ADD parempaa ei ooo.

Se sama

Sanottakoon heti alkuun, että minulla on aikamoisen nihkeä asenne ADHD/ ADD kohtaan. Siis sen suhteen, että se olisi sairaus tai oireyhtymä jota tulisi hoitaa lääkkeillä. Siksi Concerta reseptini odottaa pöytälaatikossa, josko asenteeni muuttuisi.

Kuten sataan kertaan tälläkin palstalla on todettu, me olemme yksilöitä. Saamme syntymässä kortit joilla pitää pärjätä läpi elämän. Kaikki eivät pärjää, ja siksi on keksitty lääkkeet joilla voi huijata.

Totta kait ne lääkkeet tehoaa. Ei olisi nistejä ja alkoholisteja jos ne eivät tehoaisi. Ne saavat velat tuntumaan saatavilta sen hetken mitä lääke tai huume vaikuttaa. Lääkkeen ja huumeen ero on vain annostelussa ja hankintatavassa. Siitä päästäänkin tähän moraaliseen dilemmaan, käyttääkö huumeita itsensä lääkitsemiseen vai ei.

Joku kirjoitti kirjan jonka nimi oli jotain sellaista kuin, älkää säätäkö päätänne, vika on todellisuudessa. Se oikeastaan kertookin kaiken oleellisen ADHD:sta. Kaikkien päät eivä ole säädetty sille taajuudelle, mitä yhteiskunta tänään vaatii. Ja kukapa meistä ei haluaisi olla kaikkea sitä ja hiukan enemmän kuin mitä ne meiltä odottaa. Ja siinä kohtaa mukaan tulee huumeet. Joko lailiset tai laittomat.

Ei ADHD ole sairaus, se on ominaisuus josta haluaa eroon. Ominaisuus tekee elämästä hiukan normaalia vaikeampaa. Kaikki ei onnistu kuten Strömsössä, ja sehän fiduttaa ja masentaa. Ja älkää nyt sanoko, ettet tiedä minkälaista se on kun päässä humisee ja ajatus lentää, yleensä päin betonia. Minulla on se resepti, jonka pitäisi kelpuuttaa minut ADHD kerholaiseksi, mutta kun minulla on tämä asenne.

Ja nyt rakkaat kerholaiset, tarvitsen apuanne. Vakuuttakaa minut sen huumeen eduista. Minulla on aika helvetillisen korkea kynnys lähteä apteekkiin anomaan huumetta. Tiedän etten pääse eteenpäin ennen kuin haen sen mömmön ja itse kokeilen, mutta sitä ennen kertokaa ajatuksistanne, niin kerron itse lisää jos sorrun lääkkeen (huumeen) käyttäjäksi.

15

458

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ok 50v.

      Suurin kummitus on asenteesi, jonka annat vaikuttaa OMAAN arkeesi!
      Itseäni harmittaa, että omasin samanlaisen asenteen ja annoin vuosien mennä sähläämisessä ja ainaisessa työnteossa. Nykyisin on aikaa jopa harrastaa ja tehdä kaikkea, mitä en ole saanut aikaisemmin tehtyä. No parempi myöhään, kun ei milloinkaan.

      • Se sama

        Siis eihän siitä ole mitään epäselvyyttä ettei ADHD lääkkeet olisi laillisia huumeita. Niiden antaminen lapsille siinä mittakaavassa mitä USA:ssa tehdään, on moraalitonta rahastusta.

        Eivät vanhemmat hoida pelkästään tai ollenkaan lapsiaan, vaan itseään. Lääkkeet tekevät heidän arjestaan siedettävämpää kun lapset on huumattu hiljaisiksi Ja tämä tietysti perustellaan lapsen parhaalla. Ja jos lääke antaa kuvitellun tai todellisen parannuksen lastensa mahdollisuuksiin pärjätä nyky-yhteiskunnan järjettömässä kilpailussa, siihen tartutaan.

        Mutta kun kyseessä on aikuinen ja minä , niin itse olen vastuussa ja toivottavasti ymmärrän mihin olen ryhtymässä. Jos siis asetan yhteiskunnan, työn ja niissä pärjäämisen oman terveyteni edelle ja pystyn hyväksymään sen, että olen ns. laillistettu nisti, niin oma on valintani. Helppoa se ei ole.
        Eli keskustellaan nyt sitten siitä, onko Burana lääke vai huume. Vaikutetaanhan siinäkin aivokemiaan.


    • kohta 51v

      Kyllä lasten ja nuorten kohdalla pitää panostaa ravintoon ja muuhun sisältöön, kun tutkittua tietoakin no saatavilla. Toista oli 60-80luvuilla. Kyllä sen verran kivikkoinen tie on kuljettu- ja kaikkea kokeiltu, että omalla kohdalla juuri tuo lääkitys toimii ja on minulle paras vaihtoehto..
      Kaikki ei parannu lääkkeellä, vaan sitä työtä itsensä eteen pitää tehdä edelleen myös itse.
      Lääkkeen vahvuudella on myös iso vaikutus. 36 rauhoitti nippa nappa 54 meni heti kohdalleen.

      Edelleen väärinkäyttöä on jokaisella jutulla, ja tulee aina olemaan. Asiana kuitenkin yhtä viisas verrattava, kuin autovarkaan, tai juopon ajamisesta syyttäisi autoa.

    • 17+2

      No ei sun varmastikaan kannata hakea niitä lääkkeitä jos pärjäät hyvin ilmankin. Ja voisi olla, että sinulla väärä diagnoosikin jos koet noin. Monissa persoonallisuushäiriöissäkin samoja ongelmia. Itselläni add:n aiheuttamat ongelmat esim. myöhästely ja saamattomuus aiheuttaa niin paljon itsetunnonlaskua, ahdistumista ja masennusta, että lääkitys auttoi noihin kaikkiin. Ennen lääkitystä kärsin vuorotellen masennuksesta ja ahdistuksesta eritasoisina.

      • se sama

        No itse asiassa minulla on aikalailla samanlaista historiaa takana. On tullut vuosien varrella kokeiltua useaakin eri masennuslääkettä, viimeisimpänä Voxra, jonka teho tai vaikutus on ollut kohtalaisen vähäinen.

        Se mikä minua ajaa kokeilemaan Concertaa on nimenomaan monen käyttäjän positiiviset kokemukset "oireisiin" joita kuvailit. Hienoa jos lääkkeistä sinun kohdalla on ollut hyötyä. Vaakakuppini alkaa kallistua k sen kokeilun kannalle. Pitänee vissiin kuitenkin olla tarkkana verenpaineen kanssa, se kun ei ole ihan sitä mitä pitäisi.


      • 14+1
        se sama kirjoitti:

        No itse asiassa minulla on aikalailla samanlaista historiaa takana. On tullut vuosien varrella kokeiltua useaakin eri masennuslääkettä, viimeisimpänä Voxra, jonka teho tai vaikutus on ollut kohtalaisen vähäinen.

        Se mikä minua ajaa kokeilemaan Concertaa on nimenomaan monen käyttäjän positiiviset kokemukset "oireisiin" joita kuvailit. Hienoa jos lääkkeistä sinun kohdalla on ollut hyötyä. Vaakakuppini alkaa kallistua k sen kokeilun kannalle. Pitänee vissiin kuitenkin olla tarkkana verenpaineen kanssa, se kun ei ole ihan sitä mitä pitäisi.

        Laita huumetta naamariin vaan niin lähtee elämä uuteen nousuun! Mikä voisi mennä pieleen?!


      • käytä narukiikkua
        14+1 kirjoitti:

        Laita huumetta naamariin vaan niin lähtee elämä uuteen nousuun! Mikä voisi mennä pieleen?!

        Ei mikään voi mennä enempää pieleen kuin sinulla.


    • Fisu 2

      se sama: mä oon NIIN messissä sun kanssa.

      Kärsin melkein 40 vuotta (lue: elin myös enemmän ihanaa elämää) oireista, jotka olivat vain `ylivilkkautta`kuten minulle oli lapsena opetettu.
      Sitten rasitus kävi ylivoimaiseksi itselleni ja hain apua, jota myös sain, tosin vasta kaivamalla satasia ja menemällä yksityiselle. No, sain lääkkeet, consertan ja medikinetin.
      Silloin, jo ensimmäisinä päivinä, totesin lääkkeen tuovan minulle uusia ulottovuuksia elämään ja parantavan huomattavasti niitä asioita joiden kanssa tiesin olevan suuria ongelmia, mutten niistä viis veisannut niinkuin tavan ihminen sanoisi. Itse sanoisin vain että ne asiat olivat koko ajan päässäni mutteivät "framilla".
      Lääke toi minulle myös uusia asioita, kuten tunteita, joita en ollut koskaan kokenut. Tässä vaiheessa varoitan, että jos tunnistat itseäsi samankaltaiseksi persoonaksi kuin minä, lue varauksella sillä minä olen minä ja sinä olet sinä, yksilö.
      Conserta. Alun alkaen kannattaa olla varovainen annostuksessa, joka on hankalaa ko. lääkkeen koostumuksen vuoksi. Se sisältää "ajopanoksen" joka sylkee lääkkeen ulos vasta pitkällä elimistössä, jolla on haettu optimaalista toimivuutta. Tämä saattaa haitata joitain, kuten minulle selvisi. Itse vaikutus on hyvä, alun HUIMIA eroja ja niiden sisäistä sulattelua vaatineen ajan jälkeen saatat "päästä kyytiin". Älä lue niin että olisit kamoissa, olet varmasti enemmän itsesi kuin olet koskaan ollut.
      Käytin Consertaa vuoden, puolitoista. Annostuksen saaminen kohdalleen päivittäin oli haaste, siksi otinkin mielummin Medikinet:iä,samaa ainetta mutta normi pillerinä jolla on helpompi kontrolloida "nousua" ja ylläpitoa.
      Asenteesi ymmärrän täysin, läpikäyneenä väärät diagnoosit ja lääkityksiä, jotka ovat nykyisin jo kielletyjäkin.
      Conserta oli minulle ovi, jota nyt vuosien hionnan ja maalaamisen jälkeen osaan käyttää ja nautin suuresti perhe-elämästä, joka oli minulle ja läheisilleni yhtä helvettiä aiemmin. "Fiiliksiä" en ryhdy tässä avaamaan,(huom. yksilö....) mutta totean vain että KANNATTAA KOKEILLA.
      Minulla olisi miljoona tarinaa asioista jotka ovat muuttuneet parempaan suuntaan, hyväksi, jopa ihanaksi mutta tässä ei tila riitä. Vastaisin kyllä mielelläni kaikkiin kysymyksiin jos mieleen tulee.
      Vilpittömästi asian puolesta; Jack.

    • It must be stopped!

      http://www.youtube.com/watch?v=KrI5CBTLFvw

      "Fred A. Baughman Jr., MD has been an adult & child neurologist, in private practice, for 35 years. Making “disease” (real diseases–epilepsy, brain tumor, multiple sclerosis, etc.) or “no disease” (emotional, psychological, psychiatric) diagnoses daily, he has discovered and described real, bona fide diseases.


      It is this particular medical and scientific background that has led him to view the “epidemic” of one particular “disease”–Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD)–with increasing alarm. Dr. Baughman describes this himself. Referring to psychiatry, he says:

      “They made a list of the most common symptoms of emotional discomfiture of children; those which bother teachers and parents most, and in a stroke that could not be more devoid of science or Hippocratic motive–termed them a ‘disease.’ Twenty five years of research, not deserving of the term ‘research.,’ has failed to validate ADD/ADHD as a disease. Tragically–the “epidemic” having grown from 500 thousand in 1985 to between 5 and 7 million today–this remains the state of the ‘science’ of ADHD.”

      In addition to scientific articles that have appeared in leading national and international medical journals, Dr. Baughman has testified for victimized parents and children in ADHD/Ritalin legal cases, writes for the print media and appears on talk radio shows, always making the point that ADHD is fraudulent–a creation of the psychiatric-pharmaceutical cartel, without which they would have nothing to prescribe their dangerous, addictive, Schedule II, stimulants for–namely, Ritalin (methylphenindate), Dexedrine (dextro-amphetamine), Adderall (mixed dextro- and levo-amphetamine) and, Gradumet, and Desoxyn (both of which are methamphetamine, ‘speed,’ ‘ice’).

      The entire country, including all 5-7 million with the ADHD diagnosis today, have been deceived and victimized; deprived of their informed consent rights and drugged–for profit! It must be stopped. Now!"

    • adhd-aikuinen

      Suurin ajatusvirhe on siinä, että rinnastat aineen huumeeksi ja ajattelet, että joku yrittää kontrolloida sinua muuttumaan joksikin, mikä et ole.

      Kaikki kemialliset aineet ovat aineita, joita ei elimistössä ole, ja ne tekevät kaikki jotain sellaista, mihin ne on tarkoitettu, ja myös sellaista, joka on epätoivottavaa. Huumeen tarkoitus on aiheuttaa euforiaa, kadottaa todellisuudentuntu. Lääkkeen tarkoitus on korjata jotain ongelmaa, ja sen käytössä on aina punnittava, onko lääkkeestä saatava hyöty suurempi kuin haitta - haitatonta lääkettähän ei ole eikä lääke ikinä hävitä koko ongelmaa, johon se on määrätty. Tuo punninta on se viimekätinen juttu, joka sinun on suoritettava itse. Etkä oikeastaan voi tietää sitä ennen kuin olet kokeillut lääkettä, koska varsinkin Concertan kanssa toimiva annos ja sivuoireet vaihtelevat henkilöittäin paljon.

      Osa huumeista ja lääkkeistä on samoja aineita, tottakai. Morfiinista tulee hyvä matka, mutta se on myös aika toimivaa syövän viimeisinä päivinä. Muuten morfiini ei ole pitkäkestoisena lääkkeenä hyvä, kun sen toleranssi nousee nopeasti ja addiktiokin tulee nopeaan. Ei kukaan silti sano, että morfiini on kelvoton aine. Se on paikallaan tietyissä tilanteissa, mutta ei vaikkapa käsikauppalääkkeenä.

      Metyylifenidaattia voi käyttää huumeena. En nyt mene yksityiskohtiin, koska se on sääntöjen vastaista. Mutta lääkkeenä se on puskuroituna kapseleihin, jotka luovuttavat ainetta vähän kerrallaan, ja määrä on niin pieni, että sillä ei matkoja tehdä. Sitä ei oteta niin että pitoisuus pysyy samana koko ajan, vaan ainoastaan tarvittaessa, ja niin pieni määrä, kuin tarvitaan oireiden lievittämiseen. Oikein käytettynä siihen ei synny addiktiota, koska jo vuorokaudessa jää väliin riittävä aika täysin metyylifenidaatitonta aikaa. On sitten oma valintasi, alatko rännäämään lääkkeellä, vai yritätkö käyttää sitä sairautesi korjaamiseen. Näinhän se on vaikka yskänlääkkeessä tai kipulääkkeessäkin.

      Stimulantti se on. Niin on kofeiini ja nikotiinikin. ADHD:n ongelmana on juuri se, että aivot tarvitsevat lisästimulaatiota selvitäkseen, ja henkilö hakee sitä keinotekoisesti suuttumalla, shoppaamalla, hyppelehtimällä, keksimällä koko ajan uusia jänniä asioita ajateltavakseen, ja siksi elämänhallinta katoaa. Voi itse miettiä, mikä on "terve" tapa elää. Onko kivempaa, että kiukuttaa tai vetää herneitä ja katkoo ihmissuhteensa, vetää kännit, kun on niin rankkaa, hankkii itselleen maksuhäiriöitä ostellessaan hetken mielijohteesta tai jättää kaikki jutut viime tippaan, että voi stressin avulla saada riittävästi puhtia asian loppuun tekemiseen? Jos olet oikeasti ADHD ja olet mennyt hoitoon jonkun elämäsi ongelman takia, tiedät tasan, mistä puhun nyt. Toi kaikki käytös johtuu siitä, että aivosi eivät toimi niin kuin muilla. Concerta vaikuttaa aivoissa niin, että et enää etsi hetken tyydytystä tai voimakkaita tunnetiloja, ristiriitoja, vaan sinun oma minäsi pääsee tekemään ne päätökset. Voit ehkä mennä töihin, parisuhde onnistuu, koska aivosi eivät jumita perusasioissa.

      Eihän se Concerta kaikilla toimi, ja joskus sivuvaikutuksia on enemmän kuin hyötyjä. Eikä se paranna, se vaan antaa "kirkkaita hetkiä", jolloin voit järjestellä elämääsi vähän paremmaksi. Mutta se jenkeistä tuleva höpönlöpö, että se tekisi kaikista narkkareita ja zombieita, ei ole millään tavalla todellisuuteen pohjaava. Yleensä esimerkiksi riski päihteiden käyttöön vähenee. Jenkeissä voi ihan hyvin selittää, että evoluutio on juutalaisten salaliitto ja abortti tarkoittaa aina elinkelpoisen vauvan pilkkomista tuskallisesti kohtuun. Samaa propagandaa nuo vitamiinityyppien selitykset ovat. ADHD-ihmisillä näkyy poikkeavuuksia aivoissa, jos niitä kuvataan. Kuvitellut sairaudet eivät siellä näkyisi.

      Tottakai täytyy hyväksyä itsensä, ja opetella elämään ongelmansa kanssa. Yksi hyvä, oikeasti tutkimuksiin perustuva kirja on ADHD-aikuisen selviytymisopas (http://www.adhd-liitto.fi/ajankohtaista/uutiset/uusi-kirja-aikuisille-adhd-oireisille-nyt-saatavana-adhd-liitosta). Siinä selitetään helppotajuisesti, miksi meidän aivomme toimivat niin kuin toimivat, ja miten arjessa voi helpottaa ongelmia lääkkeettömin keinoin. Suosittelen sitä mieluummin kuin noita filosofisia höpönlöpöjä.

    • Se sama (aloittaja)

      Kiitoksia mielenkiintoisista kommenteista, varsinkin Fisu2 ja ADHD aikuinen. Olen jo edennyt siihen asti, että lääkkeet odottavat pöytälaatikossa. Kerään vielä hetken rohkautta... ja palaan asiaan.

      • alkaa väsyttää

        Tää voi tulla sulle palstan foliohattu vähän yllätyksenä, mutta ADHD:n oireisto on tunnistettu jo 1700-luvulla ja sen lääketieteellinen kuvaus on kirjoitettu jo 1900-luvun alussa, paljon ennen Eisenbergiä.

        Ja kyllä, toki ne lääketehtaat haluaa ihmisten rahat. Mutta ei se tee niiden tuotteista tarpeettomia.


      • It must be stopped!

        Peukutan!

        "The alarmed critics of the Ritalin disaster are now getting support from an entirely different side. The German weekly Der Spiegel quoted in its cover story on 2 February 2012 the US American psychiatrist Leon Eisenberg, born in 1922 as the son of Russian Jewish immigrants, who was the “scientific father of ADHD” and who said at the age of 87, seven months before his death in his last interview: “ADHD is a prime example of a fictitious disease”


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      41
      3021
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      11
      2011
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      17
      1473
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1355
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      11
      1331
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      17
      1241
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1161
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1095
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1054
    10. 22
      1047
    Aihe