Rengastyypin vaikutus liukkauden havaitsemiseen

är R

Jossain keskustelussa väitettiin, että kitkarenkaiden avulla tuntisi tienpinnan liukkauden parhaiten. Väite on sinällään varmasti ihan hyvä, mutta sille ei kerrottu mitään perusteluja.

Minullakin on talvirenkaana kitkarenkaat, mutta mielestäni niillä "perstuntuma" tiehen on ainakin kesärenkaita huonompi. Auto ikään kuin leijailee, jos sallitaan pieni kärjistäminen. Myös väistöliikkeissä on havaittavissa enemmän vaappumista mitä kesärenkailla.

Muistan toki ajat ennen ohjaustehostimia, jolloin "pidon" huomasi rattia vääntämällä. Ei tarvinnut parkkipaikoilla veivata yhdellä kädellä.

Mutta haluaisin tietää millä tavalla sen liukkauden huomaisi näillä kitkarenkailla erityisen hyvin, niin voisin kiinnittää itsekin siihen huomiota ja liikkua siten turvallisemmin.

9

83

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on - off

      Oman kokemuksen mukaan nastarenkailla parempi tuntuma liukkaudesta kuin kitkarenkailla, jälkimmäiset sellaiset on-off renkaat pidoltaan.

      • ylenaikaa off

        Jossain keskustelussa tuli ilmi että kitkat varoittaa ajoissa pidon menetyksestä, jo aamukahvia juodessa ne varoittavat ettei niillä pääse mihinkään puuttuvan pidon vuoksi, tämän lausuman minäkin uskon.


      • tietoa ja kokemusta

        nastarenkaista kuuluu sellainen hentoinen ääni ja sen muutoksen huomaa heti kun pito alkaa heiketä, kitkoilla pidon menetyksen huomaa kun se on jo tapahtunut, eli hiukan turhan myöhään. Ja olen ajanut molemmilla rengastyypeillä paljonkin ja valintani nykyisistä renkaista on ehdottomasti nastat, sillä ajan etupäässä taajamissa, enkä paljoakaan moottoriteillä.


      • kitkapertti
        tietoa ja kokemusta kirjoitti:

        nastarenkaista kuuluu sellainen hentoinen ääni ja sen muutoksen huomaa heti kun pito alkaa heiketä, kitkoilla pidon menetyksen huomaa kun se on jo tapahtunut, eli hiukan turhan myöhään. Ja olen ajanut molemmilla rengastyypeillä paljonkin ja valintani nykyisistä renkaista on ehdottomasti nastat, sillä ajan etupäässä taajamissa, enkä paljoakaan moottoriteillä.

        Kun sä kuulet sen äänen ja pito alkaa mennä, niin mitä sitten? Pito siis häviää kohta, tilanne pois hallusta. Jarrutuksen kesken on vaikea lisätä hidastavat voimaa. Vaikka kuulisi siitä äänen.


      • kehitys
        ylenaikaa off kirjoitti:

        Jossain keskustelussa tuli ilmi että kitkat varoittaa ajoissa pidon menetyksestä, jo aamukahvia juodessa ne varoittavat ettei niillä pääse mihinkään puuttuvan pidon vuoksi, tämän lausuman minäkin uskon.

        Jos sinunkinlaisesi normikaavoihinkangistunut kokeilisi kitkoja, niin yllättyisit ja aamukahvisi pysyisi sisälläsi. Koeta kehittyä, puolisosikin voisi yllättyä.


      • voi turhaa pässinpää
        kitkapertti kirjoitti:

        Kun sä kuulet sen äänen ja pito alkaa mennä, niin mitä sitten? Pito siis häviää kohta, tilanne pois hallusta. Jarrutuksen kesken on vaikea lisätä hidastavat voimaa. Vaikka kuulisi siitä äänen.

        jos haluaa saivarrelle niin jatka samaa toki samaan malliin. Jos ei asiaa ymmärrä, niin turha sulle on koittaa kenenkään sitä selvittää.


      • pässi on hieno eläin
        voi turhaa pässinpää kirjoitti:

        jos haluaa saivarrelle niin jatka samaa toki samaan malliin. Jos ei asiaa ymmärrä, niin turha sulle on koittaa kenenkään sitä selvittää.

        Saivartelu on toisen miehen totuus. Turha sitä on selvittää, edes sinulle. Asia, mitä se sitten onkin, on jo kauan sitten ymmärretty.


      • upeetaamahtaaavaaa
        pässi on hieno eläin kirjoitti:

        Saivartelu on toisen miehen totuus. Turha sitä on selvittää, edes sinulle. Asia, mitä se sitten onkin, on jo kauan sitten ymmärretty.

        kuulut siis ryhmään: "asiasta en mitään tiedä, mutta periaatteesta olen vastaan".
        Ja kun on mahdollisuus jänkätä jostain niin käytän sitä oikeutta surutta.


      • Eli nysvätä
        kitkapertti kirjoitti:

        Kun sä kuulet sen äänen ja pito alkaa mennä, niin mitä sitten? Pito siis häviää kohta, tilanne pois hallusta. Jarrutuksen kesken on vaikea lisätä hidastavat voimaa. Vaikka kuulisi siitä äänen.

        Nuo äänet ovat juuri se mitkä nastarenkailla kertoo kokeneelle kuskille liukkauden tason, kitkat ei paljon huutele eli kuskin pitää ajaa aina varmuuskertoimella varovammin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olit niin lähellä

      Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa
      Ikävä
      118
      5181
    2. Mitä elukkaa kaivattusi

      muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      47
      2849
    3. Kun me näemme taas

      Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen
      Ikävä
      33
      2802
    4. Haleja ja pusuja

      Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      30
      2498
    5. Onko mukava nähdä minua töissä?

      Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      23
      1879
    6. Oletko mielikuvasi kaivatusta muuttunut

      Lähiaikoina? Jos, mihin suuntaan? Miten ja miksi?
      Ikävä
      118
      1647
    7. En kirjoita sulle tänne

      Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      10
      1640
    8. Hukkuu hukkuu

      Mitä houdiineja nämä kun ajaa veteen
      Laitila
      96
      1389
    9. Hei rakas sinä

      Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      23
      1385
    10. Oi mun haniseni

      Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      10
      1348
    Aihe