Mikä nykyautoissa painaa?

oidshfoindson

Monissa noin 1980-1990 mallisissa henkilöautoissa omamassa on n. 1000-1200kg. Nykyisin on usein jotain 1800kg. Mistä paino tulee?

11

580

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • painonvartija

      Tuo reilu tonni oli 80-luvulla normaali keskikokoisen auton paino. Esimerkiksi Ford Taunus oli kevyimmillään haarukan alalaidassa.

      Nykyinen Focus on ulkomitoiltaan samaa kokoluokkaa, paino vähimmillään noin 1 300 kg. Nykyautojen lisäpaino tulee tukevammasta korista ja varustetason noususta. Viime aikoina massaa on pyritty laskemaan lisäämällä suurlujuusteräksen ja alumiinin käyttöä.

      Suhteessa eniten on noussut pikkuautojen paino. Esimerkiksi 80-luvun Nissan Micra painoi alle 700 kg. Heppoinen peltilaatikko, joka kulki vähällä bensalla. Nykyään vastaavan luokan autot painavat noin tonnin.

      http://www.ajovalo.net/Paino-mitat1.htm

    • Älä usko TM tms

      Paino ei tosiaankaan tule tukevammasta korista,niin hienolta kuin se kuulostaisikin=)
      Se ohut pelti,massiivinen muovikuorrutus ja ilmapussit ei paljon paina oli sitten kyseessä tuo suurlujuusteräs tms erikoismetalliseokset.
      Painoa tulee yksinkertaisesti autossa olevasta elektroniikasta ja niistä vipstaakeista,lisävarusteista ja joka paikkaan konehuoneen tungetuista saaste johtohässäkööistä sekä yleensä suuremmasta ulkomitoista jotka hämäävät kun ovat tuollaisia munanpuolikkaita.
      Mitä hyötyä sitten mainostaa että taloudellisia,luotettavia tai turvallisia?
      Ei mitään=Yhtä paljon tai enemmän vievät OIKEASTI polttoainetta,turvallisuus ei tule muovilla ilmapusseilla ohuilla palkeilla eli käytännössä parkkipaikan roskikseen kolhaisu rusentaa puoli autoa murusiksi ja laukaisee turvalaitteet ja korjaus kallista kannattamatonta,luotettavuus huollettavuus kestävyys Suomen olosuhteissa onnetonta.
      Tottahan se voi "turvallinen"tietysti tuossamielessä olla kun ns kertakäyttöauto joka luhistuu vaiheittain kasaan jos sitä tarkoitat.

      • adacc

        Turvakori pitää sisällään palkit ovien sisällä ja myös kattorakenteissa menee pilareiden kohdilla poikkipalkit, jotka lisäävät myös painoa! verratkaapa 80-luvun autojen ovien vahvuutta nykyautoihin niin pienimmäskin uudessa autossa on vahvemmat ovet, kuin suuremmissa 80-luvun autoissa


      • Chevrolet 1983
        adacc kirjoitti:

        Turvakori pitää sisällään palkit ovien sisällä ja myös kattorakenteissa menee pilareiden kohdilla poikkipalkit, jotka lisäävät myös painoa! verratkaapa 80-luvun autojen ovien vahvuutta nykyautoihin niin pienimmäskin uudessa autossa on vahvemmat ovet, kuin suuremmissa 80-luvun autoissa

        Mulla on ainakin semmoset ratakiskot piilofarmarin ovien sisällä sivutörmäystä ajatellen. Paljon hepposemmat on uusissa autoissa.


    • painonvartija

      Kyllä nykyautojen kori on paljon tukevampi. Ennen vanhaan kaarreajossa tunsi, kun auto taipui keskipakoisvoiman vaikutuksesta. Painoa lisää eniten kasvanut koko.

      • öahsfoih9adsy98

        Siis taipui vai kallistui? Ei kai kori voi montaa millimetriä taipua ilman että lasit irtoavat tai särkyvät?


      • veteliä olivat koril
        öahsfoih9adsy98 kirjoitti:

        Siis taipui vai kallistui? Ei kai kori voi montaa millimetriä taipua ilman että lasit irtoavat tai särkyvät?

        Ei kori voi taipua yhtä paljon nykyautossa, kun isommat lasit on suoraan liimalla kiinni. Vanhoissa autoissa lasit on kumihuuloksessa, jolloin korin voi vääntää melkein korkkiruuville. Olihan nämä vanhat, ns silloisen mittapuun mukaan tukevat autot heppoisia, kun tunkilla nosti yhdestä kulmasta, ovet ei toimineet silloin kunnolla yms.


      • ei jäykkä
        veteliä olivat koril kirjoitti:

        Ei kori voi taipua yhtä paljon nykyautossa, kun isommat lasit on suoraan liimalla kiinni. Vanhoissa autoissa lasit on kumihuuloksessa, jolloin korin voi vääntää melkein korkkiruuville. Olihan nämä vanhat, ns silloisen mittapuun mukaan tukevat autot heppoisia, kun tunkilla nosti yhdestä kulmasta, ovet ei toimineet silloin kunnolla yms.

        ei ne ovet toimi nykyisissäkään autoissa, kun yhdestä kulmasta nostaa


    • Luhistuva korttitalo

      Joo,höpöhöpöä ja mainosmieshän väittää aina Teeveessä että Täysin uusi malli,ennennäkemätöntä teknistä ylivoimaa ja entistä jäykempi kori sekä polttoaineenkulutus olematon....
      Täytyy olla jumalattoman jäkkiä jo nykykorit ja teknisiä .. miksei niitä kerralla tehdä jäykiksi joskerta koko ajan pitää tukevoittaa joka vuosi...??
      Koitappa tosiaan nostaa näitä nykyautoja vaikka puskurista kuten Jenkkiautoja niin ei kerkeä paljon kohota kun puskuri jää käteen ja seuraavaksi kokeilet laittaa kynnyksen kohdille niin lopputulos on muovinpaloja,ovet ei mene kiinni tai koko tunkki rysähtää sen tukevan palkin läpi tai ainakin ruhjoo pinnan pilalle taivuttaen vinksinvonksin.
      Turvakori,tosiaan joo.

    • Selvä juttu:

      Kun järkeä puuttu, niin pannaan rautaa.

      Yksinkertaista, rakas Watson.

      • Chevrolet 1983

        Entäs kun vastaava tukevuus haetaan ohuemmalla suurlujuusteräksellä. Sittenkö pienikin ruosteen aiheuttama ohentuma heikentää sen rakenteen?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      91
      2900
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      299
      1676
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1547
    4. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1391
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      402
      1374
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      398
      1292
    7. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1079
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

      Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1037
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      329
      874
    10. Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?

      "Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden
      Maailman menoa
      257
      855
    Aihe