Lääkäri hukasssa?

piia

Hei! Ajattelin tässä laittaa kyselyn hyvästä kilpirauhaslääkäristä, sellaisesta, joka puolesta sanasta tajuaa mikä on potilaalla vikana ja haluaa auttaa, ottaa toesta. Siis sellainen lääkäri, joka kirjoittaa reseptin oireiden perusteella eikä vain tuijota TSH arvoon. Lievästi se kuulema on minulla koholla tk-lääkärin mielestä (4.5) mutta ei niin että lääkettä tarvisin. Kuitenkin olen hyvin sairas.
Aivan todella sairas ja uupunut, voimatttomuus on pahinta ja tietenkin se että hiukset lähtee ja tukka ohenee, silmäripset vähenee eikä kulma karvojakaan enää pian ole. Jalat ovat jää kylmät ja ruumiin lämpö oli tänä aamuna 5.4, eilen se oli 5.7. Lihonut olen kohta 10 kg kahdessa kuukaudessa???

Menen vielä tuonna tk-lääkärille ja katson mitä se sanoo, mutta jos ei lääkettä edelleenkään anna niin kysyisin tiedättekö missään päin Suomea hyvää lääkäriä, ihan sama missä tämä lääkäri on, kunhan hoitaa yksityisesti ja voin hänen vastaanotolleen mennä. Maksoi mitä maksoi!

Kiitos etukäteen tiedoista!

13

3240

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vajis

sinä tarvitset tyroksiinit,TSH-arvosi on aivan liian korkea,olet selvästi vajaatoiminnan puolella.
      Minä suosittelen Matti Välimäkeä,ottaa vastaan Helsingissä.Itse olen alusta saakka ollut hänen potilaanaan,enkä toiseen endokrinologiin häntä vaihtaisi maksustakaan!
      Kerrohan sille tietämättömälle arvauskeskuslääkärille,että TSH:n yläraja on nykyään 4.0 (tosin 2.5 olisi lähempänä totuutta...).
      On tunnettu asia,että arvauskeskuksessa näitä kilpirauhassairauksia ei todellakaan osata hoitaa,kannattaa kääntyä yksityisen sektorin puoleen.
      Itse sain tyroksiinit heti,vaikka TSH-arvoni oli "vain" 3.8,minut otettiin heti vakavasti,otettiin oireeni huomioon eikä tuijotettu pelkkiin laboratoriovastauksiin.

Vai et tarvitse lääkettä noilla oireilla,kysyhän siltä lääkäriltä miten hän omalla kohdallaan toimisi,katsoisiko kuinka hiukset harvenevat,paino nousee,aina palelee jne.

• Ohohh

No varmaan olet vainaja, jos keran "ruumiinlämpö" on vain 5,7. Oliko plussaa vai miinusta?

On se vaan kumma, että terveyskuksiin joutuu aina jonottamaan, vaikka tälläkään palstalla ei ole yhtään tyytävistä asiakasta. Pysyisitte tietäjät poissa todella sairaiden tieltä.

Miksi hemmetissä te sinne menette, kun kerran etukäteen tiedätte, että "teitä ei oteta vakavasti"?

Itse olen aina käyttänyt terveyskeskuksen palveluita ja ellen ole saanut apua sieltä, olen saanut lähetteen erikoilääkärille.

Toisin olen mennyt vastaanotolle potilaana, en määräämään itselleni lääkettä. Mielestäni lääkäri on saanut siihen koulutuksen.

• Tuore

ymmärsit mistä tuossa oli kysymys! Taisi päiväsi alkaa tosi huonosti, kun et voinut olla toiselle vittuilematta, mee pois jos et voi olla ihmisiksi.

• totuus

Tämä asenne ei ole minun, kerronpa vain oman kokemukseni.

Kun menin terveyskeskukseen monine vaivoineni ja mielessä kilpirauhasen vajaatoiminta, otettiin monet kokeet, muun muassa kilpirauhaskoe. Myöhemmin sitten palasin vastaanotolle. Lääkäri oli sangen ylimielinen, sanoi että arvot ovat melko kohdallaan ja että ei tästä mitään sairaslomaa tule.

Valistin häntä että olen yrittäjä, kerroinpa vielä alani ja koulutukseni. Lääkärin ilmeen muutos oli näkemisen arvoinen. Suhtautuminen muuttui kokonaan, kun hän tajusi että en ollut sairaslomaa hakemassa. Kukapa ne yrittäjän työt tekisi. Lisäksi hän koulutustaustan perusteella näki, että ymmärrän asioista jotakin. Olin kertonut suvussa olevasta taipumuksesta vajaatoimintaan.
      Hetken keskusteltuamme hän ehdotti että jos kokeiltaisiin kuitenkin pienellä annoksella, ja katsotaan mitä se vaikuttaa.

Tavallaan ymmärrän: sairasloman pyytäjiä on jonoksi asti. Lääkärin näkemyksen mukaan osa heistä työnpakoilijoita, osa taas luulotautisia lääkärikirjan lukijoita. Mikä siinäkin sitten on totuus? Lääkäritkin nähtävästi ovat ihmisiä, heillä on omat asenteensa ja ennakkoluulonsa. Vaikea on erottaa potilaista niitä jotka ovat todella avun tarpeessa, ja niitä jotka muuten vain joka pikku vaivasta pyytävät sairaslomaa tai pilleriä. Kun sitten potilas puhuu lääkärin kanssa samaa kieltä (vertauskuvallisesti), hänen on helpompi myös ottaa potilaan puhe vakavasti.

Terveyskeskuslääkärillä ei ole työn puutetta, joten hänen mieleensä ei välttämättä tule varmistaa käytöksellään, että potilas tulee toisenkin kerran.

• piia

Kyllä jokaiselle ihmiselle täytyy olla oikeus yhtä hyvään hoitoon. Lääkärillä on valta terveyskeskuksessa kertoa potilaalle, jos tämä hänen mielestään turhaan sairaslomaa hakee ja kartoittaa myös tarvittaessa syitä ko. sairaslomantarpeellisuuteen. Ehkä pieni kiinnostus auttaisi tässäkin asiassa ja potilas ei enää takaisin tulisi.

Olen ilmeinen poikkeus, sillä minulle sairaslomaa tyrkytetään lisää ja lisää, mutta sairautta ei kuitenkaan pyritään hoitamaan kuntoon. Minä haluan tervehtyä ja tehdä töitä!

Olen elämäni aikana tavannut monenlaisia lääkäreitä, hyviä ja huonoja, inhimillisiä ja epäinhimillsiä. Olen yrittänyt epäinhimillisäkin ymmärtää ja uskoa, että oli vain huono päivä, mutta jos se toistuu kerrasta toiseen, niin pakko kai se on tajuta, että kaikille ei ole pääasia se potilas, vain se palkka.

Esimerkkinä todella epäinhimillisestä lääkäristä:
        (olin kyllä kuullut, että lääkäriä pitää varoa, mutta uskoin ja luotin,että kun asia on oikea, niin lääkärikin tekee työnsä asiallisesti)
        Olin 16 vee ja olin sairastanut viikon kipeää kurkkuani. Yhtäkkiä huomasin, että kurkussani oli selvät angiinapeitteet - silloin oli perjantai-iltapäivä ja äitini mielestä oli pakko lähteä hakemaan antibioottikuuria päivystävältä lääkäriltä. Muuten varmaan olisin yrittänyt sinnitellä, kun matkaakin oli aikalailla, mutta koska oli kuumetta ja seuraavana päivänä tilaisuus, josta ei voinut olla poissa, päätin lähteä lääkäriin. Jouduin menemään yksin, sillä äitini ei päässyt mukaan.

Yllätykseni oli suuri sillä päivystys oli tyhjä, jonoja ei ollut. Odottelin aikani, kunnes päätin koputella hiukan raollaan olevalle ovelle. Napakka koputus oveen ja odotus.. vielä kerran napakka koputus... ?? Kuulin kuinka ovelle käveltiin ja se pamautettiin lujasti auki nenäni edessä. Vastaani tuijotti vihainen lääkäri joka alkoi huutaa kuin palosireeni siitä että olin koputtanut liian äänekkäästi.
        Pääsin kuitenkin sisälle ja hän kysyi tylysti mikä vaivasi: Kerroin asiani, hän vilkaisi kurkkuuni ja murahti ykskantaan "Et jaksanut odottaa maanantaihin, vai pelkäsitkö angiinaan kuolevasi?!Strepsilsi auttaa kurkkukipuu" Kerroin että mielelläni ottaisin sen kuurin jo nyt, jos se ehtisi auttamaan ennen seuraavaa päivää. "MIKSI"? kysyi lääkäri tiukasti. "Siksi,kun huomenna pitäisi pystyä lähtemään erääseen tilaisuuteen": sanoin hiljaa.
        Siitäkös lääkärillä riemu nousi, hän huusi ja mekasti, taisi iskeä nyrkkiäkin pöytään: Vai tänne tullaan häiritsemään päivystysaikana ja vain siksi että päästäisiin tansseihin ja ryyppäämään!! Annoin hänen huutaa.Kun hän lopetti huutamisensa nostin pääni ja katsoin häntä suoraan silmiin ja sanoin asiallisesti, rauhallisesti: "Ei, en mene tansseihin, menen isäni hautajaisiin, hän kuoli toissa viikolla. Haluaisin mennä, joten voisinko saada sen kuurin."

Huoneeseen laskeutui syvä hiljaisuus ja lääkäri tuijotti minua kuin iskun saaneena. "Isäsi hautajaisiin"?? "Kyllä...isä on nyt kuollut"vastasin. Lääkärin asenne muuttui tottakai, mutta ei hän anteeksi pyydellyt riehumisttaan. Sain reseptin ja jopa muutaman Strepsilsin käteeni.... Pääsin isäni hautajaisiin.

Siis.. ehkä kuitenkin kannattaisi kuunnella potilasta ensin... tuomita vasta sitten.

• Peppi

Itsekin taistelin kauan ja vielä yksityisen lääkärin kanssa onko minulla vajaatoiminta vai ei. Tyroksiinit sain kokeeksi TSH 2.8 arvoilla ja T4 oli myös rajojen sisällä. Enää ei ripset tipu, jalkojen ja käsien jäätyminen loppunut, sairas väsymys loppunut (välillä väsyttää töiden jälkeen, mutta aiheesta eikä ilman syytä) jne. Menin toiselle yksityiselle Espoon Isoon Omenaan ja sieltä sain pillerit! Siellä katsottiin oireita eikä pelkkiä arvoja. Toinen lääkäri kyllä myönsi oikean rajan olevan TSH 2.5!!!! Siis se lääkäri joka ei antanut lääkkeitä! P.S. Itselläni lihomistahti oli sama laihdutuskuureista huolimatta. Ja arvaa vituttaako kun sain tyroksiinit vasta 30kg:n jälkeen. Nyt loppui painonnousu muiden vikojen kanssa.

• piia

Kiitos Vajikselle vastauksesta kysymykseeni, hyvä tietää, että on edes yksi lääkäri, joka on perillä asiasta. Siis sinne!Kiitos muille myös mielenkiinnosta.
      Ohhoh:lle onnittelut terävästä huomiosta ja sangen ikävästä suhtautumisesta asiaan. Sinä varmasti sait jonkilaista tyydytystä kirjoituksestasi. Sinulla ei ole mitään hätää, sillä tauti ei ilkeään iske, tosin kuolema korjaa yhtä varmasti kuin meidät sairaatkin.

Tosihan on se, että kaikella on aina tarkoituksensa, myös sillä, että toiselle on annettu enemmän taakkaa ja toiselle vähemmän. Jos nimittäin olisi niin, että kaikilla olisi yhtä helppo elämä, niin eipä olisi empaattisia, auttavia, ymmärtäviä ihmisiäkään.

Mitä tämä maailma olisi ilman raskaiden kokemusten kautta oppinsa saaneita ihmisiä, jotka osaavat asettua toisen ihmisen asemaan ja siten ymmärtää heitä paremmin ja jopa auttaa heitä hädässään, olkoot se hätä luulotautisuus tai kilpirauhasen vajaatoiminta???Mitä tämä maailma olisi??Maailma olisi täys noita Ohhoh-ihmisiä!!

Toivottavasti he, jotka ovat selvinneet elämästään ilman sairauksia, ilman pelkoja ja suruja tai ovat saaneet asianmukaista hoitoa sairauksiinsa, osaavat antaa sille arvon. Minäkin annan sitten kun tämä kaikki on ohi ja sairaus hoidettu!

• Ohohh

No voi toista! Hyvä, että teet itse päätelmiä toisten sairauksista ja terveydestä. Minulla on kyllä ollut vajatoiminta vuosikaudet, mutta ei ole tullut mieleenkään sitä täällä ruveta hoidattamaan. En hoidata täällä myöskään muita sairauksia. Sitä varten on olemassa lääkärit!

Olette te ihmispolot uusavuttomia, kun ette tajua hakeutua hoitoon vaan tänne kirjoittelette. Eli mitäs pilleriä tällä kertaa laitettais, että tulis mieli hyväksi?

• piia
        Ohohh kirjoitti:

No voi toista! Hyvä, että teet itse päätelmiä toisten sairauksista ja terveydestä. Minulla on kyllä ollut vajatoiminta vuosikaudet, mutta ei ole tullut mieleenkään sitä täällä ruveta hoidattamaan. En hoidata täällä myöskään muita sairauksia. Sitä varten on olemassa lääkärit!

Olette te ihmispolot uusavuttomia, kun ette tajua hakeutua hoitoon vaan tänne kirjoittelette. Eli mitäs pilleriä tällä kertaa laitettais, että tulis mieli hyväksi?

Jostakin syystä säälin sinua..

Hyvää päivän jatkoa!

• Anni
        Ohohh kirjoitti:

Tämä on sitä vertaistukea. Näin huomaamme että emme ole ongelminemme yksin. Sitä paitsi on kai selvää, että nuori lääkäriksi valmistunut ei voi olla perillä kaikkien mahdollisten sairauksien ominaispiirteistä. Täällä pitkään sairastaneet voivat kertoa omista kokemuksistaan. Näinhän se on monien muidenkin pitkäaikaissairauksien kohdalla: yhdessä keskustellen voi löytyä apu.

Ehkä suljettu palsta on parempi, sinne tuskin rohkenevat sellaiset ylimieliset ihmiset kuin sinä.

• Ohohh
        piia kirjoitti:

Jostakin syystä säälin sinua..

Hyvää päivän jatkoa!

Sääli on sairautta!

• Tuore
        Ohohh kirjoitti:

Sääli on sairautta!

pitää purkaa pahaa oloaan muita kiusaamalla?

Me
        (Mikko Jokela)
        "Olet mies, olet nainen. Olet mies, olet nainen, mutta minkälainen?"

Tuore

• lukija
        Tuore kirjoitti:

pitää purkaa pahaa oloaan muita kiusaamalla?

Me
        (Mikko Jokela)
        "Olet mies, olet nainen. Olet mies, olet nainen, mutta minkälainen?"

Tuore

Ohoh:lla ei ole lääkitys balanssissa???
        Hän on pettynyt, kun hänelle kävi niin hyvä tsäkä, että sai lääkityksen??
        Hän on niitä, jotka eivät osaa antaa arvoa tervehtymiselleen, ns. läpipaska??
        Hän on päättänyt sairastua uudelleen, tuolla luonteeella ei kauan terveenä säily??
        Hän vain yksinkertaisesti on joukon kusipää?? Kusipäitä on aina joukossa se yksi, niin kuin usein työporukoissakin. Kusipää, joka valittaa, haukkuu, viilaa pilkkua kun ei muuta pysty, luulee tietävänsä kaiken kaikesta ja määräävänsä kaikesta, kaiken tämän lisäksi kuvittelee pienessä mielessään olevansa FIKSU. Siis kuvittelee! Kaikki sen kuitenkin tietävät ohoh ei ole fiksu.

Ohoh:na ekana kävisin tarkistaa sen tyroxin annostuksen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      51
      2274
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      26
      1117
    3. Aavistatko että moni tietää

Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut
      Ikävä
      82
      992
    4. Yritin saada

Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      11
      914
    5. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      55
      902
    6. Onko vielä

mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68
      883
    7. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      127
      867
    8. Kronikat..

Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      10
      783
    9. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      22
      783
    10. Täällä istun ja mietin

Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu
      Ikävä
      49
      759
    Aihe