, he ajattelevat vain itseään.

        Äidit ovat inhimilisiä ja ajattelevat lasta, miehet vaan rahaa...

        Itse olen avustanut kaikkia lapsia, vaikke mies olekkaan auttanut, en kuulu siihen sakkiin jotka hylkää lapsensa kun eivät tuota enää rahallisesti mitään. Sairasta ajatusta, että kun lisät ja elarit loppuu, niin lapset pois kotoonta!!!!! Minulle se ei ole koskaan käynyt. Ennemmin tingin itsestäni kuin lapsistani.

        Mites nyt et tiedä yhtään?? Yleensä tunnet monta, tiedät useita ja vielä useammin olet kuullut....


      • ite olet pösilö
        pösilö oot kirjoitti:

        Kuule niin saavat alle 17 lapsilisääkin...

        Niin saavat, mutta kun lapsilisä loppuu 17 vuotiaana, niin sillon voi hakea opintotukea, alle 17v ei voi saada opintotukea, koska saa lapsilisää, meillä tyttö joka täyttää viikon päästä 17v ja lapsilisä loppuu, niin sai lukiostaan paprut, joilla voi hakea opintotukea.
        Tyttö saakin sitä tukea, koska hänen äitinsä työtön ja isä pienituloinen.


      • fiksu tytär
        okei11 kirjoitti:

        Niin....minä en luule vaan tiedän, ettei koulutusavustusta makseta ammattikoulua käyvälle nuorelle. tästä on oikeuden päätös. Valmistuu ammattiin, jolloin voi vastata itse esim opintolainan maksusta.. Lukio on viellä yleissivistävä koulu ja sen takia joutuu maksamaan koulutusavustusta.
        18v opiskelijan ensisijaiset tulonlähteet ovat opintotuki, opintolaina, työ.

        Höpö, höpö, myös lukiolainen saa hakea opintotukea, meidän tytär lukiossa sai opintotukipaperit koulustaan, kun täyttää viikon päästä 17v.
        Hän on myös jo ollut kahtena kesänä kesätöissä ja nytkin Hesburgerissa viikonloppuisin ja lomilla töissä, kyllä se lukiolainenkin voi, jos tahtoo jotain työtä tehdä, ja tyttö tykkää käydä vähän töissä, oma raha on omaa rahaa, ja koulu ei ole mitenkään kärsinyt työssäkäynnistä.


      • 17veen äitipuoli
        opintotuki. kirjoitti:

        Just, koulutusavustus ei ole laissa, kun suosituksena se ei ole pakko, mutta pienitulosten täysikäiset ja jo 17vuotiaat saavat opintotukea.

        Miksi opintotukihakemuksessa kysytään myös äiti/isäpuolen tulot, eiväthän ne ole mitenkään elatusvastuussa lapseen.?


      • Anonyymi
        vääryttä kärsineet kirjoitti:

        Jöpisis, koulutus avustusta maksetaan opiskelijalle riippumatta missä opiskelee, jos se on maksullista, ja ammattikoulu on, siellä ostetaan tarvikkeet itse.

        Meinaat siis että äiti maksaa eikä isän tarvi jos lapsi on ammattikoulussa... heheee... kyllä se on vaan niin että koulutusavustusta maksetaan myös ammattikoululaiselle.

        Mutta sehän ei ole isälle pakko, äidille on.

        Monet isäet ei maksa kun ei ole pakko, ja jättää äidin vastuulle koulutusmaksut, ja elatukset... niin se vaan menee.

        Sossussa isä ja lapsi tekee keskenään sopimuksen jos isä siihen suotuu, että maksaa kuukausittain, se on miehelle siis vapaaehotoista... todella väärin äitiä kohtaan.

        Lapsi voi haastaa isän oikeuteen jos haluaa... siloin se määrätään.

        Mikäpä miehelle olisi pakollista.

        "Lapsi voi haastaa isän oikeuteen jos haluaa... siloin se määrätään.
        Mikäpä miehelle olisi pakollista."

        No silloinhan se juuri on pakollista, kun on oikeuden määräämä!

        Älä yleistä omia kokemuksiasi. miehelle on asiat pakollisia siinä missä naisille, ja enemmänkin (asepalvelus). Miehet ei yleensä saa elatusavustusta, vaan maksaa sitä, ja useimmat tunnollisesti. Itselle omat lapset on rakkaita, eikä minulta kysytty kumpi ne erossa saa. Kannattaa ehkä miettiä mihin on lastensa isässä aikanaan ihastunut - oliko esim luotettavuus silloin tärkeää vai muut seikat?


    • eräs etvanhempi

      Tiedän kyllä, että molempien vanhempien kuuluu auttaa lapsiaan ja kysymykseni koskikin, että millä summilla olette sitä maksaneet elatusmaksun jälkeen. Samana vaiko pienempänä mitä on elatusminimi, jos maksukyky ei oikeasti riitä? Elatuksessahan kunta tulee vastaa, että lähi saa ainakin sen minimin lapsen kuluihin, mutta samaa systeemiähän ei koulutusavustuksessa ole.

      Eikö täällä ole ketään, joka olisi tehnyt koulutusavustussopimuksen täysi-ikäiselle lapselleen?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      297
      2658
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      99
      2085
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      79
      1613
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      164
      1459
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      66
      1298
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1205
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1084
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1076
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      1020
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      911
    Aihe