Pakosta valinnanvapauteen!?

Hevarilta

"Myös sotilaalla on oikeus vapautua uskonnon harjoittamisesta riippumatta siitä, kuuluuko hän kirkkoon vai ei."

"Eri vaihtoehtojen tulisi olla vapaasti valittavissa niin, että kirkkoon kuuluva voi osallistua tai olla osallistumatta uskonnon harjoittamiseen ja vastaavasti kirkkoon kuulumaton voi valita jommankumman vaihtoehdon."

"Mitä tulee kirkolliseen opetukseen ja elämänkatsomustiedon opettamiseen, olennaista on, että molemmat opetusvaihtoehdot ovat aidosti tarjolla kaikissa varuskunnissa. Vastaavalla tavalla kuin aikuisopetuksessa yleensä, opetukseen osallistumisen tulisi olla valinnaista kohdassa 3.3. esitetyllä tavalla. Tällöin kirkkoon kuuluva tai siihen kuulumaton voi valita kumman
tahansa vaihtoehdon."

Näin eduskunnan apulaisoikeusasiamies (30.12.2013): http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/thw.cgi/trip/?${APPL}=ereoapaa&${BASE}=ereoapaa&${THWIDS}=0.36/1389417816_427794&${TRIPPIFE}=PDF.pdf

Miten onnistuu käytännössä? Jarrutetaanko, vesitetäänkö, kierretäänkö?

3

128

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No joo oma kokemukseni on Karjalan Prikaatista v.67. Kysyttiin että kuka kuuluu kirkkoon ja ei ole käynyt rippikoulua. Tämä siis alokasaikana. Olinhan minä pari x riparissa ollut mutta jouduin ulosheitetyksi koska luin Kalle- Kustaa Korkin ja Pekka Lipposen tarinoita tunnilta enkä halunnut sitten enää tunneille mennä. Meitä oli kai 3 ja 1 täystyhmä mustalainen joka nykykäytännön mukaisesti olisi heti vapautettu. Hänestä tuli kuitenkin hiton hyvä hevosmies; silloin prikaatilla niitä oli vielä kymmenittäin. Niitä hevosia.
      Me ripalilaiset katselimme ikkunasta kun muut komppaniamme kaverit juoksivat kasarmia ympäri patjat pään päällä. Tarkoitus oli tietysti niitä tuulettaa. Siis patjoja. Kuuntelimme pastorin tai mikä lie kenttäheikin höperöitä juttuja. Nukkua sai tunnilla. Ukko ei herättänyt koska tajusi itsekin tarinoidensa epäuskottavuuden.
      Loppukokeet olivat naurettavan helpot mutta mustalainen ei niitä läpäisyt vaikka sille pidettiin parit helpotetutkin. Pappi nyt sen armahti koska yritys oli pojalla kuitenkin kova. Otsa oli ankarassa rypyssä kun siinä Jeesuksia luetteli....
      Pääsimme sitten ripille kuitenkin kaikki 4. Idean sitten ymmärsin kun tuli sotilasvalan aika. Otin sotilaspasini tähän nokan alle jota olen pitänyt lähilaatikossa siitä lähin kun joku pullapoika epäili sotilashistoriaani.
      Sivulla 28 on kohta 2. Sotilasvala. Enpä ole aikoihin sitä lukenutkaan. Varmasti on muuttununut niistä ajoista. Olisin ollut muistavinani että se olisi ollut jyrkempikin. Hieman pitkä se on etten sitä nyt tähän kokonaan kopsaa. Yksi lause siinä on jota halua painottaa sillä se sopii kaikkeen isänmaalliseen käyttäytymiseen.
      Joukkoa , johon kuulun sekä paikkaani siinä, en jätä missään tilanteessa, vaan niin kauan kuin minussa voimia on, suoritan saamani tehtävän loppuun.
      En todellakaan tiedä kuinka saada muslimi sotilasvalan vannomaan koska ovat julistaneet meille Jihdin, pyhän sodan joka ei lopu ennenkuin kaikki vääräuskoiset on teurastettu.

• Noudatetaan

I/14 saapumiserällä noudatetaan kyseistä eduskunnan apulaisoikeusasiamiehen päätöstä, alusta lähtien on kysytty kuka ei kuulu kirkkoon ja heille on joko järjestetty tehtäviä siksi aikaa tai erillinen etiikan oppitunti mikäli heitä on ollut isompi joukko.

Myös valan lähestyessä on moneen kertaan painotettu että kirkkoon kuulumaton voi vannoa sotilasvakuutuksen niin halutessaan, eli näyttäisi siltä että tähän hommaan on oikeasti alettu panostamaan, mikä on hieno juttu.

Käsittääkseni eri uskontokuntiin kuuluville on myös oma opetuksensa mikäli sellaisia sattuu olemaan joukossa.

• keittiö69

Onko silloin petturi jos muuttaa pois Suomesta ja ottaa jonkin muun maan kansalaisuuden???

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      38
      4609
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      20
      3185
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      269
      2341
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      53
      2217
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      165
      2069
    6. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      89
      1670
    7. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      360
      1661
    8. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      17
      1653
    9. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1632
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      15
      1279
    Aihe