Köliraudallinen soutupaatti

Kovaan käyttöön

Pitäis löytää ensi kesäksi uusi soutupaatti, jossa olis kölirauta, jotta vene kestäisi vähän paremmin rantaanvetoa.

En ole löytänyt yhtään soutuvenevalmistajaa, joka laittaisi noita kölirautoja veneisiinsä. Mitään liimattavia muoviliuskoja en halua, vaan kölirauta pitää olla oikeata haponkestävää terästä.

Laittakaa vinkkejä, keneltä paatintekijältä tällaisia kannattaisi kysellä.

Suuret kiitokset sille, joka auttaa...

16

1870

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laitaa itse raudat

      Jospa sitten laittaisit itse ne köliraudat kun taidat olla ainoa joka niistä haluaa maksaa. Muutenhan ne olisi joka veneessä.

    • Kovaan käyttöön

      Niinpä laittaisinkin, mutta soutuveneen kölit ovat yleensä muotoiltu niin pyöreiksi, ettei niihin kölirautaa saa laitettua. Lisäksi monen köli on niin ohut/ matala, että kiinnitysruuvit tulisivat läpi pohjan.

      Eli pitäisi siis löytää vene, johon köliliraudan asentaminen on huomioitu jo valmistusvaiheessa. Mielelläni asennan sen myös itse, vaikka ei haittaisi, vaikka se olisi jo valmiiksi asennettuna.

      Olen valmis maksamaan hyvästä, en hae halvinta mahdollista.

      • aikansa se kestää

        Päijän veneessä on ainakin kunnon köli ruuvaa siihen


    • Suomi 4

      Ei riitä, että on kunnon köli, vaan myös kölin muoto pitää olla köliraudalle sopiva.

      Ainoastaan Suomi-veneiden suunnittelussa köliraudan asentaminen on otettu huomioon ja Suomi veneitä myös saa köliraudalla varustettuna halutessaan.

      Tämä muuten erottaa oikeasti laadukkaat veneet halpiksista.

      • Höpöjä

        Näpsä 480 hiekkahartsiköliin ainakin pystyi ihan noinvaan köliraudan ruuvaamaan. Liekö ihan vahingossa, suunnitelematta, tullut niin leveä köli että onnistui? ; -)


    • Hortto ukko

      http://www.paijanvene.fi/fi/Mallisto.html#ykskohdat

      Onhan tuossa Päijänne veneessä kalarauta vakiona.

      • Törmäysrauta?

        Missäs niin sanotaan?


    • Otan vastaan neuvoja

      Itse olin koko viime kesän huolissani, että miten soutuveneen kölin käy, kun sitä piti usein vetää maihin. Syksyllä sitten nostaessani veneen maihin ja kääntäessäni se ylösalaisin, huomasin, että köli oli lähes kokonaan kulunut puhki. Jotain tiivistemassaa, ehkä silikonia, oli kölin reunasta irronnut pitkäksi suikaleeksi.
      Onpa siinä keväällä hommia. Pitää jotenkin tehdä siihen vahva ja kestävä köli.
      Veneen pohjakin on aika ohut. Joten en tiedä, miten siihen saa kölin kiinni.

      Kertokaa neuvoja.

      • Toisinaanajatteleva

        Eikö sun ole mahdollista laittaa "irrallista" kölirautaa? Ostat noin 1,5 metriä venettäsi pitemmän pätkän laattarautaa, jonka taivutat veneen pituudelta sen alle. Teet siihen keulaan ja perään kiinnitykset. Näin ei tarvitse porata reikiä kuin veneen yläreunoihin.
        Olisiko kehitettävä idea?


      • Kunnolla kiinni!
        Toisinaanajatteleva kirjoitti:

        Eikö sun ole mahdollista laittaa "irrallista" kölirautaa? Ostat noin 1,5 metriä venettäsi pitemmän pätkän laattarautaa, jonka taivutat veneen pituudelta sen alle. Teet siihen keulaan ja perään kiinnitykset. Näin ei tarvitse porata reikiä kuin veneen yläreunoihin.
        Olisiko kehitettävä idea?

        Kyllä se kölirauta pitää kiinnittää muualtakin kuin vain päistään. Muuten se ei pysy paikallaan. Ei se kiinnittäminen mikään ongelma ole. Umpinaiseen (hiekkahartsi tms.) köliin ruuvataan n. 50 cm välein niin lyhyilla ruuveilla ettei tule läpi kuitenkaan ja laitetaan jotain sopivaa sika tms. massaa väliin. Ei sitä HST lattaa niin helppoa ole taivuttaa juuri veneen keula -ja perä"rangan" mukaisesti niin että se istuu kokomatkalta hyvin, ainakaan missään mökkirannassa.


    • Laatua hakeva

      "Olen valmis maksamaan hyvästä, en hae halvinta mahdollista. "

      Eipä taida valmistajilla olla rohkeutta hyvän laadun tekemiseen. - Kaikki panostaa vain halpaan hintaan. Jollei siihen muuten yllä, niin valmistus siirretään Viroon tai kauemmas.

    • Hyvä idea.

      Keulasta ja perästä haaroitettu laattarauta veneen pohjassa ei vaadi kiinnitystä muualta. Pysyy paikallaan. Hyvä idea.

      • Kerro lisää

        Kerrohan lisää tästä haaroitetusta "laatta"raudasta ja sen käyttämisestä kölirautana!


    • Ajatuksena hyvä,

      Aloin myös ajatella sitä.
      Tunnen kyllä, että se olisi mahdollista tehdä. Ja voisihan sen tehdä sivuista kiinnitettäväksi. Näin pysyisi paremmin paikoillaan. Mutta kyllä siinä pitäisi sitten hitsailla sellainen tekele valmiiksi. Ja sen tulisi olla kiinni vahvasti reunoista sekä edestä ja takaa. Näin kestäisi kivlläkin ajamisen.

    • Kiinasta veneitä

      Ehkä sellaista ideaa voisi joku kehittää. Mutta vaikuttaa liian vaikealta ja suuritöiseltä. Sivuilta reunoille tulevat kiinnitykset olisivat jo jarru veneen kulkemiselle.
      Mutta kehitäpä eteen päin.

      /

      Missäs ne Kiinasta tuodut veneet viipyvät. Heh.

    • Mutta tehdään

      Vaikea juttu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5634
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2496
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1977
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      59
      1725
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1601
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      10
      1281
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1239
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1193
    Aihe