Monissa noin 1980-1990 mallisissa henkilöautoissa omamassa on n. 1000-1200kg. Nykyisin on usein jotain 1800kg. Mistä paino tulee?
Mikä nykyautoissa painaa?
11
666
Vastaukset
- painonvartija
Tuo reilu tonni oli 80-luvulla normaali keskikokoisen auton paino. Esimerkiksi Ford Taunus oli kevyimmillään haarukan alalaidassa.
Nykyinen Focus on ulkomitoiltaan samaa kokoluokkaa, paino vähimmillään noin 1 300 kg. Nykyautojen lisäpaino tulee tukevammasta korista ja varustetason noususta. Viime aikoina massaa on pyritty laskemaan lisäämällä suurlujuusteräksen ja alumiinin käyttöä.
Suhteessa eniten on noussut pikkuautojen paino. Esimerkiksi 80-luvun Nissan Micra painoi alle 700 kg. Heppoinen peltilaatikko, joka kulki vähällä bensalla. Nykyään vastaavan luokan autot painavat noin tonnin.
http://www.ajovalo.net/Paino-mitat1.htm - Älä usko TM tms
Paino ei tosiaankaan tule tukevammasta korista,niin hienolta kuin se kuulostaisikin=)
Se ohut pelti,massiivinen muovikuorrutus ja ilmapussit ei paljon paina oli sitten kyseessä tuo suurlujuusteräs tms erikoismetalliseokset.
Painoa tulee yksinkertaisesti autossa olevasta elektroniikasta ja niistä vipstaakeista,lisävarusteista ja joka paikkaan konehuoneen tungetuista saaste johtohässäkööistä sekä yleensä suuremmasta ulkomitoista jotka hämäävät kun ovat tuollaisia munanpuolikkaita.
Mitä hyötyä sitten mainostaa että taloudellisia,luotettavia tai turvallisia?
Ei mitään=Yhtä paljon tai enemmän vievät OIKEASTI polttoainetta,turvallisuus ei tule muovilla ilmapusseilla ohuilla palkeilla eli käytännössä parkkipaikan roskikseen kolhaisu rusentaa puoli autoa murusiksi ja laukaisee turvalaitteet ja korjaus kallista kannattamatonta,luotettavuus huollettavuus kestävyys Suomen olosuhteissa onnetonta.
Tottahan se voi "turvallinen"tietysti tuossamielessä olla kun ns kertakäyttöauto joka luhistuu vaiheittain kasaan jos sitä tarkoitat.- adacc
Turvakori pitää sisällään palkit ovien sisällä ja myös kattorakenteissa menee pilareiden kohdilla poikkipalkit, jotka lisäävät myös painoa! verratkaapa 80-luvun autojen ovien vahvuutta nykyautoihin niin pienimmäskin uudessa autossa on vahvemmat ovet, kuin suuremmissa 80-luvun autoissa
- Chevrolet 1983
adacc kirjoitti:
Turvakori pitää sisällään palkit ovien sisällä ja myös kattorakenteissa menee pilareiden kohdilla poikkipalkit, jotka lisäävät myös painoa! verratkaapa 80-luvun autojen ovien vahvuutta nykyautoihin niin pienimmäskin uudessa autossa on vahvemmat ovet, kuin suuremmissa 80-luvun autoissa
Mulla on ainakin semmoset ratakiskot piilofarmarin ovien sisällä sivutörmäystä ajatellen. Paljon hepposemmat on uusissa autoissa.
- painonvartija
Kyllä nykyautojen kori on paljon tukevampi. Ennen vanhaan kaarreajossa tunsi, kun auto taipui keskipakoisvoiman vaikutuksesta. Painoa lisää eniten kasvanut koko.
- öahsfoih9adsy98
Siis taipui vai kallistui? Ei kai kori voi montaa millimetriä taipua ilman että lasit irtoavat tai särkyvät?
- veteliä olivat koril
öahsfoih9adsy98 kirjoitti:
Siis taipui vai kallistui? Ei kai kori voi montaa millimetriä taipua ilman että lasit irtoavat tai särkyvät?
Ei kori voi taipua yhtä paljon nykyautossa, kun isommat lasit on suoraan liimalla kiinni. Vanhoissa autoissa lasit on kumihuuloksessa, jolloin korin voi vääntää melkein korkkiruuville. Olihan nämä vanhat, ns silloisen mittapuun mukaan tukevat autot heppoisia, kun tunkilla nosti yhdestä kulmasta, ovet ei toimineet silloin kunnolla yms.
- ei jäykkä
veteliä olivat koril kirjoitti:
Ei kori voi taipua yhtä paljon nykyautossa, kun isommat lasit on suoraan liimalla kiinni. Vanhoissa autoissa lasit on kumihuuloksessa, jolloin korin voi vääntää melkein korkkiruuville. Olihan nämä vanhat, ns silloisen mittapuun mukaan tukevat autot heppoisia, kun tunkilla nosti yhdestä kulmasta, ovet ei toimineet silloin kunnolla yms.
ei ne ovet toimi nykyisissäkään autoissa, kun yhdestä kulmasta nostaa
- Luhistuva korttitalo
Joo,höpöhöpöä ja mainosmieshän väittää aina Teeveessä että Täysin uusi malli,ennennäkemätöntä teknistä ylivoimaa ja entistä jäykempi kori sekä polttoaineenkulutus olematon....
Täytyy olla jumalattoman jäkkiä jo nykykorit ja teknisiä .. miksei niitä kerralla tehdä jäykiksi joskerta koko ajan pitää tukevoittaa joka vuosi...??
Koitappa tosiaan nostaa näitä nykyautoja vaikka puskurista kuten Jenkkiautoja niin ei kerkeä paljon kohota kun puskuri jää käteen ja seuraavaksi kokeilet laittaa kynnyksen kohdille niin lopputulos on muovinpaloja,ovet ei mene kiinni tai koko tunkki rysähtää sen tukevan palkin läpi tai ainakin ruhjoo pinnan pilalle taivuttaen vinksinvonksin.
Turvakori,tosiaan joo. - Selvä juttu:
Kun järkeä puuttu, niin pannaan rautaa.
Yksinkertaista, rakas Watson.- Chevrolet 1983
Entäs kun vastaava tukevuus haetaan ohuemmalla suurlujuusteräksellä. Sittenkö pienikin ruosteen aiheuttama ohentuma heikentää sen rakenteen?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k532514Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖362511Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle292487Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt921886Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle291758Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me3111665- 1501486
- 731348
vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos231078Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.251060