Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Varsova - Auswitch ?

minni31

Moikka,
Elikkä olen lähdössä Varsovaan ja haluaisin käydä Auswitchin katsomassa samalla reissulla. Olen selaillut netistä eri vaihtoehtoja, ja tullut tulokseen että ensin junakka Krakovaan ja siitä bussilla Aucwitchiin.

Onko tämä järkevin? Onko kenelläkään tuoreita kokemuksia kyseisessä välissä kulkemisesta tai vinkkejä/neuvoja? Olen jonkun verran matkustellut, mutta arveluttaa aina vieraassa maassa "pidemmät" omatoimimatkat. Kuinka luotettavia junat/bussit ja niiden aikataulut ko. maassa ovat? Ja kauanko matka kestää (noin)?

Kiitos paljon asiallisista vastauksista ja mukavaa kevään odottelua ! :)

7

1920

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minni31

      Niin ja minkähän hintaista tuo mahtaisi suunnilleen olla euroissa? :---)

    • KTW/KRK

      No kyllä on mahdollista tehdä koko tämän matkan junalla. Kannattaa lähinnä siksi, ettei tarvitse rautatieasemalta lähteä ja etsiä linja-autoasemaa. Tässä tapauksessa nopeampi vaihtoehto on reitti Katowicen kautta.

      Aikataulu:
      Warszawa Centralna 06:20
      juna: EIC 103 (Express InterCity Polonia)
      Tulo Katowiceen: klo 9:19
      (junan vaihto)
      Katowice klo 9:35 (taajamajuna KS 44316 Koleje Śląskie)
      Oświęcim (Auschwitz) tulo klo 10:31

      Lippu maksaa n. 130 zl., eli 30 euroa, netin kautta ostettuna aavistuksen verran edullisempi.

      Paluu esim. Oświęcim 15:45 - Katowice 16:43 (taajamajuna)
      ja Katowice 17:07 - Varsova 20:05 (Express InterCity Beskidy)

      ...tai sitten Krakovan kautta ( ilta Krakovassa). Viimeinen järkevä juna Krakovasta Varsovaan lähtee klo 20:24, perillä klo 23:20 (Express InterCity Tatry).

    • 15+13
    • IAmWhoIAm

      Olen iloinen siitä että haluat mennä Auschwitziin.
      En ole iloinen Auschwitzista, mutta sinun asenteestasi olen.
      Itse itkin kun menin sinne. En kestänyt kohdata sitä surua jota näin näiden vainon uhrien silmissä. Tunsin myötätuntoa ja samalla olin pahoillani historian tapahtumista.
      Maailmankuvani todella avartui ja minulle vahvistui entistä selkeämmin se, että tämän hirmutyön tekijät eivät tunteneet sydämessään Kristusta, vaikka he tulivatkin niinsanotusti kristityistä maista. Kristushan oli itse valmis kärsimään omiensa puolesta, toisin kuin nämä hirmutyön tekijät. Tämän asian käsittäminen oli oleellista itselleni ennen Auschwitziin menemistä. Myöhemmin ostimme Krakowan kirjakaupasta Auschwitzin kokemuksista kertovan runokirjan. Olen yrittänyt suomentaa joitakin niistä, saadakseni ymmärtää kirjoittajien omakohtaisia kokemuksia.

      Mutta tää oli siis vaikea juttu mulle, että ihan vieressä on asuinalue, ja pyöriteltyäni asioita mielessäni mä ajattelin, että en voi saada itselleni vastausta, kuinka olisin itse toiminut noiden ikkunoiden takana asuessani, mutta minulla on mahdollisuus toimia parhaalla mahdollisella tavalla nyt. Puhun hyvää juutalaisista. Etsin lähi-idän tilanteista totuudenmukaista informaatiota. En mene massan mukana, vaan ajattelen sitä, mikä on totta ja oikeasti hyvää.

      Kokemuksieni lisäksi luin museon nimikansiot ja löysin sieltä kadonneita suomalaisia nimiä, liittyen omaan sukuuni. Todella mielenkiintoista! Mitä minulle merkitsisi se, että sukuni olisikin juutalainen? Joka tapauksessa käynti herätti paljon tunteita ja ajatuksia. Kävimme eri päivinä museossa ja parakkialueella. Näkemistä olisi riittänyt vieläkin. Englannin tai hepreankieliset tekstit kannattaa lukea, niin tajuaa paremmin, mitä missäkin on tapahtunut. Haluan toivottaa sulle oikein antoisaa matkaa. Olkoon se avaamassa sinun lisäksesi monen ystäväsi silmiä monin tavoin.

    • 314

      Kävin Oswiecimissä autolla 2001.
      Kyllä paikan näkeminen hiljaiseksi vetää.
      Siis vain 70 vuotta sitten on katsottu että menettelyä
      voi perustella!

      • Ei naurattanut!

        Siellä tuli videota pyöritettyä, mutta lasten huoneessa ei video noussut silmille. Tökki vastaan. Ei tökkinyt kaasukammiossakaan, mutta se lasten huone!


      • Ihm.Tragedioita

        SAKSAN kuolemanleiri
        SAKSAN tuhoamisleiri
        SAKSAN keskitysleirit
        Auschwitzissa voit mennä katsomaan !
        inhimillisiä tragedioita
        Menkää katsomaan !
        historiasta toisen maailmansodan


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      2005
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1753
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1624
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1420
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      60
      1327
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      13
      1285
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1282
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1221
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1201
    Aihe